Sairasloma

ay-jäsen

Kuuluuko se työnantajalle mitä teen sairaslomalla? Olin sairaslomalla reilun viikon, enkä tahtonut olla sitä yksin kotona, joten matkustin junalla miltei 400km päähän lapsuuden kotiini, jossa olinkin sitten kuin kokohoidossa ja valvonnassa. Tietenkin mainitsin tästä työnantajalleni hänen soittaessaan ja palattuani sain tietää hänen pohtineen muiden työntekijöiden kanssa kuinka lääkäri kirjoittaa sairaslomalle, mutta minä kuitenkin pystyn matkustamaan?!? Työnantaja tölväisi asian myös minulle, eikä ottanut kuuleviin korviinsakkaan kun koitin selittää että ihmisiä on paljon myös sellaisilla sairaslomilla, joilla pitää liikkua ja kuntoutua. Minullakin sairasloman suositteli lääkäri siksi, että lääkitys oli huumaava. Huvittavinta tässä on vielä se että Kela maksaa sairalomani, ei työnantajani.
Esimiehelläni on ollut tiedossa ihan alusta saakka diagnosi, sekä sama perustelu minkä lääkäri minulle kertoi(kerroin siis itse puhelimessa) josta esimieheni oli taas puhunut muille työntekijöille.

Sairaloman tarpeen kirjoitti meille määrätty oma työpaikkalääkäri, joten eikö tässä mielessä esimieheni aseta lääkärin ammattitaidon puutteelliseksi? Sairasloman syy oli kuitenkin ihan elimellinen, ei mikään musta tuntuu mielenterveysjuttu jonka voisi näytellä tai pitää tulkinnan varaisena?

Lisäksi Esimieheni lähetteli koko sairasloman ajan minulle tekstiviestejä joissa uhkaavaan ja kielteiseen sävyyn ilmoitti ettei mikään vakuutus korvaa minulle mitään, jos nyt minulle sattuu jokin onnettomuus kun olen sairaslomalla pois kotoa?!?

27

8227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klasdfjasdfk askäldf ölfaskälf

      Työntekijällä on oikeus olla sairaslomalla sairauden tai tapaturman vuoksi, jos se estää häntä tekemästä työtään. Sairaana ei koskaan tarvitse eikä pidä mennä töihin. Sinänsä sairaslomalla saa puuhailla mitä haluaa/pystyy ja olla missä haluaa. Hyvä vain että työpaikalla ei ole huumaantuneita ja että sairaasta joku huolehtii.

      Yksityisyyden suoja työelämässä on jonkin verran muuta elämää tiukempi. Terveystietojen suhteen laki on ehdoton: henkilön terveydentilaa kuvaavia tietoja saa käsitellä vain ne henkilöt joille se on ehdottoman tarpeellista, esim työpaikan vakuutuksia hoitavat. Nämä henkilöt täytyy määritellä etukäteen työpaikalla yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien kanssa. Muille niitä ei saa paljastaa. Ei edes sitä, että henkilö on sairaslomalla, diagnoosista puhumattakaan. Asiasta on Tetosuoja-lehden numerossa 3/2006 kattava aukeaman pituinen tietosuojavaltuutetun kannanotto. "Työnantajalla ei ole yleistä oikeutta kertoa, muulla tavoin ilmaista tai luovuttaa työntekijää koskevaa sairauspoissaoloa, sen syytä tai paluuupäivää muille työntekijöille ja kollegoille, vaikka tällainen tieto olisi kenties organisaatiossa yleisesti hyvä tietää. Jos joissakin yksittäisessä tilanteessa voidaan perustella, että kyseinen tieto on lain tarkoittamalla tavalla tarpeellinen, työantaja saa sitä käsitellä, esimerkiksi kertoa kollegalle tämän työtoverin saraspoissaolosta." (siis että on poissa, kollegalla ei voi kuvitella olevan lain tarkoittamaa tarvetta tietää syy)

      Tuo juttu, ettei vakuutus korvaa, on ihan puppua. Pomo on kyllä anteeksipyynnön velkaa.

      Teillä voisi esim suojeluvaltuuettu koittaa nostaa tietosuoja tietämyksen tasoa vaikka pyytämällä nähtäväkseen lain mukaisen määrittelyn siitä kuka saa käsitellä mitäkin tietoa ja varmistamalla samalla että ao henkilöt tietävät velvollisuutensa ja että koko henkilöstö tietää minkä verran kenellekkin kerrotaan. Meillä tehtiin juuri noin ja lörpöttely loppui.

      • puuhailla

        mitä lystää ja huvittaa. Syy, sairasloma on yleensä tarkoitettu toipumiseen, eikä sellaisen toiminnan harrastaminen, mikä saattaa haitata paranemista, ole sallittua. Tosin se sitten riippuu sairaudesta. Masennuspotilaan kannattaa yrittää elää mahdollisimman normaalia elämää, jotta masennus poistuisi. Kuumepotilaan taas ei ole syytä rynnätä pilkille tai hirvijahtiin heti lapun saatuaan.


      • adsjfakljsfdlkasdfasdf köljdf
        puuhailla kirjoitti:

        mitä lystää ja huvittaa. Syy, sairasloma on yleensä tarkoitettu toipumiseen, eikä sellaisen toiminnan harrastaminen, mikä saattaa haitata paranemista, ole sallittua. Tosin se sitten riippuu sairaudesta. Masennuspotilaan kannattaa yrittää elää mahdollisimman normaalia elämää, jotta masennus poistuisi. Kuumepotilaan taas ei ole syytä rynnätä pilkille tai hirvijahtiin heti lapun saatuaan.

        Vähän kumma kommentti. Joku siis haluaisi pitkittää sairauttaan ts ei haluaisi parantua mahdollisimman nopeasti. Aika kaukaa haettua.

        Tuolla periaatteella jos esim tupakointi hidastaa parantumista (vaikkapa keuhkosairaus kyseessä) sen voisi työnantaja kieltää. Mahtaisi olla tuolla perusteella irtisanonut työnantaja heikoilla raastuvassa. Kuulostaa aika kotikutoiselta väitteeltä, mihin pykäliin ennakkotapauksiin tms perustat tuon? Koskisiko tuo kielto vain säännöllistä työaikaa vai olisiko se ympärivuorokautista? Ei mene läpi, urbaani legenda.


    • ....

      Edelliseen vastaukseen lisäisin vielä seuraavaa:

      > Sinänsä sairaslomalla saa puuhailla mitä haluaa/pystyy ja olla missä haluaa.

      ... niin kauan kuin puuhailu ei heikennä tervehtymistä. Eli saat vaikka mennä Karibialle ottamaan aurinkoa sairaslomallasi, mikäli tervehtymisesi edistyy vähintään yhtä hyvin kuin ensisijaisessa potemispaikassa (yleensä koti).

      • kuullut

        on niitä kyllä annettu potkujakin sen vuoksi kun on sairaslomalla mennytkin ulkomaille reissaamaan


    • työsuojeluasiamies

      Kyseessähän on siis sairausloma. Ei sairasloma, sillä se viittaa loman sairauteen.
      Ja eihän se sairausloma ole mikään ULKONALIIKKUMISKIELTO. Jos pomosi kiukuttelee liikkumisistasi, niin voit ihan rauhassa sanoa, ettei kuulu hänelle. Säästä ihmeessä kaikki saamasi tekstiviestit. Niitä voit käyttää hyväksi seuraavissa palkkaneuvotteluissasi. Ja mikäli tulet irtisanotuksi, on tallessa kiistämätön näyttö työnantajaa vastaan...

    • työnantaja

      Jo on puhetta, kertoo yleisestä työntekijän vastuuttomuudesta ja älykkyysosamäärästä. Et tule saamaan töitä ainakaan meiltä. Jos oikeasti sairas niin haluaa toipua ilaman vippaskonsteja. Puheenvuoronne saa työnantajat olemaan varuillaan työntekijöiden suhteen. Hehän voivat tarkistaa poissaolot edelliseltä työnantajalta.

      • 9

        Poissaolojen tarkistamiseen edelliseltä työnantajalta ei ole mitään laillisia keinoja. Onneksi, sillä se vain johtaisi vääriin tulkintoihin. Ketjun tasan 4 vuotta sitten aloittanut on tehnyt ihan oikean ratkaisun yhdessä hoitavan lääkärin kanssa. Siinä se olisikin työnantaja ihmeissään vakuutusyhtiön kanssa, kun lääketokkurainen työntekijä aiheuttaa vahingon.


    • sattui

      onko työnanjalla oikeus kysellä tarkempia tietoja vapaa ajalla tapahtuneesta tapaturmasta työntekijältä josta tuli sairaslomaa vai riittääkö se tieto mikä lukee sairausloma lapussa työnantajalle--voiko työntekiä olla kommentoimatta lisää syistä jotka johti sairauslomaan vai onko työnanjalla lain mukaan oikeus tietää???

    • Siiri perhonen

      Ns. meillä, vaikka nollatuntilaisen kuumeessa maatessa ei saikkurahaa tai liksaa juokse, niin- ei pomo, vaan työkaveri pitää huolen puhelimella ettei saa sairastaa ja toipua rauhassa. Viimeksi kun 2 pv olin oikeasti kuumeessa, tuppautui tikusta asiaa tyyliin kotiinikin...
      Olen kerran tai 2 vuoteen jossain virustaudissa. Millä noilta vaan välttyisikin, että liksaa vois töis nauttia, ja ei ois ongelmia... En halua työkaveria enää kotii ni, en ovenrakoonkaan, kun sairastan, enkä puheluita pitkin kuumeista päivää.

    • 287523

      Oisit mennyt töihin ja ollut ihan huumaantuneen oloinen ja sanonut että okei tehdään sitten töitä ja oisit tehnyt vähän tahalleen kaikki päin persettä ja ollut töissä ihan poissa oleva ja tuijottanut vain eteesi. :D Ois pomo passittanu takas kotiin :D

    • Saikkua

      Aina samat tyypit sairaina kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
      Sairastelu kuuluu pitkälti tiettyjen ammattiryhmien ”tapoihin”.
      Saikkuilijat pettävät työkavereitaan, valehtelevat työyhteisölle ja jättävät työt muiden tehtäväksi.
      Eli saikkuilijoihin voi ja pitää suhtautua samalla asenteella: Ne ovat valehtelijoita, huijareita, luusereita.

    • onko.laillista

      Onko tietosuojalaki sairausloma-asioissa muuttunut koska meillä kyllä näkyy työvuorolistassa mm. kuka on sairauslomalla ja miten pitkään ja ukko kuin ukko saa katsottua vuorolistat milloin tahansa vapaasti ilman mitään henk.koht. kirjautumisia kun koneet on lähes aina auki.
      Kyseessä on yli sadan hengen työpaikka ja oikein HR-henkilö on talossa palkattuna joten luulisi tietotaidon olevan tässä asiassa olemassa.

      • Ei-ole-muuttunut

        Ei ole muuttunut.

        Esimies ei saa kertoa muille sairauksista, mutta voi kertoa poissalosta. Esimies, henkilöstöhallinto ja
        palkanlaskija tarvitsevan tiedon sairauspoissaolosta, mutta heidän tulee käsitellä tietoa luottamuksellisena.
        Poissaolevan työntekijän kanssa voidaan sopia mitä, miten ja kenelle sairaudesta tai sen kestosta kerrotaan. Lähde TTK kysymystä ja vastausta
        sairauspoissaoloista, terveydestä ja työkyvystä


      • onko.laillista
        Ei-ole-muuttunut kirjoitti:

        Ei ole muuttunut.

        Esimies ei saa kertoa muille sairauksista, mutta voi kertoa poissalosta. Esimies, henkilöstöhallinto ja
        palkanlaskija tarvitsevan tiedon sairauspoissaolosta, mutta heidän tulee käsitellä tietoa luottamuksellisena.
        Poissaolevan työntekijän kanssa voidaan sopia mitä, miten ja kenelle sairaudesta tai sen kestosta kerrotaan. Lähde TTK kysymystä ja vastausta
        sairauspoissaoloista, terveydestä ja työkyvystä

        Nähtävästi meillä firma sitten rikkoo lakia tässä asiassa aika railakkaasti, työvuorolistassa on oikein eritelty sairausloma, oma loma, pekkasvapaa, äitiys-/isyysloma, jne.
        Ilmeisesti pitäisi siis lukea vain "poissa" olipa syy mikä tahansa, ainakin työkavereille näkyvässä työvuorolistassa?
        Luulisi edes HR (Human Resource) henkilöiden tietävän tällaiset asiat... puhumattakaan työsuojeluvaltuutetusta sekä pääluottamusmiehestä.
        Nyt kuuluu aina juoruilua että "se ja se on taas saikulla", "sillä on varmaan 5-vuotissuunnitelma sairaslomille", "pitämättömiä sairaslomapäiviä" yms. paskanjauhamista selän takana...


      • Anonyymi
        onko.laillista kirjoitti:

        Nähtävästi meillä firma sitten rikkoo lakia tässä asiassa aika railakkaasti, työvuorolistassa on oikein eritelty sairausloma, oma loma, pekkasvapaa, äitiys-/isyysloma, jne.
        Ilmeisesti pitäisi siis lukea vain "poissa" olipa syy mikä tahansa, ainakin työkavereille näkyvässä työvuorolistassa?
        Luulisi edes HR (Human Resource) henkilöiden tietävän tällaiset asiat... puhumattakaan työsuojeluvaltuutetusta sekä pääluottamusmiehestä.
        Nyt kuuluu aina juoruilua että "se ja se on taas saikulla", "sillä on varmaan 5-vuotissuunnitelma sairaslomille", "pitämättömiä sairaslomapäiviä" yms. paskanjauhamista selän takana...

        Sen ilmoittaminen että henkilö on sairauslomalla ei tietenkään ole lain rikkomus. Ainoastaan syy sairauslomaan on . Pelkkä "poissa" aiheuttaisi työpaikoilla jo käytännönsyistä johtuen liikaa hämminkiä .


    • anonyymi_XYZ

      Olkaa hiljaa siitä mitä teette sairauslomalla. Kaikki kuitenkin käännetään päälaelleen ja käytettään myös tekosyynä, jos ja kun pitää taas väkeä vähentää. POMO EI OLE KAVERI. Kavereita ei ole myöskään kollegat, vaikka muka "työkavereina" esitetään. Selkäänpuukotus on yllättävän yleistä.

      • Anonyymi

        Työnantaja pystyy irtisanomaan kenet hyvänsä kun käyttää ulos maksamista eli maksaa irtisanomisajan palkan ilman työhöntulovelvoitetta . Se mitä sairaslomalla touhuaa kannattaa pitää omana tietonaan . Pojat kerto että ainakin kankitauti parani hyvin Kauko-Idän reissulla .


      • Anonyymi

        Ainakin E.P. T Ikosella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnantaja pystyy irtisanomaan kenet hyvänsä kun käyttää ulos maksamista eli maksaa irtisanomisajan palkan ilman työhöntulovelvoitetta . Se mitä sairaslomalla touhuaa kannattaa pitää omana tietonaan . Pojat kerto että ainakin kankitauti parani hyvin Kauko-Idän reissulla .

        Itse en kertonut mitä tein sairaslomalla kenellekään vaan työnantaja oli palkannut jonkun vakoojan stalkkaamaan minua kaupungilla vapaa-ajallani ja luvatta kuunteli minun vapaa-ajan puheluitani minun henkilökohtaiseen, vapaa-ajan puhelimeeni.


    • Anonyymi

      Kelan asiakkaiden suosikki lomakohteita ovat Somalia, Irak, Afganistan sekä Afrikan maat . Kelaan kannattaisi perustaa oma matkatoimisto käytännön syistä .
      Koskeeko sairauslomasäädökset kelan asiakkaita ?

    • Anonyymi

      Kyllä kuuluu. On paljon esimerkkejä kun ovat saaneet kenkää epäsopivasta käytöksestä saikulla. Ja matkustaminen on yksi syy.

      • Anonyymi

        Itse sain kenkää sairasloman viimeisen päivän iltana (aamulla töihin) kun kävin vapaa-ajalla treffeillä. Seuraavana päivänä potkut. Joten työnantajalle kuuluu kenen kanssa heiluttelee peittoa.


      • Anonyymi

        Kelan asiakkaat jos ovat matuja, reissaavat veronmaksajien piikkiin. Tuskin kukaan matuista on saanut KELASTA kenkää .


    • Anonyymi

      Mitä se työnantajalle kuuluu mitä sairas touhuaa,minäkin olin 7 viikkoa sairaslomalla kun pinne leikattiin kädestä,pari viikkoa siinä laskettelin turvotusta ja sitten rakensin kaverille autotallin loppuajalla.pitihän sitte pari viikkoa lisää lomaa pyytää lopuksi että kerkes vähän huilata.😄

      • Anonyymi

        Minä olisin aika surullinen, jos työnantajaa ei kiinnostaisi tekemiseni, olemiseni ja terveyteni pätkääkään.


    • Anonyymi

      Mites teillä noiden saikkulappujen kanssa?
      Itsellä on pari kertaa vuodessa kunnon kuume tai muuten vaan paha flunssa että en olisi työkuntoinen. Nykyään menen töihin sairaanakin koska meillä ei ole omailmoitusta käytössä ja terveyskeskuksessa aina suuttuvat ja alkavat valittamaan että nämä pitäisi hoitaa omailmoituksella.

      Onhan se nyt aika anaalista jonkun flunssan takia soitella terkkariin. Joskus sitä lappua ei saa puhelimitse vaan jotkut on sellaisia että pitää käydä näyttäytymässä että uskovat että on sairas.

      Viimeksi kun menin kunnon flunssassa töihin ja näkivät kyllä heti että olen sairas. Sanoivat että jää sairauslomalle. Sanoin että en sitten mene terkkariin vaan olen nyt kaksi päivää kotona sairauslomalla. Sanoivat että sitten ei tule palkkaa. En sitten jäänyt kotiin. Olisin voinut jäädä mutta tein sen ihan sen takia että näkevät kuinka typerää tuollainen saikkulappujen hakeminen on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe