Miten irtisanoutua?

märehtijä

Opteamin kanssa on tehty työsopimus, mutta nyt jo löytyi mielenkiintoisempaa työtä kuin kassahommat. Todennäköisesti aion lopettaa Opteamille muutaman viikon sisällä. Kuinka ilmaista se mukavasti? Soittaa vain, ettei enää ole töissä? Neljä kuukautta on koeaika.

Nytkin soittelivat sieltä ja pyysivät tekemään kaksi vuoroa, vaikka en ole kassakoulutustakaan saanut. Viimeksi koskin kassakoneeseen reilut kaksi vuotta sitten. Sanoin, etten voi tulla kun minulla on avoin yo (tosi) ja muuta menoa (en viitsinyt kertoa, että on toinen työ ja siksi toinen vuoro ei sovi). Mutta nyt tuntuu, että annoin itsestäni tosi huonon kuvan kun en suostunut. Mutta toisaalta en aio olla heillä kauaa listoilla.

Kuinka siis irtisanoa itsensä korrektisti?

8

3282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvo

Hei!
      Kannattaa tehdä kirjallisesti, vaikka suullisesti se on yhtä pätevä. Jos sinulla on vaikkapa sähköpostiyhteys ko. firmaan. Eli ilmoitat (joko heti tai myöhemminen) että lopetat työt.
      Voit tehdä sen hyvissä ajoin, mutta luulenpa että eivät enää tarjoa töitä loppuajaksi?
      Koeajalla ei ole irtisanomisaikaa puolin eikä toisin.

• märehtijä

Kiitos viestistäsi. Kyllä minulla on mahdollista lähettää sähköpostia. Onko se hyvä tapa irtisanoutua? Kun en tahtoisi soittaakaan kun se on vähän ikävää.

Vai mietinkö nyt turhaan vuokrafirman "tunteita"? Luulisi, että heillä osa lopettaa aika nopeastikin. Ja onhan koeaika juuri sitä varten, että voi katsoa sopiiko työ vai ei.

Tuntuu vain, että tulee huono omatunto, kun irtisanoutuu.

• märehtijä
        märehtijä kirjoitti:

Kiitos viestistäsi. Kyllä minulla on mahdollista lähettää sähköpostia. Onko se hyvä tapa irtisanoutua? Kun en tahtoisi soittaakaan kun se on vähän ikävää.

Vai mietinkö nyt turhaan vuokrafirman "tunteita"? Luulisi, että heillä osa lopettaa aika nopeastikin. Ja onhan koeaika juuri sitä varten, että voi katsoa sopiiko työ vai ei.

Tuntuu vain, että tulee huono omatunto, kun irtisanoutuu.

Entä mitä mä siihen sähköpostiin kirjoitan? Laitanko vain, että irtisanoudun vai pitäisikö kirjoittaa joku syy? Mitä jos soittavat perään ja kysyvät syytä?

• koeajasta

Miksi puhut koeajasta? Vuokratöissä ei sellaista ole, puolin eikä toisin. Koska vaan voi lopettaa ja koska vaan työntekijälle voidaan ilmoittaa että työt loppuvat. Kysyjälle: Minä taas luulen että saat jatkaa loppuajan, että vuokrausfirma ehtii hankkia uuden työntekijän tilallesi. Jos haluat varmistaa tämän, ilmoita lopettamisestasi vasta enintään viikkoa ennen. Muista, että toista kertaa kyseinen vuokrausfirma tuskin sinua työllistää, kun ovat nähneet että lähdet kesken keikan.

• Neuvo
        koeajasta kirjoitti:

Miksi puhut koeajasta? Vuokratöissä ei sellaista ole, puolin eikä toisin. Koska vaan voi lopettaa ja koska vaan työntekijälle voidaan ilmoittaa että työt loppuvat. Kysyjälle: Minä taas luulen että saat jatkaa loppuajan, että vuokrausfirma ehtii hankkia uuden työntekijän tilallesi. Jos haluat varmistaa tämän, ilmoita lopettamisestasi vasta enintään viikkoa ennen. Muista, että toista kertaa kyseinen vuokrausfirma tuskin sinua työllistää, kun ovat nähneet että lähdet kesken keikan.

Hei!
        Vastasin niin, koska kysyjällä on 4kk koeaika.
        Ja kyllä kaikissa sopimuksissa tulisi olla koeaika (myöskin vuokratyössä).
        Vuokrafirmojen tulee kirjoittaa kirjallinen työsopimus kanssasi, josta tulee näkyä kaikki tärkeät asiat(palkka,tuntimäärä ja kuinka kauan työ kestää) Mikäli tarjoavat muunlaista paperia, niin kannattaa miettiä allekirjoittaako ko. sopimusta.
        Työsopimusmalleja on mm. SAK:n ja Työsuojelupiirien sivuilla.

• Neuvo
        märehtijä kirjoitti:

Entä mitä mä siihen sähköpostiin kirjoitan? Laitanko vain, että irtisanoudun vai pitäisikö kirjoittaa joku syy? Mitä jos soittavat perään ja kysyvät syytä?

Hei!
        Kirjoitat vain, että lopetat työn silloin ja silloin. Mutta luulen, että et ehkä saa enää pariksi viikoksi työvuoroja?
        En usko, että kyselevät syitä. Mikäli kysyvät, niin sanot vaan, että tuli muuta. Suomi on kuitenkin vapaa maa.

• Henkilöstökonsultti

Käsitinkö oikein että olet tekemässä keikkahommia Opteamin kautta? Et siis ole vakituisessa projektissa tällä hetkellä?

Jos näin on, niin eihän sinun tarvitse edes varsinaisesti irtisanoutua. Soitat konsultille ettet ole enää aktiivinen työnhakija tai lähetät saman sähköpostilla. Ei siellä kukaan sitä ota minään juttuna, joten älä jännitä turhia.

• puolin ja toisin

Et ole mitenkään ainutlaatuinen -tärkeä henkilö sillai että firma kaatuu kun lähdet.

Kerro ihan suoraan kuinka tunnet, kyllä ne antavat sulle tunteja ihan silloin kun SINULLE sopii, kunhan olet vain rehellinen. Kusetuksen haistaa kyllä, ja kuka sellaiselle haluu töitä antaa.

Kyllä minä olen kertonut muistakin töistä, eikä ongelmaa todellakaan. Saan tunteja juuri silloin kun itse haluan. Kyllä työnantaja vihoittelmatta ymmärtää että työntekijän täytyy omaa etuaan katsoa.

Eli, älä märehdi. Puhu totta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe