Kävimme torstaina (11.10.) tehdasvierailulla Stora Enson Oulun paperitehtaalla (paperikone 6). Tehtaan henkilöstöassistentti/opas kertoi että nuorella tehtaalle tulevalla paperimiehellä tuo palkka on 30 000-40 000 euroa / vuosi. Lisäksi hän kertoi että kaikkein pisimpään palvelleet (eräs koneenhoitaja 42 vuotta Oulussa) paperikoneenhoitajat tienaavat jopa 160 000 - 170 000 euroa vuodessa.
Aika kovista palkoista puhutaan vai mitä?
Mitenkäs tuonne tehtaalle voisi päästä niin hän kertoi paras tapa olevan ammattikoulu (sähkö, metalli tai konepuoli) käytynä. Kouluttaako tehdas itse sitten esim konepuolen käyneistä paperimiehiä?
Tehtaalla kuulemma aloitetaan annostelijan työstä ja 5 v paperikoneella eri tehtävissä olleilla on mahdollisuus nousta paperikoneenhoitajaksi.
Paperikoneenhoitaja
9
6382
Vastaukset
- mhvkhkjfhfhj,hm
Paperitehtaalla on palkka 1900-5000 euroa/kk.Tuossa yläpäässä on varttuneempi koneenhoitaja vuorotöissä.Alapäässä rullamies päivävuorossa.
- terveysala
sanosinko näin että. on muitakinkin aloja joille ois tuo mainitsema palkka oikeampi kuin tavan tehdas työläisille, tai muille vastaaville duunareille, tarkoitan nyt jotain paperi-alaa kuljetus-alaa, putkimiestä. ahtaajia, jätekuskia tai muita penkin kuluttajia jonne alalle ei tarvii paljon älyä! ja koulutusta. esim itse olen toiminu 4v etelä-suomessa sairaanhoitajana ja olen saannu HYVÄN KOULUTUKSEN paremmin ja pitemmän kun moni muukaan, toki en pidä toisten aloja huonona, mutta minun mielestäni ON MAKSETTAVA KOULUTUKSEN PERUSTEELLA!!!!! MIKSI turhaan käydä parempaa alaa kun nyt vaan päästä jonnei töihin ja saada parempaa liksaa kuin HE JOTKA ON OPISKELLU SEN TAKIA ETTÄ SAAVAT PAREMPAA KUN HE JOTKA EIVÄT OLE NÄHNEET SITÄ VAIVAA, SITÄ IHMETTELEN MIKSI OPISKELLA JOS EI MAKSETA, ELI OMASTA MIELESTÄ EI OLE PAHA LISÄ meid¨än liiton ajama 400-600e kun meillä on vastuu IHMIS HENGISTÄ, ainakin omasta mielestä se on tärkeä!!!! joten se noin 2700-3000e ois sopiva korvaus siitä ihmis arvoisesta työstä johon on saatu koulutus! ennemin meidän on se liksa saatava kun jonnii helpomman alan työntekijä
- Sellaista
terveysala kirjoitti:
sanosinko näin että. on muitakinkin aloja joille ois tuo mainitsema palkka oikeampi kuin tavan tehdas työläisille, tai muille vastaaville duunareille, tarkoitan nyt jotain paperi-alaa kuljetus-alaa, putkimiestä. ahtaajia, jätekuskia tai muita penkin kuluttajia jonne alalle ei tarvii paljon älyä! ja koulutusta. esim itse olen toiminu 4v etelä-suomessa sairaanhoitajana ja olen saannu HYVÄN KOULUTUKSEN paremmin ja pitemmän kun moni muukaan, toki en pidä toisten aloja huonona, mutta minun mielestäni ON MAKSETTAVA KOULUTUKSEN PERUSTEELLA!!!!! MIKSI turhaan käydä parempaa alaa kun nyt vaan päästä jonnei töihin ja saada parempaa liksaa kuin HE JOTKA ON OPISKELLU SEN TAKIA ETTÄ SAAVAT PAREMPAA KUN HE JOTKA EIVÄT OLE NÄHNEET SITÄ VAIVAA, SITÄ IHMETTELEN MIKSI OPISKELLA JOS EI MAKSETA, ELI OMASTA MIELESTÄ EI OLE PAHA LISÄ meid¨än liiton ajama 400-600e kun meillä on vastuu IHMIS HENGISTÄ, ainakin omasta mielestä se on tärkeä!!!! joten se noin 2700-3000e ois sopiva korvaus siitä ihmis arvoisesta työstä johon on saatu koulutus! ennemin meidän on se liksa saatava kun jonnii helpomman alan työntekijä
Teidän terveysalan ihmisten näyttää olevan vaikea tajuta sitä asiaa että olette työssä, jossa palkan maksaa kunta/kaupunki/valtio eikä niin kuin paperialalla isot pörssiyhtiöt. Miten luulette että kunnilla tai kaupungeilla on pistää tuollaiset palkankorotukset? Silloin jäisi esim. tiet tekemättä yms. En sitä sano että ettekö sitä palkaa ansaitsisi. Kaiken lisäksi, jos korkea palkka kiinnostaa niin olisi varmaan kannattanut perehtyä asioihin ennen kuin lähti terveysalalle opiskelemaan. Ja voin sanoa että paperikoneenhoitajalla on niin iso alue vastattavana että siinä menee monta vuotta ennen kuin sen kokonaisuudessaan oikeasti hallitsee. Todella paljon eri asioita opeteltavana yms.
- paperi-apina
ykköset pois lukujen edestä, ja siinäkin ikälisiä
viis tonnia.- Sr2
Miten tosiaan tuon koulutuksen kanssa, jos olisin esim. ammattikoulun konepuolen käynyt niin kouluttaako tehdas itse sitten paperialan ammattilaiseksi? Assistentti käski vain hakemusta netistä täyttää!
- Se on vain paperia
Sr2 kirjoitti:
Miten tosiaan tuon koulutuksen kanssa, jos olisin esim. ammattikoulun konepuolen käynyt niin kouluttaako tehdas itse sitten paperialan ammattilaiseksi? Assistentti käski vain hakemusta netistä täyttää!
Niin se palkka on kyllä jo yli 40 000 vuodessa. Jotenki kun saat hommattua itsesi esim. kesätöihin niin mahdollisuudet paranee huomattavasti
- .....
Se on vain paperia kirjoitti:
Niin se palkka on kyllä jo yli 40 000 vuodessa. Jotenki kun saat hommattua itsesi esim. kesätöihin niin mahdollisuudet paranee huomattavasti
tuo palkka siis vuorotyössä.. ja koneenhoitajilta varmaankin 1 pois edestä tuosta palkasta..
- tuntimäärät?
Muistiko mainita kuinka paljon tekevät ylityötä, viikonloppuja, ilta- ja yötyötä?
- PK6
12 vuotta kyseisellä paperikonelinjalla työskenneenä voin sanoa että ainoat osittain paikkansa pitävät asiat tuossa kertomuksessa oli uuden työntekijän palkka n.30-40k€ riippuen mille vakanssille pääsee töihin ja se ei todellakaan ole itse paperikone vaan yleensä jälkikäsittely töisessa päässä tehdassalia (kalanteri, pituusleikkaus, uudelleenrullaus jne.) josta voi sitten ajan myötä pyrkiä jopa sinne paperikoneelle.
Paperikoneenhoitajan vuosiansiot pyörinevät siellä 60-70k€ tienoilla ja se onkin se tehtaan parhaiten palkattu vakanssi. Viime vuoden ansiot itsellä 47k€ ja siis kahdestoista vuosi menossa tehtaalla.
Jos noista summista vielä niin noin 30% palkasta koostuu erilaisista lisistä ilta-, yövuoro-, pyhäkorvauksista. Työaikamuotohan on keskeytymätön kolmivuorotyö ja nykyään koneet pyörii myös jouluna ja juhannuksena joista tulee kohtuukorvaukset, tosin itse mielummin olisin joulun kotona kun töissä..
Parhaiten nykyään töihin tehtaalle käsittääkseni pääsee ammattikoulun prosessilinjan kautta josta ensin työharjoitteluun ja kesätöihin tehtaalle ja jos lykästää/paikkoja aukeaa niin pitemmäksi aikaa.
Jos vuorotyö ja muutenkin epäsäännöllinen elämänrytmi ei häiritse niin tervetuloa vaan tälle alalle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760