Heips kaikki muut, ne joita kirjoitukset eivät ärsytä.
Aivan ekaks tarvitsisin apua. Olin tuossa keuhkolääkärillä ja hän totesi ettei BAL huuhtelussa ollut solulisä ollut mitenkään normaali, vaan oli tosi korkea tupakoimattomalle. Kysyi milloin oli otettu ja sehän oli kesälomalla tuon sairaslomani jälkeen, töissä olin ollut ehkä 3 kk aikaisemmin...
Mutta ajatus, ettei palstaa lueta... ei pidä tietenkään paikkaansa. Joten kysymykseeni miksi ja missä yhteydessä solulisää voi keuhkoihin tulla, sain vastauksia tyyliin.... monissa eri sairauksissa...., kysyessäni mikä se syy olisi minulla.... tuli taas kierteleviä vastauksi, eikä vastauksia olleenkaan. Kyseli vain eri oireita ja kertoi, että voisi viitata vaikka ODTS... tyyppiseen oireiluun, mutta saadakseen sen kiinni pitäisi sitten mennä töihin ja altistua ja sitten heti sairaalaan BAL tutkimukseen, ihan tunnin parin sisällä... kertoi, että vain niin sen avulla voi olettaa löytävänsä jotakin. Kertoi, että minun BAL oli tehty toisesta syystä, siis poissulkemaan joitakin sairauksia, ei löytämään ...
Eli kuka tietää missä yhteydessä tuota voimakasta solulisää keuhkoihin tulee, ja ... niin liittyykö sekin tähän ammattitautiastmaan...??
ÄLÄ lue, ei ole tarkoitettu kriitikoille
73
3722
Vastaukset
- löytyi
Yllätys, Alveoliitti-sairaus:
http://www.miame.net/rightf41a.html?julk=4&par=38&id=41&kpl=38&kid=0- =)=)=)=)
seurata keuhkolääkäriä kun minulle puhui. No päätin lopettaa nyt nuo astmalääkkeeni kaikki ja kerralla. Nyt kun kysyin astmalääkkeiden lopettamisesta alkoi se kärvistely. No paperissa sitten lukee, että lääkitys mahdollisimman alas oireita seuraten ja astmalääke Pulmicortiksi/Aerobec 100 autohaleriksi tulevaisuudessa...
No minä en nyt jaksa leikkiä tällä asialla, vaikka ongelmana on nyt tuo ammattitautiastma, niin olkoot se sitten muiden ongelma. Multa jää kaikki lääkkeet just nyt, niin vaikeaa tuo keuhkolääkärin kiemurtelu mun sairauksissa oli. Ei siis yhtäkään kunnon vastausta, vaikka kysyi useaan kertaan ja vähän eri tavoinkin. Mahtaa olla tosi kurja olla keuhkolääkäri ammattitautiastmaa sairastavalle... no enää ei tarvitse olla.
Löysin noista E-lausunnoistani vielä lauseen jota en ole aikaisemmin sen ihmeemmin ajatellut: Kiistattomasti alveoliittiin sopivia löydöksia ei ole ollut (thx-kuvassa ei alveoliittiin sopivia muutoksia, diffuusiokapasiteetti normaali), eikä myöskään selkeää ODTS:aan sopivaa säännöllistä lämpöilyä.
Että silleen tuo alveoliitti totettiin... näppärästihän sen toteaminen sujuu, ainakin näin päin... ei kyllä ehkä ole mitenkään kovin laadukasta tutkimusta ... no taas kerran... Että ei ihan tuo tunnin parin sisällä tehty BAL toteudu 3 kk saikun ja kesäloman aikana... ja siltikin oli sitä solulisää... Että kyllä se tutkimusten laatu on ihan miten sitä katselee... ja kuka katselee ja miten paljon on valmis puhumaan asian vierestä. - diffuusiokapasiteetti
=)=)=)=) kirjoitti:
seurata keuhkolääkäriä kun minulle puhui. No päätin lopettaa nyt nuo astmalääkkeeni kaikki ja kerralla. Nyt kun kysyin astmalääkkeiden lopettamisesta alkoi se kärvistely. No paperissa sitten lukee, että lääkitys mahdollisimman alas oireita seuraten ja astmalääke Pulmicortiksi/Aerobec 100 autohaleriksi tulevaisuudessa...
No minä en nyt jaksa leikkiä tällä asialla, vaikka ongelmana on nyt tuo ammattitautiastma, niin olkoot se sitten muiden ongelma. Multa jää kaikki lääkkeet just nyt, niin vaikeaa tuo keuhkolääkärin kiemurtelu mun sairauksissa oli. Ei siis yhtäkään kunnon vastausta, vaikka kysyi useaan kertaan ja vähän eri tavoinkin. Mahtaa olla tosi kurja olla keuhkolääkäri ammattitautiastmaa sairastavalle... no enää ei tarvitse olla.
Löysin noista E-lausunnoistani vielä lauseen jota en ole aikaisemmin sen ihmeemmin ajatellut: Kiistattomasti alveoliittiin sopivia löydöksia ei ole ollut (thx-kuvassa ei alveoliittiin sopivia muutoksia, diffuusiokapasiteetti normaali), eikä myöskään selkeää ODTS:aan sopivaa säännöllistä lämpöilyä.
Että silleen tuo alveoliitti totettiin... näppärästihän sen toteaminen sujuu, ainakin näin päin... ei kyllä ehkä ole mitenkään kovin laadukasta tutkimusta ... no taas kerran... Että ei ihan tuo tunnin parin sisällä tehty BAL toteudu 3 kk saikun ja kesäloman aikana... ja siltikin oli sitä solulisää... Että kyllä se tutkimusten laatu on ihan miten sitä katselee... ja kuka katselee ja miten paljon on valmis puhumaan asian vierestä.ei ole normaali eikä FEV1 arvo joka sinulla olikin tosi hyvä.
Näin ollen alveoliitista ei ole kohdallasi kyse, koska diffuusiokapasiteetti on yksi merkittäviä mittaustuloksia alveoliitin kohdalla.
ODTS ?! - =)=)=)=)
diffuusiokapasiteetti kirjoitti:
ei ole normaali eikä FEV1 arvo joka sinulla olikin tosi hyvä.
Näin ollen alveoliitista ei ole kohdallasi kyse, koska diffuusiokapasiteetti on yksi merkittäviä mittaustuloksia alveoliitin kohdalla.
ODTS ?!selvitellä. Tuo diffuusiokapasiteetti nousi jossakin vaiheessa, mutta ne nousut eivät olleet merkityksellisiä, vain jotain 7%. Noissa muissa arvoissa on käyntejä tosi alhaalla, mutta onneksi ne myös palautuvat ja sitä ei sitten kait alveoliitissa käy, joten jotakin palautuvaa tuo home minulle tekee. Tosin outoa on, että esim. pef on spiroissa nyt huikeasti parempi kuin mitä se on omalla mittarillani, mutta siitä keuhkolääkäri kertoikin, että juuri siksi eivät tuota peffiä mitenkään noteeraa noissa tutkimuksissa.
Keuhkolääkäri kirjasi ylös joitakin tuloksia noista altistustesteistä ja halusi vielä tarkastaa E-lausuntoa uudemman kerran, etsi sieltä jotakin ja kertoi ja kyseli ainakin noista varastopunkeista, joille oli ne ainoat ihopistotestitulokset... mitään muuta allergiaa ei ollut. Mutta ei sitten kertonut miksi halusi nähdä tuon viimeisen E-lausunnon... ja siitä erityisesti halusi vielä tarkastaa. Tai ehkä sitä, että tässä E-lausunnossa mainitaan sairaalan käynnistä vain tuo reuma, ei BAL-tutkimusta ollenkaan.... että kävin sitten vain reumalääkärillä tuolla sairaalassa....
No mulle nyt on pääasia, etten syö lääkkeitä mitä ei pitäisikään syödä ja jospa sitten noissa sairaalan testeissä selviää tarkemmin missä mennään. On kyllä tosi kiva, että laitoit arvelun ettei olisi alveoliittia, sitä minäkin toivon. Tuota luottamusta mihinkään ei kyllä ole ennen noita tutkimuksia, jos niihin ylipäätään pääsen. Toki omalääkäri on ne minulle luvannut, mutta ehkä sairaalan väki onkin sitten toista mieltä... eihän sitä koskaan tiedä.
Mutta kiitti näkemyksestäsi, diffuusiokapasiteesissä tuo nousu oli vain jotakin - diffuusiokapasiteetti
=)=)=)=) kirjoitti:
selvitellä. Tuo diffuusiokapasiteetti nousi jossakin vaiheessa, mutta ne nousut eivät olleet merkityksellisiä, vain jotain 7%. Noissa muissa arvoissa on käyntejä tosi alhaalla, mutta onneksi ne myös palautuvat ja sitä ei sitten kait alveoliitissa käy, joten jotakin palautuvaa tuo home minulle tekee. Tosin outoa on, että esim. pef on spiroissa nyt huikeasti parempi kuin mitä se on omalla mittarillani, mutta siitä keuhkolääkäri kertoikin, että juuri siksi eivät tuota peffiä mitenkään noteeraa noissa tutkimuksissa.
Keuhkolääkäri kirjasi ylös joitakin tuloksia noista altistustesteistä ja halusi vielä tarkastaa E-lausuntoa uudemman kerran, etsi sieltä jotakin ja kertoi ja kyseli ainakin noista varastopunkeista, joille oli ne ainoat ihopistotestitulokset... mitään muuta allergiaa ei ollut. Mutta ei sitten kertonut miksi halusi nähdä tuon viimeisen E-lausunnon... ja siitä erityisesti halusi vielä tarkastaa. Tai ehkä sitä, että tässä E-lausunnossa mainitaan sairaalan käynnistä vain tuo reuma, ei BAL-tutkimusta ollenkaan.... että kävin sitten vain reumalääkärillä tuolla sairaalassa....
No mulle nyt on pääasia, etten syö lääkkeitä mitä ei pitäisikään syödä ja jospa sitten noissa sairaalan testeissä selviää tarkemmin missä mennään. On kyllä tosi kiva, että laitoit arvelun ettei olisi alveoliittia, sitä minäkin toivon. Tuota luottamusta mihinkään ei kyllä ole ennen noita tutkimuksia, jos niihin ylipäätään pääsen. Toki omalääkäri on ne minulle luvannut, mutta ehkä sairaalan väki onkin sitten toista mieltä... eihän sitä koskaan tiedä.
Mutta kiitti näkemyksestäsi, diffuusiokapasiteesissä tuo nousu oli vain jotakinDiffuusiokapasiteetin arvo laskee jos on esim. allerginen alveoliitti. Itselläni se on laskenut samoin kuin FEV1 ja MEF50 ja MEF25. Ja lisäksi on krooninen bronkiitti ja alveoliitin oirekuva kun olen ollut homeisissa tiloissa. Mutta siitäkin huolimatta lääkärit ovat sitä mieltä ettei minulla ole ollut eikä ole allergista alveoliittia. BAL-huuhtelua ei suostuttu edes tekemään siinä vaiheessa kun siitä olisi ollut jotain hyötyä.
Näin tiukassa on allergisen alveoliitin diagnoosi.
Joten ole vain tyytyväinen ettei tuloksesi viittaa alveoliittiin. - =)=)=)
Diffuusiokapasiteetin arvo laskee jos on esim. allerginen alveoliitti. Itselläni se on laskenut samoin kuin FEV1 ja MEF50 ja MEF25. Ja lisäksi on krooninen bronkiitti ja alveoliitin oirekuva kun olen ollut homeisissa tiloissa. Mutta siitäkin huolimatta lääkärit ovat sitä mieltä ettei minulla ole ollut eikä ole allergista alveoliittia. BAL-huuhtelua ei suostuttu edes tekemään siinä vaiheessa kun siitä olisi ollut jotain hyötyä.
Joten ole vain tyytyväinen ettei tuloksesi viittaa alveoliittiin.siis se eka oli laskussa, jotta toisessa sitten nousua se 7%. Muita diffuusiotutkimuksia minulle ei ole tehtykään. Ei niitä seurattu sen paremmin, joten en tiedä mikä se olisi ollut pahimmassa tilanteessa. On helppoa olla toteamatta jotakin, jättää vain tutkimatta. Mutta en kyllä hae itselleni juuri tätä sairautta. Uskon vain, että astmalääkkeet eivät minua auta. Ehkä niissä on jotakin tulehdusta estävää ja sitä kautta ne sopivat aina oireiden hoitoon. Mutta jatkuvaan hoitoon niitä ei ehkä pitäisi käyttää. Keuhkolääkäri sanoi jotakin juuri näistä oireista ja niiden lääkitsemisestä... aina tarpeen mukaan ja siinä lienee oikeaa tietoa. Mutta jos on lääkitys koko ajan, niin kohta niitä ongelmia onkin sitten mahdotonta hoitaa.
Uskon, että suurin riski on syödä nyt jatkuvasti näitä astmalääkkeitä. - diffuusiokapasiteetti
=)=)=) kirjoitti:
siis se eka oli laskussa, jotta toisessa sitten nousua se 7%. Muita diffuusiotutkimuksia minulle ei ole tehtykään. Ei niitä seurattu sen paremmin, joten en tiedä mikä se olisi ollut pahimmassa tilanteessa. On helppoa olla toteamatta jotakin, jättää vain tutkimatta. Mutta en kyllä hae itselleni juuri tätä sairautta. Uskon vain, että astmalääkkeet eivät minua auta. Ehkä niissä on jotakin tulehdusta estävää ja sitä kautta ne sopivat aina oireiden hoitoon. Mutta jatkuvaan hoitoon niitä ei ehkä pitäisi käyttää. Keuhkolääkäri sanoi jotakin juuri näistä oireista ja niiden lääkitsemisestä... aina tarpeen mukaan ja siinä lienee oikeaa tietoa. Mutta jos on lääkitys koko ajan, niin kohta niitä ongelmia onkin sitten mahdotonta hoitaa.
Uskon, että suurin riski on syödä nyt jatkuvasti näitä astmalääkkeitä.sinulla oli siinä ensimmäisessä diffuusiokapasiteettimittauksessa?
- =)=)=)
sinulla oli siinä ensimmäisessä diffuusiokapasiteettimittauksessa?
ne paperit ovat jossakin, mutta ihan normaalit tulokset niistä kaikista on tullut, myös tuo BAL on ollut kaikille muille täysin normaali, vain nykyinen keuhkolääkäri kertoi totuuden. Joten en tiedä mikä on normaalia ja kenen normaali mitäkin on. Mutta, nyt menen nukkumaan. Huomenna rakennan tätä etätyöpistettä ja toivon saavani jo ensimmäisiä töitäkin tehtäväksi tai tietoa kursseista joita käydä. Onneksi kurssit eivät ole työpaikkani tiloissa, tosin siellä mun on vielä tällä viikolla käytävä purkamassa työhuoneeni lopullisesti. Vaikeaa ja käsittämätöntä ja tietää taas pitkää sairastelua, siksi jäänyt tekemättä. Ehkä teen sen huomenna tai ylihuomenna.
Öitä, katson noita huomenna jos muistan. - turhaa siitä sairastut
=)=)=) kirjoitti:
ne paperit ovat jossakin, mutta ihan normaalit tulokset niistä kaikista on tullut, myös tuo BAL on ollut kaikille muille täysin normaali, vain nykyinen keuhkolääkäri kertoi totuuden. Joten en tiedä mikä on normaalia ja kenen normaali mitäkin on. Mutta, nyt menen nukkumaan. Huomenna rakennan tätä etätyöpistettä ja toivon saavani jo ensimmäisiä töitäkin tehtäväksi tai tietoa kursseista joita käydä. Onneksi kurssit eivät ole työpaikkani tiloissa, tosin siellä mun on vielä tällä viikolla käytävä purkamassa työhuoneeni lopullisesti. Vaikeaa ja käsittämätöntä ja tietää taas pitkää sairastelua, siksi jäänyt tekemättä. Ehkä teen sen huomenna tai ylihuomenna.
Öitä, katson noita huomenna jos muistan.kun menet tavarasi kokoamaan.
Itselläni on suojain mukana kun tiedän että on pakko käydä jossakin jossa olen kipuillut.
Katsokaan muut ihan rauhassa, minä en halua oireita kun niitä voin suojaimella välttää. - =)=)=)=)
turhaa siitä sairastut kirjoitti:
kun menet tavarasi kokoamaan.
Itselläni on suojain mukana kun tiedän että on pakko käydä jossakin jossa olen kipuillut.
Katsokaan muut ihan rauhassa, minä en halua oireita kun niitä voin suojaimella välttää.kun lähden tästä nyt työpaikalleni. Tosin en sitä suojusta pysty pitämään kun silloin kun olen yksin noiden kamojen kanssa, jos olen. No katsotaan miten käy. Lääkkeet jätin jo eilen pois. Joten katsotaan miten käy ilman lääkkeitä, lääkkeiden kanssa sen tiedäkin jo ;-).
- kasvoilla kun käyn
=)=)=)=) kirjoitti:
kun lähden tästä nyt työpaikalleni. Tosin en sitä suojusta pysty pitämään kun silloin kun olen yksin noiden kamojen kanssa, jos olen. No katsotaan miten käy. Lääkkeet jätin jo eilen pois. Joten katsotaan miten käy ilman lääkkeitä, lääkkeiden kanssa sen tiedäkin jo ;-).
fysioterapiassa. Aika hassua mutta totta. Terveyskeskuksen tilat joissa käyn haisee niin älyttömän vahva home. Mainitsin asiasta ja he totesivat että se osasto on remontoitu vuosi sitten ja otettu sisäilmanäytekin.
Et sillee. Taas kerran hyvä esimerkki huonosta remontista. Ja sisäilmanäytteen mainitseminen
työntekijöille on kuin jokin pyhävala että nyt tilat ovat puhtaat.
Mutta tietohan lisää tuskaa ja homealtistunut tietää mitä tarkoittaa kun "tilat on remontoitu". - homesairas kyllä