paastoaminen

enwald

hei :0)
olen suunnitellut paastomista ja olis mukavaa kuulla toisten kokemuksia. Ajattelin mehupaastoa ja kiinnostaa mitkä tuotteet kannattaa käyttää ja kannattaako mehuja tehdä itse. Se olisi hauskaa ja ehkä halvempaa, paremman makuista(?) mutta en tiedä uskaltaako. On varmaan turvallisempaa käyttää valmista pakkausta. Ettei tee itselleen haittaa hyödyn sijaan. Jos on neuvoja tai muuten vaan sanottavaa, kirjottakaa. Kaikki jutut luen mielelläni =0)

7

921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • summer

Jeps. Itse olen siis kokeillut useampaan kertaan tuota sitruunamehupaastoa.
      Yleensä olen paastonnut 10-15 päivää, nyt ennen juhannusta pitäs ottaa kolmas kerta eläessäni.
      Laihtunut olen jokaisella kerralla noin 3-5 kiloa ja sitten kun olen siirtynyt normaaliin, mutta silti koko ajan kevyen ruokavalioon, olen "saanut" takaisin n 1-1,5 kiloa.
      Kilojen häviämisen suhteen kokonaisuudessaan on siis jääty voiton puolelle.

Tai ehkä mulle se laihtuminen ei ole ollut se ykkössyy paastota. Tärkeempää on se keveyden ja puhtauden tunne. Kun kuona-aineet poistuu kehosta, niin kyllä sen tuntee. Iho paranee ainakin.

Ikinä en ole kokeillut mitään mainitsemaasi "valmista pakkausta". Kerran vain luin yhen tosi hyvän kirjan sitruunamehupaastosta ja siitä se lähti.
      Käytännössä homma hoituu niin, että juon päivän aikana reippaat 3 litraa nestettä.
      Aamulla ensimmäisenä kylmää vettä n. 0,5 litraa, johon olen sekoittanu pari teelusikallista merisuolaa. Tämä siksi, että suoli alkaisi toimia.
      Päivän aikana juon vajaat 2 litraa sitruunamehujuomaa.
      Paastojuoman valmistan niin, että yhteen litraan vettä lisään yhdestä sitruunasta puristetun mehun, sekoitan samaan n. yhden kaksiruokalusikallista vaahtera-palmusiirappia ja teelusikallisen cayanne-pippuria.
      Tuossa vaahtera-palmusiirapissa on paljon ravintoaineita, mutta oikeesti se ei ole mitenkään lihottavaa. 2 rkl vaahtera-palmusiirappia sisältää noin 37 kj siis 87 kaloria. Kahden litran juomassa siis 174 kaloria, ei paljon päivässä!
      Lisäksi loput nesteestä tulee raikkaan veden muodossa, iltaisin juon myös yrttiteetä.
      Ai niin, ja tuoreita sitruunoita, ei missään tapauksessa mitään tiivisteitä yms.

Jos mun nyt joitain neuvoja pitäisi antaa, niin ainaki kannattais pitää hyvä huoli siitä, että suoli toimii kunnolla, silloin ei sulatus aiheuta mitään ongelmia, ku jätteet poistuu suolesta oikeella tavalla. Toisekseen kannattaa pitää huoli riittävästä veden saannista, se helpottaa paastoamista. Sitten kannattaa vain olla kärsivällinen, alkupäivien näläntunne katoaa siinä viidennen päivän jälkeen, kuin myös päänsärky!

Ettäpä tämmöstä minulla...

• enwald

Kiitos että kerroit sun kokemuksista.. yritän varmaan sun reseptiä. Lomakin alkaa nyt, ajattelin et se on hyvä aika aloittaa jos tulee heikko tai muuten paha olo niin voi hyvällä omatunnolla huilata =0)
        Et muuten satu muistamaan sen kirjan nimeä tai kirjoittajaa mikä sai sut innostumaan?
        Hyvää ja aurinkoista kesää sinulle =0)

• ole hyvä!
        enwald kirjoitti:

Kiitos että kerroit sun kokemuksista.. yritän varmaan sun reseptiä. Lomakin alkaa nyt, ajattelin et se on hyvä aika aloittaa jos tulee heikko tai muuten paha olo niin voi hyvällä omatunnolla huilata =0)
        Et muuten satu muistamaan sen kirjan nimeä tai kirjoittajaa mikä sai sut innostumaan?
        Hyvää ja aurinkoista kesää sinulle =0)

Siis tässä sitruunamehunpaastossa on kyse
        Stanley Burroughin kehittämästä paastosta!
        Kirjastosta pitäisi löytyä kirjailijan nimellä Burroughs.
        Ehkä netissäkin on jotain kyseisestä, kannattaa etsiä!

• Siny

Kauanko tuolla paastolla voi olla?

Miksei tiiviste sitruunamehu käy?

Vaikuttaako merisuola jotenkin erilailla kuin tavallinen ruokasuola?

Mikä vaikutus sillä cayanne-pippurilla on?

Kiitos, jos jaksat vastailla!

• ...tässä
        Siny kirjoitti:

Kauanko tuolla paastolla voi olla?

Miksei tiiviste sitruunamehu käy?

Vaikuttaako merisuola jotenkin erilailla kuin tavallinen ruokasuola?

Mikä vaikutus sillä cayanne-pippurilla on?

Kiitos, jos jaksat vastailla!

Joo. Tuolla paastolla voi olla vähintään sen kymmenen päivää ja enintään kaksi viikkoa eli 14 päivää. Se vähän riippuu. Ei mistään kolmen päivän paastosta ole mitään hyötyä. Siinä ehtii vain tulla päänsärky ja kauhea näläntunne, eikä mitkään kuona-aineet pääse/ehi poistumaan.
        Nimenomaan tuossa 3-5 päivän tienoilla tulee se päänsärky ja jumalaton makeanhimo.
        Ennen paaston alkua kantsiskin pitää pari päivää mahdollisimman kevyttä ruokavaliota, niin sais elimistökin valmistautua koitokseen.
        Jotkut viisaat sanovat, et oikeaoppisen paaston jälkeen kieli ei olisi enää tahmainen, vaan sileä ja vaaleanpunainen (ilman valkoisia rypylöitä).
        Jos näin ei tapahdu, niin on syytä paastota muutaman kuukauden päästä uudelleen.

En tiedä millainen budjettisi on, mutta nuo sitruunat eivät oikeesti ole kalliita, kaks sitrua päivässä, ovat oikeesti ihan hyvän ja raikkaan makuisia juomassa! Sitruunamehutiivisteissä luulen että on kuitenkin jotain lisäaineita tai säilöntäaineita.
        Mun mielestä sama juttu on tuon merisuola/ruokasuola-asetelman kans. Mitä puhtaampi sen parempi. En ole kokeillut tavallista suolaa.

Cayanne-pippuri on aika tuitsun makusta, mutta juomassa se maistuu ainakin mun mielestä "ruokamaiselta", juoman maku muuttuu, ei ole enää pelkkää nestettä. Oikeasti sen tarkotus on irrottaa limaa ja lämmittää. Ja kyllä se mauste lämmitääkin, antaa silleen kylläisemmän olon.

• pinja~20

Aloitin juuri sitruunamehu paaston, jota tosin hieman sovellan ihan perus paaston ohjeisiin.

aloitin itse olemalla 2 päivää tuore ruualla ja lisäsin nesteiden määrää huomattavasti ja totuttelin sitruunapaastojuoman makuun.

3. päivä oli tyhjennys päivä. eli tein suolihuuhtelun, joka on paaston kuin paaston a ja o. nautin pelkkiä nesteitä eli sitruunoista puristettua paastojuomaa, jossa vaahterapalmusiirappia cayannepippuria. lisäksi join yrttiteetä ja täystuoremehuja. Huom! tavalliset kaupan lipton. yms teet ei käy, koska niissä on lisäaineita tms kofeiinia.'

4.päivän aamuna eli tänä aamuna join glaubersuolaa. suolan tarkoituksena on tyhjentää suolisto. en tiedä käykö muut suolat, mutta epäilen, koska tämä aine ainakin saa vatsan toimimaan lähes samantien. illalla teen suolihuuhtelun ja päivän nautin nesteitä.

Näin on paastoni edennyt tähän asti. Olen siis soveltanut sitruunamehupaastoa ja peruspaaston ohjeita. luontaistuotekaupasta sain hyvät ohjeet paaston toteuttamiseen. suolihuuhtelu tehdään päivittäin 1-2 kertaa, voinnin ja oman valinnan mukaan. paasto ei vaikuta jos suoli ei ole tyhjä, koska paaston tarkoituksena on että elimistö alkaa käyttää omia vararavinteitaan hyödyksi. kun suoli on tyhjä poistuu myös nälän tunne täysin. paastoan ensimmäistä kertaa, joten nämä ovat aloittelin kokemuksia ja tietoja, joita olen saanut kauppiaalta, paastoesitteistä ja käytännön ohjeita muutamilta paastotuttaviltani.

itse en oikein pidä paastojuoman mausta, joten kehitin ratkaisun:
      -juon puristetut sitruunat pelkän veden kanssa.
      -nautin päivän mittaan viitisen ruokalusikkaa vaahterapalmusiirappia
      -sekoitan pippurin pieneen määrään vettä ja kulautan menemään
      -lisäksi nautin raikasta vettä, yrttiteetä(piparminttu ja kultapiisku)
      -juon pieniä määriä lisäaineettomia täystuoremehuja (saa luontaistuotekaupoista ainakin) tai itse puristettua mehua appelsiineista. ja jos omistat mehulingon tee toki itse mehusi!

aijon olla pelkillä mehuilla 7 tai 8 päivää. joka on ensipaastoajalle ihan hyvä aika. sen pitempää jaksoa en ainakaan itse heti ottaisi tavoitteeksi ettei mene paasto pieleen. mehupäivien jälkeen pidän 3 palautuspäivää, joiden aikana annan elimistön tottua ruokaan. aloitan ensimmäisen palautuspäivän ihan tuoreruuilla. ja koska mahalaukkuhan luonnollisesti paaston aikana pienenee, ei sinne ruokaa paljon mahdukaan.

kokonaisuudessaan paaston tavoitteena itselläni on kesäinen elimistön puhdistus ja virkistys sekä kevyempään ravintoon siirtyminen pysyvänä ruokavalion muutoksena.

Onnea paastoon, hanki tietoa luontaistuotekaupoista, niillä on antaa esitteitä sitruunamehupaastosta ja valmiista vogelin paastopaketista.

• pinja~20

unohtui mainita että glauber suolaa ei tarvitse ottaa päivittäin. paaston alussa ja puolivälissä saamani tiedon mukaan riittää. ja on se niin pahan makuistakin ettei sitä ihan joka päivä viitsi juodakaan.

TSEMPPIÄ!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe