alakiere

hcp9

voisiko joku neuvoa miten pallon saa kunnolla pakittamaan, iteltäni se ei tahhdo onnistua

12

6867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaatii nopeata rannetta...hehhh. No, kipitaalia reilusti, maila vähän pystyyn äläkä lyö liian alas, tulee vain kiksi.

    • The Rat

      Tärkeää on osua siihen kohtaan johon tähtää, eli reilusti pallon keskilinjan alapuolelle.

      Suotavaa olisi tietysti pitää maila mahdollisuuksien mukaan vaakatasossa (ellei halua kikkailla). Eli mahdollisimman matalana.

      Suora kepin liike on olennaista, muuten peli muuttuu nopeasti lentopalloksi (laiton hyppylyönti).

      Ja sitten se kikkakutonen: eli reilusti läpi pallosta. Ehkä yleisin salilla nähtävä virhe on siinä, että palloa tökätään haluttuun suuntaan. Anna kepin seurata lyöntiä parikymmentä senttiä pallon läpi... Ja ota löysin rantein. Kyllä se siitä. :)

      • Rat'in hyvään ohjeeseen, että (kun kysyjä nimenomaan hakee kunnon tykkipakkia) tilanne vaihtelee kovasti sen mukaan, kuinka suuri lyönti- ja kohdepallon etäisyys on toisiinsa. Pitkä saatto ja matala lyönti toimii, jos on sitä välimatkaa, mutta kun se on vaikkapa 3 cm, vaatii pakki jo ihan toisenlaisen lyönnin ja silloin se on enempi tällainen pikee-tyyppinen nopea, vähän pystympi köö, eikä saattoa juurikaan voi tehdä. Elikkäs kaikkea näiden kahden ääripään välillä soveltaen....eikös, hyvä Rat? Näkeepä joskus masseakin (köli ihan pystyssä), mutta kun en nyt tiedä, mistä pelimuodosta on kysymys, niin.....Esim. Snookerissa pelataan hyvinkin hillitysti ja harvoin näkee mitään tykkejä, jos verrataan vaikka vanhaan Kaisaan tai 3-vallin karaan.


      • The Rat
        ThreeMice kirjoitti:

        Rat'in hyvään ohjeeseen, että (kun kysyjä nimenomaan hakee kunnon tykkipakkia) tilanne vaihtelee kovasti sen mukaan, kuinka suuri lyönti- ja kohdepallon etäisyys on toisiinsa. Pitkä saatto ja matala lyönti toimii, jos on sitä välimatkaa, mutta kun se on vaikkapa 3 cm, vaatii pakki jo ihan toisenlaisen lyönnin ja silloin se on enempi tällainen pikee-tyyppinen nopea, vähän pystympi köö, eikä saattoa juurikaan voi tehdä. Elikkäs kaikkea näiden kahden ääripään välillä soveltaen....eikös, hyvä Rat? Näkeepä joskus masseakin (köli ihan pystyssä), mutta kun en nyt tiedä, mistä pelimuodosta on kysymys, niin.....Esim. Snookerissa pelataan hyvinkin hillitysti ja harvoin näkee mitään tykkejä, jos verrataan vaikka vanhaan Kaisaan tai 3-vallin karaan.

        Onkohan masse masse jos se lyödään keskelle palloa (tai siis keskilinjan alapuolelle, muttei sivulle)? :D

        Njoo, jos etäisyyttä on kolme senttiä ja pitää saada palloa kunnolla takaisin, pistän itse kölin aivan pystyyn ja vedän "saaton" pöydän pintaan asti. Toimii toki, mutten ehkä suosittele siltikään, ainakaan hirveässä tuubassa...

        Ja juu, soveltaa saa. Mutta periaatteessa keppi aina pöydän suuntaisena ja kunnon saatolla...

        Ai niin, hyvä harjoitus sitten kun alkaa toimimaan. Kohdepallo kulmapussille, oma 20 senttiä vastakkaisesta kulmapussista (siis melkein maksimipituus) ja sitten treenaamaan. Tarkoituksena saada kivi takaisin omaan päätyyn. Vaatii hyvän saaton (ja jonkin verran voimaa).


      • The Rat kirjoitti:

        Onkohan masse masse jos se lyödään keskelle palloa (tai siis keskilinjan alapuolelle, muttei sivulle)? :D

        Njoo, jos etäisyyttä on kolme senttiä ja pitää saada palloa kunnolla takaisin, pistän itse kölin aivan pystyyn ja vedän "saaton" pöydän pintaan asti. Toimii toki, mutten ehkä suosittele siltikään, ainakaan hirveässä tuubassa...

        Ja juu, soveltaa saa. Mutta periaatteessa keppi aina pöydän suuntaisena ja kunnon saatolla...

        Ai niin, hyvä harjoitus sitten kun alkaa toimimaan. Kohdepallo kulmapussille, oma 20 senttiä vastakkaisesta kulmapussista (siis melkein maksimipituus) ja sitten treenaamaan. Tarkoituksena saada kivi takaisin omaan päätyyn. Vaatii hyvän saaton (ja jonkin verran voimaa).

        saa katsomalla hidastettuna (jos jostain löytää) esim. Raymond Steylarts'in lyöntiä. Tuosta on muuten sanottava sen verran, että Raymondin saatto päättyy massé'ssa aika tasan HETI osuman jälkeen. Tämä on varmaan yksilöllistäkin....mutta kyllä lähtee! Juu, voisi olla mielenkiintoinen massé KESKELLE palloa:DD


      • Nimetön
        ThreeMice kirjoitti:

        saa katsomalla hidastettuna (jos jostain löytää) esim. Raymond Steylarts'in lyöntiä. Tuosta on muuten sanottava sen verran, että Raymondin saatto päättyy massé'ssa aika tasan HETI osuman jälkeen. Tämä on varmaan yksilöllistäkin....mutta kyllä lähtee! Juu, voisi olla mielenkiintoinen massé KESKELLE palloa:DD

        Ei masse lyönneissä voi hirveesti saattaa jos ei nyt aijo lyödä pöydän läpi. Kannattaa katsoa vaikka YouTubesta miten huiput pelaa, hyvin harvoin tarvitaan muuta kuin lyhyita alapalloja ja kohdepallo vielä harvemmin on yli metrin päässä ja se on ihan pilli ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin alsa. Kannattaa muistaa tämmä: kun taito ja järki loppuu voima alkaa. The Rat antoi oikeita neuvoja.


      • Nimetön kirjoitti:

        Ei masse lyönneissä voi hirveesti saattaa jos ei nyt aijo lyödä pöydän läpi. Kannattaa katsoa vaikka YouTubesta miten huiput pelaa, hyvin harvoin tarvitaan muuta kuin lyhyita alapalloja ja kohdepallo vielä harvemmin on yli metrin päässä ja se on ihan pilli ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin alsa. Kannattaa muistaa tämmä: kun taito ja järki loppuu voima alkaa. The Rat antoi oikeita neuvoja.

        pitää oikeinkin paikkansa, kun kyseessä on ns. Pool tai Snooker. 3-vallin- tai taitolyöntikarassa tilanteet ovat IHAN erilaisia, mutta oletan, ettet ole niitä koskaan pelannut.


      • oma kommentti
        ThreeMice kirjoitti:

        pitää oikeinkin paikkansa, kun kyseessä on ns. Pool tai Snooker. 3-vallin- tai taitolyöntikarassa tilanteet ovat IHAN erilaisia, mutta oletan, ettet ole niitä koskaan pelannut.

        sekaan. Minä neuvoisin menemään lähimmälle salille treenaamaan. Sieltä löytyy varmasti kavereita neuvomaan lyöntitekniikkaa. Tärkeintä ennen pakkien ym. harjoittelemisessa on peruslyöntien hallinta. Lyöntiasento pitää olla myös kohdallaan. Nahan kovuus/muoto ja saftin jäykkyys vaikuttaa myös kierteisiin olennaisesti. Oli kyseessä sitten pool, snooker, kaisa tai mikä tahnsa pelimuoto, lähtevät pakit jos tekniikka on kunnossa. Itse olen pelannut biljardia jo -70 luvulta, ja kokeillut lähes kaikkia pelimuotoja. Kaisa on tällä hetkellä mieluisin pelimuoto, mutta pooliakin tulee pelailtua. Paras sarja kaisassa 10 jalkaisella, kakkos pallon aloituksesta 76 p. Tämä harjoituspelissä. Poolissa voitin -80 luvun loppupuolella muutamia rg-kisoja. Biljardi on mukava pelimuoto, kunhan pysyy harrastetasolla. Kun alkaa menestyä, kasvaa paineet. Olen nähnyt muutaman saftin katkeavan tappion jälkeen. Itse en köötä koskaan kohdellut kaltoin, mutta tuli kerran potkaistua auton oveen lommo ;)


      • Snooker
        ThreeMice kirjoitti:

        Rat'in hyvään ohjeeseen, että (kun kysyjä nimenomaan hakee kunnon tykkipakkia) tilanne vaihtelee kovasti sen mukaan, kuinka suuri lyönti- ja kohdepallon etäisyys on toisiinsa. Pitkä saatto ja matala lyönti toimii, jos on sitä välimatkaa, mutta kun se on vaikkapa 3 cm, vaatii pakki jo ihan toisenlaisen lyönnin ja silloin se on enempi tällainen pikee-tyyppinen nopea, vähän pystympi köö, eikä saattoa juurikaan voi tehdä. Elikkäs kaikkea näiden kahden ääripään välillä soveltaen....eikös, hyvä Rat? Näkeepä joskus masseakin (köli ihan pystyssä), mutta kun en nyt tiedä, mistä pelimuodosta on kysymys, niin.....Esim. Snookerissa pelataan hyvinkin hillitysti ja harvoin näkee mitään tykkejä, jos verrataan vaikka vanhaan Kaisaan tai 3-vallin karaan.

        Tule kattoo mallia kun lyön super alakierteen,siinä jo Sullivan ihmettelee.


    • hjc666

      Itse sain aikoinaan Yodalta seuraavat ohjeet.
      1. Lyöntikohta keskellä pallon alareunaan
      2. Safti käsi matalana ja pidä köö loivassa kulmassa.sama kulma kuin vallinreuna
      3. Lyönnin ei tarvitse olla kova, jotta saat hyvän kierteen
      4. Lyönti menee läpi pallon, muista saatto, jätä köö lyönnin jälkeen paikoilleen, ei äkkinäisiä takaisin vetoja.
      5. Tärkeää: Saatto ok kun tippi piirtää verkaan kiksin jäljen. Älä säästele tässä, et saa verkaa rikki ja jos pöytä ei oma niin putsaamisestakaan ei väliä.
      6. Harjottele pussitusta suorana kulmapussiin, lyönti hyvä kun kivi välittömästi osuessaan lähtee taakse päin ja palaa samaa linjaa kuin lyönti on lähtenyt
      7. Muista myös kuunnella kun pallot osuvat toisiinsa, hyvin onnistuneen lyönnin kuulee myös äänestä
      8. Keskity joka lyöntiin ja kontrolloi safti ja lyönti kättä...Lantion, olkapään ja muitten ruumiin osien ei tarvitse osallistua lyöntiin

    • Opiksi joitakin videopätkiä:
      alakierteen perusteita
      http://www.youtube.com/watch?v=okXbAMaJSGE&feature=related
      Mike Masseyn pikkupakki hidastettuna kommenteilla
      http://www.youtube.com/watch?v=59amcNEN0Tg
      äärimmäisiä alakierteitä
      http://www.youtube.com/watch?v=bqCPqYJ30zo
      snookerissa ehkä maailman parasta cuepoweria löytyy Stephen Leeltä
      http://www.youtube.com/watch?v=AoVFkmY59d8

      Nahalla ei ole mitään syytä piirrellä verkaan jälkiä saatossa ja riippuen lyöntipallon halutusta seuraavasta positiosta pitää osata lyödä myös sivukierteitä eikä ainoastaan keskelle palloa alas. Esimerkki viimeisessä linkissä hyvällä ja kauniilla tekniikalla toteutettuna.
      Keppi aina mahdollisimman pöydän pinnan suuntaisesti jos mahdollista ja reilu saatto läpi lyöntipallosta niin kierre lähtee helposti myös pienellä pehmeällä lyönnillä.

    • Käsirasvatut

      Lisäksi kepin pään tulee olla kunnossa ja kunnolla hartsattu, lisäksi pallojen pitää olla puhtaat (kitkaa) eli puunattu hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe