Olin työpaikkakiusaamisen kohde muutama vuosi sitten(huono kohtelu, mustamaalaminen, eristäminen, syrjintä yms. sekä esimiehen että muutaman työntekijän taholta ). Kun sitten aloin puolustautumaan kiusaamista vastaan niin minusta tehtiin syntipukki ja häirikkö työpaikalla. Minut leimattiin sairaaksi ja yritettiin pakottaa sairaslomalle ja syömään lääkkeitä. En suostunut vaan irtisanouduin.
Mutta asia ei jäänyt siihen vaan minusta alettiin levittelemään eteenpäin näitä samoja "juttuja" millä minua kiusattiin kyseisellä työpaikalla, mainiten nimeni siinä yhteydessä. Kun olen hakenut töitä on puhelimessa säikähtyneen oloisesti kysytty kahteen kertaan mikä se sinun nimesi olikaan ja sen jälkeen todettu että paikka onkin jo täytetty. Kirjallisiin hakuilmoituksiin ei yleensä vastata. Niissä muutamassa työhaastattelussa, joihin olen päässyt on minulta mm. ikävään sävyyn kyselty onko minulla alkoholiongelmia tai muita terveydellisiä ongelmia. Jonkin verran on minulla keikkaluonteista työtä ollut mutta työnantajana on ollut tämä samainen kuntatyönantaja, jonka palveluksessa tämä työpaikkakiusaaminen tapahtui. Työhönottajat, jotka keikkaa ovat välittäneet ovat myös ilmeisesti antaneet minusta ns. "epäpätevän" työntekijän kuvan sekä kertoneet minulla olevan "ongelmia". No, lähdin sitten opiskelemaan alalla eteenpäin, mutta "yllättäen", kun työnantajani sai tietää opinnoistani, niin myös oppilaitokseeni on levitelty edellämainittuja juttuja sekä sellainen uusi näkökulma, että minut pitää saada tältä alalta pois. Olen kuulema alalle sopimaton ja "ongelmainen " ihminen, eli hankala, epäsosiaalinen ja mieleltäni häiriintynyt.
Ja kun alana on hoitoala, jossa ollaan hyvin verkostoituneita ja oppilaitosten opettajat ja työelämän edustajat pitävät yhteyttä toisiinsa niin olen todella ikävässä tilanteessa. Huhumylly on siis lähtenyt taas täysillä käyntiin ja vanhasta kokemuksesta tiedän miten pahat seuraukset sillä saattaa olla. Todistajia en itselleni saa, mikä on yleistä tälläisissä tapauksissa. En myöskään asu pienellä paikkakunnalla vaan pääkaupunkiseudulla ja koska hoitoalan ihmiset ovat pääsääntöisesti eri puolilta suomea ei paikkakunnan vaihtokaan ole mielestäni ratkaisu ongelmaan. Käsittääkseni minusta on myös nimen lisäksi levitelty kännykkäpuhelimella otettua kuvaa... Olen siis todella "pulassa". Hermoni alkavat myös olla kireällä tämän kaiken johdosta. Miten ihmeessä tällaisesta tilanteesta enää pääsee pois. Jos tämä ei täytä vainoamisen kriteereitä, niin mikä sitten.
ENTINEN TYÖNANTAJA VAINOAA
15
3822
Vastaukset
- ei tätä...
Joo tosi hieno homma tuo "musta ruksi" -järjestelmä. Toimisiko missään muualla kuin täällä meidän kaunaisessa kotimaassamme?
Tähän tarvittaisiin joku möreä-ääninen kaapinkokoinen lakimies, joka kovistelisi niistä ämmistä ne konkreettiset todisteet esille. Ja sit eiku polliisille...
Tiedän kyllä, että vaikeaa on saada edes sitä yhtä "laulamaan", koska ihmeen hyvin osaavat pitää yhtä ne, jotka tietävät tekevänsä väärin, esim. vuotavat julki salassapidettäviä tietoja tai levittävät perättömiä tietoja. Lykkyä pyttyyn kuitenkin.- OLE AINUT
tässä maassa joka on saanut tuollaisen kohtelun, minut myös "painostettiin" oikein lynkkaysryhmän voimin vastaanotolle kun sain selville että kaikki yksityispuheluni kuunnellaan myös kotoa soitetut!
- milloin miksi
Outoa ei ole se että on tämä yksi tai muutama hullu työnantaja, mutta se että jopa ammatti-ihmiset ovat niin arvostelukyvyttömiä että uskovat pilipalijuttuja jotka selvästi on tarkoitettu vahingoittamaan.
- tällainen...................
edes paikkansa? Pakolla tällaiselle tilanteelle täytyy jotain tehdä ihan lakikeinoin. Ei kenekään elämää voi tuhota.
- kyllä voi!
Jos menee poliisille tekemään ilmoitusta esim. uhkaavien kirjelappusten, perättömien juttujen levittelyn ja seurailun/tarkkailun vuoksi, niin sanotaan vaan, että tule sitten takaisin, kun joltain tulee vähintään verta nenästä. Ei kuulemma voi puuttua "juoruiluun", koska sitten pitäisi kai puoli pitäjää laittaa putkaan...
Suomessahan on tämä periaate, että itse olet kuitenkin syypää vaikka sinulle kuka tekisi vaikka mitä. Siksi häiriköt saavat riehua vapaasti ja vasta sitten puututaan, kun väkivalta on jo toteutunut tai omaisuutta vahingoitettu. Ihmisen mieli ja elämä on sen sijaan lainsuojaton.
Korjatkaa toki, jos jollain on vastakkaisia kokemuksia.
- mutta niin tuttua
ja totta.
Uskomatonta, teksti oli aivan kuin itseni kirjoittamaa. Työpaikka ja sen huono ilmapiiri sairastutti burnoutiin ja minut leimattiin mieleltään järkkyneeksi, tasapainottomaksi ja vainoharhaiseksi. Alkoholiongelmat keksittiin ja joku valopää heitti villin veikkauksen jopa huumeista.
Uusille työntekijöille mustamaalattiin ja maine pilattiin ennen kuin itse ehdin tavata heitä. Päästä varpaisiin arvosteleva katse ja toteamus: "Ai, sinä olet SE".
Syvät haavat sain, osa ei koskaan parane. Luottamus on mennyt paitsi näihin entisiin työkavereihin, jollakin tasolla myös kaikkiin muihinkin ihmisiin. Henkilökohtaisten asioiden repostelu pomon toimesta mm. sairaslomien syystä, kestosta ja epäilyksistä, onko sittenkään oikeasti sairas sai aikaan sen, että pakko oli jättää paikka taakse.
Tulevaisuus hieman pelottaa, kuinka pitkälle entinen pomo mahtaa mennä. Ei ole hyvä asua pienehköllä paikkakunnalla missä kaikki suunnilleen tietävät toisensa, tällaiset "tosiasiat" eritoten. Miten voikin levitä valheet niin nopeasti?
Jos ei muu auta, on vaihdettava paikkakuntaa. On vaan niin väärin, että jo paljon kärsineenä ja kestäneenä tuntuu joidenkin tavoitteena saada pilata mahdollisimman paljon tulevastakin elämästä. - auta kuitenkaan
Ei voi kuin toivoa jaksamista jatkossa. Samankaltaisessa tilanteessa, hoitoala, mustamaalaus. Odottavat varmaan että tapan itseni, sitä kyllä harkitsenkin joka päivä. Elämä on täysin turhaa. Ehkä jos liittoon ottaisit yhteyttä tai sitten HCD:n palstan kautta voisit saada ryhmätukea asiaan?
- kiusaamiselle stoppi
tehokeino tuohon kiusaamiseen on että laitat nauhurin taskuun työpäivän ajaksi.
nykyisin on noita Creativen MP3 soittimia jossa on peräti 30 tuntia nauhotusaikaa.
semmoinen pikku nauhuri vaan povitaskuun etupuolelle.
ja anna vaan esimiehen simputtaa ja kiusata viikko, sitten mene työsuojelulautakunnan juttusille, anna nauhurin tallenteista kopio vaikka cd-rompulla, jos siinä nauhotteissa on niitä kiusausjuttuja, niin jäipä ainaskin todisteet, tekijät käpälälautaan.
sinä saat lain mukaan nauhoittaa omaan asiaasi kuuluvaa, mutta et saa salakuunnella muiden asioita.
Sinun ei tarvitse ilmoittaa etukäteen kenellekkään nauhoituksesta.
#
toinen keino saada kiusaaminen loppumaan on ilmoittaa ykskantaan ja napakasti kiusaajalle että puhu vain ja kiusaa nyt kunnolla, sana on vapaa, puheesi menee nauhuriin.
vaikka ei mitään nauhuria olisikaan taskussa, ihmeesti korjaantuu pomon ulosanti. - pienellä paikkakunnalla
kiusaamiselle stoppi kirjoitti:
nykyisin on noita Creativen MP3 soittimia jossa on peräti 30 tuntia nauhotusaikaa.
ja anna vaan esimiehen simputtaa ja kiusata viikko, sitten mene työsuojelulautakunnan juttusille, anna nauhurin tallenteista kopio vaikka cd-rompulla, jos siinä nauhotteissa on niitä kiusausjuttuja, niin jäipä ainaskin todisteet, tekijät käpälälautaan.
sinä saat lain mukaan nauhoittaa omaan asiaasi kuuluvaa, mutta et saa salakuunnella muiden asioita.
#
toinen keino saada kiusaaminen loppumaan on ilmoittaa ykskantaan ja napakasti kiusaajalle että puhu vain ja kiusaa nyt kunnolla, sana on vapaa, puheesi menee nauhuriin.
vaikka ei mitään nauhuria olisikaan taskussa, ihmeesti korjaantuu pomon ulosanti.On niin tuttua minullekkin tuo, maineeni on pilattu ja itsetuntoni tuhottu etten edes pysty korjaamaan tilannetta vaikka työterveyshuolto lopultakin huomasi asian todellisen laidan kun vein henkilöstöpäällikön valheellisen kirjelmän sinne näytille. Olis poliisi juttu, vaan en vieläkään jaksa ja nolottaa niin että olen joutunut tähän tilanteeseen vaikka en itse ole tilannetta aiheuttanut. SE VAAN ON NIIN NOLOA OLLA MUSTAMAALATTU ja sen kiusaajani tietävät.
Minutkin kiusattiin sairaslomalle ja sen jälkeen pidettiin huoli siitä että on turha kysellä töitä kuntasektorilta tai kuntayhtymästä. vaikka harjoittelupaikassani todettiinkin minut kivaksi työtoveriksi ja oltaisiin haluttu palkata minut töihin. Sitten kävi niin että kesätyöpaikassani samalla työnantajalla mutta eri työpisteessä jostain kumman syystä välit viileni ja paperini palautettiin kertomatta syytä. Harjoittelupaikastani kyllä soitettiin vielä ja kysyttiin töihin mutta sairaalan ylihoitajaa oli kai valistettu jostain mitä en tiedä... On todella ahdistavaa ja loukkaavaa ettei minulta kysytä syytä eikää kerrota mistä asia kiikastaa Nolottaa vaan niin hirveästi että mitä kamalaa olen tehnyt että minut hyllytetään noin vain.
Tällä hetkellä en kaipaa koko kunta-alantyötä koska olen saanut kivan työpaikan ja kivat työtoverit, mutta asia askarruttaa silti mieltäni ja tunnen että oikeukiani on loukattu kun minua ei kukaan ole halunnut kuulla kiusaajieni ääni kyllä kuuluu kauas ja heitä uskotaan. - ollut hyvä
kiusaamiselle stoppi kirjoitti:
#
vaikka ei mitään nauhuria olisikaan taskussa, ihmeesti korjaantuu pomon ulosanti.olla tuo nauhuri vuosi sitten. nyt olen jo poissa ja vapaa, mutta tiedän että tilallani on seuraava uhri.
toisaalta suurin osa kiusaamisesta tapahtui niin, ettei siitä minkäänlaisia todisteita olisi saanut kerättyä: toivomukset työvuoroista, joita ei koskaan otettu huomioon vrt. muut työntekijät saivat aina toivomansa jne
- samat sanat
Tuo kertomasi on aika pitkälti samanlainen kuin mullakin. Jostain ollaan sulle kateita, mietippä mitä sulla sellaista on? Mä olin samassa veneessa, olin hoitoalalla, sitä ennen ihan tavallinen duunari. No, siinähän koko entisen työmaan pomotkin meni hämilleen, kun koulutukseen pääsin ja alkoi salaperäinen kyttäily.
mm. työpaikalleni terveydenhuoltoalle tehtiin "tikusta asiaa", ja katseltiin mitä osaan tehdä? Odottivat virhettä, että saavat "laulaa juoruja kylällä". Vapaapäivänä minun kansliaa oli käyty nuuskimassa sen kertoi eräs hoitaja. Näin silloin, että kytätään ulos ja vesitetään juoruja päälle. Tänä päivänä nämä "ystävälliset" työpaikkakävijät eivät edes tervehdi minua, olen eläkkeellä. Olikohan minulle päässyt lipsahtamaan jotain liikaa?Ottakaa kanataa, olisi kiva kuulla toisenkin mietteitä. - Hjikjhj
Nosto
- tietoisuus-lisääntyköön
Kyllä- projektina tälläisillä mieleltään häiriintyneillä on juuri tarkoituksena tuhota toinen ihminen psyykkisesti.
- AkateeminenAbsolutisti
"Onko sinulla päihdetaustaa?" tuli kuin puun takaa. Taustat ja vehkeilyt ovat nyt selvillä ja tämä ei todellakaan tule jäämään tähän.
- 1817
Haaa! Nämä ovat ällikällä lyöviä tapahtumia. Jouduin aikoinaan huumetestiin. Pomo oli palkannut muksunsa kesätöihin ja hän kuultensa satuin kertomaan, että minulla on tapana hoitaa päänsärkyä lääkärin ohjeen mukaan särkylääkkeillä. Työterveyshoitajan ilme oli ikimuistoinen, kun kerroin tulleeni huumetestattavaksi! Siihen aikaan huumetestit olivat vieläpä aika hintavia, mutta työnanjahan sen maksoi. Tuli todistetuksi, että en ollut narkkari. Vaino jatkui ja minua syytettiin milloin miksikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384