"Vain me" -harhaoppi

Pohdiskelija

Olen hieman mietiskellyt sitä, mihin pohjautuu lestadiolaisten Raamatun vastainen harhaoppi, että he ovat ainoita oikeita uskovaisia maailmassa.

Olen tullut seuraaviin päätelmiin.

Täältä olen lukenut, että L.L. Lestadius ei itse ole kyseisen harhaopin takana. Eli jossain historian vaiheessa lestadiolaisen herätysliikkeen johtomiehet ovat keksineet mielestään hyvän keinon pitää joukot kasassa ja itsensä hallinnassa.

He vetivät hatusta, että ryhdytään opettamaan sellaista oppia, että "vain lestadiolaiset ovat ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia maailmassa".
Tästä opista nämä johtomiehet saivat itselleen vallan välineen ja hyvän keppihevosen pitää omat joukot koossa.

Nythän on tunnettu tosiasia, että lestadiolaiseen herätysliikkeeseen ei juurikaan kukaan ulkopuolinen mene mukaan. Herätysliike saa jäsenensä isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle -periaatteella.

Nyt kun pienestä pitäen kodeissa aloitetaan se pelottelu, jota saarnamiehet harrastavat eli uhataan helvetin tulella ja kaikilla kauheuksilla, jos ihminen lähtee pois lestadiolaisuuden piiristä, niin on päivänselvä tosiasia, että tämä vanhempien lapsiinsa kylvämä uhka ja pelko kantaa satoa ja harhaoppi saa uutta kannattajajoukkoa.

Tokihan liikkeen piiristä koko ajan lähtee pois henkilöitä, joilla on hieman aikuistuttuaan rohkeutta ajatella asioita omilla aivoilla ja tutkia Raamattua ilman "lestadiolaissilmälaseja". Tällöin he havaitsevat, että eihän tuollainen "vain me" -oppi voi pitää paikkaansa.

Näin olen tuumaillut ja rohkenen väittää, että tuumailuni ei ole kovin paljon pielessä.

102

10463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sintti

      Ei saarnoissa mitenkään painoteta sitä, kuka on oikeassa ja kuka ei. Tai siis tehdä sitä rajausta. Jumala sitten tekee ne rajaukset viimeisellä tuomiolla.

      Ei pidä paikkaansa, etteikö sisälle tultaisi myös ulkoa. Olen itse tullut täysin ulkoa aikuisena muutama vuosi sitten ja tämän muutaman vuoden aikana melko suppean tuttavapiirin omaamana olen törmännyt jo useampaan tällaiseen itseäni tuoreempaan tapaukseen. Joskus pari vuosikymmentä sitten näitä maailmasta parannuksen tehneitä oli vielä huomattavasti enemmän.

      Itse en joutunut aivopesun uhriksi vaan etsikonaikanani aloin itse etsiä tietäni kotiin. Yllätys oli melkoinen kun huomasin piirtäväni yhtäläisyysmerkin vanhoillislestadiolaisten ja uskovaisten välille. Yritin vielä vähän katsella ympärilleni, josko olisin löytänyt jonkin "trendikkäämmän" vaihtoehdon, mutta ei sitä vaan löytynyt. Muualta puuttui elävä henki.

      Emme me tee, emmekä halua tehdä rajauksia autuudesta, Raamatussahan sanotaan että uskovaistenkin keskuudesta nousee kuolleita kaloja kun verkot viimeisen kerran nostetaan. Ei sydämeen näe kuin taivaallinen Isämme. Mutta miten voi tulla nostetuksi taivaaseen, jos ei ole uskovaisten kalaparvessa lainkaan?

      Itse en voi sanoa hyvällä omalla tunnolla kelle tahansa, että hyvä, jatka valitsemallasi tiellä ihan huoletta, taivaan Isä hyvyydessään pelastaa kaikki omien oppiensakin rakentajat. Sitä hän ei kyllä tee, vaikka hyvyydessään tarjoaakin JOKAISELLE pelastumismahdollisuuden. Inhimillisesti ajateltuna olisi joskus helpompaa, jos vaan voisi kaiken hyväksyä, mutta kun ei usko niin eikä löydä Raamatusta sellaiselle perusteita.

      Arvaa mikä on tuskan määrä, kun vanhoillislestadiolaiselta kuolee hänen epäuskoisena pitämänsä läheinen ihminen!? Kyllä jo siitä pitäisi tajuta, ettei kyse ole mistään oman paremmuuden pönkittämisestä vaan vilpittömästä sydämen uskosta siihen, että on Raamatun ja saarnatun sanan kautta Pyhän Hengen kirkastamana saanut omaan sieluunsa tiedon ja elävän uskon Jumalan armojärjestyksestä ja säätämyksestä.

      • vakas@M

        Valitettavasti nämät samaiset asiat ovatkin sitten niitä jotka eivät olisi soveliaita uskoon ,ja vähiten vanhurskauteen.

        Kuinka moni uskaltaa sanoa jos Puhuja pöntöstä päästelee omiaan ?.

        Kuinka moni uskaltaa sanoa Johtokunnan kkouksessa eriävää mielipidettä, vaikka se olisi raamatun ja uskon sekä Jumalan tahdonkin mukanen ?.

        Luulisi tällaista tästä kohdasta löytyvän enemmänkin.


      • vakas@M

        Niin onko se pelkuruutta vai AIVOPESUN tulosta, esimerkkinä tämä AVIOERO asia, toinen on ALKOHOLI,
        Ja sitten kaikki pikuiset oppiasioihin liittyvät jutut..

        Kunpaakohan se sitten lie, AIVOPESUA vaikko PELKURUUTTA...

        Pelkurithan eivät oeri taivasten valtakuntaa, niinkuin ei myöskään valehteliat.

        Avioerostakin on jo annettu selvää tietoa seurakunnille niin paljon , ettei voi enään mennä ymmärtämättömyyden taakse,

        Eikä YHTEISET PÄÄTÖKSET ole ainakaan Suomessa laillisia..
        Yhdisyslain mukaan ne ovat kaikki laittomia,jotta ei siihenkään voi kukaan enään turavata pelkuruudessaan.


      • wertyu
        vakas@M kirjoitti:

        Niin onko se pelkuruutta vai AIVOPESUN tulosta, esimerkkinä tämä AVIOERO asia, toinen on ALKOHOLI,
        Ja sitten kaikki pikuiset oppiasioihin liittyvät jutut..

        Kunpaakohan se sitten lie, AIVOPESUA vaikko PELKURUUTTA...

        Pelkurithan eivät oeri taivasten valtakuntaa, niinkuin ei myöskään valehteliat.

        Avioerostakin on jo annettu selvää tietoa seurakunnille niin paljon , ettei voi enään mennä ymmärtämättömyyden taakse,

        Eikä YHTEISET PÄÄTÖKSET ole ainakaan Suomessa laillisia..
        Yhdisyslain mukaan ne ovat kaikki laittomia,jotta ei siihenkään voi kukaan enään turavata pelkuruudessaan.

        asdfgh.


      • etyutrh
        wertyu kirjoitti:

        asdfgh.

        bbgffy6


      • kook

        "Itse en voi sanoa hyvällä omalla tunnolla kelle tahansa, että hyvä, jatka valitsemallasi tiellä ihan huoletta, taivaan Isä hyvyydessään pelastaa kaikki omien oppiensakin rakentajat."

        Oletko siis sitä mieltä, että vanhoillislestadiolaisen opin rakentajat eivät pelastu? Se jos mikä on "oma oppi".

        MInä uskon, että vanhoillislestadiolaisistakin pelastuu ne, jotka ovat panneet turvansa Jeesukseen - eivätkä vl-laisuuteen. Sellaisiakin heissä lienee, eivät tosin kaikki.


      • Sintti
        kook kirjoitti:

        "Itse en voi sanoa hyvällä omalla tunnolla kelle tahansa, että hyvä, jatka valitsemallasi tiellä ihan huoletta, taivaan Isä hyvyydessään pelastaa kaikki omien oppiensakin rakentajat."

        Oletko siis sitä mieltä, että vanhoillislestadiolaisen opin rakentajat eivät pelastu? Se jos mikä on "oma oppi".

        MInä uskon, että vanhoillislestadiolaisistakin pelastuu ne, jotka ovat panneet turvansa Jeesukseen - eivätkä vl-laisuuteen. Sellaisiakin heissä lienee, eivät tosin kaikki.

        Tiesitkö, että täällä Suomessa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsutun herätysliikkeen keskeisin sanoma on se, että ihminen pelastuu saatuaan kuulla ja uskoa evankeliumin siitä, että juuri hänen omat syntinsä on Jeesus sovittanut Golgatan keskimmäisellä ristillä. Että autuus on vain ja ainoastaan täysin siinä, omilla teoilla tai omalla viisaudella ei ole mitään osaa eikä arpaa. Ja tämä armotyö kuuluu kaikille ja kaikkien suotaisiin se omalle kohdalleen elävästi saamaan tässä ajassa, kuoleman jälkeen viimeisenä päivänä ei enää jaeta armahduksia vaan ainoastaan kadotustuomioita. Valinta on siis tehtävä tässä ajassa. Siksi olisikin tärkeää, että aivan jokainen ihminen tutkisi sisintään, onko sydämessä rauha ja osallisuus syntien sovituksesta.


      • Tiedottaja
        Sintti kirjoitti:

        Tiesitkö, että täällä Suomessa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsutun herätysliikkeen keskeisin sanoma on se, että ihminen pelastuu saatuaan kuulla ja uskoa evankeliumin siitä, että juuri hänen omat syntinsä on Jeesus sovittanut Golgatan keskimmäisellä ristillä. Että autuus on vain ja ainoastaan täysin siinä, omilla teoilla tai omalla viisaudella ei ole mitään osaa eikä arpaa. Ja tämä armotyö kuuluu kaikille ja kaikkien suotaisiin se omalle kohdalleen elävästi saamaan tässä ajassa, kuoleman jälkeen viimeisenä päivänä ei enää jaeta armahduksia vaan ainoastaan kadotustuomioita. Valinta on siis tehtävä tässä ajassa. Siksi olisikin tärkeää, että aivan jokainen ihminen tutkisi sisintään, onko sydämessä rauha ja osallisuus syntien sovituksesta.

        että Suomessa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsutun herätysliikkeen edustajat opettavat olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"?

        Tiesitkö, että tämä on harhaoppia ja Raamatun vääristelyä?

        Tiesitkö?


      • Väärää todistusta
        Tiedottaja kirjoitti:

        että Suomessa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsutun herätysliikkeen edustajat opettavat olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"?

        Tiesitkö, että tämä on harhaoppia ja Raamatun vääristelyä?

        Tiesitkö?

        Lähimmäisestäsi. "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"?

        Ei ole vl eikä kenenkään muunkaan uskovaisen sanomaa(että he olisivat) vaan teidän panettelijoiden aikaansaapa lause jota toistatte aika ajoin. Lopeta jo tuo kyllä sinut on jo huomattu "Totuuden torvi".


      • Sintti
        Tiedottaja kirjoitti:

        että Suomessa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsutun herätysliikkeen edustajat opettavat olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"?

        Tiesitkö, että tämä on harhaoppia ja Raamatun vääristelyä?

        Tiesitkö?

        Itse jotenkin vierastan sanaa oppi, koska oppihan perustuu siihen samaan Raamattuun, joka on lähes jokaisen kotona (vaikkakin käytämme useasti sitä todella vanhaa versiota, koska siinä asioita ei ole vielä yksinkertaistettu ja jätetty näin osaa pois...). Mielummin ehkä puhuisin saarnoista eli seurapuheista, joita pidetään ja toisaalta taas sitten ihan siitä, mitä me puhumme keskenämme (eiväthän puhujaveljetkään toisaalta ole sen parempia ja kummallisempia uskovaisia kuin muutkaan, heidät on siunattu vaativaan palvelutehtävään ja heillä toki on laajaa ymmärrystä elämäkokemuksen ja raamatuntuntemuksen kautta).

        Ei tule ensimmäiseksi mieleen, että puheissamme olisi painotettu VAIN ME -asetelmaa. Pikemminkin puhutaan siitä, miten ihminen tulee autuaaksi ja miten sen autuuden voi säilyttää ja mitä kaikkea matkan varrella tulee eteen ja miten siitä on selvitty ja mihin tulee kiinnittää huomio. Ja tietenkin katse kiinnittyy myös uskon päämäärään - kunnian taivaaseen.

        Puhuessamme saatamme kyllä kertoa, kuinka olemme ITSE asian kokeneet ja kuinka Raamattu tukee tätä kokemusta: en itse USKO, että voisin saada saman ravinnon kuolemattomalle sielulleni muualta. Olen sitä muualtakin yrittänyt löytää, mutta erittäin heikoin tuloksin. Et liene itsekään usko tulevasi autuaaksi jehovien/ mormonien/ vanhoillislestadiolaisten tms. laumassa, joten onko sen ääneen sanominen "synti" vain meille?

        Ei vanhoillislestadiolaisella tavalla uskovaa pidätellä uhkapuhein ja kovin saarnoin laumassa vaan ihmiset pysyvät siellä omasta vapaasta tahdosta. He kuulevat siellä paimenäänen jota tahtovat seurata.

        On hyvä, että se suututtaa sillä se ainakin todistaa, että saarna satuttaa kuten sen kaksiteräisenä miekkana kuuluukin. Se käy sydämeen asti: puutuuko minulta jotain? Toisaalta se tarjoaa parannuskeinon puutteeseen: saat sen itsellesi omistaa, jos vain otat vastaan. Jos taas puhumme mielestäsi täyttä puppua, niin miksi edes vaivautua suivaantumaan aiheesta, senhän voi sivuutta olankohautuksella kuten monet muutkin turhanpäiväiset asiat tässä maailmassa.


      • Tiedottaja
        Väärää todistusta kirjoitti:

        Lähimmäisestäsi. "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"?

        Ei ole vl eikä kenenkään muunkaan uskovaisen sanomaa(että he olisivat) vaan teidän panettelijoiden aikaansaapa lause jota toistatte aika ajoin. Lopeta jo tuo kyllä sinut on jo huomattu "Totuuden torvi".

        Juuri niin vanhoillislestadiolaiset opettavat. Tutustu paremmin herätysliikkeesi opetukseen.


      • Tiedottaja
        Sintti kirjoitti:

        Itse jotenkin vierastan sanaa oppi, koska oppihan perustuu siihen samaan Raamattuun, joka on lähes jokaisen kotona (vaikkakin käytämme useasti sitä todella vanhaa versiota, koska siinä asioita ei ole vielä yksinkertaistettu ja jätetty näin osaa pois...). Mielummin ehkä puhuisin saarnoista eli seurapuheista, joita pidetään ja toisaalta taas sitten ihan siitä, mitä me puhumme keskenämme (eiväthän puhujaveljetkään toisaalta ole sen parempia ja kummallisempia uskovaisia kuin muutkaan, heidät on siunattu vaativaan palvelutehtävään ja heillä toki on laajaa ymmärrystä elämäkokemuksen ja raamatuntuntemuksen kautta).

        Ei tule ensimmäiseksi mieleen, että puheissamme olisi painotettu VAIN ME -asetelmaa. Pikemminkin puhutaan siitä, miten ihminen tulee autuaaksi ja miten sen autuuden voi säilyttää ja mitä kaikkea matkan varrella tulee eteen ja miten siitä on selvitty ja mihin tulee kiinnittää huomio. Ja tietenkin katse kiinnittyy myös uskon päämäärään - kunnian taivaaseen.

        Puhuessamme saatamme kyllä kertoa, kuinka olemme ITSE asian kokeneet ja kuinka Raamattu tukee tätä kokemusta: en itse USKO, että voisin saada saman ravinnon kuolemattomalle sielulleni muualta. Olen sitä muualtakin yrittänyt löytää, mutta erittäin heikoin tuloksin. Et liene itsekään usko tulevasi autuaaksi jehovien/ mormonien/ vanhoillislestadiolaisten tms. laumassa, joten onko sen ääneen sanominen "synti" vain meille?

        Ei vanhoillislestadiolaisella tavalla uskovaa pidätellä uhkapuhein ja kovin saarnoin laumassa vaan ihmiset pysyvät siellä omasta vapaasta tahdosta. He kuulevat siellä paimenäänen jota tahtovat seurata.

        On hyvä, että se suututtaa sillä se ainakin todistaa, että saarna satuttaa kuten sen kaksiteräisenä miekkana kuuluukin. Se käy sydämeen asti: puutuuko minulta jotain? Toisaalta se tarjoaa parannuskeinon puutteeseen: saat sen itsellesi omistaa, jos vain otat vastaan. Jos taas puhumme mielestäsi täyttä puppua, niin miksi edes vaivautua suivaantumaan aiheesta, senhän voi sivuutta olankohautuksella kuten monet muutkin turhanpäiväiset asiat tässä maailmassa.

        vanhoillislestadiolaisia jehovalaisiin ja mormooneihin?

        En ole itse kuitenkaan tähän saakka pitänyt vanhoillislestadiolaisuutta varsinaisena harhaoppina - lukuunottamatta herätysliikkeen tiettyjä Raamatun vastaisia opetuksia:

        - kuka on uskovainen
        - kenellä voi olla Pyhä Henki
        - miten ihminen voi tulla uskoon

        Yllä olevissa asioissa vl-oppi on Raamatun vastaista harhaoppia. Mutta sinä rinnastit sen paljon suurempiin harhaoppeihin eli jehovalaisiin ja mormooneihin.
        Se oli minulle yllätys.


      • Sintti
        Tiedottaja kirjoitti:

        vanhoillislestadiolaisia jehovalaisiin ja mormooneihin?

        En ole itse kuitenkaan tähän saakka pitänyt vanhoillislestadiolaisuutta varsinaisena harhaoppina - lukuunottamatta herätysliikkeen tiettyjä Raamatun vastaisia opetuksia:

        - kuka on uskovainen
        - kenellä voi olla Pyhä Henki
        - miten ihminen voi tulla uskoon

        Yllä olevissa asioissa vl-oppi on Raamatun vastaista harhaoppia. Mutta sinä rinnastit sen paljon suurempiin harhaoppeihin eli jehovalaisiin ja mormooneihin.
        Se oli minulle yllätys.

        Miten mielestäsi voi olla vain vähän harhassa? Ja joku on enemmän harhassa kuin toinen?

        Tiesitkö seuraavan asian:

        usko ja autuus on absoluuttista.

        Joko on tai ei ole, ei ole mitään hang around -ryhmää eikä mitään jossittelua. Kuten jo aikaisemmin sanoin, viimeisellä tuomiolla ei kysellä eikä oteta vastaan selityksiä eikä lieventäviä asianhaaroja. Joko päällä on armovaate tai sitten on syypää aivan kaikkeen ja ottaa vastaan sen mukaisen tuomion, joka on näille kaikille ihmisille sama: ikuinen kadotus. Ja juuri siksi ihan jokaisen (kantaa vanhoillislestadiolaisen nimeä tai ihan mitä tahansa muuta) on äärimmäisen tärkeää tutkia omaa sydäntään ja kuulla Jumalan ääntä silloin kun se on kuultavissa. Ja olla tuolle kutsulle ja äänelle kuuliainen, sillä kuulaiset lapsensa Herra siunaa.


      • Sintti
        Tiedottaja kirjoitti:

        vanhoillislestadiolaisia jehovalaisiin ja mormooneihin?

        En ole itse kuitenkaan tähän saakka pitänyt vanhoillislestadiolaisuutta varsinaisena harhaoppina - lukuunottamatta herätysliikkeen tiettyjä Raamatun vastaisia opetuksia:

        - kuka on uskovainen
        - kenellä voi olla Pyhä Henki
        - miten ihminen voi tulla uskoon

        Yllä olevissa asioissa vl-oppi on Raamatun vastaista harhaoppia. Mutta sinä rinnastit sen paljon suurempiin harhaoppeihin eli jehovalaisiin ja mormooneihin.
        Se oli minulle yllätys.

        Jotta tämä "keskustelu" ei jäisi täysin yksipuoliseksi, kuulisin mielelläni sinun uskonvakaumuksesi mukaisen tulkinnan yhteisen uskontunnustuksemme kappaleesta, jossa puhutaan

        pyhästä hengestä
        pyhäin yhteydestä ja yhteisestä seurakunnasta
        syntien anteeksiantamisesta.

        Tämä on se kohta, josta kiistasi on syntynyt ja jota et voi käsittää. Voisiko siitä puhua asiallisesti turhan kiihkon värjäämättä kaikkea? Toisaalta uskon, että olet kuullut jo asiasta kaiken, mitä meidän herätysliikeemme Raamatun ja Pyhän Hengen pohjalta uskoo sen olevan....


      • Sintti
        Tiedottaja kirjoitti:

        vanhoillislestadiolaisia jehovalaisiin ja mormooneihin?

        En ole itse kuitenkaan tähän saakka pitänyt vanhoillislestadiolaisuutta varsinaisena harhaoppina - lukuunottamatta herätysliikkeen tiettyjä Raamatun vastaisia opetuksia:

        - kuka on uskovainen
        - kenellä voi olla Pyhä Henki
        - miten ihminen voi tulla uskoon

        Yllä olevissa asioissa vl-oppi on Raamatun vastaista harhaoppia. Mutta sinä rinnastit sen paljon suurempiin harhaoppeihin eli jehovalaisiin ja mormooneihin.
        Se oli minulle yllätys.

        Jos koet vanhoillislestadiolaiset vääräoppisiksi, eikö sinulla ole hätä heidän sielustaan? Miksi siis moinen lähestymistapa? Miksi et kerro omasta uskostasi ja siitä, miten uskon voisi saavuttaa? Miksi et yritä antaa heille omaa onneasi?

        Vanhoillislestadiolaisia pidetään (jotkut ilmeisesti pitävät) ylpeinä. Heillä = meillä on kuitenkin sydämenhalu ja rukous taivaallisen Isämme puoleen siitä, että pahimmat ja loukkaavimmatkin pilkkaajat saisivat hänen omakseen tulla ja jokainen tiukinkin lakivanhurskas tai jeesuksenrakkaushumanisti tai maailman syntitietä suruttomasti kulkeva saisi omalle kohdalleen sen oikean ja eläväksi tekevän uskon - sen, jonka Jumala yksin näkee ja määrittää ja jonka rajat Tuomari vetää, mutta jonka tietää ja tuntee, kun sydän on sen saavuttanut.

        Tällä palstalla ei muutenkaan tunnu olevan mitenkään yleisesti halua kertoa omaa psalmiaan tai muuten keskustella uskomisen asioista. Täällä on keskitytty kaivelemaan todellisia ja epätodellisia epäkohtia toisin ajattelevien vakaumuksista, sen sijaan, että olisi rakennettu keskustelua kertomalla omista kokemuksista ja ajatuksista. On vain lähdetty hajottamaan, repimään ja pilkkaamaan. Tällainen keskustelu ei toimi missään yhteisössä tai yhteydessä, eikä kukaan hyväkäytöksinen uskovainen tai uskoton moiseen halua yhtyä.


      • Tiedottaja
        Sintti kirjoitti:

        Jotta tämä "keskustelu" ei jäisi täysin yksipuoliseksi, kuulisin mielelläni sinun uskonvakaumuksesi mukaisen tulkinnan yhteisen uskontunnustuksemme kappaleesta, jossa puhutaan

        pyhästä hengestä
        pyhäin yhteydestä ja yhteisestä seurakunnasta
        syntien anteeksiantamisesta.

        Tämä on se kohta, josta kiistasi on syntynyt ja jota et voi käsittää. Voisiko siitä puhua asiallisesti turhan kiihkon värjäämättä kaikkea? Toisaalta uskon, että olet kuullut jo asiasta kaiken, mitä meidän herätysliikeemme Raamatun ja Pyhän Hengen pohjalta uskoo sen olevan....

        Uskoontulo

        Henkilön pitää tehdä omakohtainen uskonratkaisu sen jälkeen, kun hän saavuttaa sellaisen iän, että kykenee itsenäisesti ajattelemaan hengellisistä asioista.

        Minä uskon, että Jumala on istuttanut jokaiseen luomaansa ihmiseen taivaskaipuun. Jumala voi kosketella tätä ihmisen sisimmässä asustavaa taivaskaipuuta monin eri tavoin. Se voi tapahtua Raamatun lukemisen kautta, toisen ihmisen kautta, erilaisten hengellisten välineiden (TV, radio, kirjat- lehdet jne.) kautta, jne.

        Me elämme nyt täysin erilaista aikaa mm. tiedonvälityksen suhteen kuin Raamatun kirjoittamisen aikoihin. Siten myöskin Jumala toimii nykyään laaja-alaisemmilla tavoilla kuin n. 2000 v. sitten.

        Varsinainen uskoontulo voi tapahtua siten, että uskovainen ihminen julistaa henkilölle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
        MUTTA...
        Aivan yhtä hyvin uskoontulo voi tapahtua ihan yksin ollessa vaikkapa omassa kotona, kuten minulle aikanaan tapahtui.

        Tärkeintä on se, että sydän kääntyy vilpittömästi Jumalan puoleen ja ihminen haluaa luovuttaa elämänsä Jumalan käsiin. Ainoa tarpeellinen välimies Jumalan ja ihmisten välillä on Jeesus. Ketään muuta ei tarvita.

        Lestadiolaiset keskittyvät korostamaan vain yhtä ainutta kohtaa Raamatussa tässä asiassa: "Joiden synnit te annatte anteeksi...joiden synnit te pidätätte...".
        Missään kohdin raamattua ei sanota, että tämä on AINOA tapa. Se on yksi, mutta lestadiolaiset ovat lähteneet opettamaan sen olevan tyhjentävästi ainoa. Tämä tulkinta ei saa tukea Raamatusta.

        Pyhä Henki

        Kun ihminen tulee uskoon, niin Jumala painaa myöskin Pyhän Hengen sinetin tähän ihmiseen. Edelleen ihminen saattaa saada tiettyjä armolahjoja - kuten kielillä puhumisen armolahja, profetoimisen armolahja, henkien erottamisen armolahja, tiedon sanat jne.

        Nämä eivät kuitenkaan ole mitään ehdottomuuksia. Jotkut opettavat (lähinnä helluntalaiset), että kaikilla oikeilla uskovaisilla on kielillä puhumisen armolahja. Asia ei kuitenkaan ole näin. Henki jakaa haluamallaan tavalla ja tuuli puhaltaa missä se tahtoo.

        Pyhäin yhteys ja seurakuntaoppi

        Kaikki, jotka ovat ottaneet Kristuksen sydämeensä, ovat jäseniä suuressa Jumalan lasten perheväessä, jonka perheen pää on Jeesus Kristus. Jumalan valtakunta maan päällä muodostuu kaikista näistä elävässä uskossa olevista henkilöistä. Rajana sydämeltä sydämelle.

        Tämän ohella jokainen uskovainen pyrkii löytämään itselleen ns. hengellisen kodin eli sen kirkkokunnan/herätysliikkeen, jossa hän kokee uskovien yhteyttä ja saa Raamatun opetusta.

        Tässä vanhoillislestadiolaisuus menee metsään väittämällä, että vain heidän herätysliikkeen uskovaiset muodostavat Jumalan valtakunnan maan päällä. Tämä oppi ei saa miltään osin tukea Raamatusta.

        Syntien anteeksiantaminen

        Jeesus Kristus on Golgatan ristillä sovittanut ihmiskunnan syntivelan. Hän on maksanut sinun, minun ja kaikkien muidenkin synnit. Meillä itsellä ei ole sellaista maksuvaluuttaa, jonka Jumala kelpuuttaa.

        Vain Hän, joka on kuitannut meidän syntimme, voi antaa meille meidän syntimme anteeksi eli Jeesus.

        Eli tiivistettynä, missä kohdin vanhoillislestadiolaiset opettavat ohi Raamatun:

        - vain he ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelvollisia uskovaisia
        - vain heillä voi olla Pyhä Henki
        - ihminen ei voi tulla uskoon ilman toisen ihmisen apua


      • Hebe
        Tiedottaja kirjoitti:

        Uskoontulo

        Henkilön pitää tehdä omakohtainen uskonratkaisu sen jälkeen, kun hän saavuttaa sellaisen iän, että kykenee itsenäisesti ajattelemaan hengellisistä asioista.

        Minä uskon, että Jumala on istuttanut jokaiseen luomaansa ihmiseen taivaskaipuun. Jumala voi kosketella tätä ihmisen sisimmässä asustavaa taivaskaipuuta monin eri tavoin. Se voi tapahtua Raamatun lukemisen kautta, toisen ihmisen kautta, erilaisten hengellisten välineiden (TV, radio, kirjat- lehdet jne.) kautta, jne.

        Me elämme nyt täysin erilaista aikaa mm. tiedonvälityksen suhteen kuin Raamatun kirjoittamisen aikoihin. Siten myöskin Jumala toimii nykyään laaja-alaisemmilla tavoilla kuin n. 2000 v. sitten.

        Varsinainen uskoontulo voi tapahtua siten, että uskovainen ihminen julistaa henkilölle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
        MUTTA...
        Aivan yhtä hyvin uskoontulo voi tapahtua ihan yksin ollessa vaikkapa omassa kotona, kuten minulle aikanaan tapahtui.

        Tärkeintä on se, että sydän kääntyy vilpittömästi Jumalan puoleen ja ihminen haluaa luovuttaa elämänsä Jumalan käsiin. Ainoa tarpeellinen välimies Jumalan ja ihmisten välillä on Jeesus. Ketään muuta ei tarvita.

        Lestadiolaiset keskittyvät korostamaan vain yhtä ainutta kohtaa Raamatussa tässä asiassa: "Joiden synnit te annatte anteeksi...joiden synnit te pidätätte...".
        Missään kohdin raamattua ei sanota, että tämä on AINOA tapa. Se on yksi, mutta lestadiolaiset ovat lähteneet opettamaan sen olevan tyhjentävästi ainoa. Tämä tulkinta ei saa tukea Raamatusta.

        Pyhä Henki

        Kun ihminen tulee uskoon, niin Jumala painaa myöskin Pyhän Hengen sinetin tähän ihmiseen. Edelleen ihminen saattaa saada tiettyjä armolahjoja - kuten kielillä puhumisen armolahja, profetoimisen armolahja, henkien erottamisen armolahja, tiedon sanat jne.

        Nämä eivät kuitenkaan ole mitään ehdottomuuksia. Jotkut opettavat (lähinnä helluntalaiset), että kaikilla oikeilla uskovaisilla on kielillä puhumisen armolahja. Asia ei kuitenkaan ole näin. Henki jakaa haluamallaan tavalla ja tuuli puhaltaa missä se tahtoo.

        Pyhäin yhteys ja seurakuntaoppi

        Kaikki, jotka ovat ottaneet Kristuksen sydämeensä, ovat jäseniä suuressa Jumalan lasten perheväessä, jonka perheen pää on Jeesus Kristus. Jumalan valtakunta maan päällä muodostuu kaikista näistä elävässä uskossa olevista henkilöistä. Rajana sydämeltä sydämelle.

        Tämän ohella jokainen uskovainen pyrkii löytämään itselleen ns. hengellisen kodin eli sen kirkkokunnan/herätysliikkeen, jossa hän kokee uskovien yhteyttä ja saa Raamatun opetusta.

        Tässä vanhoillislestadiolaisuus menee metsään väittämällä, että vain heidän herätysliikkeen uskovaiset muodostavat Jumalan valtakunnan maan päällä. Tämä oppi ei saa miltään osin tukea Raamatusta.

        Syntien anteeksiantaminen

        Jeesus Kristus on Golgatan ristillä sovittanut ihmiskunnan syntivelan. Hän on maksanut sinun, minun ja kaikkien muidenkin synnit. Meillä itsellä ei ole sellaista maksuvaluuttaa, jonka Jumala kelpuuttaa.

        Vain Hän, joka on kuitannut meidän syntimme, voi antaa meille meidän syntimme anteeksi eli Jeesus.

        Eli tiivistettynä, missä kohdin vanhoillislestadiolaiset opettavat ohi Raamatun:

        - vain he ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelvollisia uskovaisia
        - vain heillä voi olla Pyhä Henki
        - ihminen ei voi tulla uskoon ilman toisen ihmisen apua

        ..ainakin olen valmis allekirjoittamaan tuon..
        Näin se menee. On aina mennyt ja tulee aina menemään. =)


      • Hebe
        Sintti kirjoitti:

        Jos koet vanhoillislestadiolaiset vääräoppisiksi, eikö sinulla ole hätä heidän sielustaan? Miksi siis moinen lähestymistapa? Miksi et kerro omasta uskostasi ja siitä, miten uskon voisi saavuttaa? Miksi et yritä antaa heille omaa onneasi?

        Vanhoillislestadiolaisia pidetään (jotkut ilmeisesti pitävät) ylpeinä. Heillä = meillä on kuitenkin sydämenhalu ja rukous taivaallisen Isämme puoleen siitä, että pahimmat ja loukkaavimmatkin pilkkaajat saisivat hänen omakseen tulla ja jokainen tiukinkin lakivanhurskas tai jeesuksenrakkaushumanisti tai maailman syntitietä suruttomasti kulkeva saisi omalle kohdalleen sen oikean ja eläväksi tekevän uskon - sen, jonka Jumala yksin näkee ja määrittää ja jonka rajat Tuomari vetää, mutta jonka tietää ja tuntee, kun sydän on sen saavuttanut.

        Tällä palstalla ei muutenkaan tunnu olevan mitenkään yleisesti halua kertoa omaa psalmiaan tai muuten keskustella uskomisen asioista. Täällä on keskitytty kaivelemaan todellisia ja epätodellisia epäkohtia toisin ajattelevien vakaumuksista, sen sijaan, että olisi rakennettu keskustelua kertomalla omista kokemuksista ja ajatuksista. On vain lähdetty hajottamaan, repimään ja pilkkaamaan. Tällainen keskustelu ei toimi missään yhteisössä tai yhteydessä, eikä kukaan hyväkäytöksinen uskovainen tai uskoton moiseen halua yhtyä.

        että vastaan tähän omalta kohdaltani..

        Myös minä näen nämä muutamat lestojen opin kohdat jopa Raamatun vastaisiksi, mutta en silti näe mitään todellista syytä olla huolissani heidän sielujensa tilasta. Jos syytä olisi, Henki sen hädän minuun istuttaisi, mutta kun ei sellaista ole kuulunut.. =/
        Lestadiolaiset tunnustavat Jeesuksen (ainakin suurin osa heistä ymmärtääkseni..) ja innokkaasti ottavat vastaansa Hänen armonsa. Joten mitä syytä on olla huolissaan heidän sieluistaan?
        Nuo heidän (tai teidän.. Ihan miten vain.. =/) "harhaoppiset kohtansa" vain luovat eripuraa heidän ja heidän ei lesta -veljiensä ja siskojensa välille. Mikä tietysti on ikävää, mutta ei se vie heiltä taivaspaikkaa.
        "Minun isäni talossa on monta asuinsijaa"
        Ei ne kesken lopu! =P

        Itse pyrin jossakin välissä täällä paljon puhumaan siitä, miten minä uskon, mutta paskaa tuli niskaan niin että satoi. Vähän joka suunnalta ja monet lestadiolaiset haukkuivat lyttyyn, siitä etten allekirjoittanut moista väitettä, että esimerkiksi hellarit opettavat jonkinlaista harhaoppia! =( Täällä ei vain voi puhua asiallisesti.. =(

        Itse olen kokenut Pyhän Hengen ehkä voimakkaimmin juuri Hellareiden tilaisuuksissa, mutta on se ollut myös läsnä ev.lutien ja vapaakirkonkin tilaisuuksissa. Jokin lestojen tilaisuuskin olisi kiva päästä katsastamaan kunhan vain saan ensin vaikka tuon ajokortin ajettua ja auton hankittua. Ehkä sitten alkaa pääsemään paremmin täältä metsiköstä kulkemaan. =P

        Oma mielipiteeni on, että jokainen herätysliike tai muu suuntaus tai oppi on tärkeä ja oikea niin kauan kun Jeesus on Herra ja vanhurskaaksi voi tulla vain armon kautta. Ne ovat ne tärkeimmät asiat ja niin kauan kuin nuo ovat kunnossa, muita häröilyjä voi kyllä sietää. Heti kun ne tärkeimmät asiat katoavat, menee jo liikaa överiksi. Heippa vain ja ei muuta kuin etsimään jumalisempi liike.
        Joku sanoi, "ei väliä miten julistetaan kunhan Jeesusta julistetaan" ja siitä on ihan hyvä lähteä liikkeelle.

        Minullakin on oma kysymykseni..
        MIKSI kaikki tämä riita ja eripura? MIKSI!?

        Ei kannata aina tarkastella maailmaa tötterön läpi. Ei Jumala siitä suutu vaikka heittäisikin sen menemään ja lähtisi katsomaan, miten ne muut ihmiset elävät, olevat ja palvelevat sitä samaa Jumalaa.

        Ja aina, kun Jeesus on Herra ja vain armo pelastaa, ollaan oikeassa paikassa.
        Vaikka kaikki muu menisi metsään, kun nuo ovat kohdallaan niin ollaan vähintään oikeilla jäljillä.

        Olen aivan varma, että jokaisesta liikkeestä löytyy niitä "harhoja", mutta kyllä se Jumala ne suuretkin harhat antaa anteeksi, kunhan vain on valmis pukemaan sen armon viitan yllensä.

        Jeesus myötä. =)


      • Ongelma
        vakas@M kirjoitti:

        Valitettavasti nämät samaiset asiat ovatkin sitten niitä jotka eivät olisi soveliaita uskoon ,ja vähiten vanhurskauteen.

        Kuinka moni uskaltaa sanoa jos Puhuja pöntöstä päästelee omiaan ?.

        Kuinka moni uskaltaa sanoa Johtokunnan kkouksessa eriävää mielipidettä, vaikka se olisi raamatun ja uskon sekä Jumalan tahdonkin mukanen ?.

        Luulisi tällaista tästä kohdasta löytyvän enemmänkin.

        Aivopesusta...

        Miten on lohdutetttava itkevää kotiin palavaa ekaluokkalaista, joka on kauhistunut "opettajan" uhkailuista? "Jos ette tee xxxxx niin te joudutte ikuiseen kadotukseen!!" Mistä ekaluokkalainen tietää mikä tai mitä on kadotus? He saattavat kokea tämän erittäin pelottavana asiana. Kouluun menemistä aletaan pelätä. Koulussa/kouluissa on oma lestadiolaisten "piiri", joka hallitsee pihaa välitunneilla, "vääräuskoisia" tönitään ja kiusataan. Tämä tapahtunut P-Pohjanmaalla.

        Entäs sitten nämä nuoret "omasta" tahdosta vihille juosseet?? 20v (ja alle) 2 tenavaa ja maha pystyssä uudelleen. Missä on vastuu???? (Osa heistä (pojat) ovat töissä, toiset työttömiä, äipänhän täytyy olla kotona) Täyttäkää maailma...... niin niin, mutta pitäähän perhe elättää!! Voivatko nämä hetki sitten siviiliin astuneet urhokkaat "rinta rottingilla" sanoa että minä takaan viimekädessä perheeni toimeen tulon?? Ollessani armeijassa eräs "valittu" tupakaverini tuli isäksi tänä aikana. Eikä silloisilla (10v sitten) päivärahoilla kyllä paljoa osteta vaippoja ja ruokaa, vuokrasta puhumatttakaan.
        Ei se auta vaikka kuinka saa voimia ylhäältä ei se leipä pöytään itekseen tuu!! Asioita on ajateltava realistisesti!!! Sivusta seuranneena tuntuu että heidän todellinen pelastus onkin "sossun luukku" kaikkine tukineen! Niin, nyt sitten alkaa puolustelu ettei tukia haeta. Tämä ei pidä paikkaansa armeija kaverini kertoi avoimesti tuvalle kuinka näitä tukia oikeen saa ja haetaan.


      • Anonyymi
        Ongelma kirjoitti:

        Aivopesusta...

        Miten on lohdutetttava itkevää kotiin palavaa ekaluokkalaista, joka on kauhistunut "opettajan" uhkailuista? "Jos ette tee xxxxx niin te joudutte ikuiseen kadotukseen!!" Mistä ekaluokkalainen tietää mikä tai mitä on kadotus? He saattavat kokea tämän erittäin pelottavana asiana. Kouluun menemistä aletaan pelätä. Koulussa/kouluissa on oma lestadiolaisten "piiri", joka hallitsee pihaa välitunneilla, "vääräuskoisia" tönitään ja kiusataan. Tämä tapahtunut P-Pohjanmaalla.

        Entäs sitten nämä nuoret "omasta" tahdosta vihille juosseet?? 20v (ja alle) 2 tenavaa ja maha pystyssä uudelleen. Missä on vastuu???? (Osa heistä (pojat) ovat töissä, toiset työttömiä, äipänhän täytyy olla kotona) Täyttäkää maailma...... niin niin, mutta pitäähän perhe elättää!! Voivatko nämä hetki sitten siviiliin astuneet urhokkaat "rinta rottingilla" sanoa että minä takaan viimekädessä perheeni toimeen tulon?? Ollessani armeijassa eräs "valittu" tupakaverini tuli isäksi tänä aikana. Eikä silloisilla (10v sitten) päivärahoilla kyllä paljoa osteta vaippoja ja ruokaa, vuokrasta puhumatttakaan.
        Ei se auta vaikka kuinka saa voimia ylhäältä ei se leipä pöytään itekseen tuu!! Asioita on ajateltava realistisesti!!! Sivusta seuranneena tuntuu että heidän todellinen pelastus onkin "sossun luukku" kaikkine tukineen! Niin, nyt sitten alkaa puolustelu ettei tukia haeta. Tämä ei pidä paikkaansa armeija kaverini kertoi avoimesti tuvalle kuinka näitä tukia oikeen saa ja haetaan.

        On suurinta pahuutta kilpailuttaa uskovaisuutta tai eri lahkoja ! Esimerkkisi on julmaa totta että Lestat on nostaneet itsensä muita paremmaksi ja vaikka he eivät olisi uskossa enää niin perhejuhlissa on automaatio että uskosta pois lähteneet käyttäytyy kuin uskovat vanhempansa joten se myllynkivi pitäisi laittaa näille vanhemmille koska he eivät ole ilmaisseet sitä että uskossa ollaan joko täysillä tai lainkaan !

        Suurta pelkuruutta esiintyy ledtaperheiden isä hahmoilla , perusteluita tuskin tarvinne esittää , äiti Lesta on matriarkka joka hoitaa perheen yhteyden yms paljon muita asioita mutta harvemmin kiitoksen saa osakseen !

        Seurannut uskovaisten elämää ja huomasin että he käyttäytyy tosi teennäisesti varsinkin kun on keskenään ja vieraiden läsnä korostuu !

        Perheen isä hahmo ( ) on suuri tuomari todellisuudessa vailla mitään tietoa valtaväestön elämästä mutta tuomitsee kaikesta huolimatta , perhe on ykkönen vaikka perheessä voidaan huonosti , minä olen häpäissyt heitä monasti kun en hyväksy kaksia kortteja käytettäväksi ! Ja jatkan niin kauan että ihmiset ympärillään tajuavat miten henkisesti sairaita lestat ovat ! Heistä olisi muuhunkin jos ei olisi näitä vanhempia jotka vaikuttavat lapsiinsa kiristämällä yms !


    • Yksi

      "Nythän on tunnettu tosiasia, että lestadiolaiseen herätysliikkeeseen ei juurikaan kukaan ulkopuolinen mene mukaan."

      Teen tähän yhden sivuhuomautuksen, joka ei liity aloittamaasi teemaan. Vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen "tulee mukaan" ihmisiä jatkuvasti. Ei suurin joukoin eikä suureen ääneen, mutta yksittäisiä parannuksentekijöitä on. Minä olen saanut vastikään olla yksi. Nyt minulla on rauha omallatunnollani, mitä en aiemmin kokenut.

      • Tiedoksi

        ulkopuolinen menee mukaan siihen harhaoppiin.


      • Sintti
        Tiedoksi kirjoitti:

        ulkopuolinen menee mukaan siihen harhaoppiin.

        Aika mielenkiintoista on se, että kun tänne tulee kaksi kommenttia, jossa kumotaan jotenkin asiallisesti avaajan joitain väitteitä, ei niihin tule yhtäkään asiallista vastausta.

        Sen sijaan rönsyilee keskustelu vanhoillislestadiolaisuuden "harhaopista" tuossa alapuolella ja huomattavaa on ettei kukaan kirjoittajista edes edusta kyseistä liikettä! Ovatko siis mielikuvat ja ajatukset saarnojemme sisällöstä ihan oikeita vai pikemminkin ikkunapesukonekiellon kaltaisia urbaanilegendoja.

        Jumala puhuttelee meitä ihan jokaista vuorollaan. Jotakuta kauemmin ja jollekin armonaikaa annetaan ehkä vain hetki. Silloin on tärkeä höristellä korviaan ja tutkiskellä sydäntään, jotta voisi löytää ja saada sielulleen kestävän ja pitävän rauhan ja perustuksen.

        Voiko KUKAAN minkään liikkeen edustaja tai yksinäinen tallaaja olla sitä mieltä, että tällainen kiistely ja väittely kaikkein tärkeimmästä asiasta voisi olla mitenkään taivaalliselle Isällemme kunniaksi tai mieliksi? Raamatussa kehoitetaan kertomaan asioista ja jos ei se saa kaikupohjaa niin sitten pudistamaan kyseisen kaupungin tomut jaloista eikä sitä kauempaa miettimän. Juuri kuten aion tämän palstan kanssa tehdä. Suurempi oleilu täällä koituu vain uskovaiselle vahingoksi. Jumala avaa korvat ja sydämen, sitä ei järkipuhe eikä selittely voi tehdä. Jokainen täällä oleva tietää kyllä, mistä löytyy rauhanyhdistys ja että sinne voi vapaasti mennä. Eli ei tarvitse edes ajatella että jokin "lähetystehtävä" jää tekemättä, jos ei täällä aikaansa kuluta.


      • !!!
        Sintti kirjoitti:

        Aika mielenkiintoista on se, että kun tänne tulee kaksi kommenttia, jossa kumotaan jotenkin asiallisesti avaajan joitain väitteitä, ei niihin tule yhtäkään asiallista vastausta.

        Sen sijaan rönsyilee keskustelu vanhoillislestadiolaisuuden "harhaopista" tuossa alapuolella ja huomattavaa on ettei kukaan kirjoittajista edes edusta kyseistä liikettä! Ovatko siis mielikuvat ja ajatukset saarnojemme sisällöstä ihan oikeita vai pikemminkin ikkunapesukonekiellon kaltaisia urbaanilegendoja.

        Jumala puhuttelee meitä ihan jokaista vuorollaan. Jotakuta kauemmin ja jollekin armonaikaa annetaan ehkä vain hetki. Silloin on tärkeä höristellä korviaan ja tutkiskellä sydäntään, jotta voisi löytää ja saada sielulleen kestävän ja pitävän rauhan ja perustuksen.

        Voiko KUKAAN minkään liikkeen edustaja tai yksinäinen tallaaja olla sitä mieltä, että tällainen kiistely ja väittely kaikkein tärkeimmästä asiasta voisi olla mitenkään taivaalliselle Isällemme kunniaksi tai mieliksi? Raamatussa kehoitetaan kertomaan asioista ja jos ei se saa kaikupohjaa niin sitten pudistamaan kyseisen kaupungin tomut jaloista eikä sitä kauempaa miettimän. Juuri kuten aion tämän palstan kanssa tehdä. Suurempi oleilu täällä koituu vain uskovaiselle vahingoksi. Jumala avaa korvat ja sydämen, sitä ei järkipuhe eikä selittely voi tehdä. Jokainen täällä oleva tietää kyllä, mistä löytyy rauhanyhdistys ja että sinne voi vapaasti mennä. Eli ei tarvitse edes ajatella että jokin "lähetystehtävä" jää tekemättä, jos ei täällä aikaansa kuluta.

        "ja huomattavaa on ettei kukaan kirjoittajista edes edusta kyseistä liikettä!"

        edusta!

        Sieltähän tulee vain koko ajan samaa HARHAA. Ulkopuolisten pitää kertoa lestoille Raamatun mukainen totuus.


      • aivan niin

        eli parannuksentekijöitä on edelleen, vielä on armon aika


      • Harhaa
        aivan niin kirjoitti:

        eli parannuksentekijöitä on edelleen, vielä on armon aika

        Harhaa.


      • Niinpä

        "Nyt minulla on rauha omallatunnollani, mitä en aiemmin kokenut."

        vaan ei lestadiolaiset anna. Sen antaa Jeesus Kristus ja sen etsivä ihminen löytää minkä seurakunnan elävässä uskossa olevan henkilön kautta tai ilman tätä henkilöä.

        Muuta välimiestä ei tarvita Jumalan ja ihmisen välillä kuin Jeesus Kristus.

        Nyt vaan olet eksynyt sellaiseen herätysliikkeeseen, jossa vallitsee Raamatun vastainen "vain me olemme ainoita oikeita..." -oppi.

        Pidä sinä oma uskosi, mutta älä lähde opettamaan tätä harhaa kenellekään. Siitä ei varmasti seuraa mitään hyvää.


      • Tintti
        Sintti kirjoitti:

        Aika mielenkiintoista on se, että kun tänne tulee kaksi kommenttia, jossa kumotaan jotenkin asiallisesti avaajan joitain väitteitä, ei niihin tule yhtäkään asiallista vastausta.

        Sen sijaan rönsyilee keskustelu vanhoillislestadiolaisuuden "harhaopista" tuossa alapuolella ja huomattavaa on ettei kukaan kirjoittajista edes edusta kyseistä liikettä! Ovatko siis mielikuvat ja ajatukset saarnojemme sisällöstä ihan oikeita vai pikemminkin ikkunapesukonekiellon kaltaisia urbaanilegendoja.

        Jumala puhuttelee meitä ihan jokaista vuorollaan. Jotakuta kauemmin ja jollekin armonaikaa annetaan ehkä vain hetki. Silloin on tärkeä höristellä korviaan ja tutkiskellä sydäntään, jotta voisi löytää ja saada sielulleen kestävän ja pitävän rauhan ja perustuksen.

        Voiko KUKAAN minkään liikkeen edustaja tai yksinäinen tallaaja olla sitä mieltä, että tällainen kiistely ja väittely kaikkein tärkeimmästä asiasta voisi olla mitenkään taivaalliselle Isällemme kunniaksi tai mieliksi? Raamatussa kehoitetaan kertomaan asioista ja jos ei se saa kaikupohjaa niin sitten pudistamaan kyseisen kaupungin tomut jaloista eikä sitä kauempaa miettimän. Juuri kuten aion tämän palstan kanssa tehdä. Suurempi oleilu täällä koituu vain uskovaiselle vahingoksi. Jumala avaa korvat ja sydämen, sitä ei järkipuhe eikä selittely voi tehdä. Jokainen täällä oleva tietää kyllä, mistä löytyy rauhanyhdistys ja että sinne voi vapaasti mennä. Eli ei tarvitse edes ajatella että jokin "lähetystehtävä" jää tekemättä, jos ei täällä aikaansa kuluta.

        ei ole mikään urbaanilegenga vaan se on vanhoillislestadiolaisten itse keksimä Raamatun vastainen harhaoppi.


      • Niinhän se on
        Sintti kirjoitti:

        Aika mielenkiintoista on se, että kun tänne tulee kaksi kommenttia, jossa kumotaan jotenkin asiallisesti avaajan joitain väitteitä, ei niihin tule yhtäkään asiallista vastausta.

        Sen sijaan rönsyilee keskustelu vanhoillislestadiolaisuuden "harhaopista" tuossa alapuolella ja huomattavaa on ettei kukaan kirjoittajista edes edusta kyseistä liikettä! Ovatko siis mielikuvat ja ajatukset saarnojemme sisällöstä ihan oikeita vai pikemminkin ikkunapesukonekiellon kaltaisia urbaanilegendoja.

        Jumala puhuttelee meitä ihan jokaista vuorollaan. Jotakuta kauemmin ja jollekin armonaikaa annetaan ehkä vain hetki. Silloin on tärkeä höristellä korviaan ja tutkiskellä sydäntään, jotta voisi löytää ja saada sielulleen kestävän ja pitävän rauhan ja perustuksen.

        Voiko KUKAAN minkään liikkeen edustaja tai yksinäinen tallaaja olla sitä mieltä, että tällainen kiistely ja väittely kaikkein tärkeimmästä asiasta voisi olla mitenkään taivaalliselle Isällemme kunniaksi tai mieliksi? Raamatussa kehoitetaan kertomaan asioista ja jos ei se saa kaikupohjaa niin sitten pudistamaan kyseisen kaupungin tomut jaloista eikä sitä kauempaa miettimän. Juuri kuten aion tämän palstan kanssa tehdä. Suurempi oleilu täällä koituu vain uskovaiselle vahingoksi. Jumala avaa korvat ja sydämen, sitä ei järkipuhe eikä selittely voi tehdä. Jokainen täällä oleva tietää kyllä, mistä löytyy rauhanyhdistys ja että sinne voi vapaasti mennä. Eli ei tarvitse edes ajatella että jokin "lähetystehtävä" jää tekemättä, jos ei täällä aikaansa kuluta.

        opettavien osa ei ole helppo.


      • kook

        Mutta hyvänen aika, tuleehan ihmisiä uskoon muuallakin kuin lestadiolaisten seuroissa ja heidän herätysliikkeeseensä liittyen.

        Taivas iloitsee yhdestäkin syntisestä joka tekee parannuksen ja kokee ns. uudestisyntymisen ihmeen. Taivaan enkelit näkevät, keille tämä tapahtuu ja missä. Minä veikkaan, että SUURIN osa syntisten kääntymisistä ja uskoontulemisista tapahtuu jossain muualla kuin vl-laisten seuroissa ja suurin osa uusista uskovista liittyy johonkin MUUHUN kuin vanhoillislestadiolaiseeen herätysliikkeeseen. Lähestulkoon kaikki uskoontulevat ja -tulleet eivät edes tiedä, että vanhoillislestadiolaisia on olemassa!

        Katsele ympärillesi ja kuulostele.


      • kim
        aivan niin kirjoitti:

        eli parannuksentekijöitä on edelleen, vielä on armon aika

        Niin tapahtuu. Suomessakin vaikka sun missä, eikä todellakaan ainoastaan vanhoillislestadiolaisten keskuudessa.

        Ota huomioon, että JEESUS ELÄÄ.


    • turha

      Eikö viestisi kuvaa aika hyvin koko kristinuskon "vain me" -mentaliteettia?

      • Pohdiskelija

        Lestadiolaiset ovat ainoa kristityksi itseään kutsuva joukko (jätetään pois katoliset sekä harhaopit kuten jehovalaisuus), joka opettaa olevansa "ainoa" Jumalalle kelpaava uskovaisjoukko maailmassa.

        Kaikki muut kirkkokunnat ja herätysliikkeet (mm. luterilaiset, helluntalaiset, baptistit, vapaakirkolliset jne.) kokevat olevansa yhtä suurta Jumalan perhettä muiden kirkkokuntien uskovien kanssa.

        Vain lestadiolaiset väheksyvät muiden kuin oman herätysliikkeensä ihmisten uskoa. Tälle ei todellakaan löydy Raamatusta eikä mistään muualtakaan mitään perusteita.


      • el kirahwi
        Pohdiskelija kirjoitti:

        Lestadiolaiset ovat ainoa kristityksi itseään kutsuva joukko (jätetään pois katoliset sekä harhaopit kuten jehovalaisuus), joka opettaa olevansa "ainoa" Jumalalle kelpaava uskovaisjoukko maailmassa.

        Kaikki muut kirkkokunnat ja herätysliikkeet (mm. luterilaiset, helluntalaiset, baptistit, vapaakirkolliset jne.) kokevat olevansa yhtä suurta Jumalan perhettä muiden kirkkokuntien uskovien kanssa.

        Vain lestadiolaiset väheksyvät muiden kuin oman herätysliikkeensä ihmisten uskoa. Tälle ei todellakaan löydy Raamatusta eikä mistään muualtakaan mitään perusteita.

        Olisi ehkä hyvä updeitata tietonsa kristinuskon eri ryhmien opetuksista ennen kuin alkaa julistamaan mitään "totuutta"...


      • Pohdiskelija
        el kirahwi kirjoitti:

        Olisi ehkä hyvä updeitata tietonsa kristinuskon eri ryhmien opetuksista ennen kuin alkaa julistamaan mitään "totuutta"...

        esimerkkeinä luterilaiset, helluntalaiset, baptistit ja vapaakirkolliset sekä perään jne.

        Kerro, opettavatko nuo lestojen tavoin, että "vain heidän piirinsä uskovat ovat ainoita oikeita"?

        Sinä voit ylimielisyydessäsi UPDEITATA mitä haluat.


      • Antilesta
        el kirahwi kirjoitti:

        Olisi ehkä hyvä updeitata tietonsa kristinuskon eri ryhmien opetuksista ennen kuin alkaa julistamaan mitään "totuutta"...

        Edustat upealla tavalla nokkaansa nostavaa "updeittaavaa" lestadiolaista.


      • el kirahwi
        Pohdiskelija kirjoitti:

        esimerkkeinä luterilaiset, helluntalaiset, baptistit ja vapaakirkolliset sekä perään jne.

        Kerro, opettavatko nuo lestojen tavoin, että "vain heidän piirinsä uskovat ovat ainoita oikeita"?

        Sinä voit ylimielisyydessäsi UPDEITATA mitä haluat.

        Mainitsemasi esimerkit eivät todennäköisesti opeta niin. Tosin on olemassa myös luterilaisia ryhmiä, jotka korostavat niin voimakkaasti oikeaa oppia, että nekin voi ainakin melkein lukea niiden "ainoiden oikeiden" joukkoon (esim. jotkut amerikkalaiset luterilaiset kirkot).

        Mutta kysymys ei ollutkaan siitä, vaan siitä, että sanoit kaikkien kristityiksi itseään kutsuvien ryhmien katsovan olevansa yhtä Jumalan perhettä ja etteivät ketkään muut kuin lestadiolaiset opeta olevansa ainoa oikea joukko.

        On kuitenkin olemassa muitakin kristillisä ryhmiä vanhoillislestadiolaisten (ja muiden samanlaisen seurakuntaopin omaavien lestadiolaisten) lisäksi, jotka opettavat olevansa ainoa oikea pelastuva joukko. Tulee mieleen esim. Norjasta lähtöisin olevat smithiläiset (kooltaan ja monilta muiltakin piirteiltään lestadiolaisuutta muistuttava).

        Myös osa ortodokseista on hyvin vahvasti sitä mieltä, että ortodoksinen kirkko on Kirkko isolla k:lla, ja että sen ulkopuolella ei ole pelastusta. Ja miksi ihmeessä suljit roomalaiskatoliset kristittyjen ulkopuolelle yhdessä Jehovan todistajien kanssa?

        Tämä "Jumalan yksi perhe" -ajattelutapa kuuluu lähinnä amerikkalaistyyliseen evankelikaalisuuteen, johon suurin osa mainitsemistasi kristillisistä liikkeistä sisältyy (luterilaisuutta lukuunottamatta). Sitä ei siksi pitäisi yleistää koskemaan koko kristinuskoa.

        Itse pidän syntinä sitä, että ihminen korottaa itsensä Jumalan vertaiseksi ja määrittelee, onko jollain toisella ihmisellä pelastava usko vai ei. Mutta toisaalta en halua lähteä myöskään autuaaksijulistamaan kaikkia, jotka huutavat Herraa avukseen, koska joukossa on myös paljon kuollutta hengellisyyttä. Pidän autuaaksi tulevina uskovaisina niitä, joiden kanssa koen hengen yhteyttä. Niitä joiden kanssa en tunne hengen yhteyttä en tuomitse, vaan jätän asian Jumalan haltuun.


      • el kirahwi
        Antilesta kirjoitti:

        Edustat upealla tavalla nokkaansa nostavaa "updeittaavaa" lestadiolaista.

        Asiavirheistä luulisi kenen tahansa huomauttavan, olipa sitten lestadiolainen tai ei?


      • Non catolic
        el kirahwi kirjoitti:

        Mainitsemasi esimerkit eivät todennäköisesti opeta niin. Tosin on olemassa myös luterilaisia ryhmiä, jotka korostavat niin voimakkaasti oikeaa oppia, että nekin voi ainakin melkein lukea niiden "ainoiden oikeiden" joukkoon (esim. jotkut amerikkalaiset luterilaiset kirkot).

        Mutta kysymys ei ollutkaan siitä, vaan siitä, että sanoit kaikkien kristityiksi itseään kutsuvien ryhmien katsovan olevansa yhtä Jumalan perhettä ja etteivät ketkään muut kuin lestadiolaiset opeta olevansa ainoa oikea joukko.

        On kuitenkin olemassa muitakin kristillisä ryhmiä vanhoillislestadiolaisten (ja muiden samanlaisen seurakuntaopin omaavien lestadiolaisten) lisäksi, jotka opettavat olevansa ainoa oikea pelastuva joukko. Tulee mieleen esim. Norjasta lähtöisin olevat smithiläiset (kooltaan ja monilta muiltakin piirteiltään lestadiolaisuutta muistuttava).

        Myös osa ortodokseista on hyvin vahvasti sitä mieltä, että ortodoksinen kirkko on Kirkko isolla k:lla, ja että sen ulkopuolella ei ole pelastusta. Ja miksi ihmeessä suljit roomalaiskatoliset kristittyjen ulkopuolelle yhdessä Jehovan todistajien kanssa?

        Tämä "Jumalan yksi perhe" -ajattelutapa kuuluu lähinnä amerikkalaistyyliseen evankelikaalisuuteen, johon suurin osa mainitsemistasi kristillisistä liikkeistä sisältyy (luterilaisuutta lukuunottamatta). Sitä ei siksi pitäisi yleistää koskemaan koko kristinuskoa.

        Itse pidän syntinä sitä, että ihminen korottaa itsensä Jumalan vertaiseksi ja määrittelee, onko jollain toisella ihmisellä pelastava usko vai ei. Mutta toisaalta en halua lähteä myöskään autuaaksijulistamaan kaikkia, jotka huutavat Herraa avukseen, koska joukossa on myös paljon kuollutta hengellisyyttä. Pidän autuaaksi tulevina uskovaisina niitä, joiden kanssa koen hengen yhteyttä. Niitä joiden kanssa en tunne hengen yhteyttä en tuomitse, vaan jätän asian Jumalan haltuun.

        rinnastaa katolilaiset lestadiolaisiin?


      • Outoa
        el kirahwi kirjoitti:

        Mainitsemasi esimerkit eivät todennäköisesti opeta niin. Tosin on olemassa myös luterilaisia ryhmiä, jotka korostavat niin voimakkaasti oikeaa oppia, että nekin voi ainakin melkein lukea niiden "ainoiden oikeiden" joukkoon (esim. jotkut amerikkalaiset luterilaiset kirkot).

        Mutta kysymys ei ollutkaan siitä, vaan siitä, että sanoit kaikkien kristityiksi itseään kutsuvien ryhmien katsovan olevansa yhtä Jumalan perhettä ja etteivät ketkään muut kuin lestadiolaiset opeta olevansa ainoa oikea joukko.

        On kuitenkin olemassa muitakin kristillisä ryhmiä vanhoillislestadiolaisten (ja muiden samanlaisen seurakuntaopin omaavien lestadiolaisten) lisäksi, jotka opettavat olevansa ainoa oikea pelastuva joukko. Tulee mieleen esim. Norjasta lähtöisin olevat smithiläiset (kooltaan ja monilta muiltakin piirteiltään lestadiolaisuutta muistuttava).

        Myös osa ortodokseista on hyvin vahvasti sitä mieltä, että ortodoksinen kirkko on Kirkko isolla k:lla, ja että sen ulkopuolella ei ole pelastusta. Ja miksi ihmeessä suljit roomalaiskatoliset kristittyjen ulkopuolelle yhdessä Jehovan todistajien kanssa?

        Tämä "Jumalan yksi perhe" -ajattelutapa kuuluu lähinnä amerikkalaistyyliseen evankelikaalisuuteen, johon suurin osa mainitsemistasi kristillisistä liikkeistä sisältyy (luterilaisuutta lukuunottamatta). Sitä ei siksi pitäisi yleistää koskemaan koko kristinuskoa.

        Itse pidän syntinä sitä, että ihminen korottaa itsensä Jumalan vertaiseksi ja määrittelee, onko jollain toisella ihmisellä pelastava usko vai ei. Mutta toisaalta en halua lähteä myöskään autuaaksijulistamaan kaikkia, jotka huutavat Herraa avukseen, koska joukossa on myös paljon kuollutta hengellisyyttä. Pidän autuaaksi tulevina uskovaisina niitä, joiden kanssa koen hengen yhteyttä. Niitä joiden kanssa en tunne hengen yhteyttä en tuomitse, vaan jätän asian Jumalan haltuun.

        pitää lähteä väen vängällä etsimään jostakin maailman ääristä toisia yhtä tyhmiä "vain me" -porukoita kuin lestadiolaiset?

        Antaa smithiläisten olla omassa harhassaan. Eikö olisi tärkeämpää saada Suomen lestadiolaiset pois tuosta Raamatun vastaisesta harhaopista?


      • Suuri perhe
        el kirahwi kirjoitti:

        Mainitsemasi esimerkit eivät todennäköisesti opeta niin. Tosin on olemassa myös luterilaisia ryhmiä, jotka korostavat niin voimakkaasti oikeaa oppia, että nekin voi ainakin melkein lukea niiden "ainoiden oikeiden" joukkoon (esim. jotkut amerikkalaiset luterilaiset kirkot).

        Mutta kysymys ei ollutkaan siitä, vaan siitä, että sanoit kaikkien kristityiksi itseään kutsuvien ryhmien katsovan olevansa yhtä Jumalan perhettä ja etteivät ketkään muut kuin lestadiolaiset opeta olevansa ainoa oikea joukko.

        On kuitenkin olemassa muitakin kristillisä ryhmiä vanhoillislestadiolaisten (ja muiden samanlaisen seurakuntaopin omaavien lestadiolaisten) lisäksi, jotka opettavat olevansa ainoa oikea pelastuva joukko. Tulee mieleen esim. Norjasta lähtöisin olevat smithiläiset (kooltaan ja monilta muiltakin piirteiltään lestadiolaisuutta muistuttava).

        Myös osa ortodokseista on hyvin vahvasti sitä mieltä, että ortodoksinen kirkko on Kirkko isolla k:lla, ja että sen ulkopuolella ei ole pelastusta. Ja miksi ihmeessä suljit roomalaiskatoliset kristittyjen ulkopuolelle yhdessä Jehovan todistajien kanssa?

        Tämä "Jumalan yksi perhe" -ajattelutapa kuuluu lähinnä amerikkalaistyyliseen evankelikaalisuuteen, johon suurin osa mainitsemistasi kristillisistä liikkeistä sisältyy (luterilaisuutta lukuunottamatta). Sitä ei siksi pitäisi yleistää koskemaan koko kristinuskoa.

        Itse pidän syntinä sitä, että ihminen korottaa itsensä Jumalan vertaiseksi ja määrittelee, onko jollain toisella ihmisellä pelastava usko vai ei. Mutta toisaalta en halua lähteä myöskään autuaaksijulistamaan kaikkia, jotka huutavat Herraa avukseen, koska joukossa on myös paljon kuollutta hengellisyyttä. Pidän autuaaksi tulevina uskovaisina niitä, joiden kanssa koen hengen yhteyttä. Niitä joiden kanssa en tunne hengen yhteyttä en tuomitse, vaan jätän asian Jumalan haltuun.

        Kyllähän käsite "Yksi Jumalan perhe" voidaan johtaa suoraan Raamatusta eikä mistään Amerikan maalta.

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat..."


      • el kirahwi
        Outoa kirjoitti:

        pitää lähteä väen vängällä etsimään jostakin maailman ääristä toisia yhtä tyhmiä "vain me" -porukoita kuin lestadiolaiset?

        Antaa smithiläisten olla omassa harhassaan. Eikö olisi tärkeämpää saada Suomen lestadiolaiset pois tuosta Raamatun vastaisesta harhaopista?

        Smithiläiset ovat maailmanlaajuinen liike, heitä on myös Suomessa. Ja myös lestadiolaiset ovat "jossain maailman äärissä" vaikkapa Espanjasta katsoen. Eli sikäli ihan toisiinsa verrattavia liikkeitä.

        Minun mielestäni ei ole mitään mieltä alkaa väkisin vääntää jotain pois jostain uskonnollisesta käsityksestään. Ainoa mitä voi tehdä on kertoa omasta uskostaan ja omista ajatuksistaan, tietysti Raamattuun verraten, jos molemmat luottavat siihen.

        En hyväksy vanhoillislestadiolaisten seurakuntaoppia, mutta mitä se minulta on pois, jos he eivät pidä minua oikeana uskovaisena? Jos eivät halua, niin ei ole pakko.

        On paljon muitakin harhaoppeja, ja niistä pitää kerran tai kaksi muistuttaa, mutta sitten on aika jättää sana itämään eikä tehdä siitä mitään ikuista kukkotappelua.


      • el kirahwi
        Non catolic kirjoitti:

        rinnastaa katolilaiset lestadiolaisiin?

        Molemmat ovat kristinuskon ryhmiä, joten ilman muuta ne ovat rinnastettavissa toisiinsa.


      • el kirahwi
        Suuri perhe kirjoitti:

        Kyllähän käsite "Yksi Jumalan perhe" voidaan johtaa suoraan Raamatusta eikä mistään Amerikan maalta.

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat..."

        Aivan, uskonut ja kastettu pelastuu sanoo Raamattu, joten kaikki sellaiset ovat yhtä Jumalan perhettä, eli Jumalan lapsia.

        Mutta kysymys olikin siitä, kenellä on Jumalan antama usko ja kenellä on jokin muu usko. Siinä amerikkalaistyyppisessä evankelikaalisuudessa autuaaksijulistetaan kaikki, jotka sanovat olevansa uskovaisia. Toiset kristinuskon ryhmät taas ovat tässä enemmän tai vähemmän pidättyväisiä. Ja äärilaidassa ovat sitten nämä itseään ainoana oikeana pitävät liikkeet.


      • Minä vain
        Pohdiskelija kirjoitti:

        Lestadiolaiset ovat ainoa kristityksi itseään kutsuva joukko (jätetään pois katoliset sekä harhaopit kuten jehovalaisuus), joka opettaa olevansa "ainoa" Jumalalle kelpaava uskovaisjoukko maailmassa.

        Kaikki muut kirkkokunnat ja herätysliikkeet (mm. luterilaiset, helluntalaiset, baptistit, vapaakirkolliset jne.) kokevat olevansa yhtä suurta Jumalan perhettä muiden kirkkokuntien uskovien kanssa.

        Vain lestadiolaiset väheksyvät muiden kuin oman herätysliikkeensä ihmisten uskoa. Tälle ei todellakaan löydy Raamatusta eikä mistään muualtakaan mitään perusteita.

        "Kaikki muut kirkkokunnat ja herätysliikkeet (mm. luterilaiset, helluntalaiset, baptistit, vapaakirkolliset jne.) kokevat olevansa yhtä suurta Jumalan perhettä muiden kirkkokuntien uskovien kanssa."


        Ovat suurta perhettä ja kuitenkin opettavat kaikki eri tavalla?


      • Pohdiskelija
        Minä vain kirjoitti:

        "Kaikki muut kirkkokunnat ja herätysliikkeet (mm. luterilaiset, helluntalaiset, baptistit, vapaakirkolliset jne.) kokevat olevansa yhtä suurta Jumalan perhettä muiden kirkkokuntien uskovien kanssa."


        Ovat suurta perhettä ja kuitenkin opettavat kaikki eri tavalla?

        tosiaankin tiettyjä asioita eri tavalla. Se pitää paikkansa. Esimerkiksi kastekysymys ja oppi siitä eroaa luterilaisen kirkon ja ns. vapaiden suuntien opetuksessa toisistaan. En puutu siihen sen enempää.

        Samoin saattaa tiettyjä pienempiä nyanssieroja olla eri kirkkokuntien ja herätysliikkeiden välillä. Ne eivät ole kuitenkaan millään tavalla ratkaisevia itse peruskysymyksen suhteen.

        Eli kaikki mainitut ovat samalla kannalla siitä, miten ihminen voi tulla uskoon. Edelleen kaikki mainitut hyväksyvät toisten kirkkokuntien uskovat ihan samaan "Jumalan ruotuun" kuin oman kirkkokuntansa uskovaiset.

        Nämä ovat keskeisiä peruskysymyksiä ja tässä nimenomaan lestadiolaisuus - ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuus - eroaa ihan omaksi saarekkeekseen, sillä se mitätöi mielessään muiden uskon ja opettaa olevansa "ainoa oikea uskonsuunta maailmassa".

        Mutta Jumalallehan JOKAINEN elävässä uskossa oleva ihminen missä päin maailmaa tahansa on yhtä arvokas ja tärkeä.


      • el kirahwi
        Pohdiskelija kirjoitti:

        tosiaankin tiettyjä asioita eri tavalla. Se pitää paikkansa. Esimerkiksi kastekysymys ja oppi siitä eroaa luterilaisen kirkon ja ns. vapaiden suuntien opetuksessa toisistaan. En puutu siihen sen enempää.

        Samoin saattaa tiettyjä pienempiä nyanssieroja olla eri kirkkokuntien ja herätysliikkeiden välillä. Ne eivät ole kuitenkaan millään tavalla ratkaisevia itse peruskysymyksen suhteen.

        Eli kaikki mainitut ovat samalla kannalla siitä, miten ihminen voi tulla uskoon. Edelleen kaikki mainitut hyväksyvät toisten kirkkokuntien uskovat ihan samaan "Jumalan ruotuun" kuin oman kirkkokuntansa uskovaiset.

        Nämä ovat keskeisiä peruskysymyksiä ja tässä nimenomaan lestadiolaisuus - ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuus - eroaa ihan omaksi saarekkeekseen, sillä se mitätöi mielessään muiden uskon ja opettaa olevansa "ainoa oikea uskonsuunta maailmassa".

        Mutta Jumalallehan JOKAINEN elävässä uskossa oleva ihminen missä päin maailmaa tahansa on yhtä arvokas ja tärkeä.

        Edellä esitetty pätee varmastikin niissä kristinuskon suunnissa, joita Suomessa kutsutaan "vapaiksi suunniksi" (itse käytin niistä yllä nimitystä "amerikkalaistyyppinen evankelikaalisuus").

        Nykyluterilaisuudessakin on varmasti vallitsevana käsityksenä hyvin samanlaiset ideat kuin näissä ns. "vapaissa suunnissa", mutta alkuperäinen luterilaisuus ei kuitenkaan ollut ihan sellainen kuin nykyinen luterilaisuuden valtauoma. Alkuperäisessä luterilaisuudessa korostettiin oikeaa oppia hyvin tiukasti, eikä esim. tunnustettu reformoituja oikeiksi kristityiksi, koska he eivät uskoneet Kristuksen konkreettiseen läsnäoloon ehtoollisessa. Samoin alkuperäisessä luterilaisuudessa vain sana ja sakramentit ovat armonvälineitä. Eli uskon voi saada vain sanan ja sakramenttien kautta, ei esim. rukouksessa niin kuin ns. "vapaissa suunnissa" on tavallista opettaa. Ja vaikutteita tästä on tullut myös nykyluterilaisuuteen. Tosin nykyäänkin on luterilaisten kirkkojen ja ryhmien joukossa sellaisia, jotka pitävät kiinni alkuperäisestä luterilaisuudesta.


      • Uskis
        el kirahwi kirjoitti:

        Edellä esitetty pätee varmastikin niissä kristinuskon suunnissa, joita Suomessa kutsutaan "vapaiksi suunniksi" (itse käytin niistä yllä nimitystä "amerikkalaistyyppinen evankelikaalisuus").

        Nykyluterilaisuudessakin on varmasti vallitsevana käsityksenä hyvin samanlaiset ideat kuin näissä ns. "vapaissa suunnissa", mutta alkuperäinen luterilaisuus ei kuitenkaan ollut ihan sellainen kuin nykyinen luterilaisuuden valtauoma. Alkuperäisessä luterilaisuudessa korostettiin oikeaa oppia hyvin tiukasti, eikä esim. tunnustettu reformoituja oikeiksi kristityiksi, koska he eivät uskoneet Kristuksen konkreettiseen läsnäoloon ehtoollisessa. Samoin alkuperäisessä luterilaisuudessa vain sana ja sakramentit ovat armonvälineitä. Eli uskon voi saada vain sanan ja sakramenttien kautta, ei esim. rukouksessa niin kuin ns. "vapaissa suunnissa" on tavallista opettaa. Ja vaikutteita tästä on tullut myös nykyluterilaisuuteen. Tosin nykyäänkin on luterilaisten kirkkojen ja ryhmien joukossa sellaisia, jotka pitävät kiinni alkuperäisestä luterilaisuudesta.

        mainitsemastasi luterilaisuuden muutoksesta johtuen tänä päivänä luterilaisessa kirkossa puhaltavat melkoiset Hengen tuulet ja armolahjat toimivat.

        Selkeä muutos tapahtunut about 10 v. sisällä.


      • yötä
        Pohdiskelija kirjoitti:

        Lestadiolaiset ovat ainoa kristityksi itseään kutsuva joukko (jätetään pois katoliset sekä harhaopit kuten jehovalaisuus), joka opettaa olevansa "ainoa" Jumalalle kelpaava uskovaisjoukko maailmassa.

        Kaikki muut kirkkokunnat ja herätysliikkeet (mm. luterilaiset, helluntalaiset, baptistit, vapaakirkolliset jne.) kokevat olevansa yhtä suurta Jumalan perhettä muiden kirkkokuntien uskovien kanssa.

        Vain lestadiolaiset väheksyvät muiden kuin oman herätysliikkeensä ihmisten uskoa. Tälle ei todellakaan löydy Raamatusta eikä mistään muualtakaan mitään perusteita.

        on monenlaista.Ja se tietysti väliin huvittaa. Mut just raamatusta löytyy perustelu sille, miksi vanhoillislestadiolaiset sanovat, että vain heidän uskollaan tulee autuaaksi. Helluntaina vuodatettiin pyhä henki. Jeesus sanoi:" Joille te synnit annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. JOilta te ne pidätte, niiltä ne on pidätetyt."
        Nykyajan maailmassa suvaitsevaisuuden käsite merkitsee sitä, että tulee hyväksyä kaikki ihmisten valinnat. Minulle suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, et mä annan kaikille ihmisille ihmisarvon, vaikka en hyväksyisi heidän tekojaan. Tiedän jo nyt, että joku väittää et tekopyhää. Mut niin se vain on.
        Miksi kaikki yrittää koko ajan teilata vanhoillislestadiolaisuutta. Eikö teillä häiritse muiden uskontojen toiminta? Vai onko niin, että vanhoillislestadiolaisuus erottuu massasta, kun ei ole muuttunut ajan trendien mukana? KOska Jumalan sana pysyy samana aina ja ikuisesti.


      • Jeah
        yötä kirjoitti:

        on monenlaista.Ja se tietysti väliin huvittaa. Mut just raamatusta löytyy perustelu sille, miksi vanhoillislestadiolaiset sanovat, että vain heidän uskollaan tulee autuaaksi. Helluntaina vuodatettiin pyhä henki. Jeesus sanoi:" Joille te synnit annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. JOilta te ne pidätte, niiltä ne on pidätetyt."
        Nykyajan maailmassa suvaitsevaisuuden käsite merkitsee sitä, että tulee hyväksyä kaikki ihmisten valinnat. Minulle suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, et mä annan kaikille ihmisille ihmisarvon, vaikka en hyväksyisi heidän tekojaan. Tiedän jo nyt, että joku väittää et tekopyhää. Mut niin se vain on.
        Miksi kaikki yrittää koko ajan teilata vanhoillislestadiolaisuutta. Eikö teillä häiritse muiden uskontojen toiminta? Vai onko niin, että vanhoillislestadiolaisuus erottuu massasta, kun ei ole muuttunut ajan trendien mukana? KOska Jumalan sana pysyy samana aina ja ikuisesti.

        "Vai onko niin, että vanhoillislestadiolaisuus erottuu massasta, kun ei ole muuttunut ajan trendien mukana?"

        harhaoppi on ja pysyy vuodesta toiseen - valitettavasti.


    • ggg

      ggg

    • vakas@M

      Muutama raamatun kohta jotka valaiseisi tätä väittämääsi raamatunvastaisuutta.

      • Muhos

        Koko Raamattu.


      • vakas@M
        Muhos kirjoitti:

        Koko Raamattu.

        OHO!


    • +++

      että Lestadiolaisten usko on Jumalan mielen mukaista nöyrtymistä. Se ei ole ihmisestä lähtevää individualismia. Kaikki omat ansiot ovat turhia. Elävä usko synnyttää totuuden, joka vapauttaa pohtimasta uskon kysymyksiä ja synnyttää halun toimia ja elää Jumalan tahdon mukaisesti.

      Tämä usko on ihmeellinen ja kallis sille jolla se sydämellä on ja joka sitä uskon avaammilla silmillä saa katsella. Sitä ei voi järjen/ ymmärryksen kautta käsittää ja se on salattu viisailta, sinultakin.

      Toivon, että Jumala saisi aukaista sinun silmät että voisit nähdä tämän hakomajan/hävitetyn kaupungin ihanuuden, mikä onnistuu vain sisältä käsin. Itse olen menossa suviseuroihin ja siellä kun kuljen saan tuntea sydämessäni, että tässä on Jumalan perheväki koolla, tässä on Jumalan valtakunta. Matkalla karitsan häihin.

      • Pohdiskelija

        kuvauksesi osalta on lestadiolaisten ja muiden uskovaisten kohdalla?

        Ei mitään.


      • mitä
        Pohdiskelija kirjoitti:

        kuvauksesi osalta on lestadiolaisten ja muiden uskovaisten kohdalla?

        Ei mitään.

        Henki todistaa henkemme kanssa että olemme Jumalan lapset


      • Uskis
        Pohdiskelija kirjoitti:

        kuvauksesi osalta on lestadiolaisten ja muiden uskovaisten kohdalla?

        Ei mitään.

        on se, että muut uskovaiset kuin lestadiolaiset eivät mene "vain me" -suviseuroihin vaan he menevät omiin kesäjuhliinsa.


      • Pohdiskelija
        mitä kirjoitti:

        Henki todistaa henkemme kanssa että olemme Jumalan lapset

        todistaa Henki yhdessä muiden uskovien hengen kanssa.

        Ei eroa.


      • +++
        Pohdiskelija kirjoitti:

        kuvauksesi osalta on lestadiolaisten ja muiden uskovaisten kohdalla?

        Ei mitään.

        on siinä, että elävä usko ei avaudu, vaikka sitä itseksensä pohdiskelisi kuinka paljon. Se ei lähde ihmisen omista pohdinnoista. Päinvastoin enemmän hämärtyy ja näyttää yhä enemmän harhalta. Tule ihmeessä käymään seuroissa. Tätä yritin sanoa.


      • Pohdiskelija
        +++ kirjoitti:

        on siinä, että elävä usko ei avaudu, vaikka sitä itseksensä pohdiskelisi kuinka paljon. Se ei lähde ihmisen omista pohdinnoista. Päinvastoin enemmän hämärtyy ja näyttää yhä enemmän harhalta. Tule ihmeessä käymään seuroissa. Tätä yritin sanoa.

        synnyttää uskon ihmisen sydämessä.

        Siinä ei tarvita lestadiolaista väliin selittäjäksi tai miksikään muuksikaan.


      • mutsi

        näin on


      • eikka
        Pohdiskelija kirjoitti:

        todistaa Henki yhdessä muiden uskovien hengen kanssa.

        Ei eroa.

        et tiedä tästä Totuuden hengestä kun et ole sisällä Jumalan Valtakunnassa


      • Meitsi
        mutsi kirjoitti:

        näin on

        lestadiolaispotaskaa.


      • Pohdiskelija
        eikka kirjoitti:

        et tiedä tästä Totuuden hengestä kun et ole sisällä Jumalan Valtakunnassa

        vuosikaudet sisällä Jumalan valtakunnassa. Lestadiolaisuudesta haluan pysyä mahdollisimman kaukana.


      • heino
        Pohdiskelija kirjoitti:

        synnyttää uskon ihmisen sydämessä.

        Siinä ei tarvita lestadiolaista väliin selittäjäksi tai miksikään muuksikaan.

        Jumala synnyttää uskon, mutta uskovaisen ihmisen
        kautta, sen suulla julistetun evankeliumin kautta
        saa uskoa synnit anteeksi


      • Lisäys
        heino kirjoitti:

        Jumala synnyttää uskon, mutta uskovaisen ihmisen
        kautta, sen suulla julistetun evankeliumin kautta
        saa uskoa synnit anteeksi

        Raamatun lukemisen kautta; taikka toisen ihmisen henkilökohtaisen todistuksen kautta; taikka hengellisen TV-ohjelman, kirjan tai lehden kautta; taikka ...

        Jumalalla on monta keinoa sytyttää uskon kipinä ihmisen sydämessä.


      • Uskovainen mies

        "vain me" -kommentti.


      • +++
        Lisäys kirjoitti:

        Raamatun lukemisen kautta; taikka toisen ihmisen henkilökohtaisen todistuksen kautta; taikka hengellisen TV-ohjelman, kirjan tai lehden kautta; taikka ...

        Jumalalla on monta keinoa sytyttää uskon kipinä ihmisen sydämessä.

        ihmisen mieli ja ihmisestä itsestään lähtevä omavarhuskas mieli ja usko on varmasti halukas näkemään asiat näin. Hyvät työt eivät kuitenkaan tee autuaaksi. Ero on suuri siinä miten sinä ja minä uskomme.


      • Lisäys
        +++ kirjoitti:

        ihmisen mieli ja ihmisestä itsestään lähtevä omavarhuskas mieli ja usko on varmasti halukas näkemään asiat näin. Hyvät työt eivät kuitenkaan tee autuaaksi. Ero on suuri siinä miten sinä ja minä uskomme.

        Missä olen sanonut/kirjoittanut puolen sanan vertaa hyvistä töistä ja niiden vaikutuksesta uskoon tuloon??!!

        Yritätkö normaaliin lestadiolaiseen tapaan kehittää taas jotakin ihan omaa versiota siitä, mitä joku toinen ei ole koskaan sanonut?

        Siis samaan tyyliin kuin vanhoilliset ovat kehittäneet oman Raamatusta poikkeavan valheversion eli "vain me"-opin.


      • Jeesuksen oma

        Se, että kaikki on tuttua ja turvallista SINULLE, ei ole merkki siitä, että ainoastaan se tuttu ja turvallinen on "Jumalan valtakuntaa". Jeesus on kaikkien omiensa paimen, ei vain sen ryhmän jossa sinä elät.

        Pyydä, että Taivaan Isä avaisi pienen ikkunaluukun sieltä sinun kodostasi ja saisit katsella edes hetken aikaa KOKO HÄNEN seurakuntaansa etkä vain pientä osaa siitä. Ei sinun tarvitse sieltä lintukodostasi pois lähteä, mutta sinun täytyy ymmärtää, että Jeesus toimii muuallakin eikä vain siinä pienenpienessä karsinassa, jota sinä ressukka luulet KOKO LAUMAKSI.

        Sinä olet vähän niin kuin pieni muurahainen omassa valtavan ison muurahaispesän koillisnurkkauksessa. Luulet, että se alue, jolla sinä työskentelet, on KOKO KEKO. Jumala näkee kokonaisuuden ja kyllä hän näkee vanhoillislestadiolaisetkin tässä kokonaisuudessaan, mutta toisin kuin sinä luulet, hän ei näe että vanhoillislestadiolaisuus on se hänen "valtakuntansa".

        Mielestäni vanhoillislestadiolaiset ovat jotenkin lapsellisia kuvitellessaan, että tämä heidän pieni uskonnollinen yhteisönsä on kaikki mitä Jumalalla on. Kristuksen morsian eli Jumalan seurakunta on muutakin kuin siihen kuuluvat vanhoillislestadiolaiset.

        Voi kun Jumala hetkeks aikaa kohottaisi teidät edes hieman ylemmäksi jotta ne näkisitte jotain siitä mitä Jumala näkee. Hänen perspektiivistään eikä siitä omasta pienestä.. Jos se nöyryyttää, tajuta että me ei ollakaan KAIKKI, niin silloin pitää tästä ylpeyden synnistä tehdä parannus.

        Herra olkoon kuitenkin myös teidän kanssanne, kuten varmasti onkin. Jeesuksen omana on hyvä olla, lestadiolaisenkin. Mutta MYÖS MEIDÄN MUIDEN, vaikka se sinua niin kovasti ilmeisesti ihmetyttääkin.


      • uskovainen
        eikka kirjoitti:

        et tiedä tästä Totuuden hengestä kun et ole sisällä Jumalan Valtakunnassa

        Se on se vanhoillislestadiolaisuuden lahkohenki.

        Jumalan Pyhä Henki on jotain muuta.


      • kooär
        Pohdiskelija kirjoitti:

        vuosikaudet sisällä Jumalan valtakunnassa. Lestadiolaisuudesta haluan pysyä mahdollisimman kaukana.

        Sama täällä. Olisi hirveää kuulua tuollaiseen lahkoon. Millähän tavalla Jumala suhtautuu heihin? Joka itsensä ylentää, hänet alennetaan.

        En kyllä sitäkään toivoisi, että he joutuisivat kadotukseen lahkohenkisyytensä ja ylpeytensä takia.


      • Ville
        Jeesuksen oma kirjoitti:

        Se, että kaikki on tuttua ja turvallista SINULLE, ei ole merkki siitä, että ainoastaan se tuttu ja turvallinen on "Jumalan valtakuntaa". Jeesus on kaikkien omiensa paimen, ei vain sen ryhmän jossa sinä elät.

        Pyydä, että Taivaan Isä avaisi pienen ikkunaluukun sieltä sinun kodostasi ja saisit katsella edes hetken aikaa KOKO HÄNEN seurakuntaansa etkä vain pientä osaa siitä. Ei sinun tarvitse sieltä lintukodostasi pois lähteä, mutta sinun täytyy ymmärtää, että Jeesus toimii muuallakin eikä vain siinä pienenpienessä karsinassa, jota sinä ressukka luulet KOKO LAUMAKSI.

        Sinä olet vähän niin kuin pieni muurahainen omassa valtavan ison muurahaispesän koillisnurkkauksessa. Luulet, että se alue, jolla sinä työskentelet, on KOKO KEKO. Jumala näkee kokonaisuuden ja kyllä hän näkee vanhoillislestadiolaisetkin tässä kokonaisuudessaan, mutta toisin kuin sinä luulet, hän ei näe että vanhoillislestadiolaisuus on se hänen "valtakuntansa".

        Mielestäni vanhoillislestadiolaiset ovat jotenkin lapsellisia kuvitellessaan, että tämä heidän pieni uskonnollinen yhteisönsä on kaikki mitä Jumalalla on. Kristuksen morsian eli Jumalan seurakunta on muutakin kuin siihen kuuluvat vanhoillislestadiolaiset.

        Voi kun Jumala hetkeks aikaa kohottaisi teidät edes hieman ylemmäksi jotta ne näkisitte jotain siitä mitä Jumala näkee. Hänen perspektiivistään eikä siitä omasta pienestä.. Jos se nöyryyttää, tajuta että me ei ollakaan KAIKKI, niin silloin pitää tästä ylpeyden synnistä tehdä parannus.

        Herra olkoon kuitenkin myös teidän kanssanne, kuten varmasti onkin. Jeesuksen omana on hyvä olla, lestadiolaisenkin. Mutta MYÖS MEIDÄN MUIDEN, vaikka se sinua niin kovasti ilmeisesti ihmetyttääkin.

        "Mielestäni vanhoillislestadiolaiset ovat jotenkin lapsellisia kuvitellessaan, että tämä heidän pieni uskonnollinen yhteisönsä on kaikki mitä Jumalalla on. Kristuksen morsian eli Jumalan seurakunta on muutakin kuin siihen kuuluvat vanhoillislestadiolaiset."

        se on yhdistelmä lapsellisuutta ja tyhmyyttä.


      • uskovainen
        +++ kirjoitti:

        on siinä, että elävä usko ei avaudu, vaikka sitä itseksensä pohdiskelisi kuinka paljon. Se ei lähde ihmisen omista pohdinnoista. Päinvastoin enemmän hämärtyy ja näyttää yhä enemmän harhalta. Tule ihmeessä käymään seuroissa. Tätä yritin sanoa.

        "Elävä usko ei avaudu".

        Jos sinulle avautui vanhoillislestadiolaisuus ja sen eri metodit - eli sinä omaksuit sen opin sisimpääsi - niin kyseessä ei ole sydämen avautuminen Elävälle uskolle, vaan nimenomaan lestadiolaisuuudelle.

        Mutta jos täytyt Pyhällä Hengellä ja Jeesus asuu sydämessäsi, asia on aivan toinen. Sinusta tulee elävä sielu. Olla lestadiolainen on eri asia kuin olla Jeesuksen oma ja uudestisyntynyt kristitty.

        Opin voi omaksua ja siihen voi miltei imeytyä, mutta ei se mitään elävää uskoa ole. Onhan sitä olemassa elävää ateismiakin, elävää lahkohenkisyyttä, elävää ylpeyttä ja elävää toisten uskovien halveksuntaa. On koomista, että sanotte sitä "uskoksi".

        KEHEN sinä uskot, ystävä hyvä?


      • Pohdiskelija
        kooär kirjoitti:

        Sama täällä. Olisi hirveää kuulua tuollaiseen lahkoon. Millähän tavalla Jumala suhtautuu heihin? Joka itsensä ylentää, hänet alennetaan.

        En kyllä sitäkään toivoisi, että he joutuisivat kadotukseen lahkohenkisyytensä ja ylpeytensä takia.

        haluaisi olla vl-saarnamiesten housuissa. Raamattuhan sanoo, että opettajat pannaan aikanaan menemään kovemman sihdin läpi.

        Nyt kun nämä opettajat opettavat ilmiselvää Raamatun vastaista harhaoppia julistaessaan lestadiolaiset "ainoiksi oikeiksi uskovaisiksi maailmassa", niin en kadehdi heidän tulevaisuuttaan.

        Varmasti moni ns. rivi-vl ajattelee sisimmässään Raamatun mukaisella tavalla, mutta vaikenee viisaasti.


      • yötä
        uskovainen kirjoitti:

        "Elävä usko ei avaudu".

        Jos sinulle avautui vanhoillislestadiolaisuus ja sen eri metodit - eli sinä omaksuit sen opin sisimpääsi - niin kyseessä ei ole sydämen avautuminen Elävälle uskolle, vaan nimenomaan lestadiolaisuuudelle.

        Mutta jos täytyt Pyhällä Hengellä ja Jeesus asuu sydämessäsi, asia on aivan toinen. Sinusta tulee elävä sielu. Olla lestadiolainen on eri asia kuin olla Jeesuksen oma ja uudestisyntynyt kristitty.

        Opin voi omaksua ja siihen voi miltei imeytyä, mutta ei se mitään elävää uskoa ole. Onhan sitä olemassa elävää ateismiakin, elävää lahkohenkisyyttä, elävää ylpeyttä ja elävää toisten uskovien halveksuntaa. On koomista, että sanotte sitä "uskoksi".

        KEHEN sinä uskot, ystävä hyvä?

        Mistä tietää, et on tullut pyhä henki sisään? On helppo sanoa kaikille, et hei mä oon uskovainen, Mut eläpä raamatun eli jamalan ohjeiden mukaan. Yksi erottava tekijä viel vanhoillislestadiolaisten ja KAIKKIEN MUIDEN välillä on se, että vanhoillislestadiolaisilla on sunti- käsite raamattuun nojautua. Ja synnit annetaan ja saadaan anteeksi ihmisten välityksellä, toisten uskovaisten välityksellä. Ei mitenkään muuten. On todellakin eri asia olla uskovainen ja olla vanhoillislestadiolainen uskovainen. Ja se ero on se, joka puolustaa vl:tta raamatun mukaan.


      • luepas ennen yötä...
        yötä kirjoitti:

        Mistä tietää, et on tullut pyhä henki sisään? On helppo sanoa kaikille, et hei mä oon uskovainen, Mut eläpä raamatun eli jamalan ohjeiden mukaan. Yksi erottava tekijä viel vanhoillislestadiolaisten ja KAIKKIEN MUIDEN välillä on se, että vanhoillislestadiolaisilla on sunti- käsite raamattuun nojautua. Ja synnit annetaan ja saadaan anteeksi ihmisten välityksellä, toisten uskovaisten välityksellä. Ei mitenkään muuten. On todellakin eri asia olla uskovainen ja olla vanhoillislestadiolainen uskovainen. Ja se ero on se, joka puolustaa vl:tta raamatun mukaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000000678090


      • emka
        Uskis kirjoitti:

        on se, että muut uskovaiset kuin lestadiolaiset eivät mene "vain me" -suviseuroihin vaan he menevät omiin kesäjuhliinsa.

        Et uskaltanut ottaa "haastetta"vastaan?


      • Kyllä
        yötä kirjoitti:

        Mistä tietää, et on tullut pyhä henki sisään? On helppo sanoa kaikille, et hei mä oon uskovainen, Mut eläpä raamatun eli jamalan ohjeiden mukaan. Yksi erottava tekijä viel vanhoillislestadiolaisten ja KAIKKIEN MUIDEN välillä on se, että vanhoillislestadiolaisilla on sunti- käsite raamattuun nojautua. Ja synnit annetaan ja saadaan anteeksi ihmisten välityksellä, toisten uskovaisten välityksellä. Ei mitenkään muuten. On todellakin eri asia olla uskovainen ja olla vanhoillislestadiolainen uskovainen. Ja se ero on se, joka puolustaa vl:tta raamatun mukaan.

        "On todellakin eri asia olla uskovainen ja olla vanhoillislestadiolainen uskovainen."

        Uskovainen = Raamatun totena ottava ja muiden uskovaisten uskoa kunnioittava henkilö.

        Vl-uskovainen = Raamattua vääristelevää "vain me"-oppia opettava ja muiden uskoa halveksiva henkilö.

        TODELLA SUURI ERO!!


      • +++
        Kyllä kirjoitti:

        "On todellakin eri asia olla uskovainen ja olla vanhoillislestadiolainen uskovainen."

        Uskovainen = Raamatun totena ottava ja muiden uskovaisten uskoa kunnioittava henkilö.

        Vl-uskovainen = Raamattua vääristelevää "vain me"-oppia opettava ja muiden uskoa halveksiva henkilö.

        TODELLA SUURI ERO!!

        Vanhoilliset otamme raamatun totena ja kunnioitamme muita ihmisiä antamalla jokaiselle tilaa uskoa juuri niinkuin hän haluaa. Esimerkiksi siviilissä ei uskosta tule yleensä puhetta. Jos ollaan päivittäin tekemisissä kanssaihmiset saattavat kuitenkin huomata uskovaisen hänen elämäntavoistaan. Sitä kautta asia voi tulla kyllä hyvinkin esiin.

        Eri asia on se, että emme voi lähteä mukaan muiden erilailla uskovien näkemyksiin uskosta. Siihen ihmismieli olisi halukas. Emme voi lähteä muuttamaan sitä, mikä on Jumalan mielen mukainen totuus. Usko on nöyrtymistä siinä, että ei voi kulkea oman tahdon ja ihmismielen ja järjen mukaista itselle sopivaa uskon tietä. Jumalan mielen mukainen usko on kaikkea muuta kuin ylpeilyä. Sielunvihollinen saa asiat käännettyä toisin kuin ne ovat.

        Jos Jumala saa herättää ihmisessä synnintunnon, silloin ihminen voi nähdä oman huonoutensa ja sitä kautta voi syntyä halu nöyrtyä parannukseen ja loupua niistä ihmismieelen mukaisista uskon näköaloista, mitä ihmisellä voi olla omasta takaa. "jumalan mielen mukainen murhe synnyttää parannuksen, jota ei yksikään kadu" "Mutta helpompi on kamelin käydä neulansilmästä...kuin rikkaan..." (myös hengellisesti omalta puoleltaan rikkaan) käydä sisään Jumalan valtakuntaan.


      • Kyllä
        +++ kirjoitti:

        Vanhoilliset otamme raamatun totena ja kunnioitamme muita ihmisiä antamalla jokaiselle tilaa uskoa juuri niinkuin hän haluaa. Esimerkiksi siviilissä ei uskosta tule yleensä puhetta. Jos ollaan päivittäin tekemisissä kanssaihmiset saattavat kuitenkin huomata uskovaisen hänen elämäntavoistaan. Sitä kautta asia voi tulla kyllä hyvinkin esiin.

        Eri asia on se, että emme voi lähteä mukaan muiden erilailla uskovien näkemyksiin uskosta. Siihen ihmismieli olisi halukas. Emme voi lähteä muuttamaan sitä, mikä on Jumalan mielen mukainen totuus. Usko on nöyrtymistä siinä, että ei voi kulkea oman tahdon ja ihmismielen ja järjen mukaista itselle sopivaa uskon tietä. Jumalan mielen mukainen usko on kaikkea muuta kuin ylpeilyä. Sielunvihollinen saa asiat käännettyä toisin kuin ne ovat.

        Jos Jumala saa herättää ihmisessä synnintunnon, silloin ihminen voi nähdä oman huonoutensa ja sitä kautta voi syntyä halu nöyrtyä parannukseen ja loupua niistä ihmismieelen mukaisista uskon näköaloista, mitä ihmisellä voi olla omasta takaa. "jumalan mielen mukainen murhe synnyttää parannuksen, jota ei yksikään kadu" "Mutta helpompi on kamelin käydä neulansilmästä...kuin rikkaan..." (myös hengellisesti omalta puoleltaan rikkaan) käydä sisään Jumalan valtakuntaan.

        "Eri asia on se, että emme voi lähteä mukaan muiden erilailla uskovien näkemyksiin uskosta."

        voi todellakaan lähteä Raamatun mukaisesti uskovien mukaan, vaan te vl-joukko olette kehittäneet oman Raamattua vääristelevän "vain me olemme..." -opin.

        Tämä pitää paikkansa.


      • yllättynyt
        Kyllä kirjoitti:

        "Eri asia on se, että emme voi lähteä mukaan muiden erilailla uskovien näkemyksiin uskosta."

        voi todellakaan lähteä Raamatun mukaisesti uskovien mukaan, vaan te vl-joukko olette kehittäneet oman Raamattua vääristelevän "vain me olemme..." -opin.

        Tämä pitää paikkansa.

        Totta se on, eikä mitään urbaanilegendaa...omakohtaisesti koettua:
        Lähdin muutama vuosi sitten suviseuroihin fiksuna pitäväni opiskelukaverin pyynnöstä, koska halusin omin silmin ja korvin kokea mistä todella on kysymys. Ajattelin sitten rohkeasti kysyä, onko tosiaan niin, että vain he pelastuvat. Ja tämä fiksu nainen vastaa minulle, että kyllä se niin on. En ollut uskoa korviani, joten tarkensin vielä, että joudunko helvettiin, jos uskon Raamattuun ja olen ottanut Jeesuksen vastaan pelastajanani, mutta en ole lestadiolainen. Vastaus oli kyllä se niin on, helvettiin joudut. JÄRKYTTÄVÄÄ KUULTAVAA JA HIRVITTÄVÄÄ HENKISTÄ VÄKIVALTAA !!!


    • Usko

      Lestadiolainen usko opettaa:

      Jumala voi toimia vain lestadiolaisen henkilön kautta.

      Raamatun mukainen usko opettaa:

      Jumala toimii Pyhän Henkensä kautta.

      Kumman uskon sinä haluat valita?

    • Niilo Oskari Vattulainen

      Vain me-suvijuhlat on siellä Muhoksella?

    • mur mur

      hau hau

    • totuus

      Hän ei ollut minkään suunnan lestadiolainen.
      Vain Hänen oppinsa on oikea.

      • Uskis

        oikeassa.


      • Ei-uskis

        kristitty.


      • Uskis
        Ei-uskis kirjoitti:

        kristitty.

        hullujas puhu!


      • Leenu
        Uskis kirjoitti:

        hullujas puhu!

        Jeesus nasaretilainen. Nasaretilaiseksi hänet, meidät sanotaan taas lestadiolaiseksi. Olihan Lestadius kova sanan julistaja. Jeesus varsinainen mestari ja Herra, jota meidän tulee lähteä seuraamaan, nii kuin aikoinaan on lähtenyt Laestadiuskin. Porukkaan liittyä!!!!
        Se veriylkä, joka Jeesus on, sen verellä tulee pestä sielut. Tulee kuulla häntä kuten ääni on Jumalalta taivaasta kehoittanut. Tulee totella ja ei saa pilkata, kun toteutetaan sitä, että joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne on anteeksi annetut. Mitä siitä pilkasta Jeesus ja Herra ajattelee? Mutta kerran tulee loppu, kaikelle tulee loppu. Pilkallekin tulee loppu... Tää ajallisuus loppuu ihanasti Häneen uskovilleen, jolloin - Suloista veriylkää siel aina saamme nähdä, istuimen edessä ja palmut kädessä.-


      • Hebe
        Uskis kirjoitti:

        hullujas puhu!

        Jeesus oli _JUUTALAINEN_!


      • että silleen

        Eikä minkään suunnan kristitty, vaan juutalainen...


    • Ihminen minäkin

      Seuraavia tunnusmerkkejä voidaan löytää vanhoillislestadiolaisuudesta:

      1. Uskotaan vanhoillislestadiolaisuuteen; muut uskovat pohjaavat uskonsa Raamattuun.

      2. Uskotaan sokeasti, mitä puhujat puhuvat. On opeteltu iso litania fraaseja, joita työnnetään joka paikkaan, vaikka eivät sopisi lainkaan asiayhteyteen. Näin tälläkin palstalla.

      3. Suuri joukko kulkee massan mukana. Jatkumo sukupolvelta toiselle. Vain rohkeat ja omilla aivoilla ajattelevat uskaltavat irtaantua ja etsivät itselleen toisen hengellisen kodin tai luopuvat uskostaan saamiensa kovien vl-kokemusten vuoksi.

      4. Joukkojen hallintavälineinä pelottelu, uhkailu sekä Raamatun vastainen harhaoppi.

      5. Valtava lapsimäärä, jolloin vanhemmilla ei ole aikaa kasvattaa lapsia, koska aina on pikkuvauva paapottavana. Sisarukset joutuvat vielä lapsina itsekin kasvattajan rooliin.

      6. Kova seurakuntakuri kurinpalautuksineen.

      7. Muiden uskovaisten uskon halveksiminen.

      8. Ei haluta olla isommin tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Mieluummin lämmitään vain sisään päin.

      9. Ei mitään perusteluja "vain me"-harhaopille.

      10. Hyvin vahva miesvalta = Pois tieltä akat ja männynkävyt, MIES tulee!

      Listassa ei ole mitään loogista järjestystä. Laitoin asioita sitä mukaa kuin ne tulivat mieleeni.

      • yötä

        ennakkoluulojasi ja SUURIA USKOMUKSIASI järjestykseen. Sä oot niitä ihmisiä, jotka eivät luovu mielipiteistään. Sulle on aivan turha selittää ajatuksia, miksi ajattelemme olevan ainoa oikea uskonto. Sä LUULET TIETÄVÄSI JO! Sulle on turha sanoa, koska sä oot elänyt vanhoillislestadiolaisessa perheessä, et ei MIES ole suuremmassa roolissa, kuin nainenkaan. Ryhmäkuristakaan sulle on turha sanoa mitään, vaikka mitään legendaarisia hoivakokouksia ei enää pidetäkään ja olemme kuitenkin " veljemme vartioita" rakkaudessa. Fraasien opettamiseksi on tehty kokonainen oppikirka, mita sanomme, kun joku kysyy uskostamme. Kiva, kun valaiset minuakin, et suuressa perheessä ei ole aikaa kasvattaa lapsia. Eikä aina pienessäkään. Ku ei vaan pääsis käy sellainen tilanne, et suomessa ois vain paljon perheitä, joissa ei ehditä hoitaa lapsia, koska osa on vanhoillislestadiolaisia, osa muita. Sä osaat hienosti myös tulkita sen, et me todella halveksitaan muiden ihmisten uskoa. En heti edes tajunnut, kuinka naiivi joku voi olla. Sä olet sitä. Kiitos. Oli hyvin turha seurata egoilua suomi 24:n sivuilla.


      • luepas ennen yötä...
        yötä kirjoitti:

        ennakkoluulojasi ja SUURIA USKOMUKSIASI järjestykseen. Sä oot niitä ihmisiä, jotka eivät luovu mielipiteistään. Sulle on aivan turha selittää ajatuksia, miksi ajattelemme olevan ainoa oikea uskonto. Sä LUULET TIETÄVÄSI JO! Sulle on turha sanoa, koska sä oot elänyt vanhoillislestadiolaisessa perheessä, et ei MIES ole suuremmassa roolissa, kuin nainenkaan. Ryhmäkuristakaan sulle on turha sanoa mitään, vaikka mitään legendaarisia hoivakokouksia ei enää pidetäkään ja olemme kuitenkin " veljemme vartioita" rakkaudessa. Fraasien opettamiseksi on tehty kokonainen oppikirka, mita sanomme, kun joku kysyy uskostamme. Kiva, kun valaiset minuakin, et suuressa perheessä ei ole aikaa kasvattaa lapsia. Eikä aina pienessäkään. Ku ei vaan pääsis käy sellainen tilanne, et suomessa ois vain paljon perheitä, joissa ei ehditä hoitaa lapsia, koska osa on vanhoillislestadiolaisia, osa muita. Sä osaat hienosti myös tulkita sen, et me todella halveksitaan muiden ihmisten uskoa. En heti edes tajunnut, kuinka naiivi joku voi olla. Sä olet sitä. Kiitos. Oli hyvin turha seurata egoilua suomi 24:n sivuilla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000061&posting=22000000000677871


    • yötä

      olen erimieltä kirjoittajan kanssa siitä, että lestadiolaisuus periytyy perheessä. Melko usein niin käy, mut periytyyhän kaikenlainen elämäntapa monesti jälkeläisille. Maailmankuvaan hyvin paljon vaikuttaa lähiympäristö.
      Lars Levi Lestadius oli lestadiolainen, mistä liikkeen nimikin tulee. Ei lestadiolaisuutta keksitty, vaan se on sitä samaa uskoa Jumalaan ja hänen sanaansa kuin alkukirkossakin.
      Pelottelustakaan en ole niin varma. Ei helvetti puheet, ikuisen elämän usko ole pelottelua, vaikka se "osattomista" niin saattaa tuntuakin. Raamatussa todetaan, että laki on jumalattomien synnintunnon herättämiseksi.

    • Uskis

      Yksi vanhoillislestadiolaisille opetettu ja heidän käyttämä fraasi on "Vanhoillisten usko ei ole muuttunut aikojen saatossa mihinkään, se on sitä alkuperäistä ja aitoa".

      Mistä ihmeestä vanhoilliset tietävät, onko maailman muiden uskovaisten usko muuttunut aikojen saatossa??!!

      VAIN JUMALA näkee ihmissydämeen ja tietää, mitä kunkin sydämessä on muuttunut ja mitä ei ole muuttunut. Tämä vain kuvaa jälleen kerran sitä, miten vanhoilliset pyrkivät sijoittamaan itsensä Jumalan paikalle.

      Joka muiden elämää/uskoa halveksii ja omaansa korottaa, katsokoon ettei löydä itseään nenällään kuralätäköstä.
      = Joka itsensä ylentää...

      • Leenu

        kerro ennemmin omasta uskostasi kuin, että käyt täällä lestadiolaisia pilkkaamaan ja vaivamaan sanoillasi?


    • Toinen pohdiskelija

      jos voit hyvällä omallatunnolla ja Hengestä luopumatta erota mihin ikinä seurakunnasta kuulutkaan ja ilman, että kukaan katsoo sinua siitä kieroon, niin tuo seurakunta on sieltä oikeammasta päästä.

      Itse olen virallisesti ev.lut. , mutta ei minua haittaisi lainkaan, jos en kuuluisi mihinkään maalliseen seurakuntaan. Nimeni on kirjoitettuna Taivaassa ja jeesus asuu sydämessäni pelastajanani. Minulla on Pyhä Henki ja siinä on kaikki mitä tarvitaan.

      Toistensa kanssa toimeen tuleva Jumalan Hengessä toimiva porukka on kyllä mukava juttu. En minä sitä kiellä. =)

      Onnea ja menestystä kaikille Jumalan lapsille! Ev.luteille, lestoille, hellareille sun muille joilla minun laillani on Jumalalta saatu pelastusvarmuus. =D

    • Anonyymi

      Aloituksessa on nostettu tärkeä asia esille, ainoastaan viidesläiset pysyvät tinkimättömästi Jumalan tahdon mukaisessa elämässä, jättäkää vanhat liirumlaaruminne ja liittykää viidesläisiin, siihen ainoaan oikeaan.

      • Anonyymi

        No suoraan sanoen, eiväthän muut tunnu olevan edes uskovia kuin tiukasti Raamatun Sanassa pysyvät viidesläiset väkevässä uskossaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe