Hei,
Haastattelu olisi tulossa ja haluaisinkin tiedustella onko mielenkiintoista työtä ja minkälainen on pohjapalkka, millaisia lisiä, paljonko yleensä työtunteja,paljonko noin bruttopalkka kuukaudessa jne. lisätietoja
Kiitooksia asiallisista vastauksista.
Vr ratapihatyöntekijä
93
36072
Vastaukset
- tietoa
Työ on miltei poikkeuksetta erittäin raskasta. Lisäksi ulkotyö tekee suuren lisänsä raskauteen, talvipakkaset, vesisateet, älytön helle.. Kävelyä työvuorossa saattaa tulla jopa 15km vuorossa. Työ on myöskin rehellisesti sanottuna vaarallista, jos ei ajatus tahdo pysyä työssä ihan koko ajan ja jälki vahingon sattuessa todella rumaa.
Alkupalkka ennen juuri viikonloppuna tehtyä uutta TESiä muistaakseni 1718 euroa junamiehellä. Palkka nousee kuulemani mukaan yleisen linjan verran. Lisät joihinkin aloihin verrattuna huonot, esim. yötyö jota on n.2 vuoroa viikossa korvataan vapaana 20 min per tehty tunti. Lauantai muistaakseni 25%, sunnuntai 100%. Ja et siis hanki yövuoroillasi vapaata varastoon, vaan hyvitys on huomioitu jakson tunteihin. Eli käytännössä lisiä ei tule kuin muutama kymppi kuussa ellet sitten satu olemaan viikonloppuisin töissä. Silloin yleensä kuitenkin harvemmin töitä, kun junia kulkee harvemmin kuin viikolla. Päivävuorot yleensä helppoja ja hiljaisia, mutta yövuorot jatkuvaa kiirettä. Tavarajunathan kulkevat pääasiassa öisin.
Junamiehet toimivat yleensä tiimissä, johon kuuluu veturinkuljettaja, junamies ja vaihtotyönjohtaja.
Kaikki uudet taloon tulevat junamiehet koulutetaan tänä päivänä vaihtotyönjohtajiksi eli ratapihakonduktööriksi noin vuoden junamiehenä olon jälkeen ja silloin tietysti peruspalkka nousee jonnekin vajaan parin tonnin kieppeille (vanhan TESin mukaan).
Silti on mielestäni tänä päivänä hyvä ja ainakin varma työnantaja ja työsuhdejunalippukin oikeuttaa matkustamaan rajattomasti junalla.
Koulutus junamieheksi kestää 3kk ja on palkatonta.
Terveysvaatimukset todella kovat. Jokaiselle taloon tulijalle tehdään huumetesti. Lisäksi psykologinen testi tehdään ulkopuolisen arvioijan puolesta. Nämä kaikki siis ennen kuin pääsee koulutukseen. Ainakin aiemmin hakijoita ollut paljon, joten helppoa ei ole päästä töihin asti.
Kuitenkin onnea yritykseen.- Nimetön
et monet hakee vr:lle töihin jos kerran raskas,epäsäännöllinen ja huonopalkkainen homma???
Vaikka ois kuinka varma työnantaja ni eihän tonne ole mitään järkeä mennä sen perusteella.
Aika hanurist jos ei edes pääse noin 2000 ecun brutto palkalle...huh huh... - tuo on
Nimetön kirjoitti:
et monet hakee vr:lle töihin jos kerran raskas,epäsäännöllinen ja huonopalkkainen homma???
Vaikka ois kuinka varma työnantaja ni eihän tonne ole mitään järkeä mennä sen perusteella.
Aika hanurist jos ei edes pääse noin 2000 ecun brutto palkalle...huh huh...palkka on todella huono verrattuna työhön. Mielikuva maleksivista rautatieläisistä ei ole pitänyt enää vuosiin paikkaansa. VR on yritys, joka tavoittelee voittoa.
Uudet palkkataulukot tulleet tänään:
Junamies:
1.10.07 alkaen 1 786,75
1.10.08 alkaen 1 849,29
1.07.09 alkaen 1 887,20
Tosin vuoden sisään taloon tulosta käytävä ratapihakonduktöörikurssi nostaa palkan seuraaviin:
1.10.07 alkaen 1 984,25
1.10.08 alkaen 2 053,70
1.07.09 alkaen 2 095,80 - Nimetön
tuo on kirjoitti:
palkka on todella huono verrattuna työhön. Mielikuva maleksivista rautatieläisistä ei ole pitänyt enää vuosiin paikkaansa. VR on yritys, joka tavoittelee voittoa.
Uudet palkkataulukot tulleet tänään:
Junamies:
1.10.07 alkaen 1 786,75
1.10.08 alkaen 1 849,29
1.07.09 alkaen 1 887,20
Tosin vuoden sisään taloon tulosta käytävä ratapihakonduktöörikurssi nostaa palkan seuraaviin:
1.10.07 alkaen 1 984,25
1.10.08 alkaen 2 053,70
1.07.09 alkaen 2 095,80paljonko on yleensä tunteja kuukaudessa???
ja mitä lisiä yleensä palkkaan tulee?Iltalisiä,olosuhdelisiä??
paljonkohan keskimäärin kuukausibrutto? - tietoja
Nimetön kirjoitti:
paljonko on yleensä tunteja kuukaudessa???
ja mitä lisiä yleensä palkkaan tulee?Iltalisiä,olosuhdelisiä??
paljonkohan keskimäärin kuukausibrutto?Tunnit lasketaan yleensä kolmen viikon jaksoissa. Palkka kuitenkin kuukausittain 15. päivä ja lisät yleensä viimeinen päivä.
Tunteja viikossa 38h20min, joten niitä pekkasia ei siten kerry. Todellisista työtunneista en uskalla sanoa paljoa. Yleisesti työpaikoilla kuitenkin tehdään työtä urakkaluonteisesti tauoista tinkimällä ja päästään aiemmin kotiin. Tehtävät hommat on yleensä vuoron alussa melko tarkkaan tiedossa ja sen mukaan mennään. Usein urakat kuitenkin ns. "kusevat" kun tulee odottamaton viivästys. Kuukausipalkka kuitenkin tulee vaikka tunteja olisi kuinka vähän, ellet sitten itse ota vapaata.
Iltalisä 15% ja maksetaan ainoastaan välillä 18-21. Iltayhdeksän jälkeen yölisä, joka siis hyvitetään vapaa-aikana jaksojen tunneissa. Lisillä ei siis juhlita.
Täältähän näitä voi ihmetellä, tosin TES vanhentunut viime kuun lopussa ja uutta ei ole vielä julkaistu, joten parannuksista/huononnuksista ei voi tietää.
Rautatieläisten Liitto:
http://www.rautl.fi/index.php
TES:
http://www.rautl.fi/easydata/customers/rautl/files/Tyoehtosopimukset/RAUTL_tes_2005-2007_paivitetty_elokuu_2005.doc.pdf - lupaa enemmää
tietoja kirjoitti:
Tunnit lasketaan yleensä kolmen viikon jaksoissa. Palkka kuitenkin kuukausittain 15. päivä ja lisät yleensä viimeinen päivä.
Tunteja viikossa 38h20min, joten niitä pekkasia ei siten kerry. Todellisista työtunneista en uskalla sanoa paljoa. Yleisesti työpaikoilla kuitenkin tehdään työtä urakkaluonteisesti tauoista tinkimällä ja päästään aiemmin kotiin. Tehtävät hommat on yleensä vuoron alussa melko tarkkaan tiedossa ja sen mukaan mennään. Usein urakat kuitenkin ns. "kusevat" kun tulee odottamaton viivästys. Kuukausipalkka kuitenkin tulee vaikka tunteja olisi kuinka vähän, ellet sitten itse ota vapaata.
Iltalisä 15% ja maksetaan ainoastaan välillä 18-21. Iltayhdeksän jälkeen yölisä, joka siis hyvitetään vapaa-aikana jaksojen tunneissa. Lisillä ei siis juhlita.
Täältähän näitä voi ihmetellä, tosin TES vanhentunut viime kuun lopussa ja uutta ei ole vielä julkaistu, joten parannuksista/huononnuksista ei voi tietää.
Rautatieläisten Liitto:
http://www.rautl.fi/index.php
TES:
http://www.rautl.fi/easydata/customers/rautl/files/Tyoehtosopimukset/RAUTL_tes_2005-2007_paivitetty_elokuu_2005.doc.pdfkukaan terve mies ei hae vr kusetus firmaan töihin, henkilöstöpolitiikka on alistamista ,perseestä,pahin eteläsuomi. valvonta stasi luokkaa sähköposteissa ja siihen ylemmän johdon siunaus kaikkien hyvien työpaikkojen luottamus ajattelu on mennyt pols. Tutki työkaverin tulosteita ja polta työkaverisi kulttuuriin. paras homokaveri on irtisanotuu paras kaveri.Tämänkin viestin perään laitetaan kytät perään.Helvitin homot mustalaiset ,kari ja ari. kun pitäisi toimitusjohtajan katsoa peillin. kun saan sen lopputilin niin myyn teidät huorat isänöitsijäll,tilaajalle ym,
- Ratapihatyöntekijä
Nimetön kirjoitti:
et monet hakee vr:lle töihin jos kerran raskas,epäsäännöllinen ja huonopalkkainen homma???
Vaikka ois kuinka varma työnantaja ni eihän tonne ole mitään järkeä mennä sen perusteella.
Aika hanurist jos ei edes pääse noin 2000 ecun brutto palkalle...huh huh...Itse olen ollut monenlaisessa työssä eri aloilla ja kyllä ratapihalla on hyvä tehdä töitä ja työ ei stressaa niinkuin monessa muussa paikassa, koska on työ varmaa ja työtahti on sopiva. Palkka on aivan hyvä ainakin minun mielestäni. Koska vapaa-aikaa on normi ihmistä enemmän, kerkeää kompensoimaan "pieniä" tuloja halutessaan tekemällä vaikka toista työtä tai jotain muuta rahanarvoista mikä on kotiin päin.
Työ on kyllä yllättävän vaarallista ja koko ajan pitää olla valppaana ja aivoja ei saa laittaa narikkaan missään vaiheessa kun töitä tehdään, tauolla sitten vasta huilataan. Taukojakin on kuitenkin ja välillä ehtii pari tuntia nukahtaakkin, kunhan ensin on tehnyt työt hyvin ja rivakasti.
Nyt vaihtotyönjohtajana saan sellaiset 2000-2150 euroa kuukaudessa palkkaa, siis lisineen keskimäärin. Eikä se minusta todellakaan niin huonosti ole jos ajattelee miten vähän töitä teen kuukaudessa ja kun palkankorotus tuossa napsahti. Työthän siis saa tehdä urakalla ja kun vähennetään yötyöstä tuleva aika hyvitys, niin olisinko kolmessa viikossa oikeasti töissä sellaiset maksimissaan sata tuntia. Entisissä työpaikoissa olin 120 tuntia ja ylityöt päälle naimisisa työni kanssa. Ja joka työvuoro piti olla työpaikalla vaikka kuinka nopeaa työnsä hoiti. Ratapihalta pääsee pois kun hommat tehty!
Ulkotyötähän se on, mutta ulkona ollaan parisen tuntia maksimissaan kerralla ja sitten taukoillaan pitkiäkin rupeamia. Työtahti on todellakin hyvä ja vapaata on riittävästi.
En voi valittaa, vaikka kova valittaja olenkin! - Joo mutta
lupaa enemmää kirjoitti:
kukaan terve mies ei hae vr kusetus firmaan töihin, henkilöstöpolitiikka on alistamista ,perseestä,pahin eteläsuomi. valvonta stasi luokkaa sähköposteissa ja siihen ylemmän johdon siunaus kaikkien hyvien työpaikkojen luottamus ajattelu on mennyt pols. Tutki työkaverin tulosteita ja polta työkaverisi kulttuuriin. paras homokaveri on irtisanotuu paras kaveri.Tämänkin viestin perään laitetaan kytät perään.Helvitin homot mustalaiset ,kari ja ari. kun pitäisi toimitusjohtajan katsoa peillin. kun saan sen lopputilin niin myyn teidät huorat isänöitsijäll,tilaajalle ym,
Alistajat joka paikassa joutuvat kohta katsomaan peiliin jos meinaavat henkilökuntaa saada!
Tiedä sitten mikä on Veeärrällä homman nimi, mutta eikös se oo aika hyvä henkinen työpaikka?
Jokunen mulkku tietenkin sinnekkin on mennyt töihin pilaamaan toisten fiiliksiä työntekoon, mutta joka paikassahan niitä on;) - joka hommassahan
Ratapihatyöntekijä kirjoitti:
Itse olen ollut monenlaisessa työssä eri aloilla ja kyllä ratapihalla on hyvä tehdä töitä ja työ ei stressaa niinkuin monessa muussa paikassa, koska on työ varmaa ja työtahti on sopiva. Palkka on aivan hyvä ainakin minun mielestäni. Koska vapaa-aikaa on normi ihmistä enemmän, kerkeää kompensoimaan "pieniä" tuloja halutessaan tekemällä vaikka toista työtä tai jotain muuta rahanarvoista mikä on kotiin päin.
Työ on kyllä yllättävän vaarallista ja koko ajan pitää olla valppaana ja aivoja ei saa laittaa narikkaan missään vaiheessa kun töitä tehdään, tauolla sitten vasta huilataan. Taukojakin on kuitenkin ja välillä ehtii pari tuntia nukahtaakkin, kunhan ensin on tehnyt työt hyvin ja rivakasti.
Nyt vaihtotyönjohtajana saan sellaiset 2000-2150 euroa kuukaudessa palkkaa, siis lisineen keskimäärin. Eikä se minusta todellakaan niin huonosti ole jos ajattelee miten vähän töitä teen kuukaudessa ja kun palkankorotus tuossa napsahti. Työthän siis saa tehdä urakalla ja kun vähennetään yötyöstä tuleva aika hyvitys, niin olisinko kolmessa viikossa oikeasti töissä sellaiset maksimissaan sata tuntia. Entisissä työpaikoissa olin 120 tuntia ja ylityöt päälle naimisisa työni kanssa. Ja joka työvuoro piti olla työpaikalla vaikka kuinka nopeaa työnsä hoiti. Ratapihalta pääsee pois kun hommat tehty!
Ulkotyötähän se on, mutta ulkona ollaan parisen tuntia maksimissaan kerralla ja sitten taukoillaan pitkiäkin rupeamia. Työtahti on todellakin hyvä ja vapaata on riittävästi.
En voi valittaa, vaikka kova valittaja olenkin!saa tuon palkan ilman koulutustakin.Poislukien jotkut siivoustyöt.
- Ratapihatyöntekijä
joka hommassahan kirjoitti:
saa tuon palkan ilman koulutustakin.Poislukien jotkut siivoustyöt.
Mutta saako niin helpolla? Ei se raha, vaan miten sen tienaa! ja kyllä vapaa-ajallekin pitää arvoa antaa ja arvostaa sitä, että kun töistä lähtee ja painaa oven kiinni, niin sieltä ei sitten sen jälkeen soitella ja häiritä vapaata.
- varastos
Ratapihatyöntekijä kirjoitti:
Mutta saako niin helpolla? Ei se raha, vaan miten sen tienaa! ja kyllä vapaa-ajallekin pitää arvoa antaa ja arvostaa sitä, että kun töistä lähtee ja painaa oven kiinni, niin sieltä ei sitten sen jälkeen soitella ja häiritä vapaata.
niin saan 2200 ekee
- mutta erona on se
varastos kirjoitti:
niin saan 2200 ekee
että sinä kehräät lankaa sillä vitun rukilla huomattavasti enemmän siihen rahaan kuin ratapihamies rautateillä. Sä teet hommia siihen rataan n. 40 tuntia viikosa, kun rp-mies tekee 20-25 tuntia.
- Nimetön
mutta erona on se kirjoitti:
että sinä kehräät lankaa sillä vitun rukilla huomattavasti enemmän siihen rahaan kuin ratapihamies rautateillä. Sä teet hommia siihen rataan n. 40 tuntia viikosa, kun rp-mies tekee 20-25 tuntia.
tuo paikkansa et kuussa ois ratapiahtyöntekijällä noin 115 tuntia...muistaakseni..
kun kävin jo tos haastattelus..katotaan miten käy... - Ratapihatyöntekijä
Nimetön kirjoitti:
tuo paikkansa et kuussa ois ratapiahtyöntekijällä noin 115 tuntia...muistaakseni..
kun kävin jo tos haastattelus..katotaan miten käy...Minä olen parhaimpina kuukausina selvinnyt 80 tunnilla ja saanut tietenkin kuukaisipalkan. Siis sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että kun Vr:llä saa yötunnista kartutettua työaikaa 1.2 kertoimella. Ja sitten kun vielä tekee hommat nopeasti urakkaluontoisesti, niin tässä firmassa riittää kun homma pelaa, eli saa lähteä kotiin kun vuoron työt tehty. Joskus tietenkin tulee yllätyksiä ja joutuu jonkun extrahommat tekemään kun vittumainen mesu sattuu joka ei tajua homman ydintä. Mutta sillä toiminnalla että aletaan työvuorot tekemään ihan tunti tunnista ei saavuteta mitään, koska silloin tietenkin työtahti hiljenee, tauot pidetään sekunnilleen ja homma laahaa jäljessä ja töitä siirtyy seuraavalle vuorolle.
Toivottavasti tähän ei Vr:llämennä, vaan tajutaan kaikkien etu, siis firman ja työntekijän! Kyllä jos hikipäässä hommia painaa, niin palkinto saa olla se aikaisempi kotiin pääsy! TURVALLISUUS ON KUITENKIN AINA ETUSIJALLA TÄSSÄ FIRMASSA! - Nimetön
Ratapihatyöntekijä kirjoitti:
Minä olen parhaimpina kuukausina selvinnyt 80 tunnilla ja saanut tietenkin kuukaisipalkan. Siis sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että kun Vr:llä saa yötunnista kartutettua työaikaa 1.2 kertoimella. Ja sitten kun vielä tekee hommat nopeasti urakkaluontoisesti, niin tässä firmassa riittää kun homma pelaa, eli saa lähteä kotiin kun vuoron työt tehty. Joskus tietenkin tulee yllätyksiä ja joutuu jonkun extrahommat tekemään kun vittumainen mesu sattuu joka ei tajua homman ydintä. Mutta sillä toiminnalla että aletaan työvuorot tekemään ihan tunti tunnista ei saavuteta mitään, koska silloin tietenkin työtahti hiljenee, tauot pidetään sekunnilleen ja homma laahaa jäljessä ja töitä siirtyy seuraavalle vuorolle.
Toivottavasti tähän ei Vr:llämennä, vaan tajutaan kaikkien etu, siis firman ja työntekijän! Kyllä jos hikipäässä hommia painaa, niin palkinto saa olla se aikaisempi kotiin pääsy! TURVALLISUUS ON KUITENKIN AINA ETUSIJALLA TÄSSÄ FIRMASSA!ihan hyvä systeemi..jää "elämiseenkin" enemmän aikaa. Itse pääsinkin jatkoon..niihin psyco testeihin.
Elikkäs palkka on noin 2000 euroa/kk brutto kun käy vuoden jälkeen sen lisä koulutuksen??
Ilmeisesti myös on nämä perus heko:t jne jotka myös nostavat kk-palkkaa? - VTJ
Nimetön kirjoitti:
ihan hyvä systeemi..jää "elämiseenkin" enemmän aikaa. Itse pääsinkin jatkoon..niihin psyco testeihin.
Elikkäs palkka on noin 2000 euroa/kk brutto kun käy vuoden jälkeen sen lisä koulutuksen??
Ilmeisesti myös on nämä perus heko:t jne jotka myös nostavat kk-palkkaa?Totta helvetissä nostaa, vittu soikoon! Oot poika ymmärtänyt jutun. Tervetuloa hommiin äijjien joukkoon!!
- Nimetön
VTJ kirjoitti:
Totta helvetissä nostaa, vittu soikoon! Oot poika ymmärtänyt jutun. Tervetuloa hommiin äijjien joukkoon!!
V*ttu sinä käteen...
- VTJ
Nimetön kirjoitti:
V*ttu sinä käteen...
Et kai saatana nulikka ala hyppiin nenille? Se on poika pitkä ja kivinen tie jos mulle alat jumalauta nuorimies!! Mieti vielä ja pyydä sitten anteeksi!! Olet edelleenkin tervetullut taloomme ratapihamieheksi..
- Nimetön
VTJ kirjoitti:
Et kai saatana nulikka ala hyppiin nenille? Se on poika pitkä ja kivinen tie jos mulle alat jumalauta nuorimies!! Mieti vielä ja pyydä sitten anteeksi!! Olet edelleenkin tervetullut taloomme ratapihamieheksi..
voi voi...mikähän oikein luulet olevasi...ja mistä päättelet et haistattelija on poika? No tommosille on tilaa saunan takana...
- ..................
Kuulostaa perkele vieköön kunnon miehen työltä! Laskekaa minut mukaan.Ei haittaa vaikka palkak ei ole korkein,haluan tähän työhön ,vähintään nyt ainakin kahdeksi vuodeksi.
Miten ,tarkoaako Vr sitten minkäänlaisia majoituksia ??
Entä ruokailupuoli ??- Ratapihatyöntekijä
Vtj-kurssilla ainakin tarjosi molemmat ja päivärahat päälle, muistaakseni. Koulutus oli pääasiassa omalla työpaikalla palkallisena, lukuunottamatta pientä visittiä Pasilassa.
Se on miesten työtä, MINENOMAAN! Neidit voivat suosiolla mennä kaltaisilleen tarkoitettuihin toimisto töihin, eli ei ratapihalle. - Ratapihatyöntekijä
Jos meinaa hakea, niin pitää olla psykologisesti ja terveydellisesti kelpaava. Ja se testataan kovilla testeillä ja useilla erilaisilla tarkastuksilla nykypäivänä. Harva hakija tulee valituksi!
- .......
Ratapihatyöntekijä kirjoitti:
Jos meinaa hakea, niin pitää olla psykologisesti ja terveydellisesti kelpaava. Ja se testataan kovilla testeillä ja useilla erilaisilla tarkastuksilla nykypäivänä. Harva hakija tulee valituksi!
Joo tosiaan hakemusten perusteella valittiin porukkaa ensin haastatteluun, haastatteluissa karsittiin parhaimmisto psykologiseen testiin (koko päivän pituinen), psykologisesta testistä valikoitiin soveltuvimmat perusteelliseen terveystarkastukseen. Terveysvaatimukset alalle kovimmat mahdolliset: VR:n johtava lääkäri sanoi että vastaavat vaatimukset Suomessa Finnairin lentäjillä ja huumetestit/maksa-arvot yms. päälle. Vasta terveystarkastuksen ja työnantajan lääkärin puoltavan lausunnon jälkeen koulutukseen pääsy varmistuu. Koulutuksen lopussa opiskelija antaa näytön työtaidoistaan ulkopuolisen näytön vastaanottajan valvoessa työtä. Näyttö kestää koko päivän ja näytön hyväksyttävästi suorittaneet tekevät työsopimuksen VR:n kanssa. Tämän jälkeen vielä 3kk:n koeaika päälle.
Tuolla pitkällä hakuprosessilla ja 3kk:n palkattomalla koulutuksella (opintotukea saa) varmistetaan se, että ns. kokeilijoita ja turhia hakijoita ei alalle tule.
PS. Kun laskeskelin itsekin tässä tuntejani, niin kolmen viikon aikana olin työmaalla noin 70 tuntia. Vuorotaulun kokonaistunnit alle 100 tuntia, josta yöhyvityksineen tulee joku 115 tuntia. Joskus ollaan vuoro alusta loppuun työmaalla, mutta useimmiten voittaa 1-5 tuntiakin. Samanlaisia vuoroja harvemmin sattuu.
Ei minusta vajaa 20 euroa (oikeille) tunnille ole ollenkaan huono palkka. Vapaata on tosiaan hyvin ja mielestäni kolmivuoro on siitä mukavaa, että viikolla ehtii hoitamaan asioitaan. - Ratapihatyöntekijä
....... kirjoitti:
Joo tosiaan hakemusten perusteella valittiin porukkaa ensin haastatteluun, haastatteluissa karsittiin parhaimmisto psykologiseen testiin (koko päivän pituinen), psykologisesta testistä valikoitiin soveltuvimmat perusteelliseen terveystarkastukseen. Terveysvaatimukset alalle kovimmat mahdolliset: VR:n johtava lääkäri sanoi että vastaavat vaatimukset Suomessa Finnairin lentäjillä ja huumetestit/maksa-arvot yms. päälle. Vasta terveystarkastuksen ja työnantajan lääkärin puoltavan lausunnon jälkeen koulutukseen pääsy varmistuu. Koulutuksen lopussa opiskelija antaa näytön työtaidoistaan ulkopuolisen näytön vastaanottajan valvoessa työtä. Näyttö kestää koko päivän ja näytön hyväksyttävästi suorittaneet tekevät työsopimuksen VR:n kanssa. Tämän jälkeen vielä 3kk:n koeaika päälle.
Tuolla pitkällä hakuprosessilla ja 3kk:n palkattomalla koulutuksella (opintotukea saa) varmistetaan se, että ns. kokeilijoita ja turhia hakijoita ei alalle tule.
PS. Kun laskeskelin itsekin tässä tuntejani, niin kolmen viikon aikana olin työmaalla noin 70 tuntia. Vuorotaulun kokonaistunnit alle 100 tuntia, josta yöhyvityksineen tulee joku 115 tuntia. Joskus ollaan vuoro alusta loppuun työmaalla, mutta useimmiten voittaa 1-5 tuntiakin. Samanlaisia vuoroja harvemmin sattuu.
Ei minusta vajaa 20 euroa (oikeille) tunnille ole ollenkaan huono palkka. Vapaata on tosiaan hyvin ja mielestäni kolmivuoro on siitä mukavaa, että viikolla ehtii hoitamaan asioitaan.Ei lisättävää.
- ...............
Ratapihatyöntekijä kirjoitti:
Vtj-kurssilla ainakin tarjosi molemmat ja päivärahat päälle, muistaakseni. Koulutus oli pääasiassa omalla työpaikalla palkallisena, lukuunottamatta pientä visittiä Pasilassa.
Se on miesten työtä, MINENOMAAN! Neidit voivat suosiolla mennä kaltaisilleen tarkoitettuihin toimisto töihin, eli ei ratapihalle.Siis kuuluuko ilmainen lounasruoka työpaikan etuihin ?
Entä onko ratapihatyöntekijöillä yhteistä majoitusta missäänpäin tai onko Vr:llä työntekijöilleen minkäänlaista yleistä työsuhdemajoitusta ?
Entä minkäikäisiä työntekijöitä keskimäärin ratapihatyöntekijät ovat.
Kiitos tiedoista!Olen todella innostunut tästä työstä(kunhan nyt ensin edes pääsisin sinne)! Toivon,että pääsen tähän työhön,tosin nuo rankat fyysiset pääsyvaatimukset yllättivät totaalisesti! - aikanako?
............... kirjoitti:
Siis kuuluuko ilmainen lounasruoka työpaikan etuihin ?
Entä onko ratapihatyöntekijöillä yhteistä majoitusta missäänpäin tai onko Vr:llä työntekijöilleen minkäänlaista yleistä työsuhdemajoitusta ?
Entä minkäikäisiä työntekijöitä keskimäärin ratapihatyöntekijät ovat.
Kiitos tiedoista!Olen todella innostunut tästä työstä(kunhan nyt ensin edes pääsisin sinne)! Toivon,että pääsen tähän työhön,tosin nuo rankat fyysiset pääsyvaatimukset yllättivät totaalisesti!Ei ole lounasetua, eikä mitään muutakaan etua. Edes kahveja ei tarjota Koulutuskeskuksen puolesta. Koulutusaikaan et ole VR Cargon vaan Koulutuskeskuksen kirjoilla opiskelijana.
Koulutus tapahtuu kolmea viikkoa lukuunottamatta kokonaisuudessaan työhönottopaikkakunnalla (siis siellä missä tulet työskentelemään). Kaksi kurssiosuutta (2vkoa 1vko) käydään VR koulutuskeskuksessa Pasilassa. Kurssin aikana majoitut täysin omakustanteisesti eli asuntoa ei VR:ltä anneta. Saat toki junalipun, jolla pystyt kulkemaan joka päivä Pasilaan, jos siis siedettävän matkan päässä. Monet asuvat kurssin ajan kimpassa halvassa hotellissa (Omena tms.), vuokra-asunnossa, tuttujen luona tai sitten kulkevat kotoa käsin joka päivä junalla.
Vaihtotyönjohtajakurssilla olet luonnollisesti VR:n kirjoilla, VR maksaa hotellit ja päivärahat.
Pitkä on kyllä tuo koulutusaika rahattomana, mutta kyllä se elämä voittaa sen jälkeen.
Keski-ikä laskee hurjaa vauhtia. VR on alkanut mielestäni liian myöhään heräämään eläkepommeihin ja nyt rekrytoidaan kovaa vauhtia. Ei mene varmaan enää kuin muutamia vuosia kun puolet miehistä on ns. uusia eli noin viiden vuoden sisään taloon tulleita). - Ei millään pahalla mutta
aikanako? kirjoitti:
Ei ole lounasetua, eikä mitään muutakaan etua. Edes kahveja ei tarjota Koulutuskeskuksen puolesta. Koulutusaikaan et ole VR Cargon vaan Koulutuskeskuksen kirjoilla opiskelijana.
Koulutus tapahtuu kolmea viikkoa lukuunottamatta kokonaisuudessaan työhönottopaikkakunnalla (siis siellä missä tulet työskentelemään). Kaksi kurssiosuutta (2vkoa 1vko) käydään VR koulutuskeskuksessa Pasilassa. Kurssin aikana majoitut täysin omakustanteisesti eli asuntoa ei VR:ltä anneta. Saat toki junalipun, jolla pystyt kulkemaan joka päivä Pasilaan, jos siis siedettävän matkan päässä. Monet asuvat kurssin ajan kimpassa halvassa hotellissa (Omena tms.), vuokra-asunnossa, tuttujen luona tai sitten kulkevat kotoa käsin joka päivä junalla.
Vaihtotyönjohtajakurssilla olet luonnollisesti VR:n kirjoilla, VR maksaa hotellit ja päivärahat.
Pitkä on kyllä tuo koulutusaika rahattomana, mutta kyllä se elämä voittaa sen jälkeen.
Keski-ikä laskee hurjaa vauhtia. VR on alkanut mielestäni liian myöhään heräämään eläkepommeihin ja nyt rekrytoidaan kovaa vauhtia. Ei mene varmaan enää kuin muutamia vuosia kun puolet miehistä on ns. uusia eli noin viiden vuoden sisään taloon tulleita).En usko että Cargo ja Vr yleensäkään rekrytoi tulevaisuudessa vähään aikaan ainakaan kovinkaan paljoa henkilökuntaa, koska rautatiet sähköistyvät ja nykyaikaistuvat kovaa vauhtia. Työntekijöiden tarve vähenee luonnollisesti. Vr on siitä hyvä työnantaja, että sinne ei palkata ellei ole tarvetta näkyvissä vuosikymmeniksi eteenpäin.
Koulutus ratapihatyöntekijäksi ontuu kyllä aika pahasti: Samoja asioita toisteltiin vain päivästä toiseen eri ympäristöissä ja paikkakunnilla. Ihan samat opit ja paremmatkin saisi kun lukisi parisen viikkoa ohjeistuksia ja junaturvallisuuspakettia ja tenttisi sen omalla toimipaikallaan kuten muutkin joka vuosi tekee. Käytännön työn oppisi ihan hyvin ratapihalla toimipaikkakohtaisena työpaikkakoulutuksenakin ja siitä voisi ihan hyvin maksaa palkkaa, ja silti tulisi halvemmaksi! Syytöntä opiskelijaa ei tarvitsisi kiusata ja pitää köyhyydessä! Ainakin minun aikanani turhaan pitivät kolme kuukautta opintotuen varassa, koska ihan samat opit olisi voinut saada ed.main tavalla yhden kuukauden palkallisella toimipaikkakohtaisella perehdyttämisellä. Ei ratapihatyö niin vaikeaa työtä ole kuin koulutuksessa dramatiikkaa ylläpitämällä annetaan ymmärtää, jos nyt rehellisiä ollaan! Normaalilla maalaisjärjellä pärjää ja työn kautta loppupeleissä työnkuva opitaan. Onhan opiskelijan kiusaamisessa se hyvä puoli, että saa muutama tyyppi leikkiä turhan tärkeää. Ja onhan sillä toki työllisyyttä edistävä vaikutus, kun samoja asioita toistellaan. Mikäli koulutus järkeistettäisiin, olisi arviolta 30 ihmistä enemmän työttömänä. - asiaa...
Ratapihatyöntekijä kirjoitti:
Ei lisättävää.
hyvin....juuri täl viikol olen menos haastatteluun.
olen jo kerran päässytkin mut tipahin niiden "psyco" testien jälkeen.
ja suoraan sanottuna ottaa kyl aivoon taas käydä sama rulianssi läpi ja tipahtaa..
mut toivotaan parasta..ja todella paljon kiitoksia asiallisista vastauksista.
- VR;läinen
Mutta kun siellä on ihmisiä jotka eivät ole mitään muuta tehneet kuin rautateillä olleet töissä, niin meininki on hieman jälkeenjäänyttä. Luullaan että se oma työ on jotain kovinkin vaikeasti omaksuttavaa ja parempaa työtä kuin muut työt. Hieman elämänkokemusta ja kokemusta muistakin ammateista olisi paikallaan monelle suojatyöläiselle.
Sukupolvi on kuitenkin vaihtumassa.- Nimetön
pitää paikkansa...jos kerran pitävät niin vaikeasti omaksuttavana työnä niin ihmetyttää et miks palkka on niin surkea...2000 brutto palkan saa nykyään melkein hommasta kuin hommasta...
- Kokemusta on jonkinverran
Työ ei mitään mielekästä ole, mutta ihan yks vitun hailee jos saa reilu 2000 euroa kuussa ja saa tehdä urakalla työt ja sen jälkeen ottaa sutarit työpaikan pihasta kohti vapaita tekemään jotakin mielekästä. Se on vähän että mitä yksilö arvostaa, rahaa vaiko elämää(?).
- Vai ei?
Joo kyllä se niin on, että palkka irtoo tämän päivän työpaikkoihin verrattuna kohtalaisen helpolla. Ja yks asia mitä arvostan työssä on se, että kun vuoro loppuu, on aina seuraavan vuoron mies tulossa tilalle. Eli tosiaan kun kellon mukaan päivä on täynnä, saa heittää työkamat kaappiin/puhelimen kiinni ja painua nukkumaan ja unohtaa koko työn. Ei tartte jäädä tekemään töitä loppuun vaikka kuin jäis jotain tärkeetä kesken. Perään ei soitella ja yleensä pääsee reilusti ajoissa pois töistä. Ei tartte vapaa-aikaakaan käyttää ilmaisen ylityön tekemiseen jne niin kuin tänä päivänä on tapana melkein alalla kuin alalla.
PS. Nytkin taas 5 päivää ( nukkumapvä yövuoron perään) vapaata. Ei onnistu ns. viikkotöissä. Minä tykkään kyllä. Palkka työhön nähden hyvä.
- mhfhh
Mistä paikkakunnilta olette saaneet niitä haastattelukutsuja? Joko ne haastattelut on ohi vai vieläkö niitä järjestetään? Minua ei näköjään ole sitten kutsuttu:(
- Rautatieläinen
Riippuu varmaan paikkakunnasta, hakemuksien määrästä ja valintaa suorittavien tahojen resursseista kuinka nopeasti tieto haastatteluun kutsuttavista tulee. Kun olet laittanut sähköisen hakemuksen VR:n verkkosivujen kautta, hakemuksessa on kysytty sähköpostiosoitetta. Sähköpostiin tulee kuittaus hakemuksen perille menosta noin 1-2 pvän sisään ja myöhemmin myöskin viesti, jos haastatteluun pääsee/ei pääse. Jos viestiä ei ole vielä tullut, kannattaa odotella rauhassa vähän aikaa. Ja voihan toki soittaa varovasti ja kysäistä mikä on tilanne, mutta kannattaa esittää asiansa harkiten, ettei jää ns. tyrkky tunne hakijasta.
- Outo juide
Rautatieläinen kirjoitti:
Riippuu varmaan paikkakunnasta, hakemuksien määrästä ja valintaa suorittavien tahojen resursseista kuinka nopeasti tieto haastatteluun kutsuttavista tulee. Kun olet laittanut sähköisen hakemuksen VR:n verkkosivujen kautta, hakemuksessa on kysytty sähköpostiosoitetta. Sähköpostiin tulee kuittaus hakemuksen perille menosta noin 1-2 pvän sisään ja myöhemmin myöskin viesti, jos haastatteluun pääsee/ei pääse. Jos viestiä ei ole vielä tullut, kannattaa odotella rauhassa vähän aikaa. Ja voihan toki soittaa varovasti ja kysäistä mikä on tilanne, mutta kannattaa esittää asiansa harkiten, ettei jää ns. tyrkky tunne hakijasta.
Yksi alalle sopimaton sutki jamppa otettiin jostakin syystä ylimäräisenä. Se sai tiedon valinnastaan vasta muita myöhemmin. Sangen outo tyyppi ja koko taphtimankulku!
- Juippi numero 2
Outo juide kirjoitti:
Yksi alalle sopimaton sutki jamppa otettiin jostakin syystä ylimäräisenä. Se sai tiedon valinnastaan vasta muita myöhemmin. Sangen outo tyyppi ja koko taphtimankulku!
4 vuotta vaihtotyönjohtajana ja palkka n. 40000 vuodessa, paikkakunta vaikuttaa paljon.
- masa44
Minkälaisia mahtaa olla nuo ryhmähaastattelut ja haastattelut ylipäänsä? Ensi viikolla olisi ja jännittää pikkusen, varsinkin ryhmä.
- Asko81
Päivitystä
Voisiko joku päivittää palkkatietoja näistä ratapihahommista. Mielummin lisineen eikä haittais, jos sattuis Oulusta olemaan. - Onnea ja menestystä!
Tekemällä töitä friikkejen kanssa 24/7 tienaa lisineen bruttona about 2400€ muutaman vuoden totaalisen orjuuden jälkeen.
- 80 luvun teinit
TUHOaa KOKO FIRMAN, ekana pannaan pihalle 70 luvun teinit
- jorba
Kyrpämäisyys sen tuhoaa!
- HUmanistinen johtaja
Nostetaas pinnalle:)
- Riku tulee
Metalli Riku kolaa läpi kaikki VR yhtiöt samiensa vinkkien perusteella. Tämä Aalto on parempi kuin Jukka.
- rpk72
tässä ketjussa oli jo välillä vähän asiallistakin asiaa veeärrästä. Talo on iso ja hommia riittää. Työtahti on paikoin kovaa verrattuna vanhaan aikaan jolloin saatiin korttisakki melkein koska hyvänsa kokoon työaikana. Mutta porukka on hyvä ja liitto hoitaa peruskorotukset vaikkei paljoa muuta.
Työ on työtä ja asiakkaat tuovat eurot veeärrälle ja niinpä asiakkaita pitää palvella. Tyhjät vaunut on oltava sovitusti kuormauslaiturissa olipa kello 23 tai 05. Työ vaatii äijämäistä asennetta kun pitää kaatosateeseen tai pakkaseen töihin lähteä. Mutta kello pelastaa kuten aiemmin todettiin eli vuoron vaihtuessa uudet äijät alkaa remmiin ja kotio ei tarvii töitä viedä, ei koskaan.
Ja kuormat viedään ratapihalle ja kootaan junaksi joka lähtee maailmalle. Ratapiha on vähän kuin varasto jossa ajellaan rukilla. Ratapihalla on varastoitu väähäksi aikaa tyhjiä ja täysiä vaunuja ja rukkina on vaihtoveturi jolla lastataan vaunut raiteille joista junat lähtevät. Vaihtoveturia ovat muuten ratapihakonnarit ruvenneet ajamaan kun kuljettajat ovat siitä hommasta luopuneet.
Ne valittajat jotka on mielensä pahoittanut ehkä siitä ettei ole esimieheksi päässyt tai johonkin muuhun koulutukseen saisivat häipyä vaikka taksariksi siellä pärjää vähemmälläkin päänupilla.- nojooooooo
Taksarina pitää olla päätä ja asiakaspalvelukykyä. Ratapihalla pärjää huonoimmillakin avuilla ja taidoilla varusteltu juoru-neiti, koka alentuu rahan edestä.
Ratapihalla ei todellakaan ole miehet, vaan apukoulutasoiset juntit, joille saisi ostaa hamekangasta joululahjaksi.
- Äijä___
Onkos nyt syksyllä ollut hakijoita ko koulutukseen? Ja minne päin Suomea?
Minkälaiset ovat soveltuvuuskokeet? Kuinka moni pääsee soveltuvuuskokeisiin? - kififjfiocfo
just oli haku varmaan kymmeneen kaupunkiin, eka on haastattelu, sitten on psykotesti ja sen jälkeen on lääkärin tarkastus. jonka jälkee jos valitaan ni on se 3kk koulutus.... kävin just haastattelussa, odottelen jos pääsis vielä etiä päin......
- metal5678
Milloinkahan noita haastattelu kutsuja kannattaa odotella saapuvaksi. Tampereelle haettu mutta mitään ei ole kuulunut. Liekkö enemmän hakijoita kun muualle niin sen takia vie enemmän aikaa käsitellä hakemukset.
- kififjfiocfo
itselläni oli haku 2 eri kaupunkiin ja toiseen tuli haastattelu kutsu toissaviikolla ja toisesta tuli viime viikonlopulla sähköpostia että en ole valittujen joukossa.
- Raha ei ole elämä
Kaikki te joilla ei tullut kutsua edes haastatteluun: Onneksi olkoon -olette liian viisaita VR-Transpointille ja VR:lle yleensäkin.
Itse joskus onnistuin esittämään tarpeeksi tyhmää haastattelussa ja testeissä ja siksi olen töissä VR-Transointilla. Nyt sitten ongelmana on se, että työn kanssa on naimisissa, mutta työ ei palkitse muuta kuin palkassa ja palkkaa vain en tarvitse, kun olen aina töissä tai nukkumassa, koska olen eronnut kun vaiomokin lähti lasten lanssa eri osoitteseen, kun ei jaksanut väsymystäni ja masentui itsekin. Mutta parempi näin, niin pelastuu ainakin lasten ja vaimon elämä -toivottavsti löytää kunnon miehen itselleen. Minä vain nukun ja käyn töissä, kun en voi mennä masennuksesta hakemaan sairaslomaa, koska menee TEV -luokat ja työ.
Vaihtaisin kernaasti työaikojen parannuksen palkan alennukseen .
- VR:lle(kö)
Mitkähän mahdollisuudet on päästä töihin, jos pääsee psyk.haastatteluun ja paineensietotesteihin..?
- Jotakin tietoa
"Mitkähän mahdollisuudet on päästä töihin, jos pääsee psyk.haastatteluun ja paineensietotesteihin..?"
-Psykologiset testit ovat kalliita, eli ei sinne ihan joka hakijaa kutsuta. Käytännössä jos läpäiset testit ja lääkärintarkastuksen, niin olet valittu 95% varmuudella.
Testeissä katsotaan molemmat ääripäät pois; ei saa olla liian fiksu eikä ihan tampiokaan -ennemmin kuitenkin lievä tai koko tampio kuin liian viisas.
Mukana joukossa tummassa esimerkiksi on insinööriä ja maisteria, mutta juurikin niitä jotka eivät sitten liian teoreetikkoja ole, eli eivät menestyneet alallaan ja siksi Vr sai heidät hakemaan riveihinsä. On olemassa tietty töitä Vr:llä joihin joku koulutetumpi yksilö on/ olisi hyvä valinta, mutta niissä vain on se ongelma, kun koulutettu ei saa haastetta siitä toimenkuvasta ja kun tuppaa olemaan niin, että menevät suhteilla ne paikat esimerkiksi liikenteenohjauksessa.
-onko se rautatieliikenneturvallisuuden kannalta sitten hyvä asia? -jokainen päättökööt mielessään sen!
Testaavat Psyconissa lähinnä sitä ettei henkilöllä ole kovin paha ADHD-oireyhtymä, eli ettei keskittymiskyky herpaannu liikaa ja ei vaunuroikka karkaa.
Lievä ADHD sallitaan, kunhan se taudille tyypillinen oire, energisyys, on oikein kanavoitua ja se toinen tärkeä tekijä, työorientaatio, on sitten 100% työnantajan eduksi.
Kannattaa aina haastatteluissa puhua suurista veloista, syntyneistä ja syntymättömistä lapsista, kalliista harrastuksista (autoilu, moottoripyörät, seksi ilman ehkisyä =elatumaksut jne.) ja muista menoeristä, koska se tarkoittaa pakollista vastentahtoista työorientaatiota työnantajan eduksi, eli sitoutumista työhön. on aina työnantajan etu ettei ihan vähästä vittuilusta voi jättää leikkiä kesken, vaan ennemmin vaikka nousee hirteen kun selkä on seinää vasten velkojen takia.
Monelle alalle on testit ja varsinkin näihin yksinkertaisimpiin töihin ihmisiä hakiessa karsitaan siis pois ne kaikki alarajan alittaneet, mutta lisäksi myös liiallisen älykkyyden rajan ylittäneet. Jos siis skaala testituloksissa siellä Psygonissa on 1 - 5, todennäköisimmin potentiaalinen valituksi tuleva yksinkertaisimpiin töihin on se joka saa numeron yksi tai maksimissaan kaksi.
Käytännön äijjätöihini kun ei mitään ajattelijoita ja älykköjä tarvita, vaan sopivan yksinkertaista ja rahanhimoista velkaista lössiä! -ne tekevät sen likaisen työn, vaikka vähän nurisevat, koska niiden on PAKKO!
-SIISPÄ KANNATTAA JÄTTÄÄ TESTEISSÄ AINA VIIMEINEN JA TOISEKSI VIIMEINEN OIKEA VASTAUS LAITTAMATTA TAI LAITTAA TAHALLISESTIVÄÄRIN, TIEDÄTTE KYLLÄ MIKSI!
Moni varmaan ottaa tämän postaukseni vittuiluna, mutta tämä nyt vain on raadollinen fakta asiaan!
- mvvmkh
meitä oli 170 hakijaa josta joka kymmenes pääsi haastatteluun. nyt selvis että pääsen psykotesteihin ja meitä on siinä nyt 6 ja 2 valitaan ainostaan työhön. nämähän ovat varmaa aika tapauskohtasia missä mitenkin
- Jotakin tietoa
Voihan jiillä tietty olla Psyconin kanssa sopimus, että 6 hakijaa testataan aina samaan hintaan vaikka vähemmän valitaan. Eli ihan sama testaavatko 6 vai 5 henkilöä, niin hinta on kuudesta tai vaikka kahdesta.
- mvvmkh
sanovat että aina karsiutuubtesteissä porukkaa joten parempi ottaa 6 testeihin ja valita niistä sitten jollei kukaan karsiunnu
- VR:lle(kö)
Mille paikkakunnalle olet hakenut?
- Jotakin tietoa
Karsiutuu porukkaa siksi, kun Vr-Transpoint hakee duunareita, ei mitään älynjättiläisiä, niin siksi ne testaavat paljon ihan lääketieteellisesti todettavia ääliöitäkin.
Jos ääliöt jaetaan kolmeen osaan: tosi ääliöt, ääliöt ja lievästi ääliöt , -joka on se focus mitä VR hakee ÄÄLIÖITÄ, niin VR ottaa ääliöt ja lievästi ääliöt, mutta tosi ääliökin kelpaa, kunhanPsycon näyttää vihreää valoa.
- ajattele enwsin
Siis hait paikkaa ja etkä tiedä onko mielenkiintoista? Kannattaa miettiä ennenkuijn hakee,. että kiinnostaako? Taidat mokata haastattelussa tällä menolla?
- mkmkmkfrkfmkfm
millaset ovat psyconin testit? jos vaikka tulisi kutsu testeihin.....
- Ihan vinkkinä kaikil
Oulun ratapihalle ei ainakaan kannata mennä kenenkään elämäänsä pilaamaan.
- jjjjjjj
onkos täällä imatralta ihmisiä jotka on siellä töissä tai on ollut?? mitä mieltä ootte olleet työstä?
- 4-tuntista painetaan
Onkos täältä Oulusta ketään? Mitkä fiilikset?
- kdslkfldskjgorjvklcx
Kuinkahan kauan kestää psyk.testien jälkeen kun saa tietää tulokset, onko tullut valituksi...?
- cfvbh
empä usko että siinä kestää kovin kauan
- jaksamisia vain!
Kaks viikkoa ja siitä se helvetti alkaa vasta.
- fewf
meitä oli 170 hakijaa josta joka kymmenes pääsi haastatteluun. nyt selvis että pääsen psykotesteihin ja meitä on siinä nyt 6 ja 2 valitaan ainostaan työhön. nämähän ovat varmaa aika tapauskohtasia missä mitenkin
Mihin päin hait ratapihalle?- voihan nenä
Mahdatkohan tajuta mihin olet ryhtymässä?
- vtj suoraan sieltä
Vähän vinkkiä uudelle, eli sun kannattaa päästä jyvälle juonesta, niin on elämä helpompaa näissä töissä.
- Älä ajattele työtäsi missään tapauksessa vapaa-ajalla.
- Ota töissä sopivan laiskasti. Kukaan ei voi käskeä juosta ja kello pelastaa lopulta.
- Mieti miten saat työt siirrettyä toisten tehtäviksi. Talossa on vanhastaan hyvämies-järjestelmä jonka kaverit haluaa tehdä hulluna töitä. Anna heidän tehdä ja ota itse viileesti. Ylitöitä ei kannata tehdä, koska niistä tulee suhteessa tosi huonosti liksaa ja verottaja iskee tuohonkin rahaan.
- Välillä kannatta vain istua vähän aikaa piilossa ylimääräisellä tauolla josta kukaan ei tiedä.
- Kun on pahoja vuoroja tai pitäisi tehdä pimeitä töitä, hae sairaslomaa, mutta älä missään tapauksessa valita väsymystä tai masennusta. Kun flunssa-aalto tulee, hae ensimmäisinä saikkua vaikka et olisi kipeä, saat ylimääräisen vapaan ja sitten vielä toisen vapaan oikesti sairaana myöhemmin taudin niin sanotusti uusiessa.
- Töihin ajoissa, niin ei kukaan voi valittaa. Älä juo vapaalla alkoholia, niin ei nouse maksa-arvot, kehitä jokin hyvä harrastus tai liity harmaantalouden palvelukseen. Tällöin ansiot nousevat uusiin lukemiin ja voit ostaa vaikka hienon auton. Heittäydy vähän hölmöksi pomoille, niin selviät vähemmällä hommistasi.
- Heitä viimeinenkin moraalin hitunen romukoppaan, reilu, rehti ja ahkera olemalla et kaiva kuin verta nenästäsi. Muuten saat valittaa aina suoli24 palstalla. Itsekkin tämän tajuttuani on elämä ollut paljon mukavampaa.
Näillä eväillä saat pari vuotta talossa oltuasi n. 2300ekee kuukaudessa tekemällä kolmen viikon aikana 70-80h töitä, eli saat 20 - 22e/h palkan löysästi otettuasi ja aikaa jää ihan oikeasti muille bisneksille. Kuukaudessa voi äkkiä tienata 4000e ja kun kierrät veroja niin jää itsellekkin, verot valtion maksettaviksi!. Älä liity ammattiliittoon, saat aina samat palkankorotukset kuin muut ja kalenteri maksaa halpahallissa 2e. Tässäkin säästät 400-500e vuodessa ihan itsellesi.
Näin se poijjaat homma toimii! - Ro-mies myöskin
vtj suoraan sieltä kirjoitti:
Vähän vinkkiä uudelle, eli sun kannattaa päästä jyvälle juonesta, niin on elämä helpompaa näissä töissä.
- Älä ajattele työtäsi missään tapauksessa vapaa-ajalla.
- Ota töissä sopivan laiskasti. Kukaan ei voi käskeä juosta ja kello pelastaa lopulta.
- Mieti miten saat työt siirrettyä toisten tehtäviksi. Talossa on vanhastaan hyvämies-järjestelmä jonka kaverit haluaa tehdä hulluna töitä. Anna heidän tehdä ja ota itse viileesti. Ylitöitä ei kannata tehdä, koska niistä tulee suhteessa tosi huonosti liksaa ja verottaja iskee tuohonkin rahaan.
- Välillä kannatta vain istua vähän aikaa piilossa ylimääräisellä tauolla josta kukaan ei tiedä.
- Kun on pahoja vuoroja tai pitäisi tehdä pimeitä töitä, hae sairaslomaa, mutta älä missään tapauksessa valita väsymystä tai masennusta. Kun flunssa-aalto tulee, hae ensimmäisinä saikkua vaikka et olisi kipeä, saat ylimääräisen vapaan ja sitten vielä toisen vapaan oikesti sairaana myöhemmin taudin niin sanotusti uusiessa.
- Töihin ajoissa, niin ei kukaan voi valittaa. Älä juo vapaalla alkoholia, niin ei nouse maksa-arvot, kehitä jokin hyvä harrastus tai liity harmaantalouden palvelukseen. Tällöin ansiot nousevat uusiin lukemiin ja voit ostaa vaikka hienon auton. Heittäydy vähän hölmöksi pomoille, niin selviät vähemmällä hommistasi.
- Heitä viimeinenkin moraalin hitunen romukoppaan, reilu, rehti ja ahkera olemalla et kaiva kuin verta nenästäsi. Muuten saat valittaa aina suoli24 palstalla. Itsekkin tämän tajuttuani on elämä ollut paljon mukavampaa.
Näillä eväillä saat pari vuotta talossa oltuasi n. 2300ekee kuukaudessa tekemällä kolmen viikon aikana 70-80h töitä, eli saat 20 - 22e/h palkan löysästi otettuasi ja aikaa jää ihan oikeasti muille bisneksille. Kuukaudessa voi äkkiä tienata 4000e ja kun kierrät veroja niin jää itsellekkin, verot valtion maksettaviksi!. Älä liity ammattiliittoon, saat aina samat palkankorotukset kuin muut ja kalenteri maksaa halpahallissa 2e. Tässäkin säästät 400-500e vuodessa ihan itsellesi.
Näin se poijjaat homma toimii!Ei muuten toimi tuolla tavalla!
Hommahan menee niin, että kun ratapihalle onnistuvat juksaamaan töihin, niin sittenpä ei ole enää mitään elämää. Et voi vapailla ajatella töitä, koska sinulla ei ole yksinkertaisesti vapaata millä ajatella työasioita ja omaa elämää ei yksinkertaisesti ole, muuta kuin se, kun nukut peukalo suussa muutaman tunnin työvuorojen välissä kuin pikkulapsi -jos osaat. Oma menetetty elämäsi on todellakin sitä, kun väsyksissä tai nukkumassa, jotta jaksat keskellä yötä käydä 4 tuntia tekemässä töitä tai sitten nukut yövuoron jälkeen tai koska olet menossa aamulla klo. 05 töihin. "ELÄMÄ" on VÄSYNYTTÄ! Ainoa lohtu on se, kun saa kerran viikossa vetää lärvit, ellei vuorotoimiston luonnevikainen mulKku soittele tekemään tunnintäydennyksia. Ja jos et vastaa puhelimeen, niin se on outoa ja tulee kauhea haloo, kun ihmisen pitäisi olla 24/7 tavoitettavissa näille vitun friikeille, joiden elämän tärkein tehtävä on kytätä toisen ihmisen elämää ja hankaloittaa sitä!
Tuo on kyllä totta, että ratapihalla toiset teettävät toisilla työnsä ja itse istuvat palkkansa eteen jatisemassa sitä samaa paskaa vuorosta vuoroon ja kyttäämässä Netti-autosta jotain autonromua tarpeisiinsa. Ratapihalla on niin, että mitä kovempi puhumaan paskaa työkaverista seläntakana ja mitä kovempi puhumaan kuinka perhanan kova työntekijä on, niin sitä vähemmällä työllä käytännössä pääsee. - Kysynkin: kenellä täysipäisellä kuluu aika niitä idiootteja, kateellisia, uteliaita kahvinuoneessa kuuntelemalla ja katselemalla niitä puusta pudonnutta apinaa muistuttavia tolloja? Kyllähän terve ihminen tekisi mielellään työnsä ja lähtisi litomaan, eikä todellakaan enää vapailla mene työkavereiden kanssa kaljalle tai pikkujouluihin. Älynvalohan ei ratapihalla juurikaan pala, se on sanomattakin sevää, eli kovinkaan fiksu ja kehityslkelpoinen ei siellä siis todellanaan työssä viihdy. Ns. haastavammat työt, joihin työhönottotilanteessa oli kuulema hyvät saumat siirtyä sitten ratapihalta, menee suhteilla AINA näille eräille sukulaissuhtein taloon tulleille lehtolapsille ja muille itse itsensä ylentäneille friikeille, joiden päätehtävä omien työtehtäviensä hoitamisen sijaan on kyttäillä toisten työntekoa ja juosta juoruamaan niille sukualisilleen. Ratapihalla ei muuten suhteista huudella, eli siellä kannattaa miettiä mitä suustaan päästelee.
Kenellekään en suosittele siihen miinaan astumista!
- Ratamies
Aikuiset miehet kehtaa valittaa töistä...Huh huh.
Ottakaa loparit jos noin vaikeeta on! Ei siellä kenenkään pakko ole töitä tehdä! :D- saku__
mä oon samaa mieltä! nää on just niitä pikku hissukka pojuja jotka ei uskalla suutaan avata töissä. sit tehään työt nätisti ja mennään kotiin ja siel aletaa eukolle nalkuttaa mite työt on nii perseestä..voi voi.. voitte mennä aina vaikka kaupankassalle tai vaikka lautapojiks jos ei työt kiinnosta. miks on ikinä pitäny ees hakea ko työpaikkaa, jos ei kuitekaa oo motivaatiota käydä siel töissä, ja työnteko on perseestä? tommoset valittavat pikkutytöt pois ratapihalta, ja kunnon äijät sinne töihi!
- Ro-mies myöskin
saku__ kirjoitti:
mä oon samaa mieltä! nää on just niitä pikku hissukka pojuja jotka ei uskalla suutaan avata töissä. sit tehään työt nätisti ja mennään kotiin ja siel aletaa eukolle nalkuttaa mite työt on nii perseestä..voi voi.. voitte mennä aina vaikka kaupankassalle tai vaikka lautapojiks jos ei työt kiinnosta. miks on ikinä pitäny ees hakea ko työpaikkaa, jos ei kuitekaa oo motivaatiota käydä siel töissä, ja työnteko on perseestä? tommoset valittavat pikkutytöt pois ratapihalta, ja kunnon äijät sinne töihi!
Hah. Voi vittu näitä "työnsankareita" täällä. Varmaan pahimmat lusmut jeesustelee moraalisaarnoja toisille, mutta niinhän se on aina ollut, että "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten":)
Sehän se onkin ongelma, kun töissä ei kulu aika. Siellä ei tarvitse tehdä töitä, vaan siellä pitää olla sellaisessa paikassa missä ei jaksa vain olla ja sellaisten ihmisten seurassa joiden seuraa ei kaipaa. Niin ja kunhan sinä käyt töissä seitsämän päivää viikossa, yöllä ja päivällä, neljän tunnin vuoroissa keskellä yötä, tekemässä sitä -ei todellakaan mielekästä- työtä, niin sitten teidän kannattaisi tulla jeesustelemaan, kunhan itse olette kokeilleet. Eri asia käydä töissä kuin se, että elää töissä, kun loppuaika mikä jää töistä "elämää", menee toipumiseen työajoista ja valmistautumiseen uuteen vuoroon. Jos teillä ei ole muut elämää kuin työ, eli te istä on onnistuttu aivopesemään robotteja, niin se onkin sitten vaikeampi asia ja syyttömiä me muut ihmiset siihen ollan, että teille sopii ihan mikä vain mitä työantaja päänmenoksenne suunnittelee.
Lopputilin ottaa varmaan jokainen, kunhan parempi mahdollisuus tarjoutuu ja on ensinnäkin aikaa ja voimia hakea uutta paikkaa.
Kunhan ei olisi ollut nämä moraalisaarnat taas työttömien sepustuksia;) -Nehän on kovimpia työmiehiä aina kun ovat kortistossa:) Hah hah!! - saku__
Ro-mies myöskin kirjoitti:
Hah. Voi vittu näitä "työnsankareita" täällä. Varmaan pahimmat lusmut jeesustelee moraalisaarnoja toisille, mutta niinhän se on aina ollut, että "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten":)
Sehän se onkin ongelma, kun töissä ei kulu aika. Siellä ei tarvitse tehdä töitä, vaan siellä pitää olla sellaisessa paikassa missä ei jaksa vain olla ja sellaisten ihmisten seurassa joiden seuraa ei kaipaa. Niin ja kunhan sinä käyt töissä seitsämän päivää viikossa, yöllä ja päivällä, neljän tunnin vuoroissa keskellä yötä, tekemässä sitä -ei todellakaan mielekästä- työtä, niin sitten teidän kannattaisi tulla jeesustelemaan, kunhan itse olette kokeilleet. Eri asia käydä töissä kuin se, että elää töissä, kun loppuaika mikä jää töistä "elämää", menee toipumiseen työajoista ja valmistautumiseen uuteen vuoroon. Jos teillä ei ole muut elämää kuin työ, eli te istä on onnistuttu aivopesemään robotteja, niin se onkin sitten vaikeampi asia ja syyttömiä me muut ihmiset siihen ollan, että teille sopii ihan mikä vain mitä työantaja päänmenoksenne suunnittelee.
Lopputilin ottaa varmaan jokainen, kunhan parempi mahdollisuus tarjoutuu ja on ensinnäkin aikaa ja voimia hakea uutta paikkaa.
Kunhan ei olisi ollut nämä moraalisaarnat taas työttömien sepustuksia;) -Nehän on kovimpia työmiehiä aina kun ovat kortistossa:) Hah hah!!HAH :D "Lopputilin ottaa varmaan jokainen, kunhan parempi mahdollisuus tarjoutuu ja on ensinnäkin aikaa ja voimia hakea uutta paikkaa." voi voi..kyl sulla on rankkaa! miten jaksat? :)
- saku__
Ro-mies myöskin kirjoitti:
Hah. Voi vittu näitä "työnsankareita" täällä. Varmaan pahimmat lusmut jeesustelee moraalisaarnoja toisille, mutta niinhän se on aina ollut, että "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten":)
Sehän se onkin ongelma, kun töissä ei kulu aika. Siellä ei tarvitse tehdä töitä, vaan siellä pitää olla sellaisessa paikassa missä ei jaksa vain olla ja sellaisten ihmisten seurassa joiden seuraa ei kaipaa. Niin ja kunhan sinä käyt töissä seitsämän päivää viikossa, yöllä ja päivällä, neljän tunnin vuoroissa keskellä yötä, tekemässä sitä -ei todellakaan mielekästä- työtä, niin sitten teidän kannattaisi tulla jeesustelemaan, kunhan itse olette kokeilleet. Eri asia käydä töissä kuin se, että elää töissä, kun loppuaika mikä jää töistä "elämää", menee toipumiseen työajoista ja valmistautumiseen uuteen vuoroon. Jos teillä ei ole muut elämää kuin työ, eli te istä on onnistuttu aivopesemään robotteja, niin se onkin sitten vaikeampi asia ja syyttömiä me muut ihmiset siihen ollan, että teille sopii ihan mikä vain mitä työantaja päänmenoksenne suunnittelee.
Lopputilin ottaa varmaan jokainen, kunhan parempi mahdollisuus tarjoutuu ja on ensinnäkin aikaa ja voimia hakea uutta paikkaa.
Kunhan ei olisi ollut nämä moraalisaarnat taas työttömien sepustuksia;) -Nehän on kovimpia työmiehiä aina kun ovat kortistossa:) Hah hah!!Ro-mies myöskin, pitäiskö sun nyt ihan ottaa vähän hermolepoa, ja käydä vaikka siellä työterveydessä valittamassa noista sun pikku ongelmista.. jos ongelma ei ookkaa siellä työpaikassa, vaan sussa..:)
- Ro-mies myöskin
saku__ kirjoitti:
Ro-mies myöskin, pitäiskö sun nyt ihan ottaa vähän hermolepoa, ja käydä vaikka siellä työterveydessä valittamassa noista sun pikku ongelmista.. jos ongelma ei ookkaa siellä työpaikassa, vaan sussa..:)
VR;n työntekijä ei voi valittaa työterveydessä väsymystä, uupumusta tai vastaavaa, koska siitä saa lopputilin. Lopputili olisi ok mikäli olisi uusi työpaikka olemassa, mutta nyt ei voi, osamaksut on suoritettava ja leipää saatava pöytään. On vain jaksettava ja koitettava toivoa että systeemi paranisi, kun en ole ainoa joka on täynnä tätä. Mutta suunnitteilla on muutoksentuulia.
Ei tätä muuten kauaa jaksa!
- 99g9g9
Kato Karkon valittaja! Et ole avannutkaan uutta ketjua siitä että "onko totta että veeärrällä on työt niin paskoja kuin väitetään?" vaan tulit valmiiseen ketjuun taas selittämään miten susta ei ole tekeen niitäkään vähiä hommia mitä olisi tarjolla.
Mutta jatka valittamista vaan. Et ole junan alle hyppäämistä ajatellut ellei kantti riitä irtisanoutumaan? Anna mennä vaan ei kukaan jää kaipaan tollaista itkijää.- Ro-mies myöskin
Jos tuo oli minulle, niin erehdyt henkilöstä.
Junanalle en voi heittäytyä, koska se olisi läheisilleni liian kova paikka ja lisäksi Kykenen muuhunkin, eli ole hyvä vain;) - uhhgytftfd
Ro-mies myöskin kirjoitti:
Jos tuo oli minulle, niin erehdyt henkilöstä.
Junanalle en voi heittäytyä, koska se olisi läheisilleni liian kova paikka ja lisäksi Kykenen muuhunkin, eli ole hyvä vain;)kertoo paljon taas ajatusmaailmasta..^^
- ajatusmaailma itse
uhhgytftfd kirjoitti:
kertoo paljon taas ajatusmaailmasta..^^
"kertoo paljon taas ajatusmaailmasta..^^"
-Niin mikä? Eihän rautatieläisellä ole ajatusmaailmaa. Tekee vain töitä ja tekee kuten työkaverikin tekee, niin eihän siinä aivoja tarvitse olla.
- komennuorja
Komennus esim ies pilaa tunnelman viimeisttän. Itä suomessa ainakin.
- IHMINEN24/7
Vr ja ratapiha sopii tyäpaikaksi eronneelle juopolle jolla ei seiso, koska kulli on pieni, tupakkia palaa ja viinaa kuluu masennukseen eik muita "harrastuksia" ole. Ratapiha ei sovi todellakaan työpaikaksi IHMISELLE, vaan apinalle, kenellä ei ole itsekunnioitusta pätkääkään jäljellä ja siksi alentuu siihen kohteluun. Perheellisten on pakko kydä ratapihatöissä, ei ole vaihtoehtoja enää, kun ehkäisy unohtui joskus tai tahalteen kusipägeenejä jakoon laittaessa.
- hohoooo
hohooo! hyvät joulut vaa apinalle! :D
- PASKAHAALARI
hohoooo kirjoitti:
hohooo! hyvät joulut vaa apinalle! :D
KITÖS.
- kakkahaalari
PASKAHAALARI kirjoitti:
KITÖS.
öle hyva
- dfjufgd
kakkahaalari kirjoitti:
öle hyva
Vai että veturinkuljettaja, junamies sun muut tekee työtä tiimissä?? ei kuulkaas enää nykyään, pelkästään on veturinkuljettaja, lämmittäjät sun muut jo karsittu pois.
Ratapihatyöntekijä tarkoittanee tässä tapauksessa lähinnä lapiomiestä, lumenharjaajaa, lumiukkoa.
Palkka ei päätä huimaa ja raskas työ mutta joka tykkää olla säällä kuin säällä töissä ilman pakkasrajoja ja muitakaan rajoituksia.
Olin 90-luvun noissa hommissa, kunto ainakin kasvoi ja lihakset kun raahasi kiskonpätkiä ja ratapölkkyjä paljain käsin, oli tosin hanskat. Puupöllyjen vaihto käsipelillä Ilmalan ratapihalla oli raskainta hommaa ja eipä tuo naulaaminenkaan ollut rimpuloiden hommia.
Ajat on siitä muuttuneet, nykyään enemmän jo betonipölkkyraiteita, suosittelen kyllä hommaa mutta ei ole enää leipä niinkuin ennen, pitkä ja kapea, nykyään vain kapea sekä lyhyt.
- Kargouuuuu
Nykyaikana ratapihalla ei kasva kuin maha ja mielenterveysongelmat siinä istumisessa ja niillä työajoilla, puhumattakaan siitä paskasta porukasta. Ihan sairasta sakkia ne ristiinnussitut karkolaiset. Siinä virmassa ei kukaan välitä mistään mitään, ei edes omasta kunniasta huolehdita, ja työajat on siksi suoraan perseestä ja hommat samaten. Työkaveria saa kiusata ja se on normaalia jne.
Ihan hullujenhuoneeseen verrattavissa oleva paikka, mikäli hullujenhuoneellakaan on tuollaista paskaa sakkia (ei ole kokemusta).- kuspään alku
Älä ny noin negatiivinen ole. Itsestäni ainakin on mukava kiusata toisia töissä ja purkaa näin vähän patoutumia tähän p-reikään eksymisestä. Kun näkee että joku suurin molo tuli jarruvuoroon töihin, niin eikun hanat vaan pystyyn joka kolmannesta vaunun välistä.
Itseasiassa oikeasti kargohommat muuttaa jokaisen pikkuhiljalleen samanlaiseksi kusipääksi kuin vanhat jannut, vaikkei tätä itse haluaisikaan. Kaikki vittuilu vaan syö miestä joka päivä enemmän. - Lapazu1
kuspään alku kirjoitti:
Älä ny noin negatiivinen ole. Itsestäni ainakin on mukava kiusata toisia töissä ja purkaa näin vähän patoutumia tähän p-reikään eksymisestä. Kun näkee että joku suurin molo tuli jarruvuoroon töihin, niin eikun hanat vaan pystyyn joka kolmannesta vaunun välistä.
Itseasiassa oikeasti kargohommat muuttaa jokaisen pikkuhiljalleen samanlaiseksi kusipääksi kuin vanhat jannut, vaikkei tätä itse haluaisikaan. Kaikki vittuilu vaan syö miestä joka päivä enemmän.Vaihtotyönjohtajan haastatteluun menossa. Työstä olenkin jo paljon lukenut. Palkka vissiin jotain 2200 kuussa ja lisiä ei paljonkaan? Työ olisi tuolla paikkakunnalla kaksivuorotyötä. Radio-ohjaimella siirrellään vaunuja ja ulkona saa olla säässä kuin säässä. Mitä nämä jutut sitten 40 000 vuosiansioista ovat, jos kuukausipalkalla ei pääse edes kolmeenkymmeneen?
Hain veturinkuljettajan paikkaakin, mutta sieltä ei ole mitään kuulunut. Enemmän se kiinnostaisi. Kannattaako tästä mainita?
- Kiinnostunut
Nostellaas vanhaa. Millasta palkkaa työstä saa? Onko ylitöitä ja millainen mahdollinen työviikko voisi olla?
- Anonyymi
Vanhaa ketjua ylös, kun työpaikkoja selaillessa huomasin että olisi ratapihatyöntekijän koulutukseen haku päällä ja alan vaihto nykyistä metallihommista kuullostaisi houkuttelevalta.
Kysyisin alalla työskenteleviltä konkareilta muutaman kysymyksen, vaikka vanhoista vastauksista sain luotua yleisvaikutelman, että lyhyemmän vuoron vuoksi hommat tehdään urakalla ilman tarkkuudesta tinkimistä, koska tehtävät olisivat ennalta tiedossa.
Keskittyminen ja varovaisuus ovat korostetussa roolissa suuren vahinkovaaran vuoksi.
Fyysinen rasitus johtuu suuresta kävelyn määrästä, mutta rasittaako fyysisesti esim. kantamisten, nostojen, ryömimisen, kiipeilyn, lekalla hakkaamisen yms. kroppaa helposti tuhoavalla tavalla?
Minkä verran palkkaa nykyään näistä hommista keskimäärin tienaa lisineen bruttona/kk ja mikä on lisien % osuus tästä?
Onko palkankorotuksia odotettavissa osaamisen, kokemuksen, palvelusvuosien karttuessa?
Millä rytmillä työvuorojen kierto suurinpiirtein kulkee ja kuinka pitkiä työvuorot ovat? Kuinka ennakoivasti tiedät lähitulevaisuuden työvuorosi alkamis ajankohdat vai onko jokin vakio vuoronkierto (TAM37 jne.) käytössä?
Onko usein ylitöitä/lisävuoroja/hälytystuurauksia tarjolla ja hoituuko näiden maksaminen %-ylitöinä, hälytys- ym. korvauksina rahassa vai ylityövapaina? - Anonyymi
Huomasin saman haun olevan käynnissä. Minua kiinnostaisi, että millainen tuo hakuprosessi on ratapihatyöntekijäksi? VR sivuilla ei mainita muusta kuin hyvästä fyysisestä kunnosta ja näöstä ja kuulosta. Kuuluuko ratapihatyöntekijän tehdä myös psykologiset testit? Onko aiemmin sairastettu masennus este työhön pääsylle?
- Anonyymi
Työhönottaja vastaa Espanjasta. On ulkoistettu. Siinä sitä on pelkkää hypetystä että kaikki onnistuu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255