juoksuvaatteiden

peseminen

Ostin itselleni vähän paremmat ja kalliimmat juoksuvaatteet alusvaatteista päällystakkiin ja kenkiin, mutta nyt on ongelmana se, että miten ne pestään pesukoneessa niin ettei ne menetä parhaimpia ominaisuuksia, väriä yms.
Käytetäänkö huhteluainetta ollenkaan? Entä linkous? Onhan niissä vaatteissa ne pesuohjeet, mutta en aina luota oikein niihinkään.
Ja miten ne vaatteet sais pidettyä myös sellaisina pehmeinä, ettei níistä tulisi kauhean kovia koppuroita? Entäs lenkkareiden puhdistus/pesu?
Vinkkejä kaipallaan, kiitos!!:)

14

2987

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pesijälle

Jos uusissa tekstiileissäsi on lycraa eli ovat joustavat niin huuhteluainetta ei saa käyttää. Huuhteluaine tappaa tuon elastisuuden ja pilaa vaatteesi. Normaali pesu ja nimenomaan niiden pesuohjeiden mukaan, ei niitä pesuohjeita kangasvalmistajat ihan hatustaan vetäise kehittämilleen teknisille kankaille.

Kenkien puhdistukseen taitaa paras olla harjaus ja kostealla pyyhkiminen, pesukoneessa kenkien liimaukset, tuet ja vaimennukset voivat kärsiä.

• kuten muutkin

Ohjeiden mukaanhan nuo pestään jos halutaan että ominaisuudet säilyvät.

Ainoa ongelma on siinä että ohjeet ovat Craftin alusasuja lukuunottamatta (90 asteen pesu!) aivan idioottimaisia asuille joissa nimenomaan hikoillaan. Varsinkin kun keinokuituihin pinttyy väistämättä hienhaju joka ei lähde pois millään tunnetulla kemikaalilla.

Jopa juoksusukissa näkee 30 asteen pesuohjeita! Ei kannata ihmetellä jos tattia alkaa pursua joka varpaan välistä ja rimastot ilmestyvät toistuvasti takaisin mikäli ei älyä polttaa sukkia joka käyttökerran jälkeen. Tässä kohdassa etenkin naispuolisten juoksijoiden kannattaisi käydä tarkistamassa että alusasut saa pestä vähintään 60 asteessa ja tuota pesuohjelmaa todella käytetään...

Huuhteluainetta ei saa käyttää koska se tukkii noiden teknisten tekstiilien kuitujen väliset hienot raot joiden ansiota on se että asu hengittää todella tehokkaasti ja päästää vesihöyryn ulos mutta on siitä huolimatta tuulen tai jopa vedenpitävä.

• Parrujalka

Minä keittelen aina välillä (2 krt/kk) kaikki urheilusukkani. Tuntuu ehkä typerältä mutta minulle on ollut kerran jalkasieni enkä halua sitä enää uudelleen. Samasta syystä raspaan säännöllisesti kuivan ihon pois kantapäistä jotka ovat pahimmillaan todella kuivat ja halkeilleet. Tähän kaikkeen minua motivoi lisäksi kauheat kuvat jotka näin kun tuttu oli saanut ruusun jalkaterään, ruusun takia hän joutui pitämään kahden kuukauden juoksutauon.

• Taapertaja5

Itselläni on alusvaatteista päällysvaatteisiin kaikki teknisiä urheiluvaatteita, mitä pidän juostessa päällä.

Lenkin jälkeen laitan kaikki pesukoneeseen, tuoksuton nestemäinen pesuaine joukkoon ja pikapesu/hienopesuohjelma käyntiin. Ei huuhteluainetta. Sitten itse suihkuun :-)).

Minulla ei ole koskaan pinttynyt hienhaju juoksuasusteisiin, kun pesaisen ne heti juoksun jälkeen hikisinä. Samassa koneellisessa pyörivät alusvaatteet, sukat, paidat, juoksupipo/lippis ym. Eipä ole koskaan ollut myöskään minkäänlaista sieniongelmaa, kun huolehtii että vaatteet ja kengät kuivuvat hyvin lenkin/pesun jälkeen. Itselläni onkin aktiivikäytössä kaksi paria juoksukenkiä.

Vaatteet ovat kyllä säilyneet ihan pehmeinä, suurempi ongelma joka toisinaan häiritsee on sähköisyys. Ne ovat myös kestäneet erinomaisesti, kun muistaa käyttää laatumerkkejä.

• sienet ja hiiva

eivät sienet ja hiiva ilmesty jalkoihin tai muihin lenkkeilyyn vähemmin liittyviin ruumiinosiin tyhjästä.

Mutta kun kerran olet sellaisen saanut vaikka uimahallista (ei mennä detaljeihin sen jälkimmäisen tapauksen kanssa) et pääse siitä koskaan eroon jos peset vaatteita vain 30-40 asteessa koska sienet jäävät elämään ihoa vasten tuleviin vaatteisiin ja tartuttavat sinut uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...

Jos vaatteet ovat niin herkkiä ettei niitä kertakaikkiaan voi laittaa 60-90 asteen pesuohjelmaan voi nopea silittäminen todella kuumalla raudalla tai jopa pyyhkäisy höyrypesurilla riittää. Muuten pitäisi kieltää lailla alusvaatteiden ja sukkien valmistaminen materiaalista jota ei saa pestä vähintään 60 asteessa.

• Juoksijatartar
        sienet ja hiiva kirjoitti:

eivät sienet ja hiiva ilmesty jalkoihin tai muihin lenkkeilyyn vähemmin liittyviin ruumiinosiin tyhjästä.

Mutta kun kerran olet sellaisen saanut vaikka uimahallista (ei mennä detaljeihin sen jälkimmäisen tapauksen kanssa) et pääse siitä koskaan eroon jos peset vaatteita vain 30-40 asteessa koska sienet jäävät elämään ihoa vasten tuleviin vaatteisiin ja tartuttavat sinut uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...

Jos vaatteet ovat niin herkkiä ettei niitä kertakaikkiaan voi laittaa 60-90 asteen pesuohjelmaan voi nopea silittäminen todella kuumalla raudalla tai jopa pyyhkäisy höyrypesurilla riittää. Muuten pitäisi kieltää lailla alusvaatteiden ja sukkien valmistaminen materiaalista jota ei saa pestä vähintään 60 asteessa.

Hyvin tuntuvat kestävän sukat ja alusvaatteet 60 asteen pesun, vaikka ohjeessa 40. Itse on käytä kovin kauaa samoja sukkia, vaan heitän menemään. Alesta saa usein todella hyviä juoksusukkia halvalla ja ostelenkin enemmän aina kerralla.

• Taapertaja5
        sienet ja hiiva kirjoitti:

Jos sieniongelma on päässyt syntymään, ei sille ratkaisua pesukoneesta löydy, vaan ihan muualta.
        Se pitää hoitaa, kuten muutkin sairaudet. Ja se kaiketi pesiytyy etenkin kenkiin joita ei voi edes koneessa pestä. Eli vaikka kuinka pesee sukkia kuumassa niin sieni-infektio saattaa taas tarttua juoksukengistä.

Ja kyllä tekniset vaatteetkin voi pestä 60 asteessa. Mielestäni tässä on kuitenkin jo ekologinenkin ongelma - itse kun pesen vaatteeni joka lenkin jälkeen suoraan niin veisi tolkuttomasti energiaa pestä niitä kolmesti viikossa pitkällä 60-asteen pesuohjelmalla!

• ja maalaisjärki myös
        Taapertaja5 kirjoitti:

Jos sieniongelma on päässyt syntymään, ei sille ratkaisua pesukoneesta löydy, vaan ihan muualta.
        Se pitää hoitaa, kuten muutkin sairaudet. Ja se kaiketi pesiytyy etenkin kenkiin joita ei voi edes koneessa pestä. Eli vaikka kuinka pesee sukkia kuumassa niin sieni-infektio saattaa taas tarttua juoksukengistä.

Ja kyllä tekniset vaatteetkin voi pestä 60 asteessa. Mielestäni tässä on kuitenkin jo ekologinenkin ongelma - itse kun pesen vaatteeni joka lenkin jälkeen suoraan niin veisi tolkuttomasti energiaa pestä niitä kolmesti viikossa pitkällä 60-asteen pesuohjelmalla!

Koneen manualista tarkistettua: 60 asteen pesuohjelma 0,95kWh ja 30/40 asettta 0,85kWh

Teoriassa tuossa tulee säästöä kokonaiset 0,3kWh viikossa mutta kolmen koneellisen peseminen pelkkien juoksuvaatteiden takia = tyhjänä on jo sellaista ekorikollisuutta ettei siitä kannattaisi paljon julkisuudessa huudella vaikka käyttäisi 40 asteen pesuohejelmaa.

Jos on saanut esimerkiksi uimahallista sienitartunnan varpaisiinsa voi desinfioida tai vaikka polttaa lenkkitossut joka käytön jälkeen ja saa siitä huolimatta tartunnan uudestaan niistä 40 asteessa pestyistä sukista.

Ihotautilääkärit ovat ylipäätänsäkin olleet julkisuudessa kauhuissaan nykyisestä trendistä pestä alusvaatteet ja sukat sekä muutkin ihoa vasten tulevat vaatteet alle 60 asteessa jonkin kuvitteellisen säästön takia. Toisaalta samat ihotautilääkärit ajelevat nykyään S-sarjan mersuilla...

• Taapertaja5
        ja maalaisjärki myös kirjoitti:

Koneen manualista tarkistettua: 60 asteen pesuohjelma 0,95kWh ja 30/40 asettta 0,85kWh

Teoriassa tuossa tulee säästöä kokonaiset 0,3kWh viikossa mutta kolmen koneellisen peseminen pelkkien juoksuvaatteiden takia = tyhjänä on jo sellaista ekorikollisuutta ettei siitä kannattaisi paljon julkisuudessa huudella vaikka käyttäisi 40 asteen pesuohejelmaa.

Jos on saanut esimerkiksi uimahallista sienitartunnan varpaisiinsa voi desinfioida tai vaikka polttaa lenkkitossut joka käytön jälkeen ja saa siitä huolimatta tartunnan uudestaan niistä 40 asteessa pestyistä sukista.

Ihotautilääkärit ovat ylipäätänsäkin olleet julkisuudessa kauhuissaan nykyisestä trendistä pestä alusvaatteet ja sukat sekä muutkin ihoa vasten tulevat vaatteet alle 60 asteessa jonkin kuvitteellisen säästön takia. Toisaalta samat ihotautilääkärit ajelevat nykyään S-sarjan mersuilla...

En tiedä koneestasi, mutta minulla on suhteellisen uusi kone jonka lukemat ovat eri luokkaa.

Pikapesu 30 asteessa kestää noin 40 minuuttia, kirjopesu 60 asteessa 120 minuuttia. En ole insinööri, mutta väitän ihan oikeasti että ero energian- ja vedenkulutuksessa on merkittävä. Ja juoksuvaatteista tarvitsee pestä pois vain tunnin parin aikana niihin kertynyt vielä märkä, pinttymätön hiki. Sitä ei ihan oikeasti tarvitse keittämällä pestä.

Ja kun tuon eron tekee 156 kertaa vuodessa kertyy siitä mukava säästö. Ja kuten sanottua, ekologinen teko. Tätä ekologista ajattelutapaa on syytä alkaa opettelemaan, alkaahan henkilöautojen päästötkin pian merkitsemään ihan oikeasti.

"jos on saanut esimerkiksi uimahallista sienitartunnan varpaisiinsa voi desinfioida tai vaikka polttaa lenkkitossut joka käytön jälkeen ja saa siitä huolimatta tartunnan uudestaan niistä 40 asteessa pestyistä sukista. "

=> Jos sinulla on varaa polttaa lenkkitossusi tuon jälkeen, miksi nuukailet sukkisi kanssa? Heitä ne ihmeessä samaan rovioon tossujesi kanssa ja hanki uusien tossujen kera vaikka 5 paria uusia juoksusukkia. Ei maksa paljon, ja tuskinpa sinäkään nyt sienitartuntaa uimahallista joka viikko saat. Tai jos saat vaihda uimahallia.

"koneellisen peseminen pelkkien juoksuvaatteiden takia = tyhjänä on jo sellaista ekorikollisuutta ettei siitä kannattaisi paljon julkisuudessa huudella vaikka käyttäisi 40 asteen pesuohejelmaa. "

=> Et kai tosissasi väitä, ettet pese hikisiä lenkkivaatteitasi lenkin jälkeen?

Minun täytyy kyllä tunnustaa, että käyn suihkussakin joka lenkin jälkeen. Ja aion käydä vastakin olen sitten millainen ekorikollinen tahansa...

• Taapertaja5
        ja maalaisjärki myös kirjoitti:

Piti ihan tarkistaa oman pesukoneen (AEG) manuaalista nuo arvot:

Käsinpesuohjelma 30 astetta, 35 min, kuluttaa 0,16 kWh.

Nopein 60 asteen ohjelma kestää 91 min, kuluttaa 0,70 kWh. Ero on siten 0,54 kWh/pesukerta.

Energiansäästö on vuodessa jo merkittävä kuten jokainen voi laskea.

Kokonaisuudessaan juoksuharrastus on kuitenkin sen verran halpaa hupia, etten olisi huolissani suihkussa käynnin kustannuksista tai juoksuvaatteiden pesemiskustannuksista.

• pese aina
        Taapertaja5 kirjoitti:

En tiedä koneestasi, mutta minulla on suhteellisen uusi kone jonka lukemat ovat eri luokkaa.

Pikapesu 30 asteessa kestää noin 40 minuuttia, kirjopesu 60 asteessa 120 minuuttia. En ole insinööri, mutta väitän ihan oikeasti että ero energian- ja vedenkulutuksessa on merkittävä. Ja juoksuvaatteista tarvitsee pestä pois vain tunnin parin aikana niihin kertynyt vielä märkä, pinttymätön hiki. Sitä ei ihan oikeasti tarvitse keittämällä pestä.

Ja kun tuon eron tekee 156 kertaa vuodessa kertyy siitä mukava säästö. Ja kuten sanottua, ekologinen teko. Tätä ekologista ajattelutapaa on syytä alkaa opettelemaan, alkaahan henkilöautojen päästötkin pian merkitsemään ihan oikeasti.

"jos on saanut esimerkiksi uimahallista sienitartunnan varpaisiinsa voi desinfioida tai vaikka polttaa lenkkitossut joka käytön jälkeen ja saa siitä huolimatta tartunnan uudestaan niistä 40 asteessa pestyistä sukista. "

=> Jos sinulla on varaa polttaa lenkkitossusi tuon jälkeen, miksi nuukailet sukkisi kanssa? Heitä ne ihmeessä samaan rovioon tossujesi kanssa ja hanki uusien tossujen kera vaikka 5 paria uusia juoksusukkia. Ei maksa paljon, ja tuskinpa sinäkään nyt sienitartuntaa uimahallista joka viikko saat. Tai jos saat vaihda uimahallia.

"koneellisen peseminen pelkkien juoksuvaatteiden takia = tyhjänä on jo sellaista ekorikollisuutta ettei siitä kannattaisi paljon julkisuudessa huudella vaikka käyttäisi 40 asteen pesuohejelmaa. "

Minun täytyy kyllä tunnustaa, että käyn suihkussakin joka lenkin jälkeen. Ja aion käydä vastakin olen sitten millainen ekorikollinen tahansa...

Mun täytyy sanoa, että en pese lenkkivaatteita (=päällysvaatteet) joka kerta. Alusvaatteet toki pesen, mutta en päällimmäisenä olevaa takkia ja housua. 1-2 viikkoa käytän ja pesen sitten. Tuuletan ja kuivaan vaatteet hyvin lenkin jälkeen. Musta niitä on järjetöntä pestä joka ikinen kerta eli 5-6 kertaa viikossa, kun mun koneessa ei ole edes mitään pikaohjelmaa, vaan lyhyinkin ohjelma on 1,5 tuntia.

• täällä
        pese aina kirjoitti:

Mun täytyy sanoa, että en pese lenkkivaatteita (=päällysvaatteet) joka kerta. Alusvaatteet toki pesen, mutta en päällimmäisenä olevaa takkia ja housua. 1-2 viikkoa käytän ja pesen sitten. Tuuletan ja kuivaan vaatteet hyvin lenkin jälkeen. Musta niitä on järjetöntä pestä joka ikinen kerta eli 5-6 kertaa viikossa, kun mun koneessa ei ole edes mitään pikaohjelmaa, vaan lyhyinkin ohjelma on 1,5 tuntia.

Täytyy tunnustaa, että mä en myös pese. Jonkun mielestä varmaan tosi yöks...

• 1st runner up
        Taapertaja5 kirjoitti:

Piti ihan tarkistaa oman pesukoneen (AEG) manuaalista nuo arvot:

Käsinpesuohjelma 30 astetta, 35 min, kuluttaa 0,16 kWh.

Nopein 60 asteen ohjelma kestää 91 min, kuluttaa 0,70 kWh. Ero on siten 0,54 kWh/pesukerta.

Energiansäästö on vuodessa jo merkittävä kuten jokainen voi laskea.

Kokonaisuudessaan juoksuharrastus on kuitenkin sen verran halpaa hupia, etten olisi huolissani suihkussa käynnin kustannuksista tai juoksuvaatteiden pesemiskustannuksista.

"Mun täytyy sanoa, että en pese lenkkivaatteita (=päällysvaatteet) joka kerta. Alusvaatteet toki pesen, mutta en päällimmäisenä olevaa takkia ja housua. 1-2 viikkoa käytän ja pesen sitten. Tuuletan ja kuivaan vaatteet hyvin lenkin jälkeen. Musta niitä on järjetöntä pestä joka ikinen kerta eli 5-6 kertaa viikossa, kun mun koneessa ei ole edes mitään pikaohjelmaa, vaan lyhyinkin ohjelma on 1,5 tuntia".

Sama täällä, en todellakaan pese juoksutakkiani (ohut) enkä edes teknistä kerrastoa jokaisen lenkin jälkeen ja nekin pesen 40 asteisessa ohjelmassa (pesuohjeen mukaan)ja eivät haise pahalle. Laitan deodoranttia ennen lenkkiä ja käyn muutenkin suihkussa joka päivä joten en haise vaikka hikoilenkin. Takin tuuletan ja lenkkarit joka lenkin jälkeen. Käytän takkia noin viikon (3-4 pitkää lenkkiä) ennen pesua. Kerraston pesen parin lenkin jlk. Alusvaatteet tietenkin joka kerran jlk ja sukat.

Ja tosiaan, huuhteluaine on vihollinen number one urheiluvaatteissa ja kaikissa joissa on lycraa.
        Noudata vaatteen pesuohjetta (miten niin et voi luottaa siihen?)ja ripusta vaatteet kuivumaan, ei kuivausrumpuun!

• Toinen taapertaja
        Taapertaja5 kirjoitti:

Teet juuri kuten minä. En ole tottunut lenkillä hissuttelemaan, vaan esim. hiihtolenkki saattaa kestää 4-5 tuntia. Lenkin jälkeen riisun koko hiestä märän sotisovan suoraan pyykkikoneeseen 40 asteen pikapesuun. Täydennän koneen vielä korista löytyvistä samanlaisista vaatteista. Ei tule vajaita koneita. On uskomattoman taivaallista pukea narulta kuivat puhtaat kledjut päälle ja eikun menoksi. Joskus aivan kevyiden verryttely lenkkien jälkeen voin uloimman kerroksen jättää pesemättä, mutta kyllä senkin valitettavasti seuraavalla kerralla huomaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      384
      5729
    2. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1712
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      106
      981
    4. Moraaliköyhä S-ryhmä

S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      95
      894
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      130
      854
    6. Miltä se tuntui

Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      851
    7. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      50
      842
    8. Asentajako putosi radiomastosta

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      44
      842
    9. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      823
    10. Haikeaa miten kaikki meni

Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      817
    Aihe