Miten torjua ystävä?

eräs nuori nainen

Miten ystävämiehen ihastuksen saa laannutettua pilaamatta ystävyyttä?

Pitääkö sanoa suoraan, vai kannattaako yrittää tehdä se kiertoteitse?

Entä mikä kaikki on miehen logiikalla liiallista rohkaisua? Mitä siis voin tehdä ystäväni kanssa ilman, että hän kuvittelee minun vastaavan hänen tunteisiinsa?

Kuinka paljon olen vastuussa ystävästäni, jonka tiedän jo alunperin masennukseen taipuvaiseksi? En mielellään olisi hänen kanssaan säälistä, koska itse olen kiinnostunut toisesta, mutta kolhuja kokeneena tästä tulee hänelle jälleen vaikea paikka. Siksi en haluaisi lisäksi pilata ystävyyttämme, koska se varmasti lisäisi hänen ahdistustaan yhä enemmän.

Mikä olisi kaikkein tehokkain, mutta samalla lempein tapa torjua mies?

14

883

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valehdella et on joku toinen sutina päällä. Ja jos oot kiinnostunu jostain toisesta niin eihän sun tarvi sit ees valehdella, parempi suora totuus kuin tyhjänpäiväinen toivon elätteleminen.

• M1rkku

peräkammarinpojaksi ja ala seurustella jonkun ulkkis uroon kanssa niin eetä kamupoika tietää paikkansa.

• ghghghgh

sille, että sulla on ongelma miten kertoa asia pilaamatta ystävyyttä.

• Erik101

asiat olla jo piloilla, mutta rehellinen kannattaa olla joka tapauksessa. Kerro siis rehellisesti, ettei kiinnosta, olematta kuitenkaan hyökkäävä. Toteava, rauhallinen tyyli lienee paras.

• tajuaa..

Ettei tuollaisen ämmän kanssa kannata olla missää tekemisissä mistään ystävyydestä puhumattakaan, jos ei kerran osaa sanoa suoraan asioita niin kuin ne on!

• eräs nuori nainen

Hah, pikaista tuomitsemista.

Kyse ei nyt ole siitä, osaanko sanoa asiat suoraan vai en, vaan siitä, että yritän pohtia, miten saan ystäväni - josta todellakin välitän samoin kuin muistakin ystävistäni, eli aidosti! - omantunnonarvon ja itsetunnon säilytettyä. Haluan, että hänestä tulee onnellinen - minun kanssani parisuhteessa se ei onnistu, mutta jonkun toisen kanssa varmasti. Koska, kuten mainittu, välitän hänestä, en halua loukata häntä ja siksi haluan myös tehdä tämän kaiken mahdollisimman helpoksi hänelle. Tiedän, että jos meille tulisi välirikko, se olisi hänen kannaltaan vielä ikävämäpää kuin minun kannaltani - hänellä kun on vähemmän ihmisiä, joille hän voi puhua. Olen ollut hänelle se ihminen, jolta hän saa tukea, kun menee huonosti, ja olkapää, jota vasten itkeä.

Jos tällaisten asioiden pohtiminen on mielestäsi ämmämäistä, niin sitten ilmeisesti olen ämmä. Olen ihan mielelläni ämmä, jos se kerran mielestäsi tarkoittaa toisten ihmisten edun ajattelemista. ;P

• että.....

”Olen ollut hänelle se ihminen,
      jolta hän saa tukea, kun menee
      huonosti, ja olkapää, jota vasten itkeä…”

-->

On ollut ilo olla sinun hyvä ystävä.
      Olet oppinut häneltä niin paljon.
      Mutta sinulta ovat nyt omat eväät
      ja neuvot pian loppumassa, että hänen
      olisi parempi jutella jonkun ammattilaisen
      kanssa noista ongelmistaan.

Voimme aina olla hyviä ystäviä,
      mutta ei meidän ystävyys voi edetä
      enää seurusteluksi asti, toivottavasti
      pystyt hyväksymään tämän surullisen
      tosiasian. Minulla on myös omia ongelmia,
      ja olen vakuuttunut siitä ettei meistä
      kahdesta rikkinäisestä kyllä koskaan
      tule yhtä ja ehjää.

Maailma näyttää niin erilaiselta masentuneen
      silmissä, mutta masennus on nykyään
      sairaus siinä missä muutkin, ja oikein
      hoidettuna siitä voi täysin parantua. Mutta
      hänen täytyy itse motivoitua ja hakea apua
      ongelmiinsa, sillä ei sitä apua kyllä tulla kotiin
      kenellekään tarjoamaan, kun niin monet
      tuhannet ihmiset sitä joutuvat tuskaisena
      jonottamaankin.

Lupaat auttaa hänet alkuun ja etsit hänelle
      yhdessä hoitavan tahon, jos hän on niin
      uupunut ettei jaksa puhelinluetteloa
      plarata lävitse ja soitella eri tahoille.

• ~nainen~

ystäväsi asemessa, niin haluaisin tietysti kuulla sen suoraan ja rehellisesti. Ei siitä tarvitse mitään suurta numeroa tehdä, muttei toisen toivoakaan kai kannata turhaan ylläpitää. Vaikeita asioitahan nuo aina on.

Itse olen aina ollut sitä mieltä että ystävyyspohjalta aloitetut auhteet on niitä kaikkein parhaita ja niillä on parhaimmat mahdollisuudet onnistua, koska jo entuudestaan ystävysten välit ovat läheiset ja välillä on jo olemassa ainakin jonkinlainen side, joka ajan kuluessa voi vahvistua entistäkin tiiviimmäksi.

Tietysti siinä tilanteessa jossa vain toisen tunteet ovat jotain ystävyyttä suurempia on pakko asioista puhua kunnolla ja perinpohjin. En usko, että todellinen ystävyys katkeaa sen vuoksi, ettei tunteet kulje ihan käsi kädessä toisen tunteiden kanssa.
      Ajan myötä varmaan asiaan voi suhtautua jo huumorilla tai ainakin neutraalimmin, kuin heti kertomishetkellä.

Masentunut ihminen varmaan tarvitsee kaksin verroin enemmän tukea ja lohduttavia sanoja, mutta parempi se silti on suoraan kertoa kuin pitkittää asiaa.
      Jos sitä jotenkin haluat lievittää niin voithan sanoa, että ehkä joskus tulevaisuudessa... mutta ei nyt... kun sinulla on joku toinen mies mielessä ja haluat katsoa miten juttu etenee hänen kanssaan.

Surullista tietysti jossei uusi miehesi hyväksyisi ystävyyttäsi tämän ystävämiehesi kanssa. Se voi olla vaikeaa, varsinkin jos uusi miehesi tietää mitä ystävämiehesi tuntee sinua kohtaan..

• ~nainen~

Niin ja et voi olettaa, että toisen tunteet sinua kohtaan sammuvat heti sen jälkeen kun olet kertonut ettet halua suhdetta hänen kanssaan. Kaikki tunteet elävät aina oman aikansa, eikä kenenkään tunteet ole riippuvaisia toisen osapuolen tunteista. Rakkaus ei tarvitse vastarakkautta ollakseen aitoa, koska jokainen tunteva ihminen kokee omat tunteensa ja ajatuksensa aina aitoina itselleen.

Eli jos vaadit toista hyväksymään sen tosiasian, ettei sinulla ole tunteita häntä kohtaan
        niin sinun pitää myös hyväksyä se, että hänellä voi vielä jonkin aikaa olla tunteita sinua kohtaan,
        mutta oletettavasti kuitenkin koittaa ne parhaimman taitonsa mukaan peittää.

• br1oni

Olkoon kyseessä mies tai nainen niin yksipuolinen ihastuminen/rakastuminen tulee aiheuttamaan tuskaa. Varsin hankalaksi tilanne menee silloin, kun kyseessä on kaveri.
        Vaikka kuinka varovaisesti kertoisit omista tunteistasi häntä kohtaan niin saat jokatapauksessa varautua siihen, että läheinen ystävyys muuttuu kiusalliseksi pakoiluksi.
        Se on kuitenkin paljon parempi vaihtoehto, kuin antaa toisen elätellä toiveita jostakin olemattomasta. Ihmiset ovat kuitenkin pohjimmiltaan vankkaa tekoa ja tottuneita kohtaamaan vastoinkäymisiä.

Ps. Siis tiivistetysti: kerro rehellisesti (kahdenkeskisesti) omista tunteistasi häntä kohtaan. Anna kaverille mahdollisuus päättää millaisena hän välinne haluaa säilyttää.

• aloittaja...

No niin. Nopea toiminta selvästi kannatti. Minun ei oikeastaan tarvinnut edes torjua sitä mainittua ystävääni. Hän ei onnekseni ehtinyt varsinaisiin rakkaudentunnustuksiin yms. yms asti, vaan kerroin hänelle toisessa yhteydessä tästä toisesta miehestä... Ja nyt kriisi on siis vältetty... - liian pitkälle venytettynä tuosta kaikesta olisi voinut jäädä vain noloja muistoja molemmille. Mutta nyt pahin mahdollinen on ilmeisesti vältetty. Kiitos kaikille vinkeistä :).

• osaltas...

Seuraavaksi mies alkaakin miettimään asiaa niin sitten sä vasta saat tietää kuinka hyvin tuo sun kriisi on vältetty ja säilyykö ystävyys!

• aloittaja..
        osaltas... kirjoitti:

Seuraavaksi mies alkaakin miettimään asiaa niin sitten sä vasta saat tietää kuinka hyvin tuo sun kriisi on vältetty ja säilyykö ystävyys!

Tiedän kaiken tämän, mutta pahempaa se olisi ollut, jos mies olisi ehtinyt rakkauttaan tunnustaa selvin sanoin tai tehdä jotain, mitä olisi hävennyt liikaa. Parempi nyt kuin myöhemmin siis. Mutta juu, nyt on mihinkään enää vaikea vaikuttaa.

• ~nainen~

Tuskin kuitenkaan vastapuolen tunteet ovat kokeneet äkkikuolemaa asian johdosta, mutta varmaankaan asiaa ei hänen taholtaan ainakaan puheeksi oteta.. joten siinä mielessä voit huokaista helpotuksesta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe