Satamanosturin kuljettajia?!

Zero

Mimmosta olisi satamanosturin työ? Onko fyysisesti sellasta, että nainenkin pärjäisi? Kiinnostaisi kovasti. Netistä löytyy todella hintsusti kunnollista tietoa... Kuinka helposi/vaikeesti saisi työllistettyä itsensä helsingin satamassa? Ja millanen liksa keskimäärin on aloittelevilla satamanosturien kuljettajilla? Missä sitä voi yleensä opiskella?

7

6598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdgfff

      Pitää olla hyvä näkö, ei ole fyysistä.
      Radiopuhelimesta kuulet mitä nostelet ja minne.
      Palkat on kaupungin mittapuussa hyvät, lisiä tulee.
      Kunnon tauot, ei saa pitkään tehdä putkeen.
      Vaikeeta on päästä jos et oo valmiiks kaupungilla hommissa, sillon vois sisäinen siirto onnistua jos yleensä on vapaita paikkoja, ja kun on niin on varmaan hakijoitakin.
      En nyt muista missä ne sitä opiskeli mut niitä nosturikuskeja ei ole ku muutamia/ satama, ehkä kun vuosaaren satama avataan aukee pari paikkaa lisää.
      Siinä jotain

      • irak

        kotkassahan on kursit


      • Anonyymi
        irak kirjoitti:

        kotkassahan on kursit

        Minä aloitin 17 vuotiaana Taalintehtaalla hallinosturikuskina " opiskelut" koska olin alaikäinen ja sovelias tähän kevyeen työhön. Olin mukana päivisin vakituisen työntekijän kanssa,välillä ajoin kun oli "työtön kausi", tärkeintä on saada pois "koukun heiluminen vastaliikkeellä" Muutama viikko meni niin jouduin harjoittelijaksi kaikkiin muihinkin nostureihin,kun opin työt valssilaitoksella minut siirrettiin ajamaan romukasalle raanaa jolla täytettiin pytty, 10000 kg romurautaa kerrallaan -LB uuniin,missä sulatettiin romurautaa 30000 kg eli 30 tonnia kerrallaan,niistä valettiin jööttiä siihen aikaan -1971- 1990 ainakin saakka ja valssilaitoksella tehtiin näistä sitten harjaterästä,nauloja,teräsverkkoa. Vuosaaren telakalla ajoin isoja satamanostureita,oli kahden päivän kokeet psykologin luona monenlaisine testeineen missä tutkittiin onko ukko sovelias tähän työhön. Syvyysnäkö on tärkeä että pystyy hahmottamaan kun nostetaan 50 metrin päästä tai lasketaan koukkua alas miehelle joka odottaa käsi ylhäällä narun kanssa. Wärtsilässä kävin suullisen,kirjallisen kurssin ja sain nosturikuskin ajoluvan kuvalla,olin jo ajanut yli 10 vuotta nostureita, Suomenlinnassakin pari vuotta. Yksinkertainen,helppo työ,pitää osata ennakoida tilanteet työntekijän silmin,puhelinyhdeydet oli Vuosaaressa,ilman niitä ei olisi pystynyt taakkoja nostamaan laivan taakse,sisään.Vieläkin osaisin hommat vaikka olen jo 70 vuotias.Paljon juoksin,pyöräilin vastapainona istumatyölle. Tässä tärkeimmät mitä osaan sanoa.Yksi kuski luki itsensä insinööriksi Valmetilla kun välillä oli aikaa lukea tai käydä alhaalla. Katsokaa vaikka : Vuosaaren nosturit telakalla niin saatte tuntumaa ajassa taaksepäin olevaan työhön satamassa,miten laivoja rakennettiin ja nostureita ajettiin. Terv. Tane .


    • hfjfhjfhjh

      Ei mitään fyysisiä vaatimuksia ellet ny ole yli 200 kiloinen ettet mahdu koppiin,tai joku ihan kääpiö vaahtosammuttimen kokonen.Ite kävin oppisopimuskoulutuksella aikoinaan en tiedä oikein miten ne noita uusia kouluttaa ainakin yhden pojan koulutin,eihän tää mikään avaruusraketti ole mihin tarvii vuosien koulutusta mitä monet luulee mutta kyllä siinä taitoa vaaditaan ja tarkkuutta,kokemus auttaa.Keskimääräinen palkka oli iltalehden muk jtn 2900 euroa lisineen?En tiedä näiden uusien palkkausjarjestelmästä,ite saan n.3400-3600 euroa lisineen bruttona kuukaudessa ja iät ajat tehny tätä vuorotöinä.Näkö pitää olla hyvä ja syvyystajun ne testaa ,kuulo ja jotain muuta turhaa.

      • kossako

        eli ilman yliröitä?


      • Zero
        kossako kirjoitti:

        eli ilman yliröitä?

        Kiitos vastauksista. Mikä teidän satamanosturinkuljettajien liitto on? Sieltä saattaisin saada lisätietoa miten kouluttautua alalle ja mitkä on työllistymismahdollisuudet.


      • Anonyymi
        Zero kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Mikä teidän satamanosturinkuljettajien liitto on? Sieltä saattaisin saada lisätietoa miten kouluttautua alalle ja mitkä on työllistymismahdollisuudet.

        satama-akt,jos muualla voi olla vaikka teolisuusliito,esim laivatelakka,rakennus rakenusliito torninosturit.satamanosturikuljettaja koulutus kotkassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      137
      5798
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      396
      2609
    3. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      135
      2541
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      10
      2090
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      12
      1483
    6. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      64
      1180
    7. Kun ei numeroa

      niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      10
      1072
    8. Mikä musta tekee

      Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      52
      938
    9. Millainen on

      Ihanne kumppani
      Ikävä
      80
      856
    10. Temusta tilaamiseen tulee muutos

      Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      855
    Aihe