Suunnistaminen vaikeus

Hekku

Olen käynyt iltarasteilla suunnistamassa ja tunnen jonkin verran karttamerkkejä, mutta suunnistus ei ota onnistuakseen. Lähden aina hortoilemaan sinne sun tänne, siis en yksinkertaisesti osaa lukea karttaa. maaliin olen aina päässyt jostain kumman syystä, esim. kysymällä neuvoa. Reitin valinta ei siis onnistu ja olen ihna paniikissa, että missä olen. Onko netissä muuta apua kuin karttamerkkejä? Esim. Hassisen veljesten suunnistusohjelma ei aukene koneellani.

13

6079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 53v

      Iltarastit menevät niin jotta mitä pitempi matka sen vaikeampi rata. Aloita lyhyemmästä päästä! Suunnittele rastiväli valmiiksi ja toteuta se, kiirettä ei ole, ollaan kuntoilutapahtumassa.

      Pyri käymään jopa 3-4 krt/vko iltarasteilla, taito alkaa pikku hiljaa karttumaan. Luota kompassiin, näyttää pääsuunnan, et ole hirveästi hukassa.

    • vaiha lajia

      jätä mokoma risukossa hyppääminen.Mikä muu laji on parempi kun suunnistus ja pesis.Uimahalleissa ja punttisaleilla näkee hyviä vartaloja,toisin kun suunnistuksessa...

      • olen huomannut

        erään rouvan katseen lepäävän ahnaasti vartalossani.Hänen oma ukko harrastaa pitkänmatkan juoksuja ja suunnistusta.Minä harrastan voimailulajeja.Rouvakin on kyl aika ...mmm...


      • varmastikaan

        kaikkia kiinnosta omata muskelit ja kuolema 100 metrin juoksupyrähdyksestä. lisäksi suunnistus pitää aivot skarpimpina.


      • 53v

        Oliko pakko tulla vittuilee tännekin? Käsittääkseni iltarastilainen kysyi neuvoa ihan asiallisesti, yritän auttaa tosissasi. Olen harrastanut suunnistusta 40 v, ensin ikävuodet 14-37, sitten taukoa 13 vuotta. Aloitin uudestaan, kuten kilpamaastohiihdon, tosi kova laji!

        Okei, kuntosalia myös kokeiltu 30 vuotta, alkaa sekin homma jossain vaiheessa tökkiä.

        Pysy voimailu palstalla, siellä tosi äijiä.


      • 53v
        53v kirjoitti:

        Oliko pakko tulla vittuilee tännekin? Käsittääkseni iltarastilainen kysyi neuvoa ihan asiallisesti, yritän auttaa tosissasi. Olen harrastanut suunnistusta 40 v, ensin ikävuodet 14-37, sitten taukoa 13 vuotta. Aloitin uudestaan, kuten kilpamaastohiihdon, tosi kova laji!

        Okei, kuntosalia myös kokeiltu 30 vuotta, alkaa sekin homma jossain vaiheessa tökkiä.

        Pysy voimailu palstalla, siellä tosi äijiä.

        kuikelia harmittaa kun ei ole miehekkäitä lihaksia vaan ramplaa pusikoissa kaiket illat,korvia myöten kurassa koko ukkeli tulla läähättää maaliin,niin ettei henkiä saa.koivet raapoksia täynnä ja persnahka ruvella:Järjen vähyyttä!


      • SuunnistajaVaimoineen
        53v kirjoitti:

        kuikelia harmittaa kun ei ole miehekkäitä lihaksia vaan ramplaa pusikoissa kaiket illat,korvia myöten kurassa koko ukkeli tulla läähättää maaliin,niin ettei henkiä saa.koivet raapoksia täynnä ja persnahka ruvella:Järjen vähyyttä!

        Eiköhän kaveri pysyisi vaan poissa ihmisten ilmoilta jos niin harmittaisi, kyllä (kymmeniä) vuosia suunnistanut jo taatusti oikeasti pitää suunnistuksesta. Keskity sinä vain omiin lajeihisi, mitä ovatkaan, se ei tätä mm. suunnistusta harrastavaa allekirjoittanutta kiinnosta tippaakaan;)


      • naarashirvi

        suunnistuksessa on kyse paljon muustakin kuin vain liikunnasta. suunnistus vaatii mm.kartanlukutaitoa, kärsivällisyyttä, hahmottamiskykyä ja puhdasta älyä, joita esim. punttisaleilla ei tarvita lainkaan. Naisten rasvasoluaineenvaihdunta on myös (raskausien yms. takia) erilainen, osoittaa ettet tunne naista läheltä, ja varmaan karttavat sua jatkossakin.


    • SuuntaX

      Tässä linkki suunnistusliiton sivuille, siinä oikeassa reunassa on perusohjeita muutaman linkin takana. http://www.ssl.fi/SSL/sslweb.nsf/sp2?Open&cid=content1D897D

      Muutamia ohjeita voisin itsekin heittää vaikka en mikään huippusuunistaja olekaan, ja olen itsekin muutaman kerran ollut vähän hukassa, mutta parilla yksinkertaisella ohjeella nyt ainakin panikoinnin voi välttää.

      Jos kompassisuunnan ottaminen tuntuu monimutakaiselta ja epävarmalta prosessilta, niin ensi alkuun selviää ihan sillä, että yksinkertaisesti suuntaa kartan pohjoisviivat kompassineulan mukaan, eikä piittaa siitä kompassista sen enempää. Tällöin kartta on joka tapauksessa oikein päin kädessäsi ja voit aina pelastautua tällä tavoin lähimmälle tielle tai vastaavalle linjamaiselle kohteelle.

      Toiseksi valitse aluksi selviä varmoja kiintopisteitä kuten mäen reunoja, korkeita kukkuloita, tiet ja polut yms. selvät kohteet.

      Rastin läheltä valitse joku kohde joka on ns. varma paikka (kirkontorni) tai linja yms, josta on helppo edetä rastipisteelle.

      • mutta oppia ikä kaikki

        Ensinnäkin, kaikki v...lijat voivat painua johonkin muualle palstalle, jokainen valitsee oman lajinsa itse. EI ole olemassa yhtä ainoaa lajia, vaan todellakin, me ihmiset olemme erilaisia, toiset tykkää juosta risukoissa, toiset golfata. Kaikki sallittakoon, mutta ihan tiedoksi, suunnistus on yksi rankimmista kestävyyslajeista, mutta samalla myös erittäin mielenkiintoinen harrastus. Samalla kertaa rentoutuu pääkoppa ja muu ruumis saa todella hyvää ja monipuolista liikuntaa.

        Olen harrastanut lajia nyt n. 7 vuotta ja alussa olin aina hukassa. 4 km:n matkalla meni jopa 2-3 h, koska en ymmätänyt kartasta mitään. Kukaan ei kuitenkaan koskaan mollannut (toisin kuin täällä jotkut ääliöt, kiitoksia vaan!), vaan aina kannustettiin. Nyt osaan jo jonkin verran, mutta silti käy aika usein niin, että rastia ei löydykään. Sitkeällä kiertämisellä ja karttojen analysoinnilla oppii kyllä, ihan jokainen. Joten ei kun jatkamaan lajin parissa, kyllä se siitä!


    • ...avuksi

      Kysele, voisiko joku k.o. paikkakunnan/seuran kokeneempi suunistaja lähteä joku kerta kaveriksesi. Omassa seurassa meillä on iltarasteilla järjestetty opastettuja kierroksia eli joku seuran jonkin verran suunnistanut (ei siis mitään huippuja) jäsen ohjaa aloitteljoita vaikkapa ihan kädestä pitäen. n 3-10 opastettavaa on aina ollut ja kokemukset positiivisia. Liity aluesi suunnistusseuraan. Tsemppiä vaan. Itsekin aloitin hieman alle 30 vuotiaana ja jo n viiden vuoden kuluttua uskaltauduin Jukolaan..

      • DYC

        Itse aloitin suunnistuksen 2004, 21 vuotiaana, ja nyt ensi kesän Jukolaan on tarkoitus mennä ensi kertaa siihen kilpailuun. Kuitenkin maailman parhaille suunnistajille ne radat tehdään haastaviksi niin ei sinne kannatakaan kovin kokemattoman lähteä turhautumaan.


      • ärsyttää---
        DYC kirjoitti:

        Itse aloitin suunnistuksen 2004, 21 vuotiaana, ja nyt ensi kesän Jukolaan on tarkoitus mennä ensi kertaa siihen kilpailuun. Kuitenkin maailman parhaille suunnistajille ne radat tehdään haastaviksi niin ei sinne kannatakaan kovin kokemattoman lähteä turhautumaan.

        Ensinnäkin sille ittuilijalle. Niin suunnistus on todellakin lajeista parhain. Se on varsin luonnollinen laji ja mielestäni suomessa on niin paljon metsiä että se on ihan kansalaistaito että osaa suunnistaa ja liikkua luonnossa eksymättä. Tuollainen salilla oleminen vain muskeleiden kasvattamisen vuoksi on hieman ekon korotusta, jotka tekevät huonon itsetunnon omaavat henkilöt. Tulipa sanottua rumasti mutta siinä koko totuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      98
      3037
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      79
      3011
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe