olen naimisissa, ei avioehtoa. Yhteinen talo, josta velkaa.Avioeroa ei ole haettu, mutta mieheni on muuttamassa pois. Vielä ei siis voi tehdä virallista ositusta, mutta jos saamme asiat sovittua, talon arvon jne, niin jos teemme siitä nyt jonkun paperin, niin onko se pätevä kun virallinen ositus joskus tehdään? Onko pakko tehdä virallinen ositus, lakimiehen kautta ?
omaisuuden jako!
18
11516
Vastaukset
En oikein tiedä mitä tarkoitat kun sanot "virallinen ositus"... se on teidän tekemä sopimus siitä, miten avio-oikeuden alainen omaisuutenne jaetaan ja mahdollinen tasinko suoritetaan kun avioero on vireillä tai teidät jo tuomittu avioeroon. Ennen sitä ei ositusta voi tehdä, kuten itskin avauksessasi totesit.
Lakimies ei siitä tee virallista, mutta ammattitaidollaan voi varmistaa että se on laadittu oikein... eli, sitä ei voi moittia ja sen perusteella voidaan jaossa saatu omaisuus rekisteröidä itselleen (sellaista omaisuutta on esim. asunto, auto, isompi vene, tms.).
Jos olette sopuisalla tuulella, niin tietenkin voitte laatia keskenänne sopimuksia aivan vapaasti. Mutta jos osituksesta aikanaan oikeasti ruvettaisiin tekemään, eli avioeroaisitte... ja ajautuisitte käräjille osituksestanne, niin eipä sopimuksellanne suurta arvoa ole jos se kovin "eriskummallinen" (ja elle olisi, miksi sellaista tehtäisiin ennakkoon).
Eli ottakaa rauhassa aikalisä, hakekaa ehkä jossain vaiheessa avioeroa (toivottavasti ei lopulta siihen syytä), ja siinä vaiheessa ryhtykää osittamaan omaisuuttanne TAI vasta harkinta-ajan jälkeen ja lopullisen avioerotuomion jälkeen.- ap.
mietin vain sellaista, että miten saan maksettua kaikki eri lainat: asunto, auto, opinto ja joustoluoton, siis kun kaikki erikseen. Olisi hyvä saada mielummin vaikka kaksi lainaa, eli asunto(jota otettu vähän enemmän ja sillä maksaisin pienemmät pois)ja opintolaina. Itse en haluaisi sen takia eroa hakea, että saa tehtyä osituksen.Voinko velvoittaa mieheni maksamaan asuntolainaa vaikka hän ei täällä enään asukaan?
- tässä mietin vain
ap. kirjoitti:
mietin vain sellaista, että miten saan maksettua kaikki eri lainat: asunto, auto, opinto ja joustoluoton, siis kun kaikki erikseen. Olisi hyvä saada mielummin vaikka kaksi lainaa, eli asunto(jota otettu vähän enemmän ja sillä maksaisin pienemmät pois)ja opintolaina. Itse en haluaisi sen takia eroa hakea, että saa tehtyä osituksen.Voinko velvoittaa mieheni maksamaan asuntolainaa vaikka hän ei täällä enään asukaan?
jos sinä saat jäädä asumaan siihen taloon minkä olette ostaneet ja sitten puolisosi on esim. vuokralla ja maksaa vielä mahdollisesti lapsista elatustukea niin aika kohtuuttomalta tuntuu että vaadit vielä lainan maksua. Tietty jos puoliso on tosi hyvätuloinen...
Kyllä reilua silloin olisi kaikki myydä pois, jos ei varaa ole jäädä asumaan taloon!
tuntuu että tuo olisi vain toisen "ryöstämistä", ku nhaluaa omaa elämää aloittaa, kaikki tarvis silloin alusta aloittaa. Sitten jos lunastat puolison osuuden omaisuudesta vähennettynä tietty lainat niin sitten ok. Mutta et voi enää vaatia maksamaan lainoja.
Nää on vaikeita juttuja, mutta kyllä tarvii muistaa että pois lähtevällekin jää oma elämä elettäväksi ja kaikkea ei häneltäkään riistetä! ap. kirjoitti:
Teillä siis ei ole aviohtoa... silloin teillä on avio-oikeus toistenne omaisuuteen, ja osituksessa ne tastaaan tasingolla.
Lainoistanne vastaatte yhdessä, osituksesta huolimatta (vastaisitte vaikka olisitte sisaruksia keskenänne, ettekä aviopari)... yhdessä ei tarkoita välttämättä puoliksi kk-lyhennyksiä. Tietenkin yleensä osituksen yhteydessä myös yhteiset lainat järjestellään omikseen tai maksetaan pois esim. jos yhteinen asunto myydään.
Puolisot jotka eivät tahdo toisilleen avio-oikeutta, laativat avioehdon. Sen tietenkin voitte tehdä vaikka maantaina.
Ja avioeroa on haettava jos tahtoo osituksen. Niin se nyt vain on.tässä mietin vain kirjoitti:
jos sinä saat jäädä asumaan siihen taloon minkä olette ostaneet ja sitten puolisosi on esim. vuokralla ja maksaa vielä mahdollisesti lapsista elatustukea niin aika kohtuuttomalta tuntuu että vaadit vielä lainan maksua. Tietty jos puoliso on tosi hyvätuloinen...
Kyllä reilua silloin olisi kaikki myydä pois, jos ei varaa ole jäädä asumaan taloon!
tuntuu että tuo olisi vain toisen "ryöstämistä", ku nhaluaa omaa elämää aloittaa, kaikki tarvis silloin alusta aloittaa. Sitten jos lunastat puolison osuuden omaisuudesta vähennettynä tietty lainat niin sitten ok. Mutta et voi enää vaatia maksamaan lainoja.
Nää on vaikeita juttuja, mutta kyllä tarvii muistaa että pois lähtevällekin jää oma elämä elettäväksi ja kaikkea ei häneltäkään riistetä!... ja pois muuttanut mies voi vaatia osuudestaan vuokraa asuntoon jääneeltä, jos maksaa osuutensa asunnon kuluista ja lainasta.
- ap.
M36 kirjoitti:
Teillä siis ei ole aviohtoa... silloin teillä on avio-oikeus toistenne omaisuuteen, ja osituksessa ne tastaaan tasingolla.
Lainoistanne vastaatte yhdessä, osituksesta huolimatta (vastaisitte vaikka olisitte sisaruksia keskenänne, ettekä aviopari)... yhdessä ei tarkoita välttämättä puoliksi kk-lyhennyksiä. Tietenkin yleensä osituksen yhteydessä myös yhteiset lainat järjestellään omikseen tai maksetaan pois esim. jos yhteinen asunto myydään.
Puolisot jotka eivät tahdo toisilleen avio-oikeutta, laativat avioehdon. Sen tietenkin voitte tehdä vaikka maantaina.
Ja avioeroa on haettava jos tahtoo osituksen. Niin se nyt vain on.taitaa olla siis se avioeronhaku ainoa vaihtoehto....
ap. kirjoitti:
taitaa olla siis se avioeronhaku ainoa vaihtoehto....
Oletko/oletteko harkinneet sitä vaihtoehtoa vakavissanne ja aidosti, että avioliittonne jatkuisi "aikalisänne" jälkeen JA molemmat yrittäisivät (juu, vaatii kahta, eroon riittää yksi).
- ............
M36 kirjoitti:
Oletko/oletteko harkinneet sitä vaihtoehtoa vakavissanne ja aidosti, että avioliittonne jatkuisi "aikalisänne" jälkeen JA molemmat yrittäisivät (juu, vaatii kahta, eroon riittää yksi).
kumpikaan ei ole kieltänyt, että se olisi mahdotonta. En vain tiedä miten selviäisin kaikista eri lyhennyksistä....
............ kirjoitti:
kumpikaan ei ole kieltänyt, että se olisi mahdotonta. En vain tiedä miten selviäisin kaikista eri lyhennyksistä....
... älkää nyt tuon takia erotko (tai sinä hae eroa)... joskus avioeroon on oikein hyvät syyt, enkä niihin yleensä ota kantaa... mutta tuo ei ole, tarkoitan lainan lyhennykset parisuhdekriisin kulminoiduttua siihen että toinen muuttaa ja ottaa etäisyyttä (ts. aikalisä).
Olkaapa yhteydessä asuntolainanne antaneeseen pankkiin, ja sopikaa lyhennysvapaasta vuodesta.- nix nax
ap. kirjoitti:
Teidän ei tarvitse panna avioeroa vireille ja tehdä sitten ositusta. Voitte tehdä keskenänne alustavan sopimuksen omaisuuden jaosta ynnä muusta, SOPIMUKSEN AVIOERON VARALTA.
Tässä sopimuksessa voidaan sopia, miten omaisuuden osituksen suhteen menetellään, kun se tulee ajankohtaiseksi. Voidaan sopia myös edeltävästä ajasta, miten asutaan, miten menoja ja velkoja maksetaan. Voidaanpa sopia siitäkin, miten lasten huolto, tapaaminen ja elatus (ennen avioeroa ja sen jälkeen) järjestetään. Tällainen sopimus avioeron varalta on - tai ainakin oli, kun niitä muutama vuosi sitten työkseni rustasin - varsin yleinen.
Sopimus avioeron varalta ei korvaa ositusta. Kun ositusperuste on olemassa (= avioeroasia pantu vireille), on toimitettava säädetyt muodot täyttävä ositus. Vähimmäisvaatimuksena tällöin on, että puolisot ilmoittavat ositukseksi nimetyssä sopimuksessa noudattavansa aikaisemmin tehtyä sopimusta osituksena, ja että tämän sopimuksen todistaa kaksi esteetöntä todistajaa.
Sitä, mitä avioeron varalta tehdyssä sopimuksessa osituksesta on sovittu, on lähtökohtaisesti noudatettava varsinaisessa osituksessa. Jos jompi kumpi puoliso kuitenkin riitauttaa sopimuksen, osituksen toimittaa oikeuden määräämä pesänjakaja. Jos pesänjakaja katsoo sopimuksen johtavan kohtuuttomaan lopputulokseen, hän voi sitä osituksessa sovitella. Ellei kohtuuttomuutta ole, tai ellei sopimus muusta syystä (oikeustoimilain 3 luku) ole pätemätön, pesänjakaja toimittaa osituksen sopimuksessa sovitulla tavalla.
>>Voinko velvoittaa mieheni maksamaan asuntolainaa vaikka hän ei täällä enään asukaan?
- yksinäinen susi
osituksen voi tehdä ilman lakimiestä. Laadit miehesi kanssa paperin, mihin kirjaatte asiat, pyydätte kaksi todistajaa ja asian pitäisi olla sillä selvä. Näin ainakin minun tuttavapiirissäni tehtiin. Voithan varata kunnan oikeusaputoimistosta ajan ja varmistaa.
- käytäntö
Itsekin uskoin, ettei ainakaan meidän avioerossa mitään lakimiehiä tarvita. Totuus oli kuitenkin toinen. Omaisuuden arvoista tuli ylitsepääsemätön kiista. Lopulta exä hankki lakimiehen, jonka kanssa vihdoin (3 kk:n taistelun jälkeen) päästiin sopimukseen.
- hepa72
Osituksen voi tehdä heti kun on avioero haettu.
Itse olisin halunnut ottaa aikalisän miehestäni ja muutin lasten kanssa omaan asuntoon. Mieheni tästä suivaantui ja haki minusta avioeron, menimme pankkiin, jossa pankin lakimies teki meille laillisen osituksen. Mieheni osti minut ulos meidän omakotitalosta eli siis hän maksoi minulle tietyn summan ja kaikki siirtyi mieheni nimiin.Eikä meillä ollut avioehtoa, joten lusikat meni myös jakoon - joupa
olen ollut 2.5 vuotta naimisissa ja puoli vuotta seurusteltiin ennen naimisiin menoa ja nyt on eropaperit
pöydällä eli alkaa näin .
oltiin 8 kk naimisissa kun ostettiin talo ja menin pankkiin tekemään laina papereita jossa kävi ilmi ettei
saada lainaa jos vaimokin tulee nimeksi koska on velkasaneerauksessa entisen miehen veloista . no otin lainan omiin nimiin ja olen rempannu taloa 250000e edestä ja lainaa otin 1100000e
nyt sitten hän yrittää rahastaa minua . miten on pystyykö siihen kun velkaa on n.1250000 e ja talon
arvo noin 900000e muu omaisuus n. 100000e arvosta ja olen työtön samoiten kun hänkin ?- kadulle molemmat
Mikäli jutussasi nollat ovat paikoillaan niin siitä näkee että omaisuutta on 1 miljoona ja velkaa 1,25 miljoonaa. Eikö se tarkoita että talo ja muu omaisuus menee pankille lainojen maksuun eikä riitäkään. Eipä siitä vaimollekaan mitään heru.
- vanhuuden höperö
pitääkö minun ostaa yhteisestä talosta puolet jos haluamme avioehdon?
talo on yhdessä hakittu ja maksettu.haluaisimme kuitenkin jakaa omaisuutemme puoliksi,koka olemme jo iäkkäitä ja meillä on "omat"lapsemme, entisistä liitoista ja yhteisiä ei ole.Olisi paljon helpompaa,kuoleman sattuessa ,ettei tarviis lastemme miettiä jako hommia.- nasse-setä.
>>pitääkö minun ostaa yhteisestä talosta puolet jos haluamme avioehdon?
- lii
Tietoa haluava!Olen eroamassa pitkästä avioliitosta.Meillä on harkinta- aika mennyt jo umpeen virallista päätöstä odotellaan vielä tulevaksi. Meillä on omakotitalo joka on molempien nimissä ja avioehtoa ei ole. Olemme päättäneet myydä talon jonka myynti näyttää nyt pitkittyneen.Ent.puolisoni asuu talossa ja minä olen muuttanut vuokralle.Mitkä velvoitteet koskevat minua tätä taloa kohtaan?olen maksanut 1/2 kiinteistöveroa ja vakuutusmenot kokonaan kun en luota häneen että hän hoitasi ne.Kuuluuko minun osallistua talon lämmitys,sähkö menoihin kun hän asuu talossamme.Meillä on velkaa eikä mitään suuria omaisuuksia. Exäni on nyt vaatimassa osallistumista pieniin menoihin joita on tullut esim.putkimies on käynyt jne. suurista summista ei ole kyse, mutta kun en ole vaatinut häneltä korvausta asumisesta,olen maksanut vakuutuksen kokonaan itse. Minusta en olisi velvollinen osallistumaan noihin menoihin jos oikeudenmukaisia olisimme vai kuinka on?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119