Viikonloppuna sairastunut

viiruspöpö

Sairastuin kovaan kuumeeseen ja nivelkipuihin perjantaina, kävin päivystyksessä lauantaina niin hoitaja sanoi, että lääkäri ei voi kirjoittaa sairaslomaa jos sinulla on lauantai ja sunnuntaipäivät vapaita. Joten sairaslomaa pitää hakea maanantaina työaikana .? Tietääkö kukaan koska tälläinen direktiivi on tullut voimaan. Toivottavasti jatkossa sairastun vain virastotyöaikana.

8

7164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tietysti

      jos sulla ei ole lauantaita ja sunnuntaita työpäiviä,niin mihin tarvitset silloin sairauslomaa? ihan järkeenkäypä juttu,että silloin ei kirjoiteta lomaa milloin ei ole töissäkään. esim.itse sairastuin maanantaina(silloin minulla oli virallinen vapaapäivä)niin,menin tiistaina vasta hakemaan saikkua(koska olisi ollut työpäivä).mitä järkeä minun olisi ollut mennä hakemaan saikkua vapaapäivänä,ei mitään järkeä.

      • Terve Pukki

        Kyllä lääkäriin mennään yleensä hakemaan ensisijaisesti hoitoa eikä sairaslomaa.

        Jos tuossa tapuksessa olisi mennyt lääkäriin vasta maanantaina niin sairaus olisi vain pahentunut viikonlopun aikana ja silloin olisi työnanataja voinut kieltäytyä maksamasta sairasajan palkkaa sillä perusteella että on omalla menettelyllään aiheuttanut sairasloman koska ei ole hakeutunut hoitoon heti sairauden alettua.

        Lääkäri voi kirjoittaa sairaslomaa myös vapaapäiville eikä lääkärille edes tarvitse kertoa työvuorojaan. Noilla vapaapäiviksi kirjoitetuilla sairaslomilla on merkitystä silloin jos sairaus pitkittyy niin kauan että saa sairaspäivärahaa Kelalata, sairastumispäivä 9 päivää jälkeen.
        Eli jos lääkäri arvioi että sairaus jatkuu vielä maanataina ja sen jälkeenkin niin ei voi pakottaa tulemaan maanantaina uudelleen pelkän saisraslomalapun vuoksi mutta tietenkin kontrollikäynti on eri asia.


    • viiruspöpö

      Kiitos mielipiteistä, minun kohdallani asia on niin että jos olen vaikka maanantai aamuna kuumeessa töissä ja pyydän sijaista tilalleni, niin esimieheni ei päästä lääkäriin, vaan sanoo että koita nyt räpiköidä tämä päivä jotenkin ohi, joten on pakko käydä vapaa aikana lääkärillä ja sitten soittaa pomolle, ja ilmottaa että nyt on parin päivän sairasloma ja olen petin pohjilla...

      • Neuvo

        Hei!
        Jos olet sairaana, niin soitat esimiehellesi, että et tule töihin vaan menet lääkäriin.
        Sairaana ei kannata mennä töihin!
        Esimiehellä ei ole oikeutta pyytää sinua räpiköimään sairaana työpaikalla.


      • pöpö

        Kuumeessa ei olla töissä. sepä vitsi onkin. Ta voi vaatia sinua todistamaan sairautesi, mutta ketään ei esim. 39, 6 celsiuksessa voi vaatia...
        - huolehtimaan lekurinsairaanhoitajanlähihoitajan työstä. Eivoivaatia ajamaantukkia,sukeltamaan,hitsaamaan... Juoksemaanolympialaisissakaantaihiihtämään.

        Minun ta ei vaadi. Kun on kovassa kuumeessa, saa ihan levätä. en käy saikkulappuja paitsi jos pitää päivystykseen mennä nois taudeis hakeen ihan lääkettä. Eihän ne viruksiin anna- turha mennä. Mut esim. tapaturman takia on joskus käytävä. Tikkejä tms. Ja keuhkoputkentulehdukseen, allergiaoireisiin on tullut haettua apuja.
        Saikkulaput ei o viimeinen sana, vika sana on ta:lla- Jos vaatii kuumeisen oleen duunis, voisi hyvin soittaa työsuojelupiirille ja kysyä miten on...


    • kai nyt

      kukaan pyydä sairaslomaa jos on kerran viikonlopun muutenkin vapaana töistä ja ehtii ehkä hyvinkin parantua ennen maanantaita??? Mitä hiton lusmuilua.

    • tuusperi

      Siis mitä he...tiä. Eikös lääkäriin mennä saamaan hoitoa eikä saikkua. En voi ymmärtää.

    • Tu.nari

      Työnantajahan se joko hyväksyy saikun, tai ei. Mutta- lääkäriin saa toki mennä kun aihetta on, oli vkl tai mikä hyvänsä. Epidemia virustautisia mielellään vaan ei oteta etenkään tk, joissa on samassa yht. vuodeosastokin... Kerran olin virusripulissa noin viikon, ja olo hento kuumeinen, mutta terkkariin ei huolittu kun soitin- pelkäsivät koko p-pautia niin paljon. Ta antoi toki sairastaa, kun joka hommassa ei parane olla p tautisena. Paranihan se mutta tunteja jäi tekemättä, ja tuntiperusteisen palkkauksella tämmöset monen päivän sairaudet on ilikeitä- ja tuuraa ken lähtee, mutta onneksi silloin esim. oli ken lähti.

      Lekuri päättää kenen sairaus vaatii lekurikäynnin, mutta ihan tavan flunssat, influenssakin sinänsä kyllä mieluiten ihan levolla ja kotihoidolla, aivan turhia antibiootit, kun viruksiin ei tehoa. ikäväähän se on jos ei kykene, muuta sen nyt voi työnantajakin todeta itse onko työntekijä todella korkeessa kuumeessa/ selvästi töihin sopimattomassa kunnossa- se ta, joka ei anna oikeasti sairaan levätä parantuaksaeen, sopii miettiä miten on varatyöläisjärjestelyt hoitanut, ettei o ketää jonka voi kilauttaa tuuraamaan.
      On ta:n vastuulla teettää työ sairaalla, ja oikeussalin ovi tulee tutuksi, jos tt saa ikävämpiä jälkiseuraamuksia- kun työsuojeluvelvoite on sitova.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe