3400m coopperissa?

juoksija91

Olen 16-vuotias poika ja juoksen tällä hetkellä coopperissa n.3100 metriä.Olisiko liian kova tavoite juosta ensi keväänä coopperissa 3400 metriä?Käyn pelaamassa pari kertaa viikossa salibandya ja lenkillä myös olen käynyt muutaman kerran viikossa.Kuinka usein minun kannattaisi käydä tuon salibandyn lisäksi lenkillä ja millaisia lenkkejä kannattaa tehdä tuohon tavoitteeseen päästäkseni,onko järkevää käydä joskus 2 kertaa päivässä lenkillä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

26

3668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --Arska--

      3100 metriä on ihan he*vetin hyvin, mut jos pyrit saamaan tulokseks 3400 niin mun mielestä sun pitäis treenata juoksemista 3-4 kertaa viikos 1-3 tunnin ajan ja sitten oikeenlainen ruokavalio nopeeseen juoksemiseen. En oo mikään asiantuntia, mut mun mielest ei oo kauheesti tarvetta juosta 2 kertaa päivässä. Kerta riittää

    • Juoksija2k7

      tasolle 3400 metriä pääsemiseksi tarvitaan ihan eri määrä harjoittelua kuin vaikkapa tasolta 2800 m nosto tasolle 3100 m. Toki riippuu lahjakkuudestasi, joillekin tuo on työn ja tuskan takana ja joillekin lahjakkuuksille se onnistuu helpommin. Itselleni tuolle tasolle pääseminen onnistui vielä suhteellisen iisisti, mutta siitä parantaminen on vaatinut yhä enemmän ja enemmän työtä. Nosto 3400 metristä 3500 metriin vaati enemmän työtä kuin nosto 3100 metristä 3400 metriin.

      On hienoa, että olet asettamassa itsellesi tuollaista kovaa tavoitetta. Mutta tavoitteen savuttamiseksi ei enää riitä se, että "käyt muutaman kerran viikossa lenkillä", vaan sinun on aloitettava HARJOITTELU. Tavoitteesi savuttaminen vaatii siis tavoitteellista harjoittelua.

      Ikäisellesi joku 50 kilometriä viikossa voisi olla sopiva määrä. Tuosta suurin osa peruskuntoharjoittelua, osa sitten vauhtikestävyyttä ja lisäksi esim. 1 kilometrin intervallivetoja. Mukaan lihaskuntotreeniä, hyppy/loikkatreenejä, nopeusharjoittelua... Monipuolisuutta kaivataan! Tämän lisäksi tulevat salibandytreenit.

      Kaksikin kertaa päivässä on ok, voit esimerkiksi tehdä aamulla juoksutreenin ja illalla lihaskuntotreenin. Tietenkin kannattaa pitää järki mukana, eli tarvitaan myös lepoa.

      Kannattaa muistaa se, että kun nopean pituuskasvun aika on ohi, niin "automaattinen" tulosten paraneminenkin lakkaa. Siitä lähtien lisämetrit on saatava harjoittelun kautta, ne eivät tule ilmaiseksi.

      Tässä muutamia yleisluontoisia kommentteja.

      • viikossa..

        ... on 16-vuotiaalle aivan liikaa.


      • Juoksija2k7
        viikossa.. kirjoitti:

        ... on 16-vuotiaalle aivan liikaa.

        Kun kukaan ei täällä tiedä avaajan tarkempia taustoja, on mahdotonta sanoa tarkkaa, sopivaa kilometrimäärää. Voi olla, että 50 kilometriä on liikaa, mutta "aivan" liikaa se ei missään nimessä ole. Tuo ohjeeni oli suuntaa-antava.

        Kun nyt meillä on asiantuntija käytettävissämme, niin kerrohan, mikä on sopiva kilometrimäärä 16-vuotiaalle, joka tavoittelee Cooperin testissä varsin kunnioitettavaa 3400 metrin tasoa?

        Meillä Suomessahan on viime vuosina joko "suojeltu" lapsosiamme harjoittelemasta tarpeeksi, kun sitten samaan aikaan muutamat lahjakkuudet on poltettu loppuun liian kovien harjoitusten takia.


      • Juoksija2k7

        50 km on siis kovan, kestävyyspainotteisen viikon määrä, voit hyvinkin pitää joka toisen viikon kevyenä jolloin määrä on selvästi alempi. Jos nyt olet juossut vaikkapa 15 km viikossa, niin heti ei kannata nostaa määriä tappiin, vaan portaittain.

        Lisäksi kun teet noita kovempia treenejä, niin kilometrimäärää on syytä pudottaa. Samoin ei ole tarkoitus tunkea samalle viikolle nopeustreeniä, lihaskuntoa, pitkää lenkkiä ja salibandytreenejä vaan maalaisjärjen käyttö on sallittua ja jopa suotavaa.

        Kuntohan paranee vain jos harjoituksen ja levon suhde on oikea.


      • ei ....
        Juoksija2k7 kirjoitti:

        Kun kukaan ei täällä tiedä avaajan tarkempia taustoja, on mahdotonta sanoa tarkkaa, sopivaa kilometrimäärää. Voi olla, että 50 kilometriä on liikaa, mutta "aivan" liikaa se ei missään nimessä ole. Tuo ohjeeni oli suuntaa-antava.

        Kun nyt meillä on asiantuntija käytettävissämme, niin kerrohan, mikä on sopiva kilometrimäärä 16-vuotiaalle, joka tavoittelee Cooperin testissä varsin kunnioitettavaa 3400 metrin tasoa?

        Meillä Suomessahan on viime vuosina joko "suojeltu" lapsosiamme harjoittelemasta tarpeeksi, kun sitten samaan aikaan muutamat lahjakkuudet on poltettu loppuun liian kovien harjoitusten takia.

        Teinin ei ole järkevää juosta 50 kilometriä viikossa, ellei pyri kilpatason kestävyysjuoksijaksi. Tuo on melko kokeneen, maratonille harjoittelevan aikuisen viikkomäärä, jossa täytyy jo huomioida paljon asioita oikeanlaisista kengistä, alustoista lihashuoltoon, lepoon ja ravintoon. Muutenkin teini-ikäisenä kannattaisi keskittyä mieluummin vaikka juoksunopeuteen kuin kestävyyteen.

        3400 metriä cooperissa hyvin lyhyellä aikavälillä on tietenkin vaikea ja myös kyseenalainen tavoite. Voi kysyä, miksi tuollaisen tavoitteen haluaa saavuttaa ja mitä siitä todella uskoo hyötyvänsä?


      • Juoksija2k7
        ei .... kirjoitti:

        Teinin ei ole järkevää juosta 50 kilometriä viikossa, ellei pyri kilpatason kestävyysjuoksijaksi. Tuo on melko kokeneen, maratonille harjoittelevan aikuisen viikkomäärä, jossa täytyy jo huomioida paljon asioita oikeanlaisista kengistä, alustoista lihashuoltoon, lepoon ja ravintoon. Muutenkin teini-ikäisenä kannattaisi keskittyä mieluummin vaikka juoksunopeuteen kuin kestävyyteen.

        3400 metriä cooperissa hyvin lyhyellä aikavälillä on tietenkin vaikea ja myös kyseenalainen tavoite. Voi kysyä, miksi tuollaisen tavoitteen haluaa saavuttaa ja mitä siitä todella uskoo hyötyvänsä?

        nopeuden herkkyyskausi alkaa olla 16-vuotiaalla jo ohi. Tuon ikäisellä sen sijaan aerobisen ja anaerobisen harjoittelun herkkyyskausi on juurikin meneillään! On siis aivan turha pelätä kilometrejä tai kovaa kestävyysharjoittelua. Mutta totta kai nopeusharjoittelua kannattaa tehdä edelleen ja varsinkin painottaa erilaisia kimmoisuutta edistäviä harjoitteita. Pelkkää kilometrien tasaista nielemistä treeni ei saa olla.

        Nuorena myös palautuu hyvin, eli 50 kilometrin viikkomäärästä palautumiseen ei tarvita mitään tavanomaisesta poikkeavia lihashuollon panostuksia kuten vaikkapa hierontaa. On selvää, että kunnolliset venyttelyt, verryttelyt ja uni ovat kiinteä osa harjoittelua joita ilman tulosparannusta tuskin tulee. Tavallinen kotiruoka riittää, aivan samalla tavalla kun se riitti minullekin 100 kilometrin viikkoannoksiin pari vuotta vanhempana.

        Olet kyllä oikeassa siinä, että aikaväli on hyvin lyhyt. Tuloksilla 3100 ja 3400 metriä kun on eroa kuin yöllä ja päivällä. Alkuperäisellä kysyjällä jää sitten nähtäväksi, riittääkö asenne tavoitteen saavuttamiseksi. Mutta tavoitteen hyötyä on sinänsä aivan turha kyseenalaistaa. Miksi yleensäkään kukaan juoksee tavoitteellisesti? Usein taustalla on sellaisia asioita kuin itsensä tai toisten voittaminen. Cooperin juokseminen 3400 metriin on ainakin minun mielestäni paljon järkevämpi tavoite kuin esimerkiksi maratonin "juokseminen" viidessä tunnissa läpi.


      • 64756hrut
        Juoksija2k7 kirjoitti:

        nopeuden herkkyyskausi alkaa olla 16-vuotiaalla jo ohi. Tuon ikäisellä sen sijaan aerobisen ja anaerobisen harjoittelun herkkyyskausi on juurikin meneillään! On siis aivan turha pelätä kilometrejä tai kovaa kestävyysharjoittelua. Mutta totta kai nopeusharjoittelua kannattaa tehdä edelleen ja varsinkin painottaa erilaisia kimmoisuutta edistäviä harjoitteita. Pelkkää kilometrien tasaista nielemistä treeni ei saa olla.

        Nuorena myös palautuu hyvin, eli 50 kilometrin viikkomäärästä palautumiseen ei tarvita mitään tavanomaisesta poikkeavia lihashuollon panostuksia kuten vaikkapa hierontaa. On selvää, että kunnolliset venyttelyt, verryttelyt ja uni ovat kiinteä osa harjoittelua joita ilman tulosparannusta tuskin tulee. Tavallinen kotiruoka riittää, aivan samalla tavalla kun se riitti minullekin 100 kilometrin viikkoannoksiin pari vuotta vanhempana.

        Olet kyllä oikeassa siinä, että aikaväli on hyvin lyhyt. Tuloksilla 3100 ja 3400 metriä kun on eroa kuin yöllä ja päivällä. Alkuperäisellä kysyjällä jää sitten nähtäväksi, riittääkö asenne tavoitteen saavuttamiseksi. Mutta tavoitteen hyötyä on sinänsä aivan turha kyseenalaistaa. Miksi yleensäkään kukaan juoksee tavoitteellisesti? Usein taustalla on sellaisia asioita kuin itsensä tai toisten voittaminen. Cooperin juokseminen 3400 metriin on ainakin minun mielestäni paljon järkevämpi tavoite kuin esimerkiksi maratonin "juokseminen" viidessä tunnissa läpi.

        Kyllä maratonin läpäisy on mielekkäämpi tavoite kuin hyvä coopertulos.


      • Juoksija2k7
        64756hrut kirjoitti:

        Kyllä maratonin läpäisy on mielekkäämpi tavoite kuin hyvä coopertulos.

        Itse olen taas sitä mieltä, että maratoniin ei kannattaisi osallistua ennen kuin omaa sellaisen kunnon, että se menee juosten läpi.

        Erinomainen tulos Cooperin testissä osoittaa erinomaista fyysistä kuntoa, mikä on *minun* mielestäni tavoiteltavampi asia kuin se, että pääsee maratonilla maaliin vauhdilla, joka vastaa rollaattorilla kulkevan mummon enenemisnopeutta.


      • yhb5hbgfy
        Juoksija2k7 kirjoitti:

        Itse olen taas sitä mieltä, että maratoniin ei kannattaisi osallistua ennen kuin omaa sellaisen kunnon, että se menee juosten läpi.

        Erinomainen tulos Cooperin testissä osoittaa erinomaista fyysistä kuntoa, mikä on *minun* mielestäni tavoiteltavampi asia kuin se, että pääsee maratonilla maaliin vauhdilla, joka vastaa rollaattorilla kulkevan mummon enenemisnopeutta.

        ... olen sitä mieltä, että ensimmäisen maratonin tavoitteeksi ei kannata ottaa muuta kuin läpijuoksu. Alle 5 tunnin maratonvauhti on kevyttä hölkkää, ei rollaattorirullausta. Jokaisella, joka pystyy juoksemaan maratonin, on riittävän hyvä terveyskunto.


      • Juoksija2k7
        yhb5hbgfy kirjoitti:

        ... olen sitä mieltä, että ensimmäisen maratonin tavoitteeksi ei kannata ottaa muuta kuin läpijuoksu. Alle 5 tunnin maratonvauhti on kevyttä hölkkää, ei rollaattorirullausta. Jokaisella, joka pystyy juoksemaan maratonin, on riittävän hyvä terveyskunto.

        tuli minun osaltani tarpeettomasti provosoitua. Olet aivan oikeassa siinä, että maratonin läpijuoksu osoittaa hyvää terveyskuntoa ja sen lisäksi vielä sitkeää luonnetta. Ja jos tuollaiset "ylipitkät" suoritukset tuntuvat joistakin tavoiteltavilta, mikä minä olen estämään =)

        Ymmärrän myös hyvin sen, että "tarunhohtoinen maraton" kiehtoo monia ihmisiä. Mutta itselleni pelkkä läpijuoksu ei tuota mitään fiiliksiä, tässäpä se meidän välinen urheilufilosofinen ero taitaa olla.


    • seurannnut keskusteluja

      Noniin täälläkin palstalla on paljon näitä ns. "juoksu expertteja" jotka luulevat tietävänsä kaikesta kaiken. No mutta asiaan henkilökohtaisesti en usko että pääset tohon 3400 metriin. Koittaisit nyt edes ensiksi päästä siihen 2800 metriin. En usko hetkeäkään että olisit edes juossut mainitsemasi 3100 metriä. Niinhän se on että tänne palstalle on helppo tulla "lesoomaan" kaiken maailman tuloksilla ilman mitään konkreettisia todisteita.

      • Juoksija2k7

        Miksi ihmeessä sinä kaipaat todisteita jostain tuntemattoman ihmisen Cooperin testin tuloksesta?

        Mitä tulee tulokseen 3100 m, on se tietystikin hyvä tulos, mutta ei niin kova, etteikö siihen pääsisi yksinkertaisesti lenkkeilemällä muutaman kerran viikossa.

        Tiedän juoksusta ja harjoittelusta melko paljon, mutta en missään nimessä kaikkea. Näitä sivusta seuraajia sitten löytyy ilmeisen paljon, mutta harva näistä pystyy antamaan perusteltuja kommentteja kuten itse olen tässä ketjussa tehnyt.

        Koska itse omakohtaisesta kokemuksestani tiedän, mitä tarvitaan 3400 metrin tuloksen juoksemiseen ja tiedän, mitä vaaditaan myös siitä kovempien tulosten saavuttamiseen, katson olevani riittävän pätevä kommentoimaan aloittelijoiden kysymyksiä tästä aiheesta.

        Juoksua voi tietenkin harjoitella monella eri tavalla eikä yhtä ainoaa tietä hyviin tuloksiin ole olemassakaan. Joku harjoittelee 800 metrin juoksua nopeuspainotteisesti, joku kestävyyspainotteisesti, mutta ajat molemmilla voivat olla yhtä hyviä.

        Parannus 3400 metriin on erittäin kova tavoite, ja epäilen, ettei kysyjä ole sitä täysin tiedostanut. Mutta kyse on asenteesta, lahjakkuudesta ja työteliäisyydestä. Ei siitä, onko se mahdollista vai ei. Tämänkin tiedän elävän elämän esimerkkien perusteella.


      • Juoxija..

        Mitä minä olen juoksemisesta huomannut ei se harrastelijoiden keskuudessa ole juurikaan harvinaista juosta Cooperissa 3100m. Tietenkään se ei ole itsestään selvyys, mutta lähes jokaisen saavutettavissa oleva tulos. Itselläni on ikää sellaiset 16v. 3100m olisi hieno suoritus mutten siihen ole yltänyt. Tosin monet tutut ovat. En ole juoksemisen kanssa kuin ihan alkutekijöissä vasta, mutta intoa on. Uskoisin ettei sun kannattaisi murehtia millaisiin suorituksiin muut pääsevät juostessaan, mitä hyötyä siitä edes on? Miksei kyseinen kaveri olisi voinut siihen tulokseen päästä? Tosiaan tunnen monia jotka samassa iässä juoksivat 3100m tai jopa enemmän. Juttus kuulostaa aika lailla siltä, ettet itse yllä näihin kyseisiin lukuihin juostessasi. Ja olet siitä sitten varma ettei muutkaan pysty. Toivottavasti näin ei tosin olisi, muutoin kuulostaa aika katkeralta.


      • juoksija91
        Juoxija.. kirjoitti:

        Mitä minä olen juoksemisesta huomannut ei se harrastelijoiden keskuudessa ole juurikaan harvinaista juosta Cooperissa 3100m. Tietenkään se ei ole itsestään selvyys, mutta lähes jokaisen saavutettavissa oleva tulos. Itselläni on ikää sellaiset 16v. 3100m olisi hieno suoritus mutten siihen ole yltänyt. Tosin monet tutut ovat. En ole juoksemisen kanssa kuin ihan alkutekijöissä vasta, mutta intoa on. Uskoisin ettei sun kannattaisi murehtia millaisiin suorituksiin muut pääsevät juostessaan, mitä hyötyä siitä edes on? Miksei kyseinen kaveri olisi voinut siihen tulokseen päästä? Tosiaan tunnen monia jotka samassa iässä juoksivat 3100m tai jopa enemmän. Juttus kuulostaa aika lailla siltä, ettet itse yllä näihin kyseisiin lukuihin juostessasi. Ja olet siitä sitten varma ettei muutkaan pysty. Toivottavasti näin ei tosin olisi, muutoin kuulostaa aika katkeralta.

        Mitä iloa minulle olisi täällä palstalla valehdella juoksevani 3100 metriä kun kukaan ei täällä minua edes tunne?


      • juoksija91
        juoksija91 kirjoitti:

        Mitä iloa minulle olisi täällä palstalla valehdella juoksevani 3100 metriä kun kukaan ei täällä minua edes tunne?

        todella paljon juoksija2k7:lle hyvistä neuvoista.


      • Sivusta seurannnut keskusteluja kommentteja ei kannate ottaa vakavasti.

        Mutta kyse on asenteesta, lahjakkuudesta ja työteliäisyydestä. Kuten Juoksija2k7 sanoin.

        juoksija91 olet vielä nuori. Sinulla on täydet mahdollisuudet jos jatkat harjoittelua.
        Annan yhden neuvon. Älä ota paineita siitä että ensikeväänä ei menekään 3400 metriä.
        Se menee joskus myöhemmin sitten.

        Tärkeimpänä pidän sitä että harrastat liikuntaa säännöllisesti. Ja kun jatkat sitä vuosia. Huomaat, että siitä tulee elämän tapa. Ja HYVÄ sellainen.

        Harjoitus määrät kuten Juoksija2k7 sanoo. Yksilöllistä tasosta riippuen ja onko taustalla jo harjoittelua miten pitkään.



        Epäilijät miettikääpä seuraavaa. Paljonkohan seuraavat pojat ovat juosseet 16 vuotiaina?

        Tiedän Esa Tikkasen jouseen yläasteelle kouluun aamulla ja takaisin illalla.
        Kantamanpäästä on Meltojärvelle matkaa yli 20 kilometriä.
        Ei varmaankaan harjoitus kilometrit ole jääneet 50 km / viikko. Tulokset puhuvat puolesta.

        Määrätietoista harjoittelua on ollut takana vuosia. Ja tietenkin on ollut kysymys lahjakaita nuorista.

        Esa Tikkanen on juossut (17 – vuotias) 30.8.1970 Oulussa 5000 metriä aikaan 15:25,4.
        http://www.tilastopaja.org/db/fi/atm.php?ID=1745


        Kaarlo Maaninka on juossut (15,5 -vuotias) 26.6.1969 Posiolla 2000 metriä aika 6:00.8
        http://www.tilastopaja.org/db/fi/atm.php?ID=5527


      • vinkkejä aloittajalle
        Alsgaard kirjoitti:

        Sivusta seurannnut keskusteluja kommentteja ei kannate ottaa vakavasti.

        Mutta kyse on asenteesta, lahjakkuudesta ja työteliäisyydestä. Kuten Juoksija2k7 sanoin.

        juoksija91 olet vielä nuori. Sinulla on täydet mahdollisuudet jos jatkat harjoittelua.
        Annan yhden neuvon. Älä ota paineita siitä että ensikeväänä ei menekään 3400 metriä.
        Se menee joskus myöhemmin sitten.

        Tärkeimpänä pidän sitä että harrastat liikuntaa säännöllisesti. Ja kun jatkat sitä vuosia. Huomaat, että siitä tulee elämän tapa. Ja HYVÄ sellainen.

        Harjoitus määrät kuten Juoksija2k7 sanoo. Yksilöllistä tasosta riippuen ja onko taustalla jo harjoittelua miten pitkään.



        Epäilijät miettikääpä seuraavaa. Paljonkohan seuraavat pojat ovat juosseet 16 vuotiaina?

        Tiedän Esa Tikkasen jouseen yläasteelle kouluun aamulla ja takaisin illalla.
        Kantamanpäästä on Meltojärvelle matkaa yli 20 kilometriä.
        Ei varmaankaan harjoitus kilometrit ole jääneet 50 km / viikko. Tulokset puhuvat puolesta.

        Määrätietoista harjoittelua on ollut takana vuosia. Ja tietenkin on ollut kysymys lahjakaita nuorista.

        Esa Tikkanen on juossut (17 – vuotias) 30.8.1970 Oulussa 5000 metriä aikaan 15:25,4.
        http://www.tilastopaja.org/db/fi/atm.php?ID=1745


        Kaarlo Maaninka on juossut (15,5 -vuotias) 26.6.1969 Posiolla 2000 metriä aika 6:00.8
        http://www.tilastopaja.org/db/fi/atm.php?ID=5527

        En suosittele 50 km viikkoja sinulle. On hyvä, että liikut monipuolisesti. Salibandy varmasti nostaa juoksukuntoasi ja helpottaa tavoitteeseen pääsyä.

        Seuraavan 2-3 kuukauden aikana sinun kannattaisi tehdä viikottain yksi pidempi kevyt lenkki (vaikka 10 km) sekä pari lyhyempää vauhtileikittelylenkkiä. Kunhan kovimmat pakkaset ovat sitten ohi, ota mukaan vauhtikestävyystreenejä (vaikka 4 km tasakova tai 5 x 1km vetoja). Pidä aina väliin löydempi viikko (kunto nousee nimenomaan silloin). Muista verryttelyt ja venyttelyt.

        Tuolla sapluunalla ainakin oma poikani nosti cooperkuntonsa 3500 m:iin (11-vuotiaana juoksi sen 3100 cooperissa, 3500 perustuu tämän vuoden ratakisoihin ja mitattuihin maantiejuoksuihin). Nyt ikää on 14 vuotta.


    • Anonyymi

      Kevyttä hölkkää joka päivä kolme varttia ellei muuta. Kerran viikossa lyhyet intervallit tavoitevauhdilla, ja kerran pitkät vedot vk2 vauhdilla.

    • Anonyymi

      Nykypäivänä, jos meinaa huipulle, lajissa kuin lajissa, joutuu tekemään uskomattoman paljon töitä, mutta nautinnolla.

      Antti Kasvion tytär UI viikossa 60 km. Ja, pitää lauantait vapaata.

      • Anonyymi

        17 vuotias on vielä kovalla kehityskäyrällä ja palautuminen on vielä salamannopeaa.

        Taisi Antin tytär napata molemmat pitkät SMt, siellä voi olla lahjakkuutta taustalla.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Laitoit sitte jonkun maksullisen linkin,olisit kirjoittanut ne vinkit ranskalaisilla väliviivoilla tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoit sitte jonkun maksullisen linkin,olisit kirjoittanut ne vinkit ranskalaisilla väliviivoilla tänne.

        Eipä jutussa ollut mitään uutta. Malttia pk:n treenaamiseen ja intervallia tavoitevauhdilla. Marin tekee väärin sen että juoksee lenkkiä liian kovaa ja Cooper ei parane.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoit sitte jonkun maksullisen linkin,olisit kirjoittanut ne vinkit ranskalaisilla väliviivoilla tänne.

        Eurolla pääset lukemaan jutun.


    • Anonyymi

      Käveli ens. kierroksen santiksessa . Juoksin 3400 metriä . Olen kaartin rask.sinkko pöljäke ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe