Kasarihevi, kasa paskaa.

Rokr

Kun 80-luvun puolivälissä nousi sukkahousuhevi hirveään suosioon, ne OIKEAT hevarit, jotka olivat hevimiehiä jo 70-luvulla, kauhistelivat moista paskaa. Oikea hevi oli ollut taiteellista ja vakavastiotettavaa musiikkia, jota kuuntelivat aikuiset, mutta uushevi oli pelkkää pellemeininkiä. Joku Iron Maiden oli suurta sirkusta jota ihailivat yläastepojat. Pikkuskidit olivat niin hevaria että, kun kulkivat Eddien kuva farkkuliivin selässä. Kasarihevi oli pelkkää rahastusta kauhuromantiikalla. Bändit olivat naurettavan näköisiä, nämä Maidenit ja Twisted sisterit. Musiikki oli niin mutkat suoriksi vedettyä jyräämistä, ettei sitä oikeastaan edes pitäisi kutsua heviksi vaan hard rockiksi - ajatelkaa nyt jotain Priestiäkin. 80-luvulla uutta heviä pidettiin rockpiireissä yleisesti pellemusiikkina, jolla vedettiin pikkupojilta viikkorahat pois. Miten irvokasta, että tämä sama paska on taas ryöminyt esiin kolostaan ja taas sitä diggaillaan teinien keskuudessa. Nöösipojat puhuvat ihaillen munien kohdalla olevasta sirkkelinterästä ja trikoopelleistä kauhuefekteineen ja jonottavat vuorokausitolkulla Lippupalvelun ovella jonkun paskaläjän lipunmyynnin alkamista. Kasarihevin paluu on oksettava ilmiö.

30

1828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HairBall-Hater

      Eihän nuo 70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa aloitelleet puudeliyhtyeet olleet kovinkaan kummoisia. Cinderella, Dokken, Mötikät, Def Leppard, Whitesnake ja Poison esimerkiksi aivan silkkaa sontaa. Yhdistelivät pop-musiikkia ja suoraviivaista heavy metallia, ja tuloksena oli paska pop/glam/hair metal vyöry 80-luvulla. Suuressa osassa biiseistä ei ollut mitään kunnon sanomaa, vaan jauhettiin esim siitä kuinka hienoa on käydä strippibaarissa ja vetää huumeita. Musiikkivideoissa keikkui useimmiten puolialastomia naisia. Keskinkertaiset ja pelleltä näyttävät soittajat vetivät tyhjiä biisejään stadioneilla.

      Sääli kun monet jo 60- ja 70-luvun alussa aloittaneista yhtyeistä, otetaan esimerkiksi vaikka Alice Cooper tai Aerosmith lähtivät tähän pelleilyyn mukaan. No onneksi kumpikaan noista ei kauaan tukkaheviä tehnyt, mutta jo pelkkä siihen liittyminen oli karmea asia.

      Minulle 80-luvun hair metal ei tarjoa musiikillisesti mitään. Olen sitä mieltä että 80-luvun glam metal tappoi oikean rockin jota oltiin jo 50-luvulta tehty.

    • Tuominen.

      Rock musiikki yleensäkin on vain möykkää ja yleisö riehuu ja huutaa kuin järkeä vailla. Musiikki josta kaikki kauneus on riisuttu pois.

      Frank Sinatran kaltaisia tulkitsijoita ei rockista löydy. Suomi-iskelmäkin ryvettyi kun lähdettiin poplinjoille. Tanssilavakulttuurissa sitä oli tunnetta, hyviä tulkitsijoita, ihmiset tanssivat ja pitivät terveellä tapaa hauskaa.

      Rock musiikista välittyy vain se miten sekä artistit ja yleisö voivat pahoin, sekö on nautintoa kun tuska kasvoilla näytettään käsimerkkejä ja riehutaan.

      • Whildi

        Joka ei tiedä rockista yhtikäs mitään tai edes kuuntele sitä!


    • ZZROCK.

      Olipa naurettava kirjoitus. Iron Maiden on suositumpi ja arvostetumpi kuin yksikään 70-luvun bändi. Motley Crue todellinen rockin legenda. Kuka muistaa/kuuntelee nykyisin jotain Zeppeliniä tai Purplea EI KUKAAN. 70-luvulla oli sellaista tekotaiteellista kikkailua joka ei kauan jaksanut yleisöä kiinnostaa. Pageki veteli pilvessä loputtoman pitkiä kitaravingutuksia eikä sitä kestänyt kukaan. Siksi ne on unohdettu.

      Mutta tämä elää, rehellistä rockkia:
      http://www.youtube.com/watch?v=OJrSyFpK3iQ
      Jytisee toisin kuin Kurja heepit:
      http://www.youtube.com/watch?v=OmnVNxEmBn4

      80-luku oli heavyn ja rockin kulta-aikaa ja siksi se on taas pinnalla, kuolemattomia klassikoita. 70-lukua ei kukaan muistele, se musa vaatii niin paljon pilvenpolttoa, että kukaan jaksain kuunnella monikymmenminuuttista tekotaiteellista sooloiu biisejä.

      • Retku

        Juuri Purplea ja Zeppeliiniä kuunnellaan saatana!


      • Gary_Thain

        Jaa että Maiden suositumpi kuin yksikään 70-luvun bändi. Suomessa näin voi olla mutta muualla maailmalla ei todellakaan.

        Kukaan ei muistele Zeppeliniä ja Purplea. Justiinsa juu...muista kuitenkin arvoisa 13v kakara, joka olet parin vuoden sisällä löytänyt rockin/hevin, että ilman Zeppeliniä ja Heepiä ja muita vanhuksia ei olisi Iron Maidenia tai muitakaan heavy-bändejä joita nykyisin ylistetään.

        Ja tuohon 80-luvun puudelimusaan sen verran, että miksiköös nykyisin kukaan 80-luvun glam metal yhtyeistä ei suostu myöntämään olevansa glam metal yhtye, vaan puhuu itsestään vain heavy metallina. Se johtuu siitä että glam metal on musiikkipiireissä yksi suurimmista vitseistä ikinä.
        Raavaat miehet pukeutuu kuin naiset. Siinä ei ole mitään tekemistä OIKEAN rockin kanssa. Vain ja ainostaan rahan perässä nämä 80-luvun balleriinat menivät...


      • kyllähän..
        Gary_Thain kirjoitti:

        Jaa että Maiden suositumpi kuin yksikään 70-luvun bändi. Suomessa näin voi olla mutta muualla maailmalla ei todellakaan.

        Kukaan ei muistele Zeppeliniä ja Purplea. Justiinsa juu...muista kuitenkin arvoisa 13v kakara, joka olet parin vuoden sisällä löytänyt rockin/hevin, että ilman Zeppeliniä ja Heepiä ja muita vanhuksia ei olisi Iron Maidenia tai muitakaan heavy-bändejä joita nykyisin ylistetään.

        Ja tuohon 80-luvun puudelimusaan sen verran, että miksiköös nykyisin kukaan 80-luvun glam metal yhtyeistä ei suostu myöntämään olevansa glam metal yhtye, vaan puhuu itsestään vain heavy metallina. Se johtuu siitä että glam metal on musiikkipiireissä yksi suurimmista vitseistä ikinä.
        Raavaat miehet pukeutuu kuin naiset. Siinä ei ole mitään tekemistä OIKEAN rockin kanssa. Vain ja ainostaan rahan perässä nämä 80-luvun balleriinat menivät...

        aika lailla juurikin tuo glam on vaikuttanut rockin historiassa, jo 60-luvulla. Kato vaikka miltä Mick Jagger näytti vuonna '68, meikit lärvissä ja ihan tytön näkönen jäbähän tuo sekin oli. Ei mikään niin "raavas mies" kuitenkaan :)
        Ja sitten esimerkiksi New York Dolls, nehän ne vasta glamia olivatkin. Iggylläkin välillä aika lailla meikkiä oli naamassa. Näytti ihan akalta.
        Siis suurinosa reippaasti oli sen tyylisiä jo sillon 70-luvulla.

        Kyllä näkisin että tuo glam on aina kulkenu rockin kanssa käsikädessä. Little Richard oli glam jo 50-luvulla, ja voitko sanoo ettei olis rock n roll? Ei siellä mitään lihavia ukon turjakkeita ikinä oo lavalla heilunu, ja hyvä niin.


      • Hajsausahu
        kyllähän.. kirjoitti:

        aika lailla juurikin tuo glam on vaikuttanut rockin historiassa, jo 60-luvulla. Kato vaikka miltä Mick Jagger näytti vuonna '68, meikit lärvissä ja ihan tytön näkönen jäbähän tuo sekin oli. Ei mikään niin "raavas mies" kuitenkaan :)
        Ja sitten esimerkiksi New York Dolls, nehän ne vasta glamia olivatkin. Iggylläkin välillä aika lailla meikkiä oli naamassa. Näytti ihan akalta.
        Siis suurinosa reippaasti oli sen tyylisiä jo sillon 70-luvulla.

        Kyllä näkisin että tuo glam on aina kulkenu rockin kanssa käsikädessä. Little Richard oli glam jo 50-luvulla, ja voitko sanoo ettei olis rock n roll? Ei siellä mitään lihavia ukon turjakkeita ikinä oo lavalla heilunu, ja hyvä niin.

        Kyllä kyllä. Se oli 60- ja 70-luvulla ihan okei että rokkibändeillä oli vähän kajaalia silmissä kuten Alice Cooperilla, ja glittervaatteet niinkun Bowiella ja kumppaneilla.

        Mutta 80-luvulla mentiin aivan naurettavuuksiin bändien ulkoasuissa. Tässä yksi glam metal yhtye joka on pahimmasta päästä, nimeltään Lizzy Borden. Kuinka tuollaisen voi joku ottaa vakavasti.

        http://www.youtube.com/watch?v=4vchm-RrXtU


      • 60-70 -luvun
        kyllähän.. kirjoitti:

        aika lailla juurikin tuo glam on vaikuttanut rockin historiassa, jo 60-luvulla. Kato vaikka miltä Mick Jagger näytti vuonna '68, meikit lärvissä ja ihan tytön näkönen jäbähän tuo sekin oli. Ei mikään niin "raavas mies" kuitenkaan :)
        Ja sitten esimerkiksi New York Dolls, nehän ne vasta glamia olivatkin. Iggylläkin välillä aika lailla meikkiä oli naamassa. Näytti ihan akalta.
        Siis suurinosa reippaasti oli sen tyylisiä jo sillon 70-luvulla.

        Kyllä näkisin että tuo glam on aina kulkenu rockin kanssa käsikädessä. Little Richard oli glam jo 50-luvulla, ja voitko sanoo ettei olis rock n roll? Ei siellä mitään lihavia ukon turjakkeita ikinä oo lavalla heilunu, ja hyvä niin.

        känisijöihin, jotka hihhuloivat trikoissa ja meikkas enemmän kuin siskot yhteensä: David Bowie, Marc Bolan ja Cary Glitter. Olivat megastaroja aikoinaan ja kait vieläkin, tosi glitteristä on kuulunut vain muissa, vähemmän mairittelevissa yhteyksissä.


      • Rokr
        60-70 -luvun kirjoitti:

        känisijöihin, jotka hihhuloivat trikoissa ja meikkas enemmän kuin siskot yhteensä: David Bowie, Marc Bolan ja Cary Glitter. Olivat megastaroja aikoinaan ja kait vieläkin, tosi glitteristä on kuulunut vain muissa, vähemmän mairittelevissa yhteyksissä.

        Näissä 70-luvun meikkaajapojissa oli yhteistä se, että he edustivat glam rockia ja esipunkkia, eivät heviä. Heviin eivät alunperin kuuluneet meikit ja pellekuteet. Ne tulivat vasta kasarihevin myötä.


      • ozzy pozzy
        Rokr kirjoitti:

        Näissä 70-luvun meikkaajapojissa oli yhteistä se, että he edustivat glam rockia ja esipunkkia, eivät heviä. Heviin eivät alunperin kuuluneet meikit ja pellekuteet. Ne tulivat vasta kasarihevin myötä.

        Black Sabbathin Ozzylla nyt ainakin oli vähintään ripsiväriä ja kajaalia, nih, prkele, söötti ol ku sika pienenä


      • onpi
        Gary_Thain kirjoitti:

        Jaa että Maiden suositumpi kuin yksikään 70-luvun bändi. Suomessa näin voi olla mutta muualla maailmalla ei todellakaan.

        Kukaan ei muistele Zeppeliniä ja Purplea. Justiinsa juu...muista kuitenkin arvoisa 13v kakara, joka olet parin vuoden sisällä löytänyt rockin/hevin, että ilman Zeppeliniä ja Heepiä ja muita vanhuksia ei olisi Iron Maidenia tai muitakaan heavy-bändejä joita nykyisin ylistetään.

        Ja tuohon 80-luvun puudelimusaan sen verran, että miksiköös nykyisin kukaan 80-luvun glam metal yhtyeistä ei suostu myöntämään olevansa glam metal yhtye, vaan puhuu itsestään vain heavy metallina. Se johtuu siitä että glam metal on musiikkipiireissä yksi suurimmista vitseistä ikinä.
        Raavaat miehet pukeutuu kuin naiset. Siinä ei ole mitään tekemistä OIKEAN rockin kanssa. Vain ja ainostaan rahan perässä nämä 80-luvun balleriinat menivät...

        asiaa


    • ...

      Mötley Crüe = Kickstart My Heart
      Led Zeppelin = Stairway to Boringness

      • oli hyvä

        muuttaisin vain vähän:

        Guns n' Roses = Welcome to the Jungle
        Led Zeppelin = Stairway to Boringness


      • Bastrados
        oli hyvä kirjoitti:

        muuttaisin vain vähän:

        Guns n' Roses = Welcome to the Jungle
        Led Zeppelin = Stairway to Boringness

        Pakko myöntää kerrankin.........olen sanaton en pysty juuri kommentoimaan mitään muuta kuin että ONPAHAN NAPPULOILLA JUTUN AIHEET.


      • Franko-Setä
        oli hyvä kirjoitti:

        muuttaisin vain vähän:

        Guns n' Roses = Welcome to the Jungle
        Led Zeppelin = Stairway to Boringness

        Voi voi pikkupoikia jotka eivät vielä ymmärrä oikeasta rockista mitään. Olin itsekin 12-vuotiaana kovasti Mötiköiden ja Gunnareitten ja muiden pellejen perään, mutta sitten tajusin, että ne oikeat legendat tulevat 60- ja 70-luvulta. Onneksi sinäkin sen tajuat kohta kun saat muutaman vuoden lisää ikää...


      • old fart
        Franko-Setä kirjoitti:

        Voi voi pikkupoikia jotka eivät vielä ymmärrä oikeasta rockista mitään. Olin itsekin 12-vuotiaana kovasti Mötiköiden ja Gunnareitten ja muiden pellejen perään, mutta sitten tajusin, että ne oikeat legendat tulevat 60- ja 70-luvulta. Onneksi sinäkin sen tajuat kohta kun saat muutaman vuoden lisää ikää...

        älä yritä myydä tota paskaa mulle. Totuushan on se että JOKA vuosikymmeneltä sitä paskaa löytyy ja samoin kuin helmiäkin.

        Mua naurattaa tollaset vanhat pierut jotka on jämähtäneet jonnekin pronssikaudelle ja itkee täällä menneiden suuruuksien perään kun pikkutytöt.


      • Franko-Setä
        old fart kirjoitti:

        älä yritä myydä tota paskaa mulle. Totuushan on se että JOKA vuosikymmeneltä sitä paskaa löytyy ja samoin kuin helmiäkin.

        Mua naurattaa tollaset vanhat pierut jotka on jämähtäneet jonnekin pronssikaudelle ja itkee täällä menneiden suuruuksien perään kun pikkutytöt.

        No niin. Jos nyt kerran oma ikä pitää sanoa niin sanonpa sitten että olen 25-vuotias vanha pieru.

        Mutta ihan oikeasti, jossakin vaiheessa sinullekin tulee tämä vaihe kun kuuntelet mötiköitä tai vastaavia. Saatat löytää itsesi sanomasta: "Vittu mitä paskaa!"

        Siinä vaiheessa toivottavasti muistat tän mitä mää nyt sanoin :)

        Mutta se on totta että kyllähän joka vuosikymmneltä löytyy huonoja sekä hyviä...


      • old fart
        Franko-Setä kirjoitti:

        No niin. Jos nyt kerran oma ikä pitää sanoa niin sanonpa sitten että olen 25-vuotias vanha pieru.

        Mutta ihan oikeasti, jossakin vaiheessa sinullekin tulee tämä vaihe kun kuuntelet mötiköitä tai vastaavia. Saatat löytää itsesi sanomasta: "Vittu mitä paskaa!"

        Siinä vaiheessa toivottavasti muistat tän mitä mää nyt sanoin :)

        Mutta se on totta että kyllähän joka vuosikymmneltä löytyy huonoja sekä hyviä...

        ei mötikät ole mulle mikään iso juttu eikä esikuva, itseasiassa en välitä niistä paskan vertaa.

        En ole koskaan fanittanut enkä tule fanittamaan ketään enkä mitään, koska se rajoittaa musan kuuntelua liiaksi. Joskus, kun cityradio vielä oli toiminnassa, sen keskusteluforkalla teinit ja muut sille asteelle jääneet vertailivat bändejä tyyliin mun äiti tekeekin teidän äitien safkat.

        Toi aloitus oli ihan hanurista, vaikuttaa ihan jonkun teinin avautumiselta, joten ei ihme että jotkut kasaridiggaajat veti herneitä nokkaan.


    • Zoga

      AARGH.....samaa mieltä Bastradoksen kanssa,voi kiesus mitä puunuppeja tää maa päällään kantaa.

    • Toi sun otsikko sai mehevät naurut aikaan, tänks! Mahtava aloitus... En mä tota juttua niin jaksa kommentoida... paitti kun olen aikas samaa mieltä kanssas sun.

    • Whildi

      Noniin! Olen lukenut noi kaikki tekstit täältä. Ja ihan ekana sanon että oon 16 v.
      Noniin!

      Rock'n'Roll sai alkunsa 50-luvulla, kun Bill Haley teki ensimmäisen Rock biisin 'Rock Around The Clock'. Sitten samana vuosikymmenenä tulivat myös suur nimet: Little Richard, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis, Elvis Presley, Chuck Berry, Fats Domino.. (Tekivät niitä suurimpia rock hittejä!). No sitten vähän samantyylistä oli 60-luvullakin.. Toi Rock'n'roll siis. 70-luvulla tuli Glam Rock muotiin! Silloin oli myös nämä hitti bändit (Britanniasta) Slade, The Sweet, T-Rex, David Bowie, Lou Reed.....
      Rock oli tuohon asti vielä ROCKIA (minä käsitän rockin sellaisekse että kitaralla soitetaan rock kvintillä ja bassolla se oma kuvionsa..) 80-luvun lopulla se alkoi muuttua heviksi. Jota kutsutaan edelleenkin rockiksi!

      • Rokr

        Itse asiassa Bill Haleytä kyllä pidetään yleisesti rockin isänä, mutta Fats Dominon (muistaakseni v. -49) levyttämä biisi Fat man oli jo ensimmäinen biisi, joka erosi kantrista ja bluesista omaksi tyylisuunnakseen, rock'n'rolliksi. Nimen 'rock' keksi dj. Alan Freed 50-luvulla.


      • Whildi
        Rokr kirjoitti:

        Itse asiassa Bill Haleytä kyllä pidetään yleisesti rockin isänä, mutta Fats Dominon (muistaakseni v. -49) levyttämä biisi Fat man oli jo ensimmäinen biisi, joka erosi kantrista ja bluesista omaksi tyylisuunnakseen, rock'n'rolliksi. Nimen 'rock' keksi dj. Alan Freed 50-luvulla.

        No en kuitenkaan ihan hako teillä ollu :D


    • Irön

      Onneks meil on Lemmy - The Last vanha jäärä. On hänen orkesterinsa vähän tukevampaan suuntaan rokkenrollista menny, mut asenne on sama. Mutta oisko ollu ite herra Presley joka aloitti ton kimallepukeutumisen ja sit kaikki poppisbändit matki sitä?

      • Whildi

        Lemmy on hyvä tyyppi ;)
        Saatto olla Elviskin.. Mutta epäilen että koko jutun pää piirteittäin keksi Sladen soolokitaristi Dave Hill, joka itse teki ne kimalle pukunsa.. ;) En tiiä.. Mene ja tiedä :)


    • kävi niin että hevi metal kärsi hard rockin kustannuksella. heviä ei kuule enää nykyään, ei ainakaan merkittävästi. joskus tosin kuulee selvän fuusion (esim. kolmasosa kuulostaa heviltä). mä tajusin tän muutama vuos sitten. mä kuuntelin deep purplen ekoja levyjä ja vertasin kasariin ja sitten nykyajan "heviin". se oli pettymys (se että hevi kuoli kauan sitten). ja sit tulee tää että heviä käytetään hard rockin synonyyminä, ilmeisesti sillä ei enää ole väliä kun alkuperänen hevi on hävinny. Apropoo
      hevibändejä esim. uriah heep, deep purple, nazareth. nämä bändit teki tosin muunkinlaista musaa, uriah heep popinkin kuuloista (esim. the wizard ja lady in black).

      • Whildi

        Mä kuuntelen myös noita bändejä, mut en niin paljo ku 70-luvun rockia ja voin sanoo ettei Nazareth ollu ainakaan kovin paljon heviä.. Kyl se oli enempi tuota ns. Hard Rockia ;)


    • supikoirat

      joo - toisaalta 80 luvulla ilmestyi Frank Marinon Juggernaut ja se ei ole paskaa

    • voi luoja

      mun mielestä teidän mielipideasioista kinastelu on ajanhukkaa. ei se nyt niin karkeesti ole eroteltu että esim meikkiä käyttettiin ainoastaan 80-luvulla. ja onko sillä mitään väliä, ei sen meikin pitäisi kuulua musiikissa. jos itte et tykkää kasarihevistä niin alat valittamaan että kaikki pitävät kasariheviä paskana? joka vuosikymmeneltä löytyy hyviä bändejä mun mielestä. yleistätte aivan liikaa. si toi stairway to boringness (tarkoitatte varmaan boredom), jotkut ymmärtävät taiteen päälle, jotkut eivät, eikä kaikkien mielestä se ole edes taidetta. ite kuuntelen 50-luvulta lähtien 90-luvulle musiikkia. typerä keskustelu, liian kiihkeetä kannanottoa. terv 15 v likka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2108
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1647
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe