Satamanosturin kuljettajia?!

Zero

Mimmosta olisi satamanosturin työ? Onko fyysisesti sellasta, että nainenkin pärjäisi? Kiinnostaisi kovasti. Netistä löytyy todella hintsusti kunnollista tietoa... Kuinka helposi/vaikeesti saisi työllistettyä itsensä helsingin satamassa? Ja millanen liksa keskimäärin on aloittelevilla satamanosturien kuljettajilla? Missä sitä voi yleensä opiskella?

7

6275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdgfff

      Pitää olla hyvä näkö, ei ole fyysistä.
      Radiopuhelimesta kuulet mitä nostelet ja minne.
      Palkat on kaupungin mittapuussa hyvät, lisiä tulee.
      Kunnon tauot, ei saa pitkään tehdä putkeen.
      Vaikeeta on päästä jos et oo valmiiks kaupungilla hommissa, sillon vois sisäinen siirto onnistua jos yleensä on vapaita paikkoja, ja kun on niin on varmaan hakijoitakin.
      En nyt muista missä ne sitä opiskeli mut niitä nosturikuskeja ei ole ku muutamia/ satama, ehkä kun vuosaaren satama avataan aukee pari paikkaa lisää.
      Siinä jotain

      • irak

        kotkassahan on kursit


      • Anonyymi
        irak kirjoitti:

        kotkassahan on kursit

        Minä aloitin 17 vuotiaana Taalintehtaalla hallinosturikuskina " opiskelut" koska olin alaikäinen ja sovelias tähän kevyeen työhön. Olin mukana päivisin vakituisen työntekijän kanssa,välillä ajoin kun oli "työtön kausi", tärkeintä on saada pois "koukun heiluminen vastaliikkeellä" Muutama viikko meni niin jouduin harjoittelijaksi kaikkiin muihinkin nostureihin,kun opin työt valssilaitoksella minut siirrettiin ajamaan romukasalle raanaa jolla täytettiin pytty, 10000 kg romurautaa kerrallaan -LB uuniin,missä sulatettiin romurautaa 30000 kg eli 30 tonnia kerrallaan,niistä valettiin jööttiä siihen aikaan -1971- 1990 ainakin saakka ja valssilaitoksella tehtiin näistä sitten harjaterästä,nauloja,teräsverkkoa. Vuosaaren telakalla ajoin isoja satamanostureita,oli kahden päivän kokeet psykologin luona monenlaisine testeineen missä tutkittiin onko ukko sovelias tähän työhön. Syvyysnäkö on tärkeä että pystyy hahmottamaan kun nostetaan 50 metrin päästä tai lasketaan koukkua alas miehelle joka odottaa käsi ylhäällä narun kanssa. Wärtsilässä kävin suullisen,kirjallisen kurssin ja sain nosturikuskin ajoluvan kuvalla,olin jo ajanut yli 10 vuotta nostureita, Suomenlinnassakin pari vuotta. Yksinkertainen,helppo työ,pitää osata ennakoida tilanteet työntekijän silmin,puhelinyhdeydet oli Vuosaaressa,ilman niitä ei olisi pystynyt taakkoja nostamaan laivan taakse,sisään.Vieläkin osaisin hommat vaikka olen jo 70 vuotias.Paljon juoksin,pyöräilin vastapainona istumatyölle. Tässä tärkeimmät mitä osaan sanoa.Yksi kuski luki itsensä insinööriksi Valmetilla kun välillä oli aikaa lukea tai käydä alhaalla. Katsokaa vaikka : Vuosaaren nosturit telakalla niin saatte tuntumaa ajassa taaksepäin olevaan työhön satamassa,miten laivoja rakennettiin ja nostureita ajettiin. Terv. Tane .


    • hfjfhjfhjh

      Ei mitään fyysisiä vaatimuksia ellet ny ole yli 200 kiloinen ettet mahdu koppiin,tai joku ihan kääpiö vaahtosammuttimen kokonen.Ite kävin oppisopimuskoulutuksella aikoinaan en tiedä oikein miten ne noita uusia kouluttaa ainakin yhden pojan koulutin,eihän tää mikään avaruusraketti ole mihin tarvii vuosien koulutusta mitä monet luulee mutta kyllä siinä taitoa vaaditaan ja tarkkuutta,kokemus auttaa.Keskimääräinen palkka oli iltalehden muk jtn 2900 euroa lisineen?En tiedä näiden uusien palkkausjarjestelmästä,ite saan n.3400-3600 euroa lisineen bruttona kuukaudessa ja iät ajat tehny tätä vuorotöinä.Näkö pitää olla hyvä ja syvyystajun ne testaa ,kuulo ja jotain muuta turhaa.

      • kossako

        eli ilman yliröitä?


      • Zero
        kossako kirjoitti:

        eli ilman yliröitä?

        Kiitos vastauksista. Mikä teidän satamanosturinkuljettajien liitto on? Sieltä saattaisin saada lisätietoa miten kouluttautua alalle ja mitkä on työllistymismahdollisuudet.


      • Anonyymi
        Zero kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Mikä teidän satamanosturinkuljettajien liitto on? Sieltä saattaisin saada lisätietoa miten kouluttautua alalle ja mitkä on työllistymismahdollisuudet.

        satama-akt,jos muualla voi olla vaikka teolisuusliito,esim laivatelakka,rakennus rakenusliito torninosturit.satamanosturikuljettaja koulutus kotkassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7593
    2. 107
      5728
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5097
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4486
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3180
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      54
      2899
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      53
      2802
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2407
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2404
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2006
    Aihe