Olen ollut saman työnantajan palveluksessa 12 vuotta. Kaksi vuotta sitten hautasin äitini ja päivä oli minulle palkallinen. Ensi viikolla joudun hautaamaan viimeisen isovanhempani, eli mummoni. Nyt mietin onko se palkatonta ? Sinänsä ei väliä, hautajaiset on etusijalla. Ilmoitin työnanatajalle että tietty päivä joudun olemaan poissa ja syyn.
Olen siis yrityksessä töissä joka noudattaa yleistä työehtosopimusta, eli (ikävä kyllä) emme kuulu minkään alan työehtosopimuksen piiriin !
Yritin googlettaa, mutta kun en tieto löydä ....
Hautajaiset edessä
5
2115
Vastaukset
- työehtosopimusta
ei ole olemassakaan. Työehtosopimus on alakohtainen ja riippuu siitä, mikä on sinun työnantajasi päätoimiala.
Tarkista omasta ammattiliitostasi. - moppi2
ALAMME TES SANOO ELI SIIVOUS JA KIINTEISTÖ SANOO :NÄMÄ TYÖPÄIVÄKSI SATTUVAT OVAT PALKALLISIA: 50 ja 60 vuotispäivät,työntekijän vihkijäispäivä,työntekijän puolison,oman tai puolison lapsen,sisarusten,omien tai puolison vanhempien hautajaispäivä.eli tessin mukaan ei sinulle palkallinen. ps.kaikki työpaikat suomessa kuuluvat jonkin työehtosopimuksen piiriin ,työehtosopimukset ovat yleisitovia.
- ....
Korjaus edelliseen viestiin:
- Kaikki työpaikat suomessa EIVÄT kuulu jonkin työehtosopimuksen piiriin
- Työehtosopimukset EIVÄT välttämättä ole yleissitovia
Jos alkuperäisen kirjoittajan työpaikalla ei sovelleta mitään työehtosopimusta, pitää tulkita lakia. Tietotekniikan palvelualan TES:ssä (yleissitova) lause on "lähiomaisen kuolema", mikä ymmärtääkseni tulkitaan koskevan myös isovanhempia. - itse lukenut
.... kirjoitti:
Korjaus edelliseen viestiin:
- Kaikki työpaikat suomessa EIVÄT kuulu jonkin työehtosopimuksen piiriin
- Työehtosopimukset EIVÄT välttämättä ole yleissitovia
Jos alkuperäisen kirjoittajan työpaikalla ei sovelleta mitään työehtosopimusta, pitää tulkita lakia. Tietotekniikan palvelualan TES:ssä (yleissitova) lause on "lähiomaisen kuolema", mikä ymmärtääkseni tulkitaan koskevan myös isovanhempia.luku 2 §7..
- ....
itse lukenut kirjoitti:
luku 2 §7..
Olen lukenut tätä ja muitakin lakeja ahkerasti, kun tehtäväni sitä toisinaan vaatii. Tuo kyseinen kohta kertoo, että jos on yleissitova työehtosopimus, sitä pitää noudattaa.
Kaikki työehtosopimukset eivät ole yleissitovia, esim. tietotenkiikan palvelualan TES tuli yleissitovaksi näyttävän uutisointi- ja oikeustaistelun jälkeen. Kaikilla aloilla ei ole työehtosopimusta; näillä aloilla sovelletaan vain lakia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822