ujous ja soluasuminen

__opiskelija__

Miten te toiset ujot ja hiljaiset olette pärjänneet soluasunnoissa? Itse olen mahdollisesti muuttamassa sellaiseen joskus ensi vuoden puolella. Tottuuko niihin vieraisiin ihmisiin, vai alkaako jossain vaiheessa tuntua että pää hajoaa...? Tiedän kyllä, etten voi muiden vastauksista suoraan päätellä, miten tulen sopeutumaan, mutta ennen lopullista päätöstä haluaisin silti kuulla ujojen kokemuksia.

15

4385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavallaan solussa

      Oma asuntoratkaisuni on kaksion jakaminen. Itse olen kovin hiljainen ja paikallaan pysyvä persoona kämppiksen ollessa täysi vastakohta. Kieltämättä välillä ärsyttää se kolistelu ja rynkytysrokin soittaminen, mutta kaikkeen tottuu. Huonompi taas on että kämppis tahtoo tämän tästä tuoda yhtä meluisia kavereitaan, ja itse olen jotenkuten kämppikseeni tottunut, mutta kun asunnossa on kello 16-22 aina joku vieras niin siinä ovat ruuvit kireällä.

      En kuitenkaan tahdo olla niuho, mutta tuntuu jotenkin että saan aina jännittää kämpässä jossa maksan puolet vuokrasta. Tavallaan joudun jatkuvasti piileskelemään nurkassa, mutta on tämä parempi kuin kotona kokoajan tappelevien vanhempien luona asuminen.

    • solukaverit

      Kun olisi samantapaisia solukavereita, voisi olla mukavaa. Voisiko semmoista järjestää mitenkään?
      Esim. työpaikalla on ujon mukava olla samassa huoneeessa toisten kanssa; syntyy kontakteja - jos on yksin huoneessaan, ei kehtaa mennä muihin huoneisiin "joutavuuksiaan" puhumaan. Sama asumisesssa. Soluasunnossa voisi saada tukea.

      Kuuntelin kerran kun joku opiskelija kertoi toiseslle soluasuntokaveristaan. Puhui miten tällä ei ole "elämää", kun on yleensä kämpillä ja ilmeisesti hiljainen. Tuntui pahalta. Kuka määrää mikä on "elämää" - typeryyksien puhuminen ja roolin esittäminen? Kai hänellä oli joku tarve korostaa omaa erinomaisuuttaan. Älä pelästy, mukavia kämppäkavereita varmaan löytyy, toin vain yhden tapauksen esille!

    • exsolu

      Olen asunut enkä tykännyt. Ahdisti edellä mainitut seikat. Etenkin se, ettei ollut omaa rauhaa omille ajatuksille silloin kun halusi sitä yms.

    • uifhysdiufsodjf

      Minä muutin soluasuntoon juuri siksi, että olen ujo. On mahtavaa, että juttukaveria ei tarvitse etsiä kauempaa. Olen hieman yksinäiseen nyhjäämiseen taipuvaa ihmistyyppiä, ja kämppäkaverini on pelastanut minut. En sitä paitsi osaisi asua yksin. Kaikki tuntuisi yksinäiseltä ja masentavalta, varsinkin syksyllä ennen lumen tuloa.

    • minä-

      No kämppisten kanssa ei ees paljoo tarvii tekemisissä olla jos ei halua. Riippuu tietysti minkä ikäisten kanssa oot muuttamassa, mutta melkeimpä suosittelen että muutat.

