Mistä tämä selkäkipu voi aiheutua?

Kartza

Mua on jo vähintään vuoden päivät vaivannu alaselän kipu. Olen miettinyt, mistä se oikein voi johtua. Olen miettinyt välilevyä ja siitä aiheutuvia vaivoja, mutta en ole varma. Osaisitteko te sanoa mistä kivut voivat johtua?

Normaalisti selkä on kivuton. Voi olla aikoja, kun selkä ei vaivaa ollenkaan. Mutta välillä tulee aikoja, kun selkä vaivaa. Silloin käy mm. siten, että kun nousen seisomaan tuolilta, alaselkään sattuu hieman, ei mitenkään paljoa mutta kuitenkin.

Kaikkein suurin kipu tulee seuraavasti: Kun menen makaamaan sängylle selälleni, käy usein niin, etten meinaa päästä ylös sängystä lainkaan kun alaselkään sattuu niin tuhottomasti. Joudun makaamaan siinä joitakin minuutteja, ennen kuin voin nousta.

Toinen esimerkki: Kun menen makaamaan vatsalleni, niin selkään alkaa jomottaa heti makuulle mennessäni. Jomotus helpottaa kun olen odottanut jokusen minuutin, mutta sitten en taaskaan tahdo päästä ylös sängystä kivun vuoksi.

Osaisitteko noista yllä kertomistani oireista kertoa mistä kivut oikein voisivat johtua? Olen 27-vuotias mies.

21

5882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu
      • mutta..

tähän ongelmaan voi kuulua paljon muutakin.

puhuisin mielummin lantion suoristamisesta, kuin si-dislokaatiosta, ettei tarvitse väitellä muotoseikoista.

• hoidettu
        mutta.. kirjoitti:

tähän ongelmaan voi kuulua paljon muutakin.

puhuisin mielummin lantion suoristamisesta, kuin si-dislokaatiosta, ettei tarvitse väitellä muotoseikoista.

Itsekin puhuisin lantion virheasentojen tasapainottamisesta/korjaamisesta. Tuo nyt on vain yhden asiantuntijan kuvaus ongelman aiheuttajasta.

Mutta miksi et kokeilisi sellaista? Mielummin kuitenkin sellaisella osaajalla, joka ymmärtää ettei aidosti erimittaisia jalkoja ole kuin ehkä yhdellä tuhannesta ja että useimmiten se johtuu lantion virheasennosta. Tuollaisia osaajia ei Suomessa kovin montaa ole! Valitettavasti! Useimmat lääketieteen ammattilaiset palvoo täysin eri uskontoa.

• Syy löytyy

Itsellä oli kerran 18-vuotiaana niin kovia ristiselän kipuja,että menin lääkäriin.Röntgenkuvassa löytyi vika.Mulla on 6 lannenikamaa,yleensä ihmisillä on 5.Lääkäri suositteli kevyempää työtä,mutta minä en uskonut kun se pysyi vuosia pois.Kyllä nyt kaduttaa.Kipu on milloin missäkin päin selkärankaa.Mene ihmeessä lääkäriin ja jos vika löytyy noudata lääkärin neuvoja.

• hoidettu

Siis miksi se 6. lannerangan nikama aiheuttaa kipua? Ja osasiko ne lekurit varmasti laskea oikein?

Eli mitä haittaa siitä on? Jos se on samanlainen normaali nikama kuin muutkin, niin eihän siitä mitään haittaa silloin ole?

• Syy löytyy
        hoidettu kirjoitti:

Siis miksi se 6. lannerangan nikama aiheuttaa kipua? Ja osasiko ne lekurit varmasti laskea oikein?

Eli mitä haittaa siitä on? Jos se on samanlainen normaali nikama kuin muutkin, niin eihän siitä mitään haittaa silloin ole?

Aivan normaali.Välilevy oli jo nuorena maallikon silmissäkin röntgenkuvia katsoessa matalampi kuin muut.Selkä ei taivu normaalisti.Kumarassa asennossa työskentely saa aikaan ischiaskipua ja säteilee vasempaan jalkaan.Ja nyt kun on ikää 50 on vika aiheuttanut lievää scolioosia yläselkään.Kun piti nuoruuden innolla vaan tehdä raskasta duunia.

• kipuinen.,.,.,-
        Syy löytyy kirjoitti:

Aivan normaali.Välilevy oli jo nuorena maallikon silmissäkin röntgenkuvia katsoessa matalampi kuin muut.Selkä ei taivu normaalisti.Kumarassa asennossa työskentely saa aikaan ischiaskipua ja säteilee vasempaan jalkaan.Ja nyt kun on ikää 50 on vika aiheuttanut lievää scolioosia yläselkään.Kun piti nuoruuden innolla vaan tehdä raskasta duunia.

Ei kai ole mikään pakko painaa kipeenä,ja tossa iässä nuoruuden innolla...voi ottaa sairaslomaa.

• iskiastaiskenyt
        Syy löytyy kirjoitti:

Missä kohtaa se iskiaskipusi syntyy? Eli missä kohtaa hermo on puristuksissa? Monillahan on iskiasta ilman että on ylimääräisiä nikamia, eli monesti se iskiaksen syy voi olla muuallakin.

Miten ylimääräinen nikama alaselässä on skolioosia aiheuttanut yläselkään?

Eli sinulla oli se nikama ja madaltumat vuosikymmeniä oireettomina?

• epäili..

notko- sekä lautaselkää, molempia ja vielä lisäksi lannerangan kierteisyyttä! minulla on kovia kramppeja ristiselässä... kun kipu oikein viiltää, lähtee jalat alta ja silmissä pimenee! lääkärissä kävin: kauhea määrä vähvoja lääkkeitä määrättiin! en aio ottaa niitä, sillä ne vaikuttavat ajokykyyn, virkeyteen ym.. selkääni ei suostuta kuvaamaan, sillä säteily kohtuun ja munasarjoihin voisi aiheuttaa lapsettomuutta..:( ei auta kuin kärvistellä ja toivoa ettei pahemmaksi mene tai etten kivun takia vaikka putoa työssäni telineiltä!!

• selästä
        epäili.. kirjoitti:

notko- sekä lautaselkää, molempia ja vielä lisäksi lannerangan kierteisyyttä! minulla on kovia kramppeja ristiselässä... kun kipu oikein viiltää, lähtee jalat alta ja silmissä pimenee! lääkärissä kävin: kauhea määrä vähvoja lääkkeitä määrättiin! en aio ottaa niitä, sillä ne vaikuttavat ajokykyyn, virkeyteen ym.. selkääni ei suostuta kuvaamaan, sillä säteily kohtuun ja munasarjoihin voisi aiheuttaa lapsettomuutta..:( ei auta kuin kärvistellä ja toivoa ettei pahemmaksi mene tai etten kivun takia vaikka putoa työssäni telineiltä!!

ei kyllä aiheuta lapsettomuutta. Minun selkääni on kuvattu lapsesta saakka useita kertoja, ensin tavallisella röntgenillä ja sitten magneetilla kun se tuli "markkinoille" - ja lapsia on kolme. Enkä minä ole mitenkään erikoistapaus; syöpäähän se säteily voi aiheuttaa mutta ei kyllä lapsettomuutta, jos yks kuva napataan. Niin, eikä siitä yhdestä ainoasta kuvasta sitä syöpääkään tule.

• kävin...
        selästä kirjoitti:

ei kyllä aiheuta lapsettomuutta. Minun selkääni on kuvattu lapsesta saakka useita kertoja, ensin tavallisella röntgenillä ja sitten magneetilla kun se tuli "markkinoille" - ja lapsia on kolme. Enkä minä ole mitenkään erikoistapaus; syöpäähän se säteily voi aiheuttaa mutta ei kyllä lapsettomuutta, jos yks kuva napataan. Niin, eikä siitä yhdestä ainoasta kuvasta sitä syöpääkään tule.

tutki vähän selkää.... pyysin päästä röntgeniin, ei kuulemma kuvata mielellään nuorten naisten lantionseutua, aiheuttaa kuulemma solumuutoksia, josta taas voi seurata (väliaikaista) lapsettomuutta.. täytyypä varmaan mennä yksityiselle, että sais sellaista hoitoa kuin itse haluaa..

• kolkytkolmevee
        Syy löytyy kirjoitti:

Minulla on myös 6 lannenikamaa. Tämä selvisi kun viimekesänä selkä alkoi oireilemaan, iskias säteilee oikeaan jalkaan ja magneettikuvissa näkyi välilevytyrä juuri tässä ylimääräisessä välikössä (L5-L6 välissä). Nikamaväli on myös selvästi madaltunut. Olen "normaalisti" urheilullinen ja koska vaiva ei tunnu muulla paranevan niin edessä on leikkaus.

• kipusiff

voisi johtua huonosta patjasta. onko patjasi selkää tukeva napakka vai löysä lötky.
      makaapa pari yötä kovan päällä. laita pelkkä täkki lattialle ja tarkkaile . en usko , että tuossa iässä on muuta syytä.

• myllypurontyttö

Pitkästä aikaa joku otti esiin PATJAN. Se on erittäin tärkeä ihmisen elämässä, siinä vietetään elämästä noin kolmasosa eli 8h/vrk. Patjalla moni elämäkin saa alkunsa.
        Itsellä ollut helvetillisiä kipuja, herättävät joka aamu 5 aikaan, ylös kahvinkeittoon, ajantappoa pari tuntia, sitten lapset kouluun,
        olen joskus kokeillut lattialla nukkumista, peitto alla, paikat tulee kipeäksi. Nyt on huono patja, laudat painaa läpi, melkein kuin kovalla lattialla nukkuisi, uskon sen olevan yksi syy vaivoihini,
        onhan niitä muitakin, esim kaularangan ahtauma,

onkos kenellekään tuttu cheyerman ? cheyermanin tauti, kuulemma selässäni, lukee 20 vuotta sitten lääkärinlausunnossa, mikä tuollainen tauti on, lääkärit ei kerro, en vielä ole netistäkään löytänyt tarkkaa tietoa.

• tarkoitat
        myllypurontyttö kirjoitti:

Pitkästä aikaa joku otti esiin PATJAN. Se on erittäin tärkeä ihmisen elämässä, siinä vietetään elämästä noin kolmasosa eli 8h/vrk. Patjalla moni elämäkin saa alkunsa.
        Itsellä ollut helvetillisiä kipuja, herättävät joka aamu 5 aikaan, ylös kahvinkeittoon, ajantappoa pari tuntia, sitten lapset kouluun,
        olen joskus kokeillut lattialla nukkumista, peitto alla, paikat tulee kipeäksi. Nyt on huono patja, laudat painaa läpi, melkein kuin kovalla lattialla nukkuisi, uskon sen olevan yksi syy vaivoihini,
        onhan niitä muitakin, esim kaularangan ahtauma,

onkos kenellekään tuttu cheyerman ? cheyermanin tauti, kuulemma selässäni, lukee 20 vuotta sitten lääkärinlausunnossa, mikä tuollainen tauti on, lääkärit ei kerro, en vielä ole netistäkään löytänyt tarkkaa tietoa.

varmaankin. Googlaamalla löytyy. Tässä yksi:

http://www.selkaliitto.fi/paattis.htm#3

• lytyssä
        tarkoitat kirjoitti:

Näissä keskusteluissa toistuu samat jutut kuin ennenkin En moiti kyseisiä neuvoja mutta tisiasiahan on että ottaa itseään nisksta kinni ja alkaa harrastaa liikuntaa-kuntosali.Nuori mies paranee 98prosenttisesti.Aloita uudnlainen elämä,niin pysyt terveenä hautaan saakka.

• täysin totta
        lytyssä kirjoitti:

Näissä keskusteluissa toistuu samat jutut kuin ennenkin En moiti kyseisiä neuvoja mutta tisiasiahan on että ottaa itseään nisksta kinni ja alkaa harrastaa liikuntaa-kuntosali.Nuori mies paranee 98prosenttisesti.Aloita uudnlainen elämä,niin pysyt terveenä hautaan saakka.

Penkki, tanko, säkki ja hanskat on sängyn vieressä, MUTTA kun
        alkoi sydän reistaileen, en tiedä uskaltaako treenata, syksyllä viimeks kokeilin, alkoi huimata ja tuli "huono olo", sellainen kuin oksennus tulisi. Uskaltaako silti aloittaa , taas kerran, hiljaa ja rauhallisesti ?

• kiropraktikolla
        täysin totta kirjoitti:

Penkki, tanko, säkki ja hanskat on sängyn vieressä, MUTTA kun
        alkoi sydän reistaileen, en tiedä uskaltaako treenata, syksyllä viimeks kokeilin, alkoi huimata ja tuli "huono olo", sellainen kuin oksennus tulisi. Uskaltaako silti aloittaa , taas kerran, hiljaa ja rauhallisesti ?

Käy ensin kiropraktikolla joka avaa selästä nikamalukkoja jotka aiheuttavat noita sydänoireita ja huonoa oloa

• sellaista ?
        kiropraktikolla kirjoitti:

Käy ensin kiropraktikolla joka avaa selästä nikamalukkoja jotka aiheuttavat noita sydänoireita ja huonoa oloa

Sydänoireet johtuisivat selästä, voiko se olla mahdollista ?????? En koskaan ennen ole kuullutkaan että on yhteyttä toisiinsa.
        Nyt kun asiaa ajattelen, voi ollakin, selkä ja vähän joka paikka on kireä kuin viulun kielet, kaikki vaikuttaa kaikkeen, kiropraktikkoko paras olisi tässä tapauksessa, joku käski hierojalle.....

• myllypurontyttö
        tarkoitat kirjoitti:

Koska kirjoitin hieman väärin, KIITOS, selkäsivuista sain sen tiedon, jota vuosia olen kaivannut. Ei edes lääkäri tarkalleen sanonut, mitä Scheuermannin "tauti" tarkoittaa, nyt tiedän. Auttaakohan siihen mikään, treenaus ?

• selkäkaipaatyötä

Rasituksen puute. Hanki vaikka käsipainot joita esimerkiksi televisiota katsellessa nostelet istualtaan. Sellaiset 2-3 kilon käsipainot. Kerro myöhemmin auttoiko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe