Minkä takia lääkärini haluaa että menen puhaltamaan spiroa, kun minula on maailman paras päivä (keuhkojen suhteen)? Mitä hän hakee?
Minulla oli toissapäivänä lääkärissä liian pieni keuhkojen tilavuus-arvo. Puhalsin, puhalsin, ja puhalsin, mutta en päässyt viitearvoon asti. (minun piti puhaltaa hiljaa ja pitkään, kaikki ulos.) Mistä se kertoo? Lääkäri ei kertonut...
Minkä takia lääkärini ei kommentoi minun keuhkokuvat viime vuodelta? Niissä on valkoista keuhkojen alaosassa, sivukuvani on ihan kokonaan valkoinen keuhkojen alaosassa. Tänä vuonna niitä ei näkynyt. Nyt on pääosin mustaa, ja ne valkoiset alueet todella pienet. Ne muistuttavat verisuonia.
Lääkärin määräys
7
4562
Vastaukset
- homeahdistus1
täälläkin, enkä koskaan ole saanut siihen mitään kunnon selvitystä. Sanottiin vaan, että on pienentynyt eikä se siitä enää nouse. No ei ole noussutkaan, tilavuudet olleet 70-75% viitearvoista (ollut normaali ainakin vuosia sitten).
Muut arvot reagoivat avaavaan lääkkeeseen, mutta minullahan on myös astma.
Keuhkokuvien tulkinnasta en tiedä mitään, omani ovat kuulemma olleet kunnossa paitsi kun on ollut keuhkokuume päällä. Jälkeenpäin asia on alkanut epäilyttää kyllä, kun on tullut alveoliittiepäily. Mitähän keuhkokuumeita ne ovat olleet?
Toivottavasti lääkärisi selvittää selkokielisesti mistä oikein on kyse (toivottavasti hän itsekään tietää).
Keuhkojen toimintakokeet
Lääkärin käsikirja
8.2.2007
Vuokko Kinnula
Spirometria
Periaate
Spirometrialla mitataan keuhkotilavuuksia (staattinen spirometria) tai keuhkotilavuuksien muutoksia aika- tai virtausakselilla (dynaaminen spirometria).
Aiheet
Obstruktiivisten keuhkosairauksien (astma, keuhkoahtaumatauti) diagnostiikka ja seuranta
Restriktiivisten keuhkosairauksien (esim. keuhkokudossairaudet) diagnostiikka ja seuranta
Työkyvyn arviointi
Leikkaus- ja toimenpidekelpoisuuden arviointi
Säde-, leikkaus- ja lääkehoidon vaikutusten seuranta
Esivalmistelut
4 tuntiin ei pidä tupakoida.
2 tunnin ajan tulee olla syömättä vahvaa ateriaa ja juomatta kahvia tai kolajuomia.
2 tunnin ajan on vältettävä fyysistä rasitusta ja kylmän ilman hengittämistä.
On levättävä vähintään 15 min.
Lääkitys keskeytetään, jos kyseessä on diagnostinen tutkimus.
Beetasympatomimeetit, antikolinergit ja leukotrieeniantagonistit: 1–4 vrk.
Teofylliini, yhdistelmävalmisteet, yskänlääkkeet: 3 vrk
Kortikosteroidit: vaikutus on pitkäaikainen, eikä sitä tunneta täsmällisesti (viikkoja), joten säännöllisen lääkityksen aloittamista tulisi välttää, kunnes (astma)diagnoosi on varmistunut.
Antihistamiinilääkitystä ei tarvitse keskeyttää ennen diagnostista spirometriaa.
Vuorokausivaihtelun takia tutkimus on tehtävä astman seurannassa joka kerta samaan vuorokaudenaikaan.
Vasta-aiheet
Akuutti hengitystieinfektio 2 vk:n sisällä
Vaikea sepelvaltimotauti
Vaikeat sydämen rytmihäiriöt (bronkodilataatiokoe voi provosoida)
Laitteisto
Spirometrit laboratoriokäyttöön ja taskukokoiset turbiinispirometrit
Laitteiden tulisi täyttää Euroopan keuhkolääkäriyhdistyksen laatustandardit.
Laadunvalvontaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota 2 3.
Henkilökunnan koulutus ja jatkokoulutus
Laitteiston kalibrointi ja laitteistokohtainen huolto
Suomalaisten aikuisten yhtenäiset sukupuolen, iän ja pituuden mukaiset viitearvot 1 2 3
Menetelmät ja suureet
Staattinen spirometria
Tärkein suure on hidas vitaalikapasiteetti (VC).
Suositeltavin on inspiratorinen vitaalikapasiteetti (maksimaalisen uloshengityksen jälkeen maksimaalinen hidas sisäänhengitys).
Suurin kolmesta rekisteröidään.
Suurimman ja toiseksi suurimman mittaustuloksen ero ei saa ylittää 0.2 litraa.
Dynaaminen spirometria (tilavuus-aikarekisteröinti; kuva 2)
Maksimaalisen sisäänhengityksen jälkeen mahdollisimman nopea ja täydellinen ulospuhallus
Suureet
Nopea vitaalikapasiteetti (FVC)
Sekuntikapasiteetti (FEV1)
FEV1:n prosenttinen osuus FVC:stä (FEV %)
Tulokset korjataan kehon lämpötilaa vastaaviksi (BTPS = body temperature standard pressure saturated), koska uloshengitetty ilma jäähtyy matkalla spirometriin.
Suurin ja toiseksi suurin FEV1 ja FVC eivät saa poiketa toisistaan yli 4 %; epäluotettavaa rekisteröintiä ei tulisi tulostaa.
Dynaaminen spirometria (virtaus-tilavuusrekisteröinti; kuva 3)
Suoritetaan kuten tilavuus-aikarekisteröinti.
Suureet
FVC, FEV1, FEV%
Uloshengityksen huippuvirtaus (PEF)
Virtaus tilavuuden ollessa 75, 50 sekä 25 % FVC:stä (MEF75, MEF50, MEF25)
PEF ja MEF75 ovat riippuvaisia lähinnä suurten hengitysteiden läpimitasta, puhallukseen käytetystä lihasvoimasta ja keuhkojen kimmoisuudesta.
MEF50 ja MEF25 ovat enemmän riippuvaisia keskisuurten ja pienten hengitysteiden läpimitasta, kimmoisuudesta ja lihasvoimasta.
MEF50:een ja MEF25:een liittyy paljon virhemahdollisuuksia. Keuhkoahtaumatauti- ja astmadiagnoosi asetetaan FEV1/FVC-arvojen perusteella.
Usean puhalluksen käyrät rekisteröidään päällekkäin (verhokäyrä); muista käyristä selvästi poikkeavaa käyrää ei oteta mukaan 4.
Bronkodilataatiokoe
Aiheet
Palautuvan (reversiibelin) ahtauman toteaminen astmadiagnostiikassa
Astman lääkehoidon riittävyyden arvioiminen: potilaan normaali lääkitys ohjeen mukaan (lääkkeen käyttö varmistettava ja ajankohta merkittävä tutkimuspöytäkirjaan)
Suoritus
Spirometria tai PEF ennen sympatomimeetin (esim. 0.4 mg salbutamolia) inhalointia ja 10 min sen jälkeen
Tulkinta
Astmaan viittaavat, merkitsevät muutokset lähtöarvosta sekä vähimmäismuutokset ovat
FEV1ja/tai FVC 12 % (0.20 l)
PEF 15 % (60 l/min, PEF-mittarilla mitattuna)
Muutoksen prosenttiarvon laskemisessa auttaa tietokoneohjelma 1.
Tyypillisiä tulosprofiileja
Astma
FEV1, FEV %, PEF (myös MEF50 tai MEF25) on pienentynyt, mutta voi olla ajoittain normaali lievässä tai hyvin hoidetussa astmassa.
VC, FVC ovat useimmiten normaalit.
FVC voi olla pienentynyt ("dynaaminen restriktio") vaikeassa astmassa, jolloin VC voi olla FVC:tä selvästi suurempi.
Bronkodilataatiokokeessa todetaan merkitsevä vaste.
Huom! MEF50 ja MEF25 ovat huomattavan alttiita puhallustekniikan vaihteluille. Niiden arvo ilman muissa suureissa havaittuja muutoksia on rajoitettu.
Keuhkoahtaumatauti (COPD)
FEV1, FEV % tai PEF on
pienentynyt jatkuvasti, alkavassa taudissa normaalin rajoissa.
MEF50 ja MEF25
pienenevät usein jo taudin alkuvaiheessa, jopa ennen kliinisiä oireita (pienten hengitysteiden obstruktio).
Varsinkin emfyseemassa MEF50 ja MEF25 voivat olla hyvin pieniä ("kollapsi"-tyyppinen löydös).
FVC on usein myös pienentynyt ("dynaaminen restriktio").
Bronkodilataatiokokeessa ei todeta merkitsevää vastetta.
Restriktiivinen keuhkosairaus
Syitä
Keuhkokudosprosessit (alveoliitti, fibroosi)
Keuhkokudoksen ulkopuoliset syyt (pleurakamara, pleuraeffuusio, rintakehän tai rintarangan poikkeavuudet, lihavuus)
VC ja FVC ovat pienentyneet.
FEV1 ja PEF ovat pienentyneet (mutta FEV % normaali).
Leikkauskelpoisuus
Karkea sääntö: elektiivisissä leikkauksissa FEV1:n tulisi olla yli 1 l 4.
Arvoja on syytä verrata ikään ja sukupuoleen suhteutettuihin viitearvoihin- pikku Myy
Kiitoksia faktasta! Sain vähän mietittävää... Pienentynyt VC (hidas ja pitkä ulospuhaltaminen) löytyy kahdessa eri sairaudessa, jos ymmärsin oikein.
Jaa, keuhkokuume? Kyllä mietityttää! Minulla on nyt käynyt sama asia mielessä.
Jos lääkärini haluaa diagnostiikaa varten saada arvoja, niin minkäköhän takia minulle ei ole sanottu että minun pitäisi jättää Flixotide, Singulair, Atrodual ja kaikki muut lääkkeet pois noin kauan ennen puhalluskokeita??!!?
Toisaalta, jos on kyse työkyvystä, niin minkä takia pitää mennä kun on todella hyvä olo? Eikö pitäisi mennä kun on normaalisti huono olo? Olen nyt jo odottanut 7 kuukautta sitä hyvää päivää... Se kertoo kai jotain.
Hän muuten pyysi työkokeilua ensi vuoden alussa. Olen jo sairastunut siellä tarpeeksi. Avomieheni sanoi etten saa mennä, että on ihan sairasta ja älytöntä! Tiedän että tulen sairastumaan vielä enemmän, onhan sitä jo kokeiltu. Onko suostuttava tämmöiseen? Mielummin tekisin vaikka mitä työtä, jos saisin kokeilla jos edes työskentely puhtaissa tiloissa onnistuu. Siinä olisi enemmän järkeä! - (Kinnula):
Syitä
Keuhkokudosprosessit (alveoliitti, fibroosi)
Keuhkokudoksen ulkopuoliset syyt (pleurakamara, pleuraeffuusio, rintakehän tai rintarangan poikkeavuudet, lihavuus)
VC ja FVC ovat pienentyneet.
FEV1 ja PEF ovat pienentyneet (mutta FEV % normaali).
==================================
tarkoittaa juuri allergista alveoliittia.
Allerginen alveoliitti näkyisi myös tästä:
"MEF50 ja MEF25 ovat enemmän riippuvaisia keskisuurten ja pienten hengitysteiden läpimitasta, kimmoisuudesta ja lihasvoimasta.
MEF50:een ja MEF25:een liittyy paljon virhemahdollisuuksia."
Haluavat tarkoituksella sanoa, että näihin kahteen arvoon liittyy paljon virhemahdollisuuksia, koska eivät halua alveoliitin paljastuvan. Kyllä homesairas osaa jo puhaltaa spirometriin, joten ei näitä virhemahdollisuuksia synny. Sitä paitsi mittaukseen otetaan kolmen toisiian lähellä olevan puhalluksen keskiarvo.
Kyllä kaikkien pitää jo tajuta niin yksinkertainen asia, että kosteusvauriokohteessa sairastunutta eivät lääkärit auta, koska tietävät sairauden olevan jotain muuta kuin astman. - ole järkevää
pikku Myy kirjoitti:
Kiitoksia faktasta! Sain vähän mietittävää... Pienentynyt VC (hidas ja pitkä ulospuhaltaminen) löytyy kahdessa eri sairaudessa, jos ymmärsin oikein.
Jaa, keuhkokuume? Kyllä mietityttää! Minulla on nyt käynyt sama asia mielessä.
Jos lääkärini haluaa diagnostiikaa varten saada arvoja, niin minkäköhän takia minulle ei ole sanottu että minun pitäisi jättää Flixotide, Singulair, Atrodual ja kaikki muut lääkkeet pois noin kauan ennen puhalluskokeita??!!?
Toisaalta, jos on kyse työkyvystä, niin minkä takia pitää mennä kun on todella hyvä olo? Eikö pitäisi mennä kun on normaalisti huono olo? Olen nyt jo odottanut 7 kuukautta sitä hyvää päivää... Se kertoo kai jotain.
Hän muuten pyysi työkokeilua ensi vuoden alussa. Olen jo sairastunut siellä tarpeeksi. Avomieheni sanoi etten saa mennä, että on ihan sairasta ja älytöntä! Tiedän että tulen sairastumaan vielä enemmän, onhan sitä jo kokeiltu. Onko suostuttava tämmöiseen? Mielummin tekisin vaikka mitä työtä, jos saisin kokeilla jos edes työskentely puhtaissa tiloissa onnistuu. Siinä olisi enemmän järkeä!mennä sinne paikkaan, jossa olet sairastunut, jos siellä ei ole tehty mitään korjauksia. Onko tehty ?
Onhan olemassa faktaa siitä, että kun on kerran herkistynyt kunnolla ja sairastunut, niin tulee oireilemaan homepaikoissa aina. Sairastut vain lisää, jos menet takaisin homepaikkaan. Sinun täytyisi ehdottomasti päästä työkokeiluun johonkin korvaavaan tilaan.
- oli keuhkojen
tilavuus pieni (ns. FVC), niin sinulla allerginen alveoliitti eli keuhkorakkulatulehdus.
Valkoinen rgt:ssä tarkoittaa juuri sitä, että siellä on häikkää. Rgt-säteet eivät läpäise näitä valkoisia kohtia hyvin. Musta on merkkinä siitä, että säteiden kulkua hidastavaa ei ole.
Pitää pitää mielessä, että myös sairastuneilla keuhkorakkulatulehdus lakkaa jo n. viikossa, jos vain altistuminen loppuu. Ei silloin voi mitata mitään, jos halutaan saada sairaus selville.
Lääkärisi on muuten umpikiero, koska ei kerro totuutta. Tottakai FVC paranee, jos tulehdus keuhkoissasi vähenee. Ilmaa menee silloin enemmän keuhkoihin.
Sinun piti puhaltaa sen takia hiljaa, koska alveoliitista johtuen pienet hengitystiet ovat normaalia pienempiä. Keuhkojen tilavuus pitää mitata ns. nopealla VC:llä (fast FVC), jotta alveoliitti näkyisi. Siis sinun pitäisi puhaltaa voimakkaasti eikä hitaasti.
Aivan varmasti sadisti lääkärisi nukkuu seuraavan yönsä hyvin, koska ajatteli jälleen kerran kusettaneensa kosteusvauriokohteessa sairastunutta. Tämä on se ns. käypä-suositus, jonka STM on laatinut.- nuo ns. lääkärit
ovat.
Viitsivät kutsua itseään lääkäreiksi.
Koko porukka aina STM, TTL ja KTL myöten ovat vältelleet rehellisyyttä ja omaa vastuunkantoa.
Miksi tällaisia pitäisi kutsu, lieroiksiko?
On vaan kumma kun lääkärin vastaanotolla ei oteta mitään potilaan havaintoja todesta vaan he itse tekevät omalaatuisensa päätelmät omine teorioineen.
Miten tästä voidaan sitten ajatella heidän tekevän ammatin vaatimusten mukaista työtä?
Täyttä p..a koko homma.
Ovat niin pirun itsekeskeisiä, vissiin luulevat olevansa jotain puolijumalia tai jopa suuria jumalia maailmankaikkeudessa.
Samalla lailla lääketehtaat toimivat.
Eivät perhana merkitse kaikkia allergiamahdollisuuksia omien myrkkypurkkiensa kylkeen mihin todellisuudessa törmää.
Näistäkin nämä ns. lääkärit ovat hiljaa ja eivät edes viestitä näistä ongelmista eteenpäin.
On siinä porukka!
- parasta toimintaa?
"Minkä takia lääkärini haluaa että menen puhaltamaan spiroa, kun minula on maailman paras päivä (keuhkojen suhteen)? Mitä hän hakee?"
Minulla on astma, joka vaivaa keväisin ja kesäisin siitepölyaikaan. Lääkärini passitti minut spirometriaan talvella, jolloin olen oireeton. Tarkoitus oli tutkia, onko oireettomassakin vaiheessa keuhkoputkissa tulehdusta ja supistumisherkkyyttä, jota vain itse luulen normaalitilaksi kun olen siihen niin tottunut. Jos sellaista olisi ollut, se olisi ollut aihe ympärivuotiseen lääkitykseen. Onneksi tulos oli minulla normaali ja lääkitykseksi riittää kortisoni-inhalaatiot siitepölyaikaan.
Ehkä sinun tilanteessasi on samantyyppinen tieto haussa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706