KAKSOISSUKUNIMESTÄ

TIEDONHALUINEN!

Mennessämme naimisiin jopa pappi vakuutti minulle, että vaikka minulla virallisesti olisi kaksoissukunimi,niin yleisesti arkipäivän tilanteissa käyttäisin kuitenkin vain kaksoissukunimen jälkimmäistä osaa (miehen sukunimeä). Nyt kun pitäisi sitten uusia ajokorttia sun muita papereita, vaaditaankin kaikkiin myös allekirjoituksen kohdalle kaksoissukunimi -allekirjoitusta.

Miten teillä muilla on kaksoissukunimien kanssa? Mikäli nimenne on esim. Maija Meikäläinen-Virtanen, niin miten olette yhdistelmäsukunimeänne käyttäneet esim. pankkikorttiostoksia kuitatessanne? Kirjoitatteko aina Maija Meikäläinen-Virtanen vai miten? Itseäni asia raivostuttaa etenkin siksi, että tyttönimeni on pitkä ja vaikeasti kirjoitettava,minkä olen aina saanut tavuttaa ja nyt joutuisinkin sitten tavuttamaan vielä mieheni sukunimen lisäksi...

Miten asia teillä muilla on mennyt käytännössä? Onko kukaan vaihtanut kaksoissukunimeään ihan poiskin sen aiheuttamien sotkujen takia? En todellakaan jaksaisi aina esitellä itseäni pitkällä kaksoissukunimellä ja kuitata sitä joka paikkaan, puhumattakaan kaksoissukunimen tavuttamisesta esim. lääkäriaikaa varattaessa.

8

852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

Minun allekirjoituksestani voi tunnistaa hyvässä lykyssä yhden kirjaimen. Allekirjoitus on allekirjoitus eikä nimen minkään osan tarvitse olla siitä luettavissa. Nimen selvennökseen tulee tietysti virallinen nimesi.

Miksi halusit kaksoisnimen, jos et kuitenkaan halua käyttää sitä?

• toisin päin

Mä pohdin samaa asiaa, mutta toisin päin. Eli olen ottamassa kaxoissukunimen, mutta arkipäivän asioissa meinaan kuitenkin käyttää vain omaani.

Ja viitaten aikaisempaan vastauxeen, eihän sun allekirjotuxesta tartte saada selvää, joten siihen nyt on ihan sama mitä sitä tuhraa :)

Ymmärrän kyllä, että virallisissa yhteyxissä mun on käytettävä molempia sukunimiä, mut epäselvää on, et tarviix kaikki maailman etukortit ja muut vaihtaa.. Luulisin, että kyllä..

Ja kun sitä ihmetteli tuo edellinen vastaaja, että mix sitä sit ottaa kaxoissukunimen, jos ei sitä käytä, ni mun tilanne on ainakin se, että en halua omastani luopua, mut jotain yhteistä haluaisin mieheni kanssa naimisiin mennessämme.. Ja olen tämän nykyisenkin sukunimeni vaihtanut ihan omasta halusta 5 vuotta sitten.. Senkään takia en halua siitä luopua..

• "petkunimi" ei ke...

Eikös tässä nimiasiassakin päde sama sääntö kuin kaikessa muussakin elämässä: kakkua ei voi yhtä aikaa syödä ja säästää. > Ihmisen on valittava. Valinnan kanssa on elettävä.

Virallisissa yhteyksissä merkitään aina virallinen nimi = kaksiosainen sukunimi.
        Joku täällä jo vihjaisikin, että oman allekirjoituksensa voi vetäistä ihan kuinka vain, mutta usein nimi on selvennettävä = oikea sukunimi on kirjoitettava nimikirjoituksen alle.

Minun työpaikallani on mennyt tilanne viime vuosina sellaiseksi, että virkasiskoja kutsutaan nimellä Leena-Marjukka Korkeemäensyrja - Ala-Poikeljärvi. Siis esim. virallisissa kokouksissa. Muistattehan taannoisen ministerinkin, jonka nimeä harva osasi lausua oikein!

Kirkkoherra lienee tarkoittanut ap:lle "arkisista yhteyksistä" mainitessaan, että tuttua ihmistä voi kutsua niin kuin sovitaan - arjen tuttavallisissa yhteyksissä, joissa tarpeelliset ihmiset tietävät, kenestä on kyse.

• variksenpoika

miksi otit kaksoissukunimen, jos se kerran on vaikeaa käyttää/olet haluton käyttämään sitä?? Toki sun pitää kaikki kortit vaihtaa uudelle nimelle, ja täyttää lomakkeisiin se oikee ja virallinen nimi.Sama se sitte millä nimellä ittees puhuttelet,jos ei uusi nimi kelpaa käyttöön..........

• Malcolm X

Pappi puhui puutaheinää, niinkuin niiden tapana on. Jos sinä varaat lääkäriaikaa, niin totta hemmetissä sinä varaat sen omalla nimelläsi.

• Junttila-Ali-Huttunen

Jä näitä vitun pösilöitä riittää...

• miehesi nimeä yksistään,

typerys. Tottahan sen järki sanoo että virallinen valitsemasi nimi on se ainoa.Puhelimeen toki voit vastata miten lystäät vaikka ilman sukunimeä. Ja tosi erikoinen pappi, ainutlaatuinen suorastaan, eikös oma ihmeellinen sukunimesi olisi se jota käytät yksistään vaikka vahingossa eikä miehesi nimi? Mihin sitten yhdistelmää tarvitset? Äläkä lässytä harvinaisuudesta, ethän omaasi edes ajatellut käyttää vaan ukkosi. Kasva yli kakskymppiseksi ja häpeä nimi- ja pappijuttujasi.

• helkemami

Minulla on kaksoisukunimi, jonka naimisin mennessäni kuitenkin halusin, vaikka aiemmin pidin ajatusta typeränä. Käytännössä käytän hankalaa kaksoissukunimeä esim. puhelimessa asioidessanikin, jolloin tietysti kukaan ei meinaa muistaa, kuka soitti. Pyrin kuitenkin lausumaan nimen huolellisesti ja hitaasti.
      Joskus käytän pelkkää miehen sukunimeä, jos vaikka vien valokuvat kehitettäväksi tai kengät suutariin, eli ei-virallisissa yhteyksissä. Pankkikorttikuitin allekirjoitan kuten otsikossa esitetty. Postilaatikossamme on kyltti Meikäläinen-Virtanen / Virtanen. Lapsilla on isän nimi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      700
      3743
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      100
      2788
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1771
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1662
    5. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1641
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      82
      1603
    7. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      376
      1573
    8. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1520
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      28
      1389
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1303
    Aihe