Varsijousesta

Typerä lakipykälä tämäkin...

...ettei varsijousella saa metsästää. Yhtään ainutta syytä kiellolle ei ole pystytty esittämään. Se on kielletty syistä, joilla ei ola lainkaan moraalista painoarvoa. Salametsästyskö? Ei, kyllähän salametsästäjä metsästää vaikka luvattakin ja äänenvaimennettu kivääri on paljon tehokkaampi väline. Jousesta jää myös todisteita maastoon, mikäli nuolen kaduttaa. Entäpä vaarallisuus... Kaikki aseet ovat vaarallisia, käyttäjästähän se on kiinni ja uudet jalkajouset ovat turvallisia teknisiltä ominaisuuksiltaan.

Varsijousimetsästys olisi haastavaa, tämä jousikaan ei suinkaan ole mikään kirurgisen tarkka vehje, vaan vaatii paljon harjoittelua, että sillä osuus kolmestakympistä suht. tarkasti.

Itse olen tarkkuutta ampunut Hortonillani jo pienen tovin ja pidän vehkeestä todella. Metsästän taljajousella, tuliaseet olen hyljännyt jo aikoja sitten.

Eiköhän se lakipykälä ole jo mennyttä päivää.

10

3991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä

      harkita, että varsijousi muuttuisi luvanvaraiseksi aseeksi, kunhan metsästyskielto vain hävitettäisiin.

    • jalkajousesta

      Saako sillä metsästää esim. Ruotsissa, tai Venäjällä?

      • <<<suomipoika

        seon myös eu:n lain säädännössä jostsa setuli suomen lain säädän töön lakien yhtenäistämisessä.
        TÄMÄ ON SITTEN HUHU (en ota vastuuta todenmukaisuudesta) että se on kielletty katollisissa maissa paavin pannan vuoksi(1200 luvulla muistaakseni) liian tapavasta voimasta. läpäisi aateliston varusteet liian helposti. TÄHÄN SELOPPUI... eli näin setuli suomeen näin minulle onkerrottu


        hei älkää vielä masentuko
        eussa on kansalaisilla
        mahdollisuus vaikuttaa
        asiaan jos saavat (muistaakseni)miljoona
        nimeä adressiin

        pitäiskö yrittää?
        kannatusta?


    • ja selkeä...

      varsijousen nuolen teho 30 metrin matkalla ei riitä kaatamaan villieläintä.

      • ...

        Kyllä molemmat ovat ihan tehokkaita, ainakin leikkoterineen. Taljajousen leikkoterä läpäisee mm. luotiliivin. Ainakin Teräasekeskuksen varsijouset näyttävät tehokkailta ja sitä ne myös ovat. Yhdessäkin videossa ampui 25 metrin matkalta auton ovesta läpi.

        Ps. EU on perseestä


      • Rasvainen Salama

        Voi hyväinen aika!Teho esim.30m matkalta riippuu tietysti jousen tehosta! Mm.taljajousella voi taidoista ja riistasta riippuen säätää mm.(tehoa)
        esim.40-65 lbs per laukaus melkein peruslaitteella.Käykääpä venyttämässä! Ei oo ihan joika pojan puuhastelua.Myös nuolen paino ja kärjen rakenne ovat tärkeitä.Metsästyskärkeä nuoleen saa vain metsästysluvalla.


      • Rasvainen Salama
        ... kirjoitti:

        Kyllä molemmat ovat ihan tehokkaita, ainakin leikkoterineen. Taljajousen leikkoterä läpäisee mm. luotiliivin. Ainakin Teräasekeskuksen varsijouset näyttävät tehokkailta ja sitä ne myös ovat. Yhdessäkin videossa ampui 25 metrin matkalta auton ovesta läpi.

        Ps. EU on perseestä

        On huomattava, että jousiaseet eivät ole tätänykyä luvanvaraisia,mutta piakkoin saattaapi tilanne muuttua pöljäilyjen vuoksi.Riippuu tietysti jousen voimasta ja nuolen rakenteesta kärkineen, mikä läpäisy ym. voi olla. Onneksi ihan joka poika ei ainakaan "huurteisissa" rankinpia jousia pysty venyttelemään. Järki käteen Kaikki Jätkät: Ei heittäydytä idiooteiksi ja pöljäilyllä pantata jousia! TÖKKÖ-TÖÖ!


      • Nakki
        Rasvainen Salama kirjoitti:

        Voi hyväinen aika!Teho esim.30m matkalta riippuu tietysti jousen tehosta! Mm.taljajousella voi taidoista ja riistasta riippuen säätää mm.(tehoa)
        esim.40-65 lbs per laukaus melkein peruslaitteella.Käykääpä venyttämässä! Ei oo ihan joika pojan puuhastelua.Myös nuolen paino ja kärjen rakenne ovat tärkeitä.Metsästyskärkeä nuoleen saa vain metsästysluvalla.

        Tietääkseni metsärtyskärkien ostoon ei tarvitse erillistä lupaa.
        Kyllä taljajousi on tehokas niin metsätykseen kuin rataammuntaankin mutta tehokkuudeltaan ja tarkkuudeltaan se häviää 6-0 Varsijouselle joissa jo melkein halvimmissa on 160 lbs:än tehokkuus.
        Joten en ymmärää tätä metsätyslaki pykälää ollenkaan että varsijousta ei saa käyttää metsästykseen mutta taljajousta saa....


      • Javelin-2
        Nakki kirjoitti:

        Tietääkseni metsärtyskärkien ostoon ei tarvitse erillistä lupaa.
        Kyllä taljajousi on tehokas niin metsätykseen kuin rataammuntaankin mutta tehokkuudeltaan ja tarkkuudeltaan se häviää 6-0 Varsijouselle joissa jo melkein halvimmissa on 160 lbs:än tehokkuus.
        Joten en ymmärää tätä metsätyslaki pykälää ollenkaan että varsijousta ei saa käyttää metsästykseen mutta taljajousta saa....

        "...se häviää 6-0 Varsijouselle joissa jo melkein halvimmissa on 160 lbs:än tehokkuus."

        Jo Tsingiskaani osasi taktiikassaan käyttää sitä tieoa hyväkseen että varsijousen vasama ei kanna tehokkaana läheskään yhtä etäälle kuin sen aikainen vastakaarijousi. Tämä oli itselle yllätys... asia on esitetty tv-dokkareissa ja asia selittyy ymmärtääkseni sillä että lyhyt vasama ei lennossa stabiloidu kuten "oikea" nuoli ja menettää nopeuttaaj ja tehoaan nopeasti.

        Lähietäisyyksiltä varsijousi on tietääkseni oleellisesti tehokkaampi ja se on mainittu "ensimmäisenä panssarintorjunta-aseena"


    • Pökäle

      120m on maksimi etäisyys mihin ammun varsijousella. Nuoli meinaa mennä taulun taustasta läpi siltä matkalta ja sulat rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe