Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Yövuoron jälkeen ongelmia

työyömiesyö

Eli osaako kukaan sanoa yhtään mistä voisi johtua..
Yövuoron jälkeen seuraavana päivänä olo on todella "epätodellinen" ja ns.humalainen. aivan niinkuin silmät seisoisi päässä jne. nukun aina yön jälkeen noin 7-8h ja silti olo on kuvailemani.
Onko muilla ollut samankaltaista?

Kroppahan on aivan ihmeissään ensimmäisten öitten jälkeen koko touhusta, mutta tämähän lienee normaalia.

nimimerk
Herra yötyössä.

12

18025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika normaalia

      Itse valvon aina ekan yön aikaan sen reilun 24 tuntii ja sit en osaa nukkuu vedän niitä 1-2 tunnin pätkiä muutaman ja sit ylös eli klo.8 nukkuu ja 13 viimeistään yllös "pätkien" jälkeen olo on aika surkee väsyttää mut ei saa nukuttuu sit yöt menee et sydän hakkaa kauheesti välil tulee et ei meinaa jaksaa olla valveilla on aivan zombie..
      Kyllä se on muitten hommaa ,mut tehdään niin kauan ennenkuin lottovoitto kolahtaa ;)
      Olen lihonnut aika paljon just yö töitten alettua(3-vuotta) mut aina kun on hereillä on nälkä ja päivällä ei osaa nukkuu ja yöllä on hereillä eli syö tosi paljon enemmän...

      • hommooo

        Lihoo ,ei saa nukuttuu päivällä vaikka väsyttää ,sydän hakkaa hulluna yöllä , onneks enää 2-yötä putkeen nehän menee vaikka päällään seisten !!


      • aamulla paskattaa
        hommooo kirjoitti:

        Lihoo ,ei saa nukuttuu päivällä vaikka väsyttää ,sydän hakkaa hulluna yöllä , onneks enää 2-yötä putkeen nehän menee vaikka päällään seisten !!

        ja 3-4h unen jälkeen tai herätessä paskattaa. näin se maha menee sekasi. lisäks pukamat ja haavat löysyydestä johtuen. no 2-3 yötä viikossa voi mennä vielä esim ma- ke -pe


    • nurze boy

      niin, jokaisen keho reagoi aina eri tavalla tuohon vuorokausirytmin kääntämiseen. itselläni on 1. ja 2. työ yleensä ne vaikeimmat valvoessani ja sitten kun valvomiseen tottuu niin voisin valvoa vaikka 2 viikkoa putkeen ilman ongelmia (saan päivällä hyvin nukuttua). pahinta onkin juuri 1 yön valvonta jolloin saa veivata rytmiä suuntaan jos toiseen jatkuvasti ja siitä kroppani ei tykkää.
      joskus jollain luennolla kuulin väitteen, että valvotun yön jälkeen ei saisi ajaa autolla kotiin töistä, koska se vastaa n. 1-1,5 promillen humalatilaa. valvomisesta se silmien punotus johtuu, vaikkakin nukkuisit kuinka hyvin päivällä. keho kuitenkin on tottunut normaalisti lepotilaan yöllä ja kun työ pakottaa valvomaan, keho ei siihen haluaisi millään tottua. päiväuni ei kuitenkaan 100%:sti vastaa samaa asiaa kuin normaali yöuni.
      esimerkki: mun pikkuveli teki 3-vuorotyötä vuosikaudet tehtaassa ja reilu vuosi sitten sen "pumppu" alkoi reistailla. tuli kovat rytmihäiriöt ja joutui sen vuoksi kolmesti kesän aikana sairaaalaan samasta syystä (siis aina yövuoroputken ollessa päällä). lääkäri viimein teki lausunnon, jonka perusteella hän pääsi päivätyöhön, koska sydän ei olisi jatkuvasti kestänyt moista menoa.

      • elämäntavat?

        Kerrotko nekin? Vaikuttaa pumpun toimintaan aika paljon jos yövuorossa vetää vaan kahvia ja tupakkaa. Tuskin se yötyö on yksin sitä pumppuvikaa aiheuttanut.


    • zombieyökkö

      oon tehnyt noin 2 vuotta pelkkää yövuoroa ja nyt on kyllä tullut mitta täyteen! noin 50 ihmistä valvottavana, YKSIN! en oo ikinä sairastanut niin paljon kuin tässä yötyön aikana. saan "nukuttua" lääkkeen avulla noin 2-5 tuntia joka on aivan liian vähän. välillä hirvittää lähteä yön jälkeen autolla kotiin, olo on kuin olis humalassa.

      • Väsynytkö

        10-vuotta yötyötä takana ja kohta sairaseläke edessä!? Oon aina väsyny ja kärttyinen ja olo on muutenki ihan hanurista! Talvella ei päivänvaloa nää ku viikonloppusin kun nukkuu päivät! Tupakkaa askin verran joka yö ja pari litraa kahvia (oon paskonu verta jo pari vuotta)! No kesäloma on taas vuoden päästä ni helpottaa kuukaudex:) Taidanpa mennä purkamaan paskaa oloani työkavereihini...


      • mikään provo
        Väsynytkö kirjoitti:

        10-vuotta yötyötä takana ja kohta sairaseläke edessä!? Oon aina väsyny ja kärttyinen ja olo on muutenki ihan hanurista! Talvella ei päivänvaloa nää ku viikonloppusin kun nukkuu päivät! Tupakkaa askin verran joka yö ja pari litraa kahvia (oon paskonu verta jo pari vuotta)! No kesäloma on taas vuoden päästä ni helpottaa kuukaudex:) Taidanpa mennä purkamaan paskaa oloani työkavereihini...

        niin toki yötyö väsyttää ja verottaa terveyttä, mutta kyllä itse voi oireisiin vaikuttaa. liikuntaa,
        terv.ruokavalio,vapailla riittävä uni ja lepo.
        kyllä tolla tupakka ja kahvi linjalla saa elimistönsä "rikki" ilman yötyötäkin,


    • Zebrea

      Kerronpa kokemuksistani. Olen tehnyt yhteensä 23 vuotta yötöitä. Ensimmäisen 10 vuoden aikana ei ollut juurikaan ongelmia, koska olin nuori ja tottunut muutenkin yöelämään. Noin 35-vuotiaana alkoivat ensimmäiset haitat näkyä. En enää kyennyt nukkumaan päivisin yhtä hyvin kuin aiemmin, paino alkoi nousta ja lieviä sydänoireita ilmaantui. Pari kertaa havahduin moottoritiellä valveunesta, enkä uskaltanut enää kulkea yövuorossa autolla töissä.

      Lopetin tupakanpolton, aloin liikkua työmatkat fillarilla ja aloin kiinnittää huomiota ruokailuaikoihin. En enää koskaan syö yövuorojakson aikana öisin enkä aamuisin, vaan kevyesti iltapäivällä ja pääaterian myöhäisillalla. Kahvinjuonnin totesin vaikuttavan todella merkittävästi unen laatuun. Juon keskimäärin 2-3 kuppia päivässä. Vapaapäivinä ja päivävuorossa aamulla ja noin klo 14 aikohin, yövuorossa herätessäni iltapäivällä ja illalla heti töihin tultuani. Ulkoilutan koiraa ½-1 tunnin aamulla töistä tultuani ja sen jälkeen menen nukkumaan. Joskus otan lievää unilääkettä tai valeriaanaa aamulla maate mennessä.

      Yövuorojen aikaiset unet ovat vuosien varrella lyhentyneet kahdeksasta tunnista nykyiseen 5-6 tuntiin. Yleensä minulla ei ole vaikeuksia vaihtaa normaaliin päivärytmiin.

      Yövalvominen vaikuttaa kyllä vatsan toimintaan siten, että paska lentää useita kertoja vuorokaudessa, mutta mikäpä siinä: parempi kuin ummetus, joka vaivaa joitain kollegoja.

      Mielstäni tärkeimmät yövuorojen siedettävyyteen vaikuttavat tekijät ovat: kohtuullinen kahvinjuonti, raitis ulkoilma ja liikunta sekä säännölliset ruokailuajat. Kaikki päiväajan aktiviteetit kannattaa unohtaa ja keskittyä rauhalliseen oleiluun yövuorojen välipäivinä. Ja rööki pois ihan ehdottomasti!

    • elävä zombie

      Olen tehnyt kolmivuoro työtä nyt yli puolivuotta vasta putkeen, sitä ennen pätkittäin. Olen huomannut, että itselleni ei tällainen vuorojen rytmien vaihtelu sovi ollenkaan. Yö vuoroissa koskee aina joka ikinen kerta ihan kamalasti vatsaan, vatsa on ihan sekaisin. Ilmeisesti myös jonkinlaisia haavaumia tästä jatkuvasta wc:ssä juoksusta öisin johtuen peräaukon ympärillä, ainakin ulosteessa tulee aina verta. Itselläni työmatka on yhteen suuntaan lähes 40km ja joka kerta ihan pelottaa itseänikin ajaa autolla kotiin. Tuntuu aivan kuin olisin humalassa! Kovassa sellaisessa. Aina väsyttää, vaikka kokeilisin nukkua miten. En kyllä tiedä mitä tehdä.

    • pelokas4

      Minullakin meni yövuron jälkeen ihan mukavasti nuorempana, mutta nyt 60kymppiä alkaa olla mittarissa ja palautuminen on pelottavaa, kun jalat ja pumppu hyytyy. Juuri nukahtamishetkellä herään uudestaan ja olo on kamala. likekö verenkierto jumissa niin ettei pää ja jalat saa riittävästi happea ja hengen lähtö tuntuu olevan lähellä ja siksi herätys tulee ettei nuku lopullisesti.

    • yövuoro/3vuoro

      Yövuoro on pikkasen eri asia kuin 3-vuoro.Aikanaan 3-vuorossa aina väsynyt, oli vuoro mikä tahansaVuorokausirytmi koko ajan haussa/pielessä.Sitten monta vuotta pelkkää yövuoroa.Ei ongelmia:nukuin hyvin päivällä(8-10h) & pirteänä töissä.Nyt aamukahdeksaksi mennyt useamman kk ja aivan loppu:yöt koiranunta(samat 8-10h,mutta unen laatu todella huonoa),24/7 todella väsynyt,lihonut,rytmihäiriöitä.Eikohän tässä sitten alle 40-kymppisenä joudakin jo työkyvyttömyyseläkkeelle, jos ei yövuorohommia kohta ala löytyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe