Miksei insinööri pääse töihin?

piisoni

Olen pari vuotta sitten valmistunut insinööri. Haastatteluja kolunnu jo kymmenen vähintään. Miksei satana kukaan ota töihin? Menee toivo ja hermot. Kaverit päässy kaikki varmaan hyvin helposti. Ei voi saada kokemusta kun ei pääse töihin, eikä pääse töihin kun ei ole kokemusta.

23

2799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin saat hommia

      perusta oma yritys myy osaamistasi tai tee konsultointifirma.

      • piisoni

        No vaikea perustaa firmaa, kun ei ole osaamista kertynyt mistään. Ensin pitäisi tehdä töitä muilla ja oppia sitä kautta, ennen kuin perustaa firmaa. Mitäs tämä konsultointi nyt sitten käytännössä on?


      • ...on...
        piisoni kirjoitti:

        No vaikea perustaa firmaa, kun ei ole osaamista kertynyt mistään. Ensin pitäisi tehdä töitä muilla ja oppia sitä kautta, ennen kuin perustaa firmaa. Mitäs tämä konsultointi nyt sitten käytännössä on?

        ...lyhyesti ja ytimekkäästi:

        Liikkenjohdon konsultoinnissa kerrot muille miten asiat pitäisi tehdä, mutta et tee niitä itse.

        Teknillisessä konsultoinnissa myyt omaa osaamistasi yritysten käyttöön.

        Tuossa esimerkkinä 2, monia erilaisia konsultoinnin muotoja löytyy. Yhteistä niille on kuitenkin se, että a) ammattitaidon ja kokemuksen tulisi olla erittäin korkealla tasolla, b) pitää olla yrittäjähenkeä ja c) henkilökohtaiset ominaisuutesi, sosiaalisuus, vakuuttavuus, luonnetekijät yleensä tukevat konsultin uraa.

        Tänä päivänä toki konsultointikin voi olla uravalinta siinä missä muutkin ja alalle voi hakeutua koulun penkiltä. Itse en kuitenkaan oikein ole sisäistänyt, miten silloin asianomaiset katsovat läpäisevänsä esittämäni kohdan a) vaateen.


    • ...ominaisuuksia

      Pitää olla:
      - Suhteita. ÄLÄ VÄHÄTTELE TÄTÄ. Tärkein asia.
      - "hyvä tyyppi"
      - Mukautuva
      - Sopivan arka
      - Asiantuntemus "riittävällä" tasolla. Ei tarvitse huippu olla, harva muukaan on.

      Ei saa olla:
      - Itsevarma
      - Kunnianhimoinen
      - Itsetietoinen
      - Määrätietoinen
      - Hyvä työssään ja vielä tietää se itse.

      ..I know, nuo alemmat määritellään hyveiksi monessa paikassa, mutta käytännössä kukaan ei halua alaisekseen tuollaista. Voisit vaikka mennä ohi... Jos haluat myöntyväiseksi palkkaorjaksi, se on OK, mutta jos haluat edetä ja luoda uraa, se ei käy.

      • on sulla mahiksia

        monet perustaa yrityksen koulun käytyään ilman mitään sen kummempaa "kokemusta" kpulu antaa sinulla taäydet valmiudet yrittämiseen. on se parempi vaihtoehto kuin istuskelu, tai sitten pyydät työharjoittelupaikkaa saat kokemusta ja saat todenäkösesti työpaikan siitä


      • niin totta!!

        Juuri näin "sopivan arka ja osaaminen riittävällä tasolla", tälläisiin tilanteisiin olen törmännyt jatkuvasti. Jos olet todella hyvä työssäsi ja itsevarma (ei tarkoita ylimielinen tms.), niin et pääse mihinkään töihin missä esimiehenä on mikkihiiriä, ja niitä mikkihiiriä tuntuu olevan ainakin suurimmassa osassa yrityksiä.


    • ja mistä päin Suomea töitä ...

      Minkä alan insinööri olet ja mistäpäin Suomea pitäisi töitä löytyä?

      • ...työtarjouksen ?

        Oletko hommia tarjoamassa ?

        En ole alkuperäinen kirjoittaja ja kysynkin, että päteekö mahdollinen tarjous myös ins. ja DI, yli 10 vuoden työura ja työkokemusta kansainvälisten yritysten tuotanto, tuotekehitys, projektointi ja yleishallintotehtävistä johtotasolle saakka ?

        Erittäin aikaansaava ja määrätietoinen luonne, myös kunnianhimoinen. Tuotannollisista ja taloudellista syistä irtisanottuna ja jo usean vuoden ilman töitä, kun en kuulemma voi olla työtön.


      • piisoni

        vaasan alueelta, ja sähkö tai kone.


      • olen
        piisoni kirjoitti:

        vaasan alueelta, ja sähkö tai kone.

        sähköalan inssi.Pari opiskelukaveriani koki saman tilanteen.Asia on vain niin että pitää osata myydä itseään.Olet varmaan ihan hyvä mutta se "itsensä myyminen" puuttuu kuten parilla kaverillanikin.Työkokemustahan ei saa ilman työtä.Aloita vaikka uraasi rekrytoinitifirmojen kautta.Saat suhteita ja kokemusta.Palkkaus ehkä ei ole paras mahdollinen mutta ne suhteet ovat rahan arvoisia kuten työkokemuskin.


      • muualtakin Suomesta
        piisoni kirjoitti:

        vaasan alueelta, ja sähkö tai kone.

        Jos rajoitat työn haun vain omalle paikkakunnallesi tai lähimaastoon voi olla aika nihkeää päästä hommiin.

        Etelä-Suomeen se on mentävä, jos töihin haluat. Ja paska palkalla. Aluksi.


      • Anonyymi
        muualtakin Suomesta kirjoitti:

        Jos rajoitat työn haun vain omalle paikkakunnallesi tai lähimaastoon voi olla aika nihkeää päästä hommiin.

        Etelä-Suomeen se on mentävä, jos töihin haluat. Ja paska palkalla. Aluksi.

        Vaasalaiset voi olla kiintyneitä vaasaan. Siellä aivopestään ajattelemaan että se on paras paikka, samalla tavalla kuin hesalaiset aivopestään että on hesa ja "lande". Siksi he eivät helpolla ehkä halua muuttaa muualle.


    • ongelma täällä myös

      Itse olen IT-alan insinööri ja työtön ollu lähes koko ajan valmistumisesta asti eli kohta kaksi vuotta. Miten niitä töitä sitten saa kun alan työkokemus lähes olematon. Ja miten sitten itseään pitäisi myydä että pääsisi edes haastatteluun?

      • murrrrrrrrrrrrrrrr

        MUA ALKAA NYTTIÄ TEILLÄ ON PÄÄTÄ OPISKELLA INSINÖÖRIKSI SITTEN TE ETTE OSAA EDES HAKEA TÖITÄ!!!MENKÄÄ HARJOITTELUUN SEN JÄLKEEN TEILLÄ ON KOKEMUSTA!


      • minä pääsen haastatteluihin, mutta aina joku muu "kokenut" menee ohi.


      • minä pääsen haastatteluihin, mutta aina joku muu "kokenut" menee ohi. Ja onko mitään järkeä juosta haastatteluissa jossain kaukana kun ei siltikään pääse sen paremmin sisään. Se vasta kalliiksi tulee. Koska työnantaja ei maksa näitä matkoja.


      • ...jauha paskaa.
        murrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:

        MUA ALKAA NYTTIÄ TEILLÄ ON PÄÄTÄ OPISKELLA INSINÖÖRIKSI SITTEN TE ETTE OSAA EDES HAKEA TÖITÄ!!!MENKÄÄ HARJOITTELUUN SEN JÄLKEEN TEILLÄ ON KOKEMUSTA!

        Toistetaan tuolta ylempää: ins. ja DI, yli 10 vuoden työura ja työkokemusta kansainvälisten yritysten tuotanto, tuotekehitys, projektointi ja yleishallintotehtävistä johtotasolle saakka.

        Erittäin aikaansaava ja määrätietoinen luonne, myös kunnianhimoinen. Tuotannollisista ja taloudellista syistä irtisanottuna ja jo usean vuoden ilman töitä, kun en kuulemma voi olla työtön. Tuolla työkokemuksella.

        Pitäiskös mennä harjoitteluun vai ?


      • ...menee
        mikkihiiruli kirjoitti:

        minä pääsen haastatteluihin, mutta aina joku muu "kokenut" menee ohi. Ja onko mitään järkeä juosta haastatteluissa jossain kaukana kun ei siltikään pääse sen paremmin sisään. Se vasta kalliiksi tulee. Koska työnantaja ei maksa näitä matkoja.

        - Työpaikat täytetään koulutusta vaativissa tehtävissä lähes poikkeuksetta rekryfirmojen kautta.
        - Rekryfirmassa tehtävään tehdään ihannekandidaatin profiili.
        - Tietokannoista kaivetaan esiin sopivat kandidaatit ja mahdollisesti haetaan ilmoittelulla lisää.
        - Mätsätään amattitaito, kokemus ja kaikki muukin asiaanliittyvä asuinpaikkaa ja nykyistä työtehtävää myöten omaksi profiiliksesi jota ryydittää vielä myöhemmässä vaiheessa soveltuvuustestit.
        - Tuossa vaiheessa teitä on muutama jäljellä ja sopivin valitaan profiileja vertailemalla, noin karrikoidusti.

        Oikeata työvoimapulaahan ei ole olemassa, joten saat olla aivan varma, että kohtaat kovaa kilpailua kymmenien jopa satojen muiden hakijoiden taholta. Jos profiilisi ei heti alkumetreillä vastaa aika tarkalleen haettua, teet hakemuksia kirjoittelemalla todennäköisesti turhaa työtä. Haetun kandidaatin profiilistahan saat tietoa ilmoitusta huolellisesti analysoimalla ja soittamalla hyvin strukturoidun kysymyssetin tehtävän yhteyshenkilölle.

        Kun opit lukemaan profiilivaatimuksia, alkaa muodostua tuntuma mihin kannattaa hakea ja mihin ei. Tai ainakin suunnilleen. Sillä ei itse asiassa ole suurempaa väliä, sillä loppupelissä kuitenkin seuloontuminen tapahtuu aina sen kyseisen vaiheen suorittavan henkilön korvien välissä ja on valitettavasti varsin usein tunnepeliä. Joka tapauksessa, jäljelle ei itse asiassa jää kovinkaan monta koko eri sivustojen päivän tarjonnasta, jos yhtään. Niitä paikkoja on siis seulomisen älkeen yllättävän vähän jäljellä.

        Tässä vaiheessa alkaakin sitten työttömyyden pitkittyminen. Koulutetulla ja kokeneella on itse asiassa huonompi mahdollisuus työllistyä kuin vähäisemmällä koulutuksella olevilla, johtuen nimenomaan tuosta profiilien pitkälle menneestä erikoistumisesta, mitä kokeneempi henkilö, sitä "vaikeampi" profiili.

        Työttömänä oleminen ja pysyminen ammattitaidosta ja koemuksesta huolimatta on silloin hyvin helppoa; haet paikkaa, käyt haastattelussa ja jäät toiseksi. Hopeamitaleita ei tässä lajissa lasketa ja siirryt odotttelemaan seuraavaa paikkaa. Menee nopeasti kuukausia ja hyvin äkkiä oletkin sitten työtön isolla T:llä, ja peli on sitä myöten pelattu. Alemman tason tehtäviin et pääse ylikoulutettuna, oman tasoisiin et pääse liian työttömänä. Liian työtön tarkoittaa sitä, että sinussa on oltava vikaa, jos et saa töitä. Mitä enemmän koulutusta ja kokemusta ja pidempi työttömyys, sitä enemmän vikaa. Sillä onko asiassa perää, ei ole väliä, sillä ratkaisut tehdään pitkälti ratkaisjoiden korvien välissä ja epäilyshän on riittävä peruste.

        Muista myös, että moni paikka on yleisesti tiedotuksessa, mutta käytännössä kaikkea muuta kuin avoin.

        Siksi kannattaa suuntautua heti alusta asti yrittämiseen. Kuten yltä ehkä havaitset, todennäköisyys saada työtä on aika pieni loogisesti analysoituna. Käytä siis aika hyväksesi ja ala suunnittelemaan omaa toimintaa, silloin ainakin kohtalo on omissa käsissäsi. Jos saat tuurilla työpaikan siinä samalla hakiessasi, olet juuri tuplannut mahdollisuutesi ja mahdolliset etenemistapasi. Älä luota sattumaan äläkä osaamisesi merkityksestä työnantajale, osaaminen hyvänäkin on toissijainen suurimmassa osassa paikkoja, sopivuudet yms. poliittiset lähinnä työntekemisen reunaehdot ovat etusijalla.

        Jos olet ollut pitkään työttömänä, huomaa myös että työttömyys on lyönyt sinut niin lyttyyn, että et pärjää kommunikointitaidoillasi ja itsetunnollasi heti, joten ERITTÄIN tarpeelliset kontaktit ja myyntitaidot yrittämisessä saattavat olla aika ongelmallisia alkuun. Asiassa auttaa toki, jos alkumetreillä on sukanvarressa jotakin, vaimo/mies töissä ja velkaa ei ole. SUURIN APU on kuitenkin hyvät suhteet moniin henkilöihin, jotka ovat siinä asemassa, että voivat sinulta yrityksille jotakin ostaa tai muuten ohjata oikeaan suuntaan.

        Jos olet vanha kettu, sinulle on kertynyt varmastikin osaamista, josta ollaan valmiita maksamaan, nuorempana asia on hieman ogelmallisempaa. Tällöin ei varsinainen asiantuntijayrittäjyys välttämättä onnistu.

        Homma on aika pitkälti tuuripeliä. Seuraa ympäristöäsi valppaasti ja tartu tilaisuuteen. Suurimmalla osalla on aivan riittävästi asennetta, ahkeruutta ja järkeä yrittäjäksi, isoin ongelma on yleensä se hyvän liikeidean puute. Iso joukko kanssasi on aivan yhtä motivoitunutta, ahkeraa ja yritteliästä, joten idea ratkaisee. Liikeidea on yleensä löydettävissä myös nopeasta reagoinnista tilaisuuden kolkuttaessa.

        Aika monet yrittäjät ja vielä useampi menestynyt yrittäjä on päässyt alkuun lähtiessään valmis sopimus taskussaan palveluitaan tuottamaan. Kaikilla ei tätä onnea ole.

        "Life sucks and then You die". Joillekin ei tilaisuuksia kerta kaikkiaan kohdalle tule, toisille paljonkin, mutta jos et niitä aktiivisesti etsi, mahdollisuutesi ovat huonoimmat. Tuurilla on hommissa iso osuus, valitettavasti. Osaaminen, koulutus ja kokemus antaa peruskoulun onnistumiselle, mutta myös vuorovaikutus, kontaktit, tilaisuudet ja puhdas sattuma täytyy menestymisessä olla puolella.

        Mitä muuten tulee matkustamiseen työpaikkaa hakiessa, MOL korvaa liikkuvuusavustuksen muodossa haastattelu- yms. reissut.


      • jossain...
        mikkihiiruli kirjoitti:

        minä pääsen haastatteluihin, mutta aina joku muu "kokenut" menee ohi. Ja onko mitään järkeä juosta haastatteluissa jossain kaukana kun ei siltikään pääse sen paremmin sisään. Se vasta kalliiksi tulee. Koska työnantaja ei maksa näitä matkoja.

        Lehtijutuissa rekryihmiset väittävät hakevansa mukamas moniosaajia. Kylmä totuus kuitenkin on että asiantuntijatehtäviin palkataan lähes poikkeuksetta aina juuri kyseiseen tehtävään kokenein.


    • valitettavasti suhteilla

      tai sitten sille, jolla on alueelta entuudestaan työkokemusta. Ainoa tie Sinulle on mielestäni työharjoittelu suuressa firmassa esim. 6 kk. Tuon ajan haet sosiaalitoimistosta ja työvoimatoimistosta tukea ja sinnittelet.

      Suhteet ovat vasta-alkajalle hyvin tärkeitä. Itse huomasin sen, kun en halunnut käyttää suhteitani erääseen firmaan tutun pyytäessä haastatteluun (vastasi käytännössä loppupäätöksestä). Hain tämän suuren kansainvälisen firman web-sivujen kautta paikkaa käyttämättä tuota kontaktia, jolloin HR ensin karsii hakemuksia CV:n perusteella. Ei muuten tullut haastattelukutsua kokemuksen puutteen vuoksi...

    • varmaan

      pääset johonkin onssitoimistoon koiranpalkalla (1500...1800€). Lisäksi meet johonkin kouluun/pitkälle kurssile opiskelemaan, jotta sun ei tartte kirjoittaa hakemukseen "tällä hetkellä olen työttömänä". Niin ja työnhakualueena oltava koko Suomi.

    • Anonyymi

      Oletko ylipainoinen?

    • Anonyymi

      Syrjitäänkö homoja tekniikan alalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3115
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2502
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2326
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2035
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe