Pitkän lenkin jälkeinen päivä?

hopheijaass

Heitin tässä sunnuntaina 2 tunnin ja 35 minuutin lenkin, 26km.

Harjoittelen maratoonille. Maratoniin on vielä neljä viikko aikaa.

Millään en malttaisin pitkän lenkinkään jälkeen pitää lepopäivää. Olo oli kyllä eilenkin vielä helvetin väsynyt.

Montako lepopäivää on hyvä pitää viikossa?

Juoksua on ollut viimeiset 4 kuukautta. Olen juossut noin 5xviikossa eri pituisia matkoja.
Ikää on reilu 30:tä.

Ajattelin viimeisten viikkojen aikana juosta keran viikossa tuon 20 - 25km ja saa perhan riittää.

Tavoiteaika maratoonilla on 4 tuntia.

11

4402

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kmklasu

Moro! Mä pidän yleensä viikossa 1-2 lepopäivää mutta toisaalta juoksu ei ole päälajini vaikka käynkin lähinnä harjoittulun motivoimiseksi juoksentelemassa yhden maratonin ja pari lyhyempää tapahtumaa vuodessa. Mulla isoja treenimääriä kompensoi harjoittelun erilaisuus eli tulee treenailtua vähän eri paikkoja erilailla joten silloin pystyn näin 40v rajapyykkiäkin lähestyvänä pitämään 5-7 harjoitusta viikossa.

Mulla yleensä kroppa kertoo aika hyvin milloin on syytä hiukan himmailla ja olen opetellut tätä kuuntelemaan. Toinen huomattava tekijä on ravinto eli että se on riittävää kohtuullisen terveellistä. Levon määrä on toinen aika hallitseva tekijä palautumisessa.

Tuollaisen pitkän lenkin jälkeen munkin tekee aina mieli lähteä heti seuraavana päivänä juoksemaan mutta olen tehnyt itelleni siihen 30/150 säännön eli seuraavan päivän lenkki ei saa ylittää kestoltaan 30min ja sykkeen on pysyttävä alle 150. Näin mulle on ainakin jäänyt kuva että lenkki lähinnä edistää palautumista.

• runner1977

juoksetko todella joka vko 5 treeniä? kuulosta liian kovalta, että elimistö kerkeisi välillä kehittymään. Itse pidän joka kolmas tai joka toinen vko kevyen palauttavan jakson, jolloin käyn juoksemassa esim 3 kevyttä treeniä, joista yksi on kevyt VL.

Pitkän lenkin jälkeisenä päivänä olisi hyvä käydä juoksemassa palauttava lenkki. esim 40min todella kevyesti lisättynä kevyet 50m-100m vedot. tämän jälkeen lepo pv tekee hyvää.

Tämä on käytäntö jota minä toteutan ja toimii minulla.

• hopheijaass

kyllä olen nyt viime aikoina juossut noin 5 kertaa viikossa treenilenkkejä. Yksi pitkä lenkki viikossa, noin 1h 30min - 2h 30min ja sitten vaihtelevia lenkkejä, rauhallista kymppiä, vetoja, tasavauhtista kovaa yms.

Välillä pitää harjoitella myös kovaa. Nyt harjoittelen ja noin kaksi viikkoa ennen maraa otan löysästi. En ole näin rajua harjoittelua vetänyt kuin viimeisen kuukauden ajan, mutta kuitenkin hallitusti vetämättä itseensä ylikuntoon.

Liian löysä treeni, samanlaisilla tehoilla ei kehitä.

toki levätäkin pitää, mutta 5 kertaa viikossa ei ole kolmikymppiselle suht hyväkuntoiselle ollenkaan liikaa

• runner1977
        hopheijaass kirjoitti:

kyllä olen nyt viime aikoina juossut noin 5 kertaa viikossa treenilenkkejä. Yksi pitkä lenkki viikossa, noin 1h 30min - 2h 30min ja sitten vaihtelevia lenkkejä, rauhallista kymppiä, vetoja, tasavauhtista kovaa yms.

Välillä pitää harjoitella myös kovaa. Nyt harjoittelen ja noin kaksi viikkoa ennen maraa otan löysästi. En ole näin rajua harjoittelua vetänyt kuin viimeisen kuukauden ajan, mutta kuitenkin hallitusti vetämättä itseensä ylikuntoon.

Liian löysä treeni, samanlaisilla tehoilla ei kehitä.

toki levätäkin pitää, mutta 5 kertaa viikossa ei ole kolmikymppiselle suht hyväkuntoiselle ollenkaan liikaa

olen itse kans lyönyt päätäni karjalan mäntyyn treenatessani ylikunnossa, joka viikko hurjilla treeni määrillä ja liian useilla kovilla tai reippailla lenkeillä. En väitä että 5x/vkossa olisi liian paljon 4h-maratoorarille (jos tehot säilyy kokonaisvaltaisesti kurissa -eli yksi kova tai reipaslenkki), jos yhtä tai kahta kovaa viikkoa seuraa palauttava viikko (jonka tehot ja km-määrät on noin 50-60% kovasta harjoittelu jaksosta. Levänny kroppa ottaa uudet treenit taas paremmin vastaan, eli harjoitelusta tulee taas tehokkaampaa. Liian kova treenaaminen on monen kuntomaratoonarin ongelma..

• maratonman

Ei pitäisi olla väsynyt olo pitkän lenkin jälkeisenä päivänä. Sinun iässäsi ainakin kunnon yöuni pitäis riittää. Treenaat ihan liikaa ja saat vain ylirasitusta. 4 tuntiin riittä kolme treenauspäivää viikossa. Yksi pitkä lenkki riittää. Itse juoksen noin ja olen parikymmentä vuotta sinua vanhempi. Juoksin 1/2 maratonin sunnuntaina alle 2 t. Saat hellittää rutkasti viimeisillä viikoilla, kunto kasvaa levossa.

• dsfdsfds

noh, en usko kuitenkaan ylirasitukseen.
        Luulen, että en ole niin lahjakas juoksija, että voisin päästä maratonin neljään tuntiin juoksemalla vain kolme kertaa viikossa.

Olen juossut puolimaratonin aikaan 1h 45min. Nykyisin tosin uskoisin sen menevän jopa kymmenen minuuttia nopeammin. Kuitenkin maraton on aivan eri asia. 30km jälkeen alkaa aikaa kulumaan rutosti. Puolimaratonissa ei ehdi kunnon kipsiin jalat edes mennä, kun matka jo loppuu.

Nyt täytyy treenata ja kaksi viikkoa ennen maratonia alkaa ottamaan löysästi.

Saattahan olla, että treenilläni maraton menee jopa alle 4 tuntia. Onhan tämä aika reipasta juoksuharjoittelua ollut.

• jeps jeps

Luulen, että en ole niin lahjakas juoksija, että voisin päästä maratonin neljään tuntiin juoksemalla vain kolme kertaa viikossa.

Olen juossut puolimaratonin aikaan 1h 45min. Nykyisin tosin uskoisin sen menevän jopa kymmenen minuuttia nopeammin. Kuitenkin maraton on aivan eri asia. 30km jälkeen alkaa aikaa kulumaan rutosti. Puolimaratonissa ei ehdi kunnon kipsiin jalat edes mennä, kun matka jo loppuu.

Saattahan olla, että treenilläni maraton menee jopa alle 4 tuntia. Onhan tämä aika reipasta juoksuharjoittelua ollut.

• kysymyksiä
        dsfdsfds kirjoitti:

Hieman epäloogisuutta kysymyksissäsi. Et malttaisi pitää lepopäivää, mutta silti toteat että olit lepopäivänä "helvetin väsynyt". Tiedät kuitenkin että et ole ylirasittunut. Tiedät myös vakaasti että nyt pitää treenata. Miksi oikeastaan edes tarvitsee kysyä että montako lepopäivää tarvitsee jos nuotit kerran ovat noin selvillä?

• huvittaa

Kuten armeijassakin, niin näyttää muuallakin kunto laskevan kuin lehmän häntä. Kun katselin vanhoja armeijakuviani 1960 luvulta, niin nykyiset nuoret vaikuttavat nakkimakkaroilta niihin kuviin verrattuina.
        Meillä aikoinaan menikin maraton reilusti alle kolmen tunnin ja mm. puolikkaankin juoksin 1 h 18 min.
        Lenkillä toki käytiin, mutta oltiin kyllä hoikkiakin.

• 67heuh
        huvittaa kirjoitti:

Kuten armeijassakin, niin näyttää muuallakin kunto laskevan kuin lehmän häntä. Kun katselin vanhoja armeijakuviani 1960 luvulta, niin nykyiset nuoret vaikuttavat nakkimakkaroilta niihin kuviin verrattuina.
        Meillä aikoinaan menikin maraton reilusti alle kolmen tunnin ja mm. puolikkaankin juoksin 1 h 18 min.

Miksi ihmeessä tavallisen ihmisen pitäisi juosta maraton alle kolmen tunnin? Luuletko että alle neljän tunnin maratoonarilla on huonompi terveys ja jaksaminen arkielämässä kuin alle kolmen tunnin maratonaarilla? Väittäisin että se on melkein toisin päin: alle kolmen tunnin maratoonari treenaa niin paljon, että kroppa on usein ylirasittunut ja peruskunnon osalta monipuolisuus kärsii.

• täällä on
        huvittaa kirjoitti:

hoettu: juoksijat on ruipeloja,menkää punttaamaan!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      1945
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1686
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1646
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1443
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      138
      1185
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      50
      1062
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      980
    8. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      869
    9. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      69
      862
    10. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      856
    Aihe