Hei!
Olimme poikaystäväni kanssa suojaamattomassa yhdynnässä, jonka tosin keskeytimme lähes heti.
Hain varmuuden vuoksi jälkiehkäisyn, mutta nyt pohdin, kannattaako minun ottaa se? Pidän raskauden todennäköisyyttä hyvin pienenä, mutta en tietenkään mahdottomuutena.
Onko ns. "turhaan" otetusta jälkiehkäisystä jonkin laista haittaa? En ole ottanut koskaan aikaisemmin. Minusta tuntuu, että olisi turhaa, mutta toisi ainakin mielen rauhan ja niin kuin sanotaan, kaiken varalta. Onko varmuuden vuoksi ottaminen väärä peruste jälkiehkäisylle?
Kannattaako "varmuuden vuoksi"?
6
3881
Vastaukset
- ---
Itse en tuollaisessa tilanteessa ottaisi je-pilleriä. Ne voivat tehdä ikäviä asioita omalle hormonitoiminnallesi ja aiheuttaa sivuoireita (ylimääräistä vuotoa, häikkää kierrossa, päänsärkyä, pahoinvointia jne.).
"Varmuuden vuoksi" ei ole millään tavalla väärä peruste. Turhaahan se voi olla, mutta jos sillä oma mieli paranee ja on valmis vastaanottamaan mahdolliset sivuvaikutukset, niin kannattaahan se nyt ottaa.
Voisin veikata, että aika monet je-pillerit otetaan täysin turhaan. Eihän sitä voi koskaan tietää tulisiko se lapsi ilman pillereitä vai ei. - järjellinen
Ehdottomasti kannattaa, kun raskaaksi voit kuitenkin tulla. Saattaapa olla, että hetken päästä hormonitoimintasi ja olosi on sekaisin raskauden takia.
Joten, ota ihmeessä. Haittavaikutuksia voi tulla, kuten aina hormonilääkkeistä, muttamieluummin varmaan otat sen lääkkeen, kuin tekisit abortin.
Ai niin, ja valistahan poikaystävääsi vastuullisemmaksi, että hänkin ymmärtäisi olla pelleilemättä tuollaisilla asioilla.- ---
Mielestäsikö vaihtoehdot ovat je-pilleri tai abortti? Ei mitään muuta?
- ovat...
--- kirjoitti:
Mielestäsikö vaihtoehdot ovat je-pilleri tai abortti? Ei mitään muuta?
...je-pilleri, abortti, pitää lapsi, tai (mikäli raskaus ei olisi muutenkaan alkamassa, mitä ei voi etukäteen tietää) ei mitään erityisiä toimenpiteitä.
Mutta jos haluaa itse vaikuttaa siihen, ettei varmasti ole 9kk päästä synnytysosastolla, niin ainoa järkevä vaihtoehto on je-pilleri.
- jälkiehkäisyn
Olen kerran ottanut jälkiehkäisypillerin vastaavanlaisessa tilanteessa varmuuden vuoksi. Minun hormoonitoimintaani se ei vaikuttanut mitenkään: ei tullut pahaa oloa, kuukautiset tulivat ajallaan senkin jälkeen enkä muutenkaan huomannut kropassani mitään muutoksia. Eli välttämättä se pilleri ei vaikuta niin, että hormonitoimintasi menee ihan sekaisin.
- mmmmir
Mulla oli vähän sama tilanne ja kävin ihan varmuuden vuoksi eilen hakemassa jälkiehkäisypillerin, Muuten se asia olis häirinny mua koko ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783