Rakennesuunnittelijat...

huhuhu

Olen valmistumassa rakennesuunnittelijaksi keväällä (ins.) ja olen hieman huolestunut kuulemistani palkka-asioista. Millaista palkkaa vastavalmistuneet todella saavat? Kuulemani mukaan hädin tuskin 1900€/kk mikä on mielestäni todella vähän ajatellen, että 4v. koulua tämän takia...

14

9107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      Vastavalmistunut sairaanhoitaja saa reilut 1700 euroa palkkaa kuukaudessa ja vastuu hieman toinen.. AMK- tutkinto kestää 3.5v ja siihen vuoden erikoistuminen päälle.

      • Lässyn lässyn

        Vastavalmistunut merikapteeni(AMK) saa 1587 euora/kk. Rupee vituttamaan tää hoitsujen itsensä nostaminen toisten yläpuolelle, ihan kuin muilla ei olisi mitään vastuuta. Kanyylin osaa laittaa, lääkkeet laskea ja paskat pyyhkiä vähemmälläkin koulunkäynnillä. Miksi sen pitää olla AMK? Vastaa mun mielestä lähinnä ammattikoulun perustutkintoa.


      • vastuu?

        Mitenköhän se vastuu nyt niin hirveän suuri on sairaanhoitajilla verrattuna insinööreihin? Jos juopon perse jää vähän suttuiseksi on seuraukset siitä paljon pienemmät kuin väärin tehdyt rakennuksen lujuuslaskelmat tms..

        Ja sitäpaitsi: lääkärithän teillä sairaalassa ne oikeasti vastuulliset työt tekee: määrää lääkkeet, hoidon tms. Hoitajat vaan hoitelee rutiinihommia ja tekee niinkuin lääkärit käskee. Kyllä tuon hoitaisi pienemmälläkin koulutuksella.


      • kerro ihmeessä...
        vastuu? kirjoitti:

        Mitenköhän se vastuu nyt niin hirveän suuri on sairaanhoitajilla verrattuna insinööreihin? Jos juopon perse jää vähän suttuiseksi on seuraukset siitä paljon pienemmät kuin väärin tehdyt rakennuksen lujuuslaskelmat tms..

        Ja sitäpaitsi: lääkärithän teillä sairaalassa ne oikeasti vastuulliset työt tekee: määrää lääkkeet, hoidon tms. Hoitajat vaan hoitelee rutiinihommia ja tekee niinkuin lääkärit käskee. Kyllä tuon hoitaisi pienemmälläkin koulutuksella.

        meille tyhmille mikä se vastuu on kongreettisesti. Jos lääkäri tekee hoitovirheen ja potilas kuolee, niin miten se vastuu näkyy kongreettisesti. Ei mitenkään. Hommat jatkuu normaalisti. Ainahan ihmisiä kuolee ja vakuutukset on sitä varten jos käy vahinko. Eikö teille seillä koulussa enään opeteta muuta kuin vastuu, vastuu ja SUURI VASTUU!


      • ah tuo luomakunnan kruunu

        Ai vastuu vähän toinen? Ei j*****ta tää sairaanhoitajien itsensä jalustalle nostaminen alkaa jo oikeasti mennä yli kovaa ja korkeelta. Ihan kun ei muita tärkeitä töitä enää olisikaan.

        Kyllä sillä rakennesuunnittelijalla on mahdollisuus kertalaakista tapattaa vaikka kymmenen tai satakertainen määrä ihmisiä hoitajaan verrattuna - olet siis oikeassa, vastuu on hieman toisenlainen.


      • Keen

        En sairaanhoitajien työn vaativuutta/rasittavuutta lähde kyseenalaistamaan, mutta en nyt suoranaisesti painottaisi työn VASTUITA kovin kummoisiksi. Sairaalassa todellisen vastuun kantaa lääkärit ja lääkärin hoitovirheellä ON seuraamuksia hoitavalle lääkärille, vastoin kuin täällä jotkut väittää.

        Rakennesuunnittelija vastaa esim. siitä, ettei se koko vuodeosaston katto tipu potilaiden päälle...


    • Raksa-alan töissä

      Onko sinussa sitten miestä ottamaan vastuun omista suunnitelmista? Olen rakennusliikkeen töissä ja käsittelen päivittäin piirustuksia, joihin suunnittelija on kirjoittanut "mitat tarkistettava työmaalla". Kätevää, kun voi näin vapauttaa itsensä vastuusta...

      Vastaava työnjohtaja on vastuussa kaikesta, mitä työmaalla tapahtuu, myös ihmishengistä. Eli kyllä sitä rankkaa vastuuta on muillakin kuin hoitajilla (yksikin vakava työtapaturma ja löydät itsesi pian oikeudesta), mutta kyllähän työmaalla tietty tienaa hieman paremmin. Paitsi meidän firmassa vastuuta ei otetan huomioon, kun ostolaskujen käsittelystä saa yhtä paljon palkkaa kuin työmaan työnjohtaja. Se on mielestäni väärin.

      • Keen

        Enpä tiedä onko tuon "mitat tarkstettava työmaalla"-tekstin tarkoitus varsinaisesti siirtää vastuuta muille. Pikemminkin se on muistutus siitä, että rakentaminen ei ole mitään millintarkkaa hommaa ja kaikkia asioita ei toteuteta tasan tarkkaan piirustusten mukaan. On rakennushankkeen KAIKKIEN osapuolten edun mukaista tarkastaa onko betoniseinän aukko todellakin sen kokoinen, että ikkunakaavioon piirretty ikkuna mahtuu siihen. Näin ollen ylimääräinen muistutus tosiasioista ei varmaan ole haitaksi.


    • suunnittelupuolelta

      Puolitoista vuotta sitten valmistuin, ja juuri tuota tasoa on palkat, pariin tonniin ja ehkä muruset päälle bruttopalkka. Tein johtopäätökseni enkä suunnittelutoimistoon edes koittanut. Työmaalla keskimäärin muutaman satasen paremmin, mutta ei sielläkään mitään omaisuuksia tienata (tai päästä lähellekään esim. "alipalkattujen" sairaanhoitajien keskiansioita).

      Voisi joitakin lähiaikoina kuultuja sloganeita lainatakseni todeta, että suhteessa saatavilla olevan työvoiman määrään ja etenkin työn vaativuuteen (nimenomaan rakennesuunnittelu ei todellakaan saa sitä arvostusta joka sille puhtaasti vaativuusnäkökulmasta kuuluisi) palkka on naurettava. Nyt täytyy kuitenkin muistaa että tämä on palkka YKSITYISELLÄ sektorilla vs. sairaanhoitajien "paska" 2500 euroa JULKISELLA sektorilla.

      Go figure.

    • SKOL04

      Terve vaan sinä valmistuva rakennesuunnittelija.
      Olet varmaankin talonrakennuspuolen amk. inssi ja samaisesta koulutuksesta minä valmistuin vuonna 2002 helmikuussa ja suurinpiirtein on itselleni työkokemusta kertynyt siis 5,5 vuotta.

      Ekassa työpaikassa toimin suunnittelijan nimikkeellä, mutta toimenkuvaani kuului niin rakennesuunnittelua, kuntoarvioiden tekoa, rakennuttamis ja valvontatehtäviä ja bruttopalkkani oli 1400 euroa. Tätä kesti 2,5 vuotta ja palkka lopuksi oli 1750 euroa ja paikka oli Turku.

      Muutto pääkaupunkiseudulle ja hakeuduin vastaaviin töihin eli rakennesuunnittelua,rakennuttamis ja valvontatehtäviä. Alkupalkka 2100 euroa ja bonukset päälle. Nyt olen samassa firmassa ja samoja töitä ja siis skol luokassa 4 eli vanhempi suunnittelija ja kuukausipalkka on 3750 euroa, joka on siis vielä yli sen ylärajan joka ilmoitettiin viime viikkoisessa rian lehdessä.

      Itse olen kyllä pitänyt puoliani palkkakehityksessä ja uskon että paikallinen sopiminen toimihenkilöiden tessi tuo minulle ensi vuodeksi taas 15% palkan korotuksen.

      Eli pidä puolesi ja vaadi kunnon liksa.

      Katso rian lehdestä missä hommissa maksetaan eniten ja hakeudu sitten niihin töihin. Älä tee siis pelkästään rakennesuunnittelua, jos haluat paljon palkkaa.

    • hirsitalotehtaalla

      6 vuotta takana samassa talossa ja palkka on kiivennyt 10 kilomarkasta 2,5 kiloeuroon.

    • Jasso2

      "Onko sinussa sitten miestä ottamaan vastuun omista suunnitelmista? Olen rakennusliikkeen töissä ja käsittelen päivittäin piirustuksia, joihin suunnittelija on kirjoittanut "mitat tarkistettava työmaalla". Kätevää, kun voi näin vapauttaa itsensä vastuusta..."

      Ei tämä ole mikään vastuuvapausjuttu - tuollaisen tekstin joutuu laittamaan jos ei itse ole suunnitellut rakennusta (on esim. korjausrakennuskohde tai lisäys vanhaan) eikä lähtötiedot ole aukottomat. Eli kun mennään suunnitellessa arvioilla niin jonkun täytyy työmaalla katsoa miten hyvin ne on osuneet kohdalleen.

      On äärimmäisen harvinaista että tuollaista tekstiä täytyy mihinkään laittaa, mutta itsehän suunnittelenkin pääasiassa uudisrakennuksia. Ja mittojen tarkistaminenhan ei sinänsä vaikuta siihen joutuuko vastuuseen esim. lujuuslaskennasta, koska ei se siihen liity juuri mitenkään.

    • Anonyymi

      Vähän vanha palsta, mutta lähtöpalkoissa hirveästi eroa. Itse tienaan vähemmän kuin muut opiskelukaverini, vaikka minulla on kokemusta enemmän ja tein rakenteiden mitoitusta jo harjoittelijana. Lähdin jo kerran nykyisestä paikastani, olin tyhmä ja palasin vaikka toisaalla olisi ollut ehkä parempi...no oppirahat pitää maksaa

    • Anonyymi

      Niin ja lisään, että ei rakennesuunnittelijaksi valmistu kukaan. Se on ammattinimike. Insinööriksi/DI:ksi valmistutaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe