Toivottavasti joku ihana ihminen osaisi auttaa minua ongelmassani.
Poikaystäväni on EU-kansalainen, ja olisi muuttamassa Suomeen opiskelemaan ja asumaan kanssani. Hän ei kuitenkaan tule saamaan opintotukea, jos hän tulee maahan opiskelutarkoituksessa. Tämän vuoksi hänen pitäisi ennen kouluun hakemista rekisteröityä Suomessa asuvaksi joko työntekijänä (työnsaanti melko mahdotonta ilman kielitaitoa ja kunnon koulutusta..) tai perheenjäsenenä. Muita perhesiteitä meillä ei vielä varsinaisesti ole kuin seurustelu, ja tuleva avoliitto.
Kysymykseni siis kuuluu: edellytetäänkö myös EU-kansalaiselta ja hänen "perheenkokoajaltaan" aikaisempaa kahden vuoden yhdessä asumista, jotta tämä maahanmuuttaja voitaisiin rekisteröidä perheenjäsenenä avoliiton kautta?
Huh. Kiitos jo etukäteen apua tarjoaville. =)
EU-kansalaisen rekisteröinti
34
2859
Vastaukset
- suomessa
Opintotukeen tarvitaan pysyvä oleskelulupa ja se ei kovin helposti irtoa. Ei se että kuuluu EU:hun oikeuta muun maan kansalaisia meidän opintotukeen, muutenhan kaikki tulisivat tänne..
Reksitöröityminen tapahtuu paikallisen poliisin luona.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601151517IL?openDocument (huomaa JA ei tai, kahden perusteen välissä) - tämä tästä
Sehän nyt tästä vielä puuttuu että maksamistani veroista pitäisi kustantaa muiden maiden kansalaisille opintotukea.. niin milläköhän perusteella?! Mitä he meille antavat?
- Rumpnisse
Kelan sivuillahan siis sanotaan näin:
"EU-maan, Sveitsin tai Liechtensteinin kansalaisen perheenjäsenellä on oikeus opintotukeen, jos hänen oleskeluoikeutensa on rekisteröity perheenjäsenyyden perusteella tai hänellä on oleskelukortti."
Eli juuri tästä perheenjäsenyyden perusteella rekisteröinnistä olen nyt kyselemässä. Poikaystäväni on siis tulossa maahan siksi, että rakastamme toisiamme ja haluamme asua yhdessä. Opintotuen saaminen tekisi tämän huomattavasti helpommaksi, ja näin kumppanini saisi ammatin jota voisi myöhemmin harjoittaa täällä Suomessa (ja näin ollen kantaa kortensa kekoon veronmaksussa!!) Älkää siis pelätkö, nyt ei ole kyse kenenkään kunniallisen suomalaisen verorahojen ryöstämisestä.
Kaipaisin kovasti asiallisia vastauksia, en aiheetonta valitusta siitä että maahanmuuttajat tulevat ja vievät veronmaksajien rahat. Kiitos.
- StolenSeason
Mä olen tulkinnut tuota uvi:n ja poliisin sivustoilta niin, että avoliitossa perheenjäseneksi katsotaan vasta sitten, kun olette todistettavaksi asuneet/eläneet 2 vuotta yhdessä Suomessa tai muualla. Avioliitossa vastaavaa aikaa ei ole. (tosin en tiedä, kuinka tarkkaan aviopuolisoja syynätään, että avioliitto on oikea, vaikka puolison eivät olisi eläneet pitkään yhdessä).
- Rumpnisse
Kiitos vastauksestasi StolenSeason.
"Mä olen tulkinnut tuota uvi:n ja poliisin sivustoilta niin, että avoliitossa perheenjäseneksi katsotaan vasta sitten, kun olette todistettavaksi asuneet/eläneet 2 vuotta yhdessä Suomessa tai muualla."
--> Niin minäkin aluksi ajattelin sivuja selatessani, mutta asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin, ettei EU-kansalaisen kohdalla missään vaiheessa mainittu tuota kahden vuoden aikaisempaa avoliittoa.
Uvi:n sivuilla sanotaan jopa näin EU-kansalaisten kohdalla:
"Myös muu omainen kuin perheenjäsen voi saada oleskeluoikeuden, jos oleskeluoikeuden epääminen olisi kohtuutonta sen vuoksi, että asianomaisten on tarkoituksena on jatkaa Suomessa aikaisemmin viettämäänsä kiinteää perhe-elämää."
Tiedä sitten mikä viranomaisten käsitys "kiinteästä perhe-elämästä" on.. Saattaa olla kovinkin tulkinnanvarainen käsite. - StolenSeason
Rumpnisse kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi StolenSeason.
"Mä olen tulkinnut tuota uvi:n ja poliisin sivustoilta niin, että avoliitossa perheenjäseneksi katsotaan vasta sitten, kun olette todistettavaksi asuneet/eläneet 2 vuotta yhdessä Suomessa tai muualla."
--> Niin minäkin aluksi ajattelin sivuja selatessani, mutta asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin, ettei EU-kansalaisen kohdalla missään vaiheessa mainittu tuota kahden vuoden aikaisempaa avoliittoa.
Uvi:n sivuilla sanotaan jopa näin EU-kansalaisten kohdalla:
"Myös muu omainen kuin perheenjäsen voi saada oleskeluoikeuden, jos oleskeluoikeuden epääminen olisi kohtuutonta sen vuoksi, että asianomaisten on tarkoituksena on jatkaa Suomessa aikaisemmin viettämäänsä kiinteää perhe-elämää."
Tiedä sitten mikä viranomaisten käsitys "kiinteästä perhe-elämästä" on.. Saattaa olla kovinkin tulkinnanvarainen käsite.Aikamoista pykäläviidakkoahan tuo on ja tulkinnanvaraista hyvinkin.
Olen saanut sellaisen käsityksen, että EU-kansalaisuudella on merkitystä silloin, kun EU-kansalainen muuttaa tänne töihin tai opiskelemaan, jolloin toimeentulo on oltava turvattu ja työn perusteella saa sitten tietyt etuudet.EU-kansalainen voi tuoda myös perheenjäsenensä tänne.
Sitten vaikuttaisi olevan asia erikseen muutto nimenomaan Suomen kansalaisen perheenjäsenenä, jolloin kaikki (EU-kansalaiset ja ulkopuolelta tulevat)olisivat ikäänkuin samalla viivalla, vaikkakin EU-kansalaisen oleskeluoikeus käsitellään Poliisissa.
Mahdankohan olla ihan hakoteillä. Kenties poliisin lupapalveluyksiköstä näistä asioista olisi hyvä kysellä. - Rumpnisse
StolenSeason kirjoitti:
Aikamoista pykäläviidakkoahan tuo on ja tulkinnanvaraista hyvinkin.
Olen saanut sellaisen käsityksen, että EU-kansalaisuudella on merkitystä silloin, kun EU-kansalainen muuttaa tänne töihin tai opiskelemaan, jolloin toimeentulo on oltava turvattu ja työn perusteella saa sitten tietyt etuudet.EU-kansalainen voi tuoda myös perheenjäsenensä tänne.
Sitten vaikuttaisi olevan asia erikseen muutto nimenomaan Suomen kansalaisen perheenjäsenenä, jolloin kaikki (EU-kansalaiset ja ulkopuolelta tulevat)olisivat ikäänkuin samalla viivalla, vaikkakin EU-kansalaisen oleskeluoikeus käsitellään Poliisissa.
Mahdankohan olla ihan hakoteillä. Kenties poliisin lupapalveluyksiköstä näistä asioista olisi hyvä kysellä.Juu taidat kyllä valitettavasti olla oikeassa, StolenSeason. En ehkä vain halunnut uskoa että asia on näin. :) Poliisin ja Uvi:n sivuja edestakaisin selatessani päädyin kuitenkin viimein samaan johtopäätökseen kuin sinäkin. Eli kaksi vuotta olisi pitänyt asua yhdessä jo ennen Suomeen muuttamista.
Kylläpä on suomalainen lainsäädäntö ja byrokratia kimuranttia. Hmph.
Kiitos kuitenkin avustasi. :)
- kikkailua
haette vaan sen oleskeluluvan. Kyllä jos on opiskelupaikka sen pitäisi tulla "automaattisesti". Ei siinä sen kummempia syitä tarvita. Tämä on oikeastaan enemmänkin rekisteröinti kuin lupa oleskeluun.
- justiinsa
Mutta jos olisit lukenut tuon Kelan sivun, olisit huomannut, että opintotukea saa vain, jos opiskelupaikka irtoaa vasta sen jälkeen kun rekisteröitynyt vakituisesti Suomeen.
EU-kansalaiset eivät muuten tarvitse oleskelulupaa Suomessa, heidän pitää ainoastaan rekisteröistyä viimeistään kolme kuukautta maahan saapumisensa jälkeen. - niin.......
justiinsa kirjoitti:
Mutta jos olisit lukenut tuon Kelan sivun, olisit huomannut, että opintotukea saa vain, jos opiskelupaikka irtoaa vasta sen jälkeen kun rekisteröitynyt vakituisesti Suomeen.
EU-kansalaiset eivät muuten tarvitse oleskelulupaa Suomessa, heidän pitää ainoastaan rekisteröistyä viimeistään kolme kuukautta maahan saapumisensa jälkeen.mulle sanottiin, että tämä rekisteröintion sitten sama kuin pysyvä oleskelulupa.
- Tietotoimisto
niin....... kirjoitti:
mulle sanottiin, että tämä rekisteröintion sitten sama kuin pysyvä oleskelulupa.
Eu kansalainen oleskelulupaa. EU:n sisällä saa vapaasti liikkua, asua, opiskella ja tehdä töitä.
Turha kikkailla. - niin...
Tietotoimisto kirjoitti:
Eu kansalainen oleskelulupaa. EU:n sisällä saa vapaasti liikkua, asua, opiskella ja tehdä töitä.
Turha kikkailla.mut rekisteröityä pitää...
- Rumpnisse
justiinsa kirjoitti:
EU-kansalaiset eivät muuten tarvitse oleskelulupaa Suomessa, heidän pitää ainoastaan rekisteröistyä viimeistään kolme kuukautta maahan saapumisensa jälkeen.Niinpä, opintotukea ei siis maahanmuuttajalle valitettavasti tipu, jos rekisteröityy opiskelutarkoituksessa Suomessa asuvaksi. Eli pitäisi ennen kouluun hakemista rekisteröityä joko perheenjäsenenä tai työntekijänä.
Perheenjäsenen määritelmä on Suomen lakien mukaan niin suppea, ettei pelkkää poikaystävää, kihlattua tai edes avomiestä lasketa. (Avomies kyllä siinä tapauksessa, että on todistetusti asunut jo aiemmin yhdessä väh. 2 vuotta.) Ja työpaikkaa on hankala saada jos ei puhu suomea, eikä vielä omaa kunnon koulutusta.
Hyvät neuvot olisivat nyt kyllä kultaakin kalliimpia.. Itsekin olen vielä opiskelija, joten pelkällä yhden hengen opintotuella (ja niillä vähillä palkkatuloilla, joita saa tuen lisäksi tienata) ei kaksi ihmistä pitkään elele. Poikaystävän mahdollisuudet osa-aikaiseen työhön opintojen ohella ovat myöskin minimaaliset, sillä Tampereen seudulla ei juurikaan tarjota englanninkielisiä töitä.. - StolenSeason
Rumpnisse kirjoitti:
Niinpä, opintotukea ei siis maahanmuuttajalle valitettavasti tipu, jos rekisteröityy opiskelutarkoituksessa Suomessa asuvaksi. Eli pitäisi ennen kouluun hakemista rekisteröityä joko perheenjäsenenä tai työntekijänä.
Perheenjäsenen määritelmä on Suomen lakien mukaan niin suppea, ettei pelkkää poikaystävää, kihlattua tai edes avomiestä lasketa. (Avomies kyllä siinä tapauksessa, että on todistetusti asunut jo aiemmin yhdessä väh. 2 vuotta.) Ja työpaikkaa on hankala saada jos ei puhu suomea, eikä vielä omaa kunnon koulutusta.
Hyvät neuvot olisivat nyt kyllä kultaakin kalliimpia.. Itsekin olen vielä opiskelija, joten pelkällä yhden hengen opintotuella (ja niillä vähillä palkkatuloilla, joita saa tuen lisäksi tienata) ei kaksi ihmistä pitkään elele. Poikaystävän mahdollisuudet osa-aikaiseen työhön opintojen ohella ovat myöskin minimaaliset, sillä Tampereen seudulla ei juurikaan tarjota englanninkielisiä töitä.....on tietysti vaihtoehtona mennä naimisiin. Onhan se iso päätös ja vaatii harkintaa mutta helpottaa asioita kummasti. Ei vaadita kahden vuoden yhteisasumista. Poliisilla täytetään lyhyt hakemuslomake ja UVI02 (selvitys perhesuhteista), parissa työpäivässä puoliso saa oleskeluoikeuden, joka on voimassa toistaiseksi.
- Weerutska
Rumpnisse kirjoitti:
Niinpä, opintotukea ei siis maahanmuuttajalle valitettavasti tipu, jos rekisteröityy opiskelutarkoituksessa Suomessa asuvaksi. Eli pitäisi ennen kouluun hakemista rekisteröityä joko perheenjäsenenä tai työntekijänä.
Hyvät neuvot olisivat nyt kyllä kultaakin kalliimpia.. Itsekin olen vielä opiskelija, joten pelkällä yhden hengen opintotuella (ja niillä vähillä palkkatuloilla, joita saa tuen lisäksi tienata) ei kaksi ihmistä pitkään elele. Poikaystävän mahdollisuudet osa-aikaiseen työhön opintojen ohella ovat myöskin minimaaliset, sillä Tampereen seudulla ei juurikaan tarjota englanninkielisiä töitä..Poikaystäväni on myös EU -maasta ja todellinen Suomi -fani. Hän siis tykkää meidän maasta tosi paljon ja on ihastunut kauniista luonnosta. Hän haluaisi asua Suomessa, mutta koska hän ei osaa kieltä, niin vähän vaikea saada työtä. Ja ilman työtä hän ei halua tulla, koska hänellä on niin hyvä työ omassa kotimaassaan. Että mitäs tehdä? :o
No, minulla on varmaan muutto edessä parin vuoden kuluttua. Pitää toivoa, että työtä löytyy hänen kotikaupungistaan. Onneks sentään osaan maan kielen sujuvasti. :) - voiko..
Rumpnisse kirjoitti:
Hyvät neuvot olisivat nyt kyllä kultaakin kalliimpia.. Itsekin olen vielä opiskelija, joten pelkällä yhden hengen opintotuella (ja niillä vähillä palkkatuloilla, joita saa tuen lisäksi tienata) ei kaksi ihmistä pitkään elele. Poikaystävän mahdollisuudet osa-aikaiseen työhön opintojen ohella ovat myöskin minimaaliset, sillä Tampereen seudulla ei juurikaan tarjota englanninkielisiä töitä..hän hakea opintotukea omasta maastaan?Suomalainenhan voi hakea ulkomailla tapahtuvaa opiskelua varten opintotukea. Mistä maasta poikaystäväsi tulee??
- Rumpnisse
voiko.. kirjoitti:
hän hakea opintotukea omasta maastaan?Suomalainenhan voi hakea ulkomailla tapahtuvaa opiskelua varten opintotukea. Mistä maasta poikaystäväsi tulee??
Poikaystäväni on Italian kansalainen, mutta asuu tällä hetkellä Englannissa. Italiasta ei saa opintotukea kuulemma edes silloin jos asuu ja opiskelee kyseisessä maassa, saatikka sitten muualla opiskeluun. Eikä Briteistäkään tipu mitään avustusta. :(
Huoh, tulisipa lotossa tänä lauantaina jättipotti.. Tuntuu olevan ainoa ja viimeinen oljenkorsi. :)
- Sinnead
Hei,
itse olen ihan samanlaisessa tilanteessa, eli muuttamassa poikaystäväni kanssa Suomeen ja hänellä olisi tarkoitus opiskella, kuten itsellänikin.
Otin yhteyttä Kelaan ja sieltä sanottiin että opintotuen saamiseksi maahan muuttoperuste ei saa olla opiskelu. noh emme mekään ole yhdessä vielä kahta vuotta asuneet ja naimisiin en kyllä yhden opintotuen takia mene... muutamme kuitenkin Suomeen ennen kuin hän hakee virallisesti opiskelupaikkaa, jolloin hänen tulisi voida saada opintotukeakin.
Kuten itsekin mainitsit tämä helpottaisi elämää suunnattomasti, ei yhdellä opintotuella kovin koreasti elä.
Toivoisin kuulevani onko asia edistynyt vai näyttääkö siltä että mitään ei ole enää tehtävissä.
Tsemppiä! - kokemusta on
Vastaavan oman kokemuksen kautta ja viranomaisten kanssa tapelleena, voin kertoa, että ainoa mahdollisuus päästä suomalaisen sotun ja sitä kautta opintotuen piiriin on löytää työtä vähintään 4 kuukaudeksi vähintään 72h/ kuukausi. Tai sitten mennä naimisiin, mikä tietty tylsä juttu ainoastaan poliisin rekisteröinnin takia, jos ei ole vielä yhdessäasumisen kokemusta kovin paljon. Meillä ensin mainittu onnistui eli poikakaveri sai töitä tuttujen kautta väh. 4 kk ja nyt hän opiskelee suomessa. Tosin opintotuki on minimaali eli silti pitää käydä jobbaamassa opintojen ohella.
- samassa veneessä
Nostaisin tämän ylös, sillä meillä on sama tilanne edessä. Kurja juttu, koska poikaystäväni ei tosiaankaan ole tulossa Suomeen opiskelutarkoituksessa vaan ensisijaisesti minun takiani. Olemme siis nyt seurustelleet 3v ja asuneet poikaystäväni kotimaassa vuoden verran ja nyt minulla alkaisi koulu Suomessa syksyllä.Poikaystäväni haluaisi tulla kanssani Suomeen, joko töihin tai kouluun. Hän on kyllä jo korkeasti koulutettu mutta ilman suomenkielentaitoa ei varmaan töitä löydy kovin helposti. Hän on myös varmuuden vuoksi hakenut yliopistoon mutta pelkään miten tulemme vain minun opintotuellani toimeen jos hänelle ei opintotukea myönnetä. Onkohan tuossa kahden vuoden säännössä yhtään joustonvaraa? Entä jos meitä ei lasketa perheenjäseniksi eikä poikaystäväni saa opiskelupaikkaa eikä töitä Suomesta, saako hän silloin rekisteröityä tänne ollenkaan? Kun joku perustehan siihen rekisteröitymiseen tarvitaan (opiskelu, työ, perhesuhde).
Emme ehdi muuttaa ennen kouluhakujen tulosten julkistamista , joten opintotuen saamisesta ei taida olla toivoakaan? Tuntuu että ainoaksi ratkaisuksi jää naimisiinmeno. Miten teille muille kävi?- 12+13
EU-kansalainen voi kyllä tulla maahan ihan ilman syytä, jos siltä tuntuu. Vaikka kerjäämään asematunneliin. Mutta tukia ei automaattisesti tipu, mikä on tietysti ihan hyvä. Kehottaisin hommaamaan työtä, jota voi kielitaidotonkin tehdä. Omat opiskeluaikaiset kämppikseni (Nigeriasta) mm. jakoivat mainoksia ja siivosivat.
- samassa veneessä
Voi tulla maahan joo, mutta kolmen kuukauden jälkeen pitäisi lähteä pois jos ei ole työtä tai riittäviä varoja maassa oleskeluun. Meillä siis tarkoituksena, että kumppanini asuisi osittain minun varoillani siihen asti kunnes hän löytää työtä. Mutta koska emme ole naimisissa, tämä ei riitä ja kumppanini saa lähtöpassit 3kk päästä mikäli töitä ei heru... ja mitenkä niitä nyt heruisi kun ei heru suomalaisillekaan. :(
- 2+15
Ei sitä potkita maasta pois, vaikka ei töitä saisikaan. Katso nyt miten romanikerjäläisten kanssa tehdään. Kukaan ei tule kyselemään ja jos tulee niin ilmoitat kaverin poistuneen kävellen Ruotsiin. Rahatilanne on sitten toinen asia, mutta se nyt ei valtiolle kuulu muutenkaan. itsehän tuon tiedät kuinka pitkään olet valmis toista elättämään, jos tämä ei työtä saa.
- opiskelijat_87
meillä kanssa aika sama tilanne nyt. poikaystävä tulossa tänne opiskelemaan ja meillä tulee 2 vuotta virallista yhdessäasumista täyteen ensi talvena. rekisteröityä pitäisi kuitenkin jo nyt eikä perhesyy kelpaa kun ei ole tuo 2v täynnä. onkohan mitenkään mahdollista rekisteröidä oleskelua nyt opiskelun perusteella ja vaihtaa se myöhemmin...? (ei varmaankaan).
meillä on myös suunnitelmissa mennä naimisiin parin vuoden päästä, muuttaako tämä tilannetta? siis jos poikaystävän oleskelu on rekisteröity opiskelijana ja mennään naimisiin, vaihtuuko oleskelun syy perhesyyksi? ja olisko tällöin myös oikeutettu opintotukeen naimisiin menon jälkeen? melkein tuntuu että pitäisi aikaistaa tuota naimisiinmenoa, vaikka se hölmöltä kuulostaakin. nimittäin jos hän on täällä opiskelijana, myös minun opintotuki pienenee (esim asumislisää saisin vain puolesta vuokrasta, vaikka todellisuudessa se oon minä joka maksaa meidän koko vuokran kuitenkin). eli aika kitkuttamista tulee olemaan. mutta miten muutenkaan olla yhdessä kun mulla opinnot kesken ja tahdon takaisin kotimaahan :/ - Absats
Kinkkistä!
Mites tämä, kun EU-kansalainen voi tulla toiseen EU-maahan ja rekisteröityä työnhakijaksi (jolloin siis TE-toimistolta apua työnhakuun) MUTTA.. Työkkäriin rekisteröitymiseen vaaditaan suomalainen henkilötunnus, jonka saa maistraatista, kunhan näyttää poliisilta saadun rekisteröintilapun. Mutta mitä rekisteröintilappuun laitetaan, jos syynä on työnhaku eikä siis mitään paikkaa vielä siinä vaiheessa ole? Uvi:n sivuilla lukee, ettei EU-kansalainen tarvitse muutolleen mitään erityisperusteita. Miksi oleskelun rekisteröintiin sitten täytyy työt, opiskelu, perhesyyt tai omavaraisuus mainita? Poikaystävälläni on kyllä jonkin verran rahaa säästössä, että vaikka heti ei työtä heruisikaan niin jonkin aikaa pärjätään. Mutta noille summillekaan ei ole asetettu mitään rajaa, joten meillä ei ole hajuakaan, onko hänellä riittävät varat voidakseen rekisteröityä "riittävien varojen perusteella" ..
Huoh.- Absats
Jaa, työnhakijana tulemiseen vaaditaankin lähtömaasta joku kaavake. Pfft.
- Duibings
Onko tässä oravanpyörä EU-työnhakijalle? Rekisteröinti edellyttää työpaikkaa ellei ole varoja -> ilman henkilöturvatunnusta ei voi tehdä työsopimusta -> Maistraatti ei myönnä hetua ilman rekisteröintiä.
Vai olenko missannut jotain? Tämä on pohdiskelua tyttöystäväni puolesta, joka on muuttamassa Italiasta Suomeen.- umpiperä
EU-kansalaiselle ei siis riitä rekisteröitymisen perusteeksi se että on ollut seurustelusuhteessa suomalaiseen 2 vuotta tai enemmän, tai että aikoo asettua pysyvästi Suomeen samaan osoitteeseen asumaan seurustelukumppaninsa kanssa? Sekä pyrkii löytämään työtä mahdollisimman pian...
Miten ihmeessä tänne voi kukaan rekisteröityä? Ja miten voi löytää työtä, jos ei saa suomalaista henkilötunnusta, sitähän heti työnantajat kysyvät? Pankkitiliäkään ei kuulemma saa avattua, jos ei ole hetua.
Ja entäs, jos henkilö on avioliitossa toisaalla, mutta asumuserossa ollut koko ajan?
- sama juttu
minä ole tällä hetkellä samaisessa tilanteessa, puolisoni on eu- kansalainen ja menimme tekemään eu kansalaisen rekisteröintiä. olemme naimisissa ja arvelimme sen riittävän kuinka ollakkaan laskevat hiukka yli 1000€ tuloja per henki jota ei todellakaan meillä ole. eihän sitä voi hakea työpaikkaakaan kun siihen työkkäri pyytää rekisteröinti paperin jota emme saaneet kuinka ne luulevat sellaiset tulot olevan? minun luultavasti pitäisi olla huippu vakkarityössä josta maksetaan yli 2000€/kk. voihan sitä tehdä oleskelulupahakemuksen jok apaikasta riippuen maksaa 160-350€ kaikki paperit päälle käännettyinä englanniksi jos ovat muulla kielellä. eu kansalainen voi olla 3kk maassa ja sitten pitää rekisteröityä joka ei todellakaan ole helppoa
- umpiperä
Rahako tässä sitten ratkaisee? Jos riittävät varat on ja tarpeeksi iso palkka suomi-osapuolella, eikö muka mitään väliä ole siviilisäädyillä, onko työpaikkaa jne? Erikoinen on poliisin näkemys mutta jos näin on, ilmeisesti vain haetaan sitä, että sossun luukulle ei ole asiaa, kun avopuoliso kykenee elättämään.
Aikaa on taas kulunut edellisestä postauksesta tässä topikissa, mutta aihe lienee aina ajankohtainen.
Minusta kuulostaa kovin kummalliselta tuo nimimerkin "sama juttu" saama kohtelu, koska luulin avioliiton ilman muuta olevan riittävä perustelu ilman mitään varallisuuden tarkistamisia.
Omalla kohdallamme on kova mietintä menossa, miten asiat saisi hoidettua oikein päin ja oikeassa järjestyksessä siten, että partnerin olisi mahdollista päästä mm. kotoutumiskoulutukseen jne. Ilman kielitaitoa (muutaman sanan kielitaidolla) ei töihin ole hetikään asiaa. Alkutaival tulee olemaan todella haasteellinen taloudellisesti ja esim. juuri kielen oppimisen kannalta, ellei yhteiskunta tule yhtään vastaan. Kyseessä on myös EU-kansalainen, joka on ikänsä tehnyt töitä ja on hyvin koulutettu, mutta tuskin on mitään saumaa työllistyä Suomessa ilman suomen- tai ruotsinkielentaitoa. Yhdessä asumisen kaksivuotista ehtoa emme tule täyttämään, vaikka seurustelu on kestänyt jo pitkään. Jos jollakulla on vinkkejä ja vihjeitä, miten asiat olisivat junailtavissa parhain päin, niin kiitollisuudella otan vastaan. Jos esim. löytyy määräaikainen työ vaikka jonkun tuttavan yrityksestä esim. 4 kuukaudeksi, niin riittäkö se perusteeksi? Voiko sen jälkeen päästä koutoutumiskoulutuksena opiskelemaan kieltä ja kulttuuria?- zalien
Komppaan tätä, rekisteröintilomakkeessa (http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/files/EU_rekisteröinti_sup/$file/EU_rekisteröinti_sup.pdf) mainitaan perhesiteen perusteella rekisteröimisen liitteiksi ainoastaan matkustusasiakirjaa ja todistusta avioliitosta, ei todistusta toimeentulosta.
Olen myös samassa tilanteessa, olemme tulossa puolisoni kanssa Suomeen ja menossa kesällä naimisiin, ja puolisoni on tarkoitus aloittaa AMK-opinnot syksyllä. Jos menemme kesäkuussa naimisiin ja haemme rekisteröintiä perhesiteen perusteella, myöntääkö KELA puolisolleni opintotuen, jos avioliitto on solmittu ennen opintopaikan vastaanottamista, vaikka rekisteröinnissä saattaa kestää pidempään? Puolisoni ei ole tarkoitus tulla tänne lusimaan muiden veroilla, mutta opintotuki auttaisi kovasti alkuun pääsemiseen.
Onko kellään muuten tietoa, että jos puolisoni rekisteröidään perhesiteen perusteella, pääseekö hän sosiaaliturvan piiriin vai pitääkö meidän hankkia vakuutus? Tällä hetkellä on saanut 3 kk työtarjouksen Suomesta, joten töiden puolesta KELAn puoleen on turha kääntyä toistaiseksi.
- Taasnäitä
"Onko tässä oravanpyörä EU-työnhakijalle? Rekisteröinti edellyttää työpaikkaa ellei ole varoja -> ilman henkilöturvatunnusta ei voi tehdä työsopimusta -> Maistraatti ei myönnä hetua ilman rekisteröintiä."
Tässä ja monessa muussakin viestissä näkyy selvästi, että ihmiset olettavat että kasvoton 'yhteiskunta' antaa heille tukea aina kun sitä älyää pyytää. Nyt pidelkää tuolista kiinni kun kerron seuraavaa: Aikuisen ihmisen pitää pärjätä omillaan, tavalla tai toisella. Yhteiskunnalla on hiukan rahaa mutta se on varattu vanhuksille, sairaille ja lapsille. Jos sitä ruvetaan antamaan jokaiselle joka pyytää niin se raha loppuu.
Minä olen muuttanut useaan maahan elämäni aikana ja kaikissa tapauksissa olen järjestänyt itselleni työpaikan ensin. Kun työpaikka on odottamassa on muutto helppoa, ja työpaikkoja voi muuten etsiä ihan netistä ettei sitä varten tarvitse maahan tulla. Toinen mahdollisuus on tehdä kuten miehet, jotka tuovat thairouvansa tänne. Miehen tulot ja varallisuus riittävät elättämään molemmat. Huomaatteko, maahan tulo on helppoa kun yhteiskunnan tukea ei tarvita. Kertokaa nämä terveiset miehillenne.
Yleensä muuten nainen muuttaa miehen luo joka on rakentanut sitä varten pesän valmiiksi. Taitavat nämä heput olla aika köyhiä poikia jotka kuvittelevat pääsevänsä leveämmän leivän maahan naisen siivellä.- salamasanteri
Täyttä asiaa kirjoitat, kaikki eivät vain tajua näitä juttuja, ja olettavat yhteiskunnan elättävän jos jonkunlaista tossunkuluttajaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä151568- 201560
- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229