    • asiallinen opiskelija

      suunnattomasti joskus täällä soluasunnossa asuessani kämppikseni. Varsinkin musiikin soitto on erityisen häiritsevää myöhään illalla. En tiedä onko kyse vain jostain luonnehäiriöstäni, vai mikä siinä on, mutta olen sen verran ujo enkä pidä mistään spontaanista jutustelusta tms. Ja varsinkin toinen kämppiksistäni on kova puhumaan ja haluaa usein jutella, oli mikä hetki hyvänsä. Joskus hän tulee jopa ovelleni kysymään kuulumisia, mikä saa minut hyvin vaivautuneeksi. Tietenkään en tohdi sanoa, etten pidä pakonomaisesta small talkista OLLENKAAN, joten esitän harvinaisen mukavaa, välittävää ja kiinnostunutta henkilöä kämppiksiini törmätessä. Tämä saa minut joskus hyvin hermostuneeksi, sillä haluaisin kovasti omaa rauhaa ja yksityisyyttä, mitä saan hyvin harvoin keittiössä tai muualla asunnossa ollessani. Minä en koskaan mene keittiöön silloin kun kämppikseni ovat sielä, mutta silloin kun minä olen siellä ja teen jotain sapuskaa, tulevat kämppikseni täysin häikäilemättömästi keittiöön eivätkä anna minulle rauhaa edes kokata. Minusta se erityisen ärsyttävää. Tämän takia olen useasti täysin lukittautunut omaan huoneeseeni ja tietokoneen ääreen sillä minua ei kiinnosta LAINKAAN nähdä kämppiksiäni. Ja minua häiritsee myös se että heillä on hyvin usein ystäviä ja poikaystäviään kylässä, jopa yötä, ja minulle on hyvin vaikeaa edes jutella toisen sukupuolen edustajien kanssa saatikka asua saman katon alla jonkun tuntemattomien kanssa. Olen harkinnut jo muuttoa täältä sillä en kestä olla täällä kauaa. Olen vain niin ärsyyntynyt ja pinnani menee hyvin helposti kun en saa edes sanottua kämppiksilleni asiasta. Asia painaa minua melkoisesti, mutta en uskalla sanoa mitään, enkä ole koskaan sanonutkaan vaikka mieleni olisi kuinka tehnyt.

    • soluasunnossa

      yhden lukuvuoden ajan, ja vaikka alussa mietityttikin, niin menihän se vuosi siinä :) Olen itse sellainen, että välillä tarvitsen omaa aikaa, ja kun kämppikseni sattui olemaan iltakukkuja, oli minulla pitkin iltaa omaa aikaa... Että kyllä kannattaa mennä. Siinä voi valmistautua siihen tulevaan oman asuntoonkin; itse tunsin oloni aika "valmiiksi" senlukuvuoden jälkeen :)

      Kannustusta !

      • fgfdgfdg

        En voisi IKINÄ asua kenenkään muun kuin itseni kanssa.


    • Omark

      Olen muutamaan otteeseen asunut solukämpissä, ja mulle se on ollut kauheaa kidutusta! Haluan hoitaa omat asiat omalla tavallani. Yhteiskeittiö oli pahin painajaiseni. Seinien läpi kuuntelin koko ajan mitä muista huoneista kuuluu, ja ajattelin, että häiritsenköhän minä muita. En pysty edes helposti nukahtamaan, jollei ole pimeää ja hiljaista.

      Mulle kävisi sellainen järjestelmä, että olisi oma huone, WC ja baarikeittiö, mutta olisi olemassa yhteinen tila, jossa voisi vaikka katsella TV:tä. Silloin ei omiin oloihin vetäytyminen herättäisi huomiota, mutta saisi seuraa, kun sitä kaipaisi.

      Yksi tämän yhteiskunnan nykyvaatimuksista on, että kaikkien pitäisi olla ulospäin suuntautuneita. Olisi mukavampaa, kun hiljainen omantien kulkijakin hyväksyttäisiin.

      Työskentelin ennen hoitotyössä, ja se oli minulle todella epäsopiva ala. Nyt teen yksinkertaista teollisuustyötä. Kuulosuojaimet ovat todella ihana kappale. Saa tehdä rauhassa työnsä, eikä ole seurusteluvelvoitetta. Työssä samassa tilassa olevat ihmiset eivät haittaa, ja kahvitauolla nautin työtovereiden seurasta.

    • yks opiskelija kanssa

      Karmeaa. Tunnen kyllä huonetoverini, mutten voi silti liikkua sillälailla vapaasti, ja jos asunnossa on vieraita, en voi käydä keittiössä, en kusella, en missään, olen käytännössä lukittautuneena huoneeseeni 85% päivästä kun en ole koululla.

      Karmeaa tämä on... ehkä pitäisi käydä lääkärin puheilla koska en voi syödä/käydä kusella/liikkua/tehdä mitään ja uskokaa tai älkää, kun perjantaina pääsen kotiin niin olen aivan loppuun palanut kaikesta kärvistelystä :(

      • Vaari ex solun kasvatti

        Kaikki on itsestäsi kiinni,ihminen joka osaa ottaa toisen huomioon ja on joustava luonteeltaan pärjää hyvin.

        Sellaiset eivät ole pärjänneet soluasumisessa jotka eivät ymmärrä asuvansa soluasunnossa ja vaativat sielläkin täysin itsekkäästi oman mielen mukaista oleilua.
        He ovat siellä muiden silmissä vetäytyviä persoonia jotka eivät halua edes ystävystyä kenenkään kanssa.

        Omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisiä.
        Olin hyvin ujo,pelkäsin jopa muita ihmisiä jostain syystä.
        Jouduin sitten asumaan pari vuotta soluasunnossa jossa asusti 10henkeä solussa,huoneissa asui 2henkeä.
        Kyllä pelkäsin myös sellaiseen mennä,mutta postiivisellä ja nöyrällä asenteella huomasin pikkuhiljaa tutustuvani uusiin ihmisiin,ja lopulta rupesin viihtymään solussamme.
        Oli hienoa kun ei tarvinnut koskaan olla yksin jos halusi jutella,ja kun halusi omaa rauhaa saattoi vetäytyä huoneeseen omaan sänkyyn lukemaan.

        Jälkeenpäin olen pitänyt hyvänä elämän kouluna solussa asumistani,se helpotti armeijassa oloani sekä teki minusta hyvin sosiaalisen ihmisen joka tulee kaikkien kanssa toimeen.

        Suoraan sanoen sisäänpäin kääntyneille ihmisille asumismuoto ei sovi,mutta sellaiset ihmiset eivät kyllä sovi muutoinkaan seurustelemaan kenenkään kanssa vaan nököttävät yksin lopun elämänsä.
        SUOSITTELEN


      • vai oletko
        Vaari ex solun kasvatti kirjoitti:

        Kaikki on itsestäsi kiinni,ihminen joka osaa ottaa toisen huomioon ja on joustava luonteeltaan pärjää hyvin.

        Sellaiset eivät ole pärjänneet soluasumisessa jotka eivät ymmärrä asuvansa soluasunnossa ja vaativat sielläkin täysin itsekkäästi oman mielen mukaista oleilua.
        He ovat siellä muiden silmissä vetäytyviä persoonia jotka eivät halua edes ystävystyä kenenkään kanssa.

        Omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisiä.
        Olin hyvin ujo,pelkäsin jopa muita ihmisiä jostain syystä.
        Jouduin sitten asumaan pari vuotta soluasunnossa jossa asusti 10henkeä solussa,huoneissa asui 2henkeä.
        Kyllä pelkäsin myös sellaiseen mennä,mutta postiivisellä ja nöyrällä asenteella huomasin pikkuhiljaa tutustuvani uusiin ihmisiin,ja lopulta rupesin viihtymään solussamme.
        Oli hienoa kun ei tarvinnut koskaan olla yksin jos halusi jutella,ja kun halusi omaa rauhaa saattoi vetäytyä huoneeseen omaan sänkyyn lukemaan.

        Jälkeenpäin olen pitänyt hyvänä elämän kouluna solussa asumistani,se helpotti armeijassa oloani sekä teki minusta hyvin sosiaalisen ihmisen joka tulee kaikkien kanssa toimeen.

        Suoraan sanoen sisäänpäin kääntyneille ihmisille asumismuoto ei sovi,mutta sellaiset ihmiset eivät kyllä sovi muutoinkaan seurustelemaan kenenkään kanssa vaan nököttävät yksin lopun elämänsä.
        SUOSITTELEN

        Ujo on itsekäs ja ilkeä, pyörätuolissakin istutaan pelkkää laiskuttaan kun eivät jaksa kävellä.


      • aggreessioita!
        Vaari ex solun kasvatti kirjoitti:

        Kaikki on itsestäsi kiinni,ihminen joka osaa ottaa toisen huomioon ja on joustava luonteeltaan pärjää hyvin.

        Sellaiset eivät ole pärjänneet soluasumisessa jotka eivät ymmärrä asuvansa soluasunnossa ja vaativat sielläkin täysin itsekkäästi oman mielen mukaista oleilua.
        He ovat siellä muiden silmissä vetäytyviä persoonia jotka eivät halua edes ystävystyä kenenkään kanssa.

        Omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisiä.
        Olin hyvin ujo,pelkäsin jopa muita ihmisiä jostain syystä.
        Jouduin sitten asumaan pari vuotta soluasunnossa jossa asusti 10henkeä solussa,huoneissa asui 2henkeä.
        Kyllä pelkäsin myös sellaiseen mennä,mutta postiivisellä ja nöyrällä asenteella huomasin pikkuhiljaa tutustuvani uusiin ihmisiin,ja lopulta rupesin viihtymään solussamme.
        Oli hienoa kun ei tarvinnut koskaan olla yksin jos halusi jutella,ja kun halusi omaa rauhaa saattoi vetäytyä huoneeseen omaan sänkyyn lukemaan.

        Jälkeenpäin olen pitänyt hyvänä elämän kouluna solussa asumistani,se helpotti armeijassa oloani sekä teki minusta hyvin sosiaalisen ihmisen joka tulee kaikkien kanssa toimeen.

        Suoraan sanoen sisäänpäin kääntyneille ihmisille asumismuoto ei sovi,mutta sellaiset ihmiset eivät kyllä sovi muutoinkaan seurustelemaan kenenkään kanssa vaan nököttävät yksin lopun elämänsä.
        SUOSITTELEN

        Onko kanttia moralisoida, kun itse päästelee tuollaisia nälväilyjä?

        "Sellaiset eivät ole pärjänneet soluasumisessa jotka eivät ymmärrä asuvansa soluasunnossa ja vaativat sielläkin täysin itsekkäästi oman mielen mukaista oleilua.
        He ovat siellä muiden silmissä vetäytyviä persoonia jotka eivät halua edes ystävystyä kenenkään kanssa."

        Vetäytyvät siis ovat röyhkeitä egoisteja? Miten poissaolo voi häiritä ketään? Miten soluasuminen pitäisi "ymmärtää"? Kysehän on soluasumisessakin vain asumisesta eikä mistään ryhmätyöstä!


    • Erakkomummeli93

      Nostan nyt tämän todella vanhan ketjun koska itselläni on tämä tilanne. Itse olen korkeakouluopiskelija ja nämä nykyiset kämppikseni ovat lukioikäisiä tyttöjä jotka ovat sisaruksia. Mua jotenkin ahdistaa se että en voi mennä rauhassa esim. tekemään jotain ruokaa keittiöön (en ole ollenkaan mitään spontaania small talk tyyppiä) ilman että pitäisi viihdyttää myös niitä kämppiksiä ja heidän kavereitaan.

      Siis en haluaisi olla mikään valittaja ja erakkomummeli mutta solussa nyt jotenkin tuntuu siltä että se omahuone on se oma olohuone missä hengaillaan suurimman osan ajasta eikä yhteinen keittiö. Jos tämä tapahtuisi vaan muutaman tunnin tai hetken päivässä mutta kun se on joka ikinen päivä koko illan sen jälkeen kun he ovat päässeet koulusta. Plaah kai sitä on vain itsessä vikaa kun ei kestä sitä jatkuvaa oven takaa kuuluvaa puhensorinan ja musiikin äänte.

    • Ujo mutta utelias

      Hmmm.... Tähän keskusteluun vastanneet eivät näytä olevan pelkästään ujoja, vaan myös todella introvertteja. Suuri osa ei näytä edes pitävän muiden seurasta.

      Kyllä ujokin voi pitää toisten seurasta, eikä välttämättä pidä kaikkia pelkkinä häiriötekijöinä.

      Minä olen luonteeltani ujo ja olen todella huono puhumaan jotain small talkkia vieraiden kanssa, mutta pidän silti ihmisistä, enkä halua erokoitua huoneeseeni yksin. Sitten kun opin tuntemaan toisen, niin puhun paljonkin ja tulen hyvin toimeen useimpien kanssa. Kyllähän moni vitsailee hiljaisuudestani, mutta minut tuntemaan oppineet hyväksyvät että olen arempi tutustumaan toisiin, mutta siitä huolimatta hyvä tyyppi ja mukavaa seuraa.

      Jos olisin koko ajan vain koulussa tai yksin huoneessani, niin masentuisin takuulla. Ujo ei ole sama asia kuin erakko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2057
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      113
      1512
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe