Keuliminen polkupyörällä

H€MMO

En oikein osaa keulia polkupyörällä. Voisitteko neuvoa kun se näyttää hienolta ja itekki haluaisin osata :D

194

17647

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------

      Hommaa pyörääsi paksu ja tasainen takarengas. Semmonen slicksi maastopyörän rengas on kaikkein paras keulimiseen. Ja toisekseen kannattaa harjoitella tasapainoilemaan pyörällä esim. punaisissa valoissa odotellessa. Tasapaino on melko tärkeää. Takajarrujen kannattaa olla kunnossa, sillä tietyn pisteen jälkeen lentää selälleen, jollei saa jarrutettua takapäätä.

      • H€MMO

        Kiitos :)


      • ympäri

        Jos menee ympäri ni jaloilla vastaa jos kaatuu taakse ittellä meni vaan kerran ku en jaksanu lopettaa


      • veivaaja

        mutta jos mä vedän koulusta tullessa ilman käsiä jotain 200m







        hehe


      • teeeero

        Rengas voi olla millanen tahansa, itekki keulin mummiskalla kapealla renkaalla. Eikä pyörälläkäään ooo väliä.


      • 235dfdsfgd

        No voi vittu !! Ei kannata kysellä että millä pyörällä on paras keulia ku kannattaa keulii sillä pyörällä mikä tuntuu hyvältä ja millä vaihteella on hyvä keulia (jos vaihteita on pyörässä) Itse pystyn keulimaan jopolla nyt niin kaun kuin jaksan ja manuaalikin onnistuu ala-mäkeen. (ennätys n.100m manuaalis)


      • ilman käsiä
        veivaaja kirjoitti:

        mutta jos mä vedän koulusta tullessa ilman käsiä jotain 200m







        hehe

        Veto ilman käsiä ei ole mitään verrattuna vetoon käsillä. Kyyti on paljon parempaa.


      • -haluukeulii-

        mulla on kyllä muuten keuliminen hallussa muttaku ei oo mitää hyvää pyörää millä keulis..joten osaisitteko neuvoa millanen pyörän pitäis olla ?


      • oreishgwaieohg

        no mä en osaa mitää oon 12v ja keulin jotai 20m max ja sit ilman käsii menee kyl jotaa 3km


      • King Kong
        veivaaja kirjoitti:

        mutta jos mä vedän koulusta tullessa ilman käsiä jotain 200m







        hehe

        Ei oo ees paha mä ajan ilma noin 5km


      • eromitus
        235dfdsfgd kirjoitti:

        No voi vittu !! Ei kannata kysellä että millä pyörällä on paras keulia ku kannattaa keulii sillä pyörällä mikä tuntuu hyvältä ja millä vaihteella on hyvä keulia (jos vaihteita on pyörässä) Itse pystyn keulimaan jopolla nyt niin kaun kuin jaksan ja manuaalikin onnistuu ala-mäkeen. (ennätys n.100m manuaalis)

        Kanttiiks ostaa jopoo uuet renkaat tai ku mul on biltema paska maasto renkaat jopos ja en pääsekkö 5m keulii tai onks muit neuvoi ?


      • noin se onnistuu
        -haluukeulii- kirjoitti:

        mulla on kyllä muuten keuliminen hallussa muttaku ei oo mitää hyvää pyörää millä keulis..joten osaisitteko neuvoa millanen pyörän pitäis olla ?

        mieluite trek:in maastopyörä, tai ainaki ite tykkään ja vaikka trek onki kallis merkki ni siltä saa alennuksesta noin 600 vähä yli halvimmat pyörä joissa noin 24 vaihetta ja levarit älyttömän kevyt runko.. kalleimmat pyörät semmosen 60 tuhatta €... noissa trekeissä on esim bontragerin shimanon ja ihan trekin omia osia.. itellä semmonen trek alpha 4300, sillä on hyvä keulia ja se keuliminen siis onnistuu niin että kun alotat keulimise ni hiljanen vauhti pieni vaihe nostat stonggaa vähä ja polkaset kovaa eteen. jos menee yli ni ite ainaki vaa hyppään pois ja laskeudun kahelle jalalle


      • silee

        Mulla on leveä sliksi takakumi nii kyllä keulii


      • paskanaama3
        eromitus kirjoitti:

        Kanttiiks ostaa jopoo uuet renkaat tai ku mul on biltema paska maasto renkaat jopos ja en pääsekkö 5m keulii tai onks muit neuvoi ?

        Vittu mä en ees jopolla pääse 2m


      • 19321
        noin se onnistuu kirjoitti:

        mieluite trek:in maastopyörä, tai ainaki ite tykkään ja vaikka trek onki kallis merkki ni siltä saa alennuksesta noin 600 vähä yli halvimmat pyörä joissa noin 24 vaihetta ja levarit älyttömän kevyt runko.. kalleimmat pyörät semmosen 60 tuhatta €... noissa trekeissä on esim bontragerin shimanon ja ihan trekin omia osia.. itellä semmonen trek alpha 4300, sillä on hyvä keulia ja se keuliminen siis onnistuu niin että kun alotat keulimise ni hiljanen vauhti pieni vaihe nostat stonggaa vähä ja polkaset kovaa eteen. jos menee yli ni ite ainaki vaa hyppään pois ja laskeudun kahelle jalalle

        Vai että oikein 60 000€ hintainen maastopyörä, kerroppa mullekin!


      • jopolla pääsee
        paskanaama3 kirjoitti:

        Vittu mä en ees jopolla pääse 2m

        Jopolla itte paasen jotai 20m mut maastopyöräl vaik on painava runko ni menee se jotai 30-40m


      • Ei vai

      • reno poika
        -haluukeulii- kirjoitti:

        mulla on kyllä muuten keuliminen hallussa muttaku ei oo mitää hyvää pyörää millä keulis..joten osaisitteko neuvoa millanen pyörän pitäis olla ?

        Jos haet alle 500€ niin tällähetkellä alennuksessa insera reno jolla oon ite tykänny keulia


      • Anonyymi
        -haluukeulii- kirjoitti:

        mulla on kyllä muuten keuliminen hallussa muttaku ei oo mitää hyvää pyörää millä keulis..joten osaisitteko neuvoa millanen pyörän pitäis olla ?

        Ei oo väliä itekki osaan vasta keulia semmosella tunturi semmonen mini mut en oo oikein hyvä keulimaan


      • Anonyymi
        veivaaja kirjoitti:

        mutta jos mä vedän koulusta tullessa ilman käsiä jotain 200m







        hehe

        Joo joo älä kuseta


    • keulaa

      en tiijä onko tolla pyörällä hirveetä merkitustä mä ainakin saan keulittuu melkeen jokaisella pyörällä 100m

      • gewlis

        mä saa 800m.


    • hyvä keulija ;D

      keulumesessa tärkeintä on tasa painon hallitseminen
      olin itse ensinhuono(niinkuinkaikki yleensä) mutta nyt keulin se käykuin työstä T; 14v poika

      • yfgmfd

        Ja sen tasapainon jälkeen tulee vasta ne yhdyssanat.


    • keulia

      kyl itellä menee vähä päälle 200m keulilla semmosella 21-vaihteisella romulla..:D

      • takalaa

        Juu kyllä sitä tuloo keulittua ku koulusta tuloo jotta se tasapaino on kaikkein tärkein,ite keulin nykyisin n:300m putkeen


      • skxkxkal

        Mul kai menee 2m tai ympäri aina.


    • ostakaa

      Itse tuli 14v opeteltua pyöräilemään yhdellä renkaalla. sitten mopo ikä yllätti ja fillari ruostu varaston nurkalle. tuli kuitenkin vasta kokeiltua kuinka se eturengas vielä useamman vuoden tauon jälkeen pysyy ilmassa, niin pysyi se vähän päälle 5km, ottaa vain perseen päälle ja käsille se homma. puutuu nimittäin hanuri kun siinä kapealla satulalla koittaa keplotella. Olis hyvä KÄYTTÄMÄTÖN 26" maastopyörän rengas myynnissä!!! haha! :D

      • tipkeula

      • tipkeula

      • weeler

      • ja ahaa
        weeler kirjoitti:

        Ihan kohtuu hyvä mutta on monta jokka tekee paremmin...

        On monta parempaa, mutta sinä et kuulu niihin.


      • derbi x-treme

      • aajee

      • asdgejaskzl
        tipkeula kirjoitti:

        jos kiinnostaa oon jesse :D

        kuka se on kuka vetää endoo jalat tangon päällä??


      • ☺☻☺☻

        nii miten voi pitkään keulii pienel pyöräl mis eioo vaihteita tai sit oon 8v nii en jaksa nostaa ite isoo pyörääni ilmaan


      • tuleva dj

    • Kg.

      varokaa junii pojat

    • Ohramuikku

      Keulimiseen tarvitsee pyörän jossa on seuraavat ominaisuudet: riittävän alhainen vaihde (Esim. eturattaalla 1 vaihde ja takana, riippuen pakan koosta, joku 2 tai 3 vaihde), satula riittävän matalalla; jos penkki on liian korkealla, et voi liikuttaa polviasi sivusuunnassa. Polvien sivusuuntainen liike auttaa pitämään pyörän pystyssä.
      Keuliminen kannattaa aloittaa seisoaltaan, jotta saa riittävän voimakkaan ponnistuksen. samalla aloita polkeminen. Tämä on aluksi vaikeaa, mutta kärsivällisen harjoittelun jälkeen se onnistuu.
      Polvien tasapainottava liike kannattaa unhohtaa aluksi. Vasta kun pääset yli 5 m kannattaa harjoitella sitä. Takajarrun (siis ehdottomasti käsijarru!) toiminta pitäisi olla moitteetota. jarrullasi säätelet nopeuttasi ja varmistat, ettet kaadu taakse päin.
      Itse olen keulinut jo n. 6 vuotta ja se ei enää ole temppu eikä mikään. ennätys on noin 320 m (mittaamalla google earth:stä) Kun koittaa pituusennätystä, kannattaa mennä mahdollisimman lujaa, sillä perse puutuu varmasti ja käsiin alkaa sattua tietyn ajan kuluttua. Onnea harjoitteluun :D (pyöräni: Kona fire mountain deluxe 2008)

      • ikmiuhtfesrumo

        Ei oo pakko olla joku pien vaihe. itelläni on 24 vaihteinen pyörä ja alotan keulimisen jollai 10,11 ja pykällän siitä sitten pikkuhiljaa ylöspäin kaksneloselle ja niin keulii monta kilometriä.


      • kulumaaaaa

        Ei tosiaankaa tarvii olla pien vaihe ku keula nousee vaik eessä kolmosel ja takan vitosel...
        evot keulii pikku vaihteil...
        osaatteks te muute vetää kulmaa??
        Ite saan 12 o'clock :)


      • qwertyuiopåasdyt
        kulumaaaaa kirjoitti:

        Ei tosiaankaa tarvii olla pien vaihe ku keula nousee vaik eessä kolmosel ja takan vitosel...
        evot keulii pikku vaihteil...
        osaatteks te muute vetää kulmaa??
        Ite saan 12 o'clock :)

        Jaa mitennii evot keulii hitaasti? Yleensä niillä jotka keulii nopeesti ei ole tasapainoa... silloin teiän keulimen perustuu vauhtiin... mut sit on niitä jotka osaa mennä lujaa hallitusti..


      • thnbrtntr

        vittu oot paska jos oot keulinu 6v ja silti pääset vaan 320m ite oon keulinu jonku 2-3v ja menee nii paljo ku vaa jaksaa keulia


      • munapilluun ah ah
        kulumaaaaa kirjoitti:

        Ei tosiaankaa tarvii olla pien vaihe ku keula nousee vaik eessä kolmosel ja takan vitosel...
        evot keulii pikku vaihteil...
        osaatteks te muute vetää kulmaa??
        Ite saan 12 o'clock :)

        osaan 12clockkii vittu iha helpoo


      • kunkku2§
        kulumaaaaa kirjoitti:

        Ei tosiaankaa tarvii olla pien vaihe ku keula nousee vaik eessä kolmosel ja takan vitosel...
        evot keulii pikku vaihteil...
        osaatteks te muute vetää kulmaa??
        Ite saan 12 o'clock :)

        mäki saan 12 o,clock


    • Ohramuikku

      Ja hei vielä: renkaalla ei ihan oikeesti oo mitään merkitystä, kunhan sulla on se ja siin on kunnolla ilmaa sisällä.

      • ..

        Mun mielestä toi keskustelun aloittaja kyseli etät miten keulitaan, ei mistään pyöristä / renkaista! Elikkäs kaikki varmaa keulii sillee että polkasee ja nostaa keulaa.. Ja sitten ku se onnistuu nii alas vaa polkee eteen päi istueltaa.. Se on aluksi vaikeaa mutta kyllä sen oppii!


      • bomberi1
        .. kirjoitti:

        Mun mielestä toi keskustelun aloittaja kyseli etät miten keulitaan, ei mistään pyöristä / renkaista! Elikkäs kaikki varmaa keulii sillee että polkasee ja nostaa keulaa.. Ja sitten ku se onnistuu nii alas vaa polkee eteen päi istueltaa.. Se on aluksi vaikeaa mutta kyllä sen oppii!

        mun kaveri keulii 7000metrii tost vaa ja harjotellu 2 vuotta ite keulin 500 metrii ja harjotellu vuoden.


      • grgtgtyh
        bomberi1 kirjoitti:

        mun kaveri keulii 7000metrii tost vaa ja harjotellu 2 vuotta ite keulin 500 metrii ja harjotellu vuoden.

        olipas turha viesti!


      • huijai

        niinpä


      • DEEERbiiiiiiii
        bomberi1 kirjoitti:

        mun kaveri keulii 7000metrii tost vaa ja harjotellu 2 vuotta ite keulin 500 metrii ja harjotellu vuoden.

        vittu älä valehtele paska!!!!!!!!!!


      • ☺☻☺☻
        .. kirjoitti:

        Mun mielestä toi keskustelun aloittaja kyseli etät miten keulitaan, ei mistään pyöristä / renkaista! Elikkäs kaikki varmaa keulii sillee että polkasee ja nostaa keulaa.. Ja sitten ku se onnistuu nii alas vaa polkee eteen päi istueltaa.. Se on aluksi vaikeaa mutta kyllä sen oppii!

        kiva oon kokeillu tota onistuu 7metrii


      • kari14
        bomberi1 kirjoitti:

        mun kaveri keulii 7000metrii tost vaa ja harjotellu 2 vuotta ite keulin 500 metrii ja harjotellu vuoden.

        Millä pyörällä?


    • foobar

      Ainakin yksi ohjesivu löytyy osoitteesta http://www.keuliminen.kk4.fi/

      Näyttää olevan vielä hieman keskeneräinen, puuttu mm. joitain artikkeleita. Mutta ehkä sieltä jotain löytää!!

    • ccv

      no harjoittele.ei kukaan oo keulija syntyes

      • seksikepukka

        Joo, keuliminen kannattaa toki alottaa vaan keulan ylös nostamisesta... sitten kun alat oppia jo keulimaan pitempään voit aloittaa (manutuksen=manuaali) joten voit hallita pyörän sen ympäri heittäessä painamalla jarrua varovasti mutta ei liian vähänkään koska muuten käy riksrakspoks ai mun beba... sitten kun alat hallita sitä nii vaan ala mäkeen manuttamaan ja hauskaa on ;)


      • jepulistavaan
        seksikepukka kirjoitti:

        Joo, keuliminen kannattaa toki alottaa vaan keulan ylös nostamisesta... sitten kun alat oppia jo keulimaan pitempään voit aloittaa (manutuksen=manuaali) joten voit hallita pyörän sen ympäri heittäessä painamalla jarrua varovasti mutta ei liian vähänkään koska muuten käy riksrakspoks ai mun beba... sitten kun alat hallita sitä nii vaan ala mäkeen manuttamaan ja hauskaa on ;)

        http://www.youtube.com/watch?v=QqSkrJFAnu8

        loistavaa, ammattiliikkeen kehumalla merkkipyörällä¨
        on sumpsit dhx:t, sht:t ja vaikka mitkä


    • duida

      olen ammattilais keulija ja tiedän joten kuuntele. 1.laitat tarpeeksi kevyelle vaihteelle 2. jos omistat dirtin tai mtb:n painat VÄHÄN takajarrua joka on käsijarru 3.nykäiset ja samalla polkaiset ja alat jatkaa siitä (jos) pyörä aikoo mennä ympäri painat vähän käsijarrua joka on toivottavasti takajarru. :D

      • tsuida

        eihän tos youtuubin videolla olleessa pyörässä ollut käsijarrua, taidat juksata vai onko toi
        optinen harha
        mitenköhän toi osas niin hyvin vaikkei ollut edes hiilarikeulaa.


      • NSHOLY
        tsuida kirjoitti:

        eihän tos youtuubin videolla olleessa pyörässä ollut käsijarrua, taidat juksata vai onko toi
        optinen harha
        mitenköhän toi osas niin hyvin vaikkei ollut edes hiilarikeulaa.

        jooo keulin holyl 200m


      • huiojai2
        NSHOLY kirjoitti:

        jooo keulin holyl 200m

        lol keulin 1km


      • ex kekettäjä
        huiojai2 kirjoitti:

        lol keulin 1km

        Ite keulin 2000 metrii (mitattu auton mittariin) ja se ei tuntunu oikein missään!
        Tylsää on koko paska, en tajua miten sitä jaksaa tehdä jos sen osaa silleen että ajaa vaan...


    • kekee:)

      minä ainakin rupean keulimaan istuiltaan ja piän etu sormea koko ajan jarru kahvalla kun vain vetäsee tarpeeks kovasti ja polkasee nii kyllä se keula nousee 21 tai 24 vaihteisella pyörällä voi ensiks vaikka keulia 1 tai 2 vaihteelle kun opettelee säätää satulan silleen että polvi on vähän koukussa oma enkka on noin 800metriä

      • Keulija

        Jos satula on tarpeeks korkeel (itellä sillee että kengä kärjet osuu maaha) Ja sit sen satulan pään pitäs osattaa alas, niin et tipu satulasta. Seisaaltaa vaan alotat, sit istuultee ja melkee kokoajan nostat keulaa.. Tietty jos se menee ympäri nii paina takajarruu, joka on käsijarru... ;D Ja paljo harjotteluu


    • bmx

      sopivan kokoisella bmx:ällä on mun mielestä paras keulia ja tehä muita temppuja.jos käy niin että vetää ympäri ja tippuu selälleen ei satu niin paljoo ku bmx on nii matala eli lyhyt tippumismatka ja bmx on nii kevyt nii ei satu nii paljon jos tulee päälle ku keulii :D

      • --------------------

        Mun keulimis enkka on täl hetkel 1,2km. Yhel käel menee joku 100m tai jtn ja sit ympyröitä on menny 9.


      • pmw
        -------------------- kirjoitti:

        Mun keulimis enkka on täl hetkel 1,2km. Yhel käel menee joku 100m tai jtn ja sit ympyröitä on menny 9.

        Siitä on hyvä alkaa! Sitten voinemme sanoa että on keulintataitoa kun ei tarvitse sanoa paljonko on ennätys, mutta reeniä reeniä vaan.

        Pääasia että itsellä on hauskaa keuliessa.


      • keulija1005048321
        -------------------- kirjoitti:

        Mun keulimis enkka on täl hetkel 1,2km. Yhel käel menee joku 100m tai jtn ja sit ympyröitä on menny 9.

        mul on 28tuuman pyörä semmone jopoo muistuttava nii mun enkka on sil 2kmh ja sit mul on bmx 18tuuman ha sil lähtee 150m ja kulmaa lähtee 10clcok jaa vielä on 21 vaihteine bilteman paska keulin sil vähä yl 5kmh ja seisoileen lähtee vaa bmx:äl 112m ei siin muut ja mä alotin keulimisen 7v ja oon ny 16v ja ku alotin keulii keulin 20tuumasel kuwaharal ja aloti seisaalee ja vuoden kun olin harjotellu lähti jo 14m et ei muut heip...


      • pmw
        keulija1005048321 kirjoitti:

        mul on 28tuuman pyörä semmone jopoo muistuttava nii mun enkka on sil 2kmh ja sit mul on bmx 18tuuman ha sil lähtee 150m ja kulmaa lähtee 10clcok jaa vielä on 21 vaihteine bilteman paska keulin sil vähä yl 5kmh ja seisoileen lähtee vaa bmx:äl 112m ei siin muut ja mä alotin keulimisen 7v ja oon ny 16v ja ku alotin keulii keulin 20tuumasel kuwaharal ja aloti seisaalee ja vuoden kun olin harjotellu lähti jo 14m et ei muut heip...

        Kun keulin kulmaa, mistä mittaat kulman asteluvun? Renkaiden asennosta, rungon yläpalkin asennosta vai mistä?

        Jos esim. on pitkä joustokeula, on vaikeampi saada suurta kulmaa kun lyhyellä jäykkäkeulalla.


      • pmw
        pmw kirjoitti:

        Kun keulin kulmaa, mistä mittaat kulman asteluvun? Renkaiden asennosta, rungon yläpalkin asennosta vai mistä?

        Jos esim. on pitkä joustokeula, on vaikeampi saada suurta kulmaa kun lyhyellä jäykkäkeulalla.

        Siis tarkoitin kun keulit kulmaan.


      • keulija
        pmw kirjoitti:

        Siis tarkoitin kun keulit kulmaan.

        Se mitataan renkaiden asennosta, kun maa on _ ja renkaiden navat suhteessa maahan |, on "klo 12"


      • Anonyymi
        keulija1005048321 kirjoitti:

        mul on 28tuuman pyörä semmone jopoo muistuttava nii mun enkka on sil 2kmh ja sit mul on bmx 18tuuman ha sil lähtee 150m ja kulmaa lähtee 10clcok jaa vielä on 21 vaihteine bilteman paska keulin sil vähä yl 5kmh ja seisoileen lähtee vaa bmx:äl 112m ei siin muut ja mä alotin keulimisen 7v ja oon ny 16v ja ku alotin keulii keulin 20tuumasel kuwaharal ja aloti seisaalee ja vuoden kun olin harjotellu lähti jo 14m et ei muut heip...

        Mul on kuwahara


    • ☺☻☺☻

      mä teen näi otan vähä vauhtii ja nykäsen keulan pystyyn ja alan polkee oon itekki huono keulii ennätys 7metrii manuaalil 2metrii

      • keuia10x100ragfrkh

        oot sit aika paska no enhän mäkään saanu mun 18tuumasel vedettyy 7v ku 5metrii nyt vedän yhel pyöräl 18metrii ja oon 9


      • pmw
        keuia10x100ragfrkh kirjoitti:

        oot sit aika paska no enhän mäkään saanu mun 18tuumasel vedettyy 7v ku 5metrii nyt vedän yhel pyöräl 18metrii ja oon 9

        Ei pidä olla noin negatiivinen. Jokainen oppii ja kehittyy omaa tahtiaan, rungon koko ei vaikuta keulimiseen kovinkaan radikaalisti ellei mennä aivan ääripäihin.


      • ☺☻☺☻
        keuia10x100ragfrkh kirjoitti:

        oot sit aika paska no enhän mäkään saanu mun 18tuumasel vedettyy 7v ku 5metrii nyt vedän yhel pyöräl 18metrii ja oon 9

        no vittu osaan mä ny enemmän ku sä katos nyt lähtee jo 24vaihteisel vittu yli1000metrii eli 1kilsa ja semmost manuaalii tasasel 30-40 metrii ala mäes jotai80-90


      • pmw
        ☺☻☺☻ kirjoitti:

        no vittu osaan mä ny enemmän ku sä katos nyt lähtee jo 24vaihteisel vittu yli1000metrii eli 1kilsa ja semmost manuaalii tasasel 30-40 metrii ala mäes jotai80-90

        Keuliminen ei ole kilpailu missä verrataan kumpi on parempi. Tärkein on oma suoritus. Tärkeintä on kehittyä omaan tahtiin ja tehdä mitä haluaa.

        Mutta junttina suomalaisena silti vastaan haasteeseen sanomalla että:

        - En tiedä kuinka pitkälle keulin, mutta sen tiedän että kunto loppuu ennemmin kuin keula laskee
        - En tiedä kunka pitkälle menee manuaali, mutta aiemmin loppuu vauhti kun keula tippuu.

        Sen ainakin tiedän että tampereen lukonmäki menee alas helposti, se on 400 metriä pitkä.


    • keulija=)

      senku nostat keulan ja annat mennä vaa =) ite pitäs löytää jostaa joku hyvä pyörä keulii ku vanha on vähä jo vanha...

      • niimpä...

        sama juttu ! sanoppas jos jostaan löytyy joku :D


      • Kege
        niimpä... kirjoitti:

        sama juttu ! sanoppas jos jostaan löytyy joku :D

        Yleensä sellasella kohtalaisen pienellä pyörällä on hyvä startata, nimittäin sellasilla oppii todellakin sen tasapainon, koska pikkupyörät saattaa lentää herkästi ympäri joten siinä saa olla varovainen. Sitten kun alkaa minipyöräkeuliminen sujua, voipi siirtyä sitten niihin omiin peruskokosiin pyöriin ja niillä tesmiä. Jos ei onnaa, just practice. ^^


      • Maailman paskoin keu
        Kege kirjoitti:

        Yleensä sellasella kohtalaisen pienellä pyörällä on hyvä startata, nimittäin sellasilla oppii todellakin sen tasapainon, koska pikkupyörät saattaa lentää herkästi ympäri joten siinä saa olla varovainen. Sitten kun alkaa minipyöräkeuliminen sujua, voipi siirtyä sitten niihin omiin peruskokosiin pyöriin ja niillä tesmiä. Jos ei onnaa, just practice. ^^

        Meitsi on paskin. Ennätys 11 o' clock ja 5 m


    • Kulmaa

      Keuliminen on mukavaa, kannattaa todellakin harjotella ;) Mut varaudu että pyöräsi tulee hajoamaan jollain tavalla kuin harjottelet, koska ainaki yhen kerra kaadut kunnolla harjotteluvaiheessa :) Renkaalla ei ole oikein väliä (itse vedän normaalilla kapealla maastorenkaalla yli 5km putkeen)... Kapeampi rengas on paljon parempi esim. circlen pyörittämiseen! Mut ei se rengas saa olla liian kapee.. oisko mulla 52 ? Niin ja sit satula alas nii voi tasapainotella polvia heiluttelemalla! Ja viel yks juttu, takajarru sellaseks et ottaa melkeen heti ku painaa sitä ja tehokkaasti, niin saat nopeest käytettyy jarrua etkä varmast mene ympäri !! :) Onnee harjottelulle, se on vaivan arvosta!

      • PASKA KEULIJA

        Oon nyt harjotellu vähä päälle 2 vuotta, mutta se keula ei pysy edes yhtä metriä ainakun nostan se laskeutuu tai kallistuu sivulle olen koittanut näitä keulan kääntämistä tasapainon pitämiseksi ym. mutta se ei vain pysy ja ainakun koitan saada sen tasapainopisteeseen menee vain yli tai kallistuu.


      • Keulija-Kale
        PASKA KEULIJA kirjoitti:

        Oon nyt harjotellu vähä päälle 2 vuotta, mutta se keula ei pysy edes yhtä metriä ainakun nostan se laskeutuu tai kallistuu sivulle olen koittanut näitä keulan kääntämistä tasapainon pitämiseksi ym. mutta se ei vain pysy ja ainakun koitan saada sen tasapainopisteeseen menee vain yli tai kallistuu.

        Vartalosi paino on todennäköisesti liian edessä. Silloin keula putoaa helposti alas tai menee toisaalta ympäri koska tasapainoa yrittää pitää kiihdyttämällä. Oikea vartalon painopiste on reilusti satulan takana takarenkaan päällä ja keula melko korkealla. Helpoiten pääset oikeaan asentoon kuin et kisko tangosta ylöspäin vaan siirrät ensin varatalosi reilusti satulan taakse samalla mennen "linkkuun" ja painat sekä jaloilla että käsillä pyörää eteenpäin reippaalla liikkellä. Silloin keula nousee ylös ihan itsestään ilman mitään nykäisyjä ja vartalo on valmiiksi riittävän takana. Siitä sitten tasapainoa hakemaan kun keula on noussut ylös.


      • PASKA KEULIJA
        Keulija-Kale kirjoitti:

        Vartalosi paino on todennäköisesti liian edessä. Silloin keula putoaa helposti alas tai menee toisaalta ympäri koska tasapainoa yrittää pitää kiihdyttämällä. Oikea vartalon painopiste on reilusti satulan takana takarenkaan päällä ja keula melko korkealla. Helpoiten pääset oikeaan asentoon kuin et kisko tangosta ylöspäin vaan siirrät ensin varatalosi reilusti satulan taakse samalla mennen "linkkuun" ja painat sekä jaloilla että käsillä pyörää eteenpäin reippaalla liikkellä. Silloin keula nousee ylös ihan itsestään ilman mitään nykäisyjä ja vartalo on valmiiksi riittävän takana. Siitä sitten tasapainoa hakemaan kun keula on noussut ylös.

        mitäs tämä "tönääminen" kun istun satulassa kädet tangoilla ja jalat polkimilla, niin mites siitä lähen tönäämään ilman nykäsyjä?


      • Keulija Kale
        PASKA KEULIJA kirjoitti:

        mitäs tämä "tönääminen" kun istun satulassa kädet tangoilla ja jalat polkimilla, niin mites siitä lähen tönäämään ilman nykäsyjä?

        Pointti on juuri siinä että ET istu satulassa. Laske satula alas jotta pääset liikkumaan vapaammin pyörän päällä. Seiso polkimien päällä tasapainossa. Sitten työnnät itseäsi taaksepäin mennen samalla "linkkuun", jolloin olet lopulta selvästi satulan takana ja aika alhaalla takarenkaan päällä. Ei siis mitään nylkäisyjä vain tasainen liike taaksepäin.

        Katso vaikka video:
        http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_453205&v=VIqEoh5Arco&feature=iv

        Homma menee siinä aika nopasti mutta näet kyllä miten asento menee hyvin taakse takapyörän päälle hyvin helposti ilman mitään suurta ponnistusta.


      • PASKA KEULIJA
        Keulija Kale kirjoitti:

        Pointti on juuri siinä että ET istu satulassa. Laske satula alas jotta pääset liikkumaan vapaammin pyörän päällä. Seiso polkimien päällä tasapainossa. Sitten työnnät itseäsi taaksepäin mennen samalla "linkkuun", jolloin olet lopulta selvästi satulan takana ja aika alhaalla takarenkaan päällä. Ei siis mitään nylkäisyjä vain tasainen liike taaksepäin.

        Katso vaikka video:
        http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_453205&v=VIqEoh5Arco&feature=iv

        Homma menee siinä aika nopasti mutta näet kyllä miten asento menee hyvin taakse takapyörän päälle hyvin helposti ilman mitään suurta ponnistusta.

        Videossahan toi "luistattaa" pyörää eli ei polje antaa sen liusuu, kaikki kaverit jotka osaa keulii ei tee tommoisia epämääräsii trikkei, istuu satulassa ja hops, keula onkin ylhäällä, ja istuvat EDELLEEN satulassa.


      • PASKA KEULIJA
        PASKA KEULIJA kirjoitti:

        Videossahan toi "luistattaa" pyörää eli ei polje antaa sen liusuu, kaikki kaverit jotka osaa keulii ei tee tommoisia epämääräsii trikkei, istuu satulassa ja hops, keula onkin ylhäällä, ja istuvat EDELLEEN satulassa.

        http://www.youtube.com/watch?v=ZNLBKRpWt7w&feature=related Esim tuossakin se nostetaan ja poljetaan, tossa sun videossa keulaa pidettiin ylhäällä ja luistatettiin.


      • Keulija Kale
        PASKA KEULIJA kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=ZNLBKRpWt7w&feature=related Esim tuossakin se nostetaan ja poljetaan, tossa sun videossa keulaa pidettiin ylhäällä ja luistatettiin.

        Väännetään rautalangasta:
        On helpompi opetella keuliminen ensin niin että ei polje. Silloin voit keskittyä harjoittelemaan tasapainoa ja pyörän pitämistä suunnassa. Kun hallitset sen, voit tehdä saman polkien. Suoraan polkien harjoittelemalla homma on hankalampaa, varsinkin kun moni nostaa keluan nimenomaan polkaisun voimalla, eikä silloin saa välttämättä tasapainoa helposti oikeaksi koska nosto tehdään polkaisulla, ei vartalon painopisteellä, jonka kuitenkin on oltava oikea että tasapainossa pysytään.

        Itse sanoit että olet harjoitellut 2 vuotta etkä vieläkään osaa! Älä sitten vingu kun joku yrittää opettaa vaihtoehtoista ja helpompaa tapaa oppia...


      • keulija
        Keulija Kale kirjoitti:

        Väännetään rautalangasta:
        On helpompi opetella keuliminen ensin niin että ei polje. Silloin voit keskittyä harjoittelemaan tasapainoa ja pyörän pitämistä suunnassa. Kun hallitset sen, voit tehdä saman polkien. Suoraan polkien harjoittelemalla homma on hankalampaa, varsinkin kun moni nostaa keluan nimenomaan polkaisun voimalla, eikä silloin saa välttämättä tasapainoa helposti oikeaksi koska nosto tehdään polkaisulla, ei vartalon painopisteellä, jonka kuitenkin on oltava oikea että tasapainossa pysytään.

        Itse sanoit että olet harjoitellut 2 vuotta etkä vieläkään osaa! Älä sitten vingu kun joku yrittää opettaa vaihtoehtoista ja helpompaa tapaa oppia...

        Kaikilla pyörillä pystyy keulimaan ku harjoottelee, mummiskallaki ku vaan saa pyörän tarpeeksi ylähälle! Ite keulin jokasella pyörällä yli 150m ja hyvillä pyörillä 1000m ja oon harjotellu 2vuotta


      • PASKA KEULIJA
        Keulija Kale kirjoitti:

        Väännetään rautalangasta:
        On helpompi opetella keuliminen ensin niin että ei polje. Silloin voit keskittyä harjoittelemaan tasapainoa ja pyörän pitämistä suunnassa. Kun hallitset sen, voit tehdä saman polkien. Suoraan polkien harjoittelemalla homma on hankalampaa, varsinkin kun moni nostaa keluan nimenomaan polkaisun voimalla, eikä silloin saa välttämättä tasapainoa helposti oikeaksi koska nosto tehdään polkaisulla, ei vartalon painopisteellä, jonka kuitenkin on oltava oikea että tasapainossa pysytään.

        Itse sanoit että olet harjoitellut 2 vuotta etkä vieläkään osaa! Älä sitten vingu kun joku yrittää opettaa vaihtoehtoista ja helpompaa tapaa oppia...

        Videossa keulii manuaalil, onko väliä kun itsellä on vaihteet?


      • PASKA KEULIJA
        Keulija Kale kirjoitti:

        Väännetään rautalangasta:
        On helpompi opetella keuliminen ensin niin että ei polje. Silloin voit keskittyä harjoittelemaan tasapainoa ja pyörän pitämistä suunnassa. Kun hallitset sen, voit tehdä saman polkien. Suoraan polkien harjoittelemalla homma on hankalampaa, varsinkin kun moni nostaa keluan nimenomaan polkaisun voimalla, eikä silloin saa välttämättä tasapainoa helposti oikeaksi koska nosto tehdään polkaisulla, ei vartalon painopisteellä, jonka kuitenkin on oltava oikea että tasapainossa pysytään.

        Itse sanoit että olet harjoitellut 2 vuotta etkä vieläkään osaa! Älä sitten vingu kun joku yrittää opettaa vaihtoehtoista ja helpompaa tapaa oppia...

        Äskön tossa BMX:ällä pyöräilin, laitoin jalat takatapeille ja yllätyin kun onnistuin luistattamaan keulaa jopa 2m, sittenkun koitin toisella 20" pyörällä joka on 2x kevyempikin kun BMX, niin ei noussut keula, mietin vain että miten saisin siirrettyä painopistettä taaksepäin samanlailla kun jalat jalkatapeilla?


      • lollollollol
        PASKA KEULIJA kirjoitti:

        Äskön tossa BMX:ällä pyöräilin, laitoin jalat takatapeille ja yllätyin kun onnistuin luistattamaan keulaa jopa 2m, sittenkun koitin toisella 20" pyörällä joka on 2x kevyempikin kun BMX, niin ei noussut keula, mietin vain että miten saisin siirrettyä painopistettä taaksepäin samanlailla kun jalat jalkatapeilla?

        Ei kantsi millää pikku vaihteil keulii! otatte vaa kunnon vaihtee ja vauhtii ja nykäset se keula ilmaan nii kyl kulmat lähtee...
        ps saan yli 12 o'clock kulumaa


      • pmw
        PASKA KEULIJA kirjoitti:

        Videossahan toi "luistattaa" pyörää eli ei polje antaa sen liusuu, kaikki kaverit jotka osaa keulii ei tee tommoisia epämääräsii trikkei, istuu satulassa ja hops, keula onkin ylhäällä, ja istuvat EDELLEEN satulassa.

        Keulan nostaminen on enemmän taito- kuin voimalaji.
        Jos satula on matalalla ei jalat saa tarpeeksi voimaa keulan nostamiseen. Käsillä keulaa ei nosteta, vaan jaloilla. Voimakas polkasu ja reipas nosto ohjaustangosta, ei riuhtasu.

        Se että nostaako keulan seisoviltaan vai istuviltaan, on täysin mielipidekysymys.
        Monet saa paremman voiman kun nostavat seisoviltaan, kuten minä teen.


      • pmw
        lollollollol kirjoitti:

        Ei kantsi millää pikku vaihteil keulii! otatte vaa kunnon vaihtee ja vauhtii ja nykäset se keula ilmaan nii kyl kulmat lähtee...
        ps saan yli 12 o'clock kulumaa

        Polkeminen kannattaa alussa. Polkeminen nimittäin pitää tasapainoa paremmin pituuttaissuunnassa.
        Sivuttaistasapaino on huterampi jos et polje ollenkaan. Polkemisessa on vaarana se, että pyörä menee ympäri ja henkilö on selällään. Tällöin kannattaa mennä loivaan ylämäkeen keulimaan. Vauhti ei kiihdy eikä tarvitse stressata jarrun opettelua.

        Liian pientä vaihdetta ei kannata ottaa, silloin polkeminen menee sotkemiseksi ja tasapaino katoaa sekä polkasut ovat niin järeitä että keula pomppii ylös-alas. Otat semmoisen vaihteen millä polkisit normaalisti vain eteenpäin, rauhalliseen tahtiin. Ei liian iso, ei liian pieni.


      • 11 O'clock
        lollollollol kirjoitti:

        Ei kantsi millää pikku vaihteil keulii! otatte vaa kunnon vaihtee ja vauhtii ja nykäset se keula ilmaan nii kyl kulmat lähtee...
        ps saan yli 12 o'clock kulumaa

        ollaan monesti kaverin kans kokeiltu että tuleeko 12 o'clock ehkä pari kertaa onnistunu tosin pää aivan jalkojen välissä ja just painettu jarrut pohjaan ennen kuin menny ympäri.

        Yli 12 O'clocki kuulostaa vähän uskomattomalta sillä kerran kun yritin pelkkää 12 O'clockia (pyörän etu ja taka-akseli täysin suorassa pystylinjassa) asfaltilla. En saanut enää jarruilla pyörää oikein alas ja pito lähti ja meni ympäri. Rengas meni siis sutiin kun löin jarrua kulman ollessa täysin 90 astetta. vieläpä asfaltilla.

        Niin joo onnhan se mahdollista jos on vähän "tussut" renkaat eli painetta vähän, pitoa paljon ja pää jalkojen välissä /tai sitten seisaaltaan nokka niin pitkällä edessä kuin mahdollista :D.


      • pmw
        11 O'clock kirjoitti:

        ollaan monesti kaverin kans kokeiltu että tuleeko 12 o'clock ehkä pari kertaa onnistunu tosin pää aivan jalkojen välissä ja just painettu jarrut pohjaan ennen kuin menny ympäri.

        Yli 12 O'clocki kuulostaa vähän uskomattomalta sillä kerran kun yritin pelkkää 12 O'clockia (pyörän etu ja taka-akseli täysin suorassa pystylinjassa) asfaltilla. En saanut enää jarruilla pyörää oikein alas ja pito lähti ja meni ympäri. Rengas meni siis sutiin kun löin jarrua kulman ollessa täysin 90 astetta. vieläpä asfaltilla.

        Niin joo onnhan se mahdollista jos on vähän "tussut" renkaat eli painetta vähän, pitoa paljon ja pää jalkojen välissä /tai sitten seisaaltaan nokka niin pitkällä edessä kuin mahdollista :D.

        Muista myös että etuhaarukan pituus vaikuttaa tässä tapauksessa radikaalisti kulman jyrkkyyteen.


      • wheelie bomber
        11 O'clock kirjoitti:

        ollaan monesti kaverin kans kokeiltu että tuleeko 12 o'clock ehkä pari kertaa onnistunu tosin pää aivan jalkojen välissä ja just painettu jarrut pohjaan ennen kuin menny ympäri.

        Yli 12 O'clocki kuulostaa vähän uskomattomalta sillä kerran kun yritin pelkkää 12 O'clockia (pyörän etu ja taka-akseli täysin suorassa pystylinjassa) asfaltilla. En saanut enää jarruilla pyörää oikein alas ja pito lähti ja meni ympäri. Rengas meni siis sutiin kun löin jarrua kulman ollessa täysin 90 astetta. vieläpä asfaltilla.

        Niin joo onnhan se mahdollista jos on vähän "tussut" renkaat eli painetta vähän, pitoa paljon ja pää jalkojen välissä /tai sitten seisaaltaan nokka niin pitkällä edessä kuin mahdollista :D.

        kun rupesin s marketin pihas keulii ajattelin että vois kokeilla kulmaa ja kun yritin kulmaa niin oisin saana 13clokin mutta ei pito riittäny enkä käytä kypärää nii vittu kaavuin selällee maaha ja melkei pää osu :=) nii olimpa siinä sit nolona:=)


      • kewlijä
        pmw kirjoitti:

        Keulan nostaminen on enemmän taito- kuin voimalaji.
        Jos satula on matalalla ei jalat saa tarpeeksi voimaa keulan nostamiseen. Käsillä keulaa ei nosteta, vaan jaloilla. Voimakas polkasu ja reipas nosto ohjaustangosta, ei riuhtasu.

        Se että nostaako keulan seisoviltaan vai istuviltaan, on täysin mielipidekysymys.
        Monet saa paremman voiman kun nostavat seisoviltaan, kuten minä teen.

        no siis se satula voi olla vaikka ihan niin matalalla kuin sen saa ja sittenkin on helppoa nostaa keula kunhan vaan reenaa tarpeeksi. ja se tosiaankin on taitolaji ja sen voi tehdä ihan polkasemalla ja nykäsemällä tai sitten vaan nykäsemällä sillailla että koko ropalla tietysti mutta kannattaa käyttää molempia tyylejä koska jos on vauhtia niin paljon että polkemalla ei pysty keulaa nostamaan niin voi vaan nykästä ja manutella alas mäkeä ja sitten hiljennetään vauhti jarrulla ja jos taas onn päinvastoin niin sitten vaan pientä vaihetta ja polkasee niin johan nousee.


    • AAaaAAaa+p

      Ekaks harjottele paljon ja sit siihen tarvii vähä voimaa B) Ja viel hyvän tasapainon Olin vaa jonku metrin keulija mut nyt lähtee se 100metriiki

      • hallitsee jo

        630m meni yhtenä iltapäivänä reppu selässä ja koulukengät jalassa. Ylämäet oli helppoja (tosin vie voimia)mutta alamäet on vaikeimpia kun vauhti vain kiihtyy (vie voimia vielä enemmän kuin ylämäet) ja täytyy ottaa hieman liikaa kulmaa ja jarruttaa keulat pystyssä sitte taas keula tipahtaa liian alas ja joutuu henkihieverissä polkemaan sen pikkuvaihteella pyörän kiihtyessä ylös:)
        Eihän tuo mikään kova tulos mutta voimat siinä menee kun joutuu polkemaan niin pitkästi ja kädet alkaa väsymään (sarvet tuntuu painavan aika helkatin paljon kun on keulinut sen puoli kilsaa) se tulos oli pikkuvaihteella mutta isommalla voi polkea kovempaa ja pidemmästi, mutta tasapainottelu on haastavampaa.

        Pitää alkaa endottamista ja muita temppuja harjoittemaan endo 360 se on näppärä temppu XD


      • OK Keulija
        hallitsee jo kirjoitti:

        630m meni yhtenä iltapäivänä reppu selässä ja koulukengät jalassa. Ylämäet oli helppoja (tosin vie voimia)mutta alamäet on vaikeimpia kun vauhti vain kiihtyy (vie voimia vielä enemmän kuin ylämäet) ja täytyy ottaa hieman liikaa kulmaa ja jarruttaa keulat pystyssä sitte taas keula tipahtaa liian alas ja joutuu henkihieverissä polkemaan sen pikkuvaihteella pyörän kiihtyessä ylös:)
        Eihän tuo mikään kova tulos mutta voimat siinä menee kun joutuu polkemaan niin pitkästi ja kädet alkaa väsymään (sarvet tuntuu painavan aika helkatin paljon kun on keulinut sen puoli kilsaa) se tulos oli pikkuvaihteella mutta isommalla voi polkea kovempaa ja pidemmästi, mutta tasapainottelu on haastavampaa.

        Pitää alkaa endottamista ja muita temppuja harjoittemaan endo 360 se on näppärä temppu XD

        Ei ole helpompi keulia polkematta. Mä opin ihan polkasun voimalla. Nyt keulin polkasun voimalla noin 250 m. ylämäet on kyllä tosi helppoja.


      • pmw
        OK Keulija kirjoitti:

        Ei ole helpompi keulia polkematta. Mä opin ihan polkasun voimalla. Nyt keulin polkasun voimalla noin 250 m. ylämäet on kyllä tosi helppoja.

        Jep, polkeminen on todellakin kannattavaa. Tasapainottaa keulimista, pelkkää fysiikkaa.


    • ylästönkeulijapoika

      Elikkäs, pyörä:
      Alottaessa paras pyörä on se mihi on tottunu. Käsijarrullinen, jalkajarru on paljon vaikeampi oppia.
      Takapyörän leveydellä tuskin on suurtakaa merkitystä, mut sen muodolla että onko se kulmikas vai pyöreäreunainen on tosi iso merkitys kääntymiseen ja suuntavakauteen.
      Satulaa ei kannata laittaa ihan alas tai ihan ylös, liian alhaalla pyörä on tosi raskas saada nostettua ylös ja liian korkeen satulan kans keulaa on vaikee pitää ylhäällä.
      Takajarrun kannattaa olla suht tehokas, silleen että sen saa aina lukittua jos meinaa mennä ympäri, alussa sillä ei oo mitään väliä vaikka keula tippuis aina ku koskee jarruun (siihen jarruun tottuu kyllä kun harjottelee).
      Vaihteiden määrällä ei oo merkitystä, yks vaihteisellakin on hyvä keulia kunhan vaan on sopiva vauhti.
      Sitten vielä jos nuoremmalla väellä on niitä "sarvia" tangon päissä, niistä ei IKINÄ pidetä kiinni keuliessa!

      Sitte ite tilanteeseen...
      Ekana huomasin et tässä keskustelussa on toooosi paljon virheellistä tarinaa, siitä miten olis helpointa saada se keula ylös ja pidettyä ylhäällä.

      1. Vähän/tarpeeks vauhtia! Kevyttä hölkkä- tai juoksuvauhtia, pyörästä riippuen. Paikaltaa keulimaa lähtemine on huomattavasti vaikeempaa ja opettelu vaiheessa täysin turhaa. Vauhdista ja vaihteista on mahdoton sanoa, ne pitää jokaisen sovittaa itse.

      2. Istuvilteen! Seisoen voi saada sen keulan helpommin ylös, mut istumaan siirtyessä ruumiin painopiste muuttuu niin paljo että sitä keulaa on vaikee pitää hallinnassa jos ei osaa jarrua käyttää. Vielä jos vetää seisovilteen ympäri niin siitä tippuu aika korkeelta:D

      3. Kädeet vähän koukkuun ja sit nykäsy ja polkasu täysin samaan aikaan! Nykästessä (ja aina keuliessa) kannattaa olla vähintää kaks sormea takajarrulla, että sitä saa painettua heti kun on tarve.

      4. Harjottelua, harjottelua, harjottelua..! Sit jos tuntuu vieläkin mahottomalta saada keula ylös niin säädetään satulaa sopivampaa kohtaa.

      5. Sitten kun keula alkaa nousemaan, alotetaan harjottelee jarrun käyttöä: Keulan kun on saanu nostettua niin jatketaan polkemista kokoajan, sitä ei tarvii lopettaa jarrua painettaessa, niitä voi tehdä samaan aikaan. Polkeminen lisää todella paljon suuntavakautta ja sitäkautta helpottaa keulimista.

      6. Kun 1-2m on päässy eteenpän (tai heti keulaa nostaessa), aletaan ottamaan tuntumaa siihen jarruun: pieni painallus alussa, tai jos meinaa mennä ympäri ni enemmän. Tässä vaiheessa meno on varmasti todella nykivää, kunnes tajuaa, ettei sitä pyörää tarvii kokoaikaa henkihievereissä polkea!=D Sitä polkemista voi hidastaa, jolloin ei tarvii jarruakaan niin voimakkaasti painaa, mutta, jos polkemisen lopettaa kokonaan, vastaa pyörä jarruun aivan eri tavalla, ja aloittelevalla eturenkaan säästäjällä putoaa keula heti seuraavalla jarrun painalluksella. Eli polkekaa mielummin sitä jarrua "vasten" kun että lopettaisitte sen kokonaan.

      7. Jarrun käyttö on koko homman idea! Siinä ei oo mitään hienoa et osaa keulia 10m käyttämättä jarrua. Kun sen jarrun käytön opettelee heti niin pääsee myöhemmin paljon helpommalla, ja säästyy todella monilta kaatumisilta.

      8. Siinä vaiheessa kun osaa käyttää edes jotenkin jarrua, alkaa huomaamaan että se keulimis "ennätys" alkaa pitenemään huomattavasti.

      9. V*ttuuks mä enempää jaksan kirjottaa... Tuossa nyt tosi nopeesti jotain pääasioita kerrottu, menkää, koittakaa, oppikaa ja tulkaa sitten kertomaan ja kiittämään kuinka ootte oppinu heti alussa ne tärkeimmät asiat, ettekä oo tehny näitten muitten ihme kertomusten tavoin! Jarrun käyttö ja ahkera harjoittelu on ne tärkeimmät mistä se lähtee!

      Loppu ihmettelyt... Kertokaas, mikä ihme siinä on niin hienoa osata keulia 2 tai 5 tai jopa 7km? Jos jarrua osaa käyttää ni kyllähän sitä helposti pääsee niin pitkälle ku kunto riittää, jos ei tuu mitään esteitä. Omasta mielestä se hienous on siinä että osaa vetää kaikki ne esteet; mutkat, töyssyt, kanttarit, mäet, väistellä ihmisiä, pujotella ja vaihdella nopeutta, ilman et se keula tipahtaa alas!

      Koittakaapa huvikseen kaikki "kokeneet ammattilaiset" mutkitella esim niitä valkosia kaistaviivoja tien keskellä, tai pyydätte jonkun kävelemään vierellä ja keulitte samaa vauhtia... siinä sen oman tasapainon oikeasti huomaa.

      Ja ne lesoilut...
      Yli 2km BMXä:llä, alko vähän paikat kipeytyä. :D
      4,5km dirtti pyöräl, tie loppu kesken.
      Manutukset menee niin pitkälle ku mäkeä tai vauhtia riittää.
      Ympyrää vetäny 25kpl, jonka jälkeen lopetin laskemisen.
      Sit menee vielä kaikenlaista kikkailuu manuttaessa.
      5-6 vuotta harjotellu...

      • pmw

        En ole kokenut ammattilainen, mutta tuo hitaasti keuliminen on todellakin haastavaa ja mielenkiintoista.
        Nimim. 400 metriä reilussa 10 minuutissa keula pystyssä.


      • jopokeuli
        pmw kirjoitti:

        En ole kokenut ammattilainen, mutta tuo hitaasti keuliminen on todellakin haastavaa ja mielenkiintoista.
        Nimim. 400 metriä reilussa 10 minuutissa keula pystyssä.

        moniminko muu on keulinu telttapysytssä?


    • kewlijä

      polkupyörällä keuliminen on aivan liian helppoa. sitä voisi siis tehdä vaikka loputtomiin mutta siinähän tietysti puutuu kädet kesken kaiken ja sitten mennään melkeimpä tuurilla kun ei ole tuntoa sormissa mutta kyllä kun tarpeeksi harjoittelee niin refleksit tulee esiin ja sitä jarrua painaa ihan huomaamatta.pyöränä toimi timeless dirt heated. pystyn keulimaan niin kauan kuin roppa sallii ja ennätys ympyröiden keulimisessa on semmonen 30-50 tai enemmän kun en koskaan niitä laske. matkaa menee sen 2km helposti ja enemmänkin menisi mutta ei ole tarvetta kun pankilta abc:lle on vaan se 2km. hitaaasti keuliminen aivan perkeleen helppoa. mutta pyörällä keulimisen lopetin ajat sitten kun siirryin mopoon ja sillä keuliminen oli aivan erilaista kuin pyörällä ja näin aluksi vaikeaa. mutta taas harjoittelu auttaa ja oppii nopeasti. ympäri on keulittu lukemattoman monta kertaa kaikenlaisilla vekottimilla polkupyörästä mönkijään ja kerran ehkä vähän auollakin. eli tiivistettynä polkupyörällä keuliminen on liian helppoa joten koittakaapas mopolla. ei olekkaan niin helppoa kuin voisi luulla mutta samanlailla senkin oppii.

    • esakimmotimopetteri

      juu muutkin sano tos omii ennätyksii niin sanon mäki huviks omat: keulaa joku 15km, yhel kädel joku 2km ja ilman käsii joku 250m. ympyröitä en oo jaksanu laskee. manuaalii sen verran ku vauhtia/alamäkee piisaa. ja harjotellu jonku 2 ja puol vuotta.

    • fgefdg

      Keuliminen...


      Samaan tulokseen pääsee helpommallakin. Säätää istumen pystyyn kuten monet Hieroo sekin ihan kivasti kun polkee

    • ...

      Oon 9v menee 30 metrii

      • pr0 podfdoajfåokmfå¨

        pr0


    • tä?

      oon 5v ja menee 24km :)

      • kunkku2§

        haista paska ei varmaan mee 24km!!


    • Ei näin.....

      Siinä ei oo melkee mitään intoo jos keulii vaan suoraan pitkälle... Jos kerran osaa keulia niin ainakin minä rupeisin harjottelemaan muita temppuja esim 12o'clock ja ympyrää,Kaverin kanssa kasia tai jotain muuta kuin vaan suoraan...

    • PASKA KEULIJA

      Viimeks joskus vajaa vuosi sit valitin etten osaa keulia, tänää rikoin manuaalisella jossa ei ole takajarrua yli 20m :) Saa nähdä kun saa vaihteellisen kuntoon jossa on jarrut...

    • kunkku2

      mikä vaihde kannattaa olla 21 vaihteises pyöräs ku keulii

    • kunkku2

      oon vasta 10 ja en osaa keulii ku sellaset 100m parhaimmillaan osaako kukaan auttaa

    • jepaaafaga

      Vaihteet vaihtuu keulies. Jos haluu pitkii matkoi vetää ni se käy vitun hikiseks jos ei vaihtei vaiha. Mut siin vaihteittenvaihtelus täytyy kuitenkin pitää jarru kaikkein tärkeempänä helposti tahtoo unohtuu ku seuraavaihteita ja meinaa mennä yli. Ja yks yleinen probleemi on kans ettei kato eteen ku vaihtaa vaihteit. Kuitenkaan oikeanpuolisia vaihteita en käytä. Mulla on kaks pyörää. Toisessa oikea pysyy vitosella ja toisessa kutosella. Ja sit ku tulee ylämäkee vaihan vasemman ykkösel tasasel se on 2 yleensä ja ku vauhtii kertyy enemmän ni nousee kolmoselle. Ja alamäissä manutetaan. Jarrua ja nojataan vahvasti taaksepäin eikä poljeta. Oma ennätys on muutaman kilometrin. Ja siirsin mittarin takarenkaaseen keskinopeus oli 15km/h ja huippunopeus oli muistaakseni vähän päälle 35. Ja sitä kovempaa ei enään oikeen uskolla. Ainakaan fillarilla. Tasapaino on tärkeetä. Sen oppii ajan kanssa. Pitää osata väistää muita pyöräiliöitä ja muita esteitä. Myös kuhmut ja kolot asfaltilla täytyy välttää ne saa rytmin pahasti sekaisin. Ja sinivuokot tykkää antaa sakkoo moisesta joten niitäkin saa tutkailla. Itelläni on 21 tuumasella rungolla Wheelerin vuosimallia 2002. Makso uutena 1600e =)

    • kunkku2§

      tänään sain uuden enkan 345m

    • -jND

      Joskushan tuotakin tullut, ittellä Mongoose jossa hirveet nappulat renkaissa, mutta ei sillä ole niin väliä. Tasapainoharjoitus: Etujarru pohjaan ja siinä sitten paikallaan pysyt mahdollisimman kauan, jos tuntuu liian helpolta, koitappa ilman etujarrua. Ittellä on ennätys reilut 1km, kaveri joskus keulinut 13km (todistajia 3). Muutaman kerran olen selälleni lentänyt, takajarrun pettäessä sateessa, ja jalkajarrullisella pyörällä. Ja harjoitus tekee mestarin.

    • kunkku2§

      miten muuten voin keulii yli 3 kilsaa ku vauhti kiihtyy koko ajan ja sit ei ehi polkee niin tiheesti

    • Boxena

      Käytä jarruja jos on

    • kunkku2§

      no ku on käsi jarru niin ei oikeen onnaa ja aina painan liikaa

      • Oikea piste

        Sun pitää ettii se tasapainokohta, mistä pyörä lähtee kaatumaan taakse päin ja sitten kun siitä on menty karvan verran yli, niin rupeet painamaan jarruu. Kun joka kerran painat sitä jarrua vähemmän, niin löydät oikean voimakkuuden siinä tietyssä pisteessä. Tällöin pyörä ei mene yli, mutta etupyöräkään ei laske.


    • kunkku2§

      no hain eilen bmx niin ei oikeen tartte tehä ku polkee ku se ei mee ympäri millään mut keulakaa ei laske oikeen helposti

    • täyzjousto

      TäysJousto pyörällä on helpointa keulia ku voi ''ponnauttaa'' keulan ilmaan ja yrittää pitää tasapainoa mutta kannattaa kuitenki hillitysti polkea ku meinaa mennä liian helposti ympäri varsinkin jos on penkki korkeella.

      ja tasanen nurmikenttä harjotteluun niin ei paikat säry.

    • pr0k3ul1j4

      "no ku on käsi jarru niin ei oikeen onnaa ja aina painan liikaa" opettele keulii

    • en osaa...

      kannattaa muuten hommata pyörään taakse vaihtajaksi esim. Sram X-5, koska siinä on suuremmalle ja pienemmälle nappi peukalolla. Niin ei tarvitse siirtää sormmee pois jarrulta isommalle vaihdettaessa. Auttaa ainakin itsellä paljon.
      Hydraulinen levyjarru kannattaa laittaa taakse, koska vanne jarrussa ei ainakaan mulla riitä teho palauttamaan klo 13 kulmaa =(

      levyy odotellessa menee keulapystyssä 2,5km sit loppu innostus,
      ympyröitä molempiin suuntiin yli 20kpl
      vasemmalle kääntyvää ympyrää yhden parkkiruudun sisällä 16kpl
      ympyrä yhellä kädellä 4kpl
      endoo 18m tasasella.
      360 endo.
      Ja perus ilman jalkoi, ilman kättä yms kivaa manuaalis

    • homja

      perkele

    • zillee

      itte keulin joskus 13v urheilukentällä 5km ei kyl enää onnistuis

    • JUMALAUTA JONNET!!

      Te kaikki ootte vaan jotain ES jonneja jotka yrittää saada naisia laittamalla kommenttia tyyliin keulin 5000m manutan 5000km vaikka oikeet lukemat on 2m ja 0,5m! Keuliminen on vaan leijumista! Tyttöjä ei oikeesti kiinnosta osaatteko keulia niillä jopoillanne saatana! hankkikaa elämä! kusipäät! Hommatkaa saatana mopot!

      • angslolihqdaa

        Tarkottaakose heti että halutaan tyttöjä ku halutaan keulia?taidat ite olla joku läski jonne joka on nii ruma ettei ikä tuu saamaa billua


      • kusipää 145656523653

        kusipää oot ite luuseri


    • EBIN

      KUKA TÄÄLLÄ ON SE JONNE???

    • pmw
    • 13vuotias

      itte oon porista kotoisi ja keulin 8katutolppaa ja tavallisesti 5-6 ennätys on ollu vaan 14-15 katu tolppaa ilman toist kättä ennätys on 2ja puoli kataria.ei pakko uskoo

      • joona 1234

        joo en usko


    • imfromsuomisatana

      Mä en nonaa

    • Feimi

      Ite oon 13v ja osaan keulii nii pitkälle ku haluun tai väsyn?

      • joona 1234

        paljonko sul on elkku


    • joona 1234

      kunhan vaan polkasee ja vetää tangosta samaan aikaan

    • huono keulia

      oma ennätys 15 m oon 9v pyöränä thunder sholifer

    • 226v

      Itse olen tällä hetkellä 26 vuotias ja ei tarvi nykästä tangosta, kun keulii jo heti herätessä.

      • -.-

        Näille saa nauraa niin helvetisti :DD kai sitä itekki on joskus kaverien kans yrittäny keulia pyörillä mutta mopoiän yllättäessä sitä tajus että polkupyörillä keuliminen on perseestä :D


    • foobar

      Nolompaa tuo sinun juttusi on. Mutta normaalia 15-vuotiaalle, saa mopon niin polkupyöräilijät ovat naurettavia. Sitten kevaria niin mopoilijat on naurettavia.

      Mutta kyllä sinäkin joskus kasvat, terv. CR500-kuski joka tykkää myös keulia fillarilla.

    • jammu

      mut mä en osaa keulii ees kolmee metrii

    • randommmm

      Oon keulinu 3 vuotta ja menee nii pitkälle ku jaksaa.

    • keulinta

      Elikkäs itse opin aika paljon yhessä kesässä, ja reenailu alkoi näin:
      1. Jarrut kuntoon, satula etunojaan, sliksit alle
      2. Hitaasti pyöräilyä, ja kunnon polkasulla pyörä kulmaan. Sen jälkeen keulin yli jaloille niin monta kertaa kunnes totuin siihen, miten saan pyörän kulmaan
      3. Sen jälkeen pidin sormen jarrulla, ja ylikeulimisen sijaan, pudotin keulan heti saatuani oikean kulman painamalla jarrua. Opettelin näin pari päivää, jota jarrunkäyttö luonnostui
      4. Tämän jälkeen yritin pitää keulan niin kauan ilmassa kuin mahdollista, ja siitä se sitten kehittyi: vk 1: 40m 1kk: 120m 2kk: 1km 6kk: 3km
      5. Sen jälkeen kuin suunnilleen 1km matka sujui, rupesin treenaamaan muita temppuja esim keulintaa yhellä kädellä jne. Tälleen sujui keulinta yhden kesän harjoittelun jälkeen : http://www.youtube.com/watch?v=PixdvSRE7_o
      Toivottavasti ohje auttoi teitä

    • NahkaPorkkana

      Nostat vaan keulaa ja poljet het kun oot nykässy tangosta, sitte jos on menossa yli niin vähän takajarrua (käsijarru), ja ite keulinu ehkä 2vk ja menee 100 m, et ei se kokemus aina sano pituutta.

    • qeqqer

      Ite oon 16v. Rupes mopolla ajelu kyllästyttää ja ajattelin et kaivampas vanhan fillarin pois tuolta autotallin nurkasta :) Kokeilin et osaanko enää keulia yhtää... Pysyhän se keula pystyss jotenki 2v jälkeen mut perse ja kädet puutu melko nopeesti. :D Ja pyörä on Yosemite X-Dirt. Ennätys on joku 2km. Ajattelin et nyt vois ruveta opettelee noita muitaki temppuja ku pelkästää toi keulimine. Endot ja manuaalit sunmuut :D

    • Sagan rulez
    • ose98

      Joo tosiaan aloituksesta vaivaiset 4v mutta jos et vielä oo oppinu: nykäset keulan ilmaan ja polkaset samalla, sit otat niin ison kulman et pysyy pyörä pystyssä ilman polkemista, alat polkea ja samalla välissä vähä jarrua. ja itehhän noilla neuvoilla osaan keulia nii paljo ku huvittaa siihe asti et ranteet ja selkä napsahtaa poikki :D en oo kyl viel keulinu ku 3,3km ku käy ranteisii

    • keulaaa

      Itte keulin pyöräl mis ei oo jousii... siin on khyl vaihteita 24 kipaletta. Aloitan 5 ja nostan sen sinne kasiin. Jos pyörässä on hyvä vaihteer niin voi bostaa ihan istualtee.

    • opettele

      ilma käsiä vaikka 2000 metrii
      mää meen aina ilman käsiä
      iha helppoo

    • _jere99_

      kannattaa hankkia itselles ensin sopiva pyörä siis jolla on hyvä keulia ja sillee vaihteet on suositeltavaa ite keulin jotai 200m ehkä ja nyt harjottelen keuliin ilman käsiä ja yhellä kädellä vaikeaa on takajarru kannattaa myös olla mielummin kyllä tangossa. Itse en tykkää jalkajarrulla keulia ei minun mielestäni ole silläkään väliä että onko jouset vaiko ei ja jarrukin voi olla joko nestejarru normaali levyjarru tai v jarru sitten vaan treenaamaan jonnekkin ite asun hervannassa niin keulin ruskontiell' ja harjoittelen manuaalia lukonmäessä t. 13v poika hervannasta

    • puorailija

      mä keulin niin että polkasen polkimella noin puolet ja vedän tankoa... pääsen jotain 10 metriä,mutta kivaa on! : ) maasto pyärällä vaikeempaa : /. ainakin mun mielestä ; )

    • Hyvä tulee

      Hankit hyvän keulipyörän ja heität vittuun kaikki ylimääräiset esim.lokarit,lamput,ja hyvä tulee

      • Mehuis

        Keulin nii paljo ku jaksan. Tuosta


    • prokeulija

      ite olen mielestäni ihan hyvä keulija siinä mielessä että voin vetää kulmaa alamäkeen ilman polkemista koska mun pyörä ja sit osaan noin 5m ilman käsiä keulia suht hankalaa mielestäni eteen tosi kapea ja iso rengas ja taakse leveä ja pieni niin ihan bueno itellä on pyörän runko tällänen http://media.tori.net/image/medium/99/9999733731.jpg ja siinä on sellanen oisko nyt 15cm pitkä keulimis rauta jos meinaa mennä yli ja siihen saa alamäkeen jalan ja pistäny sit ne renkaat takana 16tuumaset edessä 20 vai vähän yli ei vaihteita etu ja takajarru käsis myös pyörässä takajarru polkimessa lokarit olen säästänyt mutta tarakka joutunut jokeen edessä on nastat talven luisuttelua varten ja on siinä kesät talvet ja takana on hyvä olla ne slicksit jotta vähentää kitkaa kun nousee kulmaan.no miten keulitaan? itse aina pieni vauhti nojaan eteenpäin voi seistä tai istua ja kun rykäsee tangosta niin kroppa taakse ja sitten rauhallista polkemista ja jos meinaa mennä yli niin lopettaa polkemisen taivähän pehmeästi takajarrua.itsehän voin vain polkea ja nojata taaksepäin niin keula nousee

    • reeniä

      Kannattaa koittaa kaikenlaisii pyörii mil on hyvä keulii esim maastopyörä, maantiepyörä ite harjottelin 2 vikkoo ni pääsin jo 100 metrii ny oon keulinu 3-4kk ja osaan keulii ilma käsii, pääsen death spinnin, thel kädel, keulii melkei mis maastos, tiel. ja muute,kannattaa ensin koittaa nostaa keula ja polkee hieman nopeemmin ja kun keula tuntuu olevan hyvässä kohassa ni ala polkee normisti

    • meikäpoika

      Itte saan keulittuu n.50m mun kotarilla (Pyörällä)

    • ############

      Miten keulii painavalla pyörällä?Tai miten pystyy keulii pitkään?

    • chbfsjdfkj

      Kelpaako 7 vaihteinen Cresent?

    • kakki1

      mä en saa hemmetti vedetttyy ees ympäri

    • REEssuu

      Mä saan jotain 3-4 metrii hyväl päiväl menee 5-6 metrii

    • keulaaaa

      no saan keulittuu 20m

    • KAKAKAKAKA

      NO MULLA EITARVI NYKÄSTÄ TANGOSTA KU HETIKEULII

    • cHeZZkiLLeR12

      Kyllä se siitä mä opin vasta 5lk keulii mun maastopyörällä ja ny keulin armeijan pyörällä ja pitkälle

    • Lollll

      Nykäset keulan ylös ja polkaset kovaa, ite käytän täysjousitettua pyörää

    • onkovajatka
    • onkovajatka
    • keulii

      Aika hurja kaveri!!!

    • aikahuikeeta

      Kukahan toi on?
      Meniskö jo johonkin ennätystenkirjaan?

    • Romullakeulija

      Pyörällä ei ole väliä kunhan on kunnon jarrut
      Ite keulin 3v vanhalla ktm maastopyörällä on hyvä keulimiseen

    • paskakeulija

      en osaa keulia pyörällä ku ei nouse keula 5 senttii ees

    • Anonyymi

      Pieni vaihde toimiva takajarru ja tasapaino niillä mennää eli mun mielestä ainaki ite opettelin ylämäkeen keulimaan eli kannattaa koittaa ja käsijarrua suosittelen että sit ainaku menos yli tai haluut hidastaa ni vedä vähä yli ja jarruta ja muute ei oo mitää oikee ku keulan saa nousee ja jarritettua se on siinä (ite pystyn keulii nii pitkää ku haluun ja enkka 6.5km)

    • Anonyymi

      Millä vaihteella kannattaa keulia kun mulla on 24 vaihteinen helkama

    • Anonyymi

      Miten kannatas tuunata mun jopo kun oon tekemäs kesällä projektia

      • Anonyymi

        pidennä etuhaarukkaa. chopperi malliseksi ja on aika iisi keulii.


    • Anonyymi

      Miten mun kannattas tuunata mun jopo oon tosiaan tekemäs projektia

    • Anonyymi

      Ensin harjoittele hyppäämään pois jos kaadut

    • Anonyymi

      Mulle on kytät pari kertaa sanonu et alappa sinä keulii kotiis siitä. vaikken yleensä edes keuli!

    • Anonyymi

      Kannattaa ensiksi oppia laittamaan jalat maahan kovista vauhdeista ja sitten yrittää nostaa keulaa ja alkaa polkemaan sitten kun vauhdit alkaa loppua vaihda yksi vaihde isommalle ja sitten jos tuntuu liian raskaalata niin laitat pienemmälle vaihdetta

    • Anonyymi

      No nosta keulaa

    • Anonyymi

      Sinun pitää polkaista ja samaan aikaan nostaa tankoa ja uskaltaa nojata taakse jos pelkää yli menemistä niin voit vaikka ostaa keula raudan

    • Anonyymi

      Sun pitää niinku osata nostaa ja polkee sen jälkee

    • Anonyymi

      mee töihi

    • Anonyymi

      Keuliiko Jopo? Miten on?

      • Anonyymi

        ei ja se pyörä on persereijästä


    • Anonyymi

      Pitää vaa vetää

    • Anonyymi

      harjottele vitun läski

    • Anonyymi

      Miten Opin keulimaan jalkajarruisella pyörällä

      • Anonyymi

        Varokaahan ettei mjopot lähde keulimaan liikaa!


    • Anonyymi

      Tulee mieleen vitsi missä poju kehuu ensin ajavansa ilman käsiä ja kohta onkin ilman hampaitaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      328
      3048
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2253
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      194
      1588
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1385
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe