lämmitystolpan ajastimen ohitus

säteilylämmitin

Eli osaako joku kertoa kuinka saan ohitettua kerrostalon lämmitystolpan kellon, jonka lämmitysaika on rajattu 2h? Ei tahdo riittää kovilla pakkasilla säteilylämmittimelle...

79

15793

Vastaukset

  • Ne säteilylämmitemäet ovat vähän heikkotehoisia, koska niissä lämpö tahtoo karata harakoille, joten ei se ajan pitentäminenkään paljon auta.
    Kellon voit yleensä ohittaa kahdella tapaa, elikkä särkemällä kellon (särkyy siten, että pyörität kellon ulkokehää takaperin) tai irrottamalla kellosta keskinupin ja numerokiekon (irtoavat yleensä vetämällä, ensin keskinappi ja sitten numerokehä), irrota ne siinä asennossa, että kello on kytkentäasennossa.

    • Ja näiden virtuoosien joukossa sitten jonkun pitäisi pitää kiinteistön laitteita kunnossa. Ja jonkun pitäisi tämä lysti kustantaa.


    • Laittaisinkin erilaisen lämmittimen, mutta kyseiseen bmw 528i vm96 ei vastusta saa, webasto liian kallis ja letkulämmittimistä olen kuullut vain huonoa. Pitkän mietinnän jälkeen päädyin tuohon säteilylämmittimeen, joka vaatii kovemmilla pakkasilla yli 2h käyttöä. Lämmittimen johdot saa n.200€, joka on aika halpa. Nyt vaan pitää lähtä tutkiin tuota pistorasiatolppaa. Ilmaisin tuon asiani vähän väärin, koska ei ole tarkoitus särkeä kelloa vaan saada aikaa pidemmäksi. Onkos siihen mitään konsteja? Kiitonksia vinkeistä. : )


    • säteilylämmitin kirjoitti:

      Laittaisinkin erilaisen lämmittimen, mutta kyseiseen bmw 528i vm96 ei vastusta saa, webasto liian kallis ja letkulämmittimistä olen kuullut vain huonoa. Pitkän mietinnän jälkeen päädyin tuohon säteilylämmittimeen, joka vaatii kovemmilla pakkasilla yli 2h käyttöä. Lämmittimen johdot saa n.200€, joka on aika halpa. Nyt vaan pitää lähtä tutkiin tuota pistorasiatolppaa. Ilmaisin tuon asiani vähän väärin, koska ei ole tarkoitus särkeä kelloa vaan saada aikaa pidemmäksi. Onkos siihen mitään konsteja? Kiitonksia vinkeistä. : )

      En ole sähköasentaja, mutta kuvittelisin olevan mahdollista tehdä kotelossa kytkentään muutos, jolla kello ohitetaan ja pistorasiaan saa suoran sähkövirran. Vaatii sähköasentajan käynnin. Tai sitten kotelon tilalle voisi vaihtaa vanhanaikaisen kellottoman kotelon. En usko taloyhtiön kuitenkaan olevan kovin myötämielinen tällaisille sooloiluille. Ei ole tasapuolista autolämmityksen käyttäjiä kohtaan, mutta jotain korvausta vastaan voisi onnistua.

      Tietysti on mahdollista, että käyt siirtämässä kelloa kovimmilla pakkasilla kerran ennen aikomaasi lähtöaikaa.

      Mitä huonoja kokemuksia olet kuullut letkulämmittimistä? Itselläni oli sellainen yhdessä autossa (Mitsu, 1,8 litran kone) ja pärjäsin sillä 16 vuotta.


    • säteilylämmitin kirjoitti:

      Laittaisinkin erilaisen lämmittimen, mutta kyseiseen bmw 528i vm96 ei vastusta saa, webasto liian kallis ja letkulämmittimistä olen kuullut vain huonoa. Pitkän mietinnän jälkeen päädyin tuohon säteilylämmittimeen, joka vaatii kovemmilla pakkasilla yli 2h käyttöä. Lämmittimen johdot saa n.200€, joka on aika halpa. Nyt vaan pitää lähtä tutkiin tuota pistorasiatolppaa. Ilmaisin tuon asiani vähän väärin, koska ei ole tarkoitus särkeä kelloa vaan saada aikaa pidemmäksi. Onkos siihen mitään konsteja? Kiitonksia vinkeistä. : )

      Kyllä bensiiinikäyttöinen auto lähtee pakkasella käyntiin jos se on kunnossa. Öljyt pitää tietysti olla hyvät. Arvaisin että säteilylämmitin kuitenkin lämmittää 2h ajassa öljyjä sen verran ettei mitään shokkistarttia tule. Mistä päättelit ettei 2h riitä?

      Nim. vm. -88 opel senator 3.0i ja lämmitintä ei ole. -35 ja hyrähtää.


    • sähkötukka kirjoitti:

      Kyllä bensiiinikäyttöinen auto lähtee pakkasella käyntiin jos se on kunnossa. Öljyt pitää tietysti olla hyvät. Arvaisin että säteilylämmitin kuitenkin lämmittää 2h ajassa öljyjä sen verran ettei mitään shokkistarttia tule. Mistä päättelit ettei 2h riitä?

      Nim. vm. -88 opel senator 3.0i ja lämmitintä ei ole. -35 ja hyrähtää.

      Ei ole kyse siitä, että lähteekö auto käyntiin, mutta onhan se moottorille parempi käynnistää lämpimänä kuin kylmänä. Taidan niin tehdä, että sen säteilylämmittimen laitan ja kovilla pakkasilla käyn siirtämässä kelloon lisäaikaa, ettei ainakaan tule hajotettua sitä kelloa, kun uusi tolppa vielä.


    • Eli nostat sitä keskinuppia ja aikakehää kellon ollessa siirtynyt juuri kytketty-asentoon ja käännät aikakehää juuri sen pois-asennon ohi ja painat kehän ja nupin takaisin paikoilleen. Sähköt on nyt kytkettynä siihen asti kunnes kello pyörähtää koko kierroksen ja katkaisee sen sillä pois-asennollaan...


    • Huoltomies täälläkin kirjoitti:

      Eli nostat sitä keskinuppia ja aikakehää kellon ollessa siirtynyt juuri kytketty-asentoon ja käännät aikakehää juuri sen pois-asennon ohi ja painat kehän ja nupin takaisin paikoilleen. Sähköt on nyt kytkettynä siihen asti kunnes kello pyörähtää koko kierroksen ja katkaisee sen sillä pois-asennollaan...

      Eli kyseessä on http://www.fibox.fi/default.asp?path=41;46;2068;2567
      tuolta sivulta tämä laatikko: Piha 2A2J1V

      En oikein ymmärtänyt mitä keskinuppia tarkoitit? Jos saisin virran päälle jatkuvasti (22h/pv) ja laittaisin siihen päälle toisen kellokytkimen pidemmällä ajalle, jolla säteilylämmitin toimisi ja sisäpistorasialla oman kellokytkimen, koska sitä lämppäriä ei tarvi kuin 1h korkeintaan hehkuttaa.
      Kävin pyörittelemässä tuota kelloa, mutta en ymmärtänyt mitä meinasit...


    • säteilylämmitin kirjoitti:

      Ei ole kyse siitä, että lähteekö auto käyntiin, mutta onhan se moottorille parempi käynnistää lämpimänä kuin kylmänä. Taidan niin tehdä, että sen säteilylämmittimen laitan ja kovilla pakkasilla käyn siirtämässä kelloon lisäaikaa, ettei ainakaan tule hajotettua sitä kelloa, kun uusi tolppa vielä.

      Jos hajotat tahallaan niin maksat myös kellon vaihdon työkuluineen mahdollisen korotetun maksun sähköstä.
      Itse ainakin ilmiannan moiset teot koska se vaikuttaa MINUNKIN maksuihin korottavasti!
      Eli oma suu lähinnä tässäkin asiassa.


    • säteilylämmitin kirjoitti:

      Eli kyseessä on http://www.fibox.fi/default.asp?path=41;46;2068;2567
      tuolta sivulta tämä laatikko: Piha 2A2J1V

      En oikein ymmärtänyt mitä keskinuppia tarkoitit? Jos saisin virran päälle jatkuvasti (22h/pv) ja laittaisin siihen päälle toisen kellokytkimen pidemmällä ajalle, jolla säteilylämmitin toimisi ja sisäpistorasialla oman kellokytkimen, koska sitä lämppäriä ei tarvi kuin 1h korkeintaan hehkuttaa.
      Kävin pyörittelemässä tuota kelloa, mutta en ymmärtänyt mitä meinasit...

      Ei mitään keskinuppia koska siinä ei ole.Älä usko kaikkia hölmöjä koska kelloja on useita erilaisia,onneksi.
      Jos se nyt on niin vaikeaa niin olisiko paikkaa kahdelle lämmittimelle auton moottorissa?Haaroitus pala vain tulevaan lämmitin johtoon.
      Tehot tuplaantuisi.


    • säteilylämmitin kirjoitti:

      Eli kyseessä on http://www.fibox.fi/default.asp?path=41;46;2068;2567
      tuolta sivulta tämä laatikko: Piha 2A2J1V

      En oikein ymmärtänyt mitä keskinuppia tarkoitit? Jos saisin virran päälle jatkuvasti (22h/pv) ja laittaisin siihen päälle toisen kellokytkimen pidemmällä ajalle, jolla säteilylämmitin toimisi ja sisäpistorasialla oman kellokytkimen, koska sitä lämppäriä ei tarvi kuin 1h korkeintaan hehkuttaa.
      Kävin pyörittelemässä tuota kelloa, mutta en ymmärtänyt mitä meinasit...

      En ota kantaa mihinkään muuhun asiaan mutta kerron miten itse tuon muutoksen tekisin.
      Siis ellen omistaisi Eberiä.

      Syötön sulakkeet pois tai työ tehdään asianmukaisesti jännitetöinä. (alle 20cm jännitteellisiin osiin)

      *Kansi irti.
      *Harmaan suojamuovin alareunasta kaksi ruuvia pois ja suojus pois. (Alta paljastuu mahdollisesti jännitteinen haaroitusliitin!!!)
      *Kello lähtee irti vetäisemällä (alla normaali pistorasia ilman suojamuovia)
      *Mallin mukainen kello tilalle ja kotelo kiinni.
      Kellossa toimintona 15min välien vaikka koko vrk.
      Ylin täältä http://www.jokiwatti.fi/kauppa/index.php?document:context=tuotteet&tuotteet:show=1&tuotenavi:select=1


    • Sähkömies. kirjoitti:

      En ota kantaa mihinkään muuhun asiaan mutta kerron miten itse tuon muutoksen tekisin.
      Siis ellen omistaisi Eberiä.

      Syötön sulakkeet pois tai työ tehdään asianmukaisesti jännitetöinä. (alle 20cm jännitteellisiin osiin)

      *Kansi irti.
      *Harmaan suojamuovin alareunasta kaksi ruuvia pois ja suojus pois. (Alta paljastuu mahdollisesti jännitteinen haaroitusliitin!!!)
      *Kello lähtee irti vetäisemällä (alla normaali pistorasia ilman suojamuovia)
      *Mallin mukainen kello tilalle ja kotelo kiinni.
      Kellossa toimintona 15min välien vaikka koko vrk.
      Ylin täältä http://www.jokiwatti.fi/kauppa/index.php?document:context=tuotteet&tuotteet:show=1&tuotenavi:select=1

      Tuolta näkee ne pistorasiapohjat ja haaroituksen. Periaate sama mutta hieman eritavoin sijoiteltuna.
      http://www.fibox.fi/default.asp?path=41;46;2068;2569


    • ammatti-isännöitsijä kirjoitti:

      En ole sähköasentaja, mutta kuvittelisin olevan mahdollista tehdä kotelossa kytkentään muutos, jolla kello ohitetaan ja pistorasiaan saa suoran sähkövirran. Vaatii sähköasentajan käynnin. Tai sitten kotelon tilalle voisi vaihtaa vanhanaikaisen kellottoman kotelon. En usko taloyhtiön kuitenkaan olevan kovin myötämielinen tällaisille sooloiluille. Ei ole tasapuolista autolämmityksen käyttäjiä kohtaan, mutta jotain korvausta vastaan voisi onnistua.

      Tietysti on mahdollista, että käyt siirtämässä kelloa kovimmilla pakkasilla kerran ennen aikomaasi lähtöaikaa.

      Mitä huonoja kokemuksia olet kuullut letkulämmittimistä? Itselläni oli sellainen yhdessä autossa (Mitsu, 1,8 litran kone) ja pärjäsin sillä 16 vuotta.

      Ei ole tasapuolista, eikä onnistu mitään korvausta vastaan. Kellot ovat tolpissa ihan tarkoituksella ja tarkasti harkiten.

      Nostin tahalteen tällaisen ketjun esille nimenomaan "helleallon" aikana, jolloin kaikilla on kaikista vähiten kiinnostusta lämpötolppien toimintaan. Ei tarvitse odotella kuin 3kk niin johan taas alkaa narina kun eivät lämpötolpat "toimi", eli ei tajuta/osata käyttää tolpassa olevaa kelloa ja/tai osata/tajuta säätää sitä oikeaan aikaa.

      Ja "vika"keikkaa -20C:een pakkasella riittää. Onneksi saa sähköasentajana "helleaalloon" aikana olla kohtuu rauhassa näiden "kun on niin kuuma" -keikkojen kanssa. Enemmänkin kylmämiesten heiniä. Heillä onkin sitten rauhallisempaa sen 11kk vuodesta.

      Korjaillaan niitä teidän ulkovalojanne ja "rikkinäisiä" lämpötolppianne sitten kun voi laskuttaa oikein kunnon kylmän työskentelyn lisän tai olla tulematta ollenaakn kun valmistaja on määrännyt kaapelin minimiasennuslämpötilaksi -15C. Muaahhhahhaaaa!!


    • valitan... kirjoitti:

      Ei ole tasapuolista, eikä onnistu mitään korvausta vastaan. Kellot ovat tolpissa ihan tarkoituksella ja tarkasti harkiten.

      Nostin tahalteen tällaisen ketjun esille nimenomaan "helleallon" aikana, jolloin kaikilla on kaikista vähiten kiinnostusta lämpötolppien toimintaan. Ei tarvitse odotella kuin 3kk niin johan taas alkaa narina kun eivät lämpötolpat "toimi", eli ei tajuta/osata käyttää tolpassa olevaa kelloa ja/tai osata/tajuta säätää sitä oikeaan aikaa.

      Ja "vika"keikkaa -20C:een pakkasella riittää. Onneksi saa sähköasentajana "helleaalloon" aikana olla kohtuu rauhassa näiden "kun on niin kuuma" -keikkojen kanssa. Enemmänkin kylmämiesten heiniä. Heillä onkin sitten rauhallisempaa sen 11kk vuodesta.

      Korjaillaan niitä teidän ulkovalojanne ja "rikkinäisiä" lämpötolppianne sitten kun voi laskuttaa oikein kunnon kylmän työskentelyn lisän tai olla tulematta ollenaakn kun valmistaja on määrännyt kaapelin minimiasennuslämpötilaksi -15C. Muaahhhahhaaaa!!

      Meillä oma edullinen jokapaikanmonitoimihuoltomiehet hoitaa moiset hommelit. Ei niihin vaivata saati tilata sikaemakkoporsas kalliita tyhjän pask*n sähkäreitä.


    • säteilylämmitin kirjoitti:

      Laittaisinkin erilaisen lämmittimen, mutta kyseiseen bmw 528i vm96 ei vastusta saa, webasto liian kallis ja letkulämmittimistä olen kuullut vain huonoa. Pitkän mietinnän jälkeen päädyin tuohon säteilylämmittimeen, joka vaatii kovemmilla pakkasilla yli 2h käyttöä. Lämmittimen johdot saa n.200€, joka on aika halpa. Nyt vaan pitää lähtä tutkiin tuota pistorasiatolppaa. Ilmaisin tuon asiani vähän väärin, koska ei ole tarkoitus särkeä kelloa vaan saada aikaa pidemmäksi. Onkos siihen mitään konsteja? Kiitonksia vinkeistä. : )

      Kyllähän letkulämmitin aina sätelylämmittimen voittaa? Letkulämmitin kuitenkin lämmittää jäähdytysnestettä saaden sen vielä kiertämäänkin. Ainakin volvossa se lämmittää koko moottorin melko kauttaaltaan. Lisäksi se ei säteile ympäristöön sulattaen muoviosia tai johtoja.


    • niin maksat kirjoitti:

      Jos hajotat tahallaan niin maksat myös kellon vaihdon työkuluineen mahdollisen korotetun maksun sähköstä.
      Itse ainakin ilmiannan moiset teot koska se vaikuttaa MINUNKIN maksuihin korottavasti!
      Eli oma suu lähinnä tässäkin asiassa.

      kuse voimalinjaan -.)


    • Voi taivas tätä viisastenkerhoa. Kysykää ihmeessä joltain talon asukkaalta että miten pelaa. Kyllähän siellä nyt joku on joka suoraankin katselee.


    • Huoltomies täälläkin kirjoitti:

      Eli nostat sitä keskinuppia ja aikakehää kellon ollessa siirtynyt juuri kytketty-asentoon ja käännät aikakehää juuri sen pois-asennon ohi ja painat kehän ja nupin takaisin paikoilleen. Sähköt on nyt kytkettynä siihen asti kunnes kello pyörähtää koko kierroksen ja katkaisee sen sillä pois-asennollaan...

      Jos tämä toimii niin hu huh!!


    • ammatti-isännöitsijä kirjoitti:

      Ja näiden virtuoosien joukossa sitten jonkun pitäisi pitää kiinteistön laitteita kunnossa. Ja jonkun pitäisi tämä lysti kustantaa.

      Kait ammatti-isännöitsijä hyvin tietää, että yhteisvastuullisesti vastikkeillahan nämä maksetaan..


    • Nimimerkille "Sama täällä"

      Kirjoitin tämän kysymyksen puolestasi, Timo-työntekijäni.

      Minulla on TAPANA TOIMIA MUKA AUTTAJANA,
      ja kirjoitella KYSYMYKSIÄ KYSYMYSPALSTOILLE TUTTUJEN IHMISTEN PUOLESTA.

      OMISTUSPORTAASSA kun ON LUPPOAIKAAKIN, ja vaimoni on psykiatrinen sairaanhoitaja. Ja LÄHETTELEN näitä KYSYMYKSIÄNI mm. SEURA-lehden PSYKOLOGILLE, tasaisin väliajoin.

      EN VÄLITÄ vähääkään siitä, ETTEI toimintani OLE EETTISTÄ:

      1) Ensinnäkään EN TIEDÄ LÄHESKÄÄN KAIKKEA niiden IHMISTEN ELÄMÄSTÄ,
      tunteista ja mielipiteistä, JOITA MUKA AUTAN. Tällöin KYSYMYKSET TULEVAT MUOTOILTUA VÄÄRIN ja NIINHIN TULEE eksyneeksi OLEELLISESTI VÄÄRÄÄ TIETOA.

      2) Toisekseen EN VÄLITÄ VÄHÄÄKÄÄN siitäkään,
      HALUAAKO TUTTAVANI, ETTÄ HÄNEN ONGELMAANSA KÄSITELLÄÄN MINKÄÄN MEDIAN (lehden, nettijulkaisun ym.) kaikkien kansalaisten luettavissa olevalla PALSTALLA. EN VÄLITÄ SIITÄ, HALUAISIKO TUTTAVANI PURKAA ONGELMANSA YKSITYISESTI esim. sukulaisilleen, päiväkirjaansa tai terapiassa.

      KUN LEVITTELEN TOISTEN IHMISTEN työntekijöideni, ystävieni, tuttavieni ja puolituttavieni henkilökohtaisia ASIOITA JA ONGELMIA(esim., naapurisovusta, perhe-ja ystävyyssuhteista, seksuaalisuudesta, päihteiden käytöstä, huoltajuusriidoista ym.) KYSYMYSPALSTOILLE, TÄRKEITÄ ASIATIETOJA OLEELLISESTI VÄÄRISTELLEN, EN VÄLITÄ tippaakaan siitä, ETTÄ TOIMINTANI ON EPÄEETTISTÄ.

      Työntekijäni Timo, SINUN ON ehkä HYVÄ TIETÄÄ muutama seikka MINUSTA ITSESTÄNI:

      1) FIRMANI ENTINEN OSAKAS, on ENTINEN TYTTÖYSTÄVÄNI, 1990-luvun lopulta. SUHTEEMME KATKESI, KUN PEITIN tätä osakasta toisen naisen kanssa.

      2) MINULLA ON OLLUT SUHDE Länsi-Suomessa asuvan VELJENI, VAIMON
      SISAREEN. Toista veljen vaimon sisarta olen vain eskoteerannut.

      3) OLIN nuoruudessani TARKKAILULUOKALLA.

      4) VANHEMPANI EROSIVAT lyhyen ja riitaisan avioliiton päätteeksi 1970-luvulla.

      5) Sekä minä että toinen vanhempani ovat KÄRSINEET VAKAVISTA ALKOHOLIONGELMISTA.

      6) KERTOILEN ONGELMASI eteenpäin KYSYMYSPALSTOILLE, ja AVOVAIMOLLENI,
      JOKA ON PSYKIATRINEN SAIRAANHOITAJA.

      7) INVESTOIN heti lisää FIRMAMME KONEISIIN, KUN TULOS PARANEE.

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14671070/vanha-tarina-eli-suhteessa-lapsen-vuoksi-


    • ammatti-isännöitsijä kirjoitti:

      En ole sähköasentaja, mutta kuvittelisin olevan mahdollista tehdä kotelossa kytkentään muutos, jolla kello ohitetaan ja pistorasiaan saa suoran sähkövirran. Vaatii sähköasentajan käynnin. Tai sitten kotelon tilalle voisi vaihtaa vanhanaikaisen kellottoman kotelon. En usko taloyhtiön kuitenkaan olevan kovin myötämielinen tällaisille sooloiluille. Ei ole tasapuolista autolämmityksen käyttäjiä kohtaan, mutta jotain korvausta vastaan voisi onnistua.

      Tietysti on mahdollista, että käyt siirtämässä kelloa kovimmilla pakkasilla kerran ennen aikomaasi lähtöaikaa.

      Mitä huonoja kokemuksia olet kuullut letkulämmittimistä? Itselläni oli sellainen yhdessä autossa (Mitsu, 1,8 litran kone) ja pärjäsin sillä 16 vuotta.

      Sähköasentaja ei te tuollaisia laittomia ja hengenvaarallisia asennuksia. Maallikothan keksivät omasta päästänsä mitä ihmeellisimpiä viritelmiä, jonka jälkeen he luulevat sähköasentajan tekemänä asennuksen olevan muka turvallinen.

      Sähköturvallisuuslain 6§. Tuohon pykälään aina palataan silloin kun joku tappokytkennän haluava alkaa vänkämään viritelmistään.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Sähköasentaja ei te tuollaisia laittomia ja hengenvaarallisia asennuksia. Maallikothan keksivät omasta päästänsä mitä ihmeellisimpiä viritelmiä, jonka jälkeen he luulevat sähköasentajan tekemänä asennuksen olevan muka turvallinen.

      Sähköturvallisuuslain 6§. Tuohon pykälään aina palataan silloin kun joku tappokytkennän haluava alkaa vänkämään viritelmistään.

      Mikähän tuossa kellon ohituksessa on muka hengenvaarallista tai laitonta?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mikähän tuossa kellon ohituksessa on muka hengenvaarallista tai laitonta?

      Jos et kerran viitsi tutustua lainsäädäntöön, joka on sähkötapaturmien osalta, ajantasalle muutettu niin tuossa on kopioituna sähköturvallisuuslain 6 §:

      6 §
      Sähkölaitteita ja -laitteistoja koskevat yleiset vaatimukset
      Sähkölaitteet ja -laitteistot on suunniteltava, rakennettava, valmistettava ja korjattava niin sekä niitä on huollettava ja käytettävä käyttötarkoituksensa mukaisesti niin, että:
      1) niistä ei aiheudu kenenkään hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaaraa;
      2) niistä ei sähköisesti tai sähkömagneettisesti aiheudu kohtuutonta häiriötä;
      3) niiden toiminta ei häiriinny helposti sähköisesti tai sähkömagneettisesti.
      Jos sähkölaite tai -laitteisto ei täytä 1 momentissa säädettyjä edellytyksiä, sitä ei saa saattaa markkinoille, luovuttaa toiselle eikä ottaa käyttöön.

      Ajastimen ( kellon ) ohittaminen ei ole turvallista ellei valmistaja ole antanut ohjetta miten ajastimen ohittaminen voidaan turvallisesti suorittaa. Onko sinulla esittää ensimmäistäkään valmistajaa joka on antanut ohjeen siitä miten valmistajan turvallisesti todettu ajastin voidaan jollakin "vippaskikkakonstilla" ohittaa.

      Taidat olla näitä ikuisten sähkölupien omaava, jotka tekivät Levin lomamökin lattialämmityksen, jossa kolme lasta kuoli. Mikä siinä sähköasennusten turvallisuuksien perään vinkumisessa muka on hyväksyttävää.

      Turpaan tuollaista pitäisi vetää.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Jos et kerran viitsi tutustua lainsäädäntöön, joka on sähkötapaturmien osalta, ajantasalle muutettu niin tuossa on kopioituna sähköturvallisuuslain 6 §:

      6 §
      Sähkölaitteita ja -laitteistoja koskevat yleiset vaatimukset
      Sähkölaitteet ja -laitteistot on suunniteltava, rakennettava, valmistettava ja korjattava niin sekä niitä on huollettava ja käytettävä käyttötarkoituksensa mukaisesti niin, että:
      1) niistä ei aiheudu kenenkään hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaaraa;
      2) niistä ei sähköisesti tai sähkömagneettisesti aiheudu kohtuutonta häiriötä;
      3) niiden toiminta ei häiriinny helposti sähköisesti tai sähkömagneettisesti.
      Jos sähkölaite tai -laitteisto ei täytä 1 momentissa säädettyjä edellytyksiä, sitä ei saa saattaa markkinoille, luovuttaa toiselle eikä ottaa käyttöön.

      Ajastimen ( kellon ) ohittaminen ei ole turvallista ellei valmistaja ole antanut ohjetta miten ajastimen ohittaminen voidaan turvallisesti suorittaa. Onko sinulla esittää ensimmäistäkään valmistajaa joka on antanut ohjeen siitä miten valmistajan turvallisesti todettu ajastin voidaan jollakin "vippaskikkakonstilla" ohittaa.

      Taidat olla näitä ikuisten sähkölupien omaava, jotka tekivät Levin lomamökin lattialämmityksen, jossa kolme lasta kuoli. Mikä siinä sähköasennusten turvallisuuksien perään vinkumisessa muka on hyväksyttävää.

      Turpaan tuollaista pitäisi vetää.

      Ja taas tuli täyttä potaskaa.


  • Kyseessä on siis kerrostalon (asunto-osakeyhtiön) parkkipaikalla olevat lämmitystolpat kelloineen. Jos paikka on käyttäjän oma ja hän myös vastaa kunnossapidosta ja sähkömaksuista, niin siitä vaan muutoksia tekemään. Mutta jos kyse on taloyhtiön omistamasta ja asukkaan vuokraamasta paikasta, niin tuommoiset omavaltaiset räpellykset ja ohitukset eivät ole sallittuja ilman taloyhtiön (hallituksen) lupaa. Se ns. aravakello on nimenomaan laitettu sen takia, että sähkönkulutus pysyisi kohtuudessa. Kulutustahan ei mitata paikkakohtaisesti.Yleensähän parkkipaikan vuokra on kiinteä maksu, ja siihen sisällytetään kohtuullinen sähkönkulutus myös autolämmitykseen. Normaalisti kyllä 2 h maksimiaika riittää hyvin lämmitystarpeisiin. Ei autoa ole tarvis saunaksi lämmittää.

  • Oma terpeeni ohittaa kahden tunnin rajoitin on auton akun lataus.

    Pitäisi saada kerrostalon tolppapaikan pistokkeeseeen auton akkulaturi ja ladata 12-16 tuntia tyhjä akku täyteen. En ihan 1,5 tunnin välein jaksaisi juoksennella 150 metrin päässä olevasta kerrostalosa kiertämässä aina lisäaikaa, ettei napsahda virta pois tolpasta ja laturista.

    Miten siis lataan 2 tunnin tolpasta akun akkulaturilla täyteen?

    Tämä on käsittääkseni ainut tilanne, kun kellolaite HALUTAAN ohittaa ja ottaa keskeytyksetöntä sähköä!

    • Otan sen suoran sähkön ohi sen kellokytkimen, sähkäri voi tehdä sen


    • --- kirjoitti:

      Otan sen suoran sähkön ohi sen kellokytkimen, sähkäri voi tehdä sen

      Ei tee. Vaarallinen asennus ei tule turvalliseksi sillä perusteella jotta sähköasentaja tekee kykennän.

      Sähkäri ei suorita maallikon vaatimaa vaarallista asennusta. Sähkäri on velvollinen noudattamaan sähköturvallisuusmääräyksiä. Tosin ala-arvoinen maantapa talonrakennusalalla on saattanut harhautta joitakin ihmisiä luulemaan huonoa rakentamisentapaa ainoaksi oikeaksi tavaksi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei tee. Vaarallinen asennus ei tule turvalliseksi sillä perusteella jotta sähköasentaja tekee kykennän.

      Sähkäri ei suorita maallikon vaatimaa vaarallista asennusta. Sähkäri on velvollinen noudattamaan sähköturvallisuusmääräyksiä. Tosin ala-arvoinen maantapa talonrakennusalalla on saattanut harhautta joitakin ihmisiä luulemaan huonoa rakentamisentapaa ainoaksi oikeaksi tavaksi.

      Ja edelleen taas sitä itseään.


  • no tottakai otat autostas akun irti ja viet sen asuntoosi ja laturin myös, lataat sen akkusi keittiön tiskipöydän päällä....ei pitäis olla rakettitekniikkaa tämän toteutus?

    • Vähän helpompi juoksennella pyörittämässä kiekkoa, että tolppa antaa sähköä. En lähde akkua irrottamaan ja kantamaan asuntoon.

      Latasin eilen akkua noin 6 tuntia ja tänään jatkoin aamulla latausta klo. 9.30. Nyt pitää taas ennen klo. 11.30 käydä pyörittämässä keikkoa eli kellolaitetta, että tulee taas 2 tuntia sähköä akkulaturiin. Haluan auton akun täyteen ennen talven ensimmäisiä kovia pakkasia.

      Vaivaahan tästä kellolaitteen pyörittelystä tulee, mutta teen tämän auton akun täyteenlatauksen vain kerran vuodessa ennen kovia pakkasia.


    • kelloa pyörittävä kirjoitti:

      Vähän helpompi juoksennella pyörittämässä kiekkoa, että tolppa antaa sähköä. En lähde akkua irrottamaan ja kantamaan asuntoon.

      Latasin eilen akkua noin 6 tuntia ja tänään jatkoin aamulla latausta klo. 9.30. Nyt pitää taas ennen klo. 11.30 käydä pyörittämässä keikkoa eli kellolaitetta, että tulee taas 2 tuntia sähköä akkulaturiin. Haluan auton akun täyteen ennen talven ensimmäisiä kovia pakkasia.

      Vaivaahan tästä kellolaitteen pyörittelystä tulee, mutta teen tämän auton akun täyteenlatauksen vain kerran vuodessa ennen kovia pakkasia.

      Jos tälle täyteen lataamiselle joku oikea tarve olisi niin tuo kerran ennen pakkasia täyteen lataus ei riittäisi yhtään mihinkään.


    • kelloa pyörittävä kirjoitti:

      Vähän helpompi juoksennella pyörittämässä kiekkoa, että tolppa antaa sähköä. En lähde akkua irrottamaan ja kantamaan asuntoon.

      Latasin eilen akkua noin 6 tuntia ja tänään jatkoin aamulla latausta klo. 9.30. Nyt pitää taas ennen klo. 11.30 käydä pyörittämässä keikkoa eli kellolaitetta, että tulee taas 2 tuntia sähköä akkulaturiin. Haluan auton akun täyteen ennen talven ensimmäisiä kovia pakkasia.

      Vaivaahan tästä kellolaitteen pyörittelystä tulee, mutta teen tämän auton akun täyteenlatauksen vain kerran vuodessa ennen kovia pakkasia.

      Ja miksi näet yhtään mitään vaivaa kyseiseen akun lataamiseen. auton oma latausgeneraattori lataa akkua aina moottorin ollessa käynnissä ja mitään erillistä latausta ei tarvita, ellei jossain ole jotain vikaa.

      Luuletko tosiaan että helmikuisena aamuna startatessa akussa on enemmän varausta koska olet ladannut sen joulukuussa "täyteen" erillisellä laturilla?

      Kyllä se akun varaustila tasoittuu käytössä siihen n. 80% tietämille, sen korkeammalle ajoneuvokäytössä ei päästä koska tuon jälkeen akun varautumisnopeus on todella hidas ja toisaalta virtaa kuluu myös moottorin ollessa pysäytettynä.


    • turha työ kirjoitti:

      Ja miksi näet yhtään mitään vaivaa kyseiseen akun lataamiseen. auton oma latausgeneraattori lataa akkua aina moottorin ollessa käynnissä ja mitään erillistä latausta ei tarvita, ellei jossain ole jotain vikaa.

      Luuletko tosiaan että helmikuisena aamuna startatessa akussa on enemmän varausta koska olet ladannut sen joulukuussa "täyteen" erillisellä laturilla?

      Kyllä se akun varaustila tasoittuu käytössä siihen n. 80% tietämille, sen korkeammalle ajoneuvokäytössä ei päästä koska tuon jälkeen akun varautumisnopeus on todella hidas ja toisaalta virtaa kuluu myös moottorin ollessa pysäytettynä.

      "Ja miksi näet yhtään mitään vaivaa kyseiseen akun lataamiseen. auton oma latausgeneraattori lataa akkua aina moottorin ollessa käynnissä ja mitään erillistä latausta ei tarvita, ellei jossain ole jotain vikaa."

      Autoni on todella vähällä ajolla talvisin. Ajan oikeasti noin 10 kilometriä viikossa, joskus jopa 20 kilometriä viikossa. Sinä aikana laturi ei ihan ehdi ladata akkua.

      Veikkaisin että akun lataustila olisi siinä 50%:n paikkeilla, jos en sitä olisi ladannut joulukuussa. Hyvä kysymys on silti se, onko 5 viikkoa sitten tehdystä latauksesta tänään enää mitään jäljellä? Ulkona paukkuu 11 asteen pakkanen. Miten auto käynnistyy huomenna aamulla?


    • kelloa pyörittävä kirjoitti:

      "Ja miksi näet yhtään mitään vaivaa kyseiseen akun lataamiseen. auton oma latausgeneraattori lataa akkua aina moottorin ollessa käynnissä ja mitään erillistä latausta ei tarvita, ellei jossain ole jotain vikaa."

      Autoni on todella vähällä ajolla talvisin. Ajan oikeasti noin 10 kilometriä viikossa, joskus jopa 20 kilometriä viikossa. Sinä aikana laturi ei ihan ehdi ladata akkua.

      Veikkaisin että akun lataustila olisi siinä 50%:n paikkeilla, jos en sitä olisi ladannut joulukuussa. Hyvä kysymys on silti se, onko 5 viikkoa sitten tehdystä latauksesta tänään enää mitään jäljellä? Ulkona paukkuu 11 asteen pakkanen. Miten auto käynnistyy huomenna aamulla?

      Siellä "huutaa" Ctekin huippulaturi taas virtaa akulle!

      Onnkeis on vain 16 astetta pakkasta, niin on mukava juoksennella 1,5-2 tunnin välein kiertämässä kellolaitteeseen lisää aikaa...

      Miksihän kommenttejani on miinustettu? Jotain outoa siinä, että autopaikan haltija (osakkeet oikeuttavat autopaikan hallintaan, eivät omistamiseen, vaikka omistankin autopaikan osakkeet) haluaa ladata autonsa akkua?


    • kelloa pyörittävä kirjoitti:

      Siellä "huutaa" Ctekin huippulaturi taas virtaa akulle!

      Onnkeis on vain 16 astetta pakkasta, niin on mukava juoksennella 1,5-2 tunnin välein kiertämässä kellolaitteeseen lisää aikaa...

      Miksihän kommenttejani on miinustettu? Jotain outoa siinä, että autopaikan haltija (osakkeet oikeuttavat autopaikan hallintaan, eivät omistamiseen, vaikka omistankin autopaikan osakkeet) haluaa ladata autonsa akkua?

      On. Koska tolppa on tarkoitettu auton moottorin ja sisätilan lämmitykseen. Jos kaikki rikkoisivat ajastimet tai niitä ei olisi, nousisi tolppien sähkökulutus pilviin kun jokaisella paahtaa lämmittimet läpi yön ja parhaimmillaan yötä päivää. Niissä on ihan tarkoituksella ajastimet joita ei ole tarkoitettu ohitettavaksi.


    • On. kirjoitti:

      On. Koska tolppa on tarkoitettu auton moottorin ja sisätilan lämmitykseen. Jos kaikki rikkoisivat ajastimet tai niitä ei olisi, nousisi tolppien sähkökulutus pilviin kun jokaisella paahtaa lämmittimet läpi yön ja parhaimmillaan yötä päivää. Niissä on ihan tarkoituksella ajastimet joita ei ole tarkoitettu ohitettavaksi.

      Toki sähköautojen ja hybridien hidas, mutta varma yleistyminen luo tarpeen sille, että tolpasti pitää ja kuuluu saada sähköä vaikka 24h vuorokaudessa.

      Miten lataan sähköauton, jos tolppa antaa 2h sähköä kerrallaan? Ei ehkä yleinen ja laaja ongelma, mutta kyllä tolpasta pitää ja kuuluu saada sähköä niin paljon kuin haluaa. Minähän sen sähkön maksan autopaikkavastikkeen muodossa!

      Fibox -lämmitystolpasta saa ajastimella sähköä 2, 3 tai 12 tuntia kerrallaan. Kuten huomaatte, kellolaitteen ominaisuuksissa on jo huomioitu sähköautot. 12 tuntia sähköä kerrallaan mahdollistaa sekä sähköauton lataamisen että auton akun lataamisen akkulaturilla!


    • lisää virtaa kirjoitti:

      Toki sähköautojen ja hybridien hidas, mutta varma yleistyminen luo tarpeen sille, että tolpasti pitää ja kuuluu saada sähköä vaikka 24h vuorokaudessa.

      Miten lataan sähköauton, jos tolppa antaa 2h sähköä kerrallaan? Ei ehkä yleinen ja laaja ongelma, mutta kyllä tolpasta pitää ja kuuluu saada sähköä niin paljon kuin haluaa. Minähän sen sähkön maksan autopaikkavastikkeen muodossa!

      Fibox -lämmitystolpasta saa ajastimella sähköä 2, 3 tai 12 tuntia kerrallaan. Kuten huomaatte, kellolaitteen ominaisuuksissa on jo huomioitu sähköautot. 12 tuntia sähköä kerrallaan mahdollistaa sekä sähköauton lataamisen että auton akun lataamisen akkulaturilla!

      > Miten lataan sähköauton, jos tolppa antaa 2h sähköä kerrallaan? Ei ehkä yleinen ja laaja ongelma, mutta kyllä tolpasta pitää ja kuuluu saada sähköä niin paljon kuin haluaa. Minähän sen sähkön maksan autopaikkavastikkeen muodossa!

      Ai maksat vai? Siipeillä sinä vain haluat!

      Niillä vasteikkeilla katetaan paljon muutakin kuin pelkkä sähkö. Alkaen vaikkapa lumen aurauksesta. Plus niiden tolppien kunnossapito... eli eipä jää paljoa sähkön ostamiseen.

      Jos meinaat ruveta kuluttamaan sähkös reilummin, niin sitten pitäisi asiasta sopia yhtiön kanssa ja järjestää "erikoisvarusteltu" tolppa jatkuvalla syötöllä ja ehkä jopa kulutusmittauksella. Toki muutostyölle tulee hintaa ... ja sinähän et tästä ole valmis maksamaan -> pitää siipeillä = kysellä täältä neuvoje, miten voisi sähköä ryöstää 24/7 muiden asukkaiden piikkiin.


    • lisää virtaa kirjoitti:

      Toki sähköautojen ja hybridien hidas, mutta varma yleistyminen luo tarpeen sille, että tolpasti pitää ja kuuluu saada sähköä vaikka 24h vuorokaudessa.

      Miten lataan sähköauton, jos tolppa antaa 2h sähköä kerrallaan? Ei ehkä yleinen ja laaja ongelma, mutta kyllä tolpasta pitää ja kuuluu saada sähköä niin paljon kuin haluaa. Minähän sen sähkön maksan autopaikkavastikkeen muodossa!

      Fibox -lämmitystolpasta saa ajastimella sähköä 2, 3 tai 12 tuntia kerrallaan. Kuten huomaatte, kellolaitteen ominaisuuksissa on jo huomioitu sähköautot. 12 tuntia sähköä kerrallaan mahdollistaa sekä sähköauton lataamisen että auton akun lataamisen akkulaturilla!

      Mitä luulet muiden asukkaiden ajattelevan siitä että sinä ajat autollasi taloyhtiön kustannuksella ja muiden täytyy maksaa ajelunsa itse.


    • lisää virtaa kirjoitti:

      Toki sähköautojen ja hybridien hidas, mutta varma yleistyminen luo tarpeen sille, että tolpasti pitää ja kuuluu saada sähköä vaikka 24h vuorokaudessa.

      Miten lataan sähköauton, jos tolppa antaa 2h sähköä kerrallaan? Ei ehkä yleinen ja laaja ongelma, mutta kyllä tolpasta pitää ja kuuluu saada sähköä niin paljon kuin haluaa. Minähän sen sähkön maksan autopaikkavastikkeen muodossa!

      Fibox -lämmitystolpasta saa ajastimella sähköä 2, 3 tai 12 tuntia kerrallaan. Kuten huomaatte, kellolaitteen ominaisuuksissa on jo huomioitu sähköautot. 12 tuntia sähköä kerrallaan mahdollistaa sekä sähköauton lataamisen että auton akun lataamisen akkulaturilla!

      "Toki sähköautojen ja hybridien hidas, mutta varma yleistyminen luo tarpeen sille, että tolpasti pitää ja kuuluu saada sähköä vaikka 24h vuorokaudessa."

      Toki, mutta silloin sähkö pitää myös itse maksaa. Siinä vaiheessa kun tolppien pääasiallinen tarkoitus alkaa olla sähköautojen lataaminen, eikä moottorin ja sisätilan lämmittäminen, niin tolpatkin alkavat olla sellaisia, jossa kulutus mitataan tolppakohtaisesti ja laskutetaan kaikki käytetty sähkö suoraan tolpan käyttäjältä. Eikä siten, kuten sinä kuvittelet, että sähköautojen yleistyessä tolpasta pitää ja kuuluu saada rajattomasti sähköä yhtiön piikkiin, jotain hävyttömän pientä vuokraa tai vastiketta vastaan.

      " Ei ehkä yleinen ja laaja ongelma, mutta kyllä tolpasta pitää ja kuuluu saada sähköä niin paljon kuin haluaa. Minähän sen sähkön maksan autopaikkavastikkeen muodossa!"

      Samalla logiikalla varmaan asunnossakin pitää ja kuuluu saada sähköä (käytännössä) ilmaiseksi niin paljon kuin haluaa, koska maksat yhtiövastiketta?


    • lisää virtaa kirjoitti:

      Toki sähköautojen ja hybridien hidas, mutta varma yleistyminen luo tarpeen sille, että tolpasti pitää ja kuuluu saada sähköä vaikka 24h vuorokaudessa.

      Miten lataan sähköauton, jos tolppa antaa 2h sähköä kerrallaan? Ei ehkä yleinen ja laaja ongelma, mutta kyllä tolpasta pitää ja kuuluu saada sähköä niin paljon kuin haluaa. Minähän sen sähkön maksan autopaikkavastikkeen muodossa!

      Fibox -lämmitystolpasta saa ajastimella sähköä 2, 3 tai 12 tuntia kerrallaan. Kuten huomaatte, kellolaitteen ominaisuuksissa on jo huomioitu sähköautot. 12 tuntia sähköä kerrallaan mahdollistaa sekä sähköauton lataamisen että auton akun lataamisen akkulaturilla!

      "Miten lataan sähköauton, jos tolppa antaa 2h sähköä kerrallaan?"
      "Minähän sen sähkön maksan autopaikkavastikkeen muodossa!"

      Sinä maksat vastiketta siitä, että saat oikeuden lojuttaa koslaasi kyseisellä paikalla, ja ehkä siitä, että saatat pakkasilla saada sen helpommin tai ylipäätän käyntiin. Et siitä, että sen tankissa tai akuissa on 24h vuorokaudessa käyttövoimaa ajella sillä ympäri kyliä.

      Olet tosissasi sitä mieltä, että sitten kun kaikilla on sähköautot, niin kaikkien pitää ja kuuluu saada ajaa autoillaan rajattomasti taloyhtiölle maksamallaan 10-20€/kk maksua (vastiketta tai vuokraa) vastaan? Kai bensa- ja diesel-autoillakin ajavien pitää ja kuuluu saada laskuttaa polttoainelaskunsa taloyhtiöltä? Hekin kun maksavat autopaikastaan vastiketta tai vuokraa!

      Eli kun sähköautot yleistyvät, niin autolla-ajo-kustannukset siirtyvät kuukausimaksullisiksi taloyhtiöille autopaikan maksajien maksettaviksi? Eli autojen käyttövoimakustannukset jäävät historiaan, kun ne katetaan autopaikkojen vastike/vuokratuotoilla? No, näkemys ja unelma se on tuokin.

      Pahaksi onneksi näin tulee tapahtumaan vain unissasi. Todellisuus on se, että jatkossakin oman autonsa käyttökustannukset on maksettava ihan omasta, tai sen (esim. työnantajan) pussista joka niitä haluaa maksaa. Taloyhtiöiden asukkailla niitä ei voi kuitenkaan jatkossakaan maksattaa, vaikka Suomessa lähes jokamiehen oikeuksiin kuuluvat lämmitystolpat ovat sellaisen illuusion luoneetkin. Paha mäihä. Liian helpolle opetettu kansa. Lämmin auto töihin lähtiessä ja jatkossa vielä ilmaiset kilometrit. Kaikkea sitä...


  • Omasta Fiatistani akku imi aina tasaiseen tyhjäksi heti kun lämpö laski alle -20 sen jälkeen kun sain lämpimän tallipaikan pysyi akussakin jännite koko talven eikä tarvinnut enää latailla erikseen.

    • Paremmin siinä akussa jännite kylmässä pysyy... mutta virtaa antaa tietysti paremmin lämpimänä.... ja vielä kun tiedämme että auton moottorin pyöritysvastukset eli starttivirran tarve tippuu murto-osaan kun se on lämmin niin huomaammekin syyksi vaihtokunnossa olevan akun jolla pärjää lämpimissä oloissa pitkäänkin.


    • nflh t4 kirjoitti:

      Paremmin siinä akussa jännite kylmässä pysyy... mutta virtaa antaa tietysti paremmin lämpimänä.... ja vielä kun tiedämme että auton moottorin pyöritysvastukset eli starttivirran tarve tippuu murto-osaan kun se on lämmin niin huomaammekin syyksi vaihtokunnossa olevan akun jolla pärjää lämpimissä oloissa pitkäänkin.

      Nyt kun puhuttiin ferrareista :) ja akuista, niin miten tämä?:

      Alkuperäinen akku kesti 6v.

      Nyt ollut jo kaks (uutta)i, molemmat kesti 2v ihan ok ja rupesivat yskimään molemmat 2-vuoden jölkeen kylmänä (50Ah lopetti kolmen vuoden jälkeen sopimuksen) nyt 65Ah yskii samalla lailla ja kolmas vuosi menossa.

      Jos en pistä autoa tolppaan, niin käynnistyminen (-5) on hakemista (-25 tolpatta) ei onnistu, aikaisemman kokemuksen mukaan, mikä syö akun noin nopeasti, vcaikka 2v ilman ongelmia.

      Alkuperäisen akun nimestä en ollut kuullukkaan, seuraava Motonetin halpis, ja kolmas nimekäs akku josta joutui köyhtymäänkin?


  • Hyvän akun tunnistaa painosta, mitä painavampi, sen parempi ja tietysti kalliimpikin
    Paino muodostuu lyijystä ja sen määrä määrää laadun.
    Jotkin halvat kevyet kalsiumakut eivät sovellu suomen talveen ollenkaan.

  • Tuo ketju perustuu oikeastaan lähinnä tolpan ajastimien rikkomisvinkkeihin, miten saa tolpan antamaan sähköä 24h: http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/426841-lammitystolppa-ttu-s-tana.html

    En suosittele kuitenkaan taloyhtiön omaisuutta rikkomaan noilla tikku-, liima- ja väärään suuntaan pyörittely -ratkaisuilla.

    Itsehän modasin oman tolppani ajastimen antamaan 6h kerrallaan kahden tunnin sijasta. Ei tarvinnut rikkoa mitään tai kajota sähköihin eikä ulospäin ajastimesta huomaa mitään eroa modaamattomaan. 6h on sopiva. Jos ei tiedä tarkkaa lähtöaikaa, ei tarvitse juosta pyörittelemässä kelloa eteenpäin, ja kovilla pakkasilla saa tarvittaessa kahta tuntia pidemmän lämmitysajan. Toki jos tietää lähtöajan, ei tarvitse kuutta tuntia siltikään lämmitää, kun laittaa lämmitysajan alkamaan paria-kolmea tuntia ennen lähtöaikaa.

    Kahden sisälämmittimen (edessä ja takana, yht. 2,2kW) kanssa kohtuu bueno ratkaisu. Auto on -20C:ssäkin mukavasti reilut parinkymmenta astetta plussalla.

  • 1 Pyöritä kello päälle asentoon
    2 Ruuvaa tuosta kellosta keskeltä ruuvi irti
    3 Ota kellon pistorasiamuovi ja pyörivä ulkokehä irti
    4 Ruuvaa pelkästään pistorasian keskiosa takaisin
    5 Laita ulkokehä talteen

    Nyt saat sähköä kellosta 24/7

    Ulko kehällä on sammutus nystyjä 2t välein ja 1käynnistys nystyjä
    Niitä puukottamalla saisi modattua halutun laisen kellon.

    • Hyviä neuvoja. Asia on juuri noin.


    • "halutun laisen" on väärä ilmaisu, oikea olisi: halutunlaisen.


  • Minulla oli ongelma että se kello ei toiminut tolpassa ja yritin korjata sitä ja otin naapurin tolpasta varaosiakin, mutta ei se kuntoon tullut. jumittaa aina siihen lämmitys kohtaan. laitoin nyt sitten oman kellon vielä siihen lämmitys pistorasiaan:P

    • Isoisän hopeakuorisesta taskukellosta voi leikellä liuskoja, joista voidaan näpertää uudet sisukset kellokoneistoon. Muista tummanmusta ja kusenkeltainen kevi-teippi.


  • Jotkut kierrettävät kellot voi ohittaa niitä rikkomatta tai osia niistä irrottamatta.
    vaatii tietynlaisen kiekon pyöritystaktiikan ( ei väärään suuntaan). näin on mahdollista saada lähes 24 tuntia jatkuva virta pistorasioihin. tosin sen joutuu sitten tekemään joka päivä.

  • Ei pitäis varmaan kertoo mut: Olipa naapuri väsännyt lämppäripiuha poikki ja rasian kautta kahdella töpselillä molemmat pistorasiat kellolla käyttöön kun viereinen paikka oli vapaana. Tuli tuplasti aikaa!!

    Ei ihme et yhtiövastikkeet nousee!!!!!!!!!!!!
    Hankkikaa kunnon lämppärit jos lämmöt OMASSA autossa ei riitä, ei tarvi muitten kamaa rikkoa!!

  • Yhdistät tulevan ja ja pistorasiaan lähtevän vaihejohtimen niin virtaa piisaa. On kuitenkin kielletty tekemästä.

  • Mä vedin käytävän töpselistä roikan autoon, nyt on sähköä 24/7, eli aina.

  • Kertokaa kuinka saan rahaa siirrettyä jonkun toisen tililtä omalle ihan kotisohvalta käsin.

    • Se on helppo homma, ja mikä parasta niin rahaa ei tarvitse edes toisen tililtä siirtää, koska raha tilillä on pelkkiä ykkösiä ja nollia bittiavaruudessa. Menet vain verkkopankkiin ja klikkaat selaimesta View page source riippuen vähän selaimesta. Sitten kopioit siitä koko paskan vaikka Notepadiin ja etsit Find-toiminnolla kohdan "Tilin saldo". Sen lukeman perään lisäät niin monta nollaa kuin tarvetta on, ja painat Save. Sitten vain klikkaat tiedoston auki, ja Tilin saldo kohdassa lukee tilisi saldo lisättynä niin monella nollalla kuin päätit lisätä. Helppoa kuin mikä eikä raha ole edes keneltäkään pois.


  • Kertokaa kuinka saan rahaa siirrettyä jonkun toisen pankkitililtä omalle ihan kotisohvalta käsin.

  • Mulla on muuten sellainen kytkinkello, jossa saa nuolen kohdalla olevaa nuppia pyöräyttämällä sähkön päälle. Katkeaa sinisen pykälän tullessa nuolen kohdalle ja jatkaa siitä eteenpäin kello-ohjelman mukaan: punainen kytkee, sininen katkaisee.

    • Arvaat varmaan miksei lämmitystolppiin laiteteta tuommoisia kelloja.


    • Ennen käytettiin sellaisia ajastimia, joissa oli sellaisia irtonastoja (niille oli joku virallinen nimikin, jota en nyt muista). Nastoja oli punaisia ja sinisiä (tai vihreitä), ja niitä ripoteltiin kellon kehällä niihin kohtiin, joissa haluttiin sähkön menevän päälle (sininen tai vihreä nasta) ja milloin pois (punainen nasta).

      Nykyään on tolpissa useimmiten kellot, joissa on kiinteä 2h aika, ja joissain sellaiset, joissa aikoja pystyy naksuttelemaan vartin tarkkuudella.

      Ja sitten on tietysti munakello-tyyppisiä ajastimia, joissa pitää laskea tunteja lähtöön ja digitaalisia, joihin asetetaan lähtöaika, ja ajastin päättää lämpötilan mukaan, milloin aloittaa lämmityksen, sekä kauko-ohjattavia ja älypuhelimella ohjattavia ja vaikka mitä. Vain taivas on rajana.


  • Kysy naapurin kirjastokansalaiselta miten sähköä saadaan ilmaiseksi toisten töpseleistä.

    • Nehän nakertaa vaikka seinän läpi johtoreitin naapurin pistorasiaan takapuolelta.


    • Eikö kirjastosta voisi lainata sähköä? Käyttää sen ja sitten palauttaa, ja seuraava voi taas lainata ja käyttää. Mikä ongelma?


    • Roikalla käytävän töpselistäää postiluukun kautta omaan asuntoon nuo jotkut näkyvääät sähköistyksiä tekeväään.


  • Mulla on eteisessä sellainen kytkin kum laittaa päälle tulee virtaa lämmittimeen niin kauan kuin haluaa.riippumatta ajastin kellosta. Majsoi kuitenkin n.350te ja paljon vapaa aikaa.

  • Vittu täällä on viisasta porukkaa. Viisaita ainakin siinä ringissä mikä reputti amiksen pääsykokeissa. Sanokaas nyt porukalla hupparin alta ööööh, noin vaikutatte jo paljon fiksummilta.

    • Nimimerkille "Sama täällä"

      Kirjoitin tämän kysymyksen puolestasi, Timo-työntekijäni.

      Minulla on TAPANA TOIMIA MUKA AUTTAJANA,
      ja kirjoitella KYSYMYKSIÄ KYSYMYSPALSTOILLE TUTTUJEN IHMISTEN PUOLESTA.

      OMISTUSPORTAASSA kun ON LUPPOAIKAAKIN, ja vaimoni on psykiatrinen sairaanhoitaja. Ja LÄHETTELEN näitä KYSYMYKSIÄNI mm. SEURA-lehden PSYKOLOGILLE, tasaisin väliajoin.

      EN VÄLITÄ vähääkään siitä, ETTEI toimintani OLE EETTISTÄ:

      1) Ensinnäkään EN TIEDÄ LÄHESKÄÄN KAIKKEA niiden IHMISTEN ELÄMÄSTÄ,
      tunteista ja mielipiteistä, JOITA MUKA AUTAN. Tällöin KYSYMYKSET TULEVAT MUOTOILTUA VÄÄRIN ja NIINHIN TULEE eksyneeksi OLEELLISESTI VÄÄRÄÄ TIETOA.

      2) Toisekseen EN VÄLITÄ VÄHÄÄKÄÄN siitäkään,
      HALUAAKO TUTTAVANI, ETTÄ HÄNEN ONGELMAANSA KÄSITELLÄÄN MINKÄÄN MEDIAN (lehden, nettijulkaisun ym.) kaikkien kansalaisten luettavissa olevalla PALSTALLA. EN VÄLITÄ SIITÄ, HALUAISIKO TUTTAVANI PURKAA ONGELMANSA YKSITYISESTI esim. sukulaisilleen, päiväkirjaansa tai terapiassa.

      KUN LEVITTELEN TOISTEN IHMISTEN työntekijöideni, ystävieni, tuttavieni ja puolituttavieni henkilökohtaisia ASIOITA JA ONGELMIA(esim., naapurisovusta, perhe-ja ystävyyssuhteista, seksuaalisuudesta, päihteiden käytöstä, huoltajuusriidoista ym.) KYSYMYSPALSTOILLE, TÄRKEITÄ ASIATIETOJA OLEELLISESTI VÄÄRISTELLEN, EN VÄLITÄ tippaakaan siitä, ETTÄ TOIMINTANI ON EPÄEETTISTÄ.

      Työntekijäni Timo, SINUN ON ehkä HYVÄ TIETÄÄ muutama seikka MINUSTA ITSESTÄNI:

      1) FIRMANI ENTINEN OSAKAS, on ENTINEN TYTTÖYSTÄVÄNI, 1990-luvun lopulta. SUHTEEMME KATKESI, KUN PEITIN tätä osakasta toisen naisen kanssa.

      2) MINULLA ON OLLUT SUHDE Länsi-Suomessa asuvan VELJENI, VAIMON
      SISAREEN. Toista veljen vaimon sisarta olen vain eskoteerannut.

      3) OLIN nuoruudessani TARKKAILULUOKALLA.

      4) VANHEMPANI EROSIVAT lyhyen ja riitaisan avioliiton päätteeksi 1970-luvulla.

      5) Sekä minä että toinen vanhempani ovat KÄRSINEET VAKAVISTA ALKOHOLIONGELMISTA.

      6) KERTOILEN ONGELMASI eteenpäin KYSYMYSPALSTOILLE, ja AVOVAIMOLLENI,
      JOKA ON PSYKIATRINEN SAIRAANHOITAJA.

      7) INVESTOIN heti lisää FIRMAMME KONEISIIN, KUN TULOS PARANEE.

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14671070/vanha-tarina-eli-suhteessa-lapsen-vuoksi-


  • Luulisi että sähköautojen lataus ei ole kerrostalossa asuvien ongelma.
    Ovat sen verran kalliita että, jos sellaiseen on varaa l, on myös omalla pihalla ainakin 3x 35 A sähkökeskus josta riittää jo kahteenkin Teslaan latausta.

  • Yksinkertaisesti laitat kellon oikeaan aikaan. Lämmitysväli (2h) päälle, kierrät kelloa myötäpäivään kierroksen että lähtee uudelleen lämmitys päälle. Sitten painat säätökiekon alas ja kierrät vastapäivään vaikka 22h. Lämmitys on päällä tämän jälkeen vuorokauden. Minun tolppakello toimii ainakin näin. Yksinkertaista.

    • Ja makekale on kaksi vuotta miettinyt ratkaisua ja nyt sen innoissaan kirjoittaa tänne. Miksi pitää kaivaa jokin vanha ketju esille ja muka vastata siihen.


  • Lyö lompakkoa pöytään. Eli teetät itsellesi uuden tolpan, jossa on kWh mittari ja jatkuva sähkönsyöttö. Laskutus kulutuksen mukaan.

    Ehkä yhtiön kanssa voisi sopia, että näitä tehtäisiin usemapi kerralla - varauksena sähköautojen lataamiseen, niin tulee vähän halvempi kpl hinta.

  • UNI45-kellosta voi ottaa nollan irti niin kello pysähtyy. Thebenin 2h kellosta voi kehältä viilata sammutusnystyröitä pois sen verran kun haluaa lisäaikaa. Jos viilaa kaikki niin se ei sammuta sähköä ollenkaan. Itse olen tehnyt noin, koska autossani on Defan rele ja sille oma ajastin ja voin sitä sisältä ohjata älypuhelimella. Thebenin 2h kellon tilalle voi myös suoraan laittaa Thebenin sinisillä nastoilla olevan mallin josta voi naksutella aikoja miten lystää.

  • En aio varastaa tolpasta sähköä vaan laittaa kaukosäätimellä lämmityksen päälle kaukosäädettävän pistorasian kautta,miten toimin?

  • Alku on onnistunut kun olet ensin nostanut 12 vuotta vanhan aloituksen

  • Nuo moottoritilan säteillylämmittimet kuluttavat moottoria enemmän kuin kylmäkäynnistys:

    1) Mitä luulet moottorin tykkäävän, kun sylinterit on toispuoleisella säteilylämmityksellä lämmitetty soikeiksi ja käynnistyksessä sinne tungetaan pyöreä mäntä?

    2) Mitä luulet nykyaikaisen (uuden) auton mootorinohjaustietokoneen tekevän , kun moottorin eri osiin sijoitetut anturit kertovat aivan ihmeellisiä lämpötiloja? Vihjeeksi: se saksalainen insinööri on tehnyt moottorin termosuunnittelun siltä pohjalta, että lämpö lähtee leviämään sylintereiden palotilasta!

    3) Pahin moottorin tuho aiheutuu laiskasta käytöstä: pidetään autoa jatkuvasti tolpassa => lämmittää 2 h, mutta ei lähdetäkään mihinkään => ensin moottori hihnoineen sulatetaan huurteesta ja sitten ne hihnat jäätyvät kiinni. Seuraava käynnistys: kronks....

    3) ja osittain myös 2) pätee kaikkiin muihinkin moottorin lämmittimiin!

    Nykyaikainen bensa-auto ei tarvitse ja kestää Suomen talvessa paremmin ilman noita lämmittimiä!

  • Hyvä, että vanha ketju on nostettu.

    Näitä kellolaitteen ohittajia tulee aina vaan lisää, kun hybridiautoilijat katsovat oikeudekseen varastaa taloyhtiöltä sähköä autonsa akkuun.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

  1. Työssäkäyvien köyhyys

    oli uutisissa. Jopa 200 000 ihmistä saattaa ajoittain tarvita sosiaaliapua "pärjätäkseen palkallaan". Silppu- ja osa-aikatyöt eivät lyö leiville.
    Maailman menoa
    179
    3553
  2. Eerikäisen postaukset

    Onko oikeesti kivaa Vikkelle kun isukki postaa kokoaika someen siitä kuvii.😑 Ei saa ees kaverinsa kanssa rauhassa leikkii ettei Esko oo laittamas "ma
    18
    1091