Kertokaa kumman valitsisitte, alapalokattilan vai käänteispalokattilan okt/talli lämmitykseen. Talo 1 1/2 kerroksinen huoneistoala 140 m2 ja tallissa lämmitettäviä neliöitä n. 80. Vesikiertoinen patterilämmitys. Talossa seinän eristepaksuus 225mm ja tallissa 175mm.
Asiallisia vastauksia...
puu
22
2109
Vastaukset
- .......
Eipä tosiaan ole suurta eroa, ehkä tärkein pointti on, että savupiippu on riittävä, ei nuo oikein kait pelaa yksikerroksisen talon piipunnysässä,mitä esitteitä lukee.
Käänteispalokattilaa puoltaa ergonomisuus, helpompi on kattila täyttää sivulta kuin päältä. Todellisessa hyötysuhteessa ei isoa eroa ole, käytännössä kokonaishyötysuhde on haarukassa 75-80%. Kyllä käänteispalokaittlavalmistajat hehkuttavat mainoksissa yli 90% hyötysuhteella, mutta ptää se kattila sytyttääkin, jolloin alkuvaiheessa on hyötysuhde täysin muuta.
Alaplo aika tarkka puun pituudelle, jos ylipitkiä pistää, niin ei oikein juokse alaspäin varastopesässä ja siis holvaa, jolloin sauhua tulee enemmän piipusta. Ehkä käytännön exkursiot eri kattloiden käytännön olosuhteita tutkailemaan on paras tapa vertailla. - kosteammalle puulle
Käänteispalo tarvitsee ehdottomasti riihikuivaa
puuta toimiakseen hyvvällä hyötysuhteella.
Alapaloinen ei ole yhtä kranttu.
Piippusi pituus sinulla kyllä riittää.- HUH HUH!
Oletkos koskaan edes nähnyt käänteispalokattilaa?
Sytytysvaiheessa pitää olla kuivaa puuta sen jälkeen siellä palaa mikä vain.
On se nyt vain tyhmää väittää jos ei TIEDÄ! - ......
Kaikki kattilat pitävät kuivasta puusta ja märkien puiden poltaminen ei välttämättä ole järkevää.
Ei tuo käänteispalo liene sen allergisempi kosteille puille kuin alapalokattilakaan.Isompi ongelma on saada ne syttymään. Tulipesässä on melkoinen kuumuus ja alkuun kosteus poistuu vesihöyrynä, jonka jälkeen myös lämmittämiseen jää energiaa.Mutta mieluummin kuivaa puuta, on sitten kattila mikä hyvänsä. - iso varaaja
...... kirjoitti:
Kaikki kattilat pitävät kuivasta puusta ja märkien puiden poltaminen ei välttämättä ole järkevää.
Ei tuo käänteispalo liene sen allergisempi kosteille puille kuin alapalokattilakaan.Isompi ongelma on saada ne syttymään. Tulipesässä on melkoinen kuumuus ja alkuun kosteus poistuu vesihöyrynä, jonka jälkeen myös lämmittämiseen jää energiaa.Mutta mieluummin kuivaa puuta, on sitten kattila mikä hyvänsä.ja pitkä piippu niin voi harkita alapalokattilaa. käänteiskattilassa ei mielestäni ole mittään hyvää. jos haluaa polttaa muutakin kuin 1 luokan koivua on yläpalo paras. itse myyn koivuhalot niille joilla on nuo hienot kattilat ja poltan yläpalokattilassa ne huonommat ja halvemmat puut, hyvin toimii!
- palaa hienosti
iso varaaja kirjoitti:
ja pitkä piippu niin voi harkita alapalokattilaa. käänteiskattilassa ei mielestäni ole mittään hyvää. jos haluaa polttaa muutakin kuin 1 luokan koivua on yläpalo paras. itse myyn koivuhalot niille joilla on nuo hienot kattilat ja poltan yläpalokattilassa ne huonommat ja halvemmat puut, hyvin toimii!
Mulla on Rica Atmos 40 GS käänteispalokattila. Kun pesässä on hiillos niin siinä palaa halvat ja kalliit puut :)
Heität legendaa jos väität että käänteispalokattilassa pitää polttaa koivuhalkoja.
Toisaalta huijaamalla saa HÖLMÖT maksamaan :) Jatka vaan samaan malliin... - ihmisten lihamyllyssä
iso varaaja kirjoitti:
ja pitkä piippu niin voi harkita alapalokattilaa. käänteiskattilassa ei mielestäni ole mittään hyvää. jos haluaa polttaa muutakin kuin 1 luokan koivua on yläpalo paras. itse myyn koivuhalot niille joilla on nuo hienot kattilat ja poltan yläpalokattilassa ne huonommat ja halvemmat puut, hyvin toimii!
Soon saatanan vale, että yläpalkattila on hyvä
nehän kohta jo kielletään ympäristöä saastuttavina. Meinaan kokemusta on semmoisesta
yli 13v. Voi jessus sitä savua ja nokea ja lopulta naapurien vihat.
Heräsin vihdoin viimekeväänä todellisuuteen ja hankin alapalokattilan, nyt on maailma noeton ja suvuton sekä välit naapureiden kanssa palautuneet kuntoon.
Ihmettelen vieläkin miksi en aikaisemmin jo siirtynyt nykyiseen pannuuni, Merkkiä mainostamatta. - merkki??
ihmisten lihamyllyssä kirjoitti:
Soon saatanan vale, että yläpalkattila on hyvä
nehän kohta jo kielletään ympäristöä saastuttavina. Meinaan kokemusta on semmoisesta
yli 13v. Voi jessus sitä savua ja nokea ja lopulta naapurien vihat.
Heräsin vihdoin viimekeväänä todellisuuteen ja hankin alapalokattilan, nyt on maailma noeton ja suvuton sekä välit naapureiden kanssa palautuneet kuntoon.
Ihmettelen vieläkin miksi en aikaisemmin jo siirtynyt nykyiseen pannuuni, Merkkiä mainostamatta.Valinta edessä ja vaikeeta on valita...
- Onhan näitä
merkki?? kirjoitti:
Valinta edessä ja vaikeeta on valita...
Ne on lopulta tunneasioita.
- edessä
merkki?? kirjoitti:
Valinta edessä ja vaikeeta on valita...
mutta itse taidan olla päätymässä Jäspi:n tai Jämä:n merkkisiin...
- Alapalokattilaa?
edessä kirjoitti:
Täytyypä käydä sivuilla.
- ....
edessä kirjoitti:
Jämä-merkkisiä ei edes enää valmisteta, jäspi osti firman tuotemerkin pois kuleksimasta.
On jäspillä ecopuu 45 varteenotettava malli, savukaasuimurilla varstettu käänteispalokattila, joka kait tehty Jämä Naturen piirustuksilla. - ......
.... kirjoitti:
Jämä-merkkisiä ei edes enää valmisteta, jäspi osti firman tuotemerkin pois kuleksimasta.
On jäspillä ecopuu 45 varteenotettava malli, savukaasuimurilla varstettu käänteispalokattila, joka kait tehty Jämä Naturen piirustuksilla.Jämä meni siis konkurssiin.....
- .....
...... kirjoitti:
Jämä meni siis konkurssiin.....
Kyllä kattilanvalmistus vaan lopetettin kannattavuussyistä, lieneekö sitten tämä kattilabisnes vain osa isompaa yritysrypästä.
- .....
..... kirjoitti:
Kyllä kattilanvalmistus vaan lopetettin kannattavuussyistä, lieneekö sitten tämä kattilabisnes vain osa isompaa yritysrypästä.
Lukeneet puhuvat kauniisti "kattilanvalmistus vaan lopetettin kannattavuussyistä" = konkurssi.
- R.A
.... kirjoitti:
On jäspillä ecopuu 45 varteenotettava malli, savukaasuimurilla varstettu käänteispalokattila, joka kait tehty Jämä Naturen piirustuksilla.tuo jäspin ecopuu on tosiaan aikalailla samanlainen kun edesmennyt jämä nature.
Jämä naturessa oli ainakin ongelmia savuimureissa jos poltti huonolaatuista/kosteaa puuta. tämän kertoivat tehtaalta aikoinaan, kun olin kiinnostunut kattilasta. ilmeisesti huonommasta palamisesta tuleva noki kerääntyy imuriin ja se kuormittuu liikaa. - .....
R.A kirjoitti:
tuo jäspin ecopuu on tosiaan aikalailla samanlainen kun edesmennyt jämä nature.
Jämä naturessa oli ainakin ongelmia savuimureissa jos poltti huonolaatuista/kosteaa puuta. tämän kertoivat tehtaalta aikoinaan, kun olin kiinnostunut kattilasta. ilmeisesti huonommasta palamisesta tuleva noki kerääntyy imuriin ja se kuormittuu liikaa.Aina kostea ja pihkainen puu on ongelma, joka korostuu systytysvaiheessa, pakostakin kertyy kattilan konvektiopinnoille tervaa. Siksipä kait paljon keraamisia pintoja sisältävät kattilat pitävät kunnon puusta, ei ole kovin mukavaa siivota tervaa pois keraamisilta pinnoilta. Sama on nuo imurit, siivikkoon kun tervaa kertyy, niin epätasapainoonhan ne joutuvat ja laakerit vähän ajan päästä valittavat.Syttymisen jälkeen kyllä kuumuus nousee ja hoitelee ja kaikki palaa.
- ......
..... kirjoitti:
Lukeneet puhuvat kauniisti "kattilanvalmistus vaan lopetettin kannattavuussyistä" = konkurssi.
Eivät nuo ihan synonyymejä ole, kun huomaa lopettaa ajoissa, jää omilleen, mutta kun tulee konkurssi, menee omat ja vieraat.
Kyllä Suomessa esim. kännykänosafirmoja on kylmästi lopetettu, kun toiminta kannattamatonta, ei mitään konkurssimenettelyä. Ei mielestäni Jämän yhteydessäkään perustettu konkurssihallintoa. - Jarpo
iso varaaja kirjoitti:
Mulla on ollu uudessa talossa vähän yli vuoden Rica Atmos SP32 vaihtopolttokattila, 2m3 varaaja ja lämmitettävää alaa noin 200 m2. Puuta menee näillä keleillä noin 0,5-0,7m3/viikko (arvaus, en ole moista ajatellut).
Kattilassa palo tapahtuu käänteispalolla ja varmuudella toimii.
Ja on tosi helppo sytyttää. Jopa kaupunkilainenki sen sytyttää ja se on tosi. (itse en ole kaupunkilainen, mutta semmostaki on tapahtunut) Ja pitää sillon olla tosi helppo.
Mulla nyt poltettava puu on keväällä tehtyä ehkä sais olla ylivuotista mutta kyllä tälläki pärjää.
Sytytys:
Sytytyspelti auki. Pari kapulaa pohjalle ja tuohta päälle ja pari kapulaa päälle ja tulta perään. Puhaltimen saa käynnistää heti kun tuli on syttyny. Kun liekki kohtalainen niin pelti kiinni. Kun syttyy niin siellä palaa mikä vaan. Toki kuiva puu on kuivaa puuta ja sotkee ehkä vähän vähemmän.
- Anonyymi
Vain asiallisia vastauksia haku oli puu ei lämmitys järjestelmät .
- Anonyymi
Puu, Raamattu kielletty puu, jos otat puusta joka on hyvän ja pahan tiedon puu olet kuolen oma
- Anonyymi
Alapalo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578807Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123469Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262660Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802040Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571747Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411442FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu681050