Näen kymmenenkäskyn kuuluvan jokaisen uskovan mentaliteettiin. Kymmenenkäskyä on voimassa siltä osin kuin ovat UT:ssa vahvistettuina. Olen sitä mieltä, että käskyjen jatkuva toitottaminen ja korostaminen kuvastaa uskovan väärää tilaa.
Ihminen kun uudestisyntyy Jumalan lapseksi Kristuksessa. Silloin jää lain kiivailu ja tekojen hurskastelut. Uudestisyntymisesssä tullaan lapsen asemaan, jossa iloitaan yhdessä Jumalan armon tilasta.
Uskovan tärkein asian tulee olla Kristus. Sitä mitä Kristus ON, ja on tehnyt puolestamme ristin puulla.
Olen sitä mieltä, että adventistit korostaa käskyjä aivan liian paljon ollakseen uskovia. Tärkeintä on vain tarrautua Kristukseen, jotta päästään Iankaikkiseen elämään.
Adventistit toitottaa liikaa...
95
1501
Vastaukset
- takia
se Jeesuksen täytetty työ sitten pitäisi mitätödä?
Kristus on täyttänyt lain ja sovittanut syntimme? Miksi ihmeessä, ette usko?- käytännössä
Yleensähän on niin, että ne neuvovat, jotka tietävät. Adventisteilla tämä on heittänyt häränpyllyä, kun he neuvovat vaikka heillä on huonoimmat tiedot.
- piirre
Lisäksi käytännöstä sekin piirre adventisteissa, etteivät he noudata mitään käskyä yhtään oparemmin kuin muutkaan. Kenessäkään adventistissa ei ole sanoissaan eikä tekemisessään mitään sellaista, jota muiden olisi otettava puhuakseen tahi tehdäkseen. He ovat kakat housuissa, ja neuvovat muita ,joilla ei ole.
Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Jos kyllyys on käskyt ja käskyjä käskyjen päälle, mitäs voimme päätellä sellaisesta?
..tuleeko julistaa lakia, vai Kristusta (evankeliumia)?- ja ennenkaikkea tuo
asiallisuus ja lähimäisen rakkaus oikein SÄTEILEE! Kiitos, kun toit valoa ja rakkautta tällekkin päivälle! Terveisin adventisti sisaresi, se vähäisin kaikista.
- harvinaista
ja ennenkaikkea tuo kirjoitti:
asiallisuus ja lähimäisen rakkaus oikein SÄTEILEE! Kiitos, kun toit valoa ja rakkautta tällekkin päivälle! Terveisin adventisti sisaresi, se vähäisin kaikista.
Kiitos! Ystävällisyys onkin harvinaista herkkua adventistilta. Johtunee siitä, että olet heistä jäänmyt vähäisimmäksi.
- vastaan ,,
harvinaista kirjoitti:
Kiitos! Ystävällisyys onkin harvinaista herkkua adventistilta. Johtunee siitä, että olet heistä jäänmyt vähäisimmäksi.
sen ystävällisyyden, ettet alkanut jo sättimään, kuka tuommoisille edes viitsii sanojaan tuhlata, kun ei sieltä kumminkaan vasta rakkautta heru sentinkään vertaa,
En ole sama henkilö joka tuon kirjoitti, että säti minua, jos on aihetta, asun senverran kaukana ettei se haittaa vaikka sättisit. - sanoisin
Utulila kirjoitti:
Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Jos kyllyys on käskyt ja käskyjä käskyjen päälle, mitäs voimme päätellä sellaisesta?
..tuleeko julistaa lakia, vai Kristusta (evankeliumia)?Lain rikkominen toi Evankeliumin ja kasteen - uuden mahdollisuuden Lain noudattamiselle!
"Antakaa pelastaa itsenne, ottakoon kukin teistä kasteen Messiaan Nimeen ... niin te saatte Voiman; Pyhän Hengen Lahjan", voiman noudattaa Jumalan Lakia! - Jeesuksen kasvaa!"
harvinaista kirjoitti:
Eiks vain?
Se on hyvä että Jeesukselle kelpaan juuri tällaisena kun olen! Hän itse antaa sen oikean kasvun. - laki..
sanoisin kirjoitti:
Lain rikkominen toi Evankeliumin ja kasteen - uuden mahdollisuuden Lain noudattamiselle!
"Antakaa pelastaa itsenne, ottakoon kukin teistä kasteen Messiaan Nimeen ... niin te saatte Voiman; Pyhän Hengen Lahjan", voiman noudattaa Jumalan Lakia!Roomalaiskirje:
7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
1.Korinttolaiskirje:
9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Hakuehdolla "jumalan laki" löytyi 3 jaetta.
Joosua:
24:26 Ja Joosua kirjoitti nämä puheet Jumalan lain kirjaan, ja hän otti suuren kiven ja pystytti sen sinne, tammen alle, joka oli Herran pyhäkössä.
Esra:
7:12 "Artahsasta, kuningasten kuningas, pappi Esralle, taivaan Jumalan lain tuntijalle", ja niin edespäin.
7:21 Ja minä, kuningas Artahsasta, annan käskyn kaikille aarteistojen vartijoille tuolla puolella Eufrat-virran: 'Kaikki, mitä pappi Esra, taivaan Jumalan lain tuntija, teiltä pyytää, se tunnollisesti toimitettakoon:
Nehemia:
8:8 Ja he lukivat Jumalan lain kirjaa kappale kappaleelta ja selittivät sen sisällyksen, niin että luettu ymmärrettiin.
8:18 Ja Jumalan lain kirjaa luettiin joka päivä, ensimmäisestä päivästä viimeiseen saakka. Ja he viettivät juhlaa seitsemän päivää, ja kahdeksantena päivänä pidettiin juhlakokous säädetyllä tavalla.
10:28 Ja muu kansa, papit, leeviläiset, ovenvartijat, veisaajat, temppelipalvelijat ja kaikki, jotka ovat eristäytyneet pakanallisista kansoista Jumalan lain puolelle, sekä heidän vaimonsa, poikansa ja tyttärensä, kaikki, jotka pystyvät sen ymmärtämään,
10:29 liittyvät ylhäisiin veljiinsä, tulevat valalle ja vannovat vaeltavansa Jumalan lain mukaan, joka on annettu Jumalan palvelijan Mooseksen kautta, ja noudattavansa ja seuraavansa kaikkia Herran, meidän Herramme, käskyjä, oikeuksia ja säädöksiä.
Roomalaiskirje:
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
Hakuehdolla "jumalan lain" löytyi 8 jaetta. - molempia, sanoi Luther
Utulila kirjoitti:
..tuleeko julistaa lakia, vai Kristusta (evankeliumia)?ensin lakia, jotta ihmisestä tulee syntinen ja sitten Kristusta, jotta hän voi saada syntinsä anteeksi.
advari - on että
Jeesuksen kasvaa!" kirjoitti:
Eiks vain?
Se on hyvä että Jeesukselle kelpaan juuri tällaisena kun olen! Hän itse antaa sen oikean kasvun.meidän tulee vähetä ja Jeesuksen kasvaa, mutta minun tuli niin ikävä olo vain tuosta kun kirjoitit niin kauniisti, ja tuo ihminen alkoi heti sitäkin ivailemaan.
Olen vähän tulisieluinen etten kestä aina painamista alas ilman syytä, minulla on siinä paljon viellä oppimista, että vaikenee sillä silloin ei ainakaan loukkaa ketään.
Siunausta sinulle uskon siskolta.
- sanoisin
Edustanet liberaali uskontoa, jossa ei niin väliä miten kuljetaan;:
"Jeremia:6:14 He parantavat minun kansani vamman kepeästi, sanoen: "Rauha, rauha!" vaikka ei rauhaa ole.
8:11 He parantavat kepeästi tyttären, minun kansani, vamman, sanoen: 'Rauha, rauha!' vaikka ei rauhaa ole." - Jaska vaan
mielipiteensä myöskin käskyjen suhteen. Eipä täällä kyllä monta adventistia näy olevankaan enää jäljellä.
Taitaa Timo Karppi olla ainoa?Kunnon adventiseilla on parempaakin tekemistä, kun roikkua täällä kiistelemässä turhanpäiväisyyksillä.
Itse en ole adventisti, mutta en myöskään tykkää jatkuvasta "adventistit sitä ja adventistit tätä" linjasta. LAPSELLISTA sanon minä!
EI tuollainenkaan silmille hyppiminen ja toisten alistaminen OLE mitään USKOVAISEN käytöstä. Se antaa huonon kuvan meistä itseämme kristityiksi nimittävistä.- olen myös
että jokaisella meistä pitäisi olla velvollisuus tuoda julki miten me uskomme, mutta täällä se on aivan turhaa, jos sanankin sanon he ovat sotaan valmiit.
En tiedä minkä lahkon ihmisiä he ovat, mutta niin riidan haluisia, joskus tuntuu ovatko he uskovaisia lainkaan.
En minäkään viitsi juuri kirjoitella, kun ei se kannata alkaa vetämään kissan häntää, lueskelen joskus ja ihmettelen miksi ihmiset ovat noin pahan puhujia. Ei kai siinä mitään jos pitää sapattia. Jos pitää kiittäköön Herraa päivästään. Niinhän kuuluu olla.
- oikein...
Utulila kirjoitti:
Ei kai siinä mitään jos pitää sapattia. Jos pitää kiittäköön Herraa päivästään. Niinhän kuuluu olla.
Sapatti on Jumalan valitsema päivä ihmiselle.
- totuudessa
oikein... kirjoitti:
Sapatti on Jumalan valitsema päivä ihmiselle.
Jumala ei ole adventisteille valinnut yhtään mitään. Kyllä kaikki on ellenin taivaassa vierailun seurausta! Milloin ellen siellä taivaassa piipahti ja kauanko matka kesti? Milläs vehkeellä hän sinne lenteli, ei kai pelkillä siivillä avaruudessa olisi elossa pysynyt ja eteenpäin päässyt. Miten ellen väitti, että sapattikäsky olisi neljäs käsky, kun ei Mooses ollut sellaista siihen kivitauluun kirjoittanut?
- ylifariseus
Kumottu laki sydämessään, ei tarvitse hurskailla vaan voi toteuttaa itseään ja pitää kumottuna kaikkea joka varoittaa synnistä.
Laki on hyvä, laki on pyhä, ja täydellinen, siksi Jeesus onkin pannut lakinsa sydämiimme, että me Hänessä vaeltaisimme rakkauteen juurtuneina, Hänen tahdossaan.
Joh.5:18 käytätte Juutalaisten sanoja Jeesuksen sanoina, joita Hän ei ole koskaan lausunut, te vääristelette Jumalan sanaa.
Jeesus sanoo: Älkää luulko, että Minä olen tullut lakia ja profeettoja kumoamaan, vaan Minä olen tullut täyttämään ja vahvistamaan ne pienintä piirtoa myöten.
Laittomuuden ihmisille ei ole mikään pyhää, sillä siellä missä ei ole lakia ei ole rikkomustakaan joka pitäisi sovittaa tai tarvitsisi armoa.
Siinä on se teidän uskonne.
Jumalattomalla ei ole rauhaa lain ulkopuolella, vaan jos haluat päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt, kaikki kymmenen, eikä vain yhdeksää kymmenestä.Ei Jumalan käskyjä vastustamaan käy. Mutta miksi pitää niin kiivailla ja intoilla lailla? Kun kristinuskon perusteet ovat täysin toisaalla.
Ja mitä itse kymmenenkäskyn sapattikäskyyn tulee. Sitä ei vanhan liiton aikaisesti kristiuskossa enää harjoiteta.- sanoisin
Utulila kirjoitti:
Ei Jumalan käskyjä vastustamaan käy. Mutta miksi pitää niin kiivailla ja intoilla lailla? Kun kristinuskon perusteet ovat täysin toisaalla.
Ja mitä itse kymmenenkäskyn sapattikäskyyn tulee. Sitä ei vanhan liiton aikaisesti kristiuskossa enää harjoiteta.Jumalan Käskyihinhän koko Evankeliumi kulminoituu!
- väärin?
sanoisin kirjoitti:
Jumalan Käskyihinhän koko Evankeliumi kulminoituu!
Tätäkö "evankeliumisi" sanaa tarkoitat
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
Tajuatko, että tässä ei sanota, jotka pitävät vain "kymmenen käskyä". Nekin kymmenen käskyä, joita sinä tarkoitat, on joku ihminen numeroinut. Oletko sinä "pyhä"? - ylifariseus
Utulila kirjoitti:
Ei Jumalan käskyjä vastustamaan käy. Mutta miksi pitää niin kiivailla ja intoilla lailla? Kun kristinuskon perusteet ovat täysin toisaalla.
Ja mitä itse kymmenenkäskyn sapattikäskyyn tulee. Sitä ei vanhan liiton aikaisesti kristiuskossa enää harjoiteta.On luomisessa, eikä erillisissä liitoissa ja taistelua käydään niiden välillä, jotka uskovat käskyjen täydelliseen täyttäjään Jeesukseen Kristukseen.
Toisena osapuolena ovat ne jotka uskovat käskyjen täydelliseen kumoajaan lusiferiin, joka kumosi käskyt jo taivaassa ja hänen opetuksiaan laittomuuden ihmiset seuraavat.
Ihmetekojen herra on tämän maailman jumala, joka tekeytyy kristukseksi ja saa Jeesuksen sanomaan heille: Minä en ole koskaan tuntenut teitä, menkää pois Minun edestäni te laittomuuden tekijät.
Eivätkö he sano Jeesukselle, emmekö me sinun nimessäsi parantaneet sairaita ja tehneet ihmetekoja ja näin he tekevät tänäkin päivänä, mutta eivät pidä Hänen käskyjään, vaan he ovat muuttaneet ajat ja lain, tehden sunnuntaista pyhän joka on arki. ylifariseus kirjoitti:
On luomisessa, eikä erillisissä liitoissa ja taistelua käydään niiden välillä, jotka uskovat käskyjen täydelliseen täyttäjään Jeesukseen Kristukseen.
Toisena osapuolena ovat ne jotka uskovat käskyjen täydelliseen kumoajaan lusiferiin, joka kumosi käskyt jo taivaassa ja hänen opetuksiaan laittomuuden ihmiset seuraavat.
Ihmetekojen herra on tämän maailman jumala, joka tekeytyy kristukseksi ja saa Jeesuksen sanomaan heille: Minä en ole koskaan tuntenut teitä, menkää pois Minun edestäni te laittomuuden tekijät.
Eivätkö he sano Jeesukselle, emmekö me sinun nimessäsi parantaneet sairaita ja tehneet ihmetekoja ja näin he tekevät tänäkin päivänä, mutta eivät pidä Hänen käskyjään, vaan he ovat muuttaneet ajat ja lain, tehden sunnuntaista pyhän joka on arki.Tuo on nyt sitten sitä ellenin synkkää sanomaa, jota latelet. Minä puolestani latelen Jumalan Sanaa ellenismiä vastaan. Otahan varten..
(room. 14)
"5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."- sanasta
Utulila kirjoitti:
Tuo on nyt sitten sitä ellenin synkkää sanomaa, jota latelet. Minä puolestani latelen Jumalan Sanaa ellenismiä vastaan. Otahan varten..
(room. 14)
"5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."Raamattu kertoo:
Jeesus sanoo: ”Niin kauan, kun taivas ja maa on laista ei katoa pieninkään piirto, ei ainokaan kirjain.
Tarkatkaamme sapatti käskyä: ”Herra, sinun Jumalasi, sapatti”, Se ei ole juutalainen vaan jumalallinen. Sapatti asetettiin Edenissä. Jumala itse piti sapatin. Muuttuiko Hän juutalaiseksi sen johdosta? Jeesushan sanoo sapatin asetetun ihmistä varten. Käskyt ovat kaikille. Sapatinvietto ei vie lain orjuuteen. Siinä tapauksessa kaikki synnistä luopuminen olisi orjuutta. Vain Kristus pelastaa meidät. Teot eivät pelasta. Mutta Kristus ei vie meitä laittomuuteen. Kristillistä vapautta on Jumalan käskyjen kirjoittaminen sydämeen. Uudestisyntynyt ihminen rakastaa Jumalan käskyjä. On siunattua olla vapaa myös sapatin tahallisesta rikkomisesta ja seurata Jeesusta, sapatin herraa.
Mutta Uusitestamentti puhuu orjuuden ikeestä ja vapaudesta, joka uskovaisella on Kristuksessa.
”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.” Kol 2:16-17.
Juutailaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. Viikkosapatti perustui jumalalliseen esimerkkiin ja annettiin jo luomisessa ihmiselle.
Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, jotka viittasivat Kristukseen ja kumoutuivat Hänessä täyttymyksenä
Gal. 4:10 ”Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.”
Eihän sapatin viettäjät ota vaarin näistä. He ottavat vaarin vain Herran sapatista.
Mutta ottaako kristikunta tänä päivänä vaarin päivistä? (sunnuntai, monia vuosijuhlia ja juhlapäiviä)
Kristityllä on vapaus valita päiviä erilaisiin tarkoituksiin, kunhan ei niistä tee käskyjä, mutta lepopäivän on Jumala hänelle valinnut itse.
Jumalan armo ei ole vapautta laittomuuteen ja Jumalan käskyjen rikkomiseen. Me olemme vapaat vanhan liiton juhlista ja päivistä sekä ympärileikkauksesta.
Ilm. 14:12 sanotaan:”Tässä kysytään pyhien kärsivällisyyttä, jotka ottavat Jumalan käskyistä vaarin ja pitävät Jeesuksen uskon”.
Se merkitsee rakkautta ja elävää uskoa. Vain rakkaus voi pitää käskyt.
Johannes sanoo: ”He pitivät Jumalan käskyt”, ja Jesaja sanoo:”Autuas se ihminen, joka pitää sapatin.” Näin on Jumalan sanassa. - sanoisin
väärin? kirjoitti:
Tätäkö "evankeliumisi" sanaa tarkoitat
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
Tajuatko, että tässä ei sanota, jotka pitävät vain "kymmenen käskyä". Nekin kymmenen käskyä, joita sinä tarkoitat, on joku ihminen numeroinut. Oletko sinä "pyhä"?"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja USKON VAPAHTAJAAN."!
-- ja ovat näin Pyhän Hengen johdossa! Ja JUMALA on se joka Pyhittää; "”Pitäkää MINUN SAPATTINI, -- sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät."" - sanoisin
Utulila kirjoitti:
Tuo on nyt sitten sitä ellenin synkkää sanomaa, jota latelet. Minä puolestani latelen Jumalan Sanaa ellenismiä vastaan. Otahan varten..
(room. 14)
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."Tuossa oli kysymys syömisestä/paastoamisesta!
- kokonaisuudessaan :)
sanoisin kirjoitti:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja USKON VAPAHTAJAAN."!
-- ja ovat näin Pyhän Hengen johdossa! Ja JUMALA on se joka Pyhittää; "”Pitäkää MINUN SAPATTINI, -- sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.""2.Mooseksen kirja:
31:13 "Puhu ISRAELILAISILLE ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
Mitkä jumalan käskyt, kaikkiko? Ei siinä ainakaan sanota, että kymmenen olisi riittävä määrä. - paastopäivistä
Utulila kirjoitti:
(room. 14)
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."eikä pyhäpäivästä, joten tuohon tekstiin on turha vedota sapattia vastaan. Niin tekevät vain Raamatun vääristelijät ja tuskin sellainen haluat olla.
sanasta kirjoitti:
Raamattu kertoo:
Jeesus sanoo: ”Niin kauan, kun taivas ja maa on laista ei katoa pieninkään piirto, ei ainokaan kirjain.
Tarkatkaamme sapatti käskyä: ”Herra, sinun Jumalasi, sapatti”, Se ei ole juutalainen vaan jumalallinen. Sapatti asetettiin Edenissä. Jumala itse piti sapatin. Muuttuiko Hän juutalaiseksi sen johdosta? Jeesushan sanoo sapatin asetetun ihmistä varten. Käskyt ovat kaikille. Sapatinvietto ei vie lain orjuuteen. Siinä tapauksessa kaikki synnistä luopuminen olisi orjuutta. Vain Kristus pelastaa meidät. Teot eivät pelasta. Mutta Kristus ei vie meitä laittomuuteen. Kristillistä vapautta on Jumalan käskyjen kirjoittaminen sydämeen. Uudestisyntynyt ihminen rakastaa Jumalan käskyjä. On siunattua olla vapaa myös sapatin tahallisesta rikkomisesta ja seurata Jeesusta, sapatin herraa.
Mutta Uusitestamentti puhuu orjuuden ikeestä ja vapaudesta, joka uskovaisella on Kristuksessa.
”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.” Kol 2:16-17.
Juutailaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. Viikkosapatti perustui jumalalliseen esimerkkiin ja annettiin jo luomisessa ihmiselle.
Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, jotka viittasivat Kristukseen ja kumoutuivat Hänessä täyttymyksenä
Gal. 4:10 ”Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.”
Eihän sapatin viettäjät ota vaarin näistä. He ottavat vaarin vain Herran sapatista.
Mutta ottaako kristikunta tänä päivänä vaarin päivistä? (sunnuntai, monia vuosijuhlia ja juhlapäiviä)
Kristityllä on vapaus valita päiviä erilaisiin tarkoituksiin, kunhan ei niistä tee käskyjä, mutta lepopäivän on Jumala hänelle valinnut itse.
Jumalan armo ei ole vapautta laittomuuteen ja Jumalan käskyjen rikkomiseen. Me olemme vapaat vanhan liiton juhlista ja päivistä sekä ympärileikkauksesta.
Ilm. 14:12 sanotaan:”Tässä kysytään pyhien kärsivällisyyttä, jotka ottavat Jumalan käskyistä vaarin ja pitävät Jeesuksen uskon”.
Se merkitsee rakkautta ja elävää uskoa. Vain rakkaus voi pitää käskyt.
Johannes sanoo: ”He pitivät Jumalan käskyt”, ja Jesaja sanoo:”Autuas se ihminen, joka pitää sapatin.” Näin on Jumalan sanassa.Eihän tässä mitään ongelmia. Meillä on suomessa viisipäiväinen työviikko, jolloin lepäämisen rytmitys sijoittuu sopivasti viikonlopulle. Lauantaina tai Sunnuntaina onnistuu lepääminen. Näinhän täytämme lepopäiväkäskyn siinä samalla. No problems!
Kertoisitko, onko jotain sellaista mitä pitää tehdä, tai olla tekemättä viikonloppuna?- sapattia ;)
sanoisin kirjoitti:
Tuossa oli kysymys syömisestä/paastoamisesta!
9:16 Niin muutamat fariseuksista sanoivat: "Se mies ei ole Jumalasta, KOSKA HÄN EI PIDÄ SAPATTIA." Toiset sanoivat: "Kuinka voi syntinen ihminen tehdä senkaltaisia tunnustekoja?" Ja he olivat keskenänsä eri mieltä.
ETSIPÄ RAAMATUSTA KOHTA, MISSÄ JEESUS KEHOITTAA VIETTÄMÄÄN SAPATTIA! - tiedät?
paastopäivistä kirjoitti:
eikä pyhäpäivästä, joten tuohon tekstiin on turha vedota sapattia vastaan. Niin tekevät vain Raamatun vääristelijät ja tuskin sellainen haluat olla.
Minä en löydä sieltä sanaa "paasto", oletko taas vääristelemässä raamattua ja johtamassa harhaan?
sanoisin kirjoitti:
Tuossa oli kysymys syömisestä/paastoamisesta!
Kaikista päivistä paavali kirjoitteli, myös sapatista. Sapattihan on myös yksi viikonpäivistä. Päivät on henkilökohtaisia valintoja. Kunnioitamme Jumalan tahtomaa rytmitystä myös uudessa liitossa.
- ylifariseus
tiedät? kirjoitti:
Minä en löydä sieltä sanaa "paasto", oletko taas vääristelemässä raamattua ja johtamassa harhaan?
Juhlat ja vuotuiset sapatit, joista seremonialaissa oli määräyksiä, on poistettu, mutta luomisen suuri muisto sapatti, on ikuinen, se tulee olemaan vielä Uudessa Maassakin. Se on Herran päivä iankaikkisesti.
Paasto saattoi kuulua tai olla kuulumatta vuotuisiin juhliin, ei Raamatussa aina kaikkia yksityiskohtia juhlista mainita.
Jumalan käskyistä puheenollen ei voi purkaa yhtäkään käskyä.
Raamattussa vuodelta 1903 Joh.Ilm.22:14 Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
Monet Raamatun asiat kerrotaan toisin kuin ne alkuperäisesti ovat kirjoitetut, vaikka niillä pyritäänkin lähestymään samaa asiaa, rukoilla voit paaston aikana ja myöhemminkin jos ne sattuisivat sinun juhliisi kuulumaan. - myöskään missään
tiedät? kirjoitti:
esiinny sanaa "lepopäivä". Siksi se, mistä päivistä on kyse, täytyy katsoa lauseyhteydestä. Siinä puhutana syömisestä. No mikä päivä liittyy syömiseen? Paastopäivä. Joka muuten oli oikeasti tappelun aihe kristittyjen keskuudessa Paavalin aikana, koska pakanakristityt ja juutalaiskristityt olivat asiasta eri mieltä.
- miksi uskot
sapattia ;) kirjoitti:
9:16 Niin muutamat fariseuksista sanoivat: "Se mies ei ole Jumalasta, KOSKA HÄN EI PIDÄ SAPATTIA." Toiset sanoivat: "Kuinka voi syntinen ihminen tehdä senkaltaisia tunnustekoja?" Ja he olivat keskenänsä eri mieltä.
ETSIPÄ RAAMATUSTA KOHTA, MISSÄ JEESUS KEHOITTAA VIETTÄMÄÄN SAPATTIA!valehtelevia fariseuksia mieluummin kuin Jeesusta itseään? Jeesus vietti sapattia kuten sitä pitää viettää ja siksi fariseukset olivat hänen kimpussaan syyttäen häntä valheellisesti. JOTEN ÄLÄ KIEROILE! Jos väität, että Jeesus ei välittänyt sapatista, teet hänestä valehtelijan. Lue Matt. 5:17-20.
- järjestys
Utulila kirjoitti:
Kaikista päivistä paavali kirjoitteli, myös sapatista. Sapattihan on myös yksi viikonpäivistä. Päivät on henkilökohtaisia valintoja. Kunnioitamme Jumalan tahtomaa rytmitystä myös uudessa liitossa.
uudessakin liitossa on se, että sapatti on PYHÄ päivä, jonka rikkominen on syntiä ja kapinaa Jumalaa vastaan.
- kuulepa nyt
Utulila kirjoitti:
Eihän tässä mitään ongelmia. Meillä on suomessa viisipäiväinen työviikko, jolloin lepäämisen rytmitys sijoittuu sopivasti viikonlopulle. Lauantaina tai Sunnuntaina onnistuu lepääminen. Näinhän täytämme lepopäiväkäskyn siinä samalla. No problems!
Kertoisitko, onko jotain sellaista mitä pitää tehdä, tai olla tekemättä viikonloppuna?VAI ETTÄ TÄYTÄT NIIN?
JEEUS TÄYTTI KAIKKI KÄSKYT, mutta jätti sen sunnuntain täyttämättä, eli ei täyttänyt sunnuntai lepopäiväkäskyä, kun semmoista ei ollutkaan.
Pyhittikö ja siunaisiko Jumala kummankin päiväin? - ylifariseus
Utulila kirjoitti:
Päivän, eikä ihminen, sillä sapatti on luomisen muistomerkki, ei sitä ihminen voi muuttaa, sillä luomiseenkin meni aikaa enemmän kuin yksi päivä.
Jumalan rytmitys ei muutu ikinä miksikään, mutta sinä voit muuttaa rytmityksiäsi Jumalan antaman rytmin vastaiseksi.
Tule ulos laittomuuden ihmisen rytmin vaihdoksista, johonka ei kuulu Jumalan siunaus, sillä Jumala siunasi ja pyhitti sapatin ja Jumala haluaisi siunata sinuakin sinä päivänä. järjestys kirjoitti:
uudessakin liitossa on se, että sapatti on PYHÄ päivä, jonka rikkominen on syntiä ja kapinaa Jumalaa vastaan.
Onko oppinne mukaan pakko tehdä töitä sunnuntaina, jotta voitaisiin lukea oikeisiin sapatin viettäjiin (lauantai)?
Adventistithan julistavat sunnuntain lepopäivän viettämisen luopumista. Minä ainakin kannatan sunnuntainkin viettämistä;)- vapaasti
Utulila kirjoitti:
Onko oppinne mukaan pakko tehdä töitä sunnuntaina, jotta voitaisiin lukea oikeisiin sapatin viettäjiin (lauantai)?
Adventistithan julistavat sunnuntain lepopäivän viettämisen luopumista. Minä ainakin kannatan sunnuntainkin viettämistä;)Mutta kukaan ei pakota tekemään kuutta päivää töitä. Myös työttömät voivat osallistua sapattiin. Jumala nimenomaan kieltää onien askareiden toimittamisen sapattina. Niitä ovat mm. pyykinpesu tai siivous, joita voi tehdä työtönkin. Sapatti ei ole pelkästään töistä luopumista, se on pääsasiassa yhteyttä Jumalaan hänen asettamaan päivänä. Sapatti on hengellinen asetus. Laki on kristityn sydämessä eikä pelkästään kirjaimena kivitauluissa!
kuulepa nyt kirjoitti:
VAI ETTÄ TÄYTÄT NIIN?
JEEUS TÄYTTI KAIKKI KÄSKYT, mutta jätti sen sunnuntain täyttämättä, eli ei täyttänyt sunnuntai lepopäiväkäskyä, kun semmoista ei ollutkaan.
Pyhittikö ja siunaisiko Jumala kummankin päiväin?Mutta miksi pitäisi luopua sunnuntain viettämisestä, vastoin lainsäädäntöä?
Eikös kaiken takan ole rytmitys levontarpeisiin?
Ja mitä enemmän on vapapäiviä, sen parempi;)vapaasti kirjoitti:
Mutta kukaan ei pakota tekemään kuutta päivää töitä. Myös työttömät voivat osallistua sapattiin. Jumala nimenomaan kieltää onien askareiden toimittamisen sapattina. Niitä ovat mm. pyykinpesu tai siivous, joita voi tehdä työtönkin. Sapatti ei ole pelkästään töistä luopumista, se on pääsasiassa yhteyttä Jumalaan hänen asettamaan päivänä. Sapatti on hengellinen asetus. Laki on kristityn sydämessä eikä pelkästään kirjaimena kivitauluissa!
Eli toisin sanoen tekstistäsi päätelleen. Ei ole eroa seitsemännenpäivän viettäjien ja sunnuntain viettäjien välillä. Samanlaista elämää niin arjen ja levonpäivien suhteen.
- sydämessäsi?
vapaasti kirjoitti:
Mutta kukaan ei pakota tekemään kuutta päivää töitä. Myös työttömät voivat osallistua sapattiin. Jumala nimenomaan kieltää onien askareiden toimittamisen sapattina. Niitä ovat mm. pyykinpesu tai siivous, joita voi tehdä työtönkin. Sapatti ei ole pelkästään töistä luopumista, se on pääsasiassa yhteyttä Jumalaan hänen asettamaan päivänä. Sapatti on hengellinen asetus. Laki on kristityn sydämessä eikä pelkästään kirjaimena kivitauluissa!
2.Korinttolaiskirje:
3:7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli KIRJAIMIN KAIVERRETTU KIVIIN, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli KATOAVAISTA, - miten?
ylifariseus kirjoitti:
Päivän, eikä ihminen, sillä sapatti on luomisen muistomerkki, ei sitä ihminen voi muuttaa, sillä luomiseenkin meni aikaa enemmän kuin yksi päivä.
Jumalan rytmitys ei muutu ikinä miksikään, mutta sinä voit muuttaa rytmityksiäsi Jumalan antaman rytmin vastaiseksi.
Tule ulos laittomuuden ihmisen rytmin vaihdoksista, johonka ei kuulu Jumalan siunaus, sillä Jumala siunasi ja pyhitti sapatin ja Jumala haluaisi siunata sinuakin sinä päivänä.Miten sellainen sääntö voi olla voimassa, jota kukaan ei ole koskaan asettanut tuomalla sen ihmisten tietoon. Adventistit puhuvat ihan mahdottomia. Adventistien luotettavuudesta taas on jokaisella erinomaiset tiedot. Maailmassa ei tunneta yhtäkään eopäluotettavampaa uskonnollista ryhmittymää kuin adventistit? mormonistit ja jehovistit ovat yhdessä. Ja täällä he ovat vain entisestään vähentäneet luotettavuuttaan.
- muistomerkkikö?
ylifariseus kirjoitti:
Tule ulos laittomuuden ihmisen rytmin vaihdoksista, johonka ei kuulu Jumalan siunaus, sillä Jumala siunasi ja pyhitti sapatin ja Jumala haluaisi siunata sinuakin sinä päivänä.Luomiskertomuksen tekstistä ei kuitenkaan saa tukea sille väitteelle, että seitsemännen päivän pitämisestä olisi säädetty laki ihmiskunnalle, eikä tekstissä sanota, että Jumala olisi käskenyt ihmisiä viettämään seitsemättä päivää viikoittaisena jumalanpalvelus- ja lepopäivänä "luomisen muistomerkkinä".
- varjosapattia?
myöskään missään kirjoitti:
esiinny sanaa "lepopäivä". Siksi se, mistä päivistä on kyse, täytyy katsoa lauseyhteydestä. Siinä puhutana syömisestä. No mikä päivä liittyy syömiseen? Paastopäivä. Joka muuten oli oikeasti tappelun aihe kristittyjen keskuudessa Paavalin aikana, koska pakanakristityt ja juutalaiskristityt olivat asiasta eri mieltä.
”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, JOTKA VAIN OVAT TULEVAISTEN VARJO, mutta ruumis on Kristuksen.” Kol 2:16-17.
- käskyt
ylifariseus kirjoitti:
Juhlat ja vuotuiset sapatit, joista seremonialaissa oli määräyksiä, on poistettu, mutta luomisen suuri muisto sapatti, on ikuinen, se tulee olemaan vielä Uudessa Maassakin. Se on Herran päivä iankaikkisesti.
Paasto saattoi kuulua tai olla kuulumatta vuotuisiin juhliin, ei Raamatussa aina kaikkia yksityiskohtia juhlista mainita.
Jumalan käskyistä puheenollen ei voi purkaa yhtäkään käskyä.
Raamattussa vuodelta 1903 Joh.Ilm.22:14 Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
Monet Raamatun asiat kerrotaan toisin kuin ne alkuperäisesti ovat kirjoitetut, vaikka niillä pyritäänkin lähestymään samaa asiaa, rukoilla voit paaston aikana ja myöhemminkin jos ne sattuisivat sinun juhliisi kuulumaan.***jotka Hänen käskynsä pitävät***
Mitkä käskyt, montako näitä on, kun tässä ei mitään mainita? - sanoisin
kokonaisuudessaan :) kirjoitti:
2.Mooseksen kirja:
31:13 "Puhu ISRAELILAISILLE ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
Mitkä jumalan käskyt, kaikkiko? Ei siinä ainakaan sanota, että kymmenen olisi riittävä määrä."Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Vapahtajan Messiaan Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen Lahjan.”
Sillä PYHÄN HENGEN Lahjan JOHTAA kaikkeen TOTUUTEEN/RAKKAUTEEN Käskyjen tuntemukseen/noudattamiseen!
"Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.'
Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki LAKI ja profeetat." - niinpä.....
paastopäivistä kirjoitti:
eikä pyhäpäivästä, joten tuohon tekstiin on turha vedota sapattia vastaan. Niin tekevät vain Raamatun vääristelijät ja tuskin sellainen haluat olla.
Siinä ei puhuta halaistua sanaa paastopäivistä.Vääristätte tuonkin Raamatunkohdan ihan oman syyhynne tarpeisiin. Eikä Uudessa Testamentissa ole paastopäiviä edes opetettu. Juutalaisilla oli paastopäivänsä, mutta eihän niitä meille ole astettu millään säädöksellä. Et voi viitata mihinkään paastopäivään. Israelilaisiltakin päättyivät juutalaiasuuden velvoitukset kristinuskoon käännyttyään. Se, että Jeesus tahi Paavali viettivät paastoa, johtui heidän kuulumisestaan Israelin lain alaisuuteen. Paavali noudatti juutalaisuutta ollessaan juutalaisten keskuudessa, mutta ei kuitenkaan siksi, että se olisi ollut hänen velvollisuuttaan.Te pyritte adventismissa ohittamnaan kaikki tosiasiat oman etunne nimissä.
- sanoisin
sapattia ;) kirjoitti:
ETSIPÄ RAAMATUSTA KOHTA, MISSÄ JEESUS KEHOITTAA VIETTÄMÄÄN SAPATTIA!"Ja hän sanoi heille: "KUMPIKO on LUVALLISTA SAPATTINA: HYVÄÄKÖ tehdä vai pahaa, PELASTAAKO HENKI vai tappaa se?" Mutta he olivat vaiti." Mark.3:4
"Ja hän meni alas Kapernaumiin, Galilean kaupunkiin, ja OPETTI kansaa sapattina." Luuk.4:31
"..., ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan." Luuk.4:16 - näithän itse
miksi uskot kirjoitti:
valehtelevia fariseuksia mieluummin kuin Jeesusta itseään? Jeesus vietti sapattia kuten sitä pitää viettää ja siksi fariseukset olivat hänen kimpussaan syyttäen häntä valheellisesti. JOTEN ÄLÄ KIEROILE! Jos väität, että Jeesus ei välittänyt sapatista, teet hänestä valehtelijan. Lue Matt. 5:17-20.
Näithän itsekin tuosta lainauksesta, että synagoogassa käyntiä ei pidetty sapatinviettona.Vaikka Jeesus kävi tapansa mukaan sapattina synagoogassa, silti häntä syytettiin sapatin rikkomisesta!Johanneksen evankeliumi:
5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
9:16 Niin muutamat fariseuksista sanoivat: "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia." Toiset sanoivat: "Kuinka voi syntinen ihminen tehdä senkaltaisia tunnustekoja?" Ja he olivat keskenänsä eri mieltä. - eepu*
näithän itse kirjoitti:
Näithän itsekin tuosta lainauksesta, että synagoogassa käyntiä ei pidetty sapatinviettona.Vaikka Jeesus kävi tapansa mukaan sapattina synagoogassa, silti häntä syytettiin sapatin rikkomisesta!Johanneksen evankeliumi:
5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
9:16 Niin muutamat fariseuksista sanoivat: "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia." Toiset sanoivat: "Kuinka voi syntinen ihminen tehdä senkaltaisia tunnustekoja?" Ja he olivat keskenänsä eri mieltä.Ei VAPAHTAJA rikkonut Sapattia, vaan Hän kumosi vanhinten perinnäissäännön sapatista, niinpä Hän sanookin:
”Eikö Mooses ole antanut teille LAKIA? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
-- ”KUKA TEISTÄ VOI NÄYTTÄÄ MINUT SYYPÄÄKSI SYNTIIN (LAITTOMUUTEEN)? Jos minä TOTUUTTA PUHUN, miksi ette minua usko?”
”Niin Pilatus kutsui kokoon ylipapit ja hallitusmiehet ja kansan ja sanoi heille: "Te olette tuoneet minulle tämän miehen kansan yllyttäjänä;
ja katso, minä olen -- TEIDÄN LÄSNÄ OLLESSANNE HÄNTÄ TUTKINUT ENKÄ OLE HAVAINNUT tätä miestä SYYLLISEKSI MIHINKÄÄN, MITÄ TE HÄNTÄ SYYTÄTTE,
eikä Herodeskaan, sillä hän lähetti hänet takaisin meille. Ja KATSO, HÄN EI OLE TEHNYT MITÄÄN, MIKÄ ANSAITSEE KUOLEMAN.
Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän." Niin he huusivat kaikki yhdessä, sanoen: "Vie pois tämä, mutta päästä meille Barabbas!" Tämä oli heitetty vankeuteen kaupungissa tehdystä kapinasta sekä murhasta. Niin Pilatus taas puhui heille, koska hän tahtoi päästää Jeesuksen irti. Mutta he huusivat vastaan ja sanoivat: "Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse hänet!"
Niin hän puhui heille kolmannen kerran: "MITÄ PAHAA HÄN SITTEN ON TEHNYT? EN OLE HAVAINNUT HÄNESSÄ MITÄÄN, MISTÄ HÄN ANSAITSISI KUOLEMAN. Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän." (Ks. Luuk.23:13-22)
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028960597 - sanoisin
Utulila kirjoitti:
Ei ole kysymys sinun haluamisestasi päivien valitsemisestasi, vaan Käskyssä on selvä JUMALAN Oma Tahto juuri ao. päivälle jona Hän lepäsi, niinpä:
-- "seitsemäs päivä on HERRAN, SINUN JUMALASI, SAPATTI; silloin älä mitään askaretta toimita, ..jne." - vietetään
Utulila kirjoitti:
Mutta miksi pitäisi luopua sunnuntain viettämisestä, vastoin lainsäädäntöä?
Eikös kaiken takan ole rytmitys levontarpeisiin?
Ja mitä enemmän on vapapäiviä, sen parempi;)elämällä ne. Jumalan laki on Jumalan laki.
Kyseessä on tietysti Jumala ja Jumalan kunnioittaminen. Jumala on tietyn päivän pyhittänyt ja siunannut ihmistä varten ja se on sapatti, lepopäivä, pyhäpäivä. Kuuluu Jumalan lakikokoelmaan. Miksi Jumalan lakia pitäisi tietoisesti rikkoa, sehän on syntiä?
Suomen lainsäädäntöä voi noudattaa niin kauan, kun se ei riko Jumalaa vastaan.
En ole vastaan vapaapäiviä, sattuu ne nyt mille päivälle tahansa, mutta pyhäpäivä on pyhäpäivä, jota ei muut vapaapäivät korvaa. Vapaapäivinä voi tehdä muuta työtä tai olla tekemättä, mutta Jumalan sapatin korvikkeita ne ei ole. - mitään varjosapattia
varjosapattia? kirjoitti:
”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, JOTKA VAIN OVAT TULEVAISTEN VARJO, mutta ruumis on Kristuksen.” Kol 2:16-17.
vaan todellista sapattia Jeesuksen kanssa. Sunnuntai ei ole pyhäpäivä koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan.
- ylifariseus
miten? kirjoitti:
Miten sellainen sääntö voi olla voimassa, jota kukaan ei ole koskaan asettanut tuomalla sen ihmisten tietoon. Adventistit puhuvat ihan mahdottomia. Adventistien luotettavuudesta taas on jokaisella erinomaiset tiedot. Maailmassa ei tunneta yhtäkään eopäluotettavampaa uskonnollista ryhmittymää kuin adventistit? mormonistit ja jehovistit ovat yhdessä. Ja täällä he ovat vain entisestään vähentäneet luotettavuuttaan.
Sinä osaat, mutta et ymmärrä lukemaasi, olet kuin Kandaken Hoviherra.
Mitä pidemmälle ajassa etenemme sitä luotettavammaksi käyvät Ellen G. Whiten kirjoitukset kirjassa "Suuri Taistelu", ethän sinä ymmärrä lukemaasi, sillä olet valheenpuhujien äänitorvi.
Lain kumoajilla ei ole ollut luotettavuutta alun pitäenkään, sillä he ovat lusiferin palvelijoita ja mitä pidemmälle ajassa etenemme sen selvemmin lusiferin palvelijat erottuvat joukosta. - sanoisin
käskyt kirjoitti:
***jotka Hänen käskynsä pitävät***
Mitkä käskyt, montako näitä on, kun tässä ei mitään mainita? - pahasti
varjosapattia? kirjoitti:
epätarkka. Oikeasti alkutekstissä puhutaan juhlien, uudenkuun ja sapatin yksityiskohdista, jotka
yksityiskohdat (eli ne uhrit) olivat se varjo, eivät ne päivät. Tutustuppas alkutekstiin ja siihen, miten se voidaan ymmärtää. Eikä tartte lukea adventistien tuotoksia. Muiden kirkkokuntien tutkijat sanovat ihan samaa omissa opuksissaan. sanoisin kirjoitti:
Ei ole kysymys sinun haluamisestasi päivien valitsemisestasi, vaan Käskyssä on selvä JUMALAN Oma Tahto juuri ao. päivälle jona Hän lepäsi, niinpä:
-- "seitsemäs päivä on HERRAN, SINUN JUMALASI, SAPATTI; silloin älä mitään askaretta toimita, ..jne."Niin juuri.. suomalaiset nauttivat työlainsäädännön mukaan lauantaikin leväten. Joten sapatti tulee täytetyksi.Tietysti vuorotyöntekijät eivät voi levätä työltään, kuin vapapäivinä. Sopimuskohtaista.
- söpöttäjä!
pahasti kirjoitti:
epätarkka. Oikeasti alkutekstissä puhutaan juhlien, uudenkuun ja sapatin yksityiskohdista, jotka
yksityiskohdat (eli ne uhrit) olivat se varjo, eivät ne päivät. Tutustuppas alkutekstiin ja siihen, miten se voidaan ymmärtää. Eikä tartte lukea adventistien tuotoksia. Muiden kirkkokuntien tutkijat sanovat ihan samaa omissa opuksissaan.Kristityn ei tarvitse välittää tuollaisista askeettisista ja lakihenkisistä opeista tai mistään salatiedosta eikä pelätä harhaoppisten näkyjä, koska Kristuksessa meillä on täydellinen voitto näistä "maailman alkuvoimista". On luultavaa, että Kolossan harhaopettajat olivat myöhemmin perustamassa ebioniitteina tunnetun juutalaiskristillisen lahkon (ebioniitit olivat myös vegetaristeja, mikä on adventismissakin tyypillinen oppi ja käytäntö). Paavali näyttää kuinka sapatti ja muut juhlapäivät olivat Kristukseen viittaava "varjo", jotka ennakoivat Kristuksen tuomaa pelastusta. Nyt Kristus ja Hänessä täydellinen pelastus on tullut kun Hän naulitsi meidän velkakirjamme (= sovitti syntimme) ja Mooseksen lain ristille. Koska todellisuus eli kaikkien valtojen ja voimien Pää Kristus on tullut, eivät kristityt tarvitse enää varjoissa vaeltamista kuten sapatin noudattamista.
Adventistien tyypillinen selitys tähän tekstiin on, että Paavali ei puhu "viikkosapatista" vaan "seremoniasapateista", jotka ainoastaan saivat täyttymyksen Kristuksessa. Mutta alkutekstin tutkimus ja vertailu Vanhan Testamentin kreikankieliseen käännökseen Septuagintaan eivät tue tuollaista olettamusta. Tasan sama termi tarkoittaa kreikassa viikkosapattia ja kaikkia muita sapattia. Alkuteksti ei tee mitään eroa viikkosapatin ja muiden sapatinpäivien välille - ei UT:ssa eikä Septuagintassa. Kolossalaiskirjeestä ei löydy tukea adventistien vakioselitykselle, että "seremoniasapatteja" ei tarvitse noudattaa, mutta "lauantaisapattia" täytyy pitää. - hvxrt
ylifariseus kirjoitti:
Sinä osaat, mutta et ymmärrä lukemaasi, olet kuin Kandaken Hoviherra.
Mitä pidemmälle ajassa etenemme sitä luotettavammaksi käyvät Ellen G. Whiten kirjoitukset kirjassa "Suuri Taistelu", ethän sinä ymmärrä lukemaasi, sillä olet valheenpuhujien äänitorvi.
Lain kumoajilla ei ole ollut luotettavuutta alun pitäenkään, sillä he ovat lusiferin palvelijoita ja mitä pidemmälle ajassa etenemme sen selvemmin lusiferin palvelijat erottuvat joukosta.Adventisti vaahtoaa sellaisesta laista jota ei edes yritä noudattaa. Miten ihmeessä sen voit selittää? Ei sinun lauantaiviettosi ole mitään Raamatussa puhuttua sapatinviettoa. Joten jäljelle jää, että yrität tehdä muista itsesi kaltaisia raukkoja.Mitään kukaan ei sillä voita, mikäli siinä onnistut.
- sönkötä
söpöttäjä! kirjoitti:
Kristityn ei tarvitse välittää tuollaisista askeettisista ja lakihenkisistä opeista tai mistään salatiedosta eikä pelätä harhaoppisten näkyjä, koska Kristuksessa meillä on täydellinen voitto näistä "maailman alkuvoimista". On luultavaa, että Kolossan harhaopettajat olivat myöhemmin perustamassa ebioniitteina tunnetun juutalaiskristillisen lahkon (ebioniitit olivat myös vegetaristeja, mikä on adventismissakin tyypillinen oppi ja käytäntö). Paavali näyttää kuinka sapatti ja muut juhlapäivät olivat Kristukseen viittaava "varjo", jotka ennakoivat Kristuksen tuomaa pelastusta. Nyt Kristus ja Hänessä täydellinen pelastus on tullut kun Hän naulitsi meidän velkakirjamme (= sovitti syntimme) ja Mooseksen lain ristille. Koska todellisuus eli kaikkien valtojen ja voimien Pää Kristus on tullut, eivät kristityt tarvitse enää varjoissa vaeltamista kuten sapatin noudattamista.
Adventistien tyypillinen selitys tähän tekstiin on, että Paavali ei puhu "viikkosapatista" vaan "seremoniasapateista", jotka ainoastaan saivat täyttymyksen Kristuksessa. Mutta alkutekstin tutkimus ja vertailu Vanhan Testamentin kreikankieliseen käännökseen Septuagintaan eivät tue tuollaista olettamusta. Tasan sama termi tarkoittaa kreikassa viikkosapattia ja kaikkia muita sapattia. Alkuteksti ei tee mitään eroa viikkosapatin ja muiden sapatinpäivien välille - ei UT:ssa eikä Septuagintassa. Kolossalaiskirjeestä ei löydy tukea adventistien vakioselitykselle, että "seremoniasapatteja" ei tarvitse noudattaa, mutta "lauantaisapattia" täytyy pitää.kolossalaiset eivät ebioniitteja perustaneet, koska ebioniitit olivat Jerusalemin seurakunnan jäseniä.
Ebioniittien ja adventistien rinnastaminen kasvisruokavalion takia on typerä argumentti. Ihan sama kuin sanoisin, että kaikki jenkit ovat suomalaisia, koska heillä on joulupukkiparaateja.
Viikkosapatti ei ole varjo. Tiedoksi vain, että moni adventistiteologi opettaa, että kolossalaiskirjeessä viitataan viikkosapattiin. Silti siinä ei sanota, että viikkosapatti olisi varjo. Lue alkutekstiä niin tiedät, että syöminen-juominen-juhla-uusi kuu-sapatti kaava löytyy vanhasta testamentista niissä teksteissä, joissa kyse on UHREISTA. *NE* olivat varjoa tulevasta. kokonaisuudessaan :) kirjoitti:
2.Mooseksen kirja:
Mitkä jumalan käskyt, kaikkiko? Ei siinä ainakaan sanota, että kymmenen olisi riittävä määrä.Sinä, joka kiihkoilet sapatin puolesta - täytä sapattilaki! Tai tuki suusi! Älä puhu suulla suuremmalla, sillä ei se liha saastuta, minkä jätät syömättä, vaan se saastaisen omahyväinen puhe.
SAPATISTI - MIKSET PIDÄ SAPATTIA SO. SAPATIN SISÄLTÖÄ ?
- Jeesus kehottaa antamaan lahjaksi sen, mitä on sapattipäivän sisällä, eikä lainkaan sitä kuorta - sitä ainoaa oikeaa viikonpäivää !!!
2.Moos.31:12-16 - Vielä kaiken muun lain - lisäksi !! - sapattikäskyt !
12 Herra käski Mooseksen vielä sanoa israelilaisille:
13 "Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut, sillä sapatti on sukupolvesta toiseen oleva merkkinä liitosta, jonka minä olen teidän kanssanne tehnyt. Siitä muistatte, että minä, Herra, olen erottanut teidät omaksi kansakseni. [2. Moos. 20:8 ].
14 Pitäkää sen vuoksi kunniassa sapatti; sen tulee olla teille pyhä. Sitä, joka sapatin pyhyyttä loukkaa, rangaistakoon kuolemalla. Jokainen, joka tekee sapattina työtä, poistettakoon kansansa keskuudesta. [4. Moos. 15:35].
15 Kuutena päivänä viikossa tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä on sapatti, Herran pyhä lepopäivä, ja jokaisen, joka tekee työtä seitsemäntenä päivänä, on kuoltava. [2. Moos. 23:12]
16 Sukupolvesta toiseen israelilaiset viettäkööt sapattia ja pitäkööt sen kunniassa. Se on heidän ikuinen velvollisuutensa.
5.Moos.5:15
Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6].
Jos sulla on jokin muu peruste sapattiin kuin vapautuminen, niin olet ellensapatisti. Sillä ellensaaptti on tunnettu nimenomaan sitomisestaan.
JA HUOMAA: "JA VIELÄ ..." - KAIKEN MUUN LAIN LISÄKSI NUO MONINAISET SAPATTILAIT.
Koko 5. Mooseksen kirja on täynnä sitä Mooseksen lakia. Tämän päivän lainkuuliaisille ehkä tärkeimmäksi ja vaikeimmaksi nousee pari pointtia, koskien sapattia.
Sapatin rikkojan rangaistus - 4. Moos. 15:32-36 :
32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."
36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.
2. Moos. 35:3
Älkää sytyttäkö sapatinpäivänä tulta, missä sitten asuttekin."Utulila kirjoitti:
Niin juuri.. suomalaiset nauttivat työlainsäädännön mukaan lauantaikin leväten. Joten sapatti tulee täytetyksi.Tietysti vuorotyöntekijät eivät voi levätä työltään, kuin vapapäivinä. Sopimuskohtaista.
Kyllä nimim. Utulila on tässä ketjussa kirjoittanut jopa tällaisen vastustajansakin mielestä melkoisen terveesti ja terävästi.
Aina kannattaa ilman ennakkoluuloja tutkia, mitä kirjoittaja TODELLA pyrkii sanomaan.
Saadaanko MANNA lain teoista vaiko armosta so. uskosta? Sekä että! Kuudentena päivänä tuli kerätä tuplasti. Ne jotka eivät uskoneet, ne koettivat kerätä sapattina sapatin osuuden, mutta huonosti kävi. Uskoa siinä koeteltiin, käskyn kautta.
Jotkut muuten vain ahnehtivat liikaa - ylimääräinen mätäni alta aikayksikön. Olisivat uskoneet ja luottaneet lupaukseen. Että kullekin päivälle riittää oma vaivansa. Ja olisivat uskoneet, mikä on ahneen palkka.
Manna on mennyttä elämää, vai? Ei, vaan tätä päivää ja tulevaa aina iankaikkisuuteen saakka.
2. Moos.16:4-6 :
4 Herra sanoi Moosekselle: "Minä annan sataa teille ruokaa taivaasta, niin että kansa voi joka päivä mennä keräämään ruokaa, mutta vain sen päivän tarpeiksi. Näin minä panen heidät koetukselle, että näkisin, noudattavatko he minun lakejani vai eivät.
5 Kuitenkin kun he sapatin aattona valmistavat ruoaksi sen, mitä ovat tuoneet mukanaan, sitä tulee kaksi kertaa niin paljon kuin heillä on muina päivinä."
6 Mooses ja Aaron sanoivat israelilaisille: "Tänä iltana te ymmärrätte, että juuri Herra toi teidät pois Egyptistä.
2.Moos.16:19-21 :
19 Mooses sanoi heille: "Kukaan ei saa jättää siitä mitään huomiseksi."
20 Jotkut eivät kuitenkaan totelleet Moosesta vaan jättivät sitä jäljelle seuraavaksi aamuksi, mutta siihen tuli toukkia ja se alkoi haista. Mooses vihastui heihin.
21 Näin he keräsivät sitä joka aamu sen verran kuin kukin tarvitsi. Päivällä, kun aurinko alkoi paistaa kuumasti, se suli.
Ilm 2:15-17 - Salaista mannaa
15 Heitä on sinunkin luonasi, noita jotka seuraavat nikolaiittojen opetusta.
16 Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla. [Jes. 49:2; Ilm. 1:16, 19:15].
17 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sille, joka voittaa, minä annan kätkettyä mannaa ja valkoisen kiven, ja siihen kiveen on kirjoitettu uusi nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin sen nimen saaja. [Ps. 78:24,25 | Jes. 56:5, 62:2, 65:15].
-manna on nannaa-- kiihkoilla
AnttiVKantola kirjoitti:
Sinä, joka kiihkoilet sapatin puolesta - täytä sapattilaki! Tai tuki suusi! Älä puhu suulla suuremmalla, sillä ei se liha saastuta, minkä jätät syömättä, vaan se saastaisen omahyväinen puhe.
- Jeesus kehottaa antamaan lahjaksi sen, mitä on sapattipäivän sisällä, eikä lainkaan sitä kuorta - sitä ainoaa oikeaa viikonpäivää !!!
13 "Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut, sillä sapatti on sukupolvesta toiseen oleva merkkinä liitosta, jonka minä olen teidän kanssanne tehnyt. Siitä muistatte, että minä, Herra, olen erottanut teidät omaksi kansakseni. [2. Moos. 20:8 ].
14 Pitäkää sen vuoksi kunniassa sapatti; sen tulee olla teille pyhä. Sitä, joka sapatin pyhyyttä loukkaa, rangaistakoon kuolemalla. Jokainen, joka tekee sapattina työtä, poistettakoon kansansa keskuudesta. [4. Moos. 15:35].
15 Kuutena päivänä viikossa tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä on sapatti, Herran pyhä lepopäivä, ja jokaisen, joka tekee työtä seitsemäntenä päivänä, on kuoltava. [2. Moos. 23:12]
16 Sukupolvesta toiseen israelilaiset viettäkööt sapattia ja pitäkööt sen kunniassa. Se on heidän ikuinen velvollisuutensa.
Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6].
Jos sulla on jokin muu peruste sapattiin kuin vapautuminen, niin olet ellensapatisti. Sillä ellensaaptti on tunnettu nimenomaan sitomisestaan.
JA HUOMAA: "JA VIELÄ ..." - KAIKEN MUUN LAIN LISÄKSI NUO MONINAISET SAPATTILAIT.
Koko 5. Mooseksen kirja on täynnä sitä Mooseksen lakia. Tämän päivän lainkuuliaisille ehkä tärkeimmäksi ja vaikeimmaksi nousee pari pointtia, koskien sapattia.
32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."
36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.
Älkää sytyttäkö sapatinpäivänä tulta, missä sitten asuttekin."Koska sapatti käsky on Jumalan ihmiselle antama, Jumala on sen nähnyt hyväksi näin ja sillä siisti.
- kirjaa?
vietetään kirjoitti:
elämällä ne. Jumalan laki on Jumalan laki.
Kyseessä on tietysti Jumala ja Jumalan kunnioittaminen. Jumala on tietyn päivän pyhittänyt ja siunannut ihmistä varten ja se on sapatti, lepopäivä, pyhäpäivä. Kuuluu Jumalan lakikokoelmaan. Miksi Jumalan lakia pitäisi tietoisesti rikkoa, sehän on syntiä?
Suomen lainsäädäntöä voi noudattaa niin kauan, kun se ei riko Jumalaa vastaan.
En ole vastaan vapaapäiviä, sattuu ne nyt mille päivälle tahansa, mutta pyhäpäivä on pyhäpäivä, jota ei muut vapaapäivät korvaa. Vapaapäivinä voi tehdä muuta työtä tai olla tekemättä, mutta Jumalan sapatin korvikkeita ne ei ole.Roomalaiskirje:
7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
1.Korinttolaiskirje:
9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Joosua:
24:26 Ja Joosua kirjoitti nämä puheet Jumalan lain kirjaan, ja hän otti suuren kiven ja pystytti sen sinne, tammen alle, joka oli Herran pyhäkössä.
Esra:
7:12 "Artahsasta, kuningasten kuningas, pappi Esralle, taivaan Jumalan lain tuntijalle", ja niin edespäin.
7:21 Ja minä, kuningas Artahsasta, annan käskyn kaikille aarteistojen vartijoille tuolla puolella Eufrat-virran: 'Kaikki, mitä pappi Esra, taivaan Jumalan lain tuntija, teiltä pyytää, se tunnollisesti toimitettakoon:
Nehemia:
8:8 Ja he lukivat Jumalan lain kirjaa kappale kappaleelta ja selittivät sen sisällyksen, niin että luettu ymmärrettiin.
8:18 Ja Jumalan lain kirjaa luettiin joka päivä, ensimmäisestä päivästä viimeiseen saakka. Ja he viettivät juhlaa seitsemän päivää, ja kahdeksantena päivänä pidettiin juhlakokous säädetyllä tavalla.
10:28 Ja muu kansa, papit, leeviläiset, ovenvartijat, veisaajat, temppelipalvelijat ja kaikki, jotka ovat eristäytyneet pakanallisista kansoista Jumalan lain puolelle, sekä heidän vaimonsa, poikansa ja tyttärensä, kaikki, jotka pystyvät sen ymmärtämään,
10:29 liittyvät ylhäisiin veljiinsä, tulevat valalle ja vannovat vaeltavansa Jumalan lain mukaan, joka on annettu Jumalan palvelijan Mooseksen kautta, ja noudattavansa ja seuraavansa kaikkia Herran, meidän Herramme, käskyjä, oikeuksia ja säädöksiä.
Roomalaiskirje:
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
Hakuehdolla "jumalan lain" löytyi 8 jaetta. - kitasi
sönkötä kirjoitti:
kolossalaiset eivät ebioniitteja perustaneet, koska ebioniitit olivat Jerusalemin seurakunnan jäseniä.
Ebioniittien ja adventistien rinnastaminen kasvisruokavalion takia on typerä argumentti. Ihan sama kuin sanoisin, että kaikki jenkit ovat suomalaisia, koska heillä on joulupukkiparaateja.
Viikkosapatti ei ole varjo. Tiedoksi vain, että moni adventistiteologi opettaa, että kolossalaiskirjeessä viitataan viikkosapattiin. Silti siinä ei sanota, että viikkosapatti olisi varjo. Lue alkutekstiä niin tiedät, että syöminen-juominen-juhla-uusi kuu-sapatti kaava löytyy vanhasta testamentista niissä teksteissä, joissa kyse on UHREISTA. *NE* olivat varjoa tulevasta.Adventistien tyypillinen selitys tähän tekstiin on, että Paavali ei puhu "viikkosapatista" vaan "seremoniasapateista", jotka ainoastaan saivat täyttymyksen Kristuksessa. Mutta alkutekstin tutkimus ja vertailu Vanhan Testamentin kreikankieliseen käännökseen Septuagintaan eivät tue tuollaista olettamusta. Tasan sama termi tarkoittaa kreikassa viikkosapattia ja kaikkia muita sapattia. Alkuteksti ei tee mitään eroa viikkosapatin ja muiden sapatinpäivien välille - ei UT:ssa eikä Septuagintassa. Kolossalaiskirjeestä ei löydy tukea adventistien vakioselitykselle, että "seremoniasapatteja" ei tarvitse noudattaa, mutta "lauantaisapattia" täytyy pitää.
- älä naurata
eepu* kirjoitti:
Ei VAPAHTAJA rikkonut Sapattia, vaan Hän kumosi vanhinten perinnäissäännön sapatista, niinpä Hän sanookin:
”Eikö Mooses ole antanut teille LAKIA? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
-- ”KUKA TEISTÄ VOI NÄYTTÄÄ MINUT SYYPÄÄKSI SYNTIIN (LAITTOMUUTEEN)? Jos minä TOTUUTTA PUHUN, miksi ette minua usko?”
”Niin Pilatus kutsui kokoon ylipapit ja hallitusmiehet ja kansan ja sanoi heille: "Te olette tuoneet minulle tämän miehen kansan yllyttäjänä;
ja katso, minä olen -- TEIDÄN LÄSNÄ OLLESSANNE HÄNTÄ TUTKINUT ENKÄ OLE HAVAINNUT tätä miestä SYYLLISEKSI MIHINKÄÄN, MITÄ TE HÄNTÄ SYYTÄTTE,
eikä Herodeskaan, sillä hän lähetti hänet takaisin meille. Ja KATSO, HÄN EI OLE TEHNYT MITÄÄN, MIKÄ ANSAITSEE KUOLEMAN.
Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän." Niin he huusivat kaikki yhdessä, sanoen: "Vie pois tämä, mutta päästä meille Barabbas!" Tämä oli heitetty vankeuteen kaupungissa tehdystä kapinasta sekä murhasta. Niin Pilatus taas puhui heille, koska hän tahtoi päästää Jeesuksen irti. Mutta he huusivat vastaan ja sanoivat: "Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse hänet!"
Niin hän puhui heille kolmannen kerran: "MITÄ PAHAA HÄN SITTEN ON TEHNYT? EN OLE HAVAINNUT HÄNESSÄ MITÄÄN, MISTÄ HÄN ANSAITSISI KUOLEMAN. Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän." (Ks. Luuk.23:13-22)
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000028960597Mitä kumoamista fariseusten säännöissä oli? Johan sinulla on outo tulkinta. Eihän fariseusten säännöissä Jumalan edessä ollut mitään kumottavaa. Raamattuhan sanoo Jeesuksen sovittaneen meidät Jumalan edessä poistamalla sen erottavan väliseinän. Se mikä kumottiin, oli tuo väliseinä. Emmehän me kristityt puhu nyt mitään adventismin tulkinnasta. Eihän muuten adventismiakaan tarvitse kenenkään kumota, sillä eihän sekään ole kenellekään voimassa.
- rinta rottingilla
kitasi kirjoitti:
Adventistien tyypillinen selitys tähän tekstiin on, että Paavali ei puhu "viikkosapatista" vaan "seremoniasapateista", jotka ainoastaan saivat täyttymyksen Kristuksessa. Mutta alkutekstin tutkimus ja vertailu Vanhan Testamentin kreikankieliseen käännökseen Septuagintaan eivät tue tuollaista olettamusta. Tasan sama termi tarkoittaa kreikassa viikkosapattia ja kaikkia muita sapattia. Alkuteksti ei tee mitään eroa viikkosapatin ja muiden sapatinpäivien välille - ei UT:ssa eikä Septuagintassa. Kolossalaiskirjeestä ei löydy tukea adventistien vakioselitykselle, että "seremoniasapatteja" ei tarvitse noudattaa, mutta "lauantaisapattia" täytyy pitää.
Voi täysin varmuudella sanoa sen, että adventistien sapatinviettotavalla ei ole mitään yhteyttä edes Vanhan Testamentin Sapattikäskyyn. Heidän sapattioptuksensa on laadittu ihan vain adventtikirkon ikiomia tarkoitusperiä varten. Emme löydä sapattikäskystä yhtäkään asiaa jota adventistit noudattaisivat muita paremmin. Adventistien kirkossaan noudattamat opetukset eivät ole sapattikäskyn noudattamista, eikä heidän kirkossakäyntinsä. vai löydätkö ne tästä;5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.----- Adventistit eivät siis opeta tuota Raamatun käskyä, vaan ikiomia tapojaan he opettavat. - koska monet
kitasi kirjoitti:
Adventistien tyypillinen selitys tähän tekstiin on, että Paavali ei puhu "viikkosapatista" vaan "seremoniasapateista", jotka ainoastaan saivat täyttymyksen Kristuksessa. Mutta alkutekstin tutkimus ja vertailu Vanhan Testamentin kreikankieliseen käännökseen Septuagintaan eivät tue tuollaista olettamusta. Tasan sama termi tarkoittaa kreikassa viikkosapattia ja kaikkia muita sapattia. Alkuteksti ei tee mitään eroa viikkosapatin ja muiden sapatinpäivien välille - ei UT:ssa eikä Septuagintassa. Kolossalaiskirjeestä ei löydy tukea adventistien vakioselitykselle, että "seremoniasapatteja" ei tarvitse noudattaa, mutta "lauantaisapattia" täytyy pitää.
adventistiteologit ovat antaneet toisenlaisen vastauksen. Sinulla ei ole näköjään hajuakaan mitä he kirjoittavat.
- missä Raamatussa
rinta rottingilla kirjoitti:
Voi täysin varmuudella sanoa sen, että adventistien sapatinviettotavalla ei ole mitään yhteyttä edes Vanhan Testamentin Sapattikäskyyn. Heidän sapattioptuksensa on laadittu ihan vain adventtikirkon ikiomia tarkoitusperiä varten. Emme löydä sapattikäskystä yhtäkään asiaa jota adventistit noudattaisivat muita paremmin. Adventistien kirkossaan noudattamat opetukset eivät ole sapattikäskyn noudattamista, eikä heidän kirkossakäyntinsä. vai löydätkö ne tästä;5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.----- Adventistit eivät siis opeta tuota Raamatun käskyä, vaan ikiomia tapojaan he opettavat.käsketään pyhittämään sunnuntai. Se jos mikä on ihmisen (teidän) oma keksintönne.
- ja Jumalan ehdolla
kirjaa? kirjoitti:
Roomalaiskirje:
1.Korinttolaiskirje:
Joosua:
Esra:
Nehemia:
Roomalaiskirje:
Hakuehdolla "jumalan lain" löytyi 8 jaetta.niissä piilee vinha ero. Ero on siinäkin kuka hyväksyy Jumalan ja kuka ei hyväksy Häntä.
- lauantaista
missä Raamatussa kirjoitti:
käsketään pyhittämään sunnuntai. Se jos mikä on ihmisen (teidän) oma keksintönne.
34:21 Kuusi päivää tee työtä, mutta lepää seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä.
Kuusi päivää työtä, eikä edes määrätä, mitkä kuusi päivää ja sitten on lepopäivän vuoro.
Eihän kukaan täysjärkinen mitään pyhitä (????), lepopäivä on lepoa varten! - jumalan lakia?
ja Jumalan ehdolla kirjoitti:
niissä piilee vinha ero. Ero on siinäkin kuka hyväksyy Jumalan ja kuka ei hyväksy Häntä.
Ethän sinä raukka edes tajua, mikä on raamatun mukainen jumalan laki. Miksi hoet sellaista, vaikka et sisältöä ymmärrä?
- ja synti tappaa, ellei käänny
kiihkoilla kirjoitti:
Koska sapatti käsky on Jumalan ihmiselle antama, Jumala on sen nähnyt hyväksi näin ja sillä siisti.
Apostoli Johannes esitti aivan rauahnomaisen näkemyksensä, kun teikäläiset hyökkäsivät sanoillaan ja sittemmin fyysisestikin jeesuksen kimppuun.
Joh. 5:18
Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi. - asiattomalle klirjoittajalle
missä Raamatussa kirjoitti:
käsketään pyhittämään sunnuntai. Se jos mikä on ihmisen (teidän) oma keksintönne.
Missä olen väittänyt, että pakanoille on MÄÄRÄTTY joku päivä lepopäiväksi? Kristityille ei ole annettu mitään määräystä lepopäivän vietoista. Mutta jokaisella on Jumalan edessä oikeus lepoon. Eikä meidän lepäämisemme ole adventistien valvonnanalainen.
- kaiken
järjestys kirjoitti:
Miksi varastat kaikki hengelliset ilmaisut kristinuskosta, kun ne eivät kuitenkaan tarkoita sitä, johon te adventismissa käytätte niitä. Uusi Liitto on kristinuskonnon termi eikä kuulu adventismiin. Ettekö häpeä plagiointianne? Ja adventistien uudissanoja kuten "tutkiva tuomio" ei kuulu kristinuskontoon.
- - jedermann -
ylifariseus kirjoitti:
On luomisessa, eikä erillisissä liitoissa ja taistelua käydään niiden välillä, jotka uskovat käskyjen täydelliseen täyttäjään Jeesukseen Kristukseen.
Eivätkö he sano Jeesukselle, emmekö me sinun nimessäsi parantaneet sairaita ja tehneet ihmetekoja ja näin he tekevät tänäkin päivänä, mutta eivät pidä Hänen käskyjään, vaan he ovat muuttaneet ajat ja lain, tehden sunnuntaista pyhän joka on arki.Tämä kirjoitus on Raamatun rienaamista!
> > Eivätkö he sano Jeesukselle, emmekö me sinun nimessäsi parantaneet sairaita ja tehneet ihmetekoja ja näin he tekevät tänäkin päivänä, mutta eivät pidä Hänen käskyjään, vaan he ovat muuttaneet ajat ja lain, tehden sunnuntaista pyhän joka on arki. < <
Jeesuksen alkuperäinen opetus Matteuksen mukaan ON: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
Jeesus EI viittaa hartauden harjoittamiseen, mahdollisiin jumalanpalveluksiin tai pyhäpäiviin! Jeesus Kristus Vapahtajamme ja Jumala on ensisijaisesti kiinnostunut siitä, miten kohtelemme lähimmäisiämme. Kommentissaan ylifariseus, nimensä mukaisesti, ilmeisesti tarkoituksellisesti, vääristää Raamatun tekstiä! Evankelistan pointti on, Jeesus arvioi pelastettuja sen mukaan MITEN he ovat suhtautuneet lähimmäiseensä, vastakohtana sille miten oikeaoppisia he kukaties kuvittelevat olevansa. Tässä Jeesuksen kriittiset sanat kohdistuvat nimenomaan ylifariseukselle. - eiks niin?
- jedermann - kirjoitti:
Tämä kirjoitus on Raamatun rienaamista!
> > Eivätkö he sano Jeesukselle, emmekö me sinun nimessäsi parantaneet sairaita ja tehneet ihmetekoja ja näin he tekevät tänäkin päivänä, mutta eivät pidä Hänen käskyjään, vaan he ovat muuttaneet ajat ja lain, tehden sunnuntaista pyhän joka on arki. < <
Jeesuksen alkuperäinen opetus Matteuksen mukaan ON: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
Jeesus EI viittaa hartauden harjoittamiseen, mahdollisiin jumalanpalveluksiin tai pyhäpäiviin! Jeesus Kristus Vapahtajamme ja Jumala on ensisijaisesti kiinnostunut siitä, miten kohtelemme lähimmäisiämme. Kommentissaan ylifariseus, nimensä mukaisesti, ilmeisesti tarkoituksellisesti, vääristää Raamatun tekstiä! Evankelistan pointti on, Jeesus arvioi pelastettuja sen mukaan MITEN he ovat suhtautuneet lähimmäiseensä, vastakohtana sille miten oikeaoppisia he kukaties kuvittelevat olevansa. Tässä Jeesuksen kriittiset sanat kohdistuvat nimenomaan ylifariseukselle.Jos adventistien antama opetus olisi oikeaa, ei Jeesus olisi jättänyt tästä SAPATINVIETTOA pois. Mutta Jeesus ei sanallakaan viittaa adventistien sapattisinettiin; "31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Ei voi muuta kuin yhteen ääneen todeta muiden uskovien kanssa, että adventismi on eri opin julistamista kuin valmistautumista Jeesuksen tuossa esittämään tilaisuuteen! - miks oot
pahasti kirjoitti:
yksityiskohdat (eli ne uhrit) olivat se varjo, eivät ne päivät. Tutustuppas alkutekstiin ja siihen, miten se voidaan ymmärtää. Eikä tartte lukea adventistien tuotoksia. Muiden kirkkokuntien tutkijat sanovat ihan samaa omissa opuksissaan.Olet väärässä kaikessa muussa paitsi siinä, ettei tarvitse tutustua adventismin opetuksiin.
- kaksi niin eritasosta
pahasti kirjoitti:
yksityiskohdat (eli ne uhrit) olivat se varjo, eivät ne päivät. Tutustuppas alkutekstiin ja siihen, miten se voidaan ymmärtää. Eikä tartte lukea adventistien tuotoksia. Muiden kirkkokuntien tutkijat sanovat ihan samaa omissa opuksissaan.1.Korinttolaiskirje:
7:25 Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että hän on luotettava.
Tiituksen kirje:
1:9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet. Adventistina näytät unohtavan tyystin sen tosiasian, että te ette ole kenenkään kristityn silmissä osoittautuneet luotettaviksi. Teillä on voimakas sanan vääristelijöiden maine. - merkit
eiks niin? kirjoitti:
Jos adventistien antama opetus olisi oikeaa, ei Jeesus olisi jättänyt tästä SAPATINVIETTOA pois. Mutta Jeesus ei sanallakaan viittaa adventistien sapattisinettiin; "31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Ei voi muuta kuin yhteen ääneen todeta muiden uskovien kanssa, että adventismi on eri opin julistamista kuin valmistautumista Jeesuksen tuossa esittämään tilaisuuteen!Ehkäpä on varomatonta yleistää joidenkin retoriikkaa adventismia kattavaksi. Onhan jokaisessa seurakunnassa omat ”vähäisimmät”, jotka uskottelevat oman asiansa oikeudellisuutta. Luterilaisilla on vallanalaisuuden kiihottajat, jotka uskottelevat, että Jumalan kutsuma nainen on synnin vertauskuva? He vaikuttavat olevan sitä mieltä, että ”väärä” sukupuolisuus (ei siis väärä päivä) on pedon merkki! Katolisilla on vuorostansa omat ”väärän” vastustajansa, lähinnä ehkäisyvälineet ja abortti. Näihin syyllistyviä voidaan ”vainota”, klinikoiden lääkäreitä ”murhata”, Jumalallisen oikeaoppisuuden nimessä.
Kaiken hämmennyksen keskellä on hyvä muistaa, ettei adventismi ole suvaitsemattomuutta, luterilaisuus sovinismia, eikä katolisuus seksivalistusta. Sanonnan mukaan tyhjät tynnyrit kolisevat eniten ja sitähän tässä lienee kyse. Fiksoituneet yksilöt mesoavat niin, ettei näe metsää puilta, vai pitäisikö pikemmin sanoa, että useimmat eivät näytä näkevän puita metsältä.
adventisti - ei väitäkään.
sanoisin kirjoitti:
Jumalan Käskyihinhän koko Evankeliumi kulminoituu!
Niin kulminoituu, mutta sen se tekee Raamatun sanan mukaan eikä adventismin tulkinnan mukaisesti. Niillä on yhtä suuri ero kuin taivaalla ja helvetillä.
- sanoisin
AnttiVKantola kirjoitti:
Sinä, joka kiihkoilet sapatin puolesta - täytä sapattilaki! Tai tuki suusi! Älä puhu suulla suuremmalla, sillä ei se liha saastuta, minkä jätät syömättä, vaan se saastaisen omahyväinen puhe.
Älkää sytyttäkö sapatinpäivänä tulta, missä sitten asuttekin.""mutta SAPATIN he viettivät hiljaisuudessa LAIN KÄSKYN mukaan."! -- näin mekin tehkäämme :)
- LAULU....
ja synti tappaa, ellei käänny kirjoitti:
Apostoli Johannes esitti aivan rauahnomaisen näkemyksensä, kun teikäläiset hyökkäsivät sanoillaan ja sittemmin fyysisestikin jeesuksen kimppuun.
Joh. 5:18
Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.SYNDI OI SYNDI, SYNDI MUN YSTÄVÄIN.
sanoisin kirjoitti:
"mutta SAPATIN he viettivät hiljaisuudessa LAIN KÄSKYN mukaan."! -- näin mekin tehkäämme :)
>>> Sapatin viettämisestä
sanoisin 10.9.2007 klo 13.26
"mutta SAPATIN he viettivät hiljaisuudessa LAIN KÄSKYN mukaan."! -- näin mekin tehkäämme :)LAULU.... kirjoitti:
SYNDI OI SYNDI, SYNDI MUN YSTÄVÄIN.
Matt. 12:36
Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
Tit. 3:9
Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.- sanoisin
AnttiVKantola kirjoitti:
>>> Sapatin viettämisestä
sanoisin 10.9.2007 klo 13.26
"mutta SAPATIN he viettivät hiljaisuudessa LAIN KÄSKYN mukaan."! -- näin mekin tehkäämme :)Ymmärräpä sinäkin tuo asia oikein, sillä tarkoitettiin työhön ryhtymistä, joka oli kielletty, esimerkiksi Sapattina ei tule: ""sytyttää uunin ja paistaa leipää";"
Mutta tulen sytyttäminen valoksi/lämmöksi ei ole kiellettyä:
Apt.28:2 "he sytyttivät nuotion ja ottivat meidät kaikki sen ääreen, kun oli ruvennut satamaan ja oli kylmä."
2.Aik.13:11 "He polttavat Herralle polttouhreja joka aamu ja joka ilta ja hyvänhajuista suitsutusta, .... ja sytyttävät joka ilta kultaisen seitsenhaaraisen lampun lamppuineen;..." sanoisin kirjoitti:
Ymmärräpä sinäkin tuo asia oikein, sillä tarkoitettiin työhön ryhtymistä, joka oli kielletty, esimerkiksi Sapattina ei tule: ""sytyttää uunin ja paistaa leipää";"
Mutta tulen sytyttäminen valoksi/lämmöksi ei ole kiellettyä:
Apt.28:2 "he sytyttivät nuotion ja ottivat meidät kaikki sen ääreen, kun oli ruvennut satamaan ja oli kylmä."
2.Aik.13:11 "He polttavat Herralle polttouhreja joka aamu ja joka ilta ja hyvänhajuista suitsutusta, .... ja sytyttävät joka ilta kultaisen seitsenhaaraisen lampun lamppuineen;..."Niin - kiellot eivät ole sinulle, vain se kaikki hyvä mitä Herra on luvannut kansalleen Israelille.
Apsotolin tekojen tekijät eivät olleet judaisteja eivätkä sapatisteja. He voivat tehdä paljonkin sellasita, mikä sinulta on kiellettyä.
Mainitsemassasi toisessa kohdassa, ei siinäkään sapatti auta, eikä sen hokeminen - vaan rukous.
2.Aikak.13:14
14 Kun Juudan miehet kääntyivät, niin katso, heillä oli sota edessä ja takana. Silloin he huusivat Herraa, ja papit puhalsivat torviin.- sanoisin
AnttiVKantola kirjoitti:
Niin - kiellot eivät ole sinulle, vain se kaikki hyvä mitä Herra on luvannut kansalleen Israelille.
Apsotolin tekojen tekijät eivät olleet judaisteja eivätkä sapatisteja. He voivat tehdä paljonkin sellasita, mikä sinulta on kiellettyä.
Mainitsemassasi toisessa kohdassa, ei siinäkään sapatti auta, eikä sen hokeminen - vaan rukous.
2.Aikak.13:14
14 Kun Juudan miehet kääntyivät, niin katso, heillä oli sota edessä ja takana. Silloin he huusivat Herraa, ja papit puhalsivat torviin."Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?" "Ja hän sanoi heille: "KUMPIKO on LUVALLISTA SAPATTINA: HYVÄÄKÖ tehdä vai pahaa, PELASTAAKO HENKI vai tappaa se?" Mutta he olivat vaiti." Luuk.14.; Mark.3:4
sanoisin kirjoitti:
"Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?" "Ja hän sanoi heille: "KUMPIKO on LUVALLISTA SAPATTINA: HYVÄÄKÖ tehdä vai pahaa, PELASTAAKO HENKI vai tappaa se?" Mutta he olivat vaiti." Luuk.14.; Mark.3:4
Jeesuksen läheisin opetuslapsi ei suinkaan puhu fariseusten suulla - vaan kirjoittaa omat käsityksensä evankeliumissa, kirjeissään ja Ilmestyskirjassa.
"ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan ...", Joh 5:18- sapatin väärän viettäjän
jumalan lakia? kirjoitti:
Ethän sinä raukka edes tajua, mikä on raamatun mukainen jumalan laki. Miksi hoet sellaista, vaikka et sisältöä ymmärrä?
Huomioni kohdistuu sinun sellaisten ihmisten syyttelemiseesi , jotka eivät ole sinulle tehneet mitään pahaa. Onko sinulla ongelmia ihmissuhteissasi?
- eepu*
AnttiVKantola kirjoitti:
Jeesuksen läheisin opetuslapsi ei suinkaan puhu fariseusten suulla - vaan kirjoittaa omat käsityksensä evankeliumissa, kirjeissään ja Ilmestyskirjassa.
"ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan ...", Joh 5:18VAPAHTAJA KUMOSI vanhinten perinnäissääntöjä, -- mutta Hän ei rikkonut itse Lakia/Sapattia:
”Älkää luulko, että minä olen tullut LAKIA tai PROFEETTOJA kumoamaan; en minä ole tullut KUMOAMAAN, vaan TÄYTTÄMÄÄN. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei LAISTA KATOA PIENINKÄÄN KIRJAIN, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä KÄSKYISTÄ ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä NOUDATTAA ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.”(Matt.5:17-19)
”Eikö Mooses ole antanut teille LAKIA? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?" (Joh. 7:19)
SIIS;
”KUKA TEISTÄ VOI NÄYTTÄÄ MINUT SYYPÄÄKSI SYNTIIN (LAITTOMUUTEEN)? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?” (Joh.8:46)
Kasopa täältä asiasta lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025445749#22000000025445749 eepu* kirjoitti:
VAPAHTAJA KUMOSI vanhinten perinnäissääntöjä, -- mutta Hän ei rikkonut itse Lakia/Sapattia:
”Älkää luulko, että minä olen tullut LAKIA tai PROFEETTOJA kumoamaan; en minä ole tullut KUMOAMAAN, vaan TÄYTTÄMÄÄN. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei LAISTA KATOA PIENINKÄÄN KIRJAIN, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä KÄSKYISTÄ ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä NOUDATTAA ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.”(Matt.5:17-19)
”Eikö Mooses ole antanut teille LAKIA? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?" (Joh. 7:19)
SIIS;
”KUKA TEISTÄ VOI NÄYTTÄÄ MINUT SYYPÄÄKSI SYNTIIN (LAITTOMUUTEEN)? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?” (Joh.8:46)
Kasopa täältä asiasta lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025445749#22000000025445749Jumalan ei tarvitse valmistaa itselleen ruumista vain sen vuoksi, että saisi isien so. lainkiivailijain perinnäissäännöt kumotuksi!
Pilkkaat ARMON HENKEÄ tuolal väittämälläsi, vaikka oletkin sen julkituonut vain kiusataksesi sillä minua - pyhä viha nouseekin melkein, minussa. sinussa ei voisikaan näillä näkymin.
Isiensä, isiemme perinnäissäännöt ja nykyaikaisetkin - kuten ellensapatti - raukeavat itsestään tyhjiin.
Niitä ei tarvitse noudattaa, eikä niiden puolesta kuolla. Ei varsinkaan Jumalan, joak vastaa vain omasta laistaan. Hyi sinua ristin työn lokaan polkevaa!!!
Kunpa joku saisi sinut yksinkertaiseen ymmärrykseen - tuon viisastelun sijaan.
Kunpa saisit viisautta Ylhäältä!
Että minkä vuoksi Jeesus antautui ristille.
Jes 53:10-11
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
Jes 53:4-5
4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, [Matt. 8:17]
5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. [2. Moos. 15:26 ; 1. Piet. 2:24]
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6122246- 1081098
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,251095Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki5944Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101855- 86845
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?89752- 63725
- 65573