Uskon että isälläni on ns. luonnehäiriö. Jollain tavalla sairas se aivan varmasti on, ja luonteeltaan/persoonaltaan todella inhottava. Jo alle kouluikäisenä pelkäsin ja vihasin sitä. Toivoin aina että vanhemmat eroaisivat jotta pääsisin siitä eroon.
Lapsiaan kohtaan se oli väkivaltainen ja arvaamaton ("normaalien" tukkapöllyjen, luunappien, selkäsaunojen yms. lisäksi mm. hakkasi paksun nahkavyön soljella, löi 5-v lasta päin naamaa ja raahasi mut tukasta kantaen(!) alas rappuset niin että koko seuraavan yön jouduin istumaan sängyssä valveilla kun pää oli niin kipeä ettei sitä voinut laskea tyynylle). Väkivalta loppui kun olin n. 10. Varmaan pelästyi kun uhkasin soittaa lasten auttavaan puhelimeen, tai että kerrottaisiin koulussa. Sen uhka oli kuitenkin koko ajan läsnä. Monta kertaa se nosti nyrkin löydäkseen, kerran jopa sanoi ettei lyö koska ei "suo sitä nautintoa". Koiraa se välillä (suuttuessaan) kohteli väkivaltaisesti.
Lisäksi oli/on haukkumista (minä olin mm. läski, huora ja tyhmä), vittuilua, vähättelyä, kiusantekoa, yksityisyyden loukkausta ja täysin mielipuolisia raivokohtauksia. Kerran tuollaisen raivarin aikana jahtasi mua puukko kädessä ja uhkasi tappaa. Sillä oli kummallisia sääntöjä, jotka useimmiten eivät sitä itseään koskeneet. Esim. kielsi syömisen klo 18 jälkeen (itse istui joka ilta töistä tulonsa jälkeen sohvalla katsomassa tv:tä ja vahtimassa jääkaappia, ja poistui siitä vasta nukkumaan) ja tv:n katselua koskevat rajoitukset. Kaikki seksuaalisuuteen liittyvä oli täysi tabu, lähtien siitä että rintsikoita ja siteitä piti piilotella siltä. Kukaan sen lapsista ei seurustellut, tai ei ainakaan tuonut ketään näytille, kertaakaan kotona asumisaikana. Ei kyllä pahemmin sen jälkeenkään. Pidän myös mahdollisena että se käytti meitä pienenä hyväksi.
Outo piirre on, että äitiäni se suorastaan "palvoo" ja tämän läsnä ollessa käyttäytyy yleensä melko normaalisti. Tosin lapsiaan mollaa sille ja esittää mitä koomisimpia marttyyrinäytelmiä.
Totta kai meillä oli hyviäkin juttuja lapsuudessa, isänkin kanssa. Kodin ilmapiiri kuitenkin oli/on sen läsnä ollessa aina jotenkin varautunut. Nykyään näen sitä muutamia kertoja vuodessa. Perusluonteeltaan se ei ole muuttunut lainkaan, vaikka yrittääkin yleensä olla "kiva". Rahaa se on ruvennut jakamaan melko avokätisesti. Silti mua oksettaa nähdä sitä. Olen suunnitellut katkaisevani välit siihen kokonaan. Oon ruvennut ajattelemaan, että en halua olla missään tekemisissä ihmisen kanssa joka kohtelee mua noin (tarkoitan nyt tota henkistä puolta) tai jota pidän noin häiriintyneenä (narsisti?), oli se sitten perheenjäsen tai ei.
ISÄ
6
1053
Vastaukset
Oppis varmaan siitä jotain et miten tuli kohdeltua lapsia!Ota rohkeesti asia esille siitä kohtelusta,kyllä minäkin sain nahkavyöstä lapsena mutten omalta isältä vaan isäpuolelta oli välillä vähän äkkipikanen mut en kanna kaunaa sille.
- niiltä voi
periä ? Kaikki niitten luonneviat ja murhanhimoisuus on tullut sinuunkin!!!
- klsdklsdkl
No eipä tuo sun isäsi ihan terveeltä kuullosta...
- ei väkivaltaa
entä äiti? eikö hän koskaan huomannut väkivaltaa? ettekö te lapset kertoneet hänelle? vai eikö hän välittänyt? kamalaa kamalaa kamalaa...
taitaisi olla sinulle hyväksi olla pitämättä yhteyttä isääsi (ja äitiisi?). varmasti kärsit vieläkin väkivallan jäljistä muistissasi.
voi kun olisit lapsena kertonut viranomaisille! isä olisi saatu hoitoon ja lasten mielet eivät olisi kovasti särkyneet.
onnea tulevaan. - aawap
Kuin olisin suurimmaksi osaksi lukenut itsestäni... tunsin aijemmin olevan aivan yksin tämän asian kanssa. Olen vahva persoona mutta nyt 9luokalla,nämä lapsuudet helvetilliset asiat ovat tullet takaisin kuvina ja lopulta muistan ne täydellisenä,ja saan paniikkikohtauksia. Hakekaa ihmiset apua vieläkun ehditte. minun kohdalla se ei enää ole mahdollista.
- suunta on tulla itseksi
Terve.
Luin tekstiäsi, osittain se oli voinut olla omaani. Isäni ei koskaan toipunut siitä, että olin tyttö. Myös hän kuten sinunkin isäsi vähätteli, tyrmäsi ja torjui minut lapsuudessa. Sain muutamia kertoja selkääni - oikein isän kädestä ja välillä äidinkin. Äiti ei koskaan noussut isää vastaan, vaan totesi aina, että olin ärsyttänyt isää, ollut tottelematon ja huono. Pelkäsin isääni pienenä, ystävänikin pelkäsivät, en halunnut olla kotona, ja keskityin joko kirjoihin tai viettämään aikaani kavereideni luona.
Lapsena tunsin suurta pelkoa isää kohtaan, kodissamme oikein leijui pelon ilmapiiri, mitä tahansa voi tapahtua koska tahansa.
Nyt katson aikuisuudesta sitä, kuinka tavattoman huonosti isäni on käyttäytynyt lastaan kohtaan. Lapsena olisin tarvinnut kannustusta ja kehuja, en silmien pyörittelyä ja puuskahduksia, kirosanoja tai mökötystä. Vihaan isääni ja sitä miten hän on vaikuttanut minun kehitykseeni ihmisenä. Vihaan myös äitiäni, sillä hän ei suojellut minua. Miten voin luottaa keneenkään, jos lapsena en ole voinut luottaa ainoaan turvalliseen ja pysyvään asiaan elämässäni? Miten voin luottaa itseeni, jos minulle ei ole annettu lapsena kasvaa itsekseni, enhän minä tiedä kuka olen.
Isäni vihasi sitä, että kasvoin naiseksi,purki rajoittamaan minun ruokailuani ja tarkkaili koko ajan läskieni kehitystä. Syytän isääni myös siitä, että en pysty hyväksymään omaa kehoani.
Syytän heitä ja annan anteeksi, he eivät ole parempaan pystyneet. Ajattelen, että on syy, minkä takia olen syntynyt perheeseeni ja läksy, jonka opin käydessäni lapsuuden pelkojani läpi tuo minut itseni yhteyteen.
Lapsuuden trauma on karman läksy ja samalla lahja minulle.
Minullakin on hyviä muistoja lapsuudesta, mutta yhteenkään niihin ei liity isä, hän joko oli poissa tai kireänä ja manipuloivana kotona.
Äitini toiminta minua hämmentää, äidin tulisi suojella lapsiaan, sitä vastoin hän on laittanut minut tulilinjalle, pakottanut jopa kantamaan vastuuta ja huolta nuoremmasta sisaruksestani, kun äiti ei ole saanut häntä tottelemaan.
Minua ja sisarustani kasvatettiin herran pelolla ja alituisella uhalla, jossa jokainen virhe saatettiin palkita remmillä. Kehuja meillä ei käytetty, ne kuuluivat jonnekin toiseen todellisuuteen.
Itselläni on vielä pitkä matka eheään minään, kun en nyt tiedä, kuka minä edes on. Lapsuudessa en koskaan saanut kuunnella itseäni, niin tätä kaavaa ja pääni sisään muuttaneita vanhempia yritän nyt poistaa käytöksestäni ja ajattelustani. Toivoisin, että vanhemmat eivät langettaisi omia ongelmiaan lastensa niskaan, eivät hankkisi lapsia, jolleivät olisi siihen valmiita, ja oppisivat pyytämään anteeksi.
Opettelen antamaan anteeksi, se on vielä vaikeaa, sillä olen vihainen ja katkera niille ihmisille, joiden olisi pitänyt olla minun perusturvani luojia, mutta toivon, että aikaa myöden saan niin tehtyä.
Sinä et voi vanhemmillesi tai sille miten he ovat sinua kohdelleet mitään, mutta oman elämäsi laatua, suuntaa ja muotoa pystyt muuttamaan.
Huh. Mun oloa tää helpotti.
terveisin
itsensä ystävä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367599Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361863Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31749
- 241737