paikataanko reikiintyneet hampaat

vai poistetaanko ne?

Tervehdys! Minulla on hammasröntgeniä katsoen vain pienet rei'ät ja luulin, että hammaslääkäri paikkaa ne. Ja hammasröntgenin ottanut hammaslääkäri puhui vain pienistä rei' istä.

Mutta nyt kuitenkin on, että hammaslääkäri, jolla nyt kävin, sanoi POISTAVANSA REIKIINTYNEET HAMPAAT ja toinen hammaslääkäri puhui vain yhden poistamisesta / juurihoidosta. Ja käyntien väliä on vain muutama viikko...

Olen keski - ikäinen työkyvyttömyyseläkeläinen, enkä siis yhteiskunnalle hyödyllinen, kuten karusti sanotaan.

Hampaat ei ole pahoin todellakaan reikiintyneet ja nyt ne on poistossa, 5 tai mahdollisesti 7 kpl jos reikä ei ole tosi pieni ja pinnallinen niissä 2 hampaassa.

Hammaslääkäri vain sanoi, että jos paikataan, pian joudutaan paikkaamaan uudestaan ( 2 vkon kuluttua ) eli se paikkaus ei hyödyttäisi... On minulla paikattu 5 hammasta.

Tämä hampaiden poisto onneksi tapahtuu nukutuksessa.

Ja mulla ei ole minkäänlaisia oireita! Ei kipua eikä vihlontaa hampaissa ja on muoviset korokkeet. Estääkö ne korokkeet sitten hampaiden vihlonnan, vai... ?

Vasemmalla on kivuliaampi hammas, joka ensimmäisen mukaan oli ainoa poistettava tai juurihoidettava. Mutta nyt sekään ei oireile jos ei syö sillä puolella ja ruoka on pehmeää...

Hammaslääkärin ja - hoitajan huolenaihe on hampaiden poiston jälkeinen esteettinen virhe, eli se vaikuttaa sitten ulkonäköön, sekä että purenta vaikeutuu ( no vaikeeta se on ollutkin jo kauan, eikä johdu reikiintymisestä ) .

Minä en siitä esteettisestä, eli ulkonäköpuolesta piittaa ja olen myöntyväinen hampaiden poistoon, mutta herää siis vain pieni kysymys, että eikö enää paikata hampaita, vaan poistetaan vain vähän reikiintyneet hampaat?

Hammaslääkäriin meno viivästyi, kun ei ollut vihlontaa, eikä kipuja. 1 hammas oli lohjennut hiukan.

Pidin huolta hampaistani pesemällä ne 2 kertaa päivässä ja en syö / juo sokeripitoisia tuotteita. Että hoitamattomuudesta ei ois pitäny reikiintyä, mutta...

Jos kertoisitte vastaavista kokemuksista...

Hampaiden harvennushakkuu tapahtuu joskus loka - marraskuulla.

13

1497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -katkos

Tuossa täytyy nyt olla jonkinlainen informaatiokatkos takana.
      Pieniä reikiä (kiillekariesta) ei paikata. Sen eteneminen pyritään pysäyttämään ilman paikkaushoitoa. Isommat, jo hammasluuhun edenneet reiät paikataan. Jos karies ulottuu jo hermo-onteloon, hammas juurihoidetaan. Nämä siis yleisest hoitoperiaatteet, joita sitten yksilöllisesti sovelletaan.

Jos olet nukutushoitoon menossa, siinä yleensä tehdään vain paikkaushoitoja ja juurihoitoa tarvitsevat hampaat poistetaan. Yksityispuolella tehdään myös juurihoitoa, julkinen sektori ei useinkaan.

Huomioi, että hampaan poistosyy voi olla myös muu kuin reikiintyminen: esim. kiinnityskudostulehdus voi olla irrottanut hampaan niin pahasti leukaluusta, että sen uudelleenkiinnittyminen on toivoton yritys ja joudutaan poistamaan sen vuoksi.

Keskustelehan hammaslääkärisi kanssa vielä, eiköhän asiat selviä. Kunnon selvitys hampaistosi terveydentilasta olisi paikallaan.

• alkup.

Kiitos vastauksestasi!

Ennen nukutusta ei, ikävä kyllä, enää tarkisteta ja hammaslääkäri sanoi, että kiinnityskudokset on ok.

Hänellä taitaa olla oma kantansa, sillä sanoi että hammasluuhun jos on reikä edennyt ( joka ei hammasröntgenistä selviä ) , niin se poistetaan.
        Ja kiillekaries paikataan.

En tiedä, kun mulla on mm. sydänvika ( kammioväliseinä - aukko ) , niin siksikö ei juurihoitoa tai paikkauksia nykyään tehtäis, vaan katotaan että poistaminen ois parempi keino.

Mutta siltikin tuntuu tosi omituiselta.

Onneksi (?) olen keskussairaalatason hoidossa...

• julkisella juurihoitoa

>>>>>>>>>Yksityispuolella tehdään myös juurihoitoa, julkinen sektori ei useinkaan.>>>>>>>><
        Julkisella KYLLÄ tehdään juurihoitoakin. Mistä niin päättelet että ei tehdä?!?

• alkup.
        julkisella juurihoitoa kirjoitti:

>>>>>>>>>Yksityispuolella tehdään myös juurihoitoa, julkinen sektori ei useinkaan.>>>>>>>><
        Julkisella KYLLÄ tehdään juurihoitoakin. Mistä niin päättelet että ei tehdä?!?

Hammaslääkäri kieltäytyi tekemästä juurihoitoa ja paikkausta, piti ainoana vaihtoehtona hampaiden poistoa ( yksityinen lääkäri olisi paikannut muut hampaat, sen 1 juurihoitanut tai poistanut ). Ja nyt on siis varattu aika nukutuksessa tehtävään hampaiden poistoon.

Vaikuttaa vaan hiukan ihmeelliseltä, ettei porata reikiintyneitä hampaita, kuin vain ne 2 jos niissä on kiillekariesta. Jos reikä on yhtään syvempi, ne poistetaan, eli maksimissaan 7 hammasta.

Ja tämä kaikki siis keskussairaalan menettelyä.

• ainakin tehdään
        alkup. kirjoitti:

Hammaslääkäri kieltäytyi tekemästä juurihoitoa ja paikkausta, piti ainoana vaihtoehtona hampaiden poistoa ( yksityinen lääkäri olisi paikannut muut hampaat, sen 1 juurihoitanut tai poistanut ). Ja nyt on siis varattu aika nukutuksessa tehtävään hampaiden poistoon.

Vaikuttaa vaan hiukan ihmeelliseltä, ettei porata reikiintyneitä hampaita, kuin vain ne 2 jos niissä on kiillekariesta. Jos reikä on yhtään syvempi, ne poistetaan, eli maksimissaan 7 hammasta.

Ja tämä kaikki siis keskussairaalan menettelyä.

päivittäin juurihoitoja jopa lapsille. Samoin tehdään juurihoitoa julkisen puolen hammas-suusairauksien klinikalla. Kyllä julkinen terveydenhoitopuoli tekee juurihoitoja, teidän, kun olen hammashoitajana kyseisissä paikoissa.

• kyse...
        ainakin tehdään kirjoitti:

päivittäin juurihoitoja jopa lapsille. Samoin tehdään juurihoitoa julkisen puolen hammas-suusairauksien klinikalla. Kyllä julkinen terveydenhoitopuoli tekee juurihoitoja, teidän, kun olen hammashoitajana kyseisissä paikoissa.

nukutuksessa tehtävästä hoidosta. Kyllä nukutuksessa juurihoidosta ohjeet kuuluvat: vain komplisoimattomia juurihoitoja ts. eläviin hampaisiin, joissa iso reikä, ei siis märkiviin (jotka vaatisivat useamman hoitokerran ja mahdollisuutta toistuviin nukutuksiin ei ole).

Alkuperäistä kyllä neuvoisin menemään hoitoon sille, joka hoitaa säästävästi korjaamalla eikä poistamalla. Tosin vaikea uskoa, ettei keskussairaalatasoisella hoitopaikalla olisi painavat perusteet poistoille.

• alkup.

Lämmin kiitos vastauksistanne!

Yst. terveisin ja hyvää syksyä toivottaen, alkuperäinen kirjoittaja!

• Yksikimrosiru

Sama tilanne mulla. Kävin tänään hammaslääkärillä. Paikkasi yhden jonka, toinen lääkäri oli aloittanut. Olen eläkeläinen. Meen viikon päästä uudelleen.

• KäypäHoitoMäärääTason

Hammashoidon ensisijainen tavoite on AINA säästää potilaan omat hampaat. Julkisella puolella tulee halvemmaksi määrätä täysin paikkauskuntoiset hampaat vaan poistettavaksi, mikä on törkeää !!!

Juurihoidolla kuuluu pelastaa ne hampaat, joissa reikä yltää juurionteloon asti. Pienemmät reiät ihan ehdottomasti kuuluu paikata, ei poistaa niitä hampaita. Se olisi hulluuden huippu.

Käypä hoito on se, mikä määrää alimman hoitotason. Edellä mainitut ovat sitä alinta hoitotasoa. Saa antaa parempaakin hoitoa kuin alin taso, jos lääkäri siihen päätyy.

Taistele. Omat hampaat ovat täysin eri asia suussa kuin jotku tekohampaat ( paitsi implantit ovat erittäin hyviä, mut törkeän kalliita, n 2000e kpl. )

• Jozzucca

Hammashoidon tarkoitus on luoda potilaalle terve ja tulehdusvapaa suu, jonka puhdistukseen ja hoitoon potilas kykenee.
        Joissakin tapauksissa tulehdusvapaan suun saavuttamiseksi joudutaan poistamaan hampaita. Hoidetaan kuitenkin ihmistä ja hänen terveyttään, ei pelkkää hammasta. Parempi huono hammas roskiksessa kuin vainajan suussa arkussa, jos ihan kärjistetysti puhutaan. Toki mustan ja valkean ääripään välillä on paljon harmaan sävyjä.

• Katso_päiväystä

Eiköhän aloittaja ole taistelunsa taistellut vajaa yhdeksän vuotta sitten (ainakin vastauksesi meni aloittajalle).

• Jozzucca

Vastasin nimimerkille KäypäHoitoMäärääTason, joka tosin saattaa olla trolli. Joku kuitenkin lukee näitä keskusteluja ja on tärkeää ainakin yrittää pikoa vääriä käsityksiä.

• mutkikasta__

Terveyskeskuksessakin voidaan juurihoitaa ihan toivottomia hampaita vain siksi, ettei ole aikaa paneutua kokonaistilanteeseen. Juurihoidolla voidaan saada särky pois, mutta muuten hammas voi olla täysin kelvoton. Ongelma on, että jos tällaisen hampaan poistaa, siitä voi seurata joko esteettinen taikka purennallinen ongelma tai molemmat. Hampaan tilalle pitäisi siis saada jotain, eikä kokonaisvaltainen sekä proteettinen hoito ole useinkaan tk:ssa toteuttavissa järkevällä aikataululla ts. aikaa siihen ei yksinkertaisesti löydy. Tällainen hoito vaatisi useamman käynnin, jotka tulisi olla vielä suht lyhyin väliaioin. Proteesihoidon tarve voi sekottaa yhden terveyskeskushammaslääkärin ajanvarauksen pitkäksi aikaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe