Naisen itsetunto.

Onko sellaista

kun naisen itsetunto? Minkälainen on naisen itsetunto? Mihin perustuu naisen itsetunto?

En ole vittuilemassa naisille. Kyselen ainoastaan uteliaana ja toivon vastauksia naisilta.

89

5247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi kysyt

Miksi arvelet naisen itsetunnon olevan erilainen kuin miehen itsetunto. Vai arveletko?

• minä voin

tietää minkälainen on naisen itsetunto? En ole nainen. Siksi kiinnostaa tietää, miten naiset kuvailisivat naisen itsetuntoa. Tai oikeastaan eniten kiinnostaa tietää se, että mihin perustuu naisen itsetunto.

• tuleehan

Miksi arvelet naisen itsetunnon olevan erilainen kuin miehen itsetunto. Vai arveletko?

tuleehan se ero esille jo lukiessa näitä palstoja.
        Esim: Sain raskausarpia, rinnoistani maan vetovoima oli ottanut kovemman otteen, kuin mieheni koskaan, mahani alkoi roikkua..
        blaablaablaa.. olin aivan romuna.. en ollut enää haluttava, itsetuntoni oli aivan pohjissa..
        Tulin kiukkuiseksi, jos mieheni edes yritti vilkuilla aasin lappujen välistä muita naisia kadulla..

Oletko jossain nähnyt tälläisiä vuodatuksia miehiltä täällä?
        esim: söin liian monta makkaraa ja mahani alkoi roikkua, olin juonut miljoona pulloa olutta ja se vaikutti minuun .. (hui hirveätä)
        (Naisen itsetunto on aika heikolla pohjalla ja turha käyttää heti taas kaikkia herneitä, näin se vaan on.)

Eli ei tarvitse arvella pelkästään jo lukemalla näitä sivuja eron huomaa..

• Nanninanna

Naisen itsetunto on monimutkainen aihe. Ihmettelen sitä, kun tiedotusvälineet ja erityisesti miehet antavat naisten ymmärtää, etteivät he ole ihmisarvoisia olentoja elleivät he ole satumaisen kauniita ja hurmaavia ja - ennen kaikkea - laihduta itseään melkein hengiltä. Sitten kun naisen itsetunto on totaalisesti murskattu ja hänestä on tehty epävarma ja omaa kehoaan vihaava kontrollifriikki, aletaan valittaa, että naisilla pitää olla hyvä itsetunto, koska se on seksikästä. Vähemmästäkin naisparat sekoavat. En yhtään ihmettele, että nuorten naisten syömishäiriöt ja itsemurhat ovat lisäntyneet viime aikoina.

• ole!

Vaan se vika on teidän korvien välissä, kuka on käskenyt olla sellainen kuin ihannoidaan?
        Juoksetteko vaikka pää edellä seinään jos mediassa näin neuvotaan tekemään?

• minähän en

valita, en hyökkää, en vittuile tästä asiasta. Yritän ainoastaan selvittää mistä on kyse. Kukaan ei voi saada itselle Itsetuntoa, ennen kuin saa selvyyden, mikä se Itsetunto on. Pakenemalla sitä, kieltämällä itsensä, hyväksymättä itseään sellaisena kuin se on, se karkaa vielä kauemmas.

• höpönlöpön

erityisesti miehet antavat naisten ymmärtää, etteivät he ole ihmisarvoisia olentoja elleivät he ole satumaisen kauniita ja hurmaavia

Haisee taas ja pahalle. Naiset uskovat itse liikaa tiedotusvälineitä.

Tutkimusten mukaan suurin osa miehistä haluaa sen naapurin tytön, eikä kylkiluitaan esittelevää mallia.

aletaan valittaa, että naisilla pitää olla hyvä itsetunto, koska se on seksikästä.

Jälleen kerran, kuka alkaa valittaa??
        Te luette liikaa niitä omia lehtiänne ja seuraatte tiedotusvälineitä, jotka yrittävät koukuttaa teidät juuri ostamaan näitä tuotteita (=myös nämä koukutuslehdet), jotta joka viikko ja kuukausi tietäisitte mikä on in. (olette luoneet itsellenne noidankehän ja siitä on taas turha syyttää miehiä)

Kysyisitte mielummin oikeilta miehiltä asioita, niin tajuaisittekin jotain.

• Eikö nämä
        höpönlöpön kirjoitti:

erityisesti miehet antavat naisten ymmärtää, etteivät he ole ihmisarvoisia olentoja elleivät he ole satumaisen kauniita ja hurmaavia

Haisee taas ja pahalle. Naiset uskovat itse liikaa tiedotusvälineitä.

Tutkimusten mukaan suurin osa miehistä haluaa sen naapurin tytön, eikä kylkiluitaan esittelevää mallia.

aletaan valittaa, että naisilla pitää olla hyvä itsetunto, koska se on seksikästä.

Jälleen kerran, kuka alkaa valittaa??
        Te luette liikaa niitä omia lehtiänne ja seuraatte tiedotusvälineitä, jotka yrittävät koukuttaa teidät juuri ostamaan näitä tuotteita (=myös nämä koukutuslehdet), jotta joka viikko ja kuukausi tietäisitte mikä on in. (olette luoneet itsellenne noidankehän ja siitä on taas turha syyttää miehiä)

Kysyisitte mielummin oikeilta miehiltä asioita, niin tajuaisittekin jotain.

täällä netissä naisia haukkuvat ole oikeita miehiä? Kyllä naisen täytyy miesten mielestä näyttää täydelliseltä ennen kuin on minkään arvoinen.

• Median vaikutus
        ole! kirjoitti:

Vaan se vika on teidän korvien välissä, kuka on käskenyt olla sellainen kuin ihannoidaan?
        Juoksetteko vaikka pää edellä seinään jos mediassa näin neuvotaan tekemään?

Miehethän niitä media-naisia ihailee...yhä enemmän ja enemmän! Ja sitten miehet ihmettelee, miksei nainen enää halua miestä. Kumma juttu.

Paljon puhutaan naisten heikosta itsetunnosta ulkonäkönsä suhteen ja samalla sivulla satetaan esitellä bikinivartalot top 10. Huolestuttava on että pienet tytötkin kärsii jo ulkonäköpaineista, siinä ei kyllä voi ympäristön vaikutusta sulkea mitenkään pois ja syyttää korvien väliä! Ei kodin eikä media- yms. ympäristön.

• Nanninanna

Ellei nainen pyri tätä ihannetta kohti, ei hän saa ystäviä, miehiä, menestystä, eikä tutkimusten mukaan edes kunnolla palkattuja töitä. Kautta historian naiset ovat käyttäneet ulkonäköään valtavälineenään, eikä asia ole valitettavasti vielä nykyisessä tasa-arvoisessa yhteiskunnassa muuttunut. Pitää olla tietynlainen pärjätäkseen. Tämän suhteen miehillä on helpompaa, saa olla ruma ja silti menestyä elämässä.

• vastanut kysymyksiini.

Tai kyllä sä oikeastaan vastasit. Minä ymmärsin. En tiedä kuin moni muu. Siinä on muuten yksi miesten ja naisten "logiikan" ero. Toisilta saa suoraan kysmykseen suoran vastauksen ja toisilta sen joutuu lukemaan rivien välistä.

• ei pidä

Pitää olla tietynlainen pärjätäkseen. Tämän suhteen miehillä on helpompaa, saa olla ruma ja silti menestyä elämässä.

Tämänkin suhteen olet väärässä. Tutkimuksien mukaan parhaiten pärjäävät työelämässä hyvännäköiset ja pitkät (?) en tiedä miksi, mutta näin on. Tietenkään tämä ei tarkoita, että pääsee ministeriksi, jos on hongankolistaja, mutta samoista työmahdollisuuksista kilpailtaessa pärjäävät paremmin.

Jos maailma olisi reilu, niin kaikki paska olisi kultaa.

• on mainio!

Itsetuntoni on korkealla, koska minulla on äly kunnossa, koulutusta runsaasti, duuni kivaa ja rahaa riittämiin, mukava paikka asua, lokoisat oltavat ja peilistä katsoo tyylikäs lyyli. Tähän se perustuu minun osaltani. Kysyttävää? :)

• kysyttävää.

Ainoastaan kommentoitavaa. Paljon olet joutunut tekemään ja vaivaa näkemään itsetuntosi saamiseksi. Mitä sitten, jos menetät yhdenkin niistä perusteista? Vieläkö sulla on itsetuntosi? Prkl! Taisi sittenkin tulla kysymyksiä.

Ps. Jos joku väittää olevan jotain, on aina aika epäilyttävää sen asian paikkansapitävyys. Joka itsensä korottaa, ei seiso korkealla.

• itsetunto
        kysyttävää. kirjoitti:

Ainoastaan kommentoitavaa. Paljon olet joutunut tekemään ja vaivaa näkemään itsetuntosi saamiseksi. Mitä sitten, jos menetät yhdenkin niistä perusteista? Vieläkö sulla on itsetuntosi? Prkl! Taisi sittenkin tulla kysymyksiä.

Ps. Jos joku väittää olevan jotain, on aina aika epäilyttävää sen asian paikkansapitävyys. Joka itsensä korottaa, ei seiso korkealla.

ole ihan sama asia kuin miehenkin. Hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, arvostaa ja kunnioittaa itseään ihmisenä siinä missä muitakin, ei tarvitse nostattaa omaa minäänsä tallaamalla toisia mutaan, vaan pystyy nostamaan toisetkin silti vajoamatta itse. Hyvä itsetunto ihmisellä antaa avoimuutta kanssakäymiseen toisten kanssa kun ei tarvitse koko ajan pelätä menettävänsä kasvojaan tai ajatella mitähän toiset ajattelevat minusta. Omalta kohdaltani aloin jo saada aika hyvin paikatun itsetunnon mutta tulipa taas miekkonen kuvioihin joka lättäsi takaisin maan matoseksi. Huvittaa kun luulin hänellä itsellään olevan hyvän miehisen itsetunnon mutta osoittautuipa vielä heikommaksi kun omani.

• En ole kyllä
        itsetunto kirjoitti:

ole ihan sama asia kuin miehenkin. Hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, arvostaa ja kunnioittaa itseään ihmisenä siinä missä muitakin, ei tarvitse nostattaa omaa minäänsä tallaamalla toisia mutaan, vaan pystyy nostamaan toisetkin silti vajoamatta itse. Hyvä itsetunto ihmisellä antaa avoimuutta kanssakäymiseen toisten kanssa kun ei tarvitse koko ajan pelätä menettävänsä kasvojaan tai ajatella mitähän toiset ajattelevat minusta. Omalta kohdaltani aloin jo saada aika hyvin paikatun itsetunnon mutta tulipa taas miekkonen kuvioihin joka lättäsi takaisin maan matoseksi. Huvittaa kun luulin hänellä itsellään olevan hyvän miehisen itsetunnon mutta osoittautuipa vielä heikommaksi kun omani.

ihan varma siitä toisten nostamisesta. Jos nostaa toisen mudasta, sen itsetunto tulee silloin perustumaan sen nostajan nostamiseen. Mitäköhän siitäkin seuraa? Noh. Sitä voi kokeilla. Itse näkisin järkevämmäksi ja paremmaksi tavaksi näyttää mudassa ryömivälle, miten sieltä noustaan omin avuin. Silloin kun mudasta noustaan omin avuin, on jonkun muun aika vaikea työntää itseään sinne mutaan takaisin.

Mutta joo. Kaipasin rehellisiä vastauksia naisilta. Tuskin tämän rehellisempää vastausta tulen saamaan. Kiitos siitä.

• selvennetään
        En ole kyllä kirjoitti:

ihan varma siitä toisten nostamisesta. Jos nostaa toisen mudasta, sen itsetunto tulee silloin perustumaan sen nostajan nostamiseen. Mitäköhän siitäkin seuraa? Noh. Sitä voi kokeilla. Itse näkisin järkevämmäksi ja paremmaksi tavaksi näyttää mudassa ryömivälle, miten sieltä noustaan omin avuin. Silloin kun mudasta noustaan omin avuin, on jonkun muun aika vaikea työntää itseään sinne mutaan takaisin.

Mutta joo. Kaipasin rehellisiä vastauksia naisilta. Tuskin tämän rehellisempää vastausta tulen saamaan. Kiitos siitä.

Tarkoitin toisen nostamisella sitä että pystyy antamaan rehellistä arvostusta, kunnioitusta, kannustusta, rohkaisua toiselle ihmiselle pelkäämättä menettävänsä jotain itsestään tai menettämättä kasvojaan. Tarpeeksi tällaista kohdattuaan toinen hiljalleen nostaa itsensä sieltä maankamaralta ja alkaa uskoa omaan itseensä.

• edelleenkin.
        selvennetään kirjoitti:

Tarkoitin toisen nostamisella sitä että pystyy antamaan rehellistä arvostusta, kunnioitusta, kannustusta, rohkaisua toiselle ihmiselle pelkäämättä menettävänsä jotain itsestään tai menettämättä kasvojaan. Tarpeeksi tällaista kohdattuaan toinen hiljalleen nostaa itsensä sieltä maankamaralta ja alkaa uskoa omaan itseensä.

Sekin on nyt vähän niin ja näin. Silloin joku nostaa itsensä sieltä mudasta jonkun muun kuin itsensä takia ja pysyy pois sieltä mudasta jonkun muun kuin itsensä takia. Riippuvuutta sanoisin. Itsetunto perustuu silloin itsensä ulkopuoliselle arvostukselle. Onko se sitten itsetunto? Onko itsetunto kollektiivista?

• työkalut
        edelleenkin. kirjoitti:

Sekin on nyt vähän niin ja näin. Silloin joku nostaa itsensä sieltä mudasta jonkun muun kuin itsensä takia ja pysyy pois sieltä mudasta jonkun muun kuin itsensä takia. Riippuvuutta sanoisin. Itsetunto perustuu silloin itsensä ulkopuoliselle arvostukselle. Onko se sitten itsetunto? Onko itsetunto kollektiivista?

tehdäkseen työn. Jos ei tarvitse mitään ulkopuolista vaikutetta (toisen hyväksymistä, kunnioutusta jne) nostaakseen itsetuntoaan niin silloin se on jo kunnossa eikä tarvitse nostatusta. Jos se on pohjassa niin se on hyvin vaikea täysin omin voimin nostaa. Perustan siihen saa vanhemmiltaan kotoa kasvatuksen myötä - parhaassa tapauksessa. Siis vanhempiensa avulla kasvaa hyvää itsetuntoa nauttivaksi ihmiseksi eikä vanhemmiten tarvitse tätä paikkailla toisten kunnioituksen avulla.

• on työkalut
        työkalut kirjoitti:

tehdäkseen työn. Jos ei tarvitse mitään ulkopuolista vaikutetta (toisen hyväksymistä, kunnioutusta jne) nostaakseen itsetuntoaan niin silloin se on jo kunnossa eikä tarvitse nostatusta. Jos se on pohjassa niin se on hyvin vaikea täysin omin voimin nostaa. Perustan siihen saa vanhemmiltaan kotoa kasvatuksen myötä - parhaassa tapauksessa. Siis vanhempiensa avulla kasvaa hyvää itsetuntoa nauttivaksi ihmiseksi eikä vanhemmiten tarvitse tätä paikkailla toisten kunnioituksen avulla.

itsessä valmiina. Juuri ne työkalut, mitä kukin tarvitsee.

Mitä tekee itsensä ulkopuolisella arvostuksella ja kunnioituksella, jos ei kunnioita sen hakemisen seurauksena itse itseään? Mutta joo. Jokainen tyylillään.

Olen pahoillani, jos olen loukannut jotakuta. Ei ollut tarkoitus. Eikä ole edelleenkään.

• itsetunnon
        on työkalut kirjoitti:

itsessä valmiina. Juuri ne työkalut, mitä kukin tarvitsee.

Mitä tekee itsensä ulkopuolisella arvostuksella ja kunnioituksella, jos ei kunnioita sen hakemisen seurauksena itse itseään? Mutta joo. Jokainen tyylillään.

Olen pahoillani, jos olen loukannut jotakuta. Ei ollut tarkoitus. Eikä ole edelleenkään.

omaavalla ihmisellä nämä työkalut ovat piilossa ja ne on kaivettava esille jollain tavalla, esim toisten kunnioituksen avulla, terapialla, tms jotta tämä ihminen pystyisi käyttämään näitä työkalujaan ja työnsä tuloksena kunnioittamaan itseään.

• ainuttakaan
        itsetunnon kirjoitti:

omaavalla ihmisellä nämä työkalut ovat piilossa ja ne on kaivettava esille jollain tavalla, esim toisten kunnioituksen avulla, terapialla, tms jotta tämä ihminen pystyisi käyttämään näitä työkalujaan ja työnsä tuloksena kunnioittamaan itseään.

hyvän itsetunnon omaavaa ihmistä. Tunnen muutaman, kenellä on itsetunto. Ja sitten joitakin sellaisia, kenellä on huono itsetunto ja lopuilla ei ole itsetuntoa ollenkaan.

Mitä sellaista yksi terapeutti pystyy kertomaan jollekin, mitä henkilö ei itse tiedä?

Mutta joo. Ikävä kyllä moni ei selviä yksin ikävistä kokemuksista. On hyvä, että apua löytyy silloin. Autettavaa ei vaan ole mahdollista auttaa, jos autettava ei halua tulla autetuksi. Yksikään juoppo ei lopeta juomista, ellei itse sitä todella halua, yksikään narkkari ei lopeta narkkaamista, ennen kuin itse sitä todella halua. Haluaa enemmän olla narkkaamatta kuin narkata.

• poikkesit aiheesta
        ainuttakaan kirjoitti:

hyvän itsetunnon omaavaa ihmistä. Tunnen muutaman, kenellä on itsetunto. Ja sitten joitakin sellaisia, kenellä on huono itsetunto ja lopuilla ei ole itsetuntoa ollenkaan.

Mitä sellaista yksi terapeutti pystyy kertomaan jollekin, mitä henkilö ei itse tiedä?

Mutta joo. Ikävä kyllä moni ei selviä yksin ikävistä kokemuksista. On hyvä, että apua löytyy silloin. Autettavaa ei vaan ole mahdollista auttaa, jos autettava ei halua tulla autetuksi. Yksikään juoppo ei lopeta juomista, ellei itse sitä todella halua, yksikään narkkari ei lopeta narkkaamista, ennen kuin itse sitä todella halua. Haluaa enemmän olla narkkaamatta kuin narkata.

niin paljon ja aloit halkoa hiuksia että I rest my case. Hyvää yötä!

• is no case
        poikkesit aiheesta kirjoitti:

niin paljon ja aloit halkoa hiuksia että I rest my case. Hyvää yötä!

to rest. Puhe kääntyi jokunen viesti sitten itsetuntoon. Poikettiin siis aiheesta, mikä oli naisen itsetunto.

Mutta joo. Kieltämällä jonkin asian olemassaolo, se ei lakkaa olemasta. Hyvää yötä.

• Yhä Mainio :)
        kysyttävää. kirjoitti:

Kuinka niin olen joutunut näkemään vaivaa? Kyllä äly on ihan jo geeneissä saatu ja kouluttautumisesta ja työnteosta olen aina tykännyt kovasti, joten en pysty näkemään sitä vaivaksi. Tulisin mukavasti toimeen vähemmälläkin rahalla ja vähemmän lokoisilla oloilla, mutta mitäpä niistä luopumaan, kun ei tarvetta ole eikä luonnekaan ole liialti spartalainen. Ulkonäköni on myöskin pitkälti peritty, eikä sen hoitaminen muun muassa urheilemisella ole mitenkään vaivalloista, koska hölkkääminen ja tällääminen on kivaa.

Olen tullut aikoinani toimeen pennosilla, eivätkä olotkaan ole aina olleet lokoisat. Olin myös kauan sitten hyvin sairas vuoden verran, mutta eivät nämä vastoinkäymiset ole itsetuntoani kolhineet. Älyä ei voine menettää muuten kuin pahasti vammautumalla, mutta sitä ei sitten taida itse enää tajuta.

• Missä kohtaa
        Yhä Mainio :) kirjoitti:

Kuinka niin olen joutunut näkemään vaivaa? Kyllä äly on ihan jo geeneissä saatu ja kouluttautumisesta ja työnteosta olen aina tykännyt kovasti, joten en pysty näkemään sitä vaivaksi. Tulisin mukavasti toimeen vähemmälläkin rahalla ja vähemmän lokoisilla oloilla, mutta mitäpä niistä luopumaan, kun ei tarvetta ole eikä luonnekaan ole liialti spartalainen. Ulkonäköni on myöskin pitkälti peritty, eikä sen hoitaminen muun muassa urheilemisella ole mitenkään vaivalloista, koska hölkkääminen ja tällääminen on kivaa.

Olen tullut aikoinani toimeen pennosilla, eivätkä olotkaan ole aina olleet lokoisat. Olin myös kauan sitten hyvin sairas vuoden verran, mutta eivät nämä vastoinkäymiset ole itsetuntoani kolhineet. Älyä ei voine menettää muuten kuin pahasti vammautumalla, mutta sitä ei sitten taida itse enää tajuta.

tuntuu eniten? Tässä ei ole edelleenkään kyse minun tai sinun tai jonkun yksittäisen ihmisen itsetunnosta. Tässä on kyse edelleen naisen/naisten itsetunnosta. Mutta joo. Saa luulla ja tuntea mitä haluaa. Ei ole minun tehtävä tehdä sitä puolestasi. Se on aina mukava huomata, että joku osaa ajtaella itsekin. Se on harvinaista. On aina ollut.

Minun maailmani on harmaa. Harmaa, missä on lukemattomia harmaan sävyjä. Missä muut näkee kirkkaita värejä, minä näen harmaan eri sävyjä. Joskus harvoin sinne harmaan sävyjen joukkoon eksyy jokin harmaasta poikkeava sävy.

Minulle mieluisat(?) kommentit on sellaisia, missä ei puhuta itsestä, vaan asiasta mistä nyt puhutaankin. Mihinkään suuntaa sormella osoittamatta.

Hmmm... Kumpi täällä puhuu omasta ulkonäöstä, elintasosta, työpaikasta, älystä, luonteesta?

Tarkoitukseni ei ole edelleenkään mollata ketään. Tarkoitukseni ei ole kehua ketään. Tarkoitukseni oli keskustella asiasta.

• Onneksi olkoon

Onneksi olkoon menestyksestäsi ja olihan tuolla kuitenkin tuo äly sentään yhtenä asiana, joka koskee sinua, eikä ulkoisia tekijöitä.

Jos ulkoiset tekijät vaikuttaisivat, niin
        voisiko itsetuntoni olla kiinni vaikka lottovoitosta?

• se olet
        ainuttakaan kirjoitti:

Olet siinä mielessä oikeassa, että vahva itsetunto on sellainen, että uskaltaa olla heikko.

• mulle vahvuutesi
        se olet kirjoitti:

Olet siinä mielessä oikeassa, että vahva itsetunto on sellainen, että uskaltaa olla heikko.

ja samalla olet paljastanut heikkoutesi...

• onpa naisella itsetuntoa
        se olet kirjoitti:

kun pystyy kertomaan omasta heikosta itsetunnostaan. Se ken tunnistaa heikkoutensa on oikeastaan vahva.Kyllä sellainen vielä vaurioituneen itsetuntonsa korjaa!ajan kanssa.

• Persikka-¤~

Mikä se on, jotta voin tuhota sen/
      ja saada naisen, joka ei halua minua.

Ja saada naisen, jota en ansaitse.

-----

Miksi se on niin, että miehet, joilla on tavattoman huono itsetunto, aina haluavat naisia, joilla on liian hyvä itsetunto. ? Tai jahtaavat jotain, mikä on heidän ulottumattomissaan?

Miksei voi tyytyä siihen mitä voi saada ja olla tyytyväinen? Oman tasoiseensa naiseen, joka ei sitten piikittele ja solvaa? Ja sitten molemmat olisivat tyytyväisiä? Sen sijaan otetaan liian kyvykäs ja ihana nainen, jonka ominaisuudet ylittävät reippaasti omat kyvyt ja ominaisuudet ja haukutaan se lyttyyn ja tapetaan sen kyvyt ja halut ja toivotaan että se on. Ja siten kaikki tämän naisen kyvyt ja hyvät asiat jäävät käyttämättä ja hyödyttämättä koko yhteiskuntaa, joka muuten tulisi hyväksi kaikille ihmisille. Ja sitten tämä mies vain hakkaa sitä naista jossain komerossa. Sillai. Eikä ikinä ole tyytyväinen, koska ei ikinä loppujen lopuksi riitä naiselle, vaikka se olisikin kiltisti hiljaa.

Loppujen lopuksi se kai johtuu siitä, että itsetunto-ongelmainen mies kuvittelee, että hänen on pakko saada kaikkein parasta ja hyvän naisen, jotta hän olisi riittävä ja tarpeeksi hyvä ja hakee liian suurta mitä ei kykene hallitsemaan tai sietämään -> ja sitten molemmat ovat onnettomia.

Niin miksei voi tyytyä ja hankkia omantasoistaan naista.

• Peaches-*^

Ja nyt sinä sanot, että -Mikseivät ne naiset voi tyytyä huonompaan eli minuun?!-

Koska.

• itse asiassa
        Peaches-*^ kirjoitti:

Ja nyt sinä sanot, että -Mikseivät ne naiset voi tyytyä huonompaan eli minuun?!-

Koska.

sen, etten ole tavannut itseni tasoista naista. Itseni tasoista kokonaisuudessa. Ulkoinen haluttavuus on yksi pieni osa sitä kokonaisuutta, mitä tarkoitin kokonaisuudella. Oleellinen silti. Itseni tasoisella tarkoitin itseni tasoista ihmisenä. Sillä mitä joku on. Mikä se tasoni taas on, sitä en ala täällä arvioimaan. Sen saa tehdä ne, joita se kiinnostaa.

Sulle voisin vastata sun puolesta mihin perustuu naisen itsetunto. Naisen itsetunto perustuu naisen haluttavuudelle. Silloin kun nainen ei tunne itseään haluttavaksi, silloin ei ole naisella itsetunnosta mitään tietoa.

• sinäkin
        itse asiassa kirjoitti:

sen, etten ole tavannut itseni tasoista naista. Itseni tasoista kokonaisuudessa. Ulkoinen haluttavuus on yksi pieni osa sitä kokonaisuutta, mitä tarkoitin kokonaisuudella. Oleellinen silti. Itseni tasoisella tarkoitin itseni tasoista ihmisenä. Sillä mitä joku on. Mikä se tasoni taas on, sitä en ala täällä arvioimaan. Sen saa tehdä ne, joita se kiinnostaa.

Sulle voisin vastata sun puolesta mihin perustuu naisen itsetunto. Naisen itsetunto perustuu naisen haluttavuudelle. Silloin kun nainen ei tunne itseään haluttavaksi, silloin ei ole naisella itsetunnosta mitään tietoa.

nainen, kun noin hyvin "tiedät" mihin naisen itsetunto perustuu?

• en ole.
        sinäkin kirjoitti:

nainen, kun noin hyvin "tiedät" mihin naisen itsetunto perustuu?

Jos se ei perustu naisen haluttavuuteen, niin mihin sitten? Ehkä osaisit valaista minua siinä asiassa?

• sinäkin
        en ole. kirjoitti:

Jos se ei perustu naisen haluttavuuteen, niin mihin sitten? Ehkä osaisit valaista minua siinä asiassa?

Esimerkiksi siihen mitä osaa, mitä tietää, mitä ymmärtää. Siihen miten ymmärtää muita, miten selviää vaikeuksista, miten osaa tulkita asioita aurinkoiselta kannalta. Joltain osin se tietysti perustuu ulkonäköönkin, toisilla enemmän, toisilla vähemmän - naisilla kuten miehilläkin.

• mitä luettelit
        sinäkin kirjoitti:

Esimerkiksi siihen mitä osaa, mitä tietää, mitä ymmärtää. Siihen miten ymmärtää muita, miten selviää vaikeuksista, miten osaa tulkita asioita aurinkoiselta kannalta. Joltain osin se tietysti perustuu ulkonäköönkin, toisilla enemmän, toisilla vähemmän - naisilla kuten miehilläkin.

on opittavissa. Miksi se itsetunto on niin monella kuitenkin lähes olematon? Miksi moni yrittää pönkittää omaa itsetuntoa, alentamalla muita? Nämä kysymykset koskevat nyt kumpaakin sukupuolta.

Täällä pitäisi olla jokin hyvä täysin sukupuoliin viittamaton palsta. Tästäkin aiheesta kävisin kaikkein mieluiten keskustelua sukupuolia erottelematta. Kyse on kuitenkin inhimmillisistä heikkouksista, mitkä ei katso sukupuolta.

• itsetunto

Useimmilla naisilla se itsetunto tai sen puute löytyy peiliin tuijottamalla.

Nääs kun päässä ei ole mitään millä päteä, niin pitää edes yrittää tehdä paskasta konvehti kuorruttamalla.

• ne toiset

tunnistaa...

• female

Mitä tuollainen viesti kertoo ko. miehen itsetunnosta?

• ap.
        female kirjoitti:

Mitä tuollainen viesti kertoo ko. miehen itsetunnosta?

Mistä tahansa. Ja todella usean kohdalla se pitää myös paikkansa. En kirjoittanut sitä kommentoimaasi viestiä. Tarkoitukseni ei ole viedä kenenkään itsetuntoa. En olisi käyttänyt samanlaisia sanoja kuin se kirjoittaja.

• female
        ap. kirjoitti:

Mistä tahansa. Ja todella usean kohdalla se pitää myös paikkansa. En kirjoittanut sitä kommentoimaasi viestiä. Tarkoitukseni ei ole viedä kenenkään itsetuntoa. En olisi käyttänyt samanlaisia sanoja kuin se kirjoittaja.

"Nääs kun päässä ei ole mitään millä päteä, niin pitää edes yrittää tehdä paskasta konvehti kuorruttamalla."

Mutta ihan samaa on päänsisältö sellaisella, joka tuollaista kirjoittaa. Ei ole mitään millä päteä.

• Nettikatti

Tuli tulos: HS.fi:n Itsetuntotestin mukaan itsetuntoni on sopiva.

• on loistavaa

kun jokin testi tietää asian paremmin kuin joku itse.

• Nettikatti
        on loistavaa kirjoitti:

kun jokin testi tietää asian paremmin kuin joku itse.

Ja Nettikatti tietää, että jotkut eivät tarvitse huumorintajun puutteen selvittämiseen edes testiä. ;)

• on syytetty
        Nettikatti kirjoitti:

Ja Nettikatti tietää, että jotkut eivät tarvitse huumorintajun puutteen selvittämiseen edes testiä. ;)

Mutta harvemmin huumorintajun puutteesta. Saman voisi heittää sullekin päin takaisin.

• Nettikatti
        on syytetty kirjoitti:

Mutta harvemmin huumorintajun puutteesta. Saman voisi heittää sullekin päin takaisin.

Hyvä vitsi.

• sitten.
        Nettikatti kirjoitti:

Hyvä vitsi.

Suomalainen, saksalainen ja venäläinen näki ensimmäistä kertaa norsun. Saksalainen tuumi "Tästä voisi saada aika paljon rahaa.". Venäläinen ajatteli "Tällä voisi ruokkia monta nälkäistä suuta". Suomalaisella kävi mielessä ainoastaan yksi asia, "Mitä toikin minusta ajattelee?".

• Nettikatti
        sitten. kirjoitti:

Suomalainen, saksalainen ja venäläinen näki ensimmäistä kertaa norsun. Saksalainen tuumi "Tästä voisi saada aika paljon rahaa.". Venäläinen ajatteli "Tällä voisi ruokkia monta nälkäistä suuta". Suomalaisella kävi mielessä ainoastaan yksi asia, "Mitä toikin minusta ajattelee?".

Kulunut, mutta kuvaava. Ei tosin mitenkään erityisesti naista kuvaava, vaan miestä samalla lailla. Tiedän yhden paaaaljon pienemmän maan ja kansan, jolle ei koskaan tule mieleen etteivätkö olisi maailman keskipisteessä. Toisin on meillä, valitettavasti.

• Nettikatti
        Nettikatti kirjoitti:

Kulunut, mutta kuvaava. Ei tosin mitenkään erityisesti naista kuvaava, vaan miestä samalla lailla. Tiedän yhden paaaaljon pienemmän maan ja kansan, jolle ei koskaan tule mieleen etteivätkö olisi maailman keskipisteessä. Toisin on meillä, valitettavasti.

Kyllä me täältä vielä noustaan! Ja onhan meillä Kimi!

• Ja Tero
        Nettikatti kirjoitti:

Kyllä me täältä vielä noustaan! Ja onhan meillä Kimi!

Pitkämäki, Virpi Kuitunen ja kenties Marcus Grönholmkin voittaa rallin maailmanmestaruuden. Mikäs sen parempaa kansalliselle itsetunnolle? Ja miksei myös henkilökohtaiselle sellaiselle?

• hmm ?
        Nettikatti kirjoitti:

Tiedän yhden paaaaljon pienemmän maan ja kansan, jolle ei koskaan tule mieleen etteivätkö olisi maailman keskipisteessä. Toisin on meillä, valitettavasti

Ei taas ymmärrä, kun on mies, miksi pitäisi olla keskipisteessä ? Reunalla on paljon rauhallisempaa ja mukavampaa, voi olla ihan mitä haluaa ilman sen enempiä hömpötyksiä.

• Nettikatti
        hmm ? kirjoitti:

Tiedän yhden paaaaljon pienemmän maan ja kansan, jolle ei koskaan tule mieleen etteivätkö olisi maailman keskipisteessä. Toisin on meillä, valitettavasti

Ei taas ymmärrä, kun on mies, miksi pitäisi olla keskipisteessä ? Reunalla on paljon rauhallisempaa ja mukavampaa, voi olla ihan mitä haluaa ilman sen enempiä hömpötyksiä.

Minustakin reunalla on ihan hyvä. Mutta ei ole hyvä hävetä reunalla oloa. Sitä tarkoitin. Tuo keskipisteessä oli nyt vaan kielikuva.

• ei löydy
        hmm ? kirjoitti:

muuta kun äärimmäisyyksiä. Keskeltä löytyy jotain, mikä jää suurimmalta osalta huomaamatta. Jääkylmä tai tulikuuma suihku ei tunnu hyvältä. Hyvältä tuntuu se, mikä jää niiden kahden väliin...

• Pitkä ketju, vastaan kuitenkin: se, mistä nainen itsetuntonsa muodostaa, on yksilöllistä, ihan niinkuin miehilläkin. Naisilla itsetunto saatta -joissakin tapauksissa- perustua enemmän ulkonäköön kuin miehillä. Moni nainen kokee huonoa itsetuntoa, koska tuntee ulkonäkönsä riittämättömäksi.

Tämä on jo klisee, mutta naisiin kohdistuu ihan valtavat ulkonäköpaineet. Pitäisi näyttää tietynlaiselta, jotta olisi hyväksytty. Kyllä täälläkin kuulee jatkuvasti kuinka kammottavan rumia me suomalaiset naiset olemme ja miltä meidän pitäisi näyttää.

Tämä on asennekysymys, sekä miesten että naisten puolella. Miehet käyttävät valtaa naisiin haukkumalla ulkonäköä, ja naiset ottavat siitä itseensä. Naisten ongelma taas on nimenomaan se, että yleensäkään kuuntelemme ja uskomme, kun meille kerrotaan että vain tietynnäköiset naiset ovat kelvollisia.

En väitä, että naisten itsetunto perustuisi vain siihen, kokeeko nainen itsensä ulkoisesti viehättäväksi vai ei, mutta uskon että naisille oman ulkonäkönsä hyväksyminen on usein isompi osa itsetuntoa kuin miehille. Miehillä on siis loistava mahdollisuus kohentaa naisen itsetuntoa kertomalla rehellisiä kehuja tämän ulkonäöstä! :) Jokaisessa meissä (sekä miehissä että naisissa) on jotain kaunista. Turhan imartelun ja valehtelun kyllä huomaa.

Itsetuntoa tuovat hyvät sosiaaliset suhteet, arvostus ammatissa, harrastuksissa jne. Itsetunnolle on tärkeää, että tuntee olevansa hyväksytty ja olevansa hyvä ainakin jossain.

• minun korvissani

Olen tietysti jo vanha nainen (42v) ja kolmen lapsen äitikin. Mutta IKINÄ en ole ulkonäköäni millään lailla A. miettinyt, B hävennyt. Enkä todellakaan miesten takia kiemurrellut ja muotoani muuttanut. Ei tulis mieleenkään, pukeutua jonkun muun mieliks.

Hyvin oon tälläisenä kelvannut, vaikkapa miesvaltaisella alalla olen aina töitä tehnyt. Ihan tavallisen näköinen olen.

• minun korvissani kirjoitti:

Olen tietysti jo vanha nainen (42v) ja kolmen lapsen äitikin. Mutta IKINÄ en ole ulkonäköäni millään lailla A. miettinyt, B hävennyt. Enkä todellakaan miesten takia kiemurrellut ja muotoani muuttanut. Ei tulis mieleenkään, pukeutua jonkun muun mieliks.

Hyvin oon tälläisenä kelvannut, vaikkapa miesvaltaisella alalla olen aina töitä tehnyt. Ihan tavallisen näköinen olen.

Hienoa että olet sinut ulkonäkösi kanssa! Totuus kuitenkin on, ainakin sen perusteella mitä olen itse muiden kanssa jutellut, että kauniitkin naiset löytävät ulkonäöstään ongelmakohtia, jotka muiden silmissä ovat aivan mitättömiä tai eivät ongelmia ollenkaan. Uskoisin että ikä tuo meille itsevarmuutta ja laajempaa perspektiiviä asioihin. Ulkonäkö ei saa olla itsetunnon kulmakivi.

Jostain joskus luin, että silikonirinnat ottaneet naiset tekevät itsemurhan todennäköisemmin kuin luomurintaiset kanssasisarensa. Tämä tuskin kertoo siitä että silikonit vaikuttaisivat psyykkeeseen, vaan siitä, että ihminen joka häpeää ulkomuotoaan ja on valmis sitä noinkin radikaalisti muuttamaan, ei osaa olla tyytyväinen itseensä vaikka mitä tekisi. Voihan toki olla että nämä ihmiset yrittävät ratkaista ulkonäköään muuttamalla muitakin ongelmia, mene ja tiedä.

Erityisesti miesvaltaisella alalla on varmasti eduksi, ettei ajattele ulkonäkönsä olevan se tärkein "hyve".

• Luulotauti ja hattara

Aika monen naisen pään sisältö on pelkkää hattaraa, jossa ei fakta pitkään säily sekoittumatta tunteisiin tai muuttumatta mutuksi.

Onneksi on myös poikkeuksiakin.

• ...

Mutta mitä tekemistä tällä asialla on itsetunnon kanssa? Faktojen päässä pysymisellä tai tunteiden vaihtelulla...?

En tainnut yhtäkään vastausta alkuperäiseen kysymykseen löytää lukuisista "vastauksista". Pelkkää kiertelyä, kaartelua ja selittelyä siitä, miksi naisilla on huono itsetunto jne. Yritän nyt vastata alkuperäiseen kysymykseen sen mukaan miltä minusta tuntuu. Mitään muutahan en aiheesta tiedä kuin oman mielipiteeni, ja se on se minkä mukaan minä elän ja miten minä itsetunnon määrittelen.

Eiköhän tuo itsetunto ole aikalailla sukupuoleen sitoutumaton asiana. Jos itsetunto on kohdillaan, ei yhteiskunnan luomat paineet pääse sitä murtamaan. Jos joku väittää omaavansa huonon itsetunnon naisen ihannekuvan ja sitä vastaamattomuuden takia, niin on se itsetunto ollut romukopassa jo paljon aikaisemmin. Itse olen nainen ja minulla itsetunto kuvastuu ainakin seuraavasti.

Olen tyytyväinen itseeni. Aina olisi jotain korjattavaa ja kehitettävää, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin, mutta kyllä minä itselleni kelpaan näinkin. Ja mielestäni omaan hyvän itsetunnon kun voin rehellisesti sanoa, että jos kelpaan itselleni näin, sen on syytä kelvata myös ympäristölleni. Luotan myös siihen, että itse olen oma kriitikkoni. Tuskin kukaan ihminen ennen minua tietää jotain kompastuskiveä itsessäni.

Tunnen itseni ja rakennan elämääni omien voimavarojeni ja resurssieni mukaan. Tunnistan omat vahvuuteni ja heikkouteni, koitan kehittää ja hyödyntää niitä parhaani mukaan. Huomioin ympäristöni, ja vaikka rakastan itseäni, en kävele muiden yli tai kuvittele olevani muiden yläpuolella. Jokaisessa ihmisessä on jotain kaunista ja kiehtovaa, jos ei kulje laput silmillä ja ennakkoluuloihin hirttäytyneenä. Ja ennen kaikkea, kaikki ihmiset ovat arvokkaita. Myös minä.

Itsetunto ei tule ulkoisista asioista. Minun mielestäni on itsepetosta jos on tyytyväinen itseensä ja elämäänsä saavutustensa, taloudellisen tilanteen tai ystäväpiirinsä takia. Se hyvä itsetunto pitäisi kummuta ihan omasta sisimmästään, siitä millainen ihminen olet. Ei siitä mitä olet tehnyt.

• ap.
        ... kirjoitti:

Mutta mitä tekemistä tällä asialla on itsetunnon kanssa? Faktojen päässä pysymisellä tai tunteiden vaihtelulla...?

En tainnut yhtäkään vastausta alkuperäiseen kysymykseen löytää lukuisista "vastauksista". Pelkkää kiertelyä, kaartelua ja selittelyä siitä, miksi naisilla on huono itsetunto jne. Yritän nyt vastata alkuperäiseen kysymykseen sen mukaan miltä minusta tuntuu. Mitään muutahan en aiheesta tiedä kuin oman mielipiteeni, ja se on se minkä mukaan minä elän ja miten minä itsetunnon määrittelen.

Eiköhän tuo itsetunto ole aikalailla sukupuoleen sitoutumaton asiana. Jos itsetunto on kohdillaan, ei yhteiskunnan luomat paineet pääse sitä murtamaan. Jos joku väittää omaavansa huonon itsetunnon naisen ihannekuvan ja sitä vastaamattomuuden takia, niin on se itsetunto ollut romukopassa jo paljon aikaisemmin. Itse olen nainen ja minulla itsetunto kuvastuu ainakin seuraavasti.

Olen tyytyväinen itseeni. Aina olisi jotain korjattavaa ja kehitettävää, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin, mutta kyllä minä itselleni kelpaan näinkin. Ja mielestäni omaan hyvän itsetunnon kun voin rehellisesti sanoa, että jos kelpaan itselleni näin, sen on syytä kelvata myös ympäristölleni. Luotan myös siihen, että itse olen oma kriitikkoni. Tuskin kukaan ihminen ennen minua tietää jotain kompastuskiveä itsessäni.

Tunnen itseni ja rakennan elämääni omien voimavarojeni ja resurssieni mukaan. Tunnistan omat vahvuuteni ja heikkouteni, koitan kehittää ja hyödyntää niitä parhaani mukaan. Huomioin ympäristöni, ja vaikka rakastan itseäni, en kävele muiden yli tai kuvittele olevani muiden yläpuolella. Jokaisessa ihmisessä on jotain kaunista ja kiehtovaa, jos ei kulje laput silmillä ja ennakkoluuloihin hirttäytyneenä. Ja ennen kaikkea, kaikki ihmiset ovat arvokkaita. Myös minä.

Itsetunto ei tule ulkoisista asioista. Minun mielestäni on itsepetosta jos on tyytyväinen itseensä ja elämäänsä saavutustensa, taloudellisen tilanteen tai ystäväpiirinsä takia. Se hyvä itsetunto pitäisi kummuta ihan omasta sisimmästään, siitä millainen ihminen olet. Ei siitä mitä olet tehnyt.

Ei kommentoitavaa.

• Nettikatti

Tunteet ja tosiasiat sekoittuvat aina ja kaikilla. Se on tänä päivänä tajuttu jopa businessmaailmassa, enkä tarkoita vain mainontaa. Ainoa ero miehellä ja naisella on kenties se, että nainen tunnustaa tunteensa helpommin. Mutta se taas vähentää niiden piilovaikutusta, ei suinkaan lisää. Jos tunteita ei tunnista ja/tai myönnä, niinden piilovaikutusta ei huomaa.

• Nettikatti
        Nettikatti kirjoitti:

Tunteet ja tosiasiat sekoittuvat aina ja kaikilla. Se on tänä päivänä tajuttu jopa businessmaailmassa, enkä tarkoita vain mainontaa. Ainoa ero miehellä ja naisella on kenties se, että nainen tunnustaa tunteensa helpommin. Mutta se taas vähentää niiden piilovaikutusta, ei suinkaan lisää. Jos tunteita ei tunnista ja/tai myönnä, niinden piilovaikutusta ei huomaa.

Lisään vielä, että naiset ja miehet toki usein ilmaisevat tunteita eri tavalla, naiset ehkä näkyvämmin. Se että tunteita ei ilmaise voimakkaasti, ei kuitenkaan tarkoita etteikö niitä olisi.

• .....

Jos puhutaan nimenomaan naisen itsetunnosta, niin sitä syö puutteet ulkonäössä ja ulkonäön arvostelu etenkin nuorissa naisissa..

miehen itsetuntoa syö puutteet jalkovälissä ja huono menekki naismaailmassa.

• -N-'

täällä vallitsee? Ihme mies/naisvihaa. Miksi vastakkainen sukupuoli koetaan viholliseksi?

Mun mielestä miehet on ihania ;) ainakin mun tielle sattuneet tähän mennessä.

• ap.

En ole lietsomassa vihaa. Olen ainoastaan utelias siitä, että kuin moni nainen kykenee vastamaan rehellisesti. Kuin moni kykenee antamaan suoraan kysymykseen rehellisen ja jokaiselle miehellekin ymmärrettävän vastauksen. En kaipaa selityksiä huonon itsetunnon syistä tai vakuutteluja omasta hyvästä itsetunnosta. En kysynyt niitä kysymyksiä aloituksessani.

• Nettikatti
        ap. kirjoitti:

En ole lietsomassa vihaa. Olen ainoastaan utelias siitä, että kuin moni nainen kykenee vastamaan rehellisesti. Kuin moni kykenee antamaan suoraan kysymykseen rehellisen ja jokaiselle miehellekin ymmärrettävän vastauksen. En kaipaa selityksiä huonon itsetunnon syistä tai vakuutteluja omasta hyvästä itsetunnosta. En kysynyt niitä kysymyksiä aloituksessani.

Tunnustan eilisen No esimerkiksi -viestin olleen käsialaani, vaikka kirjoitin sen kirjautumatta sisään. Olen nainen. Kelpaako vastaus?

• Nettikatti

Joskus tulee mieleen, että nämä palstat pitäisi lopettaa yhteiskunnalle vaarallisina. No, ei sentään! Mutta ihmeellistä sukupuolten välisen vihan lietsontaa täällä esiintyy.

• ap.
        Nettikatti kirjoitti:

Tunnustan eilisen No esimerkiksi -viestin olleen käsialaani, vaikka kirjoitin sen kirjautumatta sisään. Olen nainen. Kelpaako vastaus?

Onpa muuten tullut paljon hymisteltyä viime aikoina.

En tee tämän ketjun vastauksilla oikeastaan mitään muuta kuin tyydytän uteliaisuuteni.

Nyt ei ole tarkoitus loukata. Kysyn yhden kysymyksen. Tyydyttääkö vastauksesi sinua itseään? Se sinun tyytyväisyys omaan vastaukseen tai vastauksiin on paljon tärkeämpi kuin minun tyytyväisyys. Minun tyytyväisyys vastauksiin ei ole oikeastaan ollenkaan tärkeää. Minun tyytyväisyyteni merkitys on tässä asiassa hyvin vähäinen.

• Nettikatti
        ap. kirjoitti:

Onpa muuten tullut paljon hymisteltyä viime aikoina.

En tee tämän ketjun vastauksilla oikeastaan mitään muuta kuin tyydytän uteliaisuuteni.

Nyt ei ole tarkoitus loukata. Kysyn yhden kysymyksen. Tyydyttääkö vastauksesi sinua itseään? Se sinun tyytyväisyys omaan vastaukseen tai vastauksiin on paljon tärkeämpi kuin minun tyytyväisyys. Minun tyytyväisyys vastauksiin ei ole oikeastaan ollenkaan tärkeää. Minun tyytyväisyyteni merkitys on tässä asiassa hyvin vähäinen.

Olen tyytyväinen vastaukseeni. Miksi en olisi? Eihän se täysin kattava ole, mutta pikapohdinnan tulokseksi ihan käypä.

En muuten kysynyt kelpaamista siksi, että tarvitsisin hyväksyntääsi tai että olisin ollut epävarma. Ennakkokäsitystesi vuoksi näin ilmeisesti tulkitsit. Kysyin sitä, koska kommenteissasi on piirteitä, jotka viittaavat tietynlaiseen - näillä palstoilla valitettavan usein esiintyvään - kysyjätyyppiin. Se tyyppi tekee tällaisia kysymyksiä:

Tässä on kysymys: xxxx? Valitse vastaus alla olevista vaihtoehdoista. Muut kuin vaihtoehtojen mukaiset vastaukset hylätään. Vaihtoehdot ovat:

a)

Eli on kysymys, johon kysyjällä on valmiina omasta mielestään oikea vastaus. Omasta käsityksestään poikkeavia vastauksia hän ei hyväksy. Joten huuhaata koko kysyminen.

Toivottavasti olen väärässä, etkä kuulu tuohon näennäiskysyjäporukkaan.

• Olen pahempi
        Nettikatti kirjoitti:

Olen tyytyväinen vastaukseeni. Miksi en olisi? Eihän se täysin kattava ole, mutta pikapohdinnan tulokseksi ihan käypä.

En muuten kysynyt kelpaamista siksi, että tarvitsisin hyväksyntääsi tai että olisin ollut epävarma. Ennakkokäsitystesi vuoksi näin ilmeisesti tulkitsit. Kysyin sitä, koska kommenteissasi on piirteitä, jotka viittaavat tietynlaiseen - näillä palstoilla valitettavan usein esiintyvään - kysyjätyyppiin. Se tyyppi tekee tällaisia kysymyksiä:

Tässä on kysymys: xxxx? Valitse vastaus alla olevista vaihtoehdoista. Muut kuin vaihtoehtojen mukaiset vastaukset hylätään. Vaihtoehdot ovat:

a)

Eli on kysymys, johon kysyjällä on valmiina omasta mielestään oikea vastaus. Omasta käsityksestään poikkeavia vastauksia hän ei hyväksy. Joten huuhaata koko kysyminen.

Toivottavasti olen väärässä, etkä kuulu tuohon näennäiskysyjäporukkaan.

kuin näennäiskysyjät. Jätän vastaamatta kysymyksiini, mihin tiedän vastaukset. Jokaisen on löydettävä omat vastauksensa. Jokaisen on tehtävä omat johtopäätöksensä omista vastauksista. Jokaisen on tyydyttävä niihin tai kyseenalaistettava omat vastauksensa itse. Se ei ole minun tehtävä. En tiedä onko se kyseleminenkään. Kunhan kyselin uteliaisuuttani.

Kiitos sinulle viestien vaihdosta. Oli ihan mukavaa.

• Nettikatti
        Olen pahempi kirjoitti:

kuin näennäiskysyjät. Jätän vastaamatta kysymyksiini, mihin tiedän vastaukset. Jokaisen on löydettävä omat vastauksensa. Jokaisen on tehtävä omat johtopäätöksensä omista vastauksista. Jokaisen on tyydyttävä niihin tai kyseenalaistettava omat vastauksensa itse. Se ei ole minun tehtävä. En tiedä onko se kyseleminenkään. Kunhan kyselin uteliaisuuttani.

Kiitos sinulle viestien vaihdosta. Oli ihan mukavaa.

Kiitos samoin.

Tietämisestä vielä erään miehen sanoja lainaten:

"Ei ole tosiasioita, on vain tulkintoja."

- Friedrich Nietzsche -

• tarpeeksi nuori
        Nettikatti kirjoitti:

Kiitos samoin.

Tietämisestä vielä erään miehen sanoja lainaten:

"Ei ole tosiasioita, on vain tulkintoja."

- Friedrich Nietzsche -

tietääksen kaiken.

• niinpä niin

täällä vallitsee? Ihme mies/naisvihaa. Miksi vastakkainen sukupuoli koetaan viholliseksi?

- Johtuisiko siitä huonosta itsetunnosta?
        (huonoista kokemuksista,mitkä itse uskon -ovat paljon itsestä kiinni, mutta nyt lopetan, koska -> off topic)

Mun mielestä miehet on ihania ;) ainakin mun tielle sattuneet tähän mennessä.

- Niin, sinunlaisia piristyksiä vaan näyttää olevan täällä netissä niin vähän.

• Queen-Of-Hearts

että on sinut itsensä kanssa. Täytyy olla sinut henkisesti ja fyysisesti itsensä kanssa. Naisen itsetunto monesti kehittyy vasta myöhemmällä iällä ja minusta hyvä itsetunto naisella on harvinaisempaa kuin miehillä. Naiseen kohdistuu enemmän ulkopuolisia paineita ja mm. ulkonäköä arvostellaan joka paikassa... en usko että kukaan on ihan täysin sinut itsensä kanssa, varsinkaan naisista.

Hyvä itsetunto näkyy sisäisenä hehkuna ja varmuutena. Hyvän itsetunnon omaava nainen ei iske puukkoa toisen selkään vaan tukee ja tsemppaa.

Naisen itsetunto, tai oikeastaan se että on sinut itsensä kanssa perustuu siihen että hyväksyy itsensä puutteineen ja virheineen, että tietää että on arvokas ja rakastettu.

• ap.

arvostelu on yksi typeryyden muodoista. Siihen sortuu todella epävarma ihminen. Oli se ihminen sitten miehen tai naisen ruumiissa.

• Queen-Of-Hearts
        ap. kirjoitti:

arvostelu on yksi typeryyden muodoista. Siihen sortuu todella epävarma ihminen. Oli se ihminen sitten miehen tai naisen ruumiissa.

Ulkonäön suoraa arvostelua varmasti sattuu harvemmin kuin epäsuoraa arvostelua. Kauneusihanteet tuovat paineita naisille.. varsinkin kun monilla miehillä (ja myös naisilla) ne muodostuvat esim. tv:n perusteella.. ei ymmärretä että AMMATTILAISET ovat stailanneet, pöyhineet, maalanneet ja tehneet kovasti monta tuntia työtä että joku on sen näköinen kuin on esim. jollain musavideolla. Ja kuinka monella näyttelijättärellä on silikonit rinnuksissa ja huulissa ja keneltä on poistettu mitäkin kylkiluita, pikkasen nenää jne. Ja sitten vielä ihmetellään että miksi niin monilla teinitytöillä puhkeaa anoreksia ja pakonomainen ulkonäön tarkkailu.

Mutta jos itsetunto on hyvä, tietää realiteetit ja hyväksyy ne, myös itsessään :)

• Mangusti.

vastaus, mutta paikkaansa pitävä kuitenkin on se, että kun ihminen hyväksyy itsensä kaikkinensa niin silloin ihmisellä on hyvä itsetunto. Jotta voi hyväksyä itsensä, täytyy tuntea itsensä. Itsetunto on siis itsensä tuntemista ja hyväksymistä.

Jos mennään naisen itsetuntoon, niin ensiksi tulee mieleen ajatella miten se eroaa miehen itsetunnosta. Millä tavoin nainen eroaa miehestä oleellisesti? Mielestäni siten, että nainen elää enemmän tunteiden maailmassa kuin mies. Siksipä naisen itsetuntoon liittyy oleellisesti se, että hyväksyy (jälleen kerran) ja jopa arvostaa omia tunteitaan ja tarpeitaan, vaikka joku (miehet) niitä pitäisivätkin jollain tavalla vähempiarvoisina tai suorastaan pilkattavina asioina. Jotkut miehet ovat niin sovinistisia, että pitävät tunteiden ilmaisua hysteerisenä asiana.

Eli kun nainen arvostaa tunteitaan ja elää niiden pohjalta rehellisesti ja avoimesti, niin silloin hänellä on hyvä itsetunto. Olen huomannut, että miehetkin arvostavat semmoista naista.

• ap.

tähänkään ole lisättävää.

Tai ehkä kuitenkin yksi asia. En ole nyt varma, että luinko oikein tai ei mutta jotain sellaista ymmärsin, että monen naisen itsetuntoon vaikuttaa itsensä ulkopuoliset mielipiteet. Ei kyllä moni mieskään siinä asiassa poikkeus ole. Hyväksyntää vaan haetaan eri tavalla.

• heikkoitsetuntoiseen
        ap. kirjoitti:

tähänkään ole lisättävää.

Tai ehkä kuitenkin yksi asia. En ole nyt varma, että luinko oikein tai ei mutta jotain sellaista ymmärsin, että monen naisen itsetuntoon vaikuttaa itsensä ulkopuoliset mielipiteet. Ei kyllä moni mieskään siinä asiassa poikkeus ole. Hyväksyntää vaan haetaan eri tavalla.

naiseen vaikuttaa erityisen paljon miesten mielipiteet. Silloin voi olla niin, että jos mies osoittaa naiselle, ettei tämän tunteet ja niistä syntyneet tarpeet ole arvokkaita, niin nainen saattaa ruveta piilottelemaan niitä ja muokkautumaan miehen toiveiden mukaiseksi. Miksikö naisen itsetunto on näennäisesti heikompi tai vaikutteille alttiimpi kuin miesten? Siksi, että nainen hakee läheisyyttä ja parisuhdetta; ne ovat naisille tärkeitä asioita. Nainen kykenee noin yleensä ottaen paremmin läheisyyteen kuin mies, yksilöllisiä poikkeuksia tietysti on.

Miehen heikko itsetunto liittyy sitten niihin asioihin, mitkä miehille ovat tärkeitä. Niistä voi halukas tehdä aloituksen miehen logiikka puolelle.

• ap.
        heikkoitsetuntoiseen kirjoitti:

naiseen vaikuttaa erityisen paljon miesten mielipiteet. Silloin voi olla niin, että jos mies osoittaa naiselle, ettei tämän tunteet ja niistä syntyneet tarpeet ole arvokkaita, niin nainen saattaa ruveta piilottelemaan niitä ja muokkautumaan miehen toiveiden mukaiseksi. Miksikö naisen itsetunto on näennäisesti heikompi tai vaikutteille alttiimpi kuin miesten? Siksi, että nainen hakee läheisyyttä ja parisuhdetta; ne ovat naisille tärkeitä asioita. Nainen kykenee noin yleensä ottaen paremmin läheisyyteen kuin mies, yksilöllisiä poikkeuksia tietysti on.

Miehen heikko itsetunto liittyy sitten niihin asioihin, mitkä miehille ovat tärkeitä. Niistä voi halukas tehdä aloituksen miehen logiikka puolelle.

Toivoisin, että tämänkin ketjun lukisi moni mies ja yrittäisi ymmärtää naisia sen sijaan, että keskittyisi haukkumaan niitä.

Ja siitä miehen logiikan aloituksesta. Hmmm... Erittäin hyvä idea. Jos sen tekisi vielä joku nainen, joka tuntee miehet.

Jatkoja kaikille. Muistakaa, että itse elätte itsensä kanssa 24/7. Itsensä miellyttäminen tulee aina ennen muiden miellyttämista. Itsensä hyväksymisen täytyy tulla aina ensimmäisenä. Kun on miellyttävä itselle, muut mieltyy teihin sellaisina kuin olette. Ei tarvitse enää hinnalla millä hyvänsä hakea muiden hyväksyntää. Elämänne on juuri sellainen, miten elätte sitä. Usein, miten ajatellaan, miten tunnetaan ei kohtaa sitä tapaa, miten eletään.

• Mangusti.
        ap. kirjoitti:

Toivoisin, että tämänkin ketjun lukisi moni mies ja yrittäisi ymmärtää naisia sen sijaan, että keskittyisi haukkumaan niitä.

Ja siitä miehen logiikan aloituksesta. Hmmm... Erittäin hyvä idea. Jos sen tekisi vielä joku nainen, joka tuntee miehet.

Jatkoja kaikille. Muistakaa, että itse elätte itsensä kanssa 24/7. Itsensä miellyttäminen tulee aina ennen muiden miellyttämista. Itsensä hyväksymisen täytyy tulla aina ensimmäisenä. Kun on miellyttävä itselle, muut mieltyy teihin sellaisina kuin olette. Ei tarvitse enää hinnalla millä hyvänsä hakea muiden hyväksyntää. Elämänne on juuri sellainen, miten elätte sitä. Usein, miten ajatellaan, miten tunnetaan ei kohtaa sitä tapaa, miten eletään.

Miesten itsetunto on sen verran yksiulotteinen asia, ettei siihen välttämättä jaksa ainakaan meikäläinen käyttää koko iltaa. ;) Nainen, joka ei tiedä mistä miehen itsetunto koostuu ja millä sitä pönkitetään, täytyy olla jotenkin sokea. Ei tarvitse kuin vähän katsella ympärilleen niin huomaa, mitkä ovat ne asiat millä miehet kilpailevat toisiaan vastaan. Miehillä on sairaan kova kilpailuvietti. =)

• itsetuntokeskustelu
        heikkoitsetuntoiseen kirjoitti:

käytiin vasta muutama päivä sitten miehen logiikka-palstalla.

• joo.
        Mangusti. kirjoitti:

Miesten itsetunto on sen verran yksiulotteinen asia, ettei siihen välttämättä jaksa ainakaan meikäläinen käyttää koko iltaa. ;) Nainen, joka ei tiedä mistä miehen itsetunto koostuu ja millä sitä pönkitetään, täytyy olla jotenkin sokea. Ei tarvitse kuin vähän katsella ympärilleen niin huomaa, mitkä ovat ne asiat millä miehet kilpailevat toisiaan vastaan. Miehillä on sairaan kova kilpailuvietti. =)

Ei ole taas kerran mitään sanottavaa...

Tai oikeastaan on. Yksi asia. Ei taida enää tulla yllätyksenä.

Sanavalinta. Sanavalinta "miehen". Ei voi puhua miehen itsetunnosta. Puhua voi miesten itsetunnosta. Ihan samalla tavalla ei ole mahdollista puhua naisen itsetunnosta. Oikeampi sanavalinta olisi siinäkin naisten itsetunto. Pahoittelen aikaisempia huonompia sanavalintoja ja ilmaisiumuotoja.

• ----------
        joo. kirjoitti:

Ei ole taas kerran mitään sanottavaa...

Tai oikeastaan on. Yksi asia. Ei taida enää tulla yllätyksenä.

Sanavalinta. Sanavalinta "miehen". Ei voi puhua miehen itsetunnosta. Puhua voi miesten itsetunnosta. Ihan samalla tavalla ei ole mahdollista puhua naisen itsetunnosta. Oikeampi sanavalinta olisi siinäkin naisten itsetunto. Pahoittelen aikaisempia huonompia sanavalintoja ja ilmaisiumuotoja.

Joku kollektiivinen itsetuntoko? Ei sellaista ole.

• oikeassa olet.
        ---------- kirjoitti:

Joku kollektiivinen itsetuntoko? Ei sellaista ole.

Silloin kun joku saa itsetuntonsa, se lakkaa olemasta osa laumaa. Itsetuntonsa löytäneenä laumaeläimäistä tulee yksilö. Silloin saa vasta tietää, mikä on yksilö. Todellinen yksilö.

Taisit ymmärtää ilman selitystäkin, mitä tarkoitin.

• ketunpoikanen

Tämän ketjun lukeminen oli ihan hauskaa. Vähän pitkäveteistä ehkä, mutta kai minä jotain opinkin.

Olen nainen/tyttö ja käyn lukiota. En ole kaunis, mutta en hirveän rumakaan. Yritän olla mahdollisimman luonnollinen, mutta olen vieraassa seurassa(joskus tutussakin O.o) luonnollista ujompi ja hiljaisempi. En tiedä olenko tunne- vai järki-ihminen, sanoisin että olen eniten mielikuvituksellinen. En meikkaa, aja karvoja tai laita hiuksia(kampaamista lukuunottamatta), mutta tykkään käyttää omasta mielestäni kauniita vaatteita ja joskus koruja. Haluaisin olla ns. villi ja vapaa luonnonlapsi. Tahtoisin laihtua hieman ja tulla vahvemmaksi, sellaiseksi hyväkuntoiseksi ja ketteräksi metsissähyppijäksi. Niin ja tahtoisin lakata pelkäämästä ja luottaa enemmän. Sisimmässäni kuitenkin tiedän, että kaikki menee aina lopulta hyvin. Joskus tulee päivä jolloin olen oppinut rakastamaan ja silloin vihdoin kohtaan sellaisen todella suloisen otuksen, jota kutsutaan mieheksi. Minusta olisi mukavaa jos ihmiset pitäisivät minusta. Luonteesta ja ulkonäöstä ja ajattelisivat että olen älykäs. Haluan olla kiltti ja lempeä. Pelkään kuitenkin, etten ole tarpeeksi empaattinen, vaan liian itsekäs ja omissa maailmoissani ymmärtääkseni todella toisia ihmisiä. Kissaani ainakin rakastan, hän on niin niin suloinen!

• Minulle on ihan

lapsesta asti ensin pojat, sitten miehet tehneet selväksi, että minua rumempaa naista ei maailmassa olekaan. En oikein tiedä miksi, omasta mielestäni olen ihan tavallisen näköinen. Minulle on samantien ollut ihan itsestäänselvää, että jos ei ole ns. pantavan näköinen, niin on miesten silmissä täysin arvoton. Olen onnekseni aina ollut älykäs ja siihen itsetuntoni sitten perustuukin. En ole koskaan ollut miesten kanssa missään tekemisissä, perheessäni on vain naisia, ystäväni ovat naisia, töissä juttelen vain naisten kanssa, jne. Naisille kelpaan tälläisenä kuin olen ja se riittää perustaksi itsetunnolleni. Vaikka tiedän, että miesten silmissä olen arvoton, en silti ole mikään kynnysmatto, vaikka se toki onkin vaikuttanut.

• mjpop

Minustakin on alkanut tuntua, että naisen ulkonäkö määrittelee hänen arvonsa miesten silmissä. Ja sehän on kauhea asia!! Tuntuu että miehet kohtelevat naisia täysin heidän ulkonäöstään riippuen: kun olet heidän mielestään nätti, he avaavat ovia, kuuntelevat sinua, haluavat auttaa sinua, ymmärtävät sinua, antavat sinulle anteeksi jos olet vaikka tehnyt jotain väärin. Mutta jos et ole heidän mielestään nätti niin ovet pysyvät kiinni, auttamishalua ei löydy ellei ole todella paha paikka, ymmärrystä ei löydy vaan miehet esim inttävät vastaan ja ovat herkemmin eri mieltä, ja auta armias jos menet mokaamaan, ei hyvä seuraa!!

• Nainen isolla N:llä!

Oma itsetunto ainakin on pitkälti sen varassa, kuinka moni mies ja minkä sortin miehiä tulee iskemään joka ilta baarissa, siitäkin huolimatta että annan useimmille kylmää kohtelua.

Toinen pilari itsetunnolle on tietää, että tälläkin hetkellä tuhannet luuserit jakaa ja runkkaa mun itsestäni ottamille kuville ympäri nettiä, koskaan edes tapaamatta pieruakaan musta.

Tärkein itsetuntoani ylläpitävä voima on kuitenkin se, että vaikka kuinka maailma löisi ja elämä heittäisi, niin olen ja tulen olemaan aina paremman näköinen kuin kukaan muu tuttavistani.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82