Valitan

alex-kasi

jos tämä "ikuisen piinan" harhan esille ottaminen tuntuu joistakin vastenmieliseltä, mutta mielestäni asia on niin vakava että siitä silti pitäisi kirjoitella paljon - ja vieläkin enemmän.

Miksi olen tätä mieltä?

Koska "usko" piinaavaan Jumalaan on monelle este kasvamaan oikeaaan Jumalan tuntemukseen ja siten myös este iankaikkiselle elämälle.

On varmaa että Raamattu ei opeta ikuista piinaa tai elämän kuolematottomuutta jos elämä on erossa ikuisen elämän lähteestä, siis Jumalasta. Raamattu sanoo selvästi että vain Jumala on ikuinen ja ihminen itsessään ei ole ikuinen.

Vanha testamentti ei mainitse lainkaan elämän kuolemattomuutta muualla kuin Jumalan yhteydessä.

Vanha testamenttikin tosin kertoo samasta Hinnomin laaksosta (Gehennasta*) mistä Jeesuskin puhui vertauksessaan viimeisestä tuhosta eli "Gehennan tulesta" mikä monessa Raamatussa on käännetty "helvetin tuleksi".

*
Of Hebrew origin valley of Hinnom; gehenna (or Ge-Hinnom)

Vt kertoo muun muuassa seuraavaa:

Aikakrja 28:
Ahas EI tehnyt sitä, mikä on OIKEIN Herran silmissä, niin kuin hänen esi-isänsä Daavid oli tehnyt. Hän vaelsi Israelin kuninkaiden teitä ja teki myös patsaita baaleille.

Hän uhrasi BEN-HINNOMIN laaksossa ja pani poikansa kulkemaan TULEN läpi.

Näin hän noudatti NIIDEN KANSOJEN KAUHISTUTTAVIA TAPOJA, jotka Herra oli HÄVITTÄNYT israelilaisten tieltä.
--
Siis Jumala HÄVITTI ne kansat jotka tekivät sellaisia kauhistuttavia tekoja Herran silmissä.

Jer 7:31 kertoo samasta Hinnomin laaksosta näin:

Ja he ovat rakentaneet Toofet-uhrikukkulat Ben-Hinnomin laaksoon, POLTTAAKSEEN TULESSA POIKIANSA JA TYTTÄRIÄNSÄ, mitä minä EN OLE KÄSKENYT ja MIKÄ EI OLE MINUN MIELEENI TULLUT.
--
Jumala sanoi:
MITÄ MINÄ EN OLE KÄSKENYT ja MIKÄ EI OLE MINUN MIELEENI TULLUT.

Olisiko Jumala muuttanut mieltään. Ei ole – taatusti ei ole.
**’
ja Jer 32:35 kertoo näin:

Ja he ovat rakentaneet Baalille uhrikukkulat, jotka ovat Ben-Hinnomin laaksossa, polttaakseen poikiansa ja tyttäriänsä uhrina Molokille, MITÄ MINÄ EN OLE KÄSKENYT JA MIKÄ EI OLE MIELEENI TULLUT. TÄLLAISIA KAUHISTUKSIA HE TEKIVÄT JA SAIVAT JUUDAN SYNTIÄ TEKEMÄÄN.
--------------------------------------------------
Wikipedia:
Gehenna eli Hinnomin laakso, hepreaksi Ge-hinnom, kreikaksi geenna, on Jerusalemin eteläpuolella Länsirannalla oleva laakso, jossa Juudan kuningasten Aahaan ja Manassen aikana UHRATTIIN LAPSIA Moolokille ja johon MYÖHEMMIN VIETTIN vietiin RIKOLLISTEN ja ITSESTÄÄN KUOLLEIDEN ELÄINTEN RUUMIIT POLTETTAVAKSI.

Gehenna on sittemmin tullut merkitsemään tuomittujen kuolemantakaista rangaistuspaikkaa, helvettiä (esim. Matt. 5:22, Jaak. 3:6).
----

Myöhemmin vietiin siis RIKOLLISTEN ja itsestään kuolleiden eläinten RUUMIIT poltettavaksi Ge-hinnomin laaksossa olevaan kaatopaikkaan missä ne lopullisesti tuhottiin.

Jeesuksen aikana toimi sama Hinnomin laakso (eli kreikaksi Geenna*) siis KAATOPAIKKANA missä kaikki saastainen poltettiin pois - KUOLLEIDEN rikollisten ruumiitkin heitettiin sinne palamaan.

Jeesus käytti ”Ben-Hinnomin laaksoa” esimerkkinä siitä lopullisesta tuhosta mikä kohtaa niitä jotka jäävät Jumalan valtakunnan ulkopuolelle.

5 Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä (Geennaan) helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.

He siis palavat kuin sen ajan RIKOLLISTEN KUOLLEET ruumiit Genennan tulessa, on myöskin kuvaavaa että kysymyksessä on sama Hinnomin laakso missä ihmiset kerran aikoinaan polttivat (kiduttivat) omia lapsiaan, mitä Jumala EI OLE KÄSKENYT JA MIKÄ ON KAUHISTUS HERRALLE JA MIKÄ EI OLE HÄNEN MIELEENSÄ TULLUT..
---

Esimerkiksi - Matt. 5:22 kun Jeesus sanoo ..
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut (Geennan*) helvetin tulen.

* γέεννα
geenna
gheh'-en-nah
Of Hebrew origin ([H1516] and [H2011]); valley of (the son of) Hinnom; gehenna (or Ge-Hinnom), a valley of Jerusalem, used (figuratively) as a name for the place (or state) of everlasting punishment: - hell.

Kun Jeesus puhui lopullisesta tuhosta hän käytti Gehennan kaatopaikkaa vertauksena, koska jokainen silloin ymmärsi mistä oli kysymys. Jokainen tiesi että Gehenna se oli paikka Jerusalemin länsipuolella ja jossa rikollisten kuolleet ruumiit kaikki saasta poltettiin. Se oli lopullinen ja peruuttamaton tuhoutuminen koko elämälle.

Sana Gehenna on suomenkielisissä Raamatuissa käännetty sanalla "helvetti" mitä sitten piina uskoon uskovat usein käyttävät tukenaan puhuessaan helvetin ikuisesta piinasta.

Heidän tulisi kuitenkin muistaa mitä Jumala sanoi kun ihmiset polttivat lapsiaan tulessa. Se on KAUHISTUS Jumalalle.. kuinka joku voisi uskoa että Jumala itse tekisi jotain sellaista ja vielapä ikuisesti!!?

Tämä on vain yksi asia vaikka kuinka monen muun asian joukossa, mikä osoittaa että koko piina oppi on vain suuri valhe ja vain harhaa alusta loppuun ..

alex

34

568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomalaisen

käännöksen moka ole ainoa. Kääntäväthän ne sheol sanankin Kalevalasta nyysityllä termillä tuonela, vaikka sheol tarkoittaa hautakuoppaa.

Se on tämä platonismi, joka on sokaissut suurimman osa kristittyjen silmät ja korvat ja sydämet näkemästä, mitä Raamattu opettaa.

Mutta lohdullista on se, että adventistit, sinä plus monet muut (mm. monet anglikaanit) ovat tajunneet hylätä tuon platonismin ja sen mukana väärän raamatuntulkinnan, jota tälläkin palstalla eräät edustavat.

yx advari

• auni1

nyt alkaa selvittää myös sitä siulu asiaa, siulunhan ne uskovan jäävän leijailemaan kuoleman jälkeen.
      Minä uskon että siulu palaa Jumalan luokse kuolemassa joka on sen antanutkin, niinkuin Raamatussa on että Jumala puhalsi ihmiseen elämän hengen ja niin ihmisestä tuli elävä siulu, sitä ennen hän oli pelkkä ruumis, ja siulu kun kuolemassa palajaa Jumalan luo taikka paremminkin sanottuna elämän hehkäys, niin on vain pelkkä ruumis joka mätänee haudassa, kunnes Jeesus tulee herättämään sen eloon uutena ihmisenä,näin minä uskon, mutta täällä on monia jotka uskovat että siulu on meissä kuolematon.

Niin minäkin ennen uskoin, mutta kun opin ymmärtämään miten Raamattu sen selittää vapauduin siitä pelon kahleesta että kun joku kuoli ei se todellisuudessa kuollutkaan, vaan viellä sen siulu leilaili jossain ja näyttäyi omaisille, todellisuudessa se on vain vihollinen joka narraa ihmisiä.

• Siis jotkut puhuvat

kuolemattomasta sielusta! Ei siis siulusta.

• Aunille

sielu ei palaa mihinkään, vaan elämän henkäys/henki. Se on totta, että sielu ei ole kuolematon. Sen ihminen menetti syntiinlankeemuksessa ja sitä ennen se olikin ehdollinen. Koska kukaan ei nyt pääse syömään elämän puusta, ei ole yhtääm kuolematonta ihmistä.

Tjaa, sen verran voisin sanoa, että sielu on käännös heprean nefes-sanalle, joka tulee nafas-verbistä ja se tarkoittaa "hengittää".

yx advari

• auni1
        Siis jotkut puhuvat kirjoitti:

kuolemattomasta sielusta! Ei siis siulusta.

minulta on tainnut suomenkieli alkanut ruostua, kun kirjoitin tuota ajattelin tuon sielu kohdalla ettei se ihan taida olla noin mutta en saanut päähäni mitä siinä oli väärin, kiitos kun huomautit ensi kerralla yrihän tarkistaa kirjoituksen paremmin.

• auni1
        Aunille kirjoitti:

sielu ei palaa mihinkään, vaan elämän henkäys/henki. Se on totta, että sielu ei ole kuolematon. Sen ihminen menetti syntiinlankeemuksessa ja sitä ennen se olikin ehdollinen. Koska kukaan ei nyt pääse syömään elämän puusta, ei ole yhtääm kuolematonta ihmistä.

Tjaa, sen verran voisin sanoa, että sielu on käännös heprean nefes-sanalle, joka tulee nafas-verbistä ja se tarkoittaa "hengittää".

yx advari

kirjoitin siihen että sielu palajaa Jumalan luo, mutta sitten laitoin että paremminkin elämän henkäys, sitä elämän henkäystä minä tarkoitin.

• tarkensin
        auni1 kirjoitti:

kirjoitin siihen että sielu palajaa Jumalan luo, mutta sitten laitoin että paremminkin elämän henkäys, sitä elämän henkäystä minä tarkoitin.

asiaa, koska sielu ja elämän henkäys eivät ole sama asia. Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitit :)

• Kun alex-kasi nyt on itsensä jumalaksi ja tuomariksi nostanut - tosin lepsuksi sellaiseksi pullamössörakkauksineen - niin minnekähän hän sijoittaa 1000-vuotisen rauhanajan jälkeen ikuisuusolennon nimeltä Lusifer?

Helvetinpelolleen alex-kasi KERJÄÄ rauhoitusta itsensä ulkopuolelta. Mutta vaikea on sanaleikin avulla poistaa "iankaikkisesta iankaikkiseen" kestävän iankaikkisuuden rinnalta "iankaikkisesta iankaikkiseen" tulijärveä.

Säälittääkö alex-kasia, että se entinen jumala, Jumala, valmisti paikan saatanalle ja hänen enkeleilleen? Sillä ne eivät kestä Hänen läsnäolossaan, kun tätä hetkellistä, katoavaa pakopaikkaakaan ei enää kauan ole.
      Avaruudet ja Maa kuumuudesta sulavat, todistaa Pietari ja sanoohan sen jo järkikin.Ennemmin tulisi sääliä niitä, jotka Jeesus tahtoo sieltä PELASTAA!

On yhä paratiisi siellä hiekan alla, Irakissa - Eufrat- ja Tigris-virtojen välissä.
      On myös taivaallinen, hengellinen paratiisi, ns. kolmas taivas.
      On Jerusalem ja on taivaallinen Jerusalem, joka tänne alas lasketaan.

On ikuinen Jumalan valtakunta - mutta alex-kasi luulee voivansa sanansa voimalla poistaa ikuisen helvetin. Vain silmitön helvetin pelko tekee niin hassuksi järkeilijäksi.

1. Piet. 4:17
      Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?

Jaak. 3:1
      Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.

• Lopettamista

Koska et ymmärrä yhtikäs mitään koko Raamatusta. Pilkkaajana olet vailla vertaa. Todelliset asiat sinulla on tapana kääntää päälaelleen. Alex-kasi ymmärtää nämä Raamattu asiat melko mymmärrettävällä tavalla. En todellakaan käsitä mitään mitä sinä koetat julki tuoda. Olen huomannut sinulla olevan erittäin Sadistinen luonne. Minä epäilen suuresti sitä, että sinä olet hyvin toden näköisesti Itsensä Lusiferin Salaagentti. Johan tuo lause sinulta paljastaa kuka on sinun työnantajasi. Tarkoitan yleistä pilkka lausetta: Ellen sapatti: Muista ei Jumala salli itseään jatkuvasti pilkata. Pilkastakin tulee aikanaan loppu. Onhan Kymmenen käskyn neljäs käsky Juuri tuo kovasti vihaamasi Herran sinun Jumalasi SAPATTI.

Minä ihmettelen suuresti! Miksi sinä tuot tuota Jumalan vastaista kulttiasi Kristittyjen palstalle. Mene nyt vaikka Herätysliike palstalle,siellä voit mainostaa sitä ihanaa Sadisti helvettiäsi, niin paljoin kun tahdot. Koska olet jäänyt tiedossa lyhyeksi voisit kysyä paremminkin neuvoa Alex-kasilta. Hän voisi antaa sinulle hieman viisautta siihen tyhjään onttoon onteloosi, joka ei todella ole liialla viisaudella pilattu. Antin Helvetti kultti ei
        kelpaa omia aivojaan käyttäville.
        Kaapo Kartano

• opettajaksi

muita pilkkaamalla. Lopeta hyvän sään aikana. Muutoinhan sinulle itsellesi luetaan sitäkin kovempi tuomio.

• alex-kasi

On se nyt kumma kun Anttikin on ruvennut toistamaan omia harhojaan ja väittää niitä sitten muiden harhoiksi. :) se on tosi surkuhupaisaa.

Häpeämättä Antti kuuluttaa, että se joka ei jaa hänen "ikuisen piinan harhaansa" on korottanut itsensä jumalaksi??

Uskomattoman röyhkeä väittämä, jo siitäkin syystä että hän on lukenut kirjoituksiani ja hyvin tietää että tuollainen puhe on vain valhetta. Alusta loppuun. Antti, kenestäköhän valheet ovat kotoisin? Kuka olikaan se ensimmäinen valehtelija? siellä paratiisissa ..

Pikku viite.. "ei ette te kuole" ... mietihän sitä .. vai eikö se ollutkaan valhe???? No siinä tapauksessa Antti valehteliko Jumala jota vastaan "käärme" kinasi.

Et tunnu oikein käsittävän että vaikka "helvetin tuli" onkin olemassa niin mitään "ikuista piinaa" ei ole olemassa Raamatussa.

Turhaa siitä minua syytät että olet koko elämäsi antanut vain pettää itseäsi.

Antti - uskova pelkää Jumalaa, mutta ei siksi että uskoisi esimerkiksi tuohon "ikuisen piinan" harhaoppiinne - eihän se ole edes Jumalasta vaan vain aivan uskomaton keksintö, jonka kannattajat - joihin sinäkin tunnut kuuluvan - väittävät että se on Jumalan vastustamista jos ei jaa tuota harhaanne teidän kanssanne???

SIIS JOS EI JAA TEIDÄN HARHAANNE - SE ON MUKA JUMALAN VASTUSTAMISTA???

Voi - Antti hyvä se on teidän HARHANNE vastustamista.

Tuo oppi on näköjään teille tärkeämpi kuin sapatti on adventisteille.
        Haluatte poistaa Jumalan lain, vesittää Jumalan käskyt ja sen sijaan panette piina pelkonne ajamana helvetin "IKUISEN" piinan ehdoksi taivaaseen pääsyksi!!!? koska väitätte etää se joka harhaanne vastustaa tekee itsestään Jumalan.

Hyppäätte vappasti niiden Raamatun kohtien yli jotka eivät teille sovi ja luulette että nasevin sanakääntein ja lievästi haukkumalla lähimmäisiänne teette vaikutuksen heihin.

Teidän piinan pelkonne on niin suuri että sokaisee silmänne Raamatun opetukselta tässä asiassa.

ON TODELLA AIKA KESKUSTELLA IKUISEN PIINAN HARHASTA - SE TUNTUU OLEVAN SYVEMMÄLLE PIINTYNYT KUIN KUKAAN EDES OSAA KUVITELLA - TODELLA ARKA KOHTA.

• opettajaksi kirjoitti:

muita pilkkaamalla. Lopeta hyvän sään aikana. Muutoinhan sinulle itsellesi luetaan sitäkin kovempi tuomio.

Joh. 18:23
        Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?"

Jos minäkin alkaisin tarjota pullamössöä, niin olisi minulla foorumi täynnä ystäviä, mutta saisin sielulleni vahingon.

Matt. 16:26
        Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

• että se on piintynyt
        alex-kasi kirjoitti:

On se nyt kumma kun Anttikin on ruvennut toistamaan omia harhojaan ja väittää niitä sitten muiden harhoiksi. :) se on tosi surkuhupaisaa.

Häpeämättä Antti kuuluttaa, että se joka ei jaa hänen "ikuisen piinan harhaansa" on korottanut itsensä jumalaksi??

Uskomattoman röyhkeä väittämä, jo siitäkin syystä että hän on lukenut kirjoituksiani ja hyvin tietää että tuollainen puhe on vain valhetta. Alusta loppuun. Antti, kenestäköhän valheet ovat kotoisin? Kuka olikaan se ensimmäinen valehtelija? siellä paratiisissa ..

Pikku viite.. "ei ette te kuole" ... mietihän sitä .. vai eikö se ollutkaan valhe???? No siinä tapauksessa Antti valehteliko Jumala jota vastaan "käärme" kinasi.

Et tunnu oikein käsittävän että vaikka "helvetin tuli" onkin olemassa niin mitään "ikuista piinaa" ei ole olemassa Raamatussa.

Antti - uskova pelkää Jumalaa, mutta ei siksi että uskoisi esimerkiksi tuohon "ikuisen piinan" harhaoppiinne - eihän se ole edes Jumalasta vaan vain aivan uskomaton keksintö, jonka kannattajat - joihin sinäkin tunnut kuuluvan - väittävät että se on Jumalan vastustamista jos ei jaa tuota harhaanne teidän kanssanne???

Haluatte poistaa Jumalan lain, vesittää Jumalan käskyt ja sen sijaan panette piina pelkonne ajamana helvetin "IKUISEN" piinan ehdoksi taivaaseen pääsyksi!!!? koska väitätte etää se joka harhaanne vastustaa tekee itsestään Jumalan.

Hyppäätte vappasti niiden Raamatun kohtien yli jotka eivät teille sovi ja luulette että nasevin sanakääntein ja lievästi haukkumalla lähimmäisiänne teette vaikutuksen heihin.

Teidän piinan pelkonne on niin suuri että sokaisee silmänne Raamatun opetukselta tässä asiassa.

ON TODELLA AIKA KESKUSTELLA IKUISEN PIINAN HARHASTA - SE TUNTUU OLEVAN SYVEMMÄLLE PIINTYNYT KUIN KUKAAN EDES OSAA KUVITELLA - TODELLA ARKA KOHTA.

syvälle. Tapasin kerran helluntailaisen, joka sanoi, että jos ikuista piinaa ei ole, silloin ei kannata Jumalaa palvella lainkaan.

Totesin vain, että jos hänen ainoa motiivinsa palvella Jumalaa on pelko joutua kokemaan ikuinen piina, niin sitä palvelusta Jumala ei lainkaan huoli.

Olen samaa mieltä. Mitään ikuista piinaa ei ole eikä tule. Koko oppi on saatanallinen ja antaa väärän todistuksen Jumalasta.

yx advari

• alex-kasi
        että se on piintynyt kirjoitti:

syvälle. Tapasin kerran helluntailaisen, joka sanoi, että jos ikuista piinaa ei ole, silloin ei kannata Jumalaa palvella lainkaan.

Totesin vain, että jos hänen ainoa motiivinsa palvella Jumalaa on pelko joutua kokemaan ikuinen piina, niin sitä palvelusta Jumala ei lainkaan huoli.

Olen samaa mieltä. Mitään ikuista piinaa ei ole eikä tule. Koko oppi on saatanallinen ja antaa väärän todistuksen Jumalasta.

yx advari

että monelle on tämä piina asia ottanut lähes tärkeimmän paikan heidän uskossaan. Olen itse usein ihmetellyt miten he oikeastaan ajattelevat?
        Mutta jos ei ymmärrä Raamatun sanomaa tai ei ole oppinut mitään Jumalan Hengellisistä ominaisuuksista joista Raamatussa kerrotaan, niin silloin näköjään lankeaa vaikka piina oppiin.

Suurimpia väärin tekijöitä tässä piina asiassa ovat ne papit jotka sitä levittävät. Oikeastaan jokaisen papin tulisi ottaa sanoin ero koko opista. Se on minun mielipiteeni asiasta ja perustelen sitä sillä että koko piina oppi on niin väärä ja väittää Jumalasta sellaista mikä todellisuudessa on Jumalalle kauhistus ja johtaa siten monet harhaan. Vaikka toisaalta kyllä ainakin niiden jotka lukevat Raamattua pitäisi osata jotain Jumalasta - siitähän koko Raamattu juuri puhuu.

• Lopettamista kirjoitti:

Koska et ymmärrä yhtikäs mitään koko Raamatusta. Pilkkaajana olet vailla vertaa. Todelliset asiat sinulla on tapana kääntää päälaelleen. Alex-kasi ymmärtää nämä Raamattu asiat melko mymmärrettävällä tavalla. En todellakaan käsitä mitään mitä sinä koetat julki tuoda. Olen huomannut sinulla olevan erittäin Sadistinen luonne. Minä epäilen suuresti sitä, että sinä olet hyvin toden näköisesti Itsensä Lusiferin Salaagentti. Johan tuo lause sinulta paljastaa kuka on sinun työnantajasi. Tarkoitan yleistä pilkka lausetta: Ellen sapatti: Muista ei Jumala salli itseään jatkuvasti pilkata. Pilkastakin tulee aikanaan loppu. Onhan Kymmenen käskyn neljäs käsky Juuri tuo kovasti vihaamasi Herran sinun Jumalasi SAPATTI.

Minä ihmettelen suuresti! Miksi sinä tuot tuota Jumalan vastaista kulttiasi Kristittyjen palstalle. Mene nyt vaikka Herätysliike palstalle,siellä voit mainostaa sitä ihanaa Sadisti helvettiäsi, niin paljoin kun tahdot. Koska olet jäänyt tiedossa lyhyeksi voisit kysyä paremminkin neuvoa Alex-kasilta. Hän voisi antaa sinulle hieman viisautta siihen tyhjään onttoon onteloosi, joka ei todella ole liialla viisaudella pilattu. Antin Helvetti kultti ei
        kelpaa omia aivojaan käyttäville.
        Kaapo Kartano

>>> Antti kantola suosittelisin sinulle kirjoittelun
        Lopettamista 2.9.2007 klo 07.59
           Koska et ymmärrä yhtikäs mitään koko Raamatusta.

• alex-kasi kirjoitti:

Alati alex-kasi tyrkyttää minulle höpö höpö löpinöitään, joita muut varmasti ovat jo kyllästyneet seuraamaan.
        Mutta KERTAAKAAN ei alex-kasi ole kumonnut, edes YRITTÄNYT kumota minun kauttani tulleita viisauksia.
        Vain pyrkinyt ne OMILLA seli seleillään kiertämään tahi tyhjäksi puhumaan.

siksi on paikallaan julki tuoda tilanteeseen osuva Sana:

KYLLÄ ne, Aadam ja Eeva kuolivat, en ainakaan ole heitä tavannut. Onko alex-kasi? Eroon Jumalasta joutuivat heti, eikä sen pahempaa rangaistusta voi ollakaan. Pahempaa piinaa ei voisi kuvitellakaan, kuin että iäti elää erossa Jumalasta.

Nyt on heti todettava, että kuitenkin tuolle ensimmäiselle ihmisparille lausuttiin lupaus, koko ihmiskuntaa koskeva - Aadamin ja Eevan kaltaisiahan olemme kaikki tyynni.
        Jeesus, se luvattu, on käynyt julistamassa tuonelassa, myös noille ja Herra sen tietää, kelpasiko puhe.

1.Piet 3:18-20

18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Meille ei tuota mahdollisuutta suoda ja niinpä on tässä ja nyt suoritettava pieni välitarkistus.

Dan 5:5-6

5 Sillä hetkellä ilmestyivät ihmiskäden sormet ja kirjoittivat kuninkaan palatsin kalkitulle seinälle, vastapäätä lampunjalkaa, ja kuningas näki käden, joka kirjoitti.
        6 Silloin kuninkaan kasvot kalpenivat, ja hänen ajatuksensa peljästyttivät hänet; hänen lanteittensa nivelet herposivat, ja hänen polvensa tutisivat.
        -
        8 Silloin tulivat kaikki kuninkaan viisaat, mutta he eivät voineet lukea kirjoitusta eivätkä ilmoittaa kuninkaalle sen selitystä.
        -
        25 Ja tämä on kirjoitus, joka on tuonne kirjoitettu: 'Mene, mene, tekel, ufarsin'.
        26 Ja tämä on sen selitys: mene merkitsee: Jumala on laskenut sinun valtakuntasi luvun ja on tehnyt siitä lopun.
        27 Tekel: sinut on vaa'alla punnittu ja köykäiseksi havaittu.
        28 Peres: sinun valtakuntasi on pirstottu ja annettu meedialaisille ja persialaisille."

• alex-kasi kirjoitti:

Alati alex-kasi ei ole kyennyt puolustautumaan - olen köykäiseksi havainnut hänet, vain sen vuoksi.

ADAM KUOLI HENGELLISESTI, KUOLI SITTEMMIN TUONEN UNEEN JA ON KERRAN MENEVÄ JOKO IKUISEEN KUOLEMAANTAHI IKUISEEN ELÄMÄÄN.

KYLLÄ ne, Aadam ja Eeva kuolivat, en ainakaan ole heitä tavannut. Onko alex-kasi? Eroon Jumalasta joutuivat heti, eikä sen pahempaa rangaistusta voi ollakaan. Pahempaa piinaa ei voisi kuvitellakaan, kuin että iäti elää erossa Jumalasta.

Nyt on heti todettava, että kuitenkin tuolle ensimmäiselle ihmisparille lausuttiin lupaus, koko ihmiskuntaa koskeva - Aadamin ja Eevan kaltaisiahan olemme kaikki tyynni.
        Jeesus, se luvattu, on käynyt julistamassa tuonelassa, myös noille ja Herra sen tietää, kelpasiko puhe.

18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,

20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Meille ei tuota mahdollisuutta suoda ja niinpä on tässä ja nyt suoritettava pieni välitarkistus.

TUTKIKAAMME ITSEÄMME - MENKÄÄMME ITSEEMME

"MENE, MENE; TEKEL UFARSIN (=PERES)"
        - "Punnittu, punnittu, köykäiseksi havaittu"

5 Sillä hetkellä ilmestyivät ihmiskäden sormet ja kirjoittivat kuninkaan palatsin kalkitulle seinälle, vastapäätä lampunjalkaa, ja kuningas näki käden, joka kirjoitti.
        6 Silloin kuninkaan kasvot kalpenivat, ja hänen ajatuksensa peljästyttivät hänet; hänen lanteittensa nivelet herposivat, ja hänen polvensa tutisivat.
        -
        8 Silloin tulivat kaikki kuninkaan viisaat, mutta he eivät voineet lukea kirjoitusta eivätkä ilmoittaa kuninkaalle sen selitystä.
        -
        25 Ja tämä on kirjoitus, joka on tuonne kirjoitettu: 'Mene, mene, tekel, ufarsin'.
        26 Ja tämä on sen selitys: mene merkitsee: Jumala on laskenut sinun valtakuntasi luvun ja on tehnyt siitä lopun.

28 Peres: sinun valtakuntasi on pirstottu ja annettu meedialaisille ja persialaisille."

ELÄVÄN SANAN VOITTOKULKUA EI MIKÄÄN PYSÄYTÄ!
        - ei edes selitysopin "professorit"

Ap. t. 6:7
        Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.

Ap. t. 12:24
        Mutta Jumalan sana menestyi ja levisi.

• mies Varpulasta.
        että se on piintynyt kirjoitti:

yx advari

Ei kaikki helluntalaisetkaan usko ikuiseen piinaan, esim. helluntai-puolisoni, en minä luterilaisena, sekä asiasta keskustellessani lestadiolaisystävä.
        Moni helluntalainen joiden kanssa olen keskustellut, kyseenalaistaa piinan-käsittävää oppia ikuisesti.

• alex-kasi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Alati alex-kasi tyrkyttää minulle höpö höpö löpinöitään, joita muut varmasti ovat jo kyllästyneet seuraamaan.
        Mutta KERTAAKAAN ei alex-kasi ole kumonnut, edes YRITTÄNYT kumota minun kauttani tulleita viisauksia.
        Vain pyrkinyt ne OMILLA seli seleillään kiertämään tahi tyhjäksi puhumaan.

siksi on paikallaan julki tuoda tilanteeseen osuva Sana:

-
        -

En minä nähnyt tuossa sanan häiväystä ikuisesta kärsimyksestä. Antti sinä yrität vain väen väkisin sovelluttaa Raamatun Sanaa omien luulojesi mukaisiksi tässä asiassa ja omaksi vahingoksesi kieltäydyt näkemästä siaa niinkuin se on.

Teet kuolemasta elämän ymmärtämättä, että vain Jumala on kuolematon ei kukaan muu.

Antti - kuka on kuolmaton?

Jumala on kuolematon. Vain Jumala VAIN ... Hän sanoo Raamattu.

Vain Hänessä on ikuinen elämä.

Etkö ymmärrä mitä se tarkoittaa että VAIN Hänessä on ikuinen elämä. Olisi "ikuinen" kärsimyskin on Jumalassa? Antti Antti .. Kärsimys ei ole Jumalassa, eikä myöskään ikuinen - kärsimys on synnin ja jumalattomuuden seuraus.
        --------

Raamattu sanoo että Jumala luo minkälaista elämää Hän haluaa toiset TUHOON toiset IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN HÄNEN KIRKKAUDESSAAN.

Mikset usko Raamattuun?

Voi vain ihmetellä mikä sinulle on tärkeämpää kuin Raamatun Sana?
        ----
        Lue:

Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."

Mitä me tähän sanomme?

Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen?

Ei suinkaan. Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon."

Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.

Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan."

Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa?

Sanooko saviastia muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?" Kyllä kai savenvalajalla on OIKEUS TEHDÄ SAMASTA SAVESTA toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?

Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa.

Suuressa KÄRSIVÄLLISYYDESSÄÄN hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty TUHOTTAVIKSI.

Loppumattoman KIRKKAUTENSA hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on VALMISTANUT KIRKKAUTTA VARTEN.

Sellaisiksi hän on kutsunut meidät, olimmepa juutalaisia tai emme.
        (Room 9: 13 > 24)

-------

Käännä nyt sitten tuokin omiin luuloisi jos voit.

Todellisuudessa te ummistatte silmänne näille Raamatunkohdille ja hyppäätte niiden yli - koska ne eivät sopi piinaoppiinne.

Jos uskoo olemattomiin niin ei varmaan tunnu hyvältä lukea Raamatusta uskonsa vastaisia Sanoja, mutta EI IHMINEN ELÄ VAIN LEIVÄSTÄ VAAN JOKAISESTA SANASTA MIKÄ JUMALAN SUUSTA LÄHTEE.

Ei viisas ihminen hyppää Raamatun sanan ja opetuksen yli ... vai tekeekö.

Sanot että:
        Alati alex-kasi tyrkyttää minulle höpö höpö löpinöitään, joita muut varmasti ovat jo kyllästyneet seuraamaan. Mutta KERTAAKAAN ei alex-kasi ole kumonnut, edes YRITTÄNYT kumota minun kauttani tulleita viisauksia.

Mikä väite.
        Enhän minä ole kirjoittanut Raamattua. Luuletko että nuo yllä olevat ovat minun kirjoittamia???

Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin saan tähänkin taas vastauksen missä olet ummistanut silmäsi näille Raamatun viisauksille ja alat jälleen "selittelemään" että piinaoppi harhasi on kuitenkin totta - ja sen jälkeen otat esiin jonkun Raamatunkohdan jonka olet TULKINNUT oppiisi ja omiin "viisauksiisi" sopivaksi.

Raamattu sanoo (ja se on se mikä minua ohjaa) että:
        - Vain Jumala on ikuinen (siis missän muualla ei ole ikuista elämää - ymmärrätkö ei edes helvetissä).

- Ihminen ei ole ikuinen (eikä siis voisi edes teoriassa kärsiä ikuisesti).

- Syntisen ihmisen ainoa mahdollisuus päästä Jumalan yhteyteen on täysin riippuvainen Jeesuksesta ja siitä maksusta minkä täydellinen maksoi epätäydellisten edestä (vain täydellinen voi elää ikuisesti - ymmärrätkö?)

- Jumala on luonut elämää toisaalta omaan KIRKKAUTEENSA ja toisaalta TUHOTTAVAKSI (ja meillä ei ole siihen mitään lisättävää muutoin kuin toivoa että Jumala armo Hänen Pojassaan tulisi meidänkin osaksemme).

Näin sanoo Raamattu (eikä alex-kasi kuten väität) - usko tai älä.

VAIN Jumala on ikuinen ja VAIN Hänessä voi inminen saada ikuisen elämän.

Lue vielä mitenkä Jeesus rukoili Isää ennen ritinkuolemaansa. Pane merkille että kenen puolesta Jeesus rukoili - KENELLE Jeesus rukoili Jumalan KIRKKAUTTA ja IKUISTA ELÄMÄÄ JA MITÄ SE ON.

Ikuinen elämä on VAIN NIILLE - jotka ovat yhtä hänessä ja siten myös Jumalassa. Ei Jeesus edes rukoillut niiden puolesta joille ikuinen elämä ei kuulu.

Jeesuksen jäähyväisrukous
        "Isä, hetki on tullut. Kirkasta Poikasi, että Poika kirkastaisi sinut.

Sinä olet uskonut kaikki ihmiset hänen valtaansa, jotta hän ANTAISI IKUISEN ELÄMÄN kaikille, jotka olet hänelle uskonut.

Ja IKUINEN ELÄMÄ ON SITÄ, että he TUNTEVAT SINUT, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Minä olen kirkastanut sinut täällä maan päällä saattamalla päätökseen työn, jonka annoit tehdäkseni.

Isä, KIRKASTA SINÄ NYT MINUT, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.

Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille ihmisille, jotka VALITSIT maailmasta JA ANNOIT MINULLE.

He olivat sinun, ja sinä uskoit heidät minulle.

He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi ja tietävät nyt, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on tullut sinulta.

Kaiken sen, minkä olet puhuttavakseni antanut, minä olen puhunut heille, ja he ovat ottaneet puheeni vastaan. Nyt he tietävät, että minä olen tullut sinun luotasi, ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.

Minä rukoilen HEIDÄN puolestaan.
        Maailman puolesta minä EN rukoile, vaan NIIDEN, jotka SINÄ olet minulle ANTANUT, koska HE KUULUVAT SINULLE.

Kaikki, mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on minun, ja minun kirkkauteni on tullut julki heissä.

Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, JOTTA HE OLISIVAT YHTÄ, NIIN KUIN ME OLEMME YHTÄ. Kun olin heidän kanssaan, suojelin heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut.

Minä varjelin heidät, eikä yksikään heistä joutunut hukkaan, paitsi se, jonka täytyi joutua KADOTUKSEEN, jotta kirjoitus kävisi toteen.

Nyt minä tulen sinun luoksesi. Puhun tämän, kun vielä olen maailmassa, jotta minun iloni täyttäisi heidät. Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu. En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta. He eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu.

Pyhitä heidät totuudellasi.
        Sinun sanasi on totuus.
        Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät.

Minä pyhitän itseni uhriksi HEIDÄN tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.

Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla YHTÄ MEIDÄN KANSSAMME, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.

Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että OLET RAKASTANUT HEITÄ NIIN KUIN OLET RAKASTANUT MINUA.

Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista.

Vanhurskas Isä,
        maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen, ja nämä, jotka ovat tässä, ovat tulleet tietämään, että sinä olet lähettänyt minut. Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä."
        -------------------------
        Ymmärrätkö?

• alex-kasi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Alati alex-kasi ei ole kyennyt puolustautumaan - olen köykäiseksi havainnut hänet, vain sen vuoksi.

ADAM KUOLI HENGELLISESTI, KUOLI SITTEMMIN TUONEN UNEEN JA ON KERRAN MENEVÄ JOKO IKUISEEN KUOLEMAANTAHI IKUISEEN ELÄMÄÄN.

TUTKIKAAMME ITSEÄMME - MENKÄÄMME ITSEEMME

"MENE, MENE; TEKEL UFARSIN (=PERES)"
        - "Punnittu, punnittu, köykäiseksi havaittu"

-
        -

ELÄVÄN SANAN VOITTOKULKUA EI MIKÄÄN PYSÄYTÄ!
        - ei edes selitysopin "professorit"

Ap. t. 6:7
        Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.

Ap. t. 12:24
        Mutta Jumalan sana menestyi ja levisi.

kenetkähän nyt olet olet köykäiseksi havainnut?

Ei sillä ole pienintäkään väliä jos puhut minusta palturia, mutta varo kuitenkin levittämästä Jumalasta perättömiä juttuja.

• alex-kasi kirjoitti:

En minä nähnyt tuossa sanan häiväystä ikuisesta kärsimyksestä. Antti sinä yrität vain väen väkisin sovelluttaa Raamatun Sanaa omien luulojesi mukaisiksi tässä asiassa ja omaksi vahingoksesi kieltäydyt näkemästä siaa niinkuin se on.

Teet kuolemasta elämän ymmärtämättä, että vain Jumala on kuolematon ei kukaan muu.

Etkö ymmärrä mitä se tarkoittaa että VAIN Hänessä on ikuinen elämä. Olisi "ikuinen" kärsimyskin on Jumalassa? Antti Antti .. Kärsimys ei ole Jumalassa, eikä myöskään ikuinen - kärsimys on synnin ja jumalattomuuden seuraus.
        --------

Raamattu sanoo että Jumala luo minkälaista elämää Hän haluaa toiset TUHOON toiset IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN HÄNEN KIRKKAUDESSAAN.

Mikset usko Raamattuun?

----
        Lue:

Mitä me tähän sanomme?

Ei suinkaan. Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon."

Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.

Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan."

Sanooko saviastia muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?" Kyllä kai savenvalajalla on OIKEUS TEHDÄ SAMASTA SAVESTA toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?

Suuressa KÄRSIVÄLLISYYDESSÄÄN hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty TUHOTTAVIKSI.

Loppumattoman KIRKKAUTENSA hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on VALMISTANUT KIRKKAUTTA VARTEN.

-------

Todellisuudessa te ummistatte silmänne näille Raamatunkohdille ja hyppäätte niiden yli - koska ne eivät sopi piinaoppiinne.

Jos uskoo olemattomiin niin ei varmaan tunnu hyvältä lukea Raamatusta uskonsa vastaisia Sanoja, mutta EI IHMINEN ELÄ VAIN LEIVÄSTÄ VAAN JOKAISESTA SANASTA MIKÄ JUMALAN SUUSTA LÄHTEE.

Sanot että:
        Alati alex-kasi tyrkyttää minulle höpö höpö löpinöitään, joita muut varmasti ovat jo kyllästyneet seuraamaan. Mutta KERTAAKAAN ei alex-kasi ole kumonnut, edes YRITTÄNYT kumota minun kauttani tulleita viisauksia.

Mikä väite.
        Enhän minä ole kirjoittanut Raamattua. Luuletko että nuo yllä olevat ovat minun kirjoittamia???

Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin saan tähänkin taas vastauksen missä olet ummistanut silmäsi näille Raamatun viisauksille ja alat jälleen "selittelemään" että piinaoppi harhasi on kuitenkin totta - ja sen jälkeen otat esiin jonkun Raamatunkohdan jonka olet TULKINNUT oppiisi ja omiin "viisauksiisi" sopivaksi.

- Vain Jumala on ikuinen (siis missän muualla ei ole ikuista elämää - ymmärrätkö ei edes helvetissä).

- Syntisen ihmisen ainoa mahdollisuus päästä Jumalan yhteyteen on täysin riippuvainen Jeesuksesta ja siitä maksusta minkä täydellinen maksoi epätäydellisten edestä (vain täydellinen voi elää ikuisesti - ymmärrätkö?)

- Jumala on luonut elämää toisaalta omaan KIRKKAUTEENSA ja toisaalta TUHOTTAVAKSI (ja meillä ei ole siihen mitään lisättävää muutoin kuin toivoa että Jumala armo Hänen Pojassaan tulisi meidänkin osaksemme).

Lue vielä mitenkä Jeesus rukoili Isää ennen ritinkuolemaansa. Pane merkille että kenen puolesta Jeesus rukoili - KENELLE Jeesus rukoili Jumalan KIRKKAUTTA ja IKUISTA ELÄMÄÄ JA MITÄ SE ON.

Ikuinen elämä on VAIN NIILLE - jotka ovat yhtä hänessä ja siten myös Jumalassa. Ei Jeesus edes rukoillut niiden puolesta joille ikuinen elämä ei kuulu.

Sinä olet uskonut kaikki ihmiset hänen valtaansa, jotta hän ANTAISI IKUISEN ELÄMÄN kaikille, jotka olet hänelle uskonut.

Ja IKUINEN ELÄMÄ ON SITÄ, että he TUNTEVAT SINUT, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Minä olen kirkastanut sinut täällä maan päällä saattamalla päätökseen työn, jonka annoit tehdäkseni.

Isä, KIRKASTA SINÄ NYT MINUT, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.

Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille ihmisille, jotka VALITSIT maailmasta JA ANNOIT MINULLE.

He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi ja tietävät nyt, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on tullut sinulta.

Kaiken sen, minkä olet puhuttavakseni antanut, minä olen puhunut heille, ja he ovat ottaneet puheeni vastaan. Nyt he tietävät, että minä olen tullut sinun luotasi, ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.

Maailman puolesta minä EN rukoile, vaan NIIDEN, jotka SINÄ olet minulle ANTANUT, koska HE KUULUVAT SINULLE.

Kaikki, mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on minun, ja minun kirkkauteni on tullut julki heissä.

Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, JOTTA HE OLISIVAT YHTÄ, NIIN KUIN ME OLEMME YHTÄ. Kun olin heidän kanssaan, suojelin heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut.

Minä varjelin heidät, eikä yksikään heistä joutunut hukkaan, paitsi se, jonka täytyi joutua KADOTUKSEEN, jotta kirjoitus kävisi toteen.

Nyt minä tulen sinun luoksesi. Puhun tämän, kun vielä olen maailmassa, jotta minun iloni täyttäisi heidät. Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu. En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta. He eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu.

Sinun sanasi on totuus.

Minä pyhitän itseni uhriksi HEIDÄN tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.

Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla YHTÄ MEIDÄN KANSSAMME, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.

Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että OLET RAKASTANUT HEITÄ NIIN KUIN OLET RAKASTANUT MINUA.

Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista.

Vanhurskas Isä,
        maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen, ja nämä, jotka ovat tässä, ovat tulleet tietämään, että sinä olet lähettänyt minut. Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä."
        Ymmärrätkö?

Turhia jaarituksia omatekoisen sapatyismin puolesta ja myöskin sen petoksen puolesta, ettei Jumala muka toteutakaan tuomioitaan, jotka Hän jo aikapäiviä sitten on valmistanut.

2. Piet. 1:16
        Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.

• alex-kasi kirjoitti:

--------

Mikset usko Raamattuun?

----
        Lue:

Mitä me tähän sanomme?

-------

Sanot että:

Mikä väite.

Sinun sanasi on totuus.

Vanhurskas Isä,
        Ymmärrätkö?

Paljonpa näet vaivaa ellensapatin hyväksi!
        Ja myös vakuuttaaksesi, että Jumala laski vain leikkiä sanoessaan tuovansa kaikki teot tuomiolle.

2. Piet. 1:16
        Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.

2. Tim. 4:3
        Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

• alex-kasi kirjoitti:

--------

Mikset usko Raamattuun?

----
        Lue:

Mitä me tähän sanomme?

-------

Sanot että:

Mikä väite.

Sinun sanasi on totuus.

Vanhurskas Isä,
        Ymmärrätkö?

Voihan sitä sommitella oman sydämensä näkyjen mukaan. Mutta julkisuudessa täytyisi noudattaa Raamatun henkeä myös. Kun kirjoittamisen motiivina on tolleen ellensapatin puolustaminen sekä sen hämärtäminen, että Jumala tuo kaikki teot tuomiolle - ei enää kirjoiteta Raamatun hengessä.

Vaikak et kyennyt kumoamaan lausettakaan kirjoituksestani, niin silti sinä tuputat omiasi.
        Ehkäpä juuri siksi.

1. Tim. 4:7 Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.    

• alex-kasi kirjoitti:

kenetkähän nyt olet olet köykäiseksi havainnut?

Ei sillä ole pienintäkään väliä jos puhut minusta palturia, mutta varo kuitenkin levittämästä Jumalasta perättömiä juttuja.

No - tämä ainakaan ei ole perätöntä; että minun Isäni saapuu Öljymäelle tuhatvuotisen rauhan julistamaan. Sen vuoksi me kristityt joka vuosi joulurauhankin julistamme. Juuri siksi se.

Päättelin, että yksi jae riittää, sillä jos laitan useampia, niin alex-kasi saa siitä aiheen syytellä, että mielivaltaisesti yhdistelen raamatunkohtia.

Onhan tässäkin jakeessa jonkin verran asiaa sentään.

• tutista ja kirjoittaa

Aivan!
      Jos ei usko helvetin pimeyttä olevan ikikirkkauden rinnalla, niin miksi tutista ja pelonsekaisin kirjaimin etsiä Sanan ulkopuolelta seli seli toteamuksia!

Itse nostaa esiin asian uudestaan ja uudestaan.
      Ei ainakaan meille uskovaisille ole tarvis todistella helvetin olemattomuutta.
      Sillä emme me helvettiä etsikään, vaan iankaikkista kirkkautta Herran läsnäolossa.

Emmekä me helvetinpelon vuoksi usko Jumalaan, vaan siksi, että hän on meidän rakas Isämme!

On kuin alex-kasi ja kumppanit yllyttäisivät:
      ei teidän niin kovin vakavasti pidä taivasten valtakuntaa etsimän - jos ei löydy helpolla, niin antaa olla; ei siinä juurikaan kuinkaan siltikään käy.

Ei voi tuossa olemattoman ajatuksen esiin tuomisessa muuta motiivia olla kuin juuri OMA helvetinpelko. Jumala on ilmoittanut ja antanut Poikansa. Että tässä on pelastus jokaiselle, jolle se kelpaa. Sen suurempaa rakkautta ei voi olla.
      Toki siitä vastuuseen joutuu, jollei ainoa ja selkeä pelastustie kelpaa.

Ei se rakkaudettomuutta Jumalalta ole, jos Hän antaa sitä, mitä ihminen tilaa. Onhan niin, että Jumala aivan elämän loppuun asti kutsuu ja kutsuu.
      Epäselväksi ei jää asia muutoin kuin vain, jos on epäuskoinen, VAIKKA Jumala Poikansa uskoa tarjoaa.

Gal. 2:20
      ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Ef. 4:13
      kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

• jonninnjoutavia

väität alex-kasin väittävän asioita, joita hän ei väitä. Olet siis antanut väärän todistuksen hänestä ja siten tehnyt syntiä! Pyydä anteeksi, tee parannus äläkä enää tee syntiä.

• alex-kasi

.. on muuten kuvaavaa tuo mitä sanoit..

Ei ME jotka uskomme pääsevämme taivaaseen välitetä siitä että uskomme että monet muut menevät ikuiseen kadotukseen..

Etkö todella ymmärrä miten Jumalan vastainen tuo ajatuskin jo on. Vaikka ei mitään ikuista piinaa olekaan - niin ikuinen kuolama on. Ja jos me emme välitä muusta kuin että itse pääsemme jumalan valtakuntaan --- ja loput kuolkoot se ei munua liikuta???

Vai ei telle saa sanoa että VAIN Jumala on kuolematon ja että ihmisen mahdollisuuden iankaikkiseen elämään ovat VAIN Jumalan Pojassa.

Ajattelehan miksi näin on miksi synnin palkka on kuolema.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028816188

• jonninnjoutavia kirjoitti:

väität alex-kasin väittävän asioita, joita hän ei väitä. Olet siis antanut väärän todistuksen hänestä ja siten tehnyt syntiä! Pyydä anteeksi, tee parannus äläkä enää tee syntiä.

Näetkö, missä kohden? Voisikos alex-kasi valaista sinua, kun tuntee kirjoituksensa? Miten voin korjata, jos virhe tuli, kun ei sitä minulle osoiteta - vain syytellään. Mutta sinä olet olkea, kun tutkimatta hutkit!

1. Kor. 3:11-15
        11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
        12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
        13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.

14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
        15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Mikä vastauksessani ei ollut Raamatun hengen mukaista? Jos alex-kasi on jäänyt sanattomaksi, kuten näyttää jääneen - voit kysyä Isältä Pyhässä Hengessä! Ei minun Isäni jätä ketään vaille vastausta.

Ilm. 3:18
        Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7].

Tulee aika, jolloin saamme israelilaisilta vastauksia, kun kyselemme Herran tiestä!
        Luepa koko Sakarja sekä vertaa muihin profeettoihin. Sillä kaikki ne puhuvat tuosta 1000 vuoden ajanjaksosta, jolloin Israel opettaa maailmalle JUMALAN TUNTEMISTA!

Niinhän sen periaatteessa piti alun perinkin olla.

Sak. 8:23
        "Näin sanoo Herra Sebaot: Jokaisen Juudan miehen viitan liepeisiin tarttuu noina päivinä kymmenen miestä, jotka kaikki puhuvat eri kieltä, ja he sanovat: 'Me tahdomme tulla teidän mukaanne. Olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne.'" [Sak. 6:15].

- - -
        Sak 8:20-

20 Näin sanoo Herra Sebaot: -- Vielä on tapahtuva, että monet kansat ja monien kaupunkien asukkaat lähtevät liikkeelle. [8:20-22: Jes. 2:2-4; Miika 4:1-3]
        21 He kulkevat kaupungista toiseen ja sanovat: "Lähtekää tekin mukaan, menkäämme yhdessä Jerusalemiin uhraamaan Herralle ja etsimään häneltä armoa, rukoilemaan Herraa Sebaotia." Ja kaikkialta kuuluu huuto: "Minä tulen mukaan!"

22 Kansanjoukot ja mahtavat kansat saapuvat Jerusalemiin rukoilemaan minua, Herraa Sebaotia, uhraamaan minulle ja etsimään minulta apua.

Jer. 31:34
        Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

• lähettäisit ikuisiksi ajoiksi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Näetkö, missä kohden? Voisikos alex-kasi valaista sinua, kun tuntee kirjoituksensa? Miten voin korjata, jos virhe tuli, kun ei sitä minulle osoiteta - vain syytellään. Mutta sinä olet olkea, kun tutkimatta hutkit!

1. Kor. 3:11-15
        11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
        12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
        13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.

14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
        15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Mikä vastauksessani ei ollut Raamatun hengen mukaista? Jos alex-kasi on jäänyt sanattomaksi, kuten näyttää jääneen - voit kysyä Isältä Pyhässä Hengessä! Ei minun Isäni jätä ketään vaille vastausta.

Ilm. 3:18
        Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7].

Tulee aika, jolloin saamme israelilaisilta vastauksia, kun kyselemme Herran tiestä!
        Luepa koko Sakarja sekä vertaa muihin profeettoihin. Sillä kaikki ne puhuvat tuosta 1000 vuoden ajanjaksosta, jolloin Israel opettaa maailmalle JUMALAN TUNTEMISTA!

Niinhän sen periaatteessa piti alun perinkin olla.

Sak. 8:23
        "Näin sanoo Herra Sebaot: Jokaisen Juudan miehen viitan liepeisiin tarttuu noina päivinä kymmenen miestä, jotka kaikki puhuvat eri kieltä, ja he sanovat: 'Me tahdomme tulla teidän mukaanne. Olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne.'" [Sak. 6:15].

- - -
        Sak 8:20-

20 Näin sanoo Herra Sebaot: -- Vielä on tapahtuva, että monet kansat ja monien kaupunkien asukkaat lähtevät liikkeelle. [8:20-22: Jes. 2:2-4; Miika 4:1-3]
        21 He kulkevat kaupungista toiseen ja sanovat: "Lähtekää tekin mukaan, menkäämme yhdessä Jerusalemiin uhraamaan Herralle ja etsimään häneltä armoa, rukoilemaan Herraa Sebaotia." Ja kaikkialta kuuluu huuto: "Minä tulen mukaan!"

22 Kansanjoukot ja mahtavat kansat saapuvat Jerusalemiin rukoilemaan minua, Herraa Sebaotia, uhraamaan minulle ja etsimään minulta apua.

Jer. 31:34
        Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

kitumaan -

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028837391

• alex-kasi kirjoitti:

.. on muuten kuvaavaa tuo mitä sanoit..

Ei ME jotka uskomme pääsevämme taivaaseen välitetä siitä että uskomme että monet muut menevät ikuiseen kadotukseen..

Etkö todella ymmärrä miten Jumalan vastainen tuo ajatuskin jo on. Vaikka ei mitään ikuista piinaa olekaan - niin ikuinen kuolama on. Ja jos me emme välitä muusta kuin että itse pääsemme jumalan valtakuntaan --- ja loput kuolkoot se ei munua liikuta???

Vai ei telle saa sanoa että VAIN Jumala on kuolematon ja että ihmisen mahdollisuuden iankaikkiseen elämään ovat VAIN Jumalan Pojassa.

Ajattelehan miksi näin on miksi synnin palkka on kuolema.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028816188

Siksi on tärkeää luopua luuloista, että muka joku todella noudattaisi Moosesta, kun on niin, että Jumalasi MÄÄRÄSI Poikansa ainoaksi pelastustieksi.

Tuomiosta on puhuttava, jotta vakavat ihmiset ja kevytmielisetkin, ymmärtäisivät laittaa toivonsa yksin Kristukseen, eikä omahyväiseen itselle räätälöityyn moosesteluun.

Hengelliset asiat eivät ole leikin asioita, oman viisastelun näyttämistä foorumeilla. Jokaisesta TURHASTA sanasta tulee tuomio.

Dan 5:27
        Tekel: sinut on vaa'alla punnittu ja köykäiseksi havaittu.

• lähettäisit ikuisiksi ajoiksi kirjoitti:

kitumaan -

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028837391

Joh. 18:23
        Jeesus sanoi miehelle: "Jos puhuin väärin, osoita, mikä puheessani oli sopimatonta. Jos taas puhuin oikein, miksi lyöt minua?"

kun niin monisanaisesti herjaat minua HENKILÖNÄ, niin olisi kohtuullsita, että edes yhden vikaan menevän kohdan opetuksessani voisit osoittaa.
        Edes yhden - edes näön vuoksi! Muutoin tuki suusi, että foorumilla olisi tilaa asialliselle vuorovaikutukselle!

Matt. 12:36
        Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. [Saarn. 5:5]

• mies Varpulasta.

Näillä linkki sivuilla on paljon jokaista vastaan, mutta tässä tekstissä näkyy tuon sielun kuolemattomuusopin juurista jotain väittämää, vai mitä?
      Kommentoisitko vähän.

http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=50

Sielu, kuolema ja kuolemattomuus Raamatussa
      Raamatullisia näkökulmia kuoleman jälkeisiin tapahtumiin

Hyvin yleinen käsitys kristillisissä piireissä on oppi sielun kuolemattomuudesta. Ajatellaan, että kuolema koskee vain ruumista, mutta sielu (tai henki) erkanee ruumiista ja siirtyy heti joko taivaaseen tai helvetin tuleen (tai johonkin välitilaan/tuonelaan). Tässä artikkelissa tarkastelen Raamatun thanatologiaa eli oppia kuolemasta. Keskeisiä tutkittavia kysymyksiä ovat tässä yhteydessä myös Raamatun ihmiskuva ja etenkin raamatullinen ajattelu "tuonelasta"sekä sielusta ja hengestä.
      Raamatun ihmiskuvasta
      Lähtökohdaksi voisimme ottaa toisen luomiskertomuksen kuvauksen ihmisen tekemisestä.

"Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen,ja puhalsi hänen sieraimeensa elämän hengen ,ja niin ihmisestä tuli elävä sielu"( 1Moos.2:7).

Vanhatestamentillinen ihmiskuva on holistinen (kokonaisvaltainen). Kertomuksen kirjoittaja ei sano, että ihmisellä on sielu, vaan että ihmisestä tuli elävä sielu (psyykkis-fyysinen kokonaisuus) saatuan luojalta sieraimiinsa elämän hengen. Tämä elämän henki on siis verrattavissa ihmisen hengitykseen, sieraimissa kulkevaan ilmavirtaan. Niin kauan kuin ihminen hengittää, hän elää. Jahve elävöitti maasta muovailemansa ihmisen elämänhengityksellään, jolloin ihminen alkoi elää. Sanalla sielu (nefes) ei ole 1 Moos.2:7 yhteydessä enempää merkityssisältöä. Jumalan henkäys pitää sielun (hepr. nephesh) ja ruumiin yhdessä ja ihmisen sekä myös eläimet elossa (esim. Job 27:3) ja tämä sama henkäys/henki (hepr. nishmat ) on myös eläimillä, eikä vain ihmisillä. Sanan nefes juurisana tarkoittaa "hengitystä". Kun kuolemassa tämä Jumalan henkäys/henki palaa luojan luokse, ihmisen ja myös eläimen elämä loppuu VT:n mukaan (Ps.104:27-30 "...otat niiltä elämän hengen, ne kuolevat ja palaavat maan tomuun").

VT:n ajattelussa korostetaan ihmisen katoavaisuutta ja hänen elämänsä lyhytaikaisuutta verrattuna Jumalan ikuisuuteen ja katoamattomuuteen (esim. Ps. 103:15-18; Ps.146:3-4). VT painottaa, että vain Jumala on ikuinen ja kaiken elämän lähde ja ylläpitäjä. Kun ihmispari karkotettiin kertomuksen mukaan paratiisista ja heitä estettiin menemästä elämänpuun luokse, heillä ei ollut mitään mahdollisuutta kuolemattomuuteen, koska he eivät saaneet enää kuolemattomuuden tuovaa ruokaa (vrt. kreikkalaisen mytologian ambrosia, jumalten ruoka, jota kuolevaiset eivät saaneet syödä). Kuolema on VT:ssa "lepoon menemistä isien tykö" (esim. 1 Kun. 16:28, jossa jumalaton kuningas Omri meni myös lepoon, eikä siis siirtynyt välittömästi helvettiin).

Hes.18 luvussa korostetaan kuinka se sielu, joka syntiä tekee joutuu kuolemaan - ei siis sanota, että kuolemassa sielu erkaantuu ruumiista ja menee helvettiin. Kuolema ei ole VT:ssa sielun erkaantumista ruumiista, vaan elämän loppu - ruumis maatuu maan tomuksi, elämänhenkäys palaa Luojalle ja kuollut menee alas sheoliin tiedottomuuteen eikä hänellä ole tietoa jälkeläistensä kohtaloista eikä mahdollisuutta palata takaisin eloon tuntien vain oman murheensa ja ruumis oman tuskansa (Job 14:14-22).
      Kreikkalaiselle sielun kuolemattomuus-opille vastakkainen on myös Pentateukin (Mooseksen kirjojen) toteamus, että sielu on veressä, 3 Moos.17:11 "Veressä on elävän olennon elämänvoima" uuden käännöksen mukaan, siis sielu. Kun elämänvoima ("sielu") vuodatetaan pois, ihminen ja myös eläin kuolee - eikä jatku irrallaan ruumiista taivaassa tai helvetissä.

"Heprean nefes ei merkitse ruumiista erotettavissa olevaa henkistä olentoa, vaan ihmisen elävää, tietoista olemusta, persoonallisuutta, 'itseä'." - Jussi Aro, Psalmit nykysuomeksi, 1973, s.233

"Sielu ei...merkitse mitään sellaista, mikä ihmisellä olisi, mutta eläimiltä puuttuisi. Heprealaisessa tekstissä käytetään eläimistäkin samaa sanaa, vaikka se onkin suomennettu [kirkkoraamatussa] toisin...Tavallisimmin nefes merkitsee elävää ja toimivaa olentoa...."- prof. H.Palva, Raamatun tietosanasto, 1974, s.246

Mikä on tuonela?
      Tuonelaksi, helvetiksi ja haudaksi VT:ssa eri käännöksissä käännetty heprean sana sheol on etymologialtaan epävarma. Se on synonyymi kuopalle ja kuilulle sekä mahdollisesti myös syvyydelle "abaddon" , "tehom" (abyssos). Sheol tarkoittaa VT:ssa paikkaa, jonne kuolleet koottiin. Sheol on maan alla ja se on hyvin syvä sekä valtavan kaukana taivaasta (Sananl.9:18; Jes.7:11; Aam.9:2 jne.).Kuolleet laskeutuvat sheoliin, ja sheolilla on portit (Job 38:17). Kuolleet eivät enää palaa sieltä eikä heidän kotinsa tunne heitä (Job 7:9-10). Mutta Jahve saattoi nostaa pelastavana tekonaan kuolleita sheolista ylös (1 Sam.2:6). Sheol on kuvattu myös maaksi- pimeän, sekasorron ja kuoleman varjon maaksi, jossa valokin on pimeää (Job 10:21-22). Sheolissa ajateltiin olevan kammioita ja syvyydeltään erilaisia kerroksia (Sananl.7:27; Jes.14:15 "..tuonelaan sinut on syösty, sen pohjimmaiseen kuiluun"). Kuolleet ja tuomitut pakanakansat kohtaavat sheolissa toisensa, missä heidän osansa on häpeä ja siellä he lepäävät aseineen (Hes.32:18-32). Sheolissa ei ole enää mitään arvojärjestystä eikä erotusta rikkaiden ja köyhien, orjien ja vapaiden, vallanpitäjien ja alamaisten välillä. Kuitenkin kansallisuuteen perustuva ryhmittely säilyy sheolissakin.

Kuolleet joutuvat varjomaiseen olotilaan vailla elämää, tekoja ja tietoisuutta. Heillä on pelkkä olemassaolo, mutta ei tietoa, tekoja eikä tunteita, eivätkä kuolleet tiedä jälkeläisistään mitään (Saarn.9:4-6;Job 26:5-6; Ps.6:6; Ps.30:10, Jes.38:18-19). Kuolleet eivät kiitä eivätkä ylistä Jumalaa, vaan ainoastaan elävät ihmiset. Tuonelassa ei ole mitään erilaisia "osastoja" hurskaille ja jumalattomille, joissa kuolleiden olotila olisi erilainen. Hurskaiden onnesta ja ilosta kuoleman jälkeen ei ole mitään kuvauksia Vanhassa testamentissa, eikä jumalattomien rangaistuksesta helvetin kaltaisessa kärsimyksen paikassa. Kuolleet nukkuvat heräämättä sheolissa ja sieltä takaisin paluuta ei ole odotettavissa (2 Sam.12:23), sillä sheol on ihmisen lopullinen määränpää. Ihmisellä ole mitään etua eläimiin verrattuna, vaan samanlainen loppu tulee ihmisille sekä eläimille. Ihmisetkin ovat vain luontokappaleita ja ihmiset sekä eläimet kuolevat samalla tavalla, kaikki menee samaan paikkaan ja maatuu tomuksi (Saarn.3:18-22;12:5). Tällainen vanhatestamentillinen ajattelutapa ei sovellu mitenkään kreikkalaiseen oppiin sielun kuolemattomuudesta.

Joskus sheol personifioidaan, se on kuin elävä olento, joka toimeenpanee Jahven rangaistuksen väärämielisille (Jes.5:14, vrt. Ilm.6:8 Kuolema ja Tuonela). Sheol ei anna omaansa pois, mutta Jumala hallitsee myös sheolia, joka on paljaana Hänen edessään (Hoos.13:14; Job 25:5-6). Sheol on käytännössä kuin perhehauta suuremmassa mittakaavassa: vartioitu, sisältää kammioita, koko suku kootaan sinne.
      "Vainajahenget" Vanhassa testamentissa: elämä jatkuu kuoleman jälkeen kuitenkin
      VT:ssa on muutamia mainintoja "vainajahengistä" ja niiden puoleen kääntymisestä (esim. kertomus Saulista ja Samuelin hengen esiin manaamisesta, 1 Sam.28:3-19). Pyhyyslaissa kielletään ottamasta yhteyttä vainajahenkiin (3 Moos.19:31), mikä rinnastetaan muiden jumalien palvontaan. Tämä viittaa israelilaisten parissa varhain esiintyneeseen uskoon, että ihmisen hengen elämä jatkui kuoleman jälkeen tietoisessa muodossa tuonelassa - mutta ilman kuitenkaan mitään erottelua hyvien ja pahojen "osastoihin" (vrt. 1 Sam.28 kertomus, jossa jumalaton Saul menee hurskaan Samuelin kanssa "samaan paikkaan" kuoleman jälkeen. Myös Job 25:5-6 kuvataan maan alla oleva tuonela, jossa kaikkien vainajien henget ovat erotuksetta.

Juutalaisuudessa esiintyi myös alkukantaista esi-isien henkien palvontaa ja rabbiinisessa traditiossa esiintyi ajatustapa, jonka mukaan kuolleen sielu pysyy ruumiin lähellä jonkin aikaa kuoleman jälkeen (Shab. 152b). 1 Sam.28 kertomuksen perusteella rabbit kehittivät teorian, jonka mukaan vainajahenkien manaaja näkee hengen, mutta ei kuule sen puhetta, kun taas hengen esiin kutsumista pyytänyt ihminen kuulee vainajahengen puheen, mutta ei näe henkeä. Juutalaiset lainasivat vainajahenkien esiin manaamisen tavan mahdollisesti persialaisilta, joiden keskuudessa tapa oli yleinen. Koska kuolleiden esiin manaaminen rinnastetaan VT:ssa epäjumalanpalvontaan ja muihin vieraisiin, torjuttaviin kultteihin, on tapa todennäköisesti ulkolaista alkuperää, eikä kuulunut alunperin israelilaisten uskontoon.
      Apokryfiset kirjoitukset ja rabbiininen juutalaisuus
      Juutalaiset omaksuivat hellenistisestä filosofiasta, etenkin Platonin filosofiasta ajatuksen kuolemattomasta sielusta. Apokryfisissä juutalaisissa kirjoituksissa (Aabrahamin testamentti, Eenokin kirja) ennen ajanlaskumme alkua ilmenee uskoa sielun kuolemattomuuteen. Etenkin essealaisten liike uskoi vahvasti myös marttyyrien kuolemattomuuteen (vrt. Ilm.6:9-11 kuvaus marttyyriyuskovien sieluista taivaassa). Eräät juutalaiset rabbit opettivat myös käsitystä sielujen ennalta olemisesta (pre-eksistenssi) seitsemännessä taivaassa Jumalan luona. Kuitenkin rabbiinisessa juutalaisuudessa vallitsevat käsitykset tulevasta maailmasta, Jumalan valtakunnasta, eivät olleet sielun kuolemattomuuteen perustuvia, vaan ruumiin ylösnousemukseen. Oppi ruumiin ylösnousemuksesta tuli osaksi juutalaista dogmaa Mishnassa (Sanh. x. 1) sekä synagogan liturgiassa ("Elohai Neshamah"ja "Shemoneh 'Esreh") kun taas sielun kuolemattomuus jäi vain filosofiseksi spekulaatioksi.

Oppi ruumiin ylösnousemuksesta tuli osaksi juutalaista dogmaa Mishnassa (Sanh. x. 1) sekä synagogan liturgiassa ("Elohai Neshamah"ja "Shemoneh 'Esreh") kun taas sielun kuolemattomuus jäi vain filosofiseksi spekulaatioksi.

Lähde: Jewish Encyclopedia

Kuten edellisistä kappaleistakin jo näemme, Israelin uskonto oli alunperin hyvin tämänpuoleinen uskonto. Siunaukset ja kiroukset saatiin tämän elämän aikana ja maan päällä hyvin konkreettisilla tavoilla (pitkää ikää, vaurautta, paljon lapsia ja vastaavasti sairautta, nälkää, hedelmättömyyttä ja ennenaikainen kuolema). Vasta VT:n nuorimmissa osissa esiintyy usko kuolleiden ylösnousemukseen ja hurskaiden ikuiseen elämään ja jumalattomien ikuiseen rangaistukseen ( Danielin kirjassa 160-luvulta eKr). Ylösnousemuksesta on maininta myös Jes.26:7-20, mutta tämän profetian mukaan vain Israelin hurskaat herätetään elämään, mutta jumalattomat eivät nouse, vaan Jahve on tuhonnut heidät.

Myös Hes.37 luku kuvaa israelilaisten ylösnousemusta, vaikkakin tässä tekstissä ylösnousemus on vertauskuvana Israelin elpymisestä ja pelastumisesta. Tämä ylösnousemususko on voinut saada Babylonian eksiilin (pakkosiirtolaisuuden) aikana vaikutteita persialaisesta zarathustralaisuudesta, joka sisältää vastaavankaltaiset opit. Mutta toisaalta on täysin mahdollista, että usko ylösnousemukseen, ikuiseen elämään, viimeiseen tuomioon ja ikuiseen kadotukseen sai alkunsa israelilaisten oman historiallisten kokemuksien pohjalta ja niiden seurauksena.

Vanha tämänpuoleisuuteen pitäytynyt usko ja luottamus, että Jahve pelastaa ja rankaisee tämän elämän aikana ei ollut uudessa historiallisessa tilanteessa enää vakuuttava. Jerusalem ja Juuda oli tuhottu, pakanallinen Uus-Babylonian valtakunta oli voittanut ja israelilaiset olivat pakkosiirtolaisuudessa vieraalla maalla. Niinpä alettiin odottaa pelastusta ja tuomiota kuoleman jälkeen ja tulevana viimeisenä päivänä. Nuoremmissa VT:n kirjoituksissa Messias-toivoon liitettiin myös toivo kuoleman kukistamisesta ja ikuisesta elämästä messiaanisessa valtakunnassa (Jes.25:6-8).
      Vanhan testamentin viittauksia kuoleman jälkeiseen elämään

VT ei ole täydellisen yksiääninen kuvatessaan ihmisen osaa ja "tuonpuoleista". VT sisältää eräitä kirjoituksia, jotka viittaavat uskoon hurskaan ylösnousemisesta "kunniaan" ja iankaikkiseen osaan" Jumalan luona.

"Sinä johdatat minua tahtosi mukaan, ja viimein sinä nostat minut kunniaan. Taivaassa minulla on sinut, sinä olet ainoa turvani maan päällä." (Ps.73:24-25)

Jobin kirjassa on tekstejä, jotka kuvaavat ihmisen olevan tietoisia itsestään tuonelassa ja tuntevan tuskaa siellä. Elossa olevista jälkeläisistään kuollut ei kuitenkaan tiedä mitään.

"Ehkä hänen lapsensa saavat osakseen kunniaa -- hän ei siitä tiedä, ehkä he epäonnistuvat ja heidän käy huonosti -- hän ei siitäkään mitään tiedä. Hänen ruumiinsa tuntee vain oman tuskansa. Hän tajuaa vain oman murheensa." (Job 14:21-22)

Lisäksi Jobin kirjassa on teksti, jonka mukaan (Jumalaan uskova) ihminen saa nähdä kuoltuaan Jumalan. Tämä teksti on ymmärrettävissä siten, että kuolemassa sielu erkanee ruumiista Jumalan luokse.

"Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä. Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan, saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa." (Job 19:25-27)

Sielu ja henki Uudessa testamentissa
      Sana "kuolematon" esiintyy koko Raamatussa kahdessa yhteydessä , molemmat Uudessa testamentissa. Paavali kirjoittaa 1 Kor.15:53-54 miten tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen (Kristuksen toisessa tulemuksessa). Lisäksi Paavalin 1. kirjeessä Timoteuksella sanotaan 1 Tim.6:16, että vain Jumalalla on kuolemattomuus.

Missään kohtaa Raamatussa kuolemattomuutta ei liitetä ihmisen ominaisuuksiin, ei sieluun eikä henkeen. Kuolemattomuus, ikuinen elämä on ainoastaaan Jumalan armolahja, joka saadaan ottamalla evankeliumi vastaan uskolla, mutta synnin palkkana on kuolema (Room.6:23). Jos ihminen olisi itsessään kuolematon hänen ei tarvitsisi "pukeutua" kuolemattomuuteen, eikä ikuista elämä voisi pitää "armolahjana".

UT:ssa myös esimerkiksi Apt.3:29,34 Pietari sanoo, että kuningas Daavid on haudattu eikä hän ole noussut taivaisiin. Myös johanneslaisessa teologiassa todetaan, että kukaan ihminen ei ole noussut taivaaseen (Joh.3:13). VT tuntee poikkeuksena kuitenkin Elian, joka otettiin elävänä taivaaseen tuulenpyörteen avulla. Näin ollen Eliakaan ei ole todiste sielun kuolemattomuudesta (2 Kun.1:1-12).

UT:n kreikassa heprean nefesh sanaa vastaa sana psykhe (vrt. psyyke, psyykkinen, psykologia). Luuk.6:9 on esimerkkki sanan käytöstä: sielu eli elämä (psykhe) voidaan tuhota ja sielun/elämän voi kadottaa (Matt.10:39). Kristillinen usko on kauttaaltaan ylösnousemususkoa, kuten Paavali korosti korintolaisille (1 Kor.15).

Sanaa psykhe käytettiin klassisen kreikkan kielisissä kirjoituksissa tarkoittamaan ihmisten lisäksi eläimiäkin. UT:n kreikassa sana sielu ei merkitse Platonin filosofiasta tunnettua sielua, joka kuuluu ikuiseen ideamaailmaan.

"Kristillisen hautaamisen määrääväksi aspektiksi muodostui alusta lähtien ylösnousemustoivo... Hauta on vain lepokammio ennen ylösnousemusta... Ei puhuta kuolleen sielun harhailemisesta, vaan levosta, 'nukkumisesta'. Hellenistisen sielun kuolemattomuusopin liittyminen alkukristilliseen ylösnousemususkoon johti vähitellen tuonpuoleisuuden kartoittamiseen ja kiirastuliopin kehittymiseen. ... Hautaaminen on kristikunnassa aina merkinnyt kahden täysin vastakkaisen elämänkäsityksen kohtaamista, ja pakanalliset ainekset voivat kristittyjenkin parissa päästä yllättävästi näkyviin. ... Oppi sielun kuolemattomuudelle jäi hänelle [Lutherille] vieraaksi, lähinnä hän ajatteli kuoleman olevan uni, josta aikanaan herätetään."- Pyhät toimitukset, Pentti Lempiäinen, 1985, s.193-197

Jeesuksen sanat (Matt. 10:28) : "Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua..."on joskus pidetty todisteena kuolemattomasta sielusta. Tulkintaa voidaan kritisoida perustellusti. Jeesuksen sanojen tähtäyspiste on opettaa oikeaa pelkoa: Jumalalla on valta hukuttaa/tuhota ihminen lopullisesti, ei toisilla ihmisellä.

"Tällä kertaa näyttää Jeesus tehneen huomattavan eron ruumiin ja sielun välillä; ruumiin voi tappaa, sielua ei! Karkeasti virheellinen on kuitenkin se selitys, että Jeesus näissä sanoissa tunnustaa ikuisen, häviämättömän sielun olemassaolon ruumiin rinnalla. Ihmisessä ei ole kahta eriarvoista osaa; mutta - näin ymmärrämme Jeesuksen tarkoittaneen - ihmistä voi katsoa kahdesta näkökulmasta. Ihmiset voivat kyllä tappaa ruumiin, so. raivata lähimmäisensä hänen historiallis-konkreettisesta ympäristöstään ja ajallisesta yhteisöstään mutta itse olemassaoloa he eivät voi tuhota... sen voi vain Jumala tehdä". -Piista Aimo T. Nikolainen, Ihminen evankeliumien valossa

Piispa Nikolainen kuvaa ihmistä - ruumista, sielua, henkeä ja sydäntä - evankeliumien valossa seuraavalla tavalla:

"Evankeliumien valossa ihminen on osoittautunut ensinnäkin kokonaisuudeksi, joka on jakamaton. Eri näkökulmista ihmistä tarkasteltaessa hän on vuoroin ruumis, liha ja veri, vuoroin sielu, vuoroin henki ja vuoroin sydän. Ruumis, sielu, henki ja sydän kuvaavat jokainen jotakin määrättyä inhimillisen ominaisuutta, mutta eivät osia, joihin ihmisen voisi jakaa. Dichotomia (kaksijakoisuus) on evankeliumeille yhtä vieras kuin trichotomiakin (kolmijakoisuus)... Ruumis on ihminen konkreettisena olentona, lihaa ja verta on luotu ihminen luojastaan erotukseksi, sielu on elävä ihmisyksilö, henki on ihminen Jumalaan perustuneena ja sydän on ihminen toimintaan valmiina kokonaisuutena.
      Evankeliumien valossa nähdään toiseksi, että inhimillinen, ihmiselle ominainen, on joka suhteessa jotain Jumalasta johdettavaa. Ihminen on joka solussaan Jumalan tekoa (ruumis), hän on kaikissa vaiheissaan Jumalan omaisuutta (sielu), hän on täydellisesti Jumalasta riippuvainen (henki) ja hän on kaikissa toimissaan Jumalaa joko totteleva tai vastustava tahto (sydän). Jumala-suhde ei ole vain ihmisen "ylimmän osan" elämää, ihminen on alhaalta ylös saakka Jumalan ihminen."

Näin ollen ihmistä UT:n mukaan voidaan tarkastella erilaisten tehtävien kannalta kolmijakoisesti - yhtenä jakamattomana kokonaisuutena, joka on ruumis, sielu ja henki (1 Tess.5:23). Ensimmäisen alkukirkon marttyyrin Stefanoksen kuolemasta kerrotaan Apt.7:59-60. Stefanos rukoilee siinä kuolemansa hetkellä Herraa ottamaan vastaan hänen henkensä (vrt. Ps.31:6). Vanhatestamentillinen sanonta, jonka avulla hurskas jättää henkensä, elämänsä, Jumalan käsiin ei tarkoita kuolemattoman "hengen" irtoamista ruumiista kuoleman hetkellä). Jakeessa 7:60 Stefanoksen kuolema kuvataan: "Sen sanottuaan hän nukkui pois" - mistään välittömästä taivaaseen nousemisesta ei sanota mitään, vaan Stefanoksen tilana on nukkuminen.

Kuuluisimpia tekstejä, joilla on perusteltu sielun kuolemattomuutta ja heti kuoleman jälkeen tapahtuvaa erottelua helvettiin ja taivaan iloon on Luukkaan evankeliumista löytyvä Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, mitä ei esiinny muissa evankeliumeissa ( Luuk.16:19-31). Tätä kertomusta käytetään usein todistaman, että heti kuoleman jälkeen ihminen joutuu joko paratiisiin tai helvettiin (tai ns. välitilaan). Luukkaan tallettama vertaus ei kuitenkaan ole tarkoitettu olemaan kirjaimellinen kuvaus kuolemanjälkeisestä todellisuudesta.

Kyseessä on ensinnäkin juutalaisille tuttu kertomus, eikä opillisia päätelmiä saa tehdä koskaan joitain tiettyjä opetuksia havainnollistavan kertomuksen kirjaimellisen tulkinnan perusteella. Jos tulkitsemme kertimuksen kirjaimellisesti päädymme jo soteriologiassa (pelastusopissa) täysin evankeliumin vastaiseen oppiin: ihmisen hyvä osa kuoleman jälkeen perustuu elämän aikana koettuun kurjuuteen ja vastaavasti vaivat kuoleman jälkeen perustuvat tässä elämässä koettuun yltäkylläisyyteen (sekä välinpitämättömyyteen köyhiä kohtaan). Sanallakaan ei ole puhetta evankeliumiin uskomisesta, Jumalan armosta ja ihmisen suhteesta Jeesukseen ihmisen iäisyysosan ratkaisijana.

Toiseksi Raamatussa ei missään ole sellaista opetusta eikä suorasanaista esimerkkiä, jossa Aabrahamia rukoiltaisiin Jumalan asemasta, eikä mitään sellaista mainintaa ole, että Aabrahamilla olisi valta määrätä ihmisten kuolemanjälkeistä olotilaa. Koko kertomuksen tähtäyspiste onkin selvästi muualla -Jeesuksen tarkoitus oli opettaa kuulijoitaan uskomaan Raamatun kirjoituksia. Jos ihmiset eivät usko Raamattuun, eivät he uskoisi vaikka Jumala lähettäisi kuolleita todistamaan. Ihmeilläkään ei voida pakottaa ketään uskomaan.

Jotkut sielun kuolemattomuuden kannattajat vetoavat Matt.22:23-32 kertomukseen, jossa saddukeukset esittivät Jeesukselle kysymyksen ylösnousemuksesta. Kuolemattomuusopin kannattajat vetoavat Jeesuksen sanoihin jakeessa 32: 'Minä olen Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien". Jo sekin pitäisi riittää vastaukseksi, että tekstin aiheena on nimenomaan ylösnousemus, eikä kertomuksessa puhuta sanallakaan ihmisen sielun kuolemattomuudesta. Jeesus osoitti ylösnousemuksen kieltäville saddukeuksille, millä tavalla ylösnousemus on todellisuutta ja torjui heidän järkeilynsä. Jakeessa 32 Jeesus tuo esiin esiin sen, että Jumalan näkökulmasta kaikki elävät Hänelle, ovatpa ihmiset sitten elossa maan päällä tai kuolleina.
      Viitteitä dualistiseen ihmiskuvaan ja kuoleman jälkeiseen elämään UT:ssa
      Paavalin toisen korintolaiskirjeen perikooppi (2 Kor 4:16-5:10) saattaa sisältää yhteyksiä platonistiseen dualistiseen (kaksijakoiseen) terminologiaan. Tähän johtopäätökseen päätyy ainakin TT Fredrik Lindgård väitöskirjassaan Appearance and Reality. Lindgård yrittää ymmärtää Paavalin ajatuskulkuja tekstin kontekstin näkökulmasta, päinvastoin kuin useimmat tutkijat jotka pitävät perikooppia dogmaattisena syrjähyppynä eskatologiaan. Hän ei esittele dogmeja vaan puhuu sisäisistä motivaatioista, Paavalin halusta esiintyä uskottavana ja vilpittömänä apostolina. Kuolema-kysymyksen kannalta kiintoisa kohta on 2 Kor.5:6-8

"...niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota...vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo".

Toinen samankaltainen teksti on Paavalin sanat Fil.1:23

"...Haluaisin lähteä täältä ja päästä Kristuksen luo, sillä se olisi kaikkein parasta. Teidän vuoksenne on kuitenkin parempi, että jään eloon".

Nämä Paavalin tekstit tuovat uuden ja toisenlaisen näkökulman kysymykseen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Molemmat tekstit on luontevasti tulkittavissa siten, että Paavali tarkoitti uskovaisen ihmisen pääsevän tästä maallisesta ruumiistaan kotiin Herran luo kuolemansa jälkeen.

Lisäksi johanneslaisessa teologiassa on radikaali korostus: se, joka uskoo Jeesukseen ei kuole, vaan omistaa jo nyt ikuisen elämän ja on jo siirtynyt kuolemasta elämään, eikä uskova joudu tuomittavaksi. Ylösnousemuskin on tässä ja nyt koettavaa todellisuutta eikä vasta viimeisenä päivänä odotettavissa, vaikka toisaalta Johanneksen evankeliumiin sisältyy myös viimeisenä päivänä tapahtuvan ylösnousemuksen ja tekojen mukaan tapahtuvan tuomion odotus. Johanneksen evankeliumi ei kuitenkaan edusta mitään kreikkalaisperäistä dualistista ihmiskäsitystä (Joh.5:24;6:50-58;11:23-26). Vaikka Johanneksella Jeesus puhui kuolemasta "unena", ei johanneslaisen teologian valossa ole perusteltua olettaa, että kuollut uskova "raukeaa tyhjiin" ja menettää olemassa olonsa. Jeesushan nimen omaan korosti, että Häneen uskova ei kuolekaan, vaan elää vaikka olisi kuollut.

"Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh.11:25-26)

Myös Ilmestyskirjan teksti (6:9-11) on mahdollista tulkita siten, että uskossa kuolleiden ihmisten sielut ovat tietoisessa tilassa Jumalan luona. Toisaalta tulkintaa voisi kritisoida sanomalla, että teksti on apokalyptiikkaa (ilmestyskirjallisuutta), eikä sitä voi ymmärtää kirjaimellisesti kuten ei muitakaan apokalyptisiä vertauskuvallisia näkyjä. Tämän tekstin tulkintaan emme saa lopullista varmuutta.
      Sielun kuolemattomuus-opin ja ylösnouemususkon ristiriita
      Jos ihmisten sielut heti kuoltuaan erkanevat ruumiistaan helvettiin/tuonelaan - ja toiset taivaaseen - niin minkä ihmeen takia pitää olla viimeisenä päivänä vielä ruumiin ylösnousemus ja nostaa se sielut sieltä helvetistä (ja toiset taivaasta) taas maan päälle ja laittaa ruumiiseen ja pitää heille vielä toistamiseen tuomiopäivä? Johan se tuomio oli jo kuoleman jälkeen päätetty jos on niin, että heti kuoleman jälkeen sielut joutuvat "välitilaan", tuonelaan tai suoraan helvettiin ja toisen paratiisiin/taivaaseen. Tuollaisen opin logiikkaa on todella vaikea käsittää - koko ylösnousemusoppi ja viimeinen tuomiohan ovat turhia episodeja, tehdään sama tuomio toistamiseen. Ja sitten taas viimeiseltä tuomiolta lähetetään sielut helvettiin (ruumiineen päivineen) ja toiset sielut taivaaseen, vaikka sielut olivat olleet jo iät ajat joko vaivassa tai autuudessa. Ei kai Jumala vaihda päätöstään viimeisellä tuomiolla, ja laita sieluja eri paikkoihin.
      Sielun kuolemattomuus-oppi ei saa tukea tieteellisistä tutkimustuloksista
      Ihmisen tulisi olla dualistinen olento, jotta sielun kuolemattomuus-oppi (ja tietoisen olemassaolon jatkuminen kuoleman jälkeen) olisivat mahdollisia. Ihmisen olisi oltava kuolevainen ruumis, jossa asuu kuin astiassa kuolematon sielu ja kuolemassa vain ruumiin tulisi kuolla.

Mutta sellaisella dualistiselle ihmiskuvalle ei ole evidenssiä, vaan tieteellinen tieto viittaa vahvasti siihen, että ihminen on holistinen, yksi jakamaton psykofyysinen kokonaisuus. Mieltä ei ole ilman kehoa (tarkemmat tiedot esimerkiksi Antonio Damasio: Descartesin virhe). Tutkimuksissa on havaittu myös, että terapia saa aikaan ihmisen aivoissa rakenteellisia muutoksia kuten lääkehoitokin. Keho vaikuttaa mieleen ja mieli kehoon.

Lisäksi voidaan kysyä, että millä tavalla "kuolemattoman sielun" olettaminen osaksi ihmisen psykofyysistä apparaattia tuo lisäarvoa ja paremmuutta verrattuna tieteen keräämään tietoon ihmisestä (= ei mieltä ilman kehoa), mitä se "kuolematon sielu" selittäisi ihmisen psykofyysisessä toiminnassa paremmin? Miten se oletettu kuolematon sielu on suhteessa aivoihin, aivokemiaan, hermosoluihin, hermostoon ylipäätään?

• alex-kasi

Kun minä luen Raamattua, niin otan SEN opetuksen vakavasti.

Ymmärränhän minä että näitä kynämiehiä on ympäri maailman ja kaikenlaisia uskomuksia ja tietäjiä myös.

Yleensä on heidän kirjoituksensa höystetty pelonsekaisella mystiikalla mitä ei mukamas kukaan muu kuin Jumala voi tai edes saa ymmärtää. Ja asioita mistä ei voi keskustella sanotaan vain että - Käytkö Jumalaa vastaan?
        Tosiasiassa ei kukaan käy Jumalaa vastaan vaan niitä vääriä oppeja vastaan mitä väitetään tulevan Jumalasta vaikka eivät tule.

Itse uskon että ihmisen ainoa mahdollisuus saada iankaikkinen elämä on Jeesus Jumalan Poika ja sen voi lukea Raamatusta. Jopa satoja kertoja.

MUTTA - minä en vain usko, vaan myös ymmärrän että Raamattu on oikeassa tässäkin asiassa ja eroaa siten kaikista muista maailman uskonnoista joissa on kaikenlaisia muunnelmia "ei ette te kuole" väitöksestä.

Koko asetelma on väärä näissä uskonnoissa ja valitettavasti niistä on tuotu vaikutteita uskoviin jotka muuten uskovat Raamattuun. Se tekee kuitenkin koko Raamatun ymmärtämisen erittäin vaikeaksi koska he yrittävät sovelluttaa siihe näitä omia uskomuksiaan.

Raamattuhan nimenomaan kertoo meille, että Jumala on luonut IKUISTA elämää ja TUHOUTUVAA elämää ja myöskin että ikuinen elämä on vain Jumalan yhteydessä ei muualla.

Siis miksi ihmeessä en uskoisi siihen. Uskoisinko joidenkin tulkintoihin - että ei kuolema olekaan kuolema, vaan ikuinen elämä helvetin piinassa.

He tosiasiassa vain toistavat sitä valhetta että - "ei ette te kuole" .. "vaan tulette Jumalan kaltaisiksi".

Raamattu sanoo myöskin että Jumala pelastaa Jeesuksessa ja minä uskon ja ymmärrän että se on totta ja ymmärrän miksi se on totta koska Raamattu kertoo senkin.

Se mitä minä tässä aloitteessa väitän on että ikuista piinaa ei ole olemassakaan.

En minä mitään muuta tässä aloitteessa halua väittää.

Kristinuskosssa on kaiken juuri, että VAIN Jumala on ikuinen. Joka väittää vastaan ei ole ymmärtänyt mistä on kysymys. Yritin jo aikaisemmin selittää miksi näin on. Jos luit?

Tässä se kuitenkin on

Kuka siis on kuolematon - vain se jossa on ikuisen elämän ominaisuudet - ja Raamattu sanoo että vain Jumalassa on ikuisen elämän ominaisuudet ja vain Hänessä voi MIKÄÄN elämä olla ikuista.

Kun kuolemattomudesta on puhetta niin kannatta miettiä myös sitä miksi me tarvitsemme välimiehen Jumalan ja meidän välillämme?

Luonnollisesti - koska meidän vajavaisuutemme ja Jumalan täydellisyys ovat kaksi asiaa jotka eivät voi yhtyä toisiinsa. Sen vuoksi me tarvitsemme Jeesuksen Ihmisen Pojan ja Jumalan Pojan joka ei syntiä tehnyt ja voi täten olla meidän pelastuksemme - miksi koska Jumala itse maksoi meidän syntiemme seuraukset Jeesuksessa.

Jeesus on synnitön ja siis Jumalan yhteydessä ja me saamme Hänessä syntimme anteeksi ja puhdístautua tulla uusiksi Jumalan Pyhässä Hengessä ja siten lähestyä Jumalan kirkkautta sitä ainoata páikkaa missä on ikuinen elämä.

Siis ei ole mitään kuolemattomuutta ulkopuolella Jumalan kirkkauden (täydellisyyden) koska ikuiseen elämään kuuluu se täydellisyys mikä on Jumalssa. Meidän täydellisyytemme on Jeesuksessa joka tuomittiin (ihmiskäskyjen mukaan) Jumalan käskyjen vastaisesti. Jos metunnustamme sen että Jeesus oli viaton, ja että Hän täytti Jumalan lain ja hylkäsi ihmisten käskyt ja käsitykset - silloin olemme osallisia siitä hänen viattomuuteensa, sen on Jumala luvannut oikeudenmukaisessa rakkaudessaan - jos emme tunnusta Jeesuksen viattomuutta kuinka ihmeessä voisimme ottaa osaa siihen jota emme edes tunnusta todeksi.

Siis meille ikuinen elämä on mahdollista vain Jeesuksessa - ei muuten. SE on pointti.

Vajavainen elämä on vain kärsimystä - koska se on erossa Jumalan täydellisyydestä, mutta se ei koskaan ole ikuinen .. sitä minä väitän loppuun asti kuinka kukin sen muuten käsittää siitä voimme keskustella, mutta tältä poljalta ..

Siis - puhutaan mistä elämästä tahansa Jumalan ulkopuolella - erossa Jumalasta - se ei ole ikuista - se on varma. Kuinka pitkä tai lyhyt se on - en tiedä - riippuu varmaan eläjästäkin, mutta ikuista se ei ole koskaan..

• ikuisuus!
        alex-kasi kirjoitti:

Kun minä luen Raamattua, niin otan SEN opetuksen vakavasti.

Ymmärränhän minä että näitä kynämiehiä on ympäri maailman ja kaikenlaisia uskomuksia ja tietäjiä myös.

Yleensä on heidän kirjoituksensa höystetty pelonsekaisella mystiikalla mitä ei mukamas kukaan muu kuin Jumala voi tai edes saa ymmärtää. Ja asioita mistä ei voi keskustella sanotaan vain että - Käytkö Jumalaa vastaan?
        Tosiasiassa ei kukaan käy Jumalaa vastaan vaan niitä vääriä oppeja vastaan mitä väitetään tulevan Jumalasta vaikka eivät tule.

Itse uskon että ihmisen ainoa mahdollisuus saada iankaikkinen elämä on Jeesus Jumalan Poika ja sen voi lukea Raamatusta. Jopa satoja kertoja.

MUTTA - minä en vain usko, vaan myös ymmärrän että Raamattu on oikeassa tässäkin asiassa ja eroaa siten kaikista muista maailman uskonnoista joissa on kaikenlaisia muunnelmia "ei ette te kuole" väitöksestä.

Koko asetelma on väärä näissä uskonnoissa ja valitettavasti niistä on tuotu vaikutteita uskoviin jotka muuten uskovat Raamattuun. Se tekee kuitenkin koko Raamatun ymmärtämisen erittäin vaikeaksi koska he yrittävät sovelluttaa siihe näitä omia uskomuksiaan.

Raamattuhan nimenomaan kertoo meille, että Jumala on luonut IKUISTA elämää ja TUHOUTUVAA elämää ja myöskin että ikuinen elämä on vain Jumalan yhteydessä ei muualla.

Siis miksi ihmeessä en uskoisi siihen. Uskoisinko joidenkin tulkintoihin - että ei kuolema olekaan kuolema, vaan ikuinen elämä helvetin piinassa.

He tosiasiassa vain toistavat sitä valhetta että - "ei ette te kuole" .. "vaan tulette Jumalan kaltaisiksi".

Raamattu sanoo myöskin että Jumala pelastaa Jeesuksessa ja minä uskon ja ymmärrän että se on totta ja ymmärrän miksi se on totta koska Raamattu kertoo senkin.

Se mitä minä tässä aloitteessa väitän on että ikuista piinaa ei ole olemassakaan.

En minä mitään muuta tässä aloitteessa halua väittää.

Kristinuskosssa on kaiken juuri, että VAIN Jumala on ikuinen. Joka väittää vastaan ei ole ymmärtänyt mistä on kysymys. Yritin jo aikaisemmin selittää miksi näin on. Jos luit?

Tässä se kuitenkin on

Kuka siis on kuolematon - vain se jossa on ikuisen elämän ominaisuudet - ja Raamattu sanoo että vain Jumalassa on ikuisen elämän ominaisuudet ja vain Hänessä voi MIKÄÄN elämä olla ikuista.

Kun kuolemattomudesta on puhetta niin kannatta miettiä myös sitä miksi me tarvitsemme välimiehen Jumalan ja meidän välillämme?

Luonnollisesti - koska meidän vajavaisuutemme ja Jumalan täydellisyys ovat kaksi asiaa jotka eivät voi yhtyä toisiinsa. Sen vuoksi me tarvitsemme Jeesuksen Ihmisen Pojan ja Jumalan Pojan joka ei syntiä tehnyt ja voi täten olla meidän pelastuksemme - miksi koska Jumala itse maksoi meidän syntiemme seuraukset Jeesuksessa.

Jeesus on synnitön ja siis Jumalan yhteydessä ja me saamme Hänessä syntimme anteeksi ja puhdístautua tulla uusiksi Jumalan Pyhässä Hengessä ja siten lähestyä Jumalan kirkkautta sitä ainoata páikkaa missä on ikuinen elämä.

Siis ei ole mitään kuolemattomuutta ulkopuolella Jumalan kirkkauden (täydellisyyden) koska ikuiseen elämään kuuluu se täydellisyys mikä on Jumalssa. Meidän täydellisyytemme on Jeesuksessa joka tuomittiin (ihmiskäskyjen mukaan) Jumalan käskyjen vastaisesti. Jos metunnustamme sen että Jeesus oli viaton, ja että Hän täytti Jumalan lain ja hylkäsi ihmisten käskyt ja käsitykset - silloin olemme osallisia siitä hänen viattomuuteensa, sen on Jumala luvannut oikeudenmukaisessa rakkaudessaan - jos emme tunnusta Jeesuksen viattomuutta kuinka ihmeessä voisimme ottaa osaa siihen jota emme edes tunnusta todeksi.

Siis meille ikuinen elämä on mahdollista vain Jeesuksessa - ei muuten. SE on pointti.

Vajavainen elämä on vain kärsimystä - koska se on erossa Jumalan täydellisyydestä, mutta se ei koskaan ole ikuinen .. sitä minä väitän loppuun asti kuinka kukin sen muuten käsittää siitä voimme keskustella, mutta tältä poljalta ..

Siis - puhutaan mistä elämästä tahansa Jumalan ulkopuolella - erossa Jumalasta - se ei ole ikuista - se on varma. Kuinka pitkä tai lyhyt se on - en tiedä - riippuu varmaan eläjästäkin, mutta ikuista se ei ole koskaan..

Jos se jumalolento tarvitsee sinun uskoasi, ei se olento ole täydellinen - sehän on riippuvainen jostain, mitä sinulla on!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      550
      1797
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      877
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      873
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      806
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      729
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      707
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      676
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      628
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe