Kinneri vs. tiepyörä

Rane

8

3557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielenkiintoinen

      testi, mutta tulokset olivat monelle varmaankin oletetun suuntaiset.

      Mielenkiintoisen testi olisi myös kippurasarvinen maantiepyörä vs. hybridi aika-ajotangolla asfaltilla ja/tai cyclocross vs. hybridi soratiellä. :)

    • skrinnari

      että joku viitsii ottaa asioista selvää.TM:ssä testattiin myös noita nojapyöriä,antoivat sellaisen kuvan,että kilpapyörällä ei ole mitään jakoa.Meridan ja Mangon testissähän ero oli olematon.

      • Rane

        mutta ero kuitenkin. Ja kuten Teppo itsekin sanoi, että jossittelun varaa jää aina. Itsellä oli myös sellainen uskomus, että nojapyörä olisi ylivoimainen ja niin varmasti onkin jos painoeroa olisi vähemmän kun Meridalla ja Mangolla.

        Ja kun testaajana on tiepyöräilijä niin totuttelu nojapyörään ottaa varmasti myös oman aikansa.

        Sinänsä hienoa, että joku viitsii tehdä noinkin perusteellisen testin ihan mielenkiinnosta aiheeseen. Tuosta saisi varmasti Fillarilehdeltä tai TM:ltä jonkinmoisen julkaisupalkkionkin jos julkaistavaksi tarjoaisi.

        Pitänee yllyttää porukkaa tekemään tuo tiepyörä/cyclocross/hypridi/maastofillaritesti ;)
        Miten pärjää tiepyörällä polulla tai mikä rullaa parhaiten etc.


      • alkup.tuna

        muistaa, että noita nojapyöriäkin on monenmallisia. Toiset on tehty vauhtimalleiksi ja toiset enempi hyötykäyttöön. Mango ei ole varsinaisesti mikään kilpuri, vaikka hyvin näytti kulkevan.

        Lisäksi nojapyörä vaatii lajiharjoittelua, ennen kun alkaa kunnolla kulkeen. Ajoasennon vuoksi lihakset vaativat sopeutumista ja esim. alaselkä ja pakaralihakset eivät ole nojakissa käytössä.


    • ’P. u. P.’

      Linkissä on asiallinen ja hyvin esitetty kuvaus katetun nojapyörän ja maantiepyörän ajamisen vertailusta. Kiitos Ranelle linkistä. Kaksipyöräinen maantiepyörän kiekoilla ja renkailla varustettu katettu nojakki olisi kevyempänä testiajokkia sukkelampi.

      Tuo testi tuki väittämääni alempana, ettei säännöllä luotilinja polvilumpiosta poljinakselille ole kummempaa merkitystä ajosuorituksen kannalta. Ajoasento voi olla ”perseellään” ja silti ajokki kulkee kovaa. Ajonopeuden ylittäessä 20 km/h alkaa ilmanvastuksen suuruus tasaisella ylittää muiden ajoa vastustavien voimien suuruuden.
      Testatun Mangon kotisivulla en huomannut mainintaa ilmanvastuskertoimen suuruudesta. Se on mahdollista määritellä tarkkaan vain tuulitunnelikokeilla.
      Mittaamalla tasaisella ajoradalla esim. 30 km/h nopeudesta rullaamalla nopeudenmuutosta vaikka 5 km/h välein ja vastaavaa ajomatkaa pysähtymiseen saakka, päästään laskennallisesti käsiksi myös ilmanvastuksen suuruuteen. Katetun kinnerin etu on pyöräilijää pienemmässä ilmanvastuskertoimessa (cw), ja sen myötä pienemmässä ilmanvastusvoimassa, vaikka projektiopinta-ala on suurempi.

      Muotokertoimen cw likiarvoja:
      - kaupunkipyörä, pysty ajoasento 1,0…1,2
      - maastopyörä, lievä etunoja 0,9…1,0
      - maantiepyörä yläotteella 0,8…0,9
      - maantiepyörä alaotteella 0,7…0,8
      - aika-ajopyörä, matala asento kädet edessä, erikoiskypärä ja -asu 0,3…0,5
      - katettu kinneri (ehkä) 0,20…0,35
      - henkilöauto 0,25…0,40
      - ”pisaran” muotoinen esine 0,05

      Ilmanvastusvoiman kaava Fw=0,5*rho*cw*A*v^2
      rho on ilman tiheys, cw on muotokerroin (laaduton),
      A on ajajan ja pyörän tai kinnerin projektiopinta-ala ja v^2 on ajonopeuden neliö

      Polkupyörällä ja kinnerillä muut ajovastukset ovat muodoltaan yhtäläisiä. Kinnerin suurempi massa lisää renkaiden vierintävastusta ja rankaisee ylämäessä.

    • Rane

      Lähtisimme porukalla tekemään vertailutestiä erityyppisistä fillareista niin mitä kaikkea mielestänne kannattaisi vertailla?

      Porukkaan kuuluu SM-tason cyclocrossarista meikäläiseen "eläkeläispyöräilijään" kaikkiaan parisenkymmentä henkilöä joten olisi suht kattava otanta käyttäjäkunnasta.

      • Mikke

        eilen tätä viestiketjua, kun intoutduin antamaan Ranelle testiaihetoiveita. Tässähän tuli hyvää vertailutietoa nojapyörän suuntaan. Minut kyllä yllätti, että noin painava kinneri selvisi noinkin hyvin. Mitä ne pitkät ylämäet sitten ajan kanssa mahtavat tehdä pitkillä reissuilla.
        Tietysti kaikkia mahdollisia asioita ja eroja ei ole testissä mahdollisuus ottaa huomioon. Noista eri mallisista ohjaustangoista ja maantie, cyclocross ja hybridipyörien ominaisuuksista on näillä palstoilla paljon väiteltykin ja voi olla, että kukin tulkitsee omia kokemuksia tunnevaltaisesti mieltymystensä mukaan, mikä ei ehkä ole ollenkaan vähäinen tai mitätön peruste asiain ja ominaisuuksien "paremmuutta" arvioitaessa.


      • ’P. u. P.’
        Mikke kirjoitti:

        eilen tätä viestiketjua, kun intoutduin antamaan Ranelle testiaihetoiveita. Tässähän tuli hyvää vertailutietoa nojapyörän suuntaan. Minut kyllä yllätti, että noin painava kinneri selvisi noinkin hyvin. Mitä ne pitkät ylämäet sitten ajan kanssa mahtavat tehdä pitkillä reissuilla.
        Tietysti kaikkia mahdollisia asioita ja eroja ei ole testissä mahdollisuus ottaa huomioon. Noista eri mallisista ohjaustangoista ja maantie, cyclocross ja hybridipyörien ominaisuuksista on näillä palstoilla paljon väiteltykin ja voi olla, että kukin tulkitsee omia kokemuksia tunnevaltaisesti mieltymystensä mukaan, mikä ei ehkä ole ollenkaan vähäinen tai mitätön peruste asiain ja ominaisuuksien "paremmuutta" arvioitaessa.

        http://personal.inet.fi/koti/olavi.vahamaki/leiba.htm
        Kuvan lasikuiturunkoisella katetulla kolmipyöräisellä nojapyörällä omistaja ajaa päivittäin 40 km työmatka-ajoa. ”Tämäntyyppinen pyörä tarjoaa hyvän tuulensuojan. Vasta- tai sivutuuli ei haittaa ajamista kuten tavallisella pyörällä. Sateella kori antaa suojan kastumiselta. Kovalla sateella pitää nopeutta rajoittaa huonon näkyvyyden vuoksi.” []

        [RA 10/2007]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe