Olen myyntisihteerinä pienessä firmassa. Olen sinänsä ainut "toimistotyöntekijä" kun muu porukka on myyntiä ja huoltoa. Työtä hakiessani ilmoituksessa luki muiden hommien ohella yhdellä rivillä "toimiston hoitoa ja toimistotarvikkeiden tilaaminen".
Alussa kun tulin tänne pomo kyseli jos viitsisin jäädä siivoilemaan toimistolle kerran viikossa. Koska olen kiireinen ja allerginenkin, sanoin ettei sen varaan kannata laskea kun on kuitenkin kyse työterveydestä joka pitäisi hoitaa asiantuntevasti. Lisäksi tuntui ainakin alussa että oli todella paljon oppimista ja tekemistä niissä hommissa mihin mut oli palkattu. Siinä vaiheessa pomo suhtautui vielä myötämielisesti, oli kysynytkin asiaa vähän varovasti viitaten siihen että edellinen myyntisihteeri oli välillä siivoillut. Pyysin eräältä tarjousfirmalta tarjousta ja pomo piti sitä ihan hyvänä ideana. Vielä pari kuukautta koeikaa jäljellä ja nyt se vaan oli pistänyt lapun pöydälle että siivoa joka viikko, myös varasto. Kun soitin sille ja ihmettelin asiaa, että kun mulla on toi allergiakin, niin olisi kiva että olisi siistiä, mutta että ei itse joutuisi pölyttynyttä toimistoa puunaamaan kun siitä tulee oireita. Se kuulosti ihan herpaantuvan että mikä allergia? No en mä osannut eritellä että mitäköhän kaikkia allergioita tässä on tullut itselleen kerättyä, mutta sen tiedän että jos rupean pölyttyneen toimiston kanssa suihkimaan, silmiä kirvelee, nenä rupee vuotamaan, aivastuttaa, kurkku tulee kipeäksi, keuhkoihin sattuu jne. Mulla on melkein joka päivä muutenkin oireita. Saan niitä esim. jos jollakin on junassa liian vahvaa parfyymia, hiuslakkaa tms. Pomo herpaantu että oli kuulemma työsopimuksessa ja haussa ja haastattelussa siivouksesta puhuttu. En tosissaan muista muuta kun että ehkä oli puhe jostain yhteisistä "talkoista" aina toisinaan. Hän myöskin sanoi että ei tykkää siitä että ruvetaan valitsemaan työtehtävistä ne kivoimmat. Tuli kyllä tosi paha mieli. Miten se voi väittää että puhui asiasta, vai käsittääkö "toimistonhoito" toimiston ja varaston siivousta?
Ensinänkin, olen toimistotyöntekijä. Kuuluuko minulle siivoaminen? Siskoni sanoi että toimistotyöntekijän ja siivoojan työtä ei voi sekoittaa keskenään koska niissä on erisuuruiset vakuutusmaksutkin. Siivoojan vakuutus on suurempi koska siinä on suuremmat riskitekijät. Jostain se oli ton kai tarkkana tyttönä lukenut.
Kyllä pääsi itku puhelun jälkeen. Olen yrittänyt parhaani. Minua ei ole perehdytetty tähän hommaan kun pari päivää jolloin häthätää käytiin läpi pari mappia mitä tulisin kaiken muun ohella käsittelemään sekä vähän atk-ohjelmaa. Sen jälkeen kun perehdyttäjä häipyi, muu henkilökunta oli lomalla ja aloitin työt tässä firmassa YKSIN. Perehdyttäjä oli huokaissut itsekin monasti sen parin päivän aikana mitkä täällä vielä oli, että ei tajunnutkaan kuinka paljon tässä olisi asiaa käytävä läpi. Ei millään kerkeä kaikkea, mutta että hänelle voi aina soittaa jos tulee kysyttävää. Olen kaiken opetellut yksin. En viitsinyt monenkaan puhelun vertaa häiritä edellistä myyntisihteeriä. Ihan "hätätapauksissa" vaan kun jouduin aloittamaan kaiken yksin. ja vaikka on ollut puhetta että pidetään palaveri joku päivä asioista mitkä on epäselviä mulle, ei sitä koskaan ole pidetty. Enää ei kai ole epäselviä juttuja koska olen selvittänyt ne ITSE. Ja silti koen vielä epävarmuutta siitä olenko nyt hyvä työntekijä, vastaanko odotuksia. Ja sitten tämä...
Meinaako se sitten pistää mut pihalle jos en siivoa? Pimittää palkan korottamista minkä oli puhuttu tapahtuvan koeajan jälkeen. Vai meinaako hän sitten unohtaa että siitä olisi koskaan puhuttu. Siksi että en pysty tekemään hommaa josta ei oltu missään vaiheessa aikaisemmin mainittu? Koeajan puitteissahan ei tarvita edes mitään syytä lähteä tai erottaa... Olisi vaan kiva tietää olenko kieltäytynyt jostain mikä minulle kuuluisikin? Jotain mitä minulta voisi kohtuudella vaatia?
Nykypäivänä ei ole mitään inhimillisyyttä enää. Joskus eräässäkin firmassa oli ihan kuukauden pari tietty ihminen nimetty perehdyttäjäksi. Toisessa firmassa mulle nimettiin henkilö joka olisi mun "oppi-isä". Nyt vissiin vaan istutetaan koneen äärelle ja vaan vaaditaan minkään kuitenkaan riittämättä.
Voinko kieltäytyä?
7
1330
Vastaukset
- Toimistorotta
Moi,
Tiedän kyllä miltä sinusta tuntuu tuon perehdytyksen suhteen. On todella raivostuttavaa, kun työnantaja luulee, että kun kaikki noin sata uutta asiaa kertoo yhden kerran uudelle työntekijälle, niin sitten se muistaa ne kaikki heti. Itselläni on ollut juuri niin, että minulle on myös sanottu, etteivät he ymmärtäneet, kuinka paljon asioita on vielä selitettävänä minulle. Eivät ymmärtäneet sitä, että uuden työntekijän tulo vaatii myös heiltä jotakin.
Älä syytä itseäsi siitä, jos yrityksenne ei ole osannut oikealla tavalla perehdyttää sinua. Sinun on syytä olla jämäkkä ja vaatia lisää perehdytystä, jos sinusta siltä tuntuu. Eihän kukaan voi olla taituri ja osaaja muutaman hassun perehdytyspäivän jälkeen, ei sellaista voi keneltäkään vaatia. On yrityksenkin etu, että osaat tehdä asiat oikein ja sitten vältyt itse ahdistukselta ja turhautumiselta, joka tulee helposti tuollaisessa tilanteessa, kun on epävarma siitä, miten tehtävät tulee suorittaa. Sitäpaitsi yrityksellä on velvollisuus perehdyttää uudet tulokkaat. Työelämässä on tarpeellista pitää puolensa, sillä hyvin helposti kiltti, alistuva ja tunnollinen ihminen poljetaan nurkkaan. Tiedän sen, koska itse käyttäydyn helposti noin, enkä siksi saa osakseni juurikaan arvostusta. Sitä jopa arvostetaan, että osaa tuoda omat tarpeensa julki (olla jämäkkä), mutta kuitenkin asiallisella ja ystävällisellä tavalla. Sinun ei tarvitse alistua kaikkeen vaikka kyseessä onkin koeaika, sillä mielestäni koeaikanakin tarvitaan syy irtisanomiseen (esim. työntekijä ei tee töitään jne.) Oletko liittynyt ammattiliittoon? Itse olen tradenomiliitossa ja sieltä jäsenet saavat ilmaiseksi esim. sähköpostilla tietoa työsuhdeasioista. Voit kysyä omasta liitostasi tätä mieltäsi vaivaavaa asiaa.
Onko työsopimuksessasi mainittu työtehtävät, jotka sinulle kuuluvat? Jos siellä on mainittu siivous, silloin se mielestäni kuuluu sinulle. Mikäli siivouksesta ei ole sopimuksessa mainittu, et ole velvollinen tekemään sitä. Mutta tästä en ole varma. Varmista asia liitostasi. Ja miten olisi lääkärintodistus, jossa on maininta siitä, ettet voi allergian vuoksi suorittaa siivoustehtäviä.
Muista, älä syytä itseäsi. Olet hyvä ja ahkera työntekijä. Muista, että kävi miten kävi, olet yrittänyt parhaasi ja jos he eivät halua jatkaa sopimustasi koeajan jälkeen, se on todellakin heidän menetyksensä. Sitten kyseinen työpaikka ei ole sinua varten. Varmasti jossakin muualla työpanostasi osataan arvostaa.
Itselläni on jäljellä enää kuukausi koeaikaa. Minulla oli maksimi koeaika eli 4 kk. Olen itse myös pienessä yrityksessä töissä. Toivotan sinulle tsemppiä ja kehotan sinua varmistamaan nämä asiat liitostasi, he pitävät puoliasi!- ap.
Kiitos kannustuksesta. Olen merkonomi ja kuulun yksityisalojen työttömyyskassaan. Tämä episodi tapahtu tänä aamuna, joten täytyy vielä kotoota mapista tarkistaa mitä siinä työsopimuksessa luki. Mielestäni olisin kyllä huomioinut tuon siivousasian jos se siinä olisi mainittu, sillä en siihen olisi suostunut. Luultavasti siellä lukee tuo "toimistonhoito" joka ei mielestäni voi käsittää siivousta.
Olen itsekin aina ollut taipuvainen, mielestäni näin jälkikäteen ajateltuna liialliseenkin kiltteyteen ja tunnollisuuteen ja koin pienen burniksen jo kahdenkympin alkupuolella. Tämä pakotti minut opettelemaan puolieni pitämistä.
Harmittaa vaan kun jotenkin ajattelin että nyt voisi olla semmoinen paikka josta ei tarvii ihan heti lähteä. Kun tähän mun työelämään on mahtunut YT-neuvotteluja, määräaikaisuuksia ja leipiintymistä liian simppeliin hommaan jne.
Mullakin 4 kuukauden koeaika. Toivottavasti ei tarvii lähteä hakemaan uutta työtä. Tsemit sinnekin :) - ap.
ap. kirjoitti:
Kiitos kannustuksesta. Olen merkonomi ja kuulun yksityisalojen työttömyyskassaan. Tämä episodi tapahtu tänä aamuna, joten täytyy vielä kotoota mapista tarkistaa mitä siinä työsopimuksessa luki. Mielestäni olisin kyllä huomioinut tuon siivousasian jos se siinä olisi mainittu, sillä en siihen olisi suostunut. Luultavasti siellä lukee tuo "toimistonhoito" joka ei mielestäni voi käsittää siivousta.
Olen itsekin aina ollut taipuvainen, mielestäni näin jälkikäteen ajateltuna liialliseenkin kiltteyteen ja tunnollisuuteen ja koin pienen burniksen jo kahdenkympin alkupuolella. Tämä pakotti minut opettelemaan puolieni pitämistä.
Harmittaa vaan kun jotenkin ajattelin että nyt voisi olla semmoinen paikka josta ei tarvii ihan heti lähteä. Kun tähän mun työelämään on mahtunut YT-neuvotteluja, määräaikaisuuksia ja leipiintymistä liian simppeliin hommaan jne.
Mullakin 4 kuukauden koeaika. Toivottavasti ei tarvii lähteä hakemaan uutta työtä. Tsemit sinnekin :)...harmittaa kun on alusta asti ollut tuttavalliset välit tohon pomoon ja olen pitänyt sen puoliakin kun yksi kollega harmitteli kuinka pomo muistaa asiat toisin kuin hän. Ehkä siinä oli osa totuuttakin sitten. Menee tavallaan luotto siihen että hommat hoituu. Ehkä rupeaa jännäämään jatkossa että miten selvitä tilanteista missä toisella on ollutkin toinen todellisuus. Se on tosi surku.
- lkd sldk sd sldk s
ap. kirjoitti:
Mullakin 4 kuukauden koeaika. Toivottavasti ei tarvii lähteä hakemaan uutta työtä. Tsemit sinnekin :)Olen aivan samaa mieltä kuin mitä tässä keskustelussa on kirjoitettu. Lisäsisin tuosta koeajasta oman kommenttini, se kun tuntuu molempia arvelluttavan.
Työsuhdetta ei saa purkaa koeaikanakaan epäasiallisilla perusteilla. Se että kieltäytyy tekemästä aivan selkeästi muita töitä kuin mistä on sovittu ei voi olla asiallinen peruste. Ammattiliiton työsuhdenuvonnan lakimies kertoikin eräässä seminaarissa että myös koeaikana puretuissa työsuhteissa purkamisen syy on aina ilmoitettava työntekijälle, hänellä on oikeus tarkistaa että peruste on asiallinen ja siten laillinen. Ei siis riitä että työnantaja kirjoittaa paperiin että purkamisen syy on koeaika. - ap.
lkd sldk sd sldk s kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä kuin mitä tässä keskustelussa on kirjoitettu. Lisäsisin tuosta koeajasta oman kommenttini, se kun tuntuu molempia arvelluttavan.
Työsuhdetta ei saa purkaa koeaikanakaan epäasiallisilla perusteilla. Se että kieltäytyy tekemästä aivan selkeästi muita töitä kuin mistä on sovittu ei voi olla asiallinen peruste. Ammattiliiton työsuhdenuvonnan lakimies kertoikin eräässä seminaarissa että myös koeaikana puretuissa työsuhteissa purkamisen syy on aina ilmoitettava työntekijälle, hänellä on oikeus tarkistaa että peruste on asiallinen ja siten laillinen. Ei siis riitä että työnantaja kirjoittaa paperiin että purkamisen syy on koeaika.Tässä kotosalla tarkistin tyosopimuksen.
Siinä lukee. Myyntisihteeri.Työtehtäviin kuuluu vastata tilaus, laskutus- ym.toimistorutiineista, osallistua erilaisiin myynninavustus ja markkinointitehtäviin, sekä huolehtia varaston ylläpidosta. Samasta mapista löytyi säilyttämäni ilmoitus työpaikasta, jossa oli juuri noita tehtäviä ja liuta muita, mutta millään rivillä ei mainittu siivoamista, ellei sitten tuosta "toimistonhoito ja toimistotarvikkeiden tilaaminen" voi joku saada semmoisen käsityksen. Mulla ei ainakaan käynyt mielessäkään työtä hakiessa.
Mutta onko tuolla kaikella mitään merkitystä? Kun eikö se olekaan niin, että irtisanominen tai irtisanoutuminen koeajan sisällä ei vaadi mitään perusteita? Olenkos käsittänyt ihan väärin...
Jos ne siellä duunissa on järkeviä, ne ehkä tämän viikonlopun yli mietittyään vilkasee sinne peiliin ja ehkä sitä työsopimustakin, mutta ei voi luottaa mihinkään ... :/ - tstohlö
ap. kirjoitti:
Tässä kotosalla tarkistin tyosopimuksen.
Siinä lukee. Myyntisihteeri.Työtehtäviin kuuluu vastata tilaus, laskutus- ym.toimistorutiineista, osallistua erilaisiin myynninavustus ja markkinointitehtäviin, sekä huolehtia varaston ylläpidosta. Samasta mapista löytyi säilyttämäni ilmoitus työpaikasta, jossa oli juuri noita tehtäviä ja liuta muita, mutta millään rivillä ei mainittu siivoamista, ellei sitten tuosta "toimistonhoito ja toimistotarvikkeiden tilaaminen" voi joku saada semmoisen käsityksen. Mulla ei ainakaan käynyt mielessäkään työtä hakiessa.
Mutta onko tuolla kaikella mitään merkitystä? Kun eikö se olekaan niin, että irtisanominen tai irtisanoutuminen koeajan sisällä ei vaadi mitään perusteita? Olenkos käsittänyt ihan väärin...
Jos ne siellä duunissa on järkeviä, ne ehkä tämän viikonlopun yli mietittyään vilkasee sinne peiliin ja ehkä sitä työsopimustakin, mutta ei voi luottaa mihinkään ... :/Työsopparisi mukaan sinulle ei kuulu siivoaminen. Siitä olisi pitänyt mainita erikseen tai olla maininta "muut työnantajan määräämät työt".
Irtisanoutuminen ei vaadi mitään perusteita, kun kyseessä on koeaika. - 000000000000000000000000000...
tstohlö kirjoitti:
Työsopparisi mukaan sinulle ei kuulu siivoaminen. Siitä olisi pitänyt mainita erikseen tai olla maininta "muut työnantajan määräämät työt".
Irtisanoutuminen ei vaadi mitään perusteita, kun kyseessä on koeaika.lukea toimiston hoitamiseen vielä muutaman kahvikupin laittamisen astiapesukoneeseen tai vastaavaa, mutta en missään tapauksessa en alkaisi siivoamaan koko toimistoa.
Pysy kovana vaan....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232