Jalkaprässi

vastukset

Tykkään kuntosalin jalkaprässistä, jaloissa on aina ollut voimaa, olen tehnyt harjoituksia eli sarjoja yleensä 90 kilon vastuksella.Kysynkin onko tulos pakaroissa ja reisissä kuitenkin sama jos sarjat tekee alemmilla sim. 50 tai 60 kuin 90 vastuksella?

10

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wasuppi

itse käytän 200-300 kilon vastusta 10 toiston sarjoissa enkä ole käynyt salilla kuin vajaan kuukauden, sulla on aika heikot jalat :D

• edes riitä

Siis tämä kuntosalilaite ei edes riitä 200 kg vastuksiin, 90 on jo tosi yläkanttiin eli tän jälkeen on kait 120 asti, monet tekee 30-40 vastuksilla oon huomannu. (olen siis nainen). Mulla polvet krakaa tolla 80-90 vastuksella, alkaa särkee. Särky vihlasee sit aina kotonakin kun nousen esim ylös istuessa.

• Tai_ga

90kg jalkaprässissä on jo ihan hyvä. Riippuu tietysti laitteen mallista jne.

Silti haluan painottaa, että jokainen ottaisi 'järkevät' painot. Sellaiset jolla liikeradat säilyisivät puhtaina. Pyydä saliohjaajaa tarkistamaan liikeratasi.

Ja aloittajalle todellakin lämpimät terveiset, että pidä taukoa kunnes kipu lähtee pois. POlvessa on monenlaisia mahdollisuuksia saada lisäkipua/ vauriota aikaan ajattelemattomuudella. Polvileikkaukseen tuskin haluat?

Keho kertoo kivulla, että jossain on vika. Kehoa tulisi kuunnella.

• polvikulmat

Vetäessäni talvella muutaman yleisurheilujunnun punttitreenit näytin harjoittelemattomana, silavana ukkona mallia painamalla yhdellä jalalla sajan 240kg:lla.

Prässistä kyseen ollen on turha lesoilla kiloilla!
        Nimimerkki: Heikot jalat.

• polvikulmat

sekä jalkaterien sijainti.

Prässissä eivät kilot kerro mitään.
      Ratkaisevaa on liikkeen "syvyys".
      Laitetyyppi vaikuttaa myös.
      Perinteisessä prässissä maksimikuorma on "pohja-asennossa".
      Joissakin laitteissa voiman tarve jakautuu toisin.

Jalkaterien sijoitus vaikuttaa myös kuormituksen kohdistumiseen. Etureisi >< takareisi / pakarat.

• syvyydellä

VOisitko neuvoa tarkemmin mitä tarkoitat syvyydellä?Siis ettäkö ei mennä täysin koukkuun eli polvet kiinni vatsaan vai etteikö jalkoja työnnetä pohjaan asti? Miten ne jalkaterät pitää sijoittaa? Mikä oh "pohja-asento"?

• Tai_ga
        syvyydellä kirjoitti:

VOisitko neuvoa tarkemmin mitä tarkoitat syvyydellä?Siis ettäkö ei mennä täysin koukkuun eli polvet kiinni vatsaan vai etteikö jalkoja työnnetä pohjaan asti? Miten ne jalkaterät pitää sijoittaa? Mikä oh "pohja-asento"?

Edellä tulikin hyviä pointteja.
        Syvyydellä tarkoitetaan sitä, kuinka 'syväksi' liike tehdään eli kuinka koukkuun jalat laitat. Syvässä liikeradassa etureidet hipovat rintakehää eli jalat menevät todellakin hyvin koukkuun ja liike rata on suuri.

Ylösnostossa työnnetään kelkka ylös, mutta ei ole ideana lukita polvia. Jalkoihin jää siis aavistus koukkua eli liike tehdään ilman lukkoa.

Jalkapohjien sijoittaminen riippuu vähän siitä käytetäänkö perinteistä jalkaprässiä, horisontaalistaprässiä.

Pääidea on kuitenkin se, että polvet ja jalkaterät osoittavat samaan suuntaan ja etteivät jalkaterät tule ylitse polvilinjan.

Jos on jotain polvituntemuksia, niin syvyyttä ei kannata sisällyttää tähän liikkeeseen vaan tehdä pienemmällä liikeradalla. Mielummin jättää väliin ja tehdä vaikka askelkyykkyä. Ja sekin smithissä.

• selvennys
        Tai_ga kirjoitti:

Syvyydellä tarkoitetaan sitä, kuinka 'syväksi' liike tehdään eli kuinka koukkuun jalat laitat. Syvässä liikeradassa etureidet hipovat rintakehää eli jalat menevät todellakin hyvin koukkuun ja liike rata on suuri.

Ylösnostossa työnnetään kelkka ylös, mutta ei ole ideana lukita polvia. Jalkoihin jää siis aavistus koukkua eli liike tehdään ilman lukkoa.

Jalkapohjien sijoittaminen riippuu vähän siitä käytetäänkö perinteistä jalkaprässiä, horisontaalistaprässiä.

Pääidea on kuitenkin se, että polvet ja jalkaterät osoittavat samaan suuntaan ja etteivät jalkaterät tule ylitse polvilinjan.

Jos on jotain polvituntemuksia, niin syvyyttä ei kannata sisällyttää tähän liikkeeseen vaan tehdä pienemmällä liikeradalla. Mielummin jättää väliin ja tehdä vaikka askelkyykkyä. Ja sekin smithissä.

Kiitti, neuvoista aina oppii. Vielä yksi kysymys mitä tarkoitat etteivät jalat tule yli polvilinjan? Missä kohti liikettä se tulisi ilmi?Olen tehnyt syvää liikerataa itselleni suht kovalla voimalla eli 90 kg ja horisontaalilaitteessa, eli istun kuten tuolissa ja jalat eteentyöntpnä, ehkä tuo syvyyskäynti on sitten rasittanut polvia.

• selvennystä
        Tai_ga kirjoitti:

Kiitti, neuvoista aina oppii. Vielä yksi kysymys mitä tarkoitat etteivät jalat tule yli polvilinjan? Missä kohti liikettä se tulisi ilmi?Olen tehnyt syvää liikerataa itselleni suht kovalla voimalla eli 90 kg ja horisontaalilaitteessa, eli istun kuten tuolissa ja jalat eteentyöntpnä, ehkä tuo syvyyskäynti on sitten rasittanut polvia.

• Tai_ga
        selvennystä kirjoitti:

että jalkaterät eivät tule ylitse polvilinjan.

Otahan seuraavalla sali kerralla ohjaajaa hihasta kiinni ja pyydä näyttämään miten ko. liike tehdään oikeaoppisesti. Tämä siksi, että hänen kanssaan voit käydä lävitse tekniikkaasi ja ongelmaasi. Ja ennen muuta voit kysyä kaikkia kysymyksiä, jotka mieleesi tulee. Niihin on helpompi vastata face to face, kun voi näyttää liikkeen kuin näin verbaalisesti, jolloin tulkinta on aina lukijalla. Vastaaja ei voi olla siis varma, että ymmärtääkö toinen asian oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe