Suhde on kestänyt hieman yli vuoden, kaukosuhteena, etäisyyttä n. 200km.
Miten te muut selviätte arjesta? Kuinka usein tapaatte?
Viikolla on aina ikävä toista ja muutenkin tuntuu rasittavalta se, että on suhteessa, mutta käytännön elämän kannalta ei ole. Yksinäisyys on tuttua, koska kaverisuhteita ei nopeasti luo, varsinkin kun viikonloput usein menevät toisella paikkakunnalla ja kavereiden kanssa viikonloppuriennot jäävät väliin.
Ikävä nostaa tietynlaista ärtymystä pintaan ja suhteen toinen osapuoli saa siitä osansa. Huono mieli ja etäisyys yhdessä vievät toista vielä kauemmas.
Viikonloppuisin (tai milloin tavataan) menee kauan, ennen kuin ollaan taas kuin tuttu pari ja sitten aika onkin ohi ja pitää lähteä. Viikon alussa iskee masentunut fiilis.
Tuntuu, että tällainen välikausielämä on todella raskasta. Ei ole kokonaan yksin, että sitä kautta alkaisi elää omaa elämää vaan elämä tuntuu pelkältä odottamiselta.
Onko teillä neuvoja, miten järjestätte arjen? Soitteletteko joka päivä vai rikkooko se omaa keskittymistä ja itsenäisen elämän oppimista (se lienee välttämätöntä kun suuren osan ajasta on ilman kumppania).
Mistä olette ystäviä löytäneet vai ovatko vanhat säilyneet siitä huolimatta että olette paljon poissa, muualla? Onko teillä hyviä vai huonoja kokemuksia? Mitä hyviä ja mitä huonoja puolia on elää kaukosuhteessa?
Kestääkö yksikään kaukosuhde oikeasti?
29
17197
Vastaukset
- misss
Me oltiin noin 1vuosi ja 4kk kaukosuhteessa, ennen kuin muutettiin yhteen..Itselläni oli siinä mielessä helppoa kun asuin semmoisella paikkakunnalla missä minulla ei ennestäänkään ollut tuttuja kuin muutama..mutta sitten netin kautta sain jotain lisää ja heitä tuli sitten tavattua viikolla ja viikonloppuisinkin kun ei nähty miehen kanssa joka vkl..nähtiin suunnilleen 2 viikon välein..Hyvinä puolina kaukosuhteessa on varmaan se että voi tehdä paljoltikki ihan mitä itteä huvittaa..mutta huonoa on juuri tämä ainainen ikävä johon valitettavasti turtuu jossain vaiheessa kun ei nää..Meillä pidettiin yhteyttä joka päivä, messengerillä ja kun äijä oli armeijassa niin sieltä se soitteli lähes joka ilta tai jos ei soittanu niin tekstaili..
- kristallisoitua
hei sinä,tiedän vähän vaikea tilanne sulla.mulla oli kaukosuhde 500km päässä,ja ekaks tuntui et ei välimatka haittaa mitään,kun oli niin vahvat tunteet,ja jos on oikeata rakkautta.luottamus toiseen on tärkeää,ja sit sä oot niinkuin varattu vaik oot yksin.tunteilleen uskollinen.no meil ei kestänyt kun 2kk.nin alkoi ihmetyttää kun ei saanut kysyä mitään toisen menemisiä.siihen se sitten tyssäsi.mut silti jäi kaipuu sydämeen.toisaalta hyvä et saa elää omillaan mut sit kuitenkin vain puhelimitse,eikä se ole oikeata seurustelua.jos on kaukosuhde ,se pitää olla vankalla pohjalla,ja keskustella mitä silt toisest tuntuu.toimiiko vai ei! tsemppiä sulle,on raastavaa olla kaukosuhtessa!
- maaarja
Itse olin kaukosudetta aloittamassa noin vuosi sitten. Keskustelin ystäväni kanssa asiasta, koska olin huolissani juuri välimatkasta ja siitä että voiko jutusta tulla mitään välimatkan takia (250km). Ystäväni vastasi minulle todella hyvin.. Hän sanoi, että kaukosuhde on vaan rajatun ajan kaukosuhde, että jos oikeasti haluaa viettää sen toisen kanssa elämän yhdessä, niin kyllä sitä on valmis muuttamaan sen takia toisen luo tai se toinen sun luo tai yhdessä jonnekin. Minusta se oli hyvin sanottu. Itselläni kaukosuhde päättyi siihen että muutimme poikakaverini kanssa yhteen ja siitä tuli todella lähisuhde.. nyt tosin olemme jo eronneet... :D
- opettaa
Kaukosuhde toimii, jos on
a) luottamusta
b) rakkautta
c) halua todella onnistua
d) rehellisyyttä
Mutta kukaan ei ole sanonut, että se olisi helppoa. Se ei nimitttäin ole. Siinä on mukana niin paljon erilaisia tunteita. Mutta siksi kai siihen ihmiset lähtee, että välittää ja rakastaa toista.
Aina ei onnistu, vaikka kaikkia aineksia tuntuisikin olevan - kun niitä pitää olla molemmilla ja joskus tärkeätkin asiat katoaa.
Eniten ehkä kaukosuhde opettaa sitä, että osaa sitten arvostaa paremmin toista, kun/jos suhde muuttuu lähisuhteeksi. Etenkin, jos kaukosuhdetta ei ole ollut alusta asti.
Olisin erittäin onnellinen, jos näkisin rakkaani joka viikonloppu, joka kuukausi tai edes kerran puolessa vuodessa. Mutta kerran vuodessakin on parempi kun ei mitään. Aikansa kutakin, joskus saamme olla yhdessä taas - jos aineksia riittää.
"Joskus on mentävä kauas, että näkee lähelle." - kestänyt
opettaa kirjoitti:
Kaukosuhde toimii, jos on
a) luottamusta
b) rakkautta
c) halua todella onnistua
d) rehellisyyttä
Mutta kukaan ei ole sanonut, että se olisi helppoa. Se ei nimitttäin ole. Siinä on mukana niin paljon erilaisia tunteita. Mutta siksi kai siihen ihmiset lähtee, että välittää ja rakastaa toista.
Aina ei onnistu, vaikka kaikkia aineksia tuntuisikin olevan - kun niitä pitää olla molemmilla ja joskus tärkeätkin asiat katoaa.
Eniten ehkä kaukosuhde opettaa sitä, että osaa sitten arvostaa paremmin toista, kun/jos suhde muuttuu lähisuhteeksi. Etenkin, jos kaukosuhdetta ei ole ollut alusta asti.
Olisin erittäin onnellinen, jos näkisin rakkaani joka viikonloppu, joka kuukausi tai edes kerran puolessa vuodessa. Mutta kerran vuodessakin on parempi kun ei mitään. Aikansa kutakin, joskus saamme olla yhdessä taas - jos aineksia riittää.
"Joskus on mentävä kauas, että näkee lähelle."Olen nähnyt oman rakkaani viimeksi puoli vuotta sitten kun hän lähti takaisin englantiin tekemään rankkaa duunia jotta saa tarpeeksi rahaa kasaan, jotta voi muuttaa luokseni. Kahden viikon päästä hän vihdoin tulee.On ollut aika rankkaa ilman fyysistä kosketusta, mutta kyllä siitä ollaan hengissä selvitty puhelimen ja mesen avulla :)
- kolme vuotta jo
Täytyy vaan uskoa, että kestää. Meillä ollaan kolme vuotta oltu kaukosuhteessa ja välimatkaa 500 km. Tapaamisia korkeintaan pari kuukaudessa. Lomilla enemmän yhdessä. Välillä on tosi ikävä ja ei edes uskalla ajatella, että meidän tapauksessa vielä ainakin muutama vuosi olisi pakko olla kaukosuhteessa.
Pidämme yhteyttä kuitenki joka päivä ja se auttaa jaksamaan. Samoin meillä on kyllä tulevaisuuden suunnitelmia pitkälle eteenpäin, joten sekin tuo jatkuvuutta.
Aikuisia ollaan, joten ehkä sekin auttaa jaksamaan paremmin. - sinulle..
totuuden... EI ONNISTU!
- Kukkahattu täti
Voi,voi tyttö parka älä anna vedättää itseäsi, opiskele ja hommaa itsellesi jokin ammatti, ehdit kyllä vielä kokea näitä "romansseja" ihan tarpeeksi...mieti vielä mitä olet tekemässä, en sano tätä ollakseni ilkeä...olet vielä NUORI ja sinulla on elämä edessä!!!
- kestää jos
Kyllä kaukosuhde kestää, jos molemmilla on halua suhteeseen, rakkautta ja luottamusta toisiin.
Itse elin 3 vuotta kaukosuhteessa, jossa välimatka oli 4500 km. Nyt olen asunut 1,5 vuotta mieheni kotimaassa ja hänen kanssaan, jatkanut oman ammattini opiskelua kyseisessä maassa ja lähellä on valmistuminen niin suomalaisesta yliopistostakin kuin paikallisesta. Noina 3 vuotena välillä oli rankkaa, sillä rakkaan kaipuu oli kova, mutta kun oli tekemistä ja kavereita myös paikkakunnalla jossa opiskelin, ei se haitannut hirveästi.
Luottamus, rakkaus ja suhteen kestämisen haluaminen ovat tärkeitä asiota suhteen onnistumisen eteen. Oli sitten kyse kaukosuhteesta tai sitten lähisuhteesta. Jos ei noita ole, ei ole varmuutta myöskään suhteen kestämisestä. - ei kestä
ei :`(
- kestää jos
Kestää ,jos kummatkin oikeesti sitoutuu ja haluaa toisen !
- aniileve
Teillähän nyt asiat hyvin on, jos VAIN 200km välimatkaa ja näette joka viikonloppu! Meidän välimatka on semmoinen 450km ja näemme toisiamme vain pidemmillä lomilla koulusta. Nyt tässä on tullut koulujen alusta lähtien oltua erossa ja seuraavan kerran nähdään syyslomalla eli 6 viikon päästä.
Ollaan seurusteltu jotain 2 vuotta ja 3 kuukautta nyt, ja syyslomalla olisi jo kihlautuminen edessä. Ensi kesänä yhteen muutto.
Kyllä kaukorakkaus kestää ihan samalla tavalla kuin "tavallinen" rakkaus. Monesti itsestäni ainakin tuntuu, etten olisi ketään omapaikkakuntalaista voinut samalla tavalla rakastaa kuin nykyistä poikaystävääni. Ja onhan kaukosuhteessa "haastetta". Kaikki suhteet vaativat paneutumista, kaukosuhde ehkä varsinkin, mutta siinähän se sitten tulee testattua, tunteiden kestävyys ja aitous.
Me pidämme yhteyttä päivittäin. Tekstiviestein koulutuntien aikaan, soitellen ja mesetellen muulloin. Webkamera on hyödyllinen kapistus, vaikka eihän se oikeaa ihmistä korvaa. Muistan, että itselleni oli aluksi vaikeaa käsitellä sitä, että webkameran kuvassa hän näytti olevan niin lähellä ja olikin todellisuudessa toisella puolella suomea.
Minusta tuntuu, että teillä on asiat todella HYVIN. En edes laskisi tuota kaukosuhteeksi, kun näette niin useinkin. - Nekku80
Kyllähän kaukosuhde kestää jos vaan molemmilla on tietynlaiset persoonallisuudet (pitää olla rehellinen, uskollinen, kärsivällinen ja vahva) ja jos vaan rakastaa toista tarpeeksi paljon. Mielestäni pitää olla syvällinen luonne, pinnallisuus ei ole kaukosuhteissa hyväksi (näin uskoisin?)
Meillä on välimatkaa noin 10 000 km, ja ainakin toistaiseksi nähdään kerran vuodessa kesälomien aikana. 1,5 vuotta ollaan oltu yhdessä. Vielä ei tiedetä koska päästään muuttamaan yhteen.
Todella onnekas olen kun tuollaisen jalokiven olen löytänyt, mutta pitkä välimatka raastaa.. - rouva K
Meillä oli kaukosuhde 4v ja välimatkaa oli reilut 100km. Näimme joka toinen vkl kun kummallakin oli lapset ja työ. Nyt helmikuussa muutin sit rakkaani luo kun tyttöni lensi pesästä pois omaan kotiinsa ja kesällä mentiin mieheni kanssa naimisiin. Kyllä kaukosuhde kestää kun vain kestää aina ikävän. Soittelimme monia kertoja päivässä.Ei pidä luovuttaa.Luottamus toiseen pitää olla kunnossa vaikka itse kyllä olin mustasukkainen ja mietin aina mitä tekee iltaisin ja varsinkaan jos ei tekstariin tullut vastausta ja ei vastannut puhelimeen.
- Kaukon kanssa
miten paljon tuo kirjoituksesi antoi minulle taas uskoa tähän suhteeseemme. Pian kaksi vuotta jatkunut kaukosuhde meilläkin, n 100km välimatkaa, lähes joka viikonloppu tavataan. Lapsia molemmilla ja heidän harrastuksiaan ym järjestelyitä. Rassaa joskus ja pahasti...molempia.
Aluksi ei ollut puhetta sitoutumisesta, kunhan tapailtiin. Minä en uskaltanut ehkä näyttää miten rakastunut oikeasti olin. Mutta Hän sitten otti puheeksi yhteiselämän ym. Se antoi luottamusta. Voisin muuttaa hänen kanssa yhteen asumaan vaikka heti, mutta on otettava huomioon lapsetkin... hankittava isompi asunto ja miettiä mihin muutamme tai kumpi muuttaa.
Jokin ratkaisu on tultava. Kun olemme erossa, soitellaan paljon, silti välillä mietin missä hän on, mitä tekee jne...en oikeastaan mustasukkainenkaanole, mutta...
Tiedän että haluan jakaa loppuelämän tämän miehen kanssa.
- Lennu74
Kyllä kaukosuhde kestää, jos te itse HALUATTE sen kestävän. Luottamusta tarvitaan myös. Itselläni takana useampia, sekä koti- että ulkomaisia kaukosuhteita, jotka loppujan lopuksi kuitenkin kaatuneet juuri tahdon ja luottamuksen puutteeseen... Ikävää, koska muuten ovat olleet todella hyviä suhteita.
Joku yhteinen "unelma" ja VARMA tieto siitä, että tätä ei jatku ikuisesti, auttaa jaksamaan!
Tsemppiä teille!- Eurooppaan...
Minulla ja poikaystävälläni on välimatkaa 1600 kilsaa ja yhdessä ollaan oltu reilu kahdeksan kuukautta. Kumpikin meistä opiskelee tahoillamme, mutta silti ollaan onnistuttu tänä aikana tapaamaan kolmesti yhteensä seitsemän viikon ajan. Olen siinä onnellisessa asemassa, että tiedän voivani luottaa poikaystävääni ja tiedän, ettei hän juoksentele muiden tyttöjen perässä -kuinka edes ehtisi, kun päivät menee koulussa ja harrastuksissa ja illat minun kanssani jutellen skypen kautta :) Pidetään tosi tiiviisti yhteyttä, ei kai tämä muuten toimisi. Kova tahto olisi jossain vaiheessa asua yhdessä, kunhan koulut ovat ensin onnellisesti takana päin. Onneksi tulevalla vaihtarijaksollani Keski-Euroopassa saadaan mahdollisuus tiiviimpään yhdessäoloon vähintään joka toinen viikonloppu :)
- voi kestää!
Hei! Olen ollut kaukosuhteessa lähes vuoden. Mieheni asuu noin 300 km päässä, joten tapaamme suunnilleen parin viikon välein ja vain viikonloppuisin. Tekstiviestit ja puhelut ovat hyvä juttu, mutta kuitenkin kaipaa sitä läheisyyttä ja kaikkien arkistenkin asioiden jakamista. Meillä suhde on toiminut, koska rakastamme toisiamme ja luottamus on vahva puolin ja toisin. Olemme myös suunnitelleet tulevaisuutta ja minä luultavasti muutan mieheni luo vajaan vuoden päästä. Yhteisen tulevaisuuden suunnitteleminen antaa uskoa siihen, että me selviämme tästä välimatkasta.
- Anonyymi
Näemme pari kertaa kuukaudessa, haluaisin kyllä nähdä useammin. Juttelemme päivittäin kuitenkkn. Väkisinkkn vaivaa kun tämä juttu menee sen toisen ehdoilla, etten tiedä tuleeko toimimaan. Olemme olleet yhdessä vuoden. Tulevaisuuden suunnitelmia ei ole , ja mietinkin onko tässä tulevaisuutta. Saa odottaa että nähdään että voitaisiin keskustella. Kuitenkin pelkää että siitä tulee riita ja siirtää keskustelua että saisi viikonlopun vaan rentoutua ja pitää hauskaa ja jutteleminen vaan siirtyy vaikka tuntee joissain asioissa tulleensa ohitetuksi. Että ei se aina ihan helppoakaan ole, etenkin kun puhekanava ei toisesta päästä usein ole auki ja netin kautta jauhetaan vaan tyhjänpäiväisyyksiä.
- Anonyymi
Itellä ei alkua pidemmälle. Lasken kaukosuhteeksi pari sataa kilsaa ja sen yli. Ne on aina lopulta katkennut ja viimeisin toimii edelleen, koska jompikumpi teki kompromissin ja muutti/etsi uuden työn.
- Anonyymi
Lisäys: Tunnettiin kaveritasolla vuosi ja ehdittiin seurustella 6kk kunnes muutettiin yhteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäys: Tunnettiin kaveritasolla vuosi ja ehdittiin seurustella 6kk kunnes muutettiin yhteen.
????? onneksi olkoon nyt teille!!!!!!
- Anonyymi
Jokainen suhde vaatii työtä. Ei voi kerätä vain rusinoita pullasta. Taikinakin pitää vaivaa ja kohottaa.
Meillä on myös lähes 10 000km välimatkaa. Näemme 2 kertaa vuodessa. Korona poisti toisen tapaamisen. Ei tietoa koska on lupa matkustaa. En kuitenkaan hetkeäkään ole epäillyt, kestääkö suhde?
Me näemme paljon vaivaa suhteemme eteen. Se kaikki työ on vaivan arvoista.
Jos ja kun saan oleskeluvan aikanaan, voidaksemme asua yhdessä, toivon etten unohda tätä odottamisen tuskaa. Pahalta tuntuu rakkaani kyyneleet, kuitenkin niissä on yhtä paljon suolaista ja makeaa. Rakkaus on ihanaa, vaikka se myös sattuu.
Tiedän kuitenkin olevani rakastettu. Ei tarvitse miettiä, onko tämä aitoa.
Sattuminenkin johtuu olosuhteista, ei ihmisistä.
Olen tyytyväisempi nykyiseenkin tilanteeseen, kuin pitkään avioliittooni, jossa satuttaminen oli ainoa sallittu tapa osoittaa tunteita. - Anonyymi
Ei tulisi mieleenkään kokeilla. Ennalta tiedossa on jo nuo avaajan kertomat hankaluudet. Sitä olen pohtinut, mikä olisi "sopiva" välimatka, jos uuden kumppanin löytäisi?
Arvelisin noin 50 km olevan realistinen, jolloin pitempi väli olisi "kaukosuhde". Voi se olla vähempikin. - Anonyymi
Ei enään kaukosuhteita.
Oikea suhde on ensiksikin suhde kristinuskoon ja sitten ihmisiin, niin kuin tässä sanotaan:
https://Jeesus-on-Herra.com/isan-koti-etsii-tuhlaajapoikia-ja-tyttaria/ - Anonyymi
Kaukosuhde siis voi toimia, kun jompi kumpi on valmis muuttamaan toisen luokse. Voisiko näin päätellä?
- Anonyymi
Kaukosuhde on parasta. Kaukosuhteessa nainen harvemmin kärsii kroonisesta väsymyksestä tai päänsärystä. Suosittelen!
- Anonyymi
En oo ennen ollu etäsuhteessa., enkä moiseen halunnu. Tän miehen tavattuani ei vaan ollu vaihtoehtoja :D
11 kk on oltu yhdessä, välimatkaa saa taittaa yli 4 tuntia yhteen suuntaan, joten on tavattu parin viikon välein. Viestitellään ja soitellaan joka päivä.
Nyt oon muuttamassa miehen kotikaupunkiin, joka on mulle ennestään tuntematon.
Vielä ei muuteta yhteen, koska molempia pelottaa, että se olis liian iso muutos kerralla, kun ollaan etäsuhteeseen totuttu.
Katsoin kuitenkin itelleni sellaisen asunnon, johon mieskin voi sitten muuttaa kun sen aika on.
Hiukan jännittää, millainen suhde meillä jatkossa tulee olemaan, mutta nyt oli aika ottaa seuraava askel :) - Anonyymi
Ite oon vasta 13 ja tyttöystävä asuu 47km päässä eikä livenä olla nähty ja tekis mieli halailla mut ei pysty koska asuu niin kaukana
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456