Rullaluistelu vaarallista?

olkapäävamma

Sauli Niinistökin loukkasi olkapäänsä niin vakavasti kaatuessaan rullaluistimilla että miehen piti mennä leikkaukseen. Onko rullaluistelu liian vaarallinen laji? Mitkään pikku rannesuojat eivät riitä suojelemaan tuollaisilta.

62

10808

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sta

      Ei se vaarallista ole, jos ottaa omat taidot huo-
      mioon

      • muttadsfg

        Ite rullaluistelin aika aktiivisesti n. kymmenvuotiaana (haha :D) ja suojia käytin suurimman osan ajasta. Pahemmin ei käynyt (mikäli ne suojat oli käytössä) mutta kannattaa kyllä kanssa kattoa eteensä. Pari kertaa tiellä oli niin pieni kivi ettei sitä edes huomannut ja se oli menoa sitten kun kaaduttiin. Suosittelen paksuja farkkuja ja niiden suojien käyttöä, vaikka vähän hölmöltä näyttäisikin. Onko sitten parempi olla polvet ja kämmenet ruvella, vai?


      • teemunideapaja
        muttadsfg kirjoitti:

        Ite rullaluistelin aika aktiivisesti n. kymmenvuotiaana (haha :D) ja suojia käytin suurimman osan ajasta. Pahemmin ei käynyt (mikäli ne suojat oli käytössä) mutta kannattaa kyllä kanssa kattoa eteensä. Pari kertaa tiellä oli niin pieni kivi ettei sitä edes huomannut ja se oli menoa sitten kun kaaduttiin. Suosittelen paksuja farkkuja ja niiden suojien käyttöä, vaikka vähän hölmöltä näyttäisikin. Onko sitten parempi olla polvet ja kämmenet ruvella, vai?

        Kaikessa on riskinsä mutta kaikella on myös arvonsa. Oikeistolaiset ovat sellaisia kontrollifriikkejä, että he kiinnittävät huomiota vain riskeihin ja jos heitä ei saada ruotuun, he leimaavat koko maailman omien pelkojensa mukaan ja pakottavat kaiken omaan kontrolliinsa.


    • kypärää

      Kaiken A ja O on, että tietää omat taitonsa ja tuntee reitin, jolla rullaluistelee.

      Itse olen kaatunut ainoastaan yhdesti ja sekin sattui ensimmäisellä rullaluistelukerralla. Kaaduin jyrkässä alamäessä, jossa käännyin oikealle. Tiessä oli vielä kaiken lisäksi kohouma, joten kaatuminen oli väistämätön. En vielä tuntenut taitojani enkä näin arvannut valita helpompaa reittiä.

      Luovuin polvisuojien käytöstä ensimmäisen kesän jälkeen ja nyt käytän vain kypärää ja hyvin on menty tähän asti. Mitä enemmän rullaluistelee, sitä paremmin tekniikka pysyy hallussa ja luistelusta tulee turvallisempaa. Vielä kun tuntee jo entuudestaan reitin jolla rullailee, niin osaa jarruttaa ja väistää jo ajoissa mahdollisia kuoppia tai kohoumia, halkeamia, hiekkaa tai risteyksiä. Näin pysyy onnettomuusriski melko pienenä.

      • ************

        Lainaus is:stä:

        Puhemiehen kaatuminen tapahtui tarkemmin ottaen vasta varsinaisen lenkin jälkeen. Takana oli 25 kilometriä, ja puhemiehen keskittyminen oli siirtynyt GPS-laitteeseen, jonka avulla hän säätelee nopeutta ja reittiä.
        - Itse asiassa se oli täyttä huolimattomuutta, olin jo oikaissut itseni lenkin päätteeksi. Siinä tuli sitten joku koira vastaan, jota väistin, mutta se oli täysin omaa huolimattomuuttani.


        Eli varsinainen lenkki oli ohi. Huomio GPS:ssä koira tuli vastaa väistö huolimattomasti = Nurin

        Kyllä tämä omaa huolimattomuutta on ollut. Mutta yhtäkaikki ko vaurion saa jopa koiraa ulkoiluttamalla. Ja se leikkauksen jälkeinen parantelu ja sen jälkeinen kuntoutus on tosi pitkä prosessi. Veikkaampa että saamme vielä lööpeistä vielä lukea, kuinka Niinistö päättääkin olla sairaslomalla, vaikka nyt kovin uhoaa ettei aio olla. Mutta hän kun ei vielä tiedä mitä on oikeasti edessä.


      • rullien päällä

        meihin viisaisiin ihmisiin menee??? kun ollaan aina ensimmäisenä jättämässä suojia pois kuka minkäkin hyvän syyn vuoksi, mutta yksi yleisimmistä on tämä omien taitojen arvioimenen. Sama ajatusmalli on osalla autoilijoista ja eikun pelti rytisee silti. Aletaan ajattelemaan, että minulle ei voi tapahtua mitään, kun olen niin yltiöpäisen helvetin hyvä ja kykenen ottamaan kaikki muuttuvat tekijät huomioon. Vähän ajan päästä itketään tällä samalla palstalla, että koira ym. taapertaja hyppäsi yllättäen eteen ja aiheutti lipat ja nyt on paikat paskana ja niitä korjaillessa menee aikaa, v..tu kun ei ollut suojia, kausi pilalla! Lukekaa huolella J.M.J:n kirjoitus. Siinä on kiteytetty perusajatus tämän lajin mielekkääseen harrastamiseen. Turvallisia rullislenkkejä kaikille. Kautta on vielä rutkasti jäljellä. Ps. Varokaa pudonneita lehtiä.


      • Aktiivinen harrastaja
        ************ kirjoitti:

        Lainaus is:stä:

        Puhemiehen kaatuminen tapahtui tarkemmin ottaen vasta varsinaisen lenkin jälkeen. Takana oli 25 kilometriä, ja puhemiehen keskittyminen oli siirtynyt GPS-laitteeseen, jonka avulla hän säätelee nopeutta ja reittiä.
        - Itse asiassa se oli täyttä huolimattomuutta, olin jo oikaissut itseni lenkin päätteeksi. Siinä tuli sitten joku koira vastaan, jota väistin, mutta se oli täysin omaa huolimattomuuttani.


        Eli varsinainen lenkki oli ohi. Huomio GPS:ssä koira tuli vastaa väistö huolimattomasti = Nurin

        Kyllä tämä omaa huolimattomuutta on ollut. Mutta yhtäkaikki ko vaurion saa jopa koiraa ulkoiluttamalla. Ja se leikkauksen jälkeinen parantelu ja sen jälkeinen kuntoutus on tosi pitkä prosessi. Veikkaampa että saamme vielä lööpeistä vielä lukea, kuinka Niinistö päättääkin olla sairaslomalla, vaikka nyt kovin uhoaa ettei aio olla. Mutta hän kun ei vielä tiedä mitä on oikeasti edessä.

        Muistaakseni luin hiihto ja juoksu lehdestä,vai mikä se nimi nyt olikaan, että Sauli kaatui lenkin päätteeksi suoritetun DP-kokeilun johdosta. Kuulemma sotkeentui omiin jalkoihinsa. Niinkin voi käydä, vaikka on kokenut veteraanirullailija. On itselläkin käynyt samalla lailla 90 asteen kurvia sirklatessa. Selvisin kylkiluun hiusmurtumalla ja kyllä se oli kipiä melkein pari kuukautta!!


    • n11n44,

      Tulee heti mieleen se piirros kuva niistä kun se rulaluistelee siinä koko ajan

      • MMM

        Opettele kakara ensiksi kirjoittamaan, ja sitten opettelet toisten kunnioitusta.


    • KIELLETTÄVÄ HETI

      Naapuri käy aktiivisesti rullaluistelemassa. Pihamaamme on asfalttia. Äänivalleja ei ole pihalle tehty. Talossa asuu monta ihmistä. Naapuri provosoi tieoisesti. Luistelee melkein päivittäin! Arvatkaa millainen äänisaaste syntyy??!! Tupakointia innokkaasti kielletään. Missä on rullaluistelun rajoittajat??

      Raivostuttaa ihmisten välinpitämättömyys!!!

      • älä höpise.

        Luistelen paljon, enkä ole huomannut että siitä naapurit olisivat häiriintyneet.Sinua taitaa pienikin asia häiritä.Mutta vaaratonta se ei ole.Luistelen sauvvojen kanssa,niistä on apua tasapainon pitämisessä.Mutta jos sauva tarttuu vaikka sadevesikaivon ritilään, aina mennään kyljelleen.Niitä ei vain ana muista varoa ,vaikka samaa reittiä käyttää paljon.Kaksi kertaa olen sellaisen takia kaatunut tänäkesänä.Kaikkia mahollisia suojia käytän,tyhmää on niitä jättää pois.Minä puhun kokemuksesta,olen tälle elokuullekin
        luistellut jo muutamaa kilometriä vaille 400 km.
        Kuitenki pahinpana vaaratekijänä pidän mopolla ajavia poikasia,heillä ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä.Ajavat miten sattuu ja missä sattuu,heitä siinä pelkään enimmän.


      • ONKIN

        Tämä lapsellinen tapa liikkua tuli Jenkeistä Suomeen. Ei normaali mies tai nainen moista harrasta, täytyy olla kusta päässä?
        Tieten tahtoen häiritsee niin kanssakulkijoiden kuin luonnonkin rauhaa.
        Julmettu meteli lähtee, sitä ei kuule luistelija itse, mutta koiran korviin sattuu niin, että se haukkuu vimmatusti rämiskön mentyä ohi.
        Omat korvat ja silmät näes saa umpeen!!!


      • niin tosi ON
        ONKIN kirjoitti:

        Tämä lapsellinen tapa liikkua tuli Jenkeistä Suomeen. Ei normaali mies tai nainen moista harrasta, täytyy olla kusta päässä?
        Tieten tahtoen häiritsee niin kanssakulkijoiden kuin luonnonkin rauhaa.
        Julmettu meteli lähtee, sitä ei kuule luistelija itse, mutta koiran korviin sattuu niin, että se haukkuu vimmatusti rämiskön mentyä ohi.
        Omat korvat ja silmät näes saa umpeen!!!

        Ja kun luistelijat vielä ovat asenteeltaan sellaisia että "Minä ensin, muut joskus" niin vaaratilanteita on tullut nähty ja koettua!! vaikka kuinka monena päivänä jo monta vuotta. Luistelijan kortti on EHDOTON koska monet välinpitämättömät luistelevat AJORADALLA! ja sitten vielä nostavat sormen pystyyn kun auto tööttää, ettei luistelija jäisi alle. Mitä tuohon voi sanoa. Vaarallisia ovat, vaan kun olisivatkin vain itselleen, eikä myös meille autoileville.

        RULLALUISTELIJAN AJOKORRTI HETI PAKOLLISEKSI


      • oot idiootti
        niin tosi ON kirjoitti:

        Ja kun luistelijat vielä ovat asenteeltaan sellaisia että "Minä ensin, muut joskus" niin vaaratilanteita on tullut nähty ja koettua!! vaikka kuinka monena päivänä jo monta vuotta. Luistelijan kortti on EHDOTON koska monet välinpitämättömät luistelevat AJORADALLA! ja sitten vielä nostavat sormen pystyyn kun auto tööttää, ettei luistelija jäisi alle. Mitä tuohon voi sanoa. Vaarallisia ovat, vaan kun olisivatkin vain itselleen, eikä myös meille autoileville.

        RULLALUISTELIJAN AJOKORRTI HETI PAKOLLISEKSI

        Missä sellainen suoritettaisiin ja kuka valvoisi?
        Millaisista rikkeistä sakotettaisiin? Ylinopeudestako ja väärin pysäköimisestä.

        Ei asennevammoihin kursseilla vaikuteta. Se tulee kotoa vanhemmilta jos on tullakseen.

        Sitä paitsi luistelu ei olesen vaarallisempaa kuin mikään muukaan urheilu. Kunhan muistaa että maltti on valttia!


      • idiootti
        oot idiootti kirjoitti:

        Missä sellainen suoritettaisiin ja kuka valvoisi?
        Millaisista rikkeistä sakotettaisiin? Ylinopeudestako ja väärin pysäköimisestä.

        Ei asennevammoihin kursseilla vaikuteta. Se tulee kotoa vanhemmilta jos on tullakseen.

        Sitä paitsi luistelu ei olesen vaarallisempaa kuin mikään muukaan urheilu. Kunhan muistaa että maltti on valttia!

        Ei tuo ihan tyhmä ajatus ole!
        Ei kaikki luistelijat todellakaan tiedä esim. sitä että ajorata on vain autoja varten.
        Kurssi voisi olla vaikka päivän mittainen. Se riittäisi. Siellä käsiteltäisiin suojien käyttämisen lisäksi yleisimpiä kaatumisen yhteydessä syntyviä vammoja ja liikennesääntöjä.
        Ei hassumpi idea.


      • valohoitoon

        Käytkö sä varmasti ihan täysillä? Ihme helvetin narinaa kaikesta?! Kato ittees pelistä ja mieti missä vika?


      • dadadaa

        jos jotain pitäsi kieltää niin amiskarvanoppaurpojen autoilut. tuollanen pappabetalar homma se vasta vaarallista on. ku järjen tillalla on kusta ja alla isin maksama corolla niin homma on jo pahasti karannut käsistä. rullaluistelu lienee aika pieni paha


      • voi surkeutta
        ONKIN kirjoitti:

        Tämä lapsellinen tapa liikkua tuli Jenkeistä Suomeen. Ei normaali mies tai nainen moista harrasta, täytyy olla kusta päässä?
        Tieten tahtoen häiritsee niin kanssakulkijoiden kuin luonnonkin rauhaa.
        Julmettu meteli lähtee, sitä ei kuule luistelija itse, mutta koiran korviin sattuu niin, että se haukkuu vimmatusti rämiskön mentyä ohi.
        Omat korvat ja silmät näes saa umpeen!!!

        sinäkö oot normaali IHMINEN??. Useat koirat ei reagoi rullaajaan mitenkään. Monet IHMISET taas sanovat että rullaaja ei pidä ääntä, siksi heitä on joskus vaikea havaita. Taidat olla aika hullu IHMINEN typerän koirasi kanssa, jota et ole osannut kouluttaa. En ota kantaa onko päässäsi mainitsemaasi nestettä vai paskaa, jotain on pahasti vialla.


      • napi-la
        idiootti kirjoitti:

        Ei tuo ihan tyhmä ajatus ole!
        Ei kaikki luistelijat todellakaan tiedä esim. sitä että ajorata on vain autoja varten.
        Kurssi voisi olla vaikka päivän mittainen. Se riittäisi. Siellä käsiteltäisiin suojien käyttämisen lisäksi yleisimpiä kaatumisen yhteydessä syntyviä vammoja ja liikennesääntöjä.
        Ei hassumpi idea.

        Monet autoilijat eivät tiedä eivätkä edes välitä tietää, että on paljon tilanteita että on pakko tulla ajoradalle. Laki jopa sallii tulla ajoradalle silloin kun kävelytiellä, pyörätiellä tai kevyen liikenteen väylällä on esteitä (rakennus-ym, tietyö ym.), hiekkaa paljon, kapea luistella, asfaltiton pätkiä, pahoja rotvalleja ja paljon muita vaaratilanteita. Usein rullaluistelijan on pakko tulla ajoväylälle jos on paljon jalankulkijoita, koirankuljettajia hihna pitkällä. Huomatkaa että kovimmat rullaluistelijat menevät jopa 40-50 km/t ja jopa ylikin alamäessä. Laissa on on kohta jossa puhutaan vaaran tuottamisesta itselle ja muille, jolloin on siirryttävä ajoväylälle. Tosin tässä on paljon tulkinnan varaa, mikä on vaaraa aiheuttava tilanne. Esim. 30 km/t, hiekkapätkä jne. Tervettä järkeä tulee käyttää. Maantiepyöräilijä on oikeutettu käyttämään ajorataa, jos pyörä on oikein varusteltu. Tätäkään ei moni tiedä. Siis autoilija.

        Usein se on autoilijan heikko ego, että menee paniikkiin kun näke kerran kuukaudessa tai viikossa yhden rullaluistelijan ajotiellä. Se kun ajattelee että kaikki valta on hänellä. Mutta kumpa ei ole. On aivan reittejä, joilla ei edes ole pyörätietä. No siitäpä autoilija riemastuu jos reitillä on pyörätie ja näkee rullaluistelijan ajoväylällä. Tie kun on hänen. Mutta kun ei ole. Autoilijan tulee noudattaa varovaisuutta myös muuta liikennettä kohtaan kaikissa tilanteissa. Suorastaan huvittavaa on kun massaliikuntatapahtumissa johtoautona on poliisi ja perässä tulee tapahtumaan osallistuvia rullaluistelijoita tai pyöräilijöitä pitkät letkat. Ohittavat autot yrittävät esittää liikenteellistä ylivoimaansa ja yksinvaltaansa tööttäämällä ohitettaville tiellä liikkuuville ihmisparoille. Tämä todistaa, että moni autoilija on egoltaan niin suuri, että ei tarvitsisi rattiin päästää.


    • himo Luistelija

      ei todellakaan kun osaa luistella ja varoa muuta liikennettä'
      Itse olen luistellu 15 vuotiaasta ja nyt jo 22v.. Ja ei yhtään loukkaantumista. Vaikka luistelen paljon ja pitkiä matkoja vilkkaan liikenteen keskellä. Et EI Kyllä ole!!! kokeilemaan siitä!!!

      • J.M.J.

        Itse olen onneksi selvinnyt yhdellä sauvan katkeamisella. Itse en ole kaatunut edes sen vertaa, että olisi edes naarmuja saanut. Käytän polvi- ja kyynärsuojia sekä kypärää. Läheltäpititapauksia on sattunut useita. Asfaltilla olevat pitkittäisurat ovat useasti saaneet minut melkein kaatumaan. Valitsen aina melko turvallisia reittejä. Kannattaa varoa koiranulkoiluttajia ja autoja, jotka eivät pyörätietä ylittäessään tajua pysähtyä vasta kun autotien kohdalla vaikka tulevat kolmion takaa ja luistelija ylittää risteyksen jalkakäytävältä. Kaikkea ei aina tietysti tule otettua huomioon, koska jatkuva valppaanaolo vie luistelusta nautinnon. Kirjoitteluista huomaa, että valmiutemme ottaa riskejä ja havaita riskipaikkoja ovat kovin erilaiset. Pidän harrastuksestani niin kovasti etten oleva valmis lopettamaan sitä sen takia, että puuttuvan suojan takia vaurioitan esim. polveni niin, että harrastus loppuu siihen.


      • ews
        J.M.J. kirjoitti:

        Itse olen onneksi selvinnyt yhdellä sauvan katkeamisella. Itse en ole kaatunut edes sen vertaa, että olisi edes naarmuja saanut. Käytän polvi- ja kyynärsuojia sekä kypärää. Läheltäpititapauksia on sattunut useita. Asfaltilla olevat pitkittäisurat ovat useasti saaneet minut melkein kaatumaan. Valitsen aina melko turvallisia reittejä. Kannattaa varoa koiranulkoiluttajia ja autoja, jotka eivät pyörätietä ylittäessään tajua pysähtyä vasta kun autotien kohdalla vaikka tulevat kolmion takaa ja luistelija ylittää risteyksen jalkakäytävältä. Kaikkea ei aina tietysti tule otettua huomioon, koska jatkuva valppaanaolo vie luistelusta nautinnon. Kirjoitteluista huomaa, että valmiutemme ottaa riskejä ja havaita riskipaikkoja ovat kovin erilaiset. Pidän harrastuksestani niin kovasti etten oleva valmis lopettamaan sitä sen takia, että puuttuvan suojan takia vaurioitan esim. polveni niin, että harrastus loppuu siihen.

        Oon 45 vanha äijä ja oon luistellu kuutisen vuotta ja elossa edelleen. Eka täräys sattu kolmantena luistelukesänä väistäessäni vastaantulevia autoja täydestä vauhdista linkkapysäkille. Asvaltilla oli sormenpään kokosta kivenmuljua ja kun luistin tapas ekaan kiveen, nin sit mentiin ensin sivuttain persiilleen ja siitä katon kautta ympäri mahalleen. Nahka läks puolesta persiistä olkapäähän asti ja sieltä täältä käsistä ja jaloista. Oli polvi-, kyynär- rannesuojat ja kypärä. Kypärä halkes ja muut suojat oli aika synkän näköset. Selvisin kolmen päivän saikulla ja rupisella selällä. Kannattaa pitää paitakkii päällä luistellessa.

        Toinen tapaus viime kesältä. Olin ylittämässä katua suojatietä pitkin kun liikenneympyrästä tullut auto ei pysähtynytkään ja tuli kintuille. Yritin keritä karkuun pitkin katua, mut kävin kuitenkin auton konepellillä pökkäämässä tuulilasin hajalle ja lensin kadulle selälleni. Selän takana vyössä ollut juomapullo jäi alle ja niittas lihakset lonkkaluuta vasten. Tunto ei oo palannu vieläkään. Tästä selvisin viiden viikon saikulla ja fysioterapialla. Sauvat katkes ja kypärä halkes, mut pää on ehjä edelleen.
        Luistelua jatkan niin pitkään kun se on hauskaa.
        Joskus vähä kolisee, mut suojat on sitä varten, enkä aio ikinä kokeilla ilman suojia tuota touhuu.

        On varmaan aika typerän näköstä maata koomassa jossain vain sen takia, että kypärä on tyhmän näkönen.


      • ?????
        ews kirjoitti:

        Oon 45 vanha äijä ja oon luistellu kuutisen vuotta ja elossa edelleen. Eka täräys sattu kolmantena luistelukesänä väistäessäni vastaantulevia autoja täydestä vauhdista linkkapysäkille. Asvaltilla oli sormenpään kokosta kivenmuljua ja kun luistin tapas ekaan kiveen, nin sit mentiin ensin sivuttain persiilleen ja siitä katon kautta ympäri mahalleen. Nahka läks puolesta persiistä olkapäähän asti ja sieltä täältä käsistä ja jaloista. Oli polvi-, kyynär- rannesuojat ja kypärä. Kypärä halkes ja muut suojat oli aika synkän näköset. Selvisin kolmen päivän saikulla ja rupisella selällä. Kannattaa pitää paitakkii päällä luistellessa.

        Toinen tapaus viime kesältä. Olin ylittämässä katua suojatietä pitkin kun liikenneympyrästä tullut auto ei pysähtynytkään ja tuli kintuille. Yritin keritä karkuun pitkin katua, mut kävin kuitenkin auton konepellillä pökkäämässä tuulilasin hajalle ja lensin kadulle selälleni. Selän takana vyössä ollut juomapullo jäi alle ja niittas lihakset lonkkaluuta vasten. Tunto ei oo palannu vieläkään. Tästä selvisin viiden viikon saikulla ja fysioterapialla. Sauvat katkes ja kypärä halkes, mut pää on ehjä edelleen.
        Luistelua jatkan niin pitkään kun se on hauskaa.
        Joskus vähä kolisee, mut suojat on sitä varten, enkä aio ikinä kokeilla ilman suojia tuota touhuu.

        On varmaan aika typerän näköstä maata koomassa jossain vain sen takia, että kypärä on tyhmän näkönen.

        onneksi käytit kypärä, muistatko merkki ja malli?


      • että.....
        ????? kirjoitti:

        onneksi käytit kypärä, muistatko merkki ja malli?

        on riittävän vaarallista ja kaatumisia tulee! Näin saadaan nämä räminärullarit pois ihmisten kevyenliikenteen väyliltä häiriköimästä.

        Sen jälkeen voi TURVASSA kävellä, talutella koiraa, pyöräillä ja työnnellä vauvaa vaunuissa.
        Antakaa päättäjät meille tiemme takaisin ja laatikaa LAKI, joka estää rullaluistelun!!


      • mopoilijat
        ????? kirjoitti:

        onneksi käytit kypärä, muistatko merkki ja malli?

        Miten saatais mopolla ajava nuoriso pois kevyenliikenteen väyliltä.Niillä on vauhti toista luokkaa kun luisytelijoilla.(viritetyt mopot)
        nekö ei sinua yhtään huoleta?eikä sinun koirasikaan niitä pelkää.Asiaan hyvä ihminen.


      • J.M.J.
        ews kirjoitti:

        Oon 45 vanha äijä ja oon luistellu kuutisen vuotta ja elossa edelleen. Eka täräys sattu kolmantena luistelukesänä väistäessäni vastaantulevia autoja täydestä vauhdista linkkapysäkille. Asvaltilla oli sormenpään kokosta kivenmuljua ja kun luistin tapas ekaan kiveen, nin sit mentiin ensin sivuttain persiilleen ja siitä katon kautta ympäri mahalleen. Nahka läks puolesta persiistä olkapäähän asti ja sieltä täältä käsistä ja jaloista. Oli polvi-, kyynär- rannesuojat ja kypärä. Kypärä halkes ja muut suojat oli aika synkän näköset. Selvisin kolmen päivän saikulla ja rupisella selällä. Kannattaa pitää paitakkii päällä luistellessa.

        Toinen tapaus viime kesältä. Olin ylittämässä katua suojatietä pitkin kun liikenneympyrästä tullut auto ei pysähtynytkään ja tuli kintuille. Yritin keritä karkuun pitkin katua, mut kävin kuitenkin auton konepellillä pökkäämässä tuulilasin hajalle ja lensin kadulle selälleni. Selän takana vyössä ollut juomapullo jäi alle ja niittas lihakset lonkkaluuta vasten. Tunto ei oo palannu vieläkään. Tästä selvisin viiden viikon saikulla ja fysioterapialla. Sauvat katkes ja kypärä halkes, mut pää on ehjä edelleen.
        Luistelua jatkan niin pitkään kun se on hauskaa.
        Joskus vähä kolisee, mut suojat on sitä varten, enkä aio ikinä kokeilla ilman suojia tuota touhuu.

        On varmaan aika typerän näköstä maata koomassa jossain vain sen takia, että kypärä on tyhmän näkönen.

        Hienosti ja hauskasti toit esille näkökulman siitä, että vaikka kertomuksestasi saa kuvan että et ole kovin tapaturma-altis,niin tapaturmia silti sattuu ja jälki voi olla pahaakin. Minua hiukan hymyilyttää joidenkin kirjoitukset tyyliin "kun mä oon niin ja niin kauan luistellu eikä oo mitään käyny ja mulla on niin hyvä tekniikka". Niinkuin sullekkin kävi, joskus vaan tilanteet on sellaisia itsestä riippumattomia ja jopa mahdottomia välttää. Minä pidän ilo mielin suojia, vaikka en sitten koskaan niistä hyötyisikään.Nykyäänhän puhutaan monella alalla riskien hallinnasta ja sielläkin kaikki lähtee riskien tunnistamisesta, todennäköisyyden ja vakavuuden arvioinnista.Ei sillä, että tästä nyt liian vakavaa kannattaisi tehdä, mutta ei ihan päättömästikään kannata koheltaa. Lopuksi vielä sanoisin, että toisemme huomioiden mahdumme kyllä ainakin täällä pikkukaupungissa kaikki liikkujat hyvin pyöräteille ja siihen liittyvä riski suhteessa hyötyyn on pieni. Pyörätie on lähiliikuntapaikoista ehdoton ykkönen kävijämäärien mukaan, vaikkei siihen liikuntamäärärahoja käytetäkkään.


    • ku heinän teko

      Itse rullaluistelijana voin sanoa, että laji ei ainakaan minulle ole vaarallinen. En ole kertaakaan käyttänyt mitään suojia, enkä ole kertaakaan kaatunut. Kerran olen joutunut kädellä asfaltista tukea leikkiessäni luistimilla. Motoriikka ja tasapaino ainakin täällä kunnossa, voi Sape raukkaa.

    • kaveri kun

      kaatuu , kitkaa on suhteellisen perkeleesti enemmän kuin esim jäällä ja voin kertoa että esim. pää muuttuu sellasessa tapauksessa kun mennään vaika kohtuunopeudesta rähmälleen aika raskaaksi hartioilla ja heiluriliike pysähtyy vasta asfaltin pintaan joka ei sitten juosta yhtään

      12 vuotta ehdin uhota suojia vastaan mutta kertarysäys opetti jurrikkaa karulla tavalla , luistelen jatkossa aina kypärä/rannesuojat päällä , uho loppui

      • koiran ulkoiluttamista

        vastaava pullukoiden nynnerölaji. Se on oikeasti vaarallista ja pitää hallita itsensä ja aistinsa. Jos mokaa, sattuu. Kuitenkin fantastista liikuntaa eikä pidä meteliä, jos alla kunnon luistimet. Huomaavainen luistelija ei ketään halua häiritä. Huippu laji. Itse en käytä muita suojia kuin käsineitä (55v).


    • Rullaluistelija (PRO)

      Ajattelen asian niin,että jos kaadun,niin sittenpähän kaadun,ja sillä siisti! Luistelen paljon,ja "läheltä piti" tilanteita on kesässä 1-5 Siis todellinen vaaran paikka noissa tilanteissa. Kypärää käytän joka ikinen kerta,mutta muita suojaimia en jaksa pukea päälleni. En pelkää loukkaantumista,jos se on tullakseen,niin se tulee,ja that´s it!

    • Pohjan-Akka

      Mutta näyttää tekevän ketteräksi.

      Se on varmaan siitä kätevää, että voi lähteä kotiovelta.

      Aikuiset kumminkin käyttää suojuksia, nuoret ei.

    • Rullaluistinta ******

      No onhan se vaarallista jos kaatuu tiellä ja luistin luiskahtaa perseeseen. Nytteki 5 rengasta ja 8 laakeria perseessä poikittain. Ei jumalauta että sattuu. Ei siinä mikään auta. Perse tulpat pakollisiksi!!

    • on...

      Kävely on myöskin erittäin vaarallista. Monet jäävät autona alle ja käsiä ym. murtuu etenkin liukkaitten alettua.

    • Joku tämmöi vaan...

      Itse kaaduin tässä elokuun alussa rullaluistimilla. Sääriluuni meni kolmesta kohtaa sirpaleiksi, en käyttänyt luistimia enkä tarvitsekaan niitä.

      Tämän 'vamman'ehkäisyyn ei olisi mitkään suojat auttaneet. Pelkästään tämän vuoden puolella olen luistellun n. 500 kilometriä, joten jonkinverran on tullut luisteltua....

      Mun mielestäni ihan turhaa jaskan pauhantaa et rullaluistelu on vaarallista. Voihan porkkanaankin tukehtua.

      • luistelijalle

        mutta muille TIELLÄ liikkuville TODELLA vaarallista!!!
        Kun te paukapäät oppisitte ottamaan toiset ihmiset huomioon ja hankkisitte oman luistelualueenne? Eihän talvellakaan luistella kuin jäällä.
        Vai oletko nähnyt kadulla häirikköä luikkarit jalassa??


    • ......

      Kepit vaan käteen Saulille, niin ei tule olkapää- vammoja, eikä tarvitse pelätä huuli- ja leukavammoja. Yläkroppakin näyttäisi vähän treenatummalta.

      • YuBi

        Jes! Sykekin nousee sauvojen kans heti 10 pykälää ja vatsa- ja selkälihaksetkin joutuu kovemmalle


    • jos niitä käytetään

      Suojaavat kyllä jos niitä vaan käyttää. Liekö vallaton poikamies käyttänyt tarpeellisia suojia?

      • Saulilla

        hartijasyndejä eikä munasyndejä.


    • pelax

      Olen kerran melkein ajanut kaivinkonetta päin loivassa alamäessä . Suojat oli apuna sekä sauvat. Ei auttanut kaatumiseen kun piti ajaa metsähallituken puolelle. Siinä meni kasvot ruvelle ja runsaita naarmuja pinnallisesti pitkin kehoa . Onneksi oli kypäräkin päässä.

    • MUILLE!

      Monesti kun olen pyörällä mennyt pyörätiellä niin nämä kyseiset rullaluistelijat sohivat niillä kepeillään ja menevät koko tien leveydeltä..Monesti menneet ihan muutaman sentin vierestä ja olen jo valmistautunut koska keppi osuu pinnoihin ja lennän mukkelis makkelis pitkin asfalttia. Nämä typerykset luulevat olevansa niiiin trendikkäitä,kun rullaluistimiensa kanssa tuola vetelee menemään..Tiedoksi se oli muotia joskus kymmeniä vuosia sitten ja lähtöisin amerikasta..Keksikää jotain OMAA! Ootte muutenki jäljessä. Ette ole niin trendikkäitä kuin luulette..PELLET!!:D:D:DSeuraavan kerran tuun päälle!

      • pinnojen särkijä

        Taidat olla tukkona ja keskellä tietä,kun ne sauvaluistelijat ohi sinusta menee.Joskus niitä hitaita pyöräilijöitä on pareittain,ettei ohi meinaa päästä.


      • **''

        Mikä nyt noin ahistaa? Pyörällä meinaat päälle tulla? Yritäpä ajaa lujempaa kuin rullaluistelijat, niin et jää jalkoihin. Tosiasiassa pyöräilijät ovat niin hitaita, että pakkohan niitä on ohittaa. Mitä jonkin OMAN keksimiseen tulee, niin mitä olet itse keksinyt harrastukseksesi? Pyöräilyn, niin kuin moni moni muukin. Sinun "trendipelleilysi" voi jättää huomiotta. "Katkeria, sanoi kettu pihlajanmarjoista".


      • hohhoijaa..
        **'' kirjoitti:

        Mikä nyt noin ahistaa? Pyörällä meinaat päälle tulla? Yritäpä ajaa lujempaa kuin rullaluistelijat, niin et jää jalkoihin. Tosiasiassa pyöräilijät ovat niin hitaita, että pakkohan niitä on ohittaa. Mitä jonkin OMAN keksimiseen tulee, niin mitä olet itse keksinyt harrastukseksesi? Pyöräilyn, niin kuin moni moni muukin. Sinun "trendipelleilysi" voi jättää huomiotta. "Katkeria, sanoi kettu pihlajanmarjoista".

        En minä mitään pyöräilyä harrasta! Sattuu vaan olemaan kulkuvälineeni! Enkä todellakaan ole hidas! Siksi se juuri hirvittääkin kun tulette sielä niin itsevarmana kovalla vauhdilla kepit ojos,että mennäänpän ton pyöräilijän ohi..Vitsi oon nopee!! :D:D:D Voi teitä..:D:D:D


    • moneymaker

      papparaiset menkööt rollaattoreilla,jos eivät pystyssä pysy.rullaluistelu ei ole joka äijän/muijan laji :-)

      • solvaamatta

        Kyllä on hienon näköistä kun Niinistö huolehtii kunnostaan. Kateellisten panettelua.
        Onnettomuushan voi sattua kenelle tahansa iästä ja kokemuksesta riippumatta.


    • kaikki tää

      pitäis lopetta! Ei kukan voi pysyä hngissä jos päistikkaa kaatuu auto n eli rekkan allee"!

      • huh..pelastus

        onneks o talvi tulossa, muuto me kaik kualtais ulkon rullailles.


      • onneksi talvi..
        huh..pelastus kirjoitti:

        onneks o talvi tulossa, muuto me kaik kualtais ulkon rullailles.

        tulossa, niin saa terveet kulkuväylänsä takaisin!
        Toivotaan, että rullarämänne ruostuvat tai homehtuvat talvitallissa.

        Ihanaa, saa taas kävellä töihin PELKÄÄMÄTTÄ!!!


    • Kuzu

      Rullaluistelu on juuri niin vaarallista kuin kukin sen haluaa olevan, samoin kuin mikä tahansa muukin laji.
      Varmasti voit välttyä kaikilta onnettomuuksilta kun vedät päällesi riittävän määrän suojia. Nautinto siinä tietysti kärsii, mutta kuten sanottu, jokainen päättää itse minkä minkä verran on valmis riskeeraamaan.

    • TimaPoju

      Itse käytän rullailussa muitakin suojia kuin kypärää ja rannesuojia. Kyynär- ja polvisuojat ovat kokemukseni mukaan lähinnä naarmuilta suojaavia. Talvisin käyn rinteissä ja lautailussa tulee käytettyä pehmustettuja suojahousuja (mm lonkat ja häntäluu suojattu). Homma toimii myös rullaluistellessa.

      Joskus tulee vedettyy kikkasettii luistimilla, silloin on päällä niin ikään lautailussa ja scoottailussa käyttämäni suojapaita, missä olkapäissä suojat. Kesähelteelle ne tietty on kuumat, mutta kuten sanoin - kikkailussa ihan jees.

    • KhunHan

      Ei se ole iso vaiva varusteita päälle laittaa. Jokaisen lenkin jälkeen varusteet pesukoneeseen ja ne ovat raikkaina ja puhtaina valmiina seuraavan päivän lenkkiä varten. Kone pesee ja kuivausrumpu kuivaa tarvittaessa.

      • YuBi

        Riittää kunhan itse menee suihkuun, varusteita käytän, paitsi rannesuojat koska eivät käy sauvojen kanssa


    • sivusta seurannut

      Kovinkaan kauan ei ole siitä, kun kotini ohi menevällä tiellä on alamäki, jota käytetään rullisten reittinä. Tuon mäen puolivälissä on naapurin kotitien risteys, josta näkyvyys on ylämäkeen varsin huono. Rullaluisteliat eivät tajua tai osaa edes ajatella tilannetta, millaisen vaaratilanteen itse auheuttavat laskemalla mitenkään varomatta tuon mäen. Normaalisti tulisi hiljentää vauhtia vaaralliseen paikkaan, mutta nyt sitä lisätään. Vauhti vastaa parhaillaan 50 km nopeutta, josta rulliksia ei pysäytetä millään keinolla. N. kk sitten oli tilanne täpärä, onneksi siitä pääsi päätielle rullislaskija väistämään eikä ketään silloin tullut takaa tai vastaan. Rullaluistimet oli turvallisuuden nimissä kiellettävä kokonaan, ne ovat kaikkialla vaarallisa. Meitä kulkijoita on paljon muitakin, vanhuksia,lapsia, miestä, naista jotka ovat hitaanpaa liikkumaan. Tuollainen luistelia aiheuttaa pahassa ruuhkassa kaaostilanteen melko pian pahassa paikassa, koska se ei pysähdy ollenkaan niin pian kuin pitäisi Massa jatkaa vaikka pyörät olisivat lukossa, näin se vain on.

      • tässä tapauksessa

        on 100 prosenttisesti naapurillasi! Hän on väistämisvelvollinen!


      • Rullailen lujaa

        on tehty kulkemista varten. Kaikille on varmaan turvallista jos kaikki olisivat edes hieman "valppaina" kokoajan. Jalankulkijat monesti poukkoilevat puolelta toiselle katsomatta taakse, usein vielä rinnakkain. Koiran kusettajat vasta törppöjä ovat. Menisivät metsään ulkoiluttamaan rakkejaan ja käyttäisi kevytväyliä vain kulkemiseen LYHYELLÄ NARULLA. Taas kun tuli joku valitus aihe, niin johan tänne kaikki ahdasmieliset ääliöt kirjoittaa kielloista ja muuta typerää hienosta liikunta lajista.


      • liikennesääntöjen

        noudattamisessa on tapahtunut romahdus.
        Juuri tuollaiset sivutieltä pysähtymättä ja katsomatta päätielle putkahtavat autoilijat aiheuttavat pahoja vaaratilanteita. Asennevammasta kertoo myös tuo että heidän mielestään vika on aina vastapuolessa, vaikka juuri heidän pitäisi käydä autokoulussa kertaamassa. Tässä tuo "muut väärässä" vielä oikein korostuu; hänellä on huono näkyvyys ylamäkeen joten hänen ei tarvitse varoa! Varovaisuusvaatimus on siis kuitattu sillä ettei näe. Helppoa!
        Rullaluistelijan pitäisi kuitenkin nähdä tuon samaisen näköesteen läpi!!!

        Ei h-vetti, mitä törppöjä siellä auton ratin takana onkaan!
        Oli naapurisi onni että tuo luistelija onistui pelastautumaan.
        Kerro nyt sille naapurillesi että ottaa tapauksesta opikseen, keraa liikennesäänöt ja alkaa seurata muutakin liikennettä!


      • rullailen lujaa
        liikennesääntöjen kirjoitti:

        noudattamisessa on tapahtunut romahdus.
        Juuri tuollaiset sivutieltä pysähtymättä ja katsomatta päätielle putkahtavat autoilijat aiheuttavat pahoja vaaratilanteita. Asennevammasta kertoo myös tuo että heidän mielestään vika on aina vastapuolessa, vaikka juuri heidän pitäisi käydä autokoulussa kertaamassa. Tässä tuo "muut väärässä" vielä oikein korostuu; hänellä on huono näkyvyys ylamäkeen joten hänen ei tarvitse varoa! Varovaisuusvaatimus on siis kuitattu sillä ettei näe. Helppoa!
        Rullaluistelijan pitäisi kuitenkin nähdä tuon samaisen näköesteen läpi!!!

        Ei h-vetti, mitä törppöjä siellä auton ratin takana onkaan!
        Oli naapurisi onni että tuo luistelija onistui pelastautumaan.
        Kerro nyt sille naapurillesi että ottaa tapauksesta opikseen, keraa liikennesäänöt ja alkaa seurata muutakin liikennettä!

        noin, unohdin vaan mainita kaikki ääliö autoilijat, jotka ei tunnu väistävän mitään itseään pienempää. Todella yleistä on, että pienestä liittymästä kun tullaan päätielle, niin pysähdytään keskelle kev.liik.väylää ja tukitaan se ja odotetaan päätielle pääsyä. Tästä harmistuvat myös pyöräilijät. Lähes aina olisi tilaa odottaa lähempänä ajorataa tukkimatta kev.liik.väylää, tai odottaa pyörätien takana, mutta EI??. Siitä kun autoilijalle huomauttaa niin, eipä kovin ystävällistä vastausta saa. Eräskin kusipää kerran sanoi, että mene ajoradalle rullailee jos et osaa pysähtyä. Ohhoijaa, se autoilija tukki pysäköimällä pyörätien ja rullaajan olisi pitänyt pyörätien sijasta käyttää ajotietä, Tälläisiä autokuskeja siis löytyy.


      • Rullakiekkoilija

        Onko rullaluistelu vaarallista? Lyhyt vastaus: ei sen vaarallisempaa kuin esim. pyöräily. Kyse on kokonaan siitä missä ja miten lajia harrastaa.

        Toki se on vaarallista, jos tullaan alamäkeä täyttä vauhtia eikä pystytä mitenkään reagoimaan mahdollisesti eteentuleviin yllättäviin tilanteisiin. Eli silloin ollaan väärässä paikassa ja tilanteessa omiin taitoihin nähden. Pitäisi käyttää harkintaa sen suhteen missä rulliksilla liikkuu. Pitäisi pysyä poissa runsasliikenteisiltä väyliltä, jossa onnettomuus-ja yhteentörmäysriski ovat suuret.

        Kyllä asfalttipihoja ja -kenttiä sekä rauhallisia katuosuuksia riittää useimmilla paikkakunnilla. Ja suojukset auttavat pahimmilta vaurioilta.

        Lisäksi rullakiekkoa harrastavana kyselisin miksei edes pääkaupunkiseudulla ole rullakiekkokaukaloita yleiseen käyttöön kuin YKSI? Jääkiekkosuojia kun käyttää, niin ei kaatuminenkaan pahemmin haittaa. Jos pelipaikkoja olisi (= naurettavan pieni kustannus!), ei tarvitsisi välttämättä luistella niin paljon liikenteen seassa. Ja pelissä on muutenkin mieltä. Ainakin, jos on jääkiekkoa harrastanut. Kokeilkaapa rullakiekkoa, erinomainen ja vauhdikas laji. Suosittelen!


      • "Väistelyyn kyllästy
        Rullakiekkoilija kirjoitti:

        Onko rullaluistelu vaarallista? Lyhyt vastaus: ei sen vaarallisempaa kuin esim. pyöräily. Kyse on kokonaan siitä missä ja miten lajia harrastaa.

        Toki se on vaarallista, jos tullaan alamäkeä täyttä vauhtia eikä pystytä mitenkään reagoimaan mahdollisesti eteentuleviin yllättäviin tilanteisiin. Eli silloin ollaan väärässä paikassa ja tilanteessa omiin taitoihin nähden. Pitäisi käyttää harkintaa sen suhteen missä rulliksilla liikkuu. Pitäisi pysyä poissa runsasliikenteisiltä väyliltä, jossa onnettomuus-ja yhteentörmäysriski ovat suuret.

        Kyllä asfalttipihoja ja -kenttiä sekä rauhallisia katuosuuksia riittää useimmilla paikkakunnilla. Ja suojukset auttavat pahimmilta vaurioilta.

        Lisäksi rullakiekkoa harrastavana kyselisin miksei edes pääkaupunkiseudulla ole rullakiekkokaukaloita yleiseen käyttöön kuin YKSI? Jääkiekkosuojia kun käyttää, niin ei kaatuminenkaan pahemmin haittaa. Jos pelipaikkoja olisi (= naurettavan pieni kustannus!), ei tarvitsisi välttämättä luistella niin paljon liikenteen seassa. Ja pelissä on muutenkin mieltä. Ainakin, jos on jääkiekkoa harrastanut. Kokeilkaapa rullakiekkoa, erinomainen ja vauhdikas laji. Suosittelen!

        Kun monituisen monta vuotta harrastaneena olen tähän asti aina väistänyt ihan kunnolla sivuun,
        kun kaksi-kolme pyöräilijää ajaa vastaan rinnakkain, niin ilmoitanpa, että nyt se on loppu.
        En pakene enää edes melkein penkalle.

        Saatana, jos kokeilet vielä ajaa minusta välittämättä vastaan, niin varmaan kolahtaa.
        En väistä.
        Kokeile.
        Sattuu, mutta olen varma, että myös minussa on senverran liike-energiaa ja massaa,
        että sattuu muuten sinuunkin.

        "Väistelyyn kyllästynyt"


      • Hereew
        "Väistelyyn kyllästy kirjoitti:

        Kun monituisen monta vuotta harrastaneena olen tähän asti aina väistänyt ihan kunnolla sivuun,
        kun kaksi-kolme pyöräilijää ajaa vastaan rinnakkain, niin ilmoitanpa, että nyt se on loppu.
        En pakene enää edes melkein penkalle.

        Saatana, jos kokeilet vielä ajaa minusta välittämättä vastaan, niin varmaan kolahtaa.
        En väistä.
        Kokeile.
        Sattuu, mutta olen varma, että myös minussa on senverran liike-energiaa ja massaa,
        että sattuu muuten sinuunkin.

        "Väistelyyn kyllästynyt"

        Siks mulla on rannesuojat että niillä voi kolauttaa autonkylkeen jos ajaa eteen, koiraa päähän jos tulee liian lähelle ja pyöräilijänkin voi työntää tieltään.


    • purana500

      Olen tällainen 44v ukkeli, joka ei ole oppinut lapsena jäällä oikein luistelemaan. Lääkärin vihjeestä sitten otin vaarin ja opettelin luistelemaan rullaluistimilla. Eka kesä meni suljetuilla alueilla, toisena kesänä sitten jo vähän kevyen liikenteen väylille. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa. Kilometrejä sellaiset 300-400km/kesä.

      Nyt, kun harrastan luistelua kahdeksatta vuotta, sattui eka kunnon kompurointi.
      Vieraalla reitillä, tyhmyys, liika vauhti, huono asfaltti ja kivenmurikat pistivät heittäytymään polven kautta jalalle ja siitä kankulle. Vasemman puolen polvisuoja ja hanska menivät uusiksi, polven alla kämmenen kokoinen, takareidessä kahden kämmenen kokoinen ruhje. Ilman polvisuojaa olisin takuuvarmasti rikkonut polvestani jotain ja ilman hanskaa käsi olisi varmasti paketissa. Nyt vain kipulääkettä sekä rasvalappua ja harsoa reiteen ja pohkeeseen.

      Päähän otti ehkä enemmän kuin sattui, vaikka kieltämättä sattui aikalailla. Olin siis arvioinut taitoni yläkanttiin ja se kyllä kostettiin.

      Nyt, kun ruhjeet ei enää suuremmin vuoda nesteitä, kävin parilla lenkillä.
      Eka lenkki jotenkin jurrasi, pelotti, mutta toinen lenkki tuntui jo taas tosi kivalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      252
      2374
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1794
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1505
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1493
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      907
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      712
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      710
    Aihe