Insinöörinä

insinööritoimistossa

tienaa 10 vuoden työkokemuksella noin 3000 euroa/kk. Tuo kolme tonnia lienee myös suunnittelualan keskipalkka. Vastavalmistuneen lähtöpalkka on noin 2300 €/kk (insinööri) ja 2500 €/kk (DI). Noin 20 v alalla ollut vanhempi asiantuntija voi tienata 4000 €/kk.

Ihan turhaa vedota Insinööriliiton tutkimuksiin, joiden mukaan suunnitteluinssin hommissa tienaa enemmän. Ei pienipalkkaisia huvita palkkatutkimuksiin vastailla.

Jännä juttu muuten: jos saman alan palkkatasoa kysytään työntekijöiltä ja työnantajilta, saattaa vastauksissa olla jopa tuhannen euron ero kuukausipalkassa. Työntekijät väittävät saavansa enemmän kuin mitä työnantajat kertovat maksavansa. Mistä tämä mahtaa kertoa?

11

1872

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdgdfgdfgdfgdf

2300e on yläkanttiin suunnittelijalle aloituspalkkana. Suunnittelijat ovat huonoiten palkattu inssiryhmä (joka on minusta väärin, heillä on vaikein työ).

Mitä itse on tullut juteltua vanhojen kurssikaverien kanssa (itse olen tosin tuotannossa) niin ei kukaan suunnittelijoista saanut alkupalkaksi yli 2200e. Keskiverto oli jotain 1900e.

Tuotannossa eri juttu toki, itsekin sain alkupalkkana 2400e. Ihmetyttää kyllä, sillä ainakin minkä käsityksen olen saanut niin suunnittelijoiden hommiin liittyy kaikenlaisia lujuuslasketoja sun muita, eikä itseni tuotannon vastaavana tarvitse oikeastaan käyttää kuin perusjärkeä ja tietokoneen halliintaa. No okei, hieman liioittelin mutta silti.

• ompi

Aika tiukassa on tuo 2300€ suunnittelu tehtävissä kun valmistuu. Hyvä jos pääsisi edes tuohon 2000€ tasolle. Aika erikoista sinänsä kun asentajat joille suunnitelmat menee tienaavat saman tai enemmänkin.

• ei juuri maailmasta tiedä
        ompi kirjoitti:

Aika tiukassa on tuo 2300€ suunnittelu tehtävissä kun valmistuu. Hyvä jos pääsisi edes tuohon 2000€ tasolle. Aika erikoista sinänsä kun asentajat joille suunnitelmat menee tienaavat saman tai enemmänkin.

Siksi justvalmis inssi saa 2000 eikä enempää. Jos on jotain erityisosaamista, voi hintaa nostaa, jollei osaa mitään, saa vähemmän. Uusi työntekijä on tuottava vasta muutaman vuoden jälkeen joissain paikossa.

Kokemusvuodet, jos on sovellettavissa muuhun maailmaan, esim. projektiosaaminen, lisää palkkaa saa niilläkin.

• Suomea?
        ei juuri maailmasta tiedä kirjoitti:

Siksi justvalmis inssi saa 2000 eikä enempää. Jos on jotain erityisosaamista, voi hintaa nostaa, jollei osaa mitään, saa vähemmän. Uusi työntekijä on tuottava vasta muutaman vuoden jälkeen joissain paikossa.

Kokemusvuodet, jos on sovellettavissa muuhun maailmaan, esim. projektiosaaminen, lisää palkkaa saa niilläkin.

Häh? Itse olen PK-seudulla suunnittelutoimistossa opiskelijana (harjoittelijana) ja kk-palkka on noin 2250€ (kuukausina jolloin täydet tunnit). Opiskeluja vielä noin vuoden verran edessä. Täytyy varmaan sitten valmistuessa laittaa palkkatoiveeksi kun S24 palstalla sanottiin että enempää ei voi saada?

• pyytää saa
        Suomea? kirjoitti:

Häh? Itse olen PK-seudulla suunnittelutoimistossa opiskelijana (harjoittelijana) ja kk-palkka on noin 2250€ (kuukausina jolloin täydet tunnit). Opiskeluja vielä noin vuoden verran edessä. Täytyy varmaan sitten valmistuessa laittaa palkkatoiveeksi kun S24 palstalla sanottiin että enempää ei voi saada?

No hulluhan se, ketä ei pyydä. Voi sitä vaikka onnestaa!

• päin
        Suomea? kirjoitti:

Eikä tuota varmasti uskalla yleistää.. mutta tämä on minun tuntuma kesätöissä kuullun/koetun perusteella.

• enemmän

En tiedä insseistä, mutta dippelin alkupalkka on 3000 euroa eikä suinkaan 2500.

• Suunnitteluinsinööri

Pöyrylle ei kannata hakeutua ainakaan hyvän liksan toivossa. Kokemusta ei huomioida millään lailla.

• pöyryläinen

Kyllä meillä on ainakin palkittu pysyvyys, ja olen toki mielestäni ansainnutkin kaikki korotukset ja bonukset. Palkka kestää vertailun kavereiden vastaaviin - liekö sitten muilla asiat todella huonosti?!

• Suunnitteluinsinööri
        pöyryläinen kirjoitti:

Kyllä meillä on ainakin palkittu pysyvyys, ja olen toki mielestäni ansainnutkin kaikki korotukset ja bonukset. Palkka kestää vertailun kavereiden vastaaviin - liekö sitten muilla asiat todella huonosti?!

Olet onnistunut saamaan itsellesi hyvän esimiehen joka pitää alaisistaan huolta.

Pöyryn bonusjärjestelmä taas on erittäin onnistunut?

• E. Pehu
        Suunnitteluinsinööri kirjoitti:

Olet onnistunut saamaan itsellesi hyvän esimiehen joka pitää alaisistaan huolta.

Pöyryn bonusjärjestelmä taas on erittäin onnistunut?

Kyllähän Pöyryllä optio-ohjelmat hyvin pyörii.
        Leivänpäälle voi muutakin laittaa kuin pelkän ylähuulen. Eläkeläisiäkin muistetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      22
      2758
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1862
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      67
      1739
    4. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      52
      1735
    5. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      119
      1663
    6. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1653
    7. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      70
      1440
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1235
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      1178
    10. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1147
    Aihe