Tilanne on seuraavanlainen. Täytän joulukuussa 19v, joten menen armeijaan 6-12 kuukaudeksi tammikuussa. Luultavasti olen siellä sen 12kk, saa nähdä. Armeijan jälkeen ajattelin etsiä vakituisen työpaikan, ostaa oman auton, jne. Asun armeijan jälkeen kotosalla luultavasti vielä sellaset 6-8kk riippuen ihan siitä, mitä maksaa muuttaa omaan vuokra-asuntoon.
Tiedän vuokrien hintoja täälläpäin, eli jos kaksioon muutan, se maksaisi sellaset 700e/kk aika pitkälti. Kysymykseni on kuitenkin seuraava, paljonko tulee yhteensä maksamaan kuukausittain, kun muutan omaan asuntoon? Eli jos joku voisi listata niitä asioita, jotka tulevat maksamaan. Olisi nimittäin kiva tietää, paljonko minulla täytyy olla rahaa säästössä ennen muuttoa vaikka onkin vakituinen työpaikka. Kuukausitulot voisi olla sellasta 1500e/kk.
Netti varmaankin tulee maksamaan joku 20-30e/kk, sähkö ? vesi ?.. Joissain asunnoissa vesi kuuluu kuukausimaksuun, mutta en voi tietää löydänkö sellaista asuntoa, joten lasketaan se mukaan. Mitä vielä? Ruoka tietysti, en kyllä tiedä yhtään paljonko siihenkään menee nuorella ihmisellä kuukausittain rahaa. Pääidea on se, ettei mitään ylimääräistä nyt ostella, vaan se mitä tarvitaan. Laittakaahan jotain infoa siitä, paljonko yhteiskulut tulisivat olemaan kuukausittain.
Kotoa muuttaminen, mitä maksaa?
11
14315
Vastaukset
- ja rahastakin
On täysin järjetöntä kuvitella pystyvänsä maksamaan noin 700 e kuukausivuokraa noin 1500 e bruttotuloilla (siitä jää nettona jotain 1200?).
Varsinkaan jos pitää autokin olla. Auton ylläpitoon menee vuodessa 1500-3000 euroa vaikka et ajaisi metriäkään, lisäksi auton lainanlyhennys päälle.
Ruokaan menee yhdeltä hengeltä jotain 100-300 euroa kuussa riippuen ruokahalun määrästä ja ruoanlaittotaidoista. Pakollisiin laskuihin (vesi, sähkö) ehkä 50 kuussa. Puhelinlasku, tvmaksu, , netti, lehdet? kaikki päälle. Ehkä ostat vaatteita tai käyt parturissa? Kodinhuoltoonkin menee joka kuu rahaa.
Vuokra-asunnoista pitää maksaa yleensä takuuvuokra, 2-3 vuokraa vastaava määrä.
Lisäksi muutto syö rahaa vaikka niitä huonekaluja ei kauheasti olisikaan.
Yllättävän paljon kuluu rahaa myös astioihin, ruokailuvälineisiin, liinavaatteisiin, pölynimuriin yms normaaleihin juttuihin kun ne joutuu kerralla ostamaan. Ellet siis ole varautunut ja ostellut kotoamuuttoa ajatellen jo varastoon.
Mistä muuten ajattelit hankkia noin nuorena vakituisen työpaikan? Onhan hyvä koulutus ja suhteita?- Kiedis
Enpä tullut kyllä tota ajatelleeksi. Minkäköhän hintasta asuntoa sitä sitten kannattaisi etsiskellä? Varmaan sitä rahaa muuton yhteydessä kuluu jonkin verran, kun tosiaan pitää kaikkea ostaa.
Eipä se niin kamalan vaikeata ole löytää "vakituinen" työpaikka Espoon alueella varsinkaan. Yo-todistus armeija pohjana, kun sitä vakituista työpaikkaa alan etsiä. Suurin osa työpaikoista etsii vakituista työntekijää, ei sellaista 3kk kestävää. Velikin esimerkiksi, tällä hetkellä 21v., koulutuksena lukio (ylioppilas) ja armeijan on käynyt, on tällä hetkellä Nokialla töissä. Mainittakoon, että varamiespalvelun kautta. Kun kyseinen työ loppuu, etsii varamiespalvelu hänelle toisen työpaikan. Taitaa hänenkin palkkansa tällä hetkellä olla se 1500-1600e/kk bruttona, kotosalla tosin asustelee.
En sano, että 1500e/kk palkkaista vakituista työpaikkaa helpolla löytää, mutta kyllä se mahdollista näköjään on, eikä veli mitenkään erityisen aktiivinen ole työpaikkaa etsiessään. Ennen armeijaa oli laitoshuoltajana 1500e/kk niin kauan, kunnes armeija alkoi. Kyllä sitä aina jokin työpaikka löytyy, jos toisesta joutuu äkkiseltään lähtemään. Armeijan jälkeen siis olen 20, kun sitä työpaikkaa alan etsiskellä.
Juu lehtiä ei kyllä tilailla. Pitäisi kai itse alkaa laskeskelemaan paljonko sitä rahaa oikeasti kuluu. Tarkoitatko, että vesi sähkö saisi yhteishintaan n.50e/kk? Vai 50e/vesi, 50e/sähkö. Itse kun en näistä kauheasti tiedä. Ruokaa nyt en kauheasti osaa itse laittaa, totta kai nyt niitä perusruokia kuitenkin. Onhan tässä kuitenkin aikaa opetella. Varmaan tulee kuitenkin syötyä sitä halvinta mahdollista, lähestulkoon.
Kotosalta saa aika paljon kaikkea "perustarvetta" mukaan, kun aika sille koittaa. Huonekaluja nyt tuskin kauheasti tarvitsee ostella, kalliita tosin ne vähäisetkin.
Paljon jaksoit kertoa, mihin sitä rahaa kuluu ja kiitos siitä! Koitan siis selvitellä, paljonko palkasta kuluu pakollisiin kuluihin kuukausittain rahaa. - Kiedis
Kiedis kirjoitti:
Enpä tullut kyllä tota ajatelleeksi. Minkäköhän hintasta asuntoa sitä sitten kannattaisi etsiskellä? Varmaan sitä rahaa muuton yhteydessä kuluu jonkin verran, kun tosiaan pitää kaikkea ostaa.
Eipä se niin kamalan vaikeata ole löytää "vakituinen" työpaikka Espoon alueella varsinkaan. Yo-todistus armeija pohjana, kun sitä vakituista työpaikkaa alan etsiä. Suurin osa työpaikoista etsii vakituista työntekijää, ei sellaista 3kk kestävää. Velikin esimerkiksi, tällä hetkellä 21v., koulutuksena lukio (ylioppilas) ja armeijan on käynyt, on tällä hetkellä Nokialla töissä. Mainittakoon, että varamiespalvelun kautta. Kun kyseinen työ loppuu, etsii varamiespalvelu hänelle toisen työpaikan. Taitaa hänenkin palkkansa tällä hetkellä olla se 1500-1600e/kk bruttona, kotosalla tosin asustelee.
En sano, että 1500e/kk palkkaista vakituista työpaikkaa helpolla löytää, mutta kyllä se mahdollista näköjään on, eikä veli mitenkään erityisen aktiivinen ole työpaikkaa etsiessään. Ennen armeijaa oli laitoshuoltajana 1500e/kk niin kauan, kunnes armeija alkoi. Kyllä sitä aina jokin työpaikka löytyy, jos toisesta joutuu äkkiseltään lähtemään. Armeijan jälkeen siis olen 20, kun sitä työpaikkaa alan etsiskellä.
Juu lehtiä ei kyllä tilailla. Pitäisi kai itse alkaa laskeskelemaan paljonko sitä rahaa oikeasti kuluu. Tarkoitatko, että vesi sähkö saisi yhteishintaan n.50e/kk? Vai 50e/vesi, 50e/sähkö. Itse kun en näistä kauheasti tiedä. Ruokaa nyt en kauheasti osaa itse laittaa, totta kai nyt niitä perusruokia kuitenkin. Onhan tässä kuitenkin aikaa opetella. Varmaan tulee kuitenkin syötyä sitä halvinta mahdollista, lähestulkoon.
Kotosalta saa aika paljon kaikkea "perustarvetta" mukaan, kun aika sille koittaa. Huonekaluja nyt tuskin kauheasti tarvitsee ostella, kalliita tosin ne vähäisetkin.
Paljon jaksoit kertoa, mihin sitä rahaa kuluu ja kiitos siitä! Koitan siis selvitellä, paljonko palkasta kuluu pakollisiin kuluihin kuukausittain rahaa.Nettona sitä palkkaa siis jäisi n.1300e/kk.
- Kiedis
Kiedis kirjoitti:
Nettona sitä palkkaa siis jäisi n.1300e/kk.
Vakituisella työpaikalla en siis tarkoita tässä tapauksessa työpaikkaa, jossa olisin seuraavat 8 vuotta töissä. Tarkoitan sellaista, jossa pärjää vuoden ainakin.
- kokenut
Olen samaa mieltä yhden kirjoittajan kanssa siitä,ettei ole mitään järkeä maksaa n. 700 € vuokraa 1500 € bruttotuloilla,sillä muuten joudut aika tiukilla elämään. Mun kuukausimenot ovat seuraavan laiset:
Vuokra,vesi ja sauna 401 €
ruoka 150 € (saa hyvin perustarpeet ja jos laittaa itse enimmäkseen)
sähkö 13 €
bussikortti 43 €
puhelin n. 13 €
tv-lupa n. 18 €
netti 22 €
vakuutukset 8 €
reseptilääkkeet 7 €
hygienia 25 € (sisältää vessapaperi,deudorantti,pyykinpesuaine,tiskiaine,
kuorintavoide,siivousliinat...)
lääkärikäynnit n. 15 €
Nämä tekee yhteensä 715 € ja tuloja on 875 € nettona,eli semmoset 160 € jää ylimääräistä. Siitä sitten ostelen vaatteita tarpeen mukaan,käyn parturissa,ulkona syömässä,uimahallissa ja jotain pieniä retkiä teen. Jos haluan johonkin pitemmälle matkustaa,niin sitten täytyy useampi kuukausi säästää. Yllättäviä menoja voi myös tulla,joten niihinkin kannattaa varautua säästämällä jokunen summa kuukaudessa. Itelleni onneksi niitä ei usein tule.
Kun sisustat tulevaa kotiasi,niin siihenkin menee rahaa yllättävän paljon. Varsinkin jos ostat kaikki uutena,kuten huonekalut,astiat,ruuanlaittovälineet ym. Mulla vanhemmat ja sukulaiset avustivat paljon,joten itse pääsin aika helpolla. Sain mm. sängyn,lipaston ja tv-jalustan heiltä. Itse tarvitsi ostaa vain ruokailuryhmä,tietokonepöytä,kukkatuoli ja sohvapöytä ja niiden lisäksi jotain pieniä tavaroita,kuten keittiövälineitä. Tosin nekin maksoi vanhemmat/sukulaiset,vaikka olin säästänyt niitä varten rahaa. Maksoivat myös takuuvuokran,joka yleensä on n. 600-800 €,riippuen asunnon koosta,sijainnista ym. tekijöistä. Eli kannattaa hyödyntää vanhempia ja sukulaisia tässä asiassa,jos vaan sulla on hyvät välit niihin ja ovat halukkaita avustamaan taloudellisesti.
Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle.- Kiedis
Kiitos viestistä, tosta oli tosiaankin hyötyä, kun katselee noita kuukausittaisia menoja. Sain jotain tällasta laskettua:
• Auto: 1600e/vuosi (133e/kk) bensat autovero 130e/vuosi (10e/kk)
• Netti 1M/512 kbit/s: 25e/kk
• Vesi 30e/kk
• Sähkö 30e/kk
• Ruoka 200e/kk
Eli toisinsanoen, noiden jälkeen jäisi vuokraan ja kaikkeen muuhun n.750e/kk. Ehkä kaupungin kautta saisi jonkinlaisen halvemman asunnon, yksiön tai kaksion, vaikka n.500e/kk. Jos ajaa pihisti autolla, bensoihin menee ehkä n.50e/kk. Tällöin ylimääräistä jäisi 500e/kk vuokralla n.200e kuukaudessa.
Saan kanssa aika paljon kaikkea vanhemmilta/sukulaisita, kun muutan pois kotoa. Sänky, tietokone, tv, kirjoituspöytä, jotain hyllyjäkin varmaan, astioita, jne. Koitin vain jonkinlaista tietoa saada siitä, paljonko pakolliset menot maksavat kuukaudessa ja minkälaiseen asuntoon on varaa. Paljonko yksin eläminen näin muuten maksaa. Siitä olen nyt aika hyvän käsityksen saanut. Kannattaisi varmaan siis säästää vaikka 2-3 kuukauden palkka takuuvuokran lisäksi ennen muuttamista. Sillä ainakin pääsisi alkuun. Ihmettelen vain, miten saat 600-800e takuuvuokrasta, kun pari henkilöä on nyt minulle sanonut, että se on yleensä 2-3 kuukauden vuokra. Vissiin tilannekohtainen kuitenkin. Toisinsanoen, jos ostan ne mitä suunniteltu sisältäen auton, voisin muuttaa n. 6-7 kuukauden jälkeen siitä, kun vakituinen työpaikka armeijan jälkeen löytyy. Pääsen siis muuttohommiin luultavasti loppukesästä. =)
Onnekseni, mitä nyt huomasin niin suurimmassa osassa asunnoista (ainakin kerrostaloissa/rivitaloissa) tuuppaa olemaan vesilasku n.15e/kk/hlö.
Löytyyhän täältä näköjään 520e/kk vuokrahinnallakin hieno pienehkö kerrostaloasunto. Tonne voisin oikeestaan muuttaa vaikka heti, jos olisi tilanne sellainen.
Kysyisin silti, mitä nämä tarkoittavat:
Hoitovastike: 85,40 € / kk
Rahoitusvastike: 51,85 € / kk
Yhtiövastike: 137,25 € / kk
Lisätietoa maksuista: Rahoitusvastikkeesta 26,84€ on tulevan ikkuna- ja autokatosremontin osuutta. Sitä maksetaan kevääseen 2008 saakka, jolloin tiedetään lopulliset kustannukset. . Vesimaksu sisältyy vastikkeeseen.
Asunnosta on ilmoitettu myyntihinta, sekä vuokrahinta. - ja rahastakin
Kiedis kirjoitti:
Kiitos viestistä, tosta oli tosiaankin hyötyä, kun katselee noita kuukausittaisia menoja. Sain jotain tällasta laskettua:
• Auto: 1600e/vuosi (133e/kk) bensat autovero 130e/vuosi (10e/kk)
• Netti 1M/512 kbit/s: 25e/kk
• Vesi 30e/kk
• Sähkö 30e/kk
• Ruoka 200e/kk
Eli toisinsanoen, noiden jälkeen jäisi vuokraan ja kaikkeen muuhun n.750e/kk. Ehkä kaupungin kautta saisi jonkinlaisen halvemman asunnon, yksiön tai kaksion, vaikka n.500e/kk. Jos ajaa pihisti autolla, bensoihin menee ehkä n.50e/kk. Tällöin ylimääräistä jäisi 500e/kk vuokralla n.200e kuukaudessa.
Saan kanssa aika paljon kaikkea vanhemmilta/sukulaisita, kun muutan pois kotoa. Sänky, tietokone, tv, kirjoituspöytä, jotain hyllyjäkin varmaan, astioita, jne. Koitin vain jonkinlaista tietoa saada siitä, paljonko pakolliset menot maksavat kuukaudessa ja minkälaiseen asuntoon on varaa. Paljonko yksin eläminen näin muuten maksaa. Siitä olen nyt aika hyvän käsityksen saanut. Kannattaisi varmaan siis säästää vaikka 2-3 kuukauden palkka takuuvuokran lisäksi ennen muuttamista. Sillä ainakin pääsisi alkuun. Ihmettelen vain, miten saat 600-800e takuuvuokrasta, kun pari henkilöä on nyt minulle sanonut, että se on yleensä 2-3 kuukauden vuokra. Vissiin tilannekohtainen kuitenkin. Toisinsanoen, jos ostan ne mitä suunniteltu sisältäen auton, voisin muuttaa n. 6-7 kuukauden jälkeen siitä, kun vakituinen työpaikka armeijan jälkeen löytyy. Pääsen siis muuttohommiin luultavasti loppukesästä. =)
Onnekseni, mitä nyt huomasin niin suurimmassa osassa asunnoista (ainakin kerrostaloissa/rivitaloissa) tuuppaa olemaan vesilasku n.15e/kk/hlö.
Löytyyhän täältä näköjään 520e/kk vuokrahinnallakin hieno pienehkö kerrostaloasunto. Tonne voisin oikeestaan muuttaa vaikka heti, jos olisi tilanne sellainen.
Kysyisin silti, mitä nämä tarkoittavat:
Lisätietoa maksuista: Rahoitusvastikkeesta 26,84€ on tulevan ikkuna- ja autokatosremontin osuutta. Sitä maksetaan kevääseen 2008 saakka, jolloin tiedetään lopulliset kustannukset. . Vesimaksu sisältyy vastikkeeseen.
Asunnosta on ilmoitettu myyntihinta, sekä vuokrahinta.Kirjoitit:
"Kysyisin silti, mitä nämä tarkoittavat:
Asunnosta on ilmoitettu myyntihinta, sekä vuokrahinta. "
Vuokralaisen asumiskuluja on ainoastaan kerrottu vuokra ja lisäksi mahdollinen erillinen vesimaksu ja kulutuksen mukainen sähkömaksu. Nuo vastikejutut koskevat asunnon ostajaa ja omistajaa eli asunnon omistaja maksaa lainanlyhennyksen lisäksi joka kuukausi erilaisia huoltokuluja jotka yleensä nivotaan yhteen "yhtiövastikkeen" nimen alle.
Minun kuukausibudjettini esimerkin omaisesti, sinkkutalous.
Tulon nettona 1400 euroa
Lainanlyhennys vastike 600 euroa
Ruoka 200 euroa (enintään)
Pakolliset kulut (vesi, sähkö, netti, vakuutukset) 60 euroa
Vapaaehtoiset vakimenot (puhelin, lehdet) noin 50 euroa
Vapaa hömppäbudjetti 100 euroa kuussa ;D
Eli säästöön jää joka kuukausi noin 300-400 euroa, se menee rahastoon eli tavoitteena on saada kämpän loput maksettua kerralla ellei tule mitään ylimääräisiä yllättäviä menoja joiden takia joudun rahastosäästöjäni veroittamaan.
En omista autoa koska asun lähellä työpaikkaani ja olen tavattoman kekseliäs tekemään hyvää ruokaa pienellä rajalla. - Kiedis
ja rahastakin kirjoitti:
Kirjoitit:
"Kysyisin silti, mitä nämä tarkoittavat:
Asunnosta on ilmoitettu myyntihinta, sekä vuokrahinta. "
Vuokralaisen asumiskuluja on ainoastaan kerrottu vuokra ja lisäksi mahdollinen erillinen vesimaksu ja kulutuksen mukainen sähkömaksu. Nuo vastikejutut koskevat asunnon ostajaa ja omistajaa eli asunnon omistaja maksaa lainanlyhennyksen lisäksi joka kuukausi erilaisia huoltokuluja jotka yleensä nivotaan yhteen "yhtiövastikkeen" nimen alle.
Minun kuukausibudjettini esimerkin omaisesti, sinkkutalous.
Tulon nettona 1400 euroa
Lainanlyhennys vastike 600 euroa
Ruoka 200 euroa (enintään)
Pakolliset kulut (vesi, sähkö, netti, vakuutukset) 60 euroa
Vapaaehtoiset vakimenot (puhelin, lehdet) noin 50 euroa
Vapaa hömppäbudjetti 100 euroa kuussa ;D
Eli säästöön jää joka kuukausi noin 300-400 euroa, se menee rahastoon eli tavoitteena on saada kämpän loput maksettua kerralla ellei tule mitään ylimääräisiä yllättäviä menoja joiden takia joudun rahastosäästöjäni veroittamaan.
En omista autoa koska asun lähellä työpaikkaani ja olen tavattoman kekseliäs tekemään hyvää ruokaa pienellä rajalla.Kiitokset tiedosta. Tiedänpä, ettei siitä tarvitse monen moneen vuoteen huolehtia. Eli nyt ei muuta kuin odottelemaan ja n. vuoden päästä asuntoa etsiskelemään. Kiitos vastanneille! Teistä on ollut suuri apu, ja olen saanut hyvän käsityksen siitä, mihin sitä rahaa kuluu ja kuinka paljon. Loppu selviää kokeilemalla.
- --------
Asun yhdessä avomieheni kanssa, joten osa kuluistakin jakaantuu. Jaamme 990e vuokran, sähkölasku on n.20e/kk, vakuutus 6e/kk, netti 36 euroa/kk, lehti 13e/kk, ruoka, -lemmikki, -perustavarat kuten WC-paperi ym. kulut n.250e/kk, ehkäisy 10e/kk. Näistä molemmat siis maksavat reilu 650e/kk. Lisäksi vesimaksu 13e/hlö/kk, bussikortti 40e/kk, puhelinlasku 20e/kk ja muita (enemmän tai vähemmän välttämättömiä) kuluja. Parin tonnin palkka kuluu nopeasti, joskus jää jotain säästöön.
Toki pärjää pienemmälläkin palkalla, kun karsii kaiken turhan ja vertailee hintoja välttämättömissä kuluissa. Joka-aamuisen hesarin lukematta jättämiseen ei kuole, ravitsevaa&maukasta ruokaa saa halvallakin kun opettelee kokkaamaan. Turha puhelimessa lätiseminen maksaa, samoin valojen unohtuminen päälle tai lämpötilan pitäminen t-paitakeleissä paukkupakkasilla. ja niin edelleen. Fiksu pärjää kun muistaa, että kaikki maksaa.
Muuta muuttoon liittyvää: Vakuusmaksu on yleensä 1-3kk vuokraa vastaava summa (ja huom! Tuo 3 kk on sitten lain määrämä yläraja, joten sitä enempää ei kannata lähteä maksamaan), tosin vaikkapa satolla se on 250 euroa ja yksityisillä yleisimmin 2kk. Työnantajalta voi kysyä mahdollisuutta vuokrata heidän nimissään, tällöin työnantaja maksaa vakuuden (ja saa sen luonnollisesti sopimuksen päätyttyä itselleen korkojen kera, mikäli vakuudelle tehdään tili eikä itse tarvitse säästää kuukausitolkulla) ja vuokra vähennetään suoraan palkasta (lisää luottavaisuutta vuokranantajan suunnalta eikä itse tarvitse miettiä asiaa). Irtisanomisaika vuokralaisen irtisanoessa on 1kk ja vuokranantajan irtisanoessa 3kk tai 6kk, jos on asunut asunnossa yli vuoden.Asunto kannattaa sisäänmuutettaessa tarkistaa ja kirjata/kuvata/ottaa muuta todistusaineistoa mahdollisista vioista/vaurioista, ja ilmoittaa niistä. Muuten voi poismuuttaessa tulla yllättäviä korjauslaskuja, joiden todistaminen jonkun muun aiheuttamaksi voi olla vaikeaa (nim.kokemusta on). Laki on hyvä tuntea ja kusetetuksi/rahastetuksi ei ole kiva joutua.
Huonekaluja saa halvalla kierrätyskeskuksista, ja ne voi kustomoida mieluisiksi ja persoonallisiksi. - rikasta porukkaa...
Itselläni jää vuokran jälkeen rahaa käytettäväksi max.250e/kk. Olen opiskelija ja teen sen verran töitä kuin pystyn...
- toinen opiskelija
Mulle jää vuokran jälkeen 100 euroa käteen. Teen kesäisin niin paljon töitä, että saan vuoden ruokarahat säästettyä :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559