Rivatril

kuka tietää ?

Kuka tietää voiko Rivatriliin jäädä koukkuun? KÄytän sitä unilääkkeenä joka ilta ja en tiedä, sehän ei varsinainen unilääke kai ole??? Mutta voiko se silti aiheuttaa haittaoireina esim. muistihäiriöitä?

18

9729

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sehän

      on bentsodiatsepiini siinä kuin mikä muu tahansa, esim. Diapam, Opamox, Temesta, Tenox jne.
      Ei, ei ole mikään unilääke, pääindikaatio sillä on lasten epilepsia.

      • bentsodiatsepiini,

        vaan klonatsepam sekä aikuisten että lasten epilepsiaan. Itse olen käyttänyt sitä vain aikuisena.

        Olo on suorastaan parantunut, kun Rivatrilia on vähennetty. Näin ollen ei voi puhua Rivatrilin riippuvuudesta, kun sitä käyttää ohjeen mukaan eikä huumemaisesti.


      • bentzoihin, kuten
        bentsodiatsepiini, kirjoitti:

        vaan klonatsepam sekä aikuisten että lasten epilepsiaan. Itse olen käyttänyt sitä vain aikuisena.

        Olo on suorastaan parantunut, kun Rivatrilia on vähennetty. Näin ollen ei voi puhua Rivatrilin riippuvuudesta, kun sitä käyttää ohjeen mukaan eikä huumemaisesti.

        tuolla on todettu!Asian voi tarkistaa vaikkapa os. http://yliopistonapteekki.fi
        Ja jos sitä käytetään jatkuvasti, niin riippuvuus siihen syntyy, samoin toleranssi.
        Klonatsepam=kuuluu bentzoihin! Diatsepam=kauppanimellä Stesolid/Diapam ja Medipam, alpratsolam=kauppanimellä Xanor ja Alprox jne.jne.
        Eli kyllä se Rivatril KUULUU bentzoihin.


      • El-Tonto
        bentsodiatsepiini, kirjoitti:

        vaan klonatsepam sekä aikuisten että lasten epilepsiaan. Itse olen käyttänyt sitä vain aikuisena.

        Olo on suorastaan parantunut, kun Rivatrilia on vähennetty. Näin ollen ei voi puhua Rivatrilin riippuvuudesta, kun sitä käyttää ohjeen mukaan eikä huumemaisesti.

        Tuolta voit katsoa, minkälainen vieroitus tarvitaan pitkäaikaiseen bentsoriippuvuuteen:

        http://www.benzo.org.uk/

        ...jos siis hallitset englannin kielen: klonatsepaami = Clonazepam

        Tuntuu uskomattomalta, että joku kehtaa läiskiä "faktoja" pöytään, tuntematta asiaa mitenkään. Kannattaa tutustua lääkkeisiin joita käyttää, vaikka mutu-tieto olisikin vahva.


    • Heikki

      Tullu mitään riippuvuusoireita n 10 vuotiaasta asti käytin ky lääkettä 20v.Minusta lääke on saanut täällä kohtuutonta huomiota
      pääasiassa heiltä jotka eivät sitä ole käyttäneet.Heidän arvelunsa ovat pääsääntöisesti mutu tuntumaa johtuen lääkkeessä olevista aineista.

      • kotilääkäri, korjataanpa taas

        hieman vääriä luuloja.

        Ensinnäkin: klonatsepaamin englanninkielinen ja lyhennetty virallinen nimi on Clonazepam. - sellainen löytyy myös pakkauksesta. Älkää yrittäkö maallikkona väntää omia lääkenimiänne jos ette ole asiaa tarkistaneet jostain.

        Toisekseen, klontasepaami kuuluu bentsodiatsepiineihin. Kaikki ko. ryhmään kuuluvat lääkeaineet vaikuttavat aivojen GABA-järjestelmään ja jakavat tiettyjä yhteispiirteitä. Näistä yksi on se, että joka ikiseen bentsodiatsepiini-ryhmän lääkkeeseen tai niiden johdannaisiin voi syntyä sekä psyykkinen että fyysinen riippuvuus.
        Maallikkokielellä se ilmenee esimerkiksi unilääkkeenä tai rauhoittavana käytettynä sitä, että aivot ovat tottuneet jatkuvaan lääkkeen saantiin ja pikkuhiljaa vaativat lisää saavuttaakseen saman tilan kuin ennen, ja lopettaessa voi esiintyä vieroitusoireita. Tätä sanotaan ns. rebound-ilmiöksi, eli hoidetut oireet (esimerkkitapauksessa unettomuus tai ahdistus) voivat hetkellisesti pahentua, mutta tasoittuvat kyllä ajan myötä.
        Tästä syystä ko. lääkkeiden käyttö olisi syytä lopettaa asteittain, ja lääkärin valvonnassa, sillä säästää lähinnä itseään ja omaa (mielen)terveyttä.

        Klonatsepaamin erityinen käyttöalue on juurikin epilepsia, varsinkin lapsilla pieniannoksisena, ja tähän tarkoitukseen se on monella ollut erinomaisen hyvä lääke. Tällaisessa tapauksessa, jossa hyvä hoitotasapaino saavutetaan, potilaan vointi säilyy hyvänä ja lääkeannos pysyy samana (ts. ei tarvitse nostaa jatkuvasti) lääkitys on onnistunutta eikä sitä ole syytä lopettaa, jos lääkitys on ollut hyödyllinen eikä potilas koe sen aiheuttavan häiritseviä haittavaikutuksia.


      • El-Tonto
        kotilääkäri, korjataanpa taas kirjoitti:

        hieman vääriä luuloja.

        Ensinnäkin: klonatsepaamin englanninkielinen ja lyhennetty virallinen nimi on Clonazepam. - sellainen löytyy myös pakkauksesta. Älkää yrittäkö maallikkona väntää omia lääkenimiänne jos ette ole asiaa tarkistaneet jostain.

        Toisekseen, klontasepaami kuuluu bentsodiatsepiineihin. Kaikki ko. ryhmään kuuluvat lääkeaineet vaikuttavat aivojen GABA-järjestelmään ja jakavat tiettyjä yhteispiirteitä. Näistä yksi on se, että joka ikiseen bentsodiatsepiini-ryhmän lääkkeeseen tai niiden johdannaisiin voi syntyä sekä psyykkinen että fyysinen riippuvuus.
        Maallikkokielellä se ilmenee esimerkiksi unilääkkeenä tai rauhoittavana käytettynä sitä, että aivot ovat tottuneet jatkuvaan lääkkeen saantiin ja pikkuhiljaa vaativat lisää saavuttaakseen saman tilan kuin ennen, ja lopettaessa voi esiintyä vieroitusoireita. Tätä sanotaan ns. rebound-ilmiöksi, eli hoidetut oireet (esimerkkitapauksessa unettomuus tai ahdistus) voivat hetkellisesti pahentua, mutta tasoittuvat kyllä ajan myötä.
        Tästä syystä ko. lääkkeiden käyttö olisi syytä lopettaa asteittain, ja lääkärin valvonnassa, sillä säästää lähinnä itseään ja omaa (mielen)terveyttä.

        Klonatsepaamin erityinen käyttöalue on juurikin epilepsia, varsinkin lapsilla pieniannoksisena, ja tähän tarkoitukseen se on monella ollut erinomaisen hyvä lääke. Tällaisessa tapauksessa, jossa hyvä hoitotasapaino saavutetaan, potilaan vointi säilyy hyvänä ja lääkeannos pysyy samana (ts. ei tarvitse nostaa jatkuvasti) lääkitys on onnistunutta eikä sitä ole syytä lopettaa, jos lääkitys on ollut hyödyllinen eikä potilas koe sen aiheuttavan häiritseviä haittavaikutuksia.

        Edellä kuvattu pitää paikkansa.

        Kaikkiin bentsoihin liittyy riippuvuusriski pitkäaikaiskäytössä. Ap. kirjoittaja käyttää sitä jatkuvana unilääkkeenä, joten hänen jättäessään lääkkeen pois, ensimmäisenä (kenties myös ainoana, olettaen että annos on pieni, klonatsepaami omaa hitaan puoliintumisajan) oireena on unettomuus.

        Itse olen käyttänyt Rivatrilia nyt yli kahdeksan vuotta essentielliin vapinaan.

        Apua siitä on ollut enemmän kuin haittaa. Mutta TAKUULLA olen koukussa klonatsepaamiin ja jos haluaisin siitä eroon, kääntyisin (neurologian, psykiatrian, farmakologian, anestesiologian, kliinisen kemian tai päihdelääketieteen) erikoislääkärin puoleen.


    • väsyttäviin

      lääkkeisiin voi koukkuunjäädä,höpö,höpö,niitähän määrätään myös lapsille,minä sain niitä dystoniaan,jonka aiheutti suprium neurolepti ja ssri lääkkeet,en ikinä olis koskenut masennuslääkkeisiin,jos olisin tiennyt,että ne aiheutti jatkuvan pään vapinan,akatisian,levottomatjalat ym.rivatril ön hyvä lääke ,turha pelätä koukkuun jäämisestä oikein otettuna,masennuslääkkeet ja neuroleptit koukuttaa, on oma kokemus.

      • voi jäädä

        koukkuun?!?! TD SSRI-lääkkeestä? Hyvin outua, eiköhän se ole ihan neuroleptin syy ja sehän kerrotaan jo pakkauksen sivuoirelistassakin, eli se on tiedossa siinä vaiheessa kun lääkkeen aloittaa ja lääkettä ei kukaan pakota nielemään, eli on itse tietänyt aloittaessaan ne riskit.
        Masennuslääkkeet eivät koukuta vaikka ne kannattaakin lopettaa hitaasti jottei tule huono olo.
        Siitä ei pääse mihinkään että Rivatril kuuluu bentsoihin ja näin ollen omaa koukuttavuuden ja toleranssin kasvu on myöskin yleistä.
        Ei se, että esim. Rivatrilia määrätään lapsille poista sitä tosiasiaa, että koukkuun niihin voi hyvinkin jäädä.


      • Heikki
        voi jäädä kirjoitti:

        koukkuun?!?! TD SSRI-lääkkeestä? Hyvin outua, eiköhän se ole ihan neuroleptin syy ja sehän kerrotaan jo pakkauksen sivuoirelistassakin, eli se on tiedossa siinä vaiheessa kun lääkkeen aloittaa ja lääkettä ei kukaan pakota nielemään, eli on itse tietänyt aloittaessaan ne riskit.
        Masennuslääkkeet eivät koukuta vaikka ne kannattaakin lopettaa hitaasti jottei tule huono olo.
        Siitä ei pääse mihinkään että Rivatril kuuluu bentsoihin ja näin ollen omaa koukuttavuuden ja toleranssin kasvu on myöskin yleistä.
        Ei se, että esim. Rivatrilia määrätään lapsille poista sitä tosiasiaa, että koukkuun niihin voi hyvinkin jäädä.

        Todellakaan mahd rivatrilin riippuvuutta 10 vuotiaana aloitin sen käyttämisen.Enkä myöskään 10vuotiaana ajatellut ettei lääkkeitä mitä lääkäri määrää kannattaisi "tarvitsisi" syödä.


      • metadon
        Heikki kirjoitti:

        Todellakaan mahd rivatrilin riippuvuutta 10 vuotiaana aloitin sen käyttämisen.Enkä myöskään 10vuotiaana ajatellut ettei lääkkeitä mitä lääkäri määrää kannattaisi "tarvitsisi" syödä.

        itse syön rivatrillia rauhoituis lääkkeeksi ja olen metadon hoidossa


    • Herbiina

      ja kyllä siihen psyykkisesti kiinni jäät, valitettavasti. Mä käytän sitä paniikkihäiriöön ja aikoinani siitä vieroittauduin irti siis todellakin VIEROITTAUDUIN, aiheutti pahaa vapinaa, pää oli kuin sumussa ym. Ja tosta just oon keskustellu lääkärini kanssa (psykologi/psykiatri) että mistä nämä mun muistiongelmat mahtaa johtuu, itteään kun inhottaa kun ei muista paljon pas...kaan. Lekuri totes mulle,että nimenomaan se vie lähimuistia. Ja totta joka sana mun kohdalla :(

      • birdy88

        ja tämä muistin menetys koituu myös seurauksena tarpeeksi kauan rauhottavia käyttäessäkin...selasia ne lääkkeet on...tiedän kokemuksella kyllä.


    • käyttäjä

      Suurimpaan osaan lääkkeistä esim. kipulääkkeet, bentsot, unilääkkeet, epilepsialääkkeet, masennuslääkkeet jne... voi jäädä koukkuun ja niistä voi tulla kovatkin vieroitusoireet.

      Mutta paljolti riippuu siitä, mihin tarkoitukseen käyttää esim. masennus- ja epilepsialääkkeitä.

      Itse ajan parhaillaan alas Rivatrilia, ilman minkäänlaisia vieroitusoireita. Vuoden olen syönyt 1mg/ilta.

      Eli olemme erilaisia.

      Aikaisemmin lopetin Opamoxin käytön ilman mitään vieroituoireita. Sitä söin 60mg/ilta. Toleranssi kasvoi koko ajan, joten oli pakko lopettaa ja mulla oli jo toinen valmiste, jolla sain nukuttua.

      Mutta jos unettomuuteen jotain käyttää, niin taatusti valvoo, jos unettomuuden syytä ei ole saatu parannettua ennen lääkkeen lopettamista tai ei ole mitään korvaavaa lääkettä.

    • kfifjrnf

      minulle määrättiin niitä rauhoittavaksi lääkkeeksi. se ei ole uni lääke! tenox nimisiä sain sitten uni lääkkeeksi. mitähän tämän sinulle määräävä lääkäri on ajatellut?

      • Säde*

        Rivatriliä määrätään tosiaan moneen eri vaivaan.
        Itselläni on kovat krooniset ja pahenevat kivut. Kipulääkkeitä on tietysti, mutta kun ne eivät riitä, eikä voimakkaampia uskalleta enää antaa, annetaan kivunsieto-ja mielialalääkitystä.
        Mulla se tarkoittaa Citalopramia, Doxalia, nukahtamislääkettä (tällä hetkellä Zopinox) JA Rivatril.

        Rivatrin on hyvä mulle, se rentouttaa lihaksia ja myös mieltä, mekanismia en tiedä enkä välitä koska se auttaa.

        Mulla on myös dystonia ja siihenkin se ainakin jollainlailla auttaa.

        Eli, jos luet lääkeohjeen paketista siellä lukee nää samat asiat, eli lääkärisi voi määrätä Rivatrilia muuhunkin kuin esim. epilepsiaan, mihin se alunperin on tarkoitettu.

        Sehän on Betso niin kuin aiemmin todettiin, omalääkärinikin vahvisti tän, joten sillä on luonnollisesti myös rauhoittava vaikutus.
        Ihan oikea lääke siis sullekin.

        Ps. Itse oon käyttänyt vuosia eikä toleranssi ole tullut vastaan, en myöskään ota aina koko annosta jos tuntuu, että vähemmälläkin selviää eikä ole seurannut vieroitusoireita.


    • Anonyymi

      Minulla on cpvamma ala raajojen jäykkyys ja siitä on pelkotilat tullut kävelyyn esim en pääse tien yli jos en ota rivatril tää lääke helpottaa jäykkyyttä ja antaa vähän rohkeutta nuorempana pystyin liikkumaan ilman kävely keppiä ulkona kun otin lääkeen nyt ei on istu mutta o n vaan tukenajalat toimii otan vaan kun tarvitsen lääkeen välillä toimii hyvin joku päivä huono jumpassa käyn jatkuvaan

    • Anonyymi

      Rivatrilliin jää koukkuun niinkuin muihinkin bentso valmisteisiin pitkällä käytöllä.
      Vieroitusoireet ovat tuskalliset jos käytön lopettaa seinään kerralla.
      Vieroitusoireisiin omalla kokemuksella kuuluu mm vainoharhaisuutta, lihasten nykimistä, ahdistusta ja kouristuskohtauksia...
      Olkaa siis tarkkana bentso valmisteiden kanssa ja ehdottomasti käytön pitäisi lopettaa asteittain pahimpien vieroitusoireiden lieventämiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1817
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1687
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      809
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe