Meitä on huijattu. Rasistit olikin oikeassa!

Uskomatonta mutta totta!

Vasemmistolaisena pidetty proffakin myöntää:

http://www.valt.helsinki.fi/staff/jproos/lynnvanhanen.htm

"Lynn ja Vanhanen osoittavat nähdäkseni vakuuttavasti, että älykkyydellä on iso merkitys kansojen välisen eriarvoisuuden selittämisessä ja että älykkyys vaihtelee maantieteellisesti merkittävästi, etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Jotkut voivat pitää tätä pelottavana ja huolestuttavana, suorastaan vaarallisena. On ilman muuta selvää, että älykkyyden kansainväliset erot ja niiden vaikutuksen pysyvyys on ongelmallista, mutta se joka haluaa reagoida tähän kieltämällä tutkimuksen ja keskustelun asiasta tai sulkemalla silmänsä älykkyyden vaikutuksista, on kyllä väärillä jäljillä. Evoluutioteoreettisesti suuntautuneet sosiologit, kuten esimerkiksi Kanazawa (2006, ks myös Dickins et al 2007) ovatkin jo ottaneet älykkyyden keskeiseksi selittäjäksi, esimerkiksi vaikkapa terveydentilan selittäjänä."

Suomalainen yhteenveto:
http://realismi.blogspot.com/
http://mamukulut.blogspot.com/2007/06/varoitus-lukijalle-tm-kirjoitus-voidaan.html

Rushtonin kirjasta lyhennelmä (englanniksi)
http://www.harbornet.com/folks/theedrich/JP_Rushton/Race.htm

Rushtonin ja Jensenin julkaisu:
http://www.udel.edu/educ/gottfredson/30years/Rushton-Jensen30years.pdf

Geenitutkijan pitämä blogi:
http://www.gnxp.com/blog/2007/10/james-watson-tells-inconvenient-truth_296.php#

15

2584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin!

      Kun realistin ja idealistin vastaväitteet tutkitaan, niin kumpihan mahtaa useimmin olla oikeassa! (< perässä huuto- ei kysymysmerkki)

      Mutta idealisteille (kuten humanisteille) totuus ei olekaan mikään arvo sinänsä, totuus otetaan esiin vain silloin jos siitä on hyötyä, muutoin se on arvoton.

    • Sepi

      että siitä puhuminen tieteen nimissä on suorastaan absurdia. Pelkästään elämän pintailmiöitä tarkastellessa tuo älykkyyserojen kirjo tulee selväksi. Mutta onhan se tietysti hienoa, että asialle saadaan tieteellistäkin näyttöä. Tieteellisten tutkimustuloksien tulkintakin luonnollisesti edellyttää sitä "pollaa". Ne, joiden älykkyys yltää korkeintaan tervapääskyn tasolle, kieltävät luonnollisestikin kaikki älykkyyserot.

      Kenen etuja se palvelee, että Bill Gates ja mokadishun kaduilla, rynnäkkökivääri olkapäällä, vaahto suupielissä kuljeskeleva puoliapina pitäisi niputtaa yhteen älykkyyden osalta? Eikö se riitä, että nämä älyllisesti vähäosaiset tulevat ruokapöytiimme, kun omat paukut eivät riitä järjellisen elämänmuodon luomiseen ja ylläpitämiseen. Sen lisäksi niillä ja niiden suojelijoilla on otsaa tulla "rääppiäisille" myös älykkyyden suhteen. Tällainen elämän "yhdenmukaistaminen" on suorastaan rikos ihmisyyttä vastaan.

      Mikä siinä on niin vaikeaa myöntää, että tietyillä kansakunnilla ja roduilla on evoluutioprosessi vielä pahasti vaiheessa? Sehän on vain elämää ja biologiaa, ei sen ihmeellisempää.

      • Samoja kantoja on aikoinaan esitetty mm. suomalaisten älykkyydestä ruotsalaisiin verrattuna.

        Naurettavaa sotkea evoluutioprosessia tähän. Moinen puhe osoittaa täydellistä biologian alkeiden tuntemisen puutetta.


    • Folio Mulder

      Alun alkaen kylmempiin olosuhteisinn hakeutui väkeä, jotka kykenivät keksimään apuvälineitä elämänsä helpottamiseen vaikeammissa olosuhteissa. Ne, joilla ei älyä ollut tarpeeksi jäivät apinoiden kanssa syömään banaaneja.

      • Mamuniikki

        Eli osa ihmisistä hakeutui vaikeisiin olosuhteisiin, koska kykenivät keksimään apuvälineitä?

        Tässähän se taitaa olla länsimaisuuden ydin. Ensin keksitään jotain ja sitten keksinnölle keksitään käyttöä vaikka väkisin. Myöhemmin mietitään sitten niitä keksinnön haittavaikutuksia.

        Vai olisiko toisten jäämisessä suotuisaan ympäristöön muut syyt, kuin älyn puute?


      • ?????????
        Mamuniikki kirjoitti:

        Eli osa ihmisistä hakeutui vaikeisiin olosuhteisiin, koska kykenivät keksimään apuvälineitä?

        Tässähän se taitaa olla länsimaisuuden ydin. Ensin keksitään jotain ja sitten keksinnölle keksitään käyttöä vaikka väkisin. Myöhemmin mietitään sitten niitä keksinnön haittavaikutuksia.

        Vai olisiko toisten jäämisessä suotuisaan ympäristöön muut syyt, kuin älyn puute?

        Lähdön syistä on vaikea sanoa mitään, mutta rankemmissa olosuhteissa vaaditaan selviytymiseen hieman enemmän, mikä osaltaan voi vaikuttaa älyn kehittymiseen.


      • Mamuniikki
        ????????? kirjoitti:

        Lähdön syistä on vaikea sanoa mitään, mutta rankemmissa olosuhteissa vaaditaan selviytymiseen hieman enemmän, mikä osaltaan voi vaikuttaa älyn kehittymiseen.

        että ihmisen fysiologialle suotuisimmasta ympäristöstä pois lähtevät ne, jotka sinne huonoiten sopeutuvat, l. jotka siellä huonoiten pärjäävät!!!


      • ???????
        Mamuniikki kirjoitti:

        että ihmisen fysiologialle suotuisimmasta ympäristöstä pois lähtevät ne, jotka sinne huonoiten sopeutuvat, l. jotka siellä huonoiten pärjäävät!!!

        ” Mitä vaikeaa siinä on sanoa,…”

        Ei mitään ja tuo varmaan pitäneekin monien yksilöiden osalta paikkansa. Jos kuitenkin kuvittelet sen olevan koko totuus, olet hieman yksinkertaistanut tilannetta liikaa. Tuon oletuksen perusteella kukaan ei koskaan liikkuisi synnyinseudultaan minnekään, jos ei olisi pakko. Reviiritietoisille lajeille ja yksilöille tuo voisi hyvinkin pitää paikkansa, muttei kaikille.

        Eläimillä ja ihmisillä on monesti ominaisuus, joka ajaa niitä etsimään ja tutkimaan uusia asioita vaikkei se sillä hetkellä olisi välttämätöntä. Sanotaan sitä nyt vaikkapa uteliaisuudeksi.


      • Mamuniikki
        ??????? kirjoitti:

        ” Mitä vaikeaa siinä on sanoa,…”

        Ei mitään ja tuo varmaan pitäneekin monien yksilöiden osalta paikkansa. Jos kuitenkin kuvittelet sen olevan koko totuus, olet hieman yksinkertaistanut tilannetta liikaa. Tuon oletuksen perusteella kukaan ei koskaan liikkuisi synnyinseudultaan minnekään, jos ei olisi pakko. Reviiritietoisille lajeille ja yksilöille tuo voisi hyvinkin pitää paikkansa, muttei kaikille.

        Eläimillä ja ihmisillä on monesti ominaisuus, joka ajaa niitä etsimään ja tutkimaan uusia asioita vaikkei se sillä hetkellä olisi välttämätöntä. Sanotaan sitä nyt vaikkapa uteliaisuudeksi.

        ..jonka tarkoituksena oli saada Folion tavoin ajattelevat ymmärtämään, että harva lähtee pakkaseen värjöttelemään vain siksi, että omaa "älyä" kietaista turkis päällensä.

        Yksilöiden emmigraatioon on useita syitä jotka vaihtelevat laji- ja yksilökohtaisesti. Joidenkin lajien nuoret naaraat ovat ainoat emmigroitujat, toisten koiraat jne. Ihmisellä emmigraation syitä on aivan varmasti huonojen kilpailijoiden poismuutto parhaimmilta alueilta. Mutta todennäköisesti on muitakin syitä, kuten mainitsemaasi uteliaisuus (joka muuten on katsottu yhdeksi mahd. älykkyyttä kasvattaneeksi tekijäksi - voi olla älykkyyden seurauskin). Muita syitä voi olla esim. sukusiittoisuuden välttäminen.

        Ajattelepa ihonvärin ja älykkyyden suhdetta. Vaalea ihonväri on sopeuma vähäiseen auringon valoon ja sitä kautta vähäiseen d-vitamiinin saantiin. Tumma ihonväri on sopeuma liiallista uv-valoa vastaan. Vaalea ihminen tarvitsi näillä leveyksillä älykkyyttä sopeutuakseen. Tumma ei tarvinnut, kun oli alkuperäisille leveyksille jo sopeutunut. Vaalea ihminen, älykkyyttään soveltaakseen, kehittää freonit ja saa otsonikadon aikaiseksi. Ja jos vaaleat ihmiset sairastuvat otsonikadon seurauksena massoittain ihosyöpään, niin kuinka suurta älyn ja ihonvärin yhteyttä se sitten osoittaa. Tummalla ihmisellähän se uv-suoja on jo valmiiksi. Sekä tumma ihminen, että vaalea osaavat käyttää aurinkovoiteita sekä d-vitamiini pillereitä. Mutta käytetyimmät viljalajikkeetpa eivät osaa käyttää aurinkovoidetta ja sitä ne lisääntynyttä uv-säteilyä vastaan totisesti tarvitsisivat.

        No tässä oli siis yksinkertaistuksia vaaleitten ihmisten nerokkuudesta, esimerkkien antamista voin valitettavasti jatkaa viikkotolkulla.


      • ????
        Mamuniikki kirjoitti:

        ..jonka tarkoituksena oli saada Folion tavoin ajattelevat ymmärtämään, että harva lähtee pakkaseen värjöttelemään vain siksi, että omaa "älyä" kietaista turkis päällensä.

        Yksilöiden emmigraatioon on useita syitä jotka vaihtelevat laji- ja yksilökohtaisesti. Joidenkin lajien nuoret naaraat ovat ainoat emmigroitujat, toisten koiraat jne. Ihmisellä emmigraation syitä on aivan varmasti huonojen kilpailijoiden poismuutto parhaimmilta alueilta. Mutta todennäköisesti on muitakin syitä, kuten mainitsemaasi uteliaisuus (joka muuten on katsottu yhdeksi mahd. älykkyyttä kasvattaneeksi tekijäksi - voi olla älykkyyden seurauskin). Muita syitä voi olla esim. sukusiittoisuuden välttäminen.

        Ajattelepa ihonvärin ja älykkyyden suhdetta. Vaalea ihonväri on sopeuma vähäiseen auringon valoon ja sitä kautta vähäiseen d-vitamiinin saantiin. Tumma ihonväri on sopeuma liiallista uv-valoa vastaan. Vaalea ihminen tarvitsi näillä leveyksillä älykkyyttä sopeutuakseen. Tumma ei tarvinnut, kun oli alkuperäisille leveyksille jo sopeutunut. Vaalea ihminen, älykkyyttään soveltaakseen, kehittää freonit ja saa otsonikadon aikaiseksi. Ja jos vaaleat ihmiset sairastuvat otsonikadon seurauksena massoittain ihosyöpään, niin kuinka suurta älyn ja ihonvärin yhteyttä se sitten osoittaa. Tummalla ihmisellähän se uv-suoja on jo valmiiksi. Sekä tumma ihminen, että vaalea osaavat käyttää aurinkovoiteita sekä d-vitamiini pillereitä. Mutta käytetyimmät viljalajikkeetpa eivät osaa käyttää aurinkovoidetta ja sitä ne lisääntynyttä uv-säteilyä vastaan totisesti tarvitsisivat.

        No tässä oli siis yksinkertaistuksia vaaleitten ihmisten nerokkuudesta, esimerkkien antamista voin valitettavasti jatkaa viikkotolkulla.

        Oliko siis tummaihoinen fiksumpi, kun ei nähnyt mitä tarvitaan teknisen ratkaisun x toteutukseen? Vai oliko valkoihoinen fiksumpi osatessaan ratkaisun x, vaikkei osannutkaan ennakoida täysin ratkaisun x kaikkia seurauksia?

        Kyllä älyn määritelmän mukaan valkoinen olisi tässä tapauksessa fiksumpi vaikka seuraukset sattuivatkin olemaan heidän huonoksi onneksi epäedulliset juuri heille. Onhan noita paradokseja tosiaan muitakin: euroopassa saavutettiin parempi elintaso, mikä johti alempaan syntyvyyteen, mikä taas johtaa eurooppalaisten kansojen häviämiseen väestönvaihdon yhteydessä. Vaikka elintaso olisikin saavutettu parempien ominaisuuksien ansioista, survival of fittest ei enää pädekään näissä olosuhteissa.

        Mutta yllä oleva teksti ei tietysti tarkoita, että tuo fiksuus johtuisi vaaleasta ihosta, tai toisin päin.


      • esimerkki
        Mamuniikki kirjoitti:

        ..jonka tarkoituksena oli saada Folion tavoin ajattelevat ymmärtämään, että harva lähtee pakkaseen värjöttelemään vain siksi, että omaa "älyä" kietaista turkis päällensä.

        Yksilöiden emmigraatioon on useita syitä jotka vaihtelevat laji- ja yksilökohtaisesti. Joidenkin lajien nuoret naaraat ovat ainoat emmigroitujat, toisten koiraat jne. Ihmisellä emmigraation syitä on aivan varmasti huonojen kilpailijoiden poismuutto parhaimmilta alueilta. Mutta todennäköisesti on muitakin syitä, kuten mainitsemaasi uteliaisuus (joka muuten on katsottu yhdeksi mahd. älykkyyttä kasvattaneeksi tekijäksi - voi olla älykkyyden seurauskin). Muita syitä voi olla esim. sukusiittoisuuden välttäminen.

        Ajattelepa ihonvärin ja älykkyyden suhdetta. Vaalea ihonväri on sopeuma vähäiseen auringon valoon ja sitä kautta vähäiseen d-vitamiinin saantiin. Tumma ihonväri on sopeuma liiallista uv-valoa vastaan. Vaalea ihminen tarvitsi näillä leveyksillä älykkyyttä sopeutuakseen. Tumma ei tarvinnut, kun oli alkuperäisille leveyksille jo sopeutunut. Vaalea ihminen, älykkyyttään soveltaakseen, kehittää freonit ja saa otsonikadon aikaiseksi. Ja jos vaaleat ihmiset sairastuvat otsonikadon seurauksena massoittain ihosyöpään, niin kuinka suurta älyn ja ihonvärin yhteyttä se sitten osoittaa. Tummalla ihmisellähän se uv-suoja on jo valmiiksi. Sekä tumma ihminen, että vaalea osaavat käyttää aurinkovoiteita sekä d-vitamiini pillereitä. Mutta käytetyimmät viljalajikkeetpa eivät osaa käyttää aurinkovoidetta ja sitä ne lisääntynyttä uv-säteilyä vastaan totisesti tarvitsisivat.

        No tässä oli siis yksinkertaistuksia vaaleitten ihmisten nerokkuudesta, esimerkkien antamista voin valitettavasti jatkaa viikkotolkulla.

        Vertaa esimerkkiäsi seuraavaan esimerkkiin:

        Henkilö x1 lähtee ylioppilaskirjoituksesta mahdollisimman nopeasti, koska ei osaa tehtäviä. Hän ehtii linja-autoon y1 ja pääsee turvallisesti kotia. Henkilö x2 sen sijaan tekee tehtäviä pidempään, koska osaa ratkaista niitä. Hän kuitenkin ehtii vasta myöhempään autoon y2, joka joutuu kuolettavaan liikenneonnettomuuteen. Oliko henkilö x1 vai x2 fiksumpi?

        Tyhmyyskin voi hyvällä onnella olla positiivinen asia.


      • Mamuniikki
        ???? kirjoitti:

        Oliko siis tummaihoinen fiksumpi, kun ei nähnyt mitä tarvitaan teknisen ratkaisun x toteutukseen? Vai oliko valkoihoinen fiksumpi osatessaan ratkaisun x, vaikkei osannutkaan ennakoida täysin ratkaisun x kaikkia seurauksia?

        Kyllä älyn määritelmän mukaan valkoinen olisi tässä tapauksessa fiksumpi vaikka seuraukset sattuivatkin olemaan heidän huonoksi onneksi epäedulliset juuri heille. Onhan noita paradokseja tosiaan muitakin: euroopassa saavutettiin parempi elintaso, mikä johti alempaan syntyvyyteen, mikä taas johtaa eurooppalaisten kansojen häviämiseen väestönvaihdon yhteydessä. Vaikka elintaso olisikin saavutettu parempien ominaisuuksien ansioista, survival of fittest ei enää pädekään näissä olosuhteissa.

        Mutta yllä oleva teksti ei tietysti tarkoita, että tuo fiksuus johtuisi vaaleasta ihosta, tai toisin päin.

        "Oliko siis tummaihoinen fiksumpi, kun ei nähnyt mitä tarvitaan teknisen ratkaisun x toteutukseen?"

        Kuka sanoi, että tummaihoinen edes etsi teknistä ratkaisua x:n toteutukseen? Ja jos olisi etsinyt ja nähnyt mitä siihen tarvitaan, niin mistä tietää, ettei olisi jättänyt älykkyyttään toteuttamatta?

        "Vai oliko valkoihoinen fiksumpi osatessaan ratkaisun x, vaikkei osannutkaan ennakoida täysin ratkaisun x kaikkia seurauksia?"

        Valkoihoinen otti riskin ja kärsii siitä. Riskinottokyky ei ole älykkyyttä, sensijaan riskien suuruuden ja laajuuden ymmärtäminen vaatii älykkyyttä.

        "Kyllä älyn määritelmän mukaan valkoinen olisi tässä tapauksessa fiksumpi vaikka seuraukset sattuivatkin olemaan heidän huonoksi onneksi epäedulliset juuri heille."

        Sinulta jäi nyt huomaamatta asian suurin paradoksi. Otsonikadon seuraukset eivät ole huonot ainoastaan valkoisille ihmisille, vaan myös muille eliöille. Viljasatojen lasku (joka on väistämätöntä lisääntyneen uv-säteilyn myötä) vaikuttaa lopulta eniten köyhiin, olivat sitten vaaleita tai tummia. Rikkaathan voivat käyttää voiteita ja aurinkolaseja ja heillä varaa on hankkia se vähentynyt viljasato, vaikka millä hinnalla.

        "...mikä taas johtaa eurooppalaisten kansojen häviämiseen väestönvaihdon yhteydessä."

        Eihän ne kansat mihinkään ole häviämässä vaikka ihonvärin keskiarvot muuttuisivatkin hieman tummemmiksi.

        Siis ehdottomasti tärkein syy nykyisin ihmisten muuttoliikkeeseen pois esim. Sahelin alueelta on ympäristöolojen muutos. Sahelin alueen kuivuutta sitten lisää entisestään ilmaston muutos jonka voi sanoa olevan täysin valkoisten "älykkyyden" seurausta. Joten valkoisten olisi ihan älykästä olla suu supussa ympäristöpakolaisista, kun kerta ongelmia älykkyydessään ymmärtävät jatkuvasti ihmiskunnalle aiheuttaa.

        Mutta raaka yksinkertaistushan se tietenkin tämäkin oli.


      • ?????
        Mamuniikki kirjoitti:

        "Oliko siis tummaihoinen fiksumpi, kun ei nähnyt mitä tarvitaan teknisen ratkaisun x toteutukseen?"

        Kuka sanoi, että tummaihoinen edes etsi teknistä ratkaisua x:n toteutukseen? Ja jos olisi etsinyt ja nähnyt mitä siihen tarvitaan, niin mistä tietää, ettei olisi jättänyt älykkyyttään toteuttamatta?

        "Vai oliko valkoihoinen fiksumpi osatessaan ratkaisun x, vaikkei osannutkaan ennakoida täysin ratkaisun x kaikkia seurauksia?"

        Valkoihoinen otti riskin ja kärsii siitä. Riskinottokyky ei ole älykkyyttä, sensijaan riskien suuruuden ja laajuuden ymmärtäminen vaatii älykkyyttä.

        "Kyllä älyn määritelmän mukaan valkoinen olisi tässä tapauksessa fiksumpi vaikka seuraukset sattuivatkin olemaan heidän huonoksi onneksi epäedulliset juuri heille."

        Sinulta jäi nyt huomaamatta asian suurin paradoksi. Otsonikadon seuraukset eivät ole huonot ainoastaan valkoisille ihmisille, vaan myös muille eliöille. Viljasatojen lasku (joka on väistämätöntä lisääntyneen uv-säteilyn myötä) vaikuttaa lopulta eniten köyhiin, olivat sitten vaaleita tai tummia. Rikkaathan voivat käyttää voiteita ja aurinkolaseja ja heillä varaa on hankkia se vähentynyt viljasato, vaikka millä hinnalla.

        "...mikä taas johtaa eurooppalaisten kansojen häviämiseen väestönvaihdon yhteydessä."

        Eihän ne kansat mihinkään ole häviämässä vaikka ihonvärin keskiarvot muuttuisivatkin hieman tummemmiksi.

        Siis ehdottomasti tärkein syy nykyisin ihmisten muuttoliikkeeseen pois esim. Sahelin alueelta on ympäristöolojen muutos. Sahelin alueen kuivuutta sitten lisää entisestään ilmaston muutos jonka voi sanoa olevan täysin valkoisten "älykkyyden" seurausta. Joten valkoisten olisi ihan älykästä olla suu supussa ympäristöpakolaisista, kun kerta ongelmia älykkyydessään ymmärtävät jatkuvasti ihmiskunnalle aiheuttaa.

        Mutta raaka yksinkertaistushan se tietenkin tämäkin oli.

        "Kuka sanoi, että tummaihoinen edes etsi teknistä ratkaisua x:n toteutukseen?"

        Ei kukaan, mutta esimerkkisi oli rajattu kyseiseen aiheeseen. Yleisemmällä tasolla afrikkalaisilla olisi varmasti ollut kohteita, joihin olisi voinut keksiä elämää helpottavia ratkaisuja, mutta silti he elivät vuosisatoja/tuhansia vanhojen keksintöjen/menetelmien varassa eurooppalaisten palatessa.

        "Ja jos olisi etsinyt ja nähnyt mitä siihen tarvitaan, niin mistä tietää, ettei olisi jättänyt älykkyyttään toteuttamatta?"

        Ainakin tekniset ratkaisut yleisellä tasolla ovat olleet kovin paljon alhaisempaa tasoa eurooppalaisiin verrattuna, mikä tuskin on ollut tarkoituksellista/pitkänäköisyyttä. Kovin auliisti ovat omaksuneet uudemman teknologian käyttöä nykyisin muiden tarjottua sitä heille.

        "Valkoihoinen otti riskin ja kärsii siitä."

        Tuskin oli tietoinen riski. Kaikkien riskien näkemättömyys ei ole tyhmempää kuin alunperin keksinnön keksimättä jättäminen. Siis: keksijä, joka keksii jotain on älykkyyden määritelmän mukaan keksimättä jättänyttä älykkäämpi, vaikkakin keksinnöllä voisi olla yllättäviä seurauksia.

        "Riskinottokyky ei ole älykkyyttä, sensijaan riskien suuruuden ja laajuuden ymmärtäminen vaatii älykkyyttä."

        Totta. Länsimaisissa yliopistoissa onkin pitkän aikaa tutkittu ja opiskeltu riskinhallintaa. Länsimaissa se on melko pitkälle viety tiede, johon perustuvat esim. vakuutusyhtiöt, pankkitoiminta, takuuaikojen laskenta....

        "Sinulta jäi nyt huomaamatta asian suurin paradoksi."

        Ei jäänyt.

        "Eihän ne kansat mihinkään ole häviämässä vaikka ihonvärin keskiarvot muuttuisivatkin hieman tummemmiksi."

        Kulttuuri häviää. On jo havaittavissa, että Eurooppaan tulevat eivät ole valmiita omaksumaan länsimaisia tapoja, integroitumaan saati sitten halukkaita säilyttämään Euroopan alkuperäiskulttuuria.

        "Sahelin alueen kuivuutta sitten lisää entisestään ilmaston muutos jonka voi sanoa olevan täysin valkoisten "älykkyyden" seurausta."

        Todennäkäisesti näin on. Kuitenkin ilmastonmuutoksen syistä on eri mielipiteitä. Lauantaina tuli tv:stä asiaa käsitellyt mielenkiintoinen dokkari.

        "valkoisten olisi ihan älykästä olla suu supussa ympäristöpakolaisista, kun kerta ongelmia älykkyydessään ymmärtävät jatkuvasti ihmiskunnalle aiheuttaa."

        Mutta onko järkevä ratkaisu tuoda pakolaiset alueelle, jossa he tuottavat entistä enemmän kasvihuonekaasuja?


    • Jake &quot;Kafir&quot; Waits

      Tästä ketjusta on sensuroitu hyysäreiden kiusallisen hölmöjä kommentteja.

      Olettekohan ylpeitä itsestänne?

    • Sam.

    Ketjusta on poistettu 57 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe