Hallitus on nyt innolla väsäämässä kaikenlaisia pakkolakeja. Ehkä tähän samaan putkeen voisi nyt yhdistää myös 141-maataloustukineuvottelut ja yhdistää siihenkin pakkolain kaiken varalta. Tällä tavoin ei tarvitsisi hosua viime hetkillä eikä tehdä töitä viikonloppuisin asian eteen.
Jos ja kun 141-asiassa tulee vähän lunta tupaan, on vaara, että maajussit alkavat taas rettelöimään ja tulevat sianpäät seipähissä heilumaan ihmisten ilmoille humalapäissään. Muutama kepulainen kansanedustajakin innostui eduskunnan portailla silloin tällaisiin hihhulimenoihin.
Ruuan tuotanto tulee turvata, ettei ihmishenkiä menetetä. Henki vai raha, niinhän se Kepu-slogan tässä menee. Tukien vähentyessä maatalousyrittäjillä saattaa käydä mielessä irtisanoutuminen työstään. Tämä on estettävä ja säädettävä pakkolaki, jolla jussit pannaan pelloille satoi tai paistoi eikä lopettamista hyväksyttävä. Nyt on pantava stoppi kainelaisille luopumuseen yllyttäville maksuille ja velvoitettava maajussit talkoohengessä pelloille. Heillähän on sihen velvollisuus, kun viranomainen voi määrätä kenet vaan metsäpaloakin sammuttamaan. Nyt vaan Kepuhallitus äkkiä turvaamaan ihmisten henki ja terveys tässäkin asiassa.
Pakko, pakko ja pako
40
1222
Vastaukset
- korkealla "tasolla"
tämä sosiaalidemokraattinen ajattelu. Eikun heikoimman kimppuun kuten perinteinen koulukiusaajien toimintamalli edellyttää. Seurauksistahan saa aina silloin tällöin itsekukin nautiskella.
Maanviljelijöiden keskiansio tilastokeskuksen mukaan oli 1741 euroa kuukaudessa vuonna 2005.
Minusta se on säälittävän vähän, enkä itse vaivautuisi sillä palkalla kenellekkään työtä tekemään. Minun tuntemani lypsytilan omistajat toteuttavat jo toivomaasi "satoi tai paistoi" mallia. - tai tätä
menee niin tai näin, veronmaksajat kasvun tuottaa.
- Skoonelainen mopedi
Mielipidepankilla ei ilmeisesti tuhkamunana ole jälkeläisiä, sillä eilen hän ei osallistunut noihin isänpäiväkirjoituksiin.
Katkeruus paistaa kirjoituksista.En ymmärrä mitä tekemistä isänpäivällä ja kepulaisuudella on toistensa kanssa. Minä vietän mieluummin isänpäivää kotona kuin jaarittelen asiasta kepulaisten kanssa.
Voin kertoa, että olen kahden lapsen isä. Voi niitä olla enemmänkin, mutta näistä kahdesta minulla on vain tieto.
Kirjoituksestasi paistaa hyvin esille kepulainen suhtautumistapa lapsettomuuteen. Siinä meni terveisiä varmaan peräkammarin poikien lisäksi niille, joilla on jokin biologinen este saada lapsia. On ihan hyvä, että kepulaiset tuotte asennevammaisuuttanne tässäkin muodossa julki.- tuo oli provo
Mielipidepankki kirjoitti:
En ymmärrä mitä tekemistä isänpäivällä ja kepulaisuudella on toistensa kanssa. Minä vietän mieluummin isänpäivää kotona kuin jaarittelen asiasta kepulaisten kanssa.
Voin kertoa, että olen kahden lapsen isä. Voi niitä olla enemmänkin, mutta näistä kahdesta minulla on vain tieto.
Kirjoituksestasi paistaa hyvin esille kepulainen suhtautumistapa lapsettomuuteen. Siinä meni terveisiä varmaan peräkammarin poikien lisäksi niille, joilla on jokin biologinen este saada lapsia. On ihan hyvä, että kepulaiset tuotte asennevammaisuuttanne tässäkin muodossa julki.Tuo aloitukseni oli törkeä provo, jotta saisin sinut miettimään, miksi oikeastaan sinä rähiset maataloustuesta jolla turvataan suomalaisten elintarvikkeiden puhtaus?
Tarjoaisitko sinä lapsillesi tai lastenlapsillesi venäläiseltä torilta hankkimaasi, mahdollisesti jonkun gruusialaisen myymää lihaa? Tietäisitkö varmasti, miten liha on kasvatettu ja mitä eläimelle on syötetty? Tai miten eettisesti eläimiä on kohdeltu?
Luulen, että olet vain helvetin tyhmä maatalousasioissa ja siksi kirjoittelet puutaheinää noissa typerissä kirjoituksissasi. tuo oli provo kirjoitti:
Tuo aloitukseni oli törkeä provo, jotta saisin sinut miettimään, miksi oikeastaan sinä rähiset maataloustuesta jolla turvataan suomalaisten elintarvikkeiden puhtaus?
Tarjoaisitko sinä lapsillesi tai lastenlapsillesi venäläiseltä torilta hankkimaasi, mahdollisesti jonkun gruusialaisen myymää lihaa? Tietäisitkö varmasti, miten liha on kasvatettu ja mitä eläimelle on syötetty? Tai miten eettisesti eläimiä on kohdeltu?
Luulen, että olet vain helvetin tyhmä maatalousasioissa ja siksi kirjoittelet puutaheinää noissa typerissä kirjoituksissasi.Olen itse syönyt ulkomailla ollessani siellä valmistettua ruokaa. Myös muu perheeni on toiminut samoin emmekä ole koskaan rahdanneet mukana Suomesta hankittua ruokaa. Tunnen paljon ihmisiä, jotka toimivat ihan samoin kuin minä. Lisäksi tunnen sellaisiakin suomalaisia, jotka asuvat ulkomailla ja syövät päivittäin siellä tehtyä ruokaa, joiden raaka-aineita ei ole hankittu Suomesta. En ole kuullut, että kukaan olisi tämän vuoksi kuollut tai sairastunut vakavasti saati sitten kääntynyt kepulaisuuteen.
Minusta on ihan hyvä, että otat esille ruuan puhtauden ja eläinten kohtelun. En voi olla varma siitäkään, kuinka puhdasta tämä suomalainen ruoka on ja kohdellanko täällä eläimiä aina hyvin. En kuitenkaan jaksa uskoa siihen, että me suomalaiset olisimme tässä suhteessa jotenkin erinomaisia kaikkien muiden maailman kansalaisiin verrattuna.- konjakkia...
Mielipidepankki kirjoitti:
Olen itse syönyt ulkomailla ollessani siellä valmistettua ruokaa. Myös muu perheeni on toiminut samoin emmekä ole koskaan rahdanneet mukana Suomesta hankittua ruokaa. Tunnen paljon ihmisiä, jotka toimivat ihan samoin kuin minä. Lisäksi tunnen sellaisiakin suomalaisia, jotka asuvat ulkomailla ja syövät päivittäin siellä tehtyä ruokaa, joiden raaka-aineita ei ole hankittu Suomesta. En ole kuullut, että kukaan olisi tämän vuoksi kuollut tai sairastunut vakavasti saati sitten kääntynyt kepulaisuuteen.
Minusta on ihan hyvä, että otat esille ruuan puhtauden ja eläinten kohtelun. En voi olla varma siitäkään, kuinka puhdasta tämä suomalainen ruoka on ja kohdellanko täällä eläimiä aina hyvin. En kuitenkaan jaksa uskoa siihen, että me suomalaiset olisimme tässä suhteessa jotenkin erinomaisia kaikkien muiden maailman kansalaisiin verrattuna.pöydässä! Miten sinä yhdistät rikkaitten veronmaksajien edun ja pienituloisten edun kun minusta tuntuu että, sinä pelaat "kaksilla korteilla"?
konjakkia... kirjoitti:
pöydässä! Miten sinä yhdistät rikkaitten veronmaksajien edun ja pienituloisten edun kun minusta tuntuu että, sinä pelaat "kaksilla korteilla"?
En ymmärtänyt kysymystäsi, minkä takia en osaa vastata.
Rikkaitten etua ei minusta kuitenkaan pidä yhdistää mihinkään, koska heillä on varaa muutenkin.- Skoonelainen mopedi
Mielipidepankki kirjoitti:
Olen itse syönyt ulkomailla ollessani siellä valmistettua ruokaa. Myös muu perheeni on toiminut samoin emmekä ole koskaan rahdanneet mukana Suomesta hankittua ruokaa. Tunnen paljon ihmisiä, jotka toimivat ihan samoin kuin minä. Lisäksi tunnen sellaisiakin suomalaisia, jotka asuvat ulkomailla ja syövät päivittäin siellä tehtyä ruokaa, joiden raaka-aineita ei ole hankittu Suomesta. En ole kuullut, että kukaan olisi tämän vuoksi kuollut tai sairastunut vakavasti saati sitten kääntynyt kepulaisuuteen.
Minusta on ihan hyvä, että otat esille ruuan puhtauden ja eläinten kohtelun. En voi olla varma siitäkään, kuinka puhdasta tämä suomalainen ruoka on ja kohdellanko täällä eläimiä aina hyvin. En kuitenkaan jaksa uskoa siihen, että me suomalaiset olisimme tässä suhteessa jotenkin erinomaisia kaikkien muiden maailman kansalaisiin verrattuna.Luotan siihen, että ravintoloitsija ei syötä minulle aivan sontaa ja käyttää hyviä raaka-aineita asiakkaidensa ruokaturvallisuuden puolesta.
Mutta entäpä jos sallisimme eläinten rahtaamisen kuten olemme dokumentteja nähneet. Voiko varmasti kuluttajat luottaa kaupasta ostamaansa elintarvikkeiden laatuun?
Venäläiset turistit kertovat, kuinka helpottuneita ovat Suomessa, koska täällä uskaltaa syödä sitä mitä kaupassa myydään.
Se on iso asia. En tiedä pystyisimmekö palaamaan sellaiseen yhteiskuntaan takaisin, missä olisi oikeita lihakauppiaita joihin luottaisimme ja joilta ostaisimme lihan - tuoteturvallisuuden vuoksi.
Maksan mielelläni maataloustukea ja tiedän mitä syön. - Skoonelainen mopedi
konjakkia... kirjoitti:
pöydässä! Miten sinä yhdistät rikkaitten veronmaksajien edun ja pienituloisten edun kun minusta tuntuu että, sinä pelaat "kaksilla korteilla"?
Rikkailla on kautta rahatalouden historian ollut mahdollisuus hankkia parasta pöytään. Joskus jopa kuoltiin ylensyöntiin.
- kiel-letty
tuo oli provo kirjoitti:
Tuo aloitukseni oli törkeä provo, jotta saisin sinut miettimään, miksi oikeastaan sinä rähiset maataloustuesta jolla turvataan suomalaisten elintarvikkeiden puhtaus?
Tarjoaisitko sinä lapsillesi tai lastenlapsillesi venäläiseltä torilta hankkimaasi, mahdollisesti jonkun gruusialaisen myymää lihaa? Tietäisitkö varmasti, miten liha on kasvatettu ja mitä eläimelle on syötetty? Tai miten eettisesti eläimiä on kohdeltu?
Luulen, että olet vain helvetin tyhmä maatalousasioissa ja siksi kirjoittelet puutaheinää noissa typerissä kirjoituksissasi.Syötte varmasti lastenne kanssa idästä tuotettua lihaa, koska tullin mukaan, Venäjältä, Puolasta ja muistakin ent, itäplokinmaista tuodaan vuosittain miljoonia tonneja lihaa. Atria ja HK olivat heti kumoamassa tietoa että heidän tuotteensa sisältäisi itälihaa? Kuka sitä valvoo?
- ei pitäisi
tosikon tehdä eikä varsinkaan katkeralla mielellä. Eivät ole oikein MPP:n avaukset viime aikoina onnistuneet. Tällä kertaa minua ihmetytti vain se, miten huono on juristin laintuntemus. Metsäpaloa sammuttamaankaan ei kuulemma ketään voida määrätä, vain ohikulkijan kuuluu auttaa. Kannattaisi keskittyä hieman kertaamaan lakikirjoja.
- oivahärkönen
... asenne viljelijöihin näkyy taas tuossa kirjoituksessa. Jos viljelijät lopettaisivat normaalioloissa työnsä, ruokaa saataisiin ulkomailta, eikä ihmishenget olisi vaarassa niin kuin olisivat, jos hoitajat lähtisivät kotiinsa munuaishoitokoneessa olevan potilaan luota tai jättäisivät keskosen kaappiinsa.
Tosin sossut olivat Heinäluomansa johdolla äskeisessä eduskuntakeskustelussa maajussin äänekkäimpiä puolustajia ja ystäviä. Syllistivät hallitusta, kun se ei saa lupaa 141-tuen jatkamiseen EU:n komissiolta. Sossujen esiintyminen herätti naurua viljelijöiden keskuudessa. Karmaiseva vaalitappio on tehnyt sossut hermostuneiksi ja pahentavat vain tilannettaan törmäilyllään. He eivät selviä tilastaan Heinäluoman johdolla. Samaan räkyttäjäjoukkoon kuuluu myös puheenjohtajuudesta haaveileva Filatov. Hillitty, älykäs ja kokenein demari olisi Tuomioja.
Hänen johdollaan puolue voisi saada entisen arvovaltansa ja punamultayhteistyökin voisi jatkua. Minua on alkanut hirvittää Kokoomuksen Nato-into ja kokemattoman johdon katteettomien odotusten lietsominen hoitajien palkoista. Eivät hekään tosin luvanneet 24 % palkankorotusta kertaheitolla niin kuin Tehy ja demarit nyt ajavat. Sellainen ei kertakaikkiaan ole työmarkkinoiden tasapainon ja sivistyneen menon takaamiseksi mahdollista. Rahasta se ei olisi kiinni, yhteikunnalla olisi nyt varaa vaikka siihen Vanhasen hallitusten hyvän talouspolitiikan ansiosta.- historioitsija
Tuomioja demareiden pj:ksi ja Vanhanen I linjoilla eteenpäin punamullan voimin. "Paras mies voittakoon" seuraavat edk-vaalit ja sitä kautta saadaan seuraavaksi pääministeriksi joko Vanhanen tai Tuomioja, riippuen kumpi puolue on suurempi.
Kokoomuksen näytöt ovat kehnonpuoleiset monella rintamalla vaivaisessa puolessa vuodessa. - tämä selvää
Tuomioja oli edellisessä hallituksessa SDP:n kantava hallituspuoluevoima. Libanonin kriisissä Tuomioja edusti hallitusta ja hoiti työnsä hyvin.
SDP:n tuolloisista ministereistä Tuomioja oli kukonaskeleen edellä muita SDP:n ministereitä. Hyvä, että tämän hallituksen meno on alkanut sinuakin jo hirvittämään. Monet muut ovat tämän havainneet jo ajat sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Missä muuten demarit ovat ajaneet 24 %:n palkankorotusta kertaheitolla. En ole itse havainnut demarien ottaneen mitään kantaa 24 %:n vaatimukseen. Tehykin ajaa tuota korotusta sopimuskaudeksi, jonka kesto lienee noin 2,5 vuotta.
Kokoomus lupasi reilua ja tuntuvaa kuoppakorotusta valtion tuella koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkoihin. Hoitajat ovat laskeneet, että tämä lupaus tarkoitti käytännössä heidän osaltaan 30-50 euron korotusta palkkoihin kuukaudessa. Sillä summalla siis hoitajia nostettiin palkkakuopasta. Täyttääkö se sinusta Oiva reilun ja tuntuvan korotuksen tunnusmerkit? Hoitajat itse kokivat sen pilkanteoksi.
Jos tätä halutaan suhteuttaa 141-maataloustukeen, niin siinä hallitus hakee reilua ja tuntuvaa sopimusta eli sitä, että tuen määrä voidaan pysyttää noin 94 miljoonassa eurossa. Jos komissio ilmoittaa olevansa avokätinen ja tukee suomalaisten maanviljelijöiden vaatimuksia myöntymällä 9,4 miljoonaan euroon eli kymmenesosaan odotetusta, onko sekin reilua? Tuntuvaa se kyllä varmaan on.
Kovin mielenkiintoinen on kommenttisi siitä, että hoitajien palkkojen nostaminen kuopasta ei olisi työmarkkinoiden tasapainon ja sivistyneen menon takaamiseksi mahdollista. Tarkoittanet ilmeisesti, että nämä naiset pääsisivät liian lähelle miesvaltaisten alojen palkkoja.
Tehyn palkkavaatimus tarkoittaisi kaiketi noin 500 euron korotusta palkkoihin 2,5 vuoden aikana olettaen, että hoitajien keskipalkka on nyt 2000 euroa. On melko ilmeistä, että hoitajia tyydyttävä palkkasopimus voitaisiin saavuttaa myös 15-20 %:n korotuksella. Palkat nousivat silloin 300-400 euroa. Kun tästä noin 9 % on kaikkien saamaa yleiskorotusta, summasta noin puolella nostettaisiin silloin hoitajia palkkakuopasta. Tuo kuoppakorotussumma 2,5 vuoden ajalta olisi silloin 150-200 euroa. Se olisi siis noin viisinkertainen siihen verrattuna, mitä hallitus on luvannut. Onko sinusta tuollainen kuoppakorotus hoitajille kohtuuton, työmarkkinoiden tasapainoa horjuttava ja sivistyneen menon vastainen?- oivahärkönen
Mielipidepankki kirjoitti:
Hyvä, että tämän hallituksen meno on alkanut sinuakin jo hirvittämään. Monet muut ovat tämän havainneet jo ajat sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Missä muuten demarit ovat ajaneet 24 %:n palkankorotusta kertaheitolla. En ole itse havainnut demarien ottaneen mitään kantaa 24 %:n vaatimukseen. Tehykin ajaa tuota korotusta sopimuskaudeksi, jonka kesto lienee noin 2,5 vuotta.
Kokoomus lupasi reilua ja tuntuvaa kuoppakorotusta valtion tuella koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkoihin. Hoitajat ovat laskeneet, että tämä lupaus tarkoitti käytännössä heidän osaltaan 30-50 euron korotusta palkkoihin kuukaudessa. Sillä summalla siis hoitajia nostettiin palkkakuopasta. Täyttääkö se sinusta Oiva reilun ja tuntuvan korotuksen tunnusmerkit? Hoitajat itse kokivat sen pilkanteoksi.
Jos tätä halutaan suhteuttaa 141-maataloustukeen, niin siinä hallitus hakee reilua ja tuntuvaa sopimusta eli sitä, että tuen määrä voidaan pysyttää noin 94 miljoonassa eurossa. Jos komissio ilmoittaa olevansa avokätinen ja tukee suomalaisten maanviljelijöiden vaatimuksia myöntymällä 9,4 miljoonaan euroon eli kymmenesosaan odotetusta, onko sekin reilua? Tuntuvaa se kyllä varmaan on.
Kovin mielenkiintoinen on kommenttisi siitä, että hoitajien palkkojen nostaminen kuopasta ei olisi työmarkkinoiden tasapainon ja sivistyneen menon takaamiseksi mahdollista. Tarkoittanet ilmeisesti, että nämä naiset pääsisivät liian lähelle miesvaltaisten alojen palkkoja.
Tehyn palkkavaatimus tarkoittaisi kaiketi noin 500 euron korotusta palkkoihin 2,5 vuoden aikana olettaen, että hoitajien keskipalkka on nyt 2000 euroa. On melko ilmeistä, että hoitajia tyydyttävä palkkasopimus voitaisiin saavuttaa myös 15-20 %:n korotuksella. Palkat nousivat silloin 300-400 euroa. Kun tästä noin 9 % on kaikkien saamaa yleiskorotusta, summasta noin puolella nostettaisiin silloin hoitajia palkkakuopasta. Tuo kuoppakorotussumma 2,5 vuoden ajalta olisi silloin 150-200 euroa. Se olisi siis noin viisinkertainen siihen verrattuna, mitä hallitus on luvannut. Onko sinusta tuollainen kuoppakorotus hoitajille kohtuuton, työmarkkinoiden tasapainoa horjuttava ja sivistyneen menon vastainen?... Tehyn palkkavaatimusta, joka on 24 % kertaheitolla eli yhden sopimuskuden aikana. Sitä ei ole kokoomuskaan luvannut. Yhdelle ryhmälle palkkojen nostaminen 24 prosentilla horjuttaa työmarkkinoiden tasapainon, kun muut pääosin on tyydytty 8-9 prosenttiin ja muilla naisvaltaisilla alipalkatuilla aloilla 12 prosenttiin.
141-tuet alenevat nytkin niin kuin ne ovat alentuneet joka kerran niistä uudelleen sovittaessa; palkat eivät alene koskaan niistä uudelleen sovittaessa.
Lipponen aloitti alennusten hyväksymisen ja tunnusti sillä teollaan sen, mitä komissio ajaa, että ne olisivat tilapäisiä. Eteläisen Suomen vaikeat olosuhteet eivät ole mitenkään muuttuneet siitä kun liityimme unioniin. Ei orotus jää kymmenenteen osaan. Komissaari Rehnkin sanoi joitakin päiviä sitten, että sipomusneuvottelut ovat hyvässä mallissa.
Hoitajille ei pidä antaa tässä vaiheessa periksi kuin aivan muodollinen liikahdus enemmän kuin muille naisvaltaisille alipalkatuille aloilla on sivittu, jotta ei annettaisi viestiä, että uhkaamalla ihmishengillä voi saada lisäpalkkaa. Hoitajien kanssa on lisäksi sovittava, että kuoppa korottamista jatketaan seuraavalla sopimuskierroksella. - likasanko tyyli
oivahärkönen kirjoitti:
... Tehyn palkkavaatimusta, joka on 24 % kertaheitolla eli yhden sopimuskuden aikana. Sitä ei ole kokoomuskaan luvannut. Yhdelle ryhmälle palkkojen nostaminen 24 prosentilla horjuttaa työmarkkinoiden tasapainon, kun muut pääosin on tyydytty 8-9 prosenttiin ja muilla naisvaltaisilla alipalkatuilla aloilla 12 prosenttiin.
141-tuet alenevat nytkin niin kuin ne ovat alentuneet joka kerran niistä uudelleen sovittaessa; palkat eivät alene koskaan niistä uudelleen sovittaessa.
Lipponen aloitti alennusten hyväksymisen ja tunnusti sillä teollaan sen, mitä komissio ajaa, että ne olisivat tilapäisiä. Eteläisen Suomen vaikeat olosuhteet eivät ole mitenkään muuttuneet siitä kun liityimme unioniin. Ei orotus jää kymmenenteen osaan. Komissaari Rehnkin sanoi joitakin päiviä sitten, että sipomusneuvottelut ovat hyvässä mallissa.
Hoitajille ei pidä antaa tässä vaiheessa periksi kuin aivan muodollinen liikahdus enemmän kuin muille naisvaltaisille alipalkatuille aloilla on sivittu, jotta ei annettaisi viestiä, että uhkaamalla ihmishengillä voi saada lisäpalkkaa. Hoitajien kanssa on lisäksi sovittava, että kuoppa korottamista jatketaan seuraavalla sopimuskierroksella.Demareilla on ollut tuhannen taalan paikka niin Tehy kuin maataloustukiasioissa profiilinsa kohottamiseen selkeillä omilla linjauksilla kiitakysymyksiin.
SDP on kuitenkin historiansa surkeimman puheenjohtajan (Ulf Sundqvist taisi olla samaa tasoa) johdolla tyytynyt räksyttämään vailla minkäänlaista omaa ohjelmaa.
Mielipidepankki edustaa demarien vasenta äärilaitaa ja on tullut täällä tunnetuksi erityisen maatalousvastaisena. Nyt hän kuitenkin räksyttää hallitusta vastaan ja tukien säilyttämisen puolesta, se kertoo kaiken MPP:nkin Kepu-kokoomuskaunan syvyydestä. Kaikki kelpaa argumenteiksi hallitusta vastaan. Vähäkin äly ja analyyttisyys on demarikannattajilta siirretty roskakoriin ja kaivettu SAK:n tyyppinen likasanko-tyyli esiin oivahärkönen kirjoitti:
... Tehyn palkkavaatimusta, joka on 24 % kertaheitolla eli yhden sopimuskuden aikana. Sitä ei ole kokoomuskaan luvannut. Yhdelle ryhmälle palkkojen nostaminen 24 prosentilla horjuttaa työmarkkinoiden tasapainon, kun muut pääosin on tyydytty 8-9 prosenttiin ja muilla naisvaltaisilla alipalkatuilla aloilla 12 prosenttiin.
141-tuet alenevat nytkin niin kuin ne ovat alentuneet joka kerran niistä uudelleen sovittaessa; palkat eivät alene koskaan niistä uudelleen sovittaessa.
Lipponen aloitti alennusten hyväksymisen ja tunnusti sillä teollaan sen, mitä komissio ajaa, että ne olisivat tilapäisiä. Eteläisen Suomen vaikeat olosuhteet eivät ole mitenkään muuttuneet siitä kun liityimme unioniin. Ei orotus jää kymmenenteen osaan. Komissaari Rehnkin sanoi joitakin päiviä sitten, että sipomusneuvottelut ovat hyvässä mallissa.
Hoitajille ei pidä antaa tässä vaiheessa periksi kuin aivan muodollinen liikahdus enemmän kuin muille naisvaltaisille alipalkatuille aloilla on sivittu, jotta ei annettaisi viestiä, että uhkaamalla ihmishengillä voi saada lisäpalkkaa. Hoitajien kanssa on lisäksi sovittava, että kuoppa korottamista jatketaan seuraavalla sopimuskierroksella.Palkkasopimus voidaan jakaa yleiskorotukseen ja kuoppakorotukseen.
Jos yleiskorotus on yksi prosentti tai 10 % yleisesti, se tarkoittaa silloin, että kaikkien palkat nousevat suhteellisesti suunnilleen saman verran olipa korotusprosentti mikä tahansa, jos se on kaikilla suunnilleen sama. Uskoisin, että kykenet ymmärtämään tämän insinöörimatematiikallakin.
Kokoomus ei vaaleissa puuttunut millään lailla näihin yleiskorotuksiin. Ne jäivät työmarkkinaosapuolten sovittaviksi. Nyt on nähtävissä, että keskimääräinen yleiskorotuslinja 2,5 vuoden sopimuskaudeksi alkaa olla siinä 9 %:n tuntumassa. Tämä on siis se osuus, mitä Kokoomus ei vaaleissa käsitellyt eikä se myöskään ole hallitusohjelmassa.
Kaikki tuon 9 %:n ylimenevä osuus on sitä kuoppakorotusta. Tämä on se osuus, missä Kokoomus lupaisi reilua ja tuntuvaa korotusta. Tämä lupaus annettiin siis siitä riippumatta, millainen yleiskorotustaso tulisi olemaan. Jos yleiskorotuksia ei maksettaisi tällä kertaa lainkaan, jokainen kykenisi huomaan tämän osan muusta paremmin erottuvana. Näin voi heti nähdä, ettei Kokoomus luvannut 24 %:ia, koska se pitää sisällään yleiskorotuksen määrän.
Muussa kuntasopimuksessa kuoppakorotuksen osuus naisvaltaisille koulutetuille aloille on 2,6 %, mitä ei käsittääkseni toteuta kuin osin valtionosuuksia lisäämällä. Hallitus siis antaa lähinnä lämmintä kättä ja hyötyy nettomääräisesti tästä eli saa enemmän verotuloja kuin mitä palkankorotukset kaikkiaan ovat. Käytännössä kunnat on pantu koko lystin maksumiehiksi. Tämä on erittäin ovelaa politiikkaa Kokoomukselta ja se näyttää tässä jujuttaneen Kepua pahemman kerran. Kokoomuksessa ymmärretään, että tämä tulee edistämään kuntaliitoksia ja palvelujen ulkoistamisia.
Kysytään siis uudelleen, onko 150-200 euron kuoppakorotus 30 - 50 euron sijasta jotain sellaista, mitä Kokoomus ei ole vaaleissa luvannut? Täyttyikö siis lupaus kuoppakorotuksen suuruudesta tällä 30- 50 eurolla? Voi myös kysyä, onko 150-200 euron kuoppakorotus 2,5 vuoden aikana kohtuuttoman suuri? Edelleen voi kysyä, tuleeko palkkakuoppa vielä silläkään korjatuksi? Kuten edellä kerroin mainitsemani summat ovat edellä mainitun suuruisia kuoppakorotuksia, jos sopimus osuu 15-20 %:n haarukkaan eli Tehy tinkii vaatimuksestaan. Itse uskon, että Tehy olisi jo ensimmäisellä kierroksella tyytynyt 15 %:n korotuksiin, mutta vaalipetoksen takia vaatimukset kovenivat, kun hoitajat huomasivatkin olevan yksin ajamassa asiaansa. Vaalien alla Kokoomus ajoi pontevasti heidän asiaansa ja siitä hoitajat varmasti silloin iloitsivat. Jokainen voi ymmärtää sen pettymyksen määrän, kun Joulupukki ei tuokaan lupamiaan lahjoja.likasanko tyyli kirjoitti:
Demareilla on ollut tuhannen taalan paikka niin Tehy kuin maataloustukiasioissa profiilinsa kohottamiseen selkeillä omilla linjauksilla kiitakysymyksiin.
SDP on kuitenkin historiansa surkeimman puheenjohtajan (Ulf Sundqvist taisi olla samaa tasoa) johdolla tyytynyt räksyttämään vailla minkäänlaista omaa ohjelmaa.
Mielipidepankki edustaa demarien vasenta äärilaitaa ja on tullut täällä tunnetuksi erityisen maatalousvastaisena. Nyt hän kuitenkin räksyttää hallitusta vastaan ja tukien säilyttämisen puolesta, se kertoo kaiken MPP:nkin Kepu-kokoomuskaunan syvyydestä. Kaikki kelpaa argumenteiksi hallitusta vastaan. Vähäkin äly ja analyyttisyys on demarikannattajilta siirretty roskakoriin ja kaivettu SAK:n tyyppinen likasanko-tyyli esiinOn hämmästyttävää, miten laajassa määrin te kepulaiset ette kykene ymmärtämään lukemaanne. En tiedä, johtuuko uuslukuavuttomuudesta vai järjenjuoksunne mataluudesta.
En ole lainkaan maatalousvastainen. En ole koskaan sellaista esittänyt. Päinvastoin olen yrittänyt esittää sellaista, missä maatalousyrittäjä voisi palauttaa kunniansa muiden ihmisten silmissä rehellisenä yrittäjänä. Tämän takia olen kyllä maataloustukivastainen, mikä on täysin eri asia kuin maatalousvastaisuus.
Nyt jollain käsittämättömällä tavalla kerrot minun räksyttävän maataloustukien puolesta. Olen useaan kertaan sanonut kannattavani sellaista EU-politiikkaa, missä maataloustukien määrää pyritään EU:ssa vähentämään. Tästä näkemyksestä ei ole mitään syytä tinkiä. Ruotsissa ja Englannissa tällainen näkemys on varsin yleinen, kun esi. ruotsalaiset ovat kyllästyneet siihen, että he saavat EU:n nettomaksajina ylläpitää muiden valtioiden maataloutta.
Hallituksen toilailuja ei tarvitse paljon esille nostaa. Jokainen voi huomata, millaista sotkua hallitus on saanut aikaan. Kohta meillä on vakava sairaanhoitajien työtaistelu tällaisen temppupolitikoinnin seurauksena. Pääministeri Vanhanen kyllä tuli välillä jo synnintuntuun sanoessaan, että työmarkkina-asioita ei olisi pitänyt ottaa vaaleissa esille. Pääministerin kritiikki meni kuitenkin täysin kuuroille korville hallituksessa, mikä kertoo vain Vanhasen saamattomuudesta.- tyypillinen demari
Mielipidepankki kirjoitti:
On hämmästyttävää, miten laajassa määrin te kepulaiset ette kykene ymmärtämään lukemaanne. En tiedä, johtuuko uuslukuavuttomuudesta vai järjenjuoksunne mataluudesta.
En ole lainkaan maatalousvastainen. En ole koskaan sellaista esittänyt. Päinvastoin olen yrittänyt esittää sellaista, missä maatalousyrittäjä voisi palauttaa kunniansa muiden ihmisten silmissä rehellisenä yrittäjänä. Tämän takia olen kyllä maataloustukivastainen, mikä on täysin eri asia kuin maatalousvastaisuus.
Nyt jollain käsittämättömällä tavalla kerrot minun räksyttävän maataloustukien puolesta. Olen useaan kertaan sanonut kannattavani sellaista EU-politiikkaa, missä maataloustukien määrää pyritään EU:ssa vähentämään. Tästä näkemyksestä ei ole mitään syytä tinkiä. Ruotsissa ja Englannissa tällainen näkemys on varsin yleinen, kun esi. ruotsalaiset ovat kyllästyneet siihen, että he saavat EU:n nettomaksajina ylläpitää muiden valtioiden maataloutta.
Hallituksen toilailuja ei tarvitse paljon esille nostaa. Jokainen voi huomata, millaista sotkua hallitus on saanut aikaan. Kohta meillä on vakava sairaanhoitajien työtaistelu tällaisen temppupolitikoinnin seurauksena. Pääministeri Vanhanen kyllä tuli välillä jo synnintuntuun sanoessaan, että työmarkkina-asioita ei olisi pitänyt ottaa vaaleissa esille. Pääministerin kritiikki meni kuitenkin täysin kuuroille korville hallituksessa, mikä kertoo vain Vanhasen saamattomuudesta.Tuolla logiikalla minäkään en ole työläisvastainen vaikka vaadin paperimiehiä alentamaan ökypalkkojaan.
Maatalous Suomessa on siinä tilanteessa, että vain tukemalla se voidaan pitää hengissä. Vaikka kuinka väität olevasi maatalouden ylin puolustaja kannanottosi ovat koko ajan sitä vastaan. Tyypillinen demari siis tyypillinen demari kirjoitti:
Tuolla logiikalla minäkään en ole työläisvastainen vaikka vaadin paperimiehiä alentamaan ökypalkkojaan.
Maatalous Suomessa on siinä tilanteessa, että vain tukemalla se voidaan pitää hengissä. Vaikka kuinka väität olevasi maatalouden ylin puolustaja kannanottosi ovat koko ajan sitä vastaan. Tyypillinen demari siisPaperimiesten palkat perustuvat yksityisen alan työehtosopimuksiin. Veronmaksajien ei täydy siten osallistua sellaisten palkkojen maksuun. Päinvastoin veronmaksajat voivat hyötyä siitä, että jollakin alalla on varaa maksaa korkeita palkkoja. Verojen määräkin on silloin suurempi.
Maatalous on taas suureksi osaksi sen varassa, mitä veronmaksajat maksavat veroina näille "tukiyrittäjille". Heidät voisi korkeintaan rinnastaa valtion omiin palkollisiin. Sekin vertaus on huono, koska valtio ei osta näiltä ulkoistetuilta "virkamiehiltään" suoraan palvelua eikä kilpailuta sitä.
Minä olen taipuvainen uskomaan ennemmin Oiva Härköstä kuin sinua. Oiva on sanonut, että suomalainen maatalous kyllä pärjää, jos tuet lopetettaisiin samanaikaisesti muualtakin maailmasta. Itse ole suhtautunut aiemmin epäillen tähän oivalliseen näkemykseen, mutta pakkohan se on uskoa, kun Oiva on omiin kirjoituksiinsa vedoten sen niin useasti todistanut. Tämän perusteella olen siis kehottanut Kepuakin harjoittamaan politiikkaa, missä se oman EU-ryhmänsä (liberaalidemokraatit) tavoin edsitäisi maataloustuista luopumista.- Osmium
siirtynyt lopullisesti änkyräsiipeen ja vielä yhdeksi pahimmista?
Suomessa on kolme merkittävää amatillista keskusjärjestöa; Akava, akateemisesti ja korkeasti koulutettujen keskusjärjestö, sitten on STTK, johon kuuluu mm Toimihenkilö Unioni ja muita toimihenkilöjärjestöjä, ja sitten on SAK, johon kuuluu teollisuuden työntekijäliitot.
Nyt on kysymyksessä lakonuhka ja joukkoirtisanomiset eivät mitenkään koske SAK:ta eikä sen jäseniä.
Tehy on yksi porvarillisimmista ammattiliitoita, ehkä siksi se käyttäytyy niin häikäilemättömästi.
Joukkoirtisanoutumisia ja ns. turvatöistö kieltäytimisiä ei ole ollut SAK:n piirissä vuosikymmeniin.
Työntekijä- ja työnantajaliitot sopivat ennen lakkoa mitkä työt rajataan lakon ulkopuolelle samoin on STTKlainen Teknisten Liitto, nykyisin osa Toimihenkilöunionia, tehnyt.
Tämä Kokoomuksen ja Kepun miehittämä liitto ei piittaa sellaisista toimintatavoista joita Suomessa on noudatettu ja Tammikuun Kihlauksesta asti.
Tällä palstalla kepuänkyrät syyttävät tilanteesta SAK:ta ja SDP:tä joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Paitsi lietysti ovat huolissaan miten kokoomukselaiset ja änkyrät asioita hoitavat
Katson voivani käyttää Oivasta änkyräilmaisua, koska Oiva käyttää muista nin halventavia termejä kun vain pienessä mielessään liikkuu - palstalla...
Osmium kirjoitti:
siirtynyt lopullisesti änkyräsiipeen ja vielä yhdeksi pahimmista?
Suomessa on kolme merkittävää amatillista keskusjärjestöa; Akava, akateemisesti ja korkeasti koulutettujen keskusjärjestö, sitten on STTK, johon kuuluu mm Toimihenkilö Unioni ja muita toimihenkilöjärjestöjä, ja sitten on SAK, johon kuuluu teollisuuden työntekijäliitot.
Nyt on kysymyksessä lakonuhka ja joukkoirtisanomiset eivät mitenkään koske SAK:ta eikä sen jäseniä.
Tehy on yksi porvarillisimmista ammattiliitoita, ehkä siksi se käyttäytyy niin häikäilemättömästi.
Joukkoirtisanoutumisia ja ns. turvatöistö kieltäytimisiä ei ole ollut SAK:n piirissä vuosikymmeniin.
Työntekijä- ja työnantajaliitot sopivat ennen lakkoa mitkä työt rajataan lakon ulkopuolelle samoin on STTKlainen Teknisten Liitto, nykyisin osa Toimihenkilöunionia, tehnyt.
Tämä Kokoomuksen ja Kepun miehittämä liitto ei piittaa sellaisista toimintatavoista joita Suomessa on noudatettu ja Tammikuun Kihlauksesta asti.
Tällä palstalla kepuänkyrät syyttävät tilanteesta SAK:ta ja SDP:tä joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Paitsi lietysti ovat huolissaan miten kokoomukselaiset ja änkyrät asioita hoitavat
Katson voivani käyttää Oivasta änkyräilmaisua, koska Oiva käyttää muista nin halventavia termejä kun vain pienessä mielessään liikkuuOiva on kepuänkyrä ei sitä käy kiistäminen.
Tässä asiassa palstan pahin änkyrä on kuitenkin vanhoilisdemari Mielipidepankki joka päivästä toiseen jaksaa tehdä vääristeleviä avauksiaan ja kommenttejaan palstalle. - Osmium
oivahärkönen kirjoitti:
... Tehyn palkkavaatimusta, joka on 24 % kertaheitolla eli yhden sopimuskuden aikana. Sitä ei ole kokoomuskaan luvannut. Yhdelle ryhmälle palkkojen nostaminen 24 prosentilla horjuttaa työmarkkinoiden tasapainon, kun muut pääosin on tyydytty 8-9 prosenttiin ja muilla naisvaltaisilla alipalkatuilla aloilla 12 prosenttiin.
141-tuet alenevat nytkin niin kuin ne ovat alentuneet joka kerran niistä uudelleen sovittaessa; palkat eivät alene koskaan niistä uudelleen sovittaessa.
Lipponen aloitti alennusten hyväksymisen ja tunnusti sillä teollaan sen, mitä komissio ajaa, että ne olisivat tilapäisiä. Eteläisen Suomen vaikeat olosuhteet eivät ole mitenkään muuttuneet siitä kun liityimme unioniin. Ei orotus jää kymmenenteen osaan. Komissaari Rehnkin sanoi joitakin päiviä sitten, että sipomusneuvottelut ovat hyvässä mallissa.
Hoitajille ei pidä antaa tässä vaiheessa periksi kuin aivan muodollinen liikahdus enemmän kuin muille naisvaltaisille alipalkatuille aloilla on sivittu, jotta ei annettaisi viestiä, että uhkaamalla ihmishengillä voi saada lisäpalkkaa. Hoitajien kanssa on lisäksi sovittava, että kuoppa korottamista jatketaan seuraavalla sopimuskierroksella.Muistan erittäin selvästi miten 141 tuki eroaa 142-tuesta, joka on pysyvä ja miten sen Heikki Haavisto ja Esko Aho TV:ssä esittivät.
Tulkinta oli sama, kuin mitä vakavasti otettava lehdistö siitä kertoi.
Jotkut EU:N kannattajat, siis ihmisten ilmoilla asuvat, pitivät tukitasoa liian korkeana ja ennen kaikkea siirtymäaikaa liian pitkänä.Jotkut ystäväni ajattelivat jopa jättää äänestämättä, kska tuet ovat kohtuuttomat.
Miten te voitte jättä taas kerran tosiasiat sivuun ja panna tuutin täydeltä Keputotuutta? Eikö teitä koskaan hävetä? - oivahärkönen
Osmium kirjoitti:
Muistan erittäin selvästi miten 141 tuki eroaa 142-tuesta, joka on pysyvä ja miten sen Heikki Haavisto ja Esko Aho TV:ssä esittivät.
Tulkinta oli sama, kuin mitä vakavasti otettava lehdistö siitä kertoi.
Jotkut EU:N kannattajat, siis ihmisten ilmoilla asuvat, pitivät tukitasoa liian korkeana ja ennen kaikkea siirtymäaikaa liian pitkänä.Jotkut ystäväni ajattelivat jopa jättää äänestämättä, kska tuet ovat kohtuuttomat.
Miten te voitte jättä taas kerran tosiasiat sivuun ja panna tuutin täydeltä Keputotuutta? Eikö teitä koskaan hävetä?... jatkamista, mutta miten sinä selität, että Heinäluoma on viime aikona osottautunut sen kiihkeimmäksi kannattajksi.
- ensi kesänä
oivahärkönen kirjoitti:
... jatkamista, mutta miten sinä selität, että Heinäluoma on viime aikona osottautunut sen kiihkeimmäksi kannattajksi.
Heinäluomalla on ongelma, hänellä ei ole tarjota yhtään omaa ajatusta tai ehdotusta vaihtoehdoksi hallitukselle. Eero vie demareiden kannatusta aina vaan alemmas ja epätoivossaan jo puolustaa maataloustukiaisia.
Ensi kesänä Heinäluom aon entinen puheenjohtaja - oivahärkönen
Osmium kirjoitti:
siirtynyt lopullisesti änkyräsiipeen ja vielä yhdeksi pahimmista?
Suomessa on kolme merkittävää amatillista keskusjärjestöa; Akava, akateemisesti ja korkeasti koulutettujen keskusjärjestö, sitten on STTK, johon kuuluu mm Toimihenkilö Unioni ja muita toimihenkilöjärjestöjä, ja sitten on SAK, johon kuuluu teollisuuden työntekijäliitot.
Nyt on kysymyksessä lakonuhka ja joukkoirtisanomiset eivät mitenkään koske SAK:ta eikä sen jäseniä.
Tehy on yksi porvarillisimmista ammattiliitoita, ehkä siksi se käyttäytyy niin häikäilemättömästi.
Joukkoirtisanoutumisia ja ns. turvatöistö kieltäytimisiä ei ole ollut SAK:n piirissä vuosikymmeniin.
Työntekijä- ja työnantajaliitot sopivat ennen lakkoa mitkä työt rajataan lakon ulkopuolelle samoin on STTKlainen Teknisten Liitto, nykyisin osa Toimihenkilöunionia, tehnyt.
Tämä Kokoomuksen ja Kepun miehittämä liitto ei piittaa sellaisista toimintatavoista joita Suomessa on noudatettu ja Tammikuun Kihlauksesta asti.
Tällä palstalla kepuänkyrät syyttävät tilanteesta SAK:ta ja SDP:tä joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Paitsi lietysti ovat huolissaan miten kokoomukselaiset ja änkyrät asioita hoitavat
Katson voivani käyttää Oivasta änkyräilmaisua, koska Oiva käyttää muista nin halventavia termejä kun vain pienessä mielessään liikkuu... puheenjohtajan johtama. Kepulla siellä ei ole merkittävää asemaa. Miten selität, että Tehyn terroriluontoisten, ihmisten murhilla uhkaamien toimien kiihkein kannattaja ja puolustaja on Heinäluoma, SDP ja tällä saitilla Mpp?
- yhteskuntaa
Mielipidepankki kirjoitti:
Paperimiesten palkat perustuvat yksityisen alan työehtosopimuksiin. Veronmaksajien ei täydy siten osallistua sellaisten palkkojen maksuun. Päinvastoin veronmaksajat voivat hyötyä siitä, että jollakin alalla on varaa maksaa korkeita palkkoja. Verojen määräkin on silloin suurempi.
Maatalous on taas suureksi osaksi sen varassa, mitä veronmaksajat maksavat veroina näille "tukiyrittäjille". Heidät voisi korkeintaan rinnastaa valtion omiin palkollisiin. Sekin vertaus on huono, koska valtio ei osta näiltä ulkoistetuilta "virkamiehiltään" suoraan palvelua eikä kilpailuta sitä.
Minä olen taipuvainen uskomaan ennemmin Oiva Härköstä kuin sinua. Oiva on sanonut, että suomalainen maatalous kyllä pärjää, jos tuet lopetettaisiin samanaikaisesti muualtakin maailmasta. Itse ole suhtautunut aiemmin epäillen tähän oivalliseen näkemykseen, mutta pakkohan se on uskoa, kun Oiva on omiin kirjoituksiinsa vedoten sen niin useasti todistanut. Tämän perusteella olen siis kehottanut Kepuakin harjoittamaan politiikkaa, missä se oman EU-ryhmänsä (liberaalidemokraatit) tavoin edsitäisi maataloustuista luopumista.tarvita Kemijärvellä.
- arvot
Minusta hallituksen pitää nyt säätää pakkolaki samalla tavalla kuin 2005 demarien johdolla jolla turvataan urheilukilpailujen ja muun sirkushuvin häiriötön läpivienti.
Demareiden arvoissa on tärkeämpää markkinaehtoisesti pyöritettävien tapahtumien trvallisuus kuin ihmisten henki. Oppositio ei olisi nyt estämässä markkinavoimien tueksi säädettävää pakkolakia, joten äkkiä toimeksi- malli...
kuin muinaisessa roomassa!
Kansalaisille pitää olla ilmainen ruoka (tukiaisilla aikaansaatu) ja sirkushuvit.
Ihmisten hengellä ja väkivallalla mässäily sallitaan.
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?jari=108922
- kampakeraamisen..
ajan propaganda jäänyt elämään.
Luulottelu siitä että, maataloutta jotenkin muuttamalla tai viljelijöiden ja elintarviketuotannon asemaan puuttumalla voitaisiin ratkaista joidenkin toisten ammattiryhmien ongelmia ei enään tietoyhteiskunnan aikana mene ihmisten "kaaleen". - kun on tilaisuus
Poliittisten päättäjien olisi hyvä analysoida tarkasti, miksi sairaanhoitajien työtaistelu on jumissa. Siitä voisi oppia jotain, jos maltetaan ylittää halpahintaisen syyttelyn ja pikkupolitikoinnin rajat ja kstoa, mistä on todella kysymys.
Hoitajat on jätetty palkkakuoppaan useiden edellisten, keskitettyjen palkkaratkaisujen tuloksena.
Ongelma oli erittäin hyvin kaikkien tiedossa jo kauan ennen kuin minkään vaalikampanjat alkoivat, koska terveydenhoidon odotettavissa olevasta työvoimapulasta ja kustannuskriisistä (huom. että työvoimapula ja kustannuskriisi esiintyvät samaan aikaan!) oli tehty selvityksiä ainakin Raimo Sailaksen, Sitran (Esko Aho) ja eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan toimesta.
Niinpä puolueista kaksi otti asian muita vahvemmin vaalikampanjoihinsa: kokoomus "tasa-arvotupona" kaikille julkisen sektorin koulutetuille naisille ja SDP miljardiluokan lupauksina lisärahasta terveydenhoitoon ja vanhusten palveluihin.
Vanhasen hallitus toteutti kokoomuksen lupauksen 600 miljoonalla eurolla, jonka kunnalline n työmarkkinalaitos neuvotteli tasajakona kaikille koulutetuille naisaloille aivan kokoomuksen vaalilupausten ja hallitusohjelman mukaisesti.
Tehy joutui jättäytymään irti sopimuksesta ja jatkamaan taisteluaan omien tavoitteidensa saavuttamiseksi, koska kunta-alan työmarkkinamekanismi ei hyväksynyt sitä, että yksi naisryhmä (sairaanhoitajat) saisi suuremmat prosenttikorotukset kuin esim. lääkärit.
Työtaistelu on mennyt erittäin tiukaksi, koska Tehy ei halunnut läytrttää normaalia lakkoa syystä, että kaikki edelliset lakot on murrettu tylyn kylmästi teetättämällä hoitajilla lakisääteisiä työvelvoitteita lakiin perustuen.
Siksi tehy valitsi joukkoirtisanimiset, joita nyt pyritään murtamaan samoin kuin lakkoja aiemmin.
Poliitikkojen olisi nyt korkea aika analysoida ja eritellä, miksi tähän on tultu.
Yksi syy on se, että työmarkkinoiden keskitetyt neuvottelumekanismit eivät korjaa eri ammattiryhmien palkkakuoppia, vaan kasvattavat niitä, kun kaikille on annettava samat prosenttikorotukset.
Toinen syy on, että kunnallinen työmarkkinalaitos poliittisena päättäjänä, tai ainakin päättäjänä, johon poliitikoilla ja puolueilla on vahva vaikutus, toimii työnantajana erittäin raa-alla ja kylmällä tavalla, vaikka nimenomaan poliitikoilta luulisi löytyvän ymmärrystä ja sydäntä maksaa sairaanhoitajille riittävästi palkkaa. Tehyn takanahan on kansan enemmistön tuki.
Tässä valossa on hyvin erikoista myös se, ettei mikään toinen ammattiliitto ole asettunut Tehyn tueksi. Normaalistihan olisimme nähneet jo tulilakkouhkauksia niihin erikoistuneilta liitoilta, kuten AKT:ltä ja paperiliitolta, kenties myös sähköntuotanto olisi uhattu lopettaa ja Finnairin ulkomaanlennot pysäyttää.
Yhteiskuntamme taitaa olla sellainen, että vaadimme hoitoa, mutta emme haluakaan maksaa siitä mitään, koska sairaanhoitajien palkankorotukset nostaisivat veroja.
olemmeko me todella näin tyhmä kansa?
Kysykää sitä itseltänne, mutta antakaa rehellisiä vastauksia.- asennerakenteesta
Tehyn asettama palkkatavoite on järkevä ja kohtuullinen. Ajatus sen toteuttamisesta kertarysäyksellä on kuitenkin täysin älytön ja kohtuuton.
SDP:n äärimmäisen kovan uusliberalistisen hallinnon aikana hiipimällä kasvanutta kohtuuttomuutta ei voi korjata kokonaan tällä sopimuskaudella, mutta korjata se täytyy. Nyt olisikin rakennettava kokonaisratkaisu joka katsoo pitkälle tulevaisuuteen ja johon myös tulevat hallitukset sitoutettaisiin, Demareilta puuttuu tällä haavaa vastuullisuus ja niinpä porvarihallitus tekee ratkaisuja vain näköpiirissä olevalle ajanjaksolle, tälle vaalikaudelle.
Pakkolaita puhuminen ja sen vastustaminen kuuluu ammattiyhdistysväen liturgiaan. onkin surullista kuinka pääoppositiopuolue on jäänyt tuolle liturgian tasolle kykenemättä tarjoamaan todellisia vaihtoehtoratkaisuja. Pelkkä SDP:n vaatima lisärahan syytäminen ei ole kestävä ratkaisu koko hoitojärjestelmämme ongelmiin.
Vasemmiston puheet kuvaavat vain sen omaa asennerakennetta jossa raha on tärkeämpää kuin sen ihmisten henki ja kunnon hoitomahdollisuudet myös pitkälle tulevaisuuteen Kirjoituksesi sisältää osin viisastakin tekstiä, vaikka kaikesta on vaikea olla samaa mieltä.
Palkkasuhteitahan muutettiin kunnallisessa sopimusehdotuksessa. Suuremmat palkankorotukset kohdistettiin nimenomaan kouluteuille naisvaltaisille aloille, mikä oli Kokoomuksen ja hallituksen tavoite. Sen paremmin hallitus kuin Kokoomuskaan eivät luvanneet hoitajille muita suurempaa korotusta. Jos kerran lääkärit ovat koulutettu naisvaltainen ala, kuntatyönanataja on tulkinnut oikein hallituksen tahtoa. Kokoomukskin otti vaaleissa sairaanhoitoalan vain esimerkkinä haluten kuitenkin korjata kaikkien naisvaltaisten koulutettujen alojen palkkojen jälkeenjääneisyyden. Ei hallitus missään tehnyt sellaista jyvitystä, että hoitajat ansaitsevat enemmän kuin muut kohderyhmät.
Jos tässä tilanteessa olisi tullut tukilakkoja, olisi nopeasti alettu syyttää demareita ja vasemmistoa siitä, että ne vain pahentavat tilannetta ja pyrkivät kaatamaan hallituksen sen varjolla. Arvelisin, että herkässä tilanteessa on tietoisesti haluttu olla sekaantumatta asiaan juuri tällaisista syistä.
Kansalaiset tukevat laajalti Tehyn vaatimuksia. Tämä kertoo halusta osallistua myös kustannuksiin. Jostain tähän asti vielä kertomatta olevasta syystä hallitus ei kuitenkaan halua panostaa hyvään asiaan lisää veroeroja. Sillä ei ole halua edistää tätä hyvää tarkoitusta, vaikka kansalaisilla näyttäisi sellaista halua enemmmän löytyvän.- pikku-urpo
Mielipidepankki kirjoitti:
Kirjoituksesi sisältää osin viisastakin tekstiä, vaikka kaikesta on vaikea olla samaa mieltä.
Palkkasuhteitahan muutettiin kunnallisessa sopimusehdotuksessa. Suuremmat palkankorotukset kohdistettiin nimenomaan kouluteuille naisvaltaisille aloille, mikä oli Kokoomuksen ja hallituksen tavoite. Sen paremmin hallitus kuin Kokoomuskaan eivät luvanneet hoitajille muita suurempaa korotusta. Jos kerran lääkärit ovat koulutettu naisvaltainen ala, kuntatyönanataja on tulkinnut oikein hallituksen tahtoa. Kokoomukskin otti vaaleissa sairaanhoitoalan vain esimerkkinä haluten kuitenkin korjata kaikkien naisvaltaisten koulutettujen alojen palkkojen jälkeenjääneisyyden. Ei hallitus missään tehnyt sellaista jyvitystä, että hoitajat ansaitsevat enemmän kuin muut kohderyhmät.
Jos tässä tilanteessa olisi tullut tukilakkoja, olisi nopeasti alettu syyttää demareita ja vasemmistoa siitä, että ne vain pahentavat tilannetta ja pyrkivät kaatamaan hallituksen sen varjolla. Arvelisin, että herkässä tilanteessa on tietoisesti haluttu olla sekaantumatta asiaan juuri tällaisista syistä.
Kansalaiset tukevat laajalti Tehyn vaatimuksia. Tämä kertoo halusta osallistua myös kustannuksiin. Jostain tähän asti vielä kertomatta olevasta syystä hallitus ei kuitenkaan halua panostaa hyvään asiaan lisää veroeroja. Sillä ei ole halua edistää tätä hyvää tarkoitusta, vaikka kansalaisilla näyttäisi sellaista halua enemmmän löytyvän.tehyläisten puolustamiseen loppuu ensimmäiseen
hoidonpuutteesta johtuvaan kuolinviestiin! - ehkä eniten
asennerakenteesta kirjoitti:
Tehyn asettama palkkatavoite on järkevä ja kohtuullinen. Ajatus sen toteuttamisesta kertarysäyksellä on kuitenkin täysin älytön ja kohtuuton.
SDP:n äärimmäisen kovan uusliberalistisen hallinnon aikana hiipimällä kasvanutta kohtuuttomuutta ei voi korjata kokonaan tällä sopimuskaudella, mutta korjata se täytyy. Nyt olisikin rakennettava kokonaisratkaisu joka katsoo pitkälle tulevaisuuteen ja johon myös tulevat hallitukset sitoutettaisiin, Demareilta puuttuu tällä haavaa vastuullisuus ja niinpä porvarihallitus tekee ratkaisuja vain näköpiirissä olevalle ajanjaksolle, tälle vaalikaudelle.
Pakkolaita puhuminen ja sen vastustaminen kuuluu ammattiyhdistysväen liturgiaan. onkin surullista kuinka pääoppositiopuolue on jäänyt tuolle liturgian tasolle kykenemättä tarjoamaan todellisia vaihtoehtoratkaisuja. Pelkkä SDP:n vaatima lisärahan syytäminen ei ole kestävä ratkaisu koko hoitojärjestelmämme ongelmiin.
Vasemmiston puheet kuvaavat vain sen omaa asennerakennetta jossa raha on tärkeämpää kuin sen ihmisten henki ja kunnon hoitomahdollisuudet myös pitkälle tulevaisuuteenHeinäluoma on keväästä alkaen luvannut asiasisältöä ja hallituksen esityksille vaihtoehtoisia ratkaisuja SDP:n oppositiopolitiikkaan. Toistaiseksi SDP on vain räksyttänyt.
Aikataulujen suhteen ei kai kukaan ole vaatinut palkankorotuksia kertarysäyksellä? Sopimuskauden (työrauhavelvoitteen) pituus lienee edelleen yksi neuvottelukysymys.
Vasemmiston touhuissa kaikkein alhaisinta on se, että solidaarisuus on kadonnut, koska Tehyä johtaa kokoomuslainen puheenjohtaja.
Mikäli työtaistelun johdossa olisi vaemmistolainen, meillä olisi ollut jo 4-8 tukilakkouhkaa päällä monta viikkoa sitten. - niinpä niin
Mielipidepankki kirjoitti:
Kirjoituksesi sisältää osin viisastakin tekstiä, vaikka kaikesta on vaikea olla samaa mieltä.
Palkkasuhteitahan muutettiin kunnallisessa sopimusehdotuksessa. Suuremmat palkankorotukset kohdistettiin nimenomaan kouluteuille naisvaltaisille aloille, mikä oli Kokoomuksen ja hallituksen tavoite. Sen paremmin hallitus kuin Kokoomuskaan eivät luvanneet hoitajille muita suurempaa korotusta. Jos kerran lääkärit ovat koulutettu naisvaltainen ala, kuntatyönanataja on tulkinnut oikein hallituksen tahtoa. Kokoomukskin otti vaaleissa sairaanhoitoalan vain esimerkkinä haluten kuitenkin korjata kaikkien naisvaltaisten koulutettujen alojen palkkojen jälkeenjääneisyyden. Ei hallitus missään tehnyt sellaista jyvitystä, että hoitajat ansaitsevat enemmän kuin muut kohderyhmät.
Jos tässä tilanteessa olisi tullut tukilakkoja, olisi nopeasti alettu syyttää demareita ja vasemmistoa siitä, että ne vain pahentavat tilannetta ja pyrkivät kaatamaan hallituksen sen varjolla. Arvelisin, että herkässä tilanteessa on tietoisesti haluttu olla sekaantumatta asiaan juuri tällaisista syistä.
Kansalaiset tukevat laajalti Tehyn vaatimuksia. Tämä kertoo halusta osallistua myös kustannuksiin. Jostain tähän asti vielä kertomatta olevasta syystä hallitus ei kuitenkaan halua panostaa hyvään asiaan lisää veroeroja. Sillä ei ole halua edistää tätä hyvää tarkoitusta, vaikka kansalaisilla näyttäisi sellaista halua enemmmän löytyvän.Palkkasuhteiden muutoksessa oli olennaista nimenomaan se, että työnantaja ja muut kunnllisen alan ammattiliitot sopivat korotuksensa piittaamatta mitään Tehyn ja Superin omista tavoitteista. Tämä on keskitetyn sopimisen ongelma, jonka seuruksia nyt koetetaan ratkaista sovittelulautakunnassa.
Hallituksen mainitseminen tässä yhteydessä ei liity asiaan, koska hallitus nimenomaan totesi, että se ei puutu neuvotteluihin, vaan ainoastaan antaa rahaa, jos koulutettujen naisten palkkoja korotetaan muita enemmän.
Tukilakoista kirjoitat lähinnä hupaisasti. Opposition tehtävähän on nimenomaan kaataa hallitus.
Kommenttisi hallituksestakin on lähinnä pikkupolitikointia, koska ei hallitus tietenkään sekaannu kesken oleviin työmarkkinaneuvotteluihin.
Huolestuttavinta koko kiistassa on se, että kuntatyönantajan päättäjät eivät kanna omaa vastuutaan vaan esiintyvät jääräpäinä syyttäen valtiota siitä, ettei valtio anna heille lisää rahaa tehottomuuden ylläpitämiseen. - pez
niinpä niin kirjoitti:
Palkkasuhteiden muutoksessa oli olennaista nimenomaan se, että työnantaja ja muut kunnllisen alan ammattiliitot sopivat korotuksensa piittaamatta mitään Tehyn ja Superin omista tavoitteista. Tämä on keskitetyn sopimisen ongelma, jonka seuruksia nyt koetetaan ratkaista sovittelulautakunnassa.
Hallituksen mainitseminen tässä yhteydessä ei liity asiaan, koska hallitus nimenomaan totesi, että se ei puutu neuvotteluihin, vaan ainoastaan antaa rahaa, jos koulutettujen naisten palkkoja korotetaan muita enemmän.
Tukilakoista kirjoitat lähinnä hupaisasti. Opposition tehtävähän on nimenomaan kaataa hallitus.
Kommenttisi hallituksestakin on lähinnä pikkupolitikointia, koska ei hallitus tietenkään sekaannu kesken oleviin työmarkkinaneuvotteluihin.
Huolestuttavinta koko kiistassa on se, että kuntatyönantajan päättäjät eivät kanna omaa vastuutaan vaan esiintyvät jääräpäinä syyttäen valtiota siitä, ettei valtio anna heille lisää rahaa tehottomuuden ylläpitämiseen.Tehy ei esittänyt omia tavoitteitaan niissä neuvotteluissa missä vielä kaikki olivat mukana, vaan ainoastaan tyrmäsivät kaiken sanomalla että heille ei esitetty tarjous ei sovi. Vasta huomattavasti paljon myöhemmin he tulivat esiin tämän 24% vaatimuksensa kanssa.
Lopuksi vain täytyy todeta että ennen kuin tehy hylkäsi KT:n esityksen heidän tiedossa tasan tarkkaan oli ettei valtio nosta omaa osuuttaan yhtään enempään ja juuri tuon vuoksi muut tekivät sopimuksen joka on kunta-alalla historiallisen suuri
Eipä muuta
- WADI
141:han on myös ratkaisu hoitoalan lakonuhkaan. Kun se loppuu, nimittäin 141, jää siitä mukavasti saturainen, nimittäin miljoona, joka voidaan antaa hoitsuille. Pöndeilltä vois vielä ulosmitata lisää fyrkkaa, varsinkin näiltä Nalle-Wahlrooseilta. Ja sonnimiehen mettiäkin vois verottaa rankemman jälkeen. Sais sitten hyvää hoitoa hoitsuilta kun alkaa toi eturauhanen kolottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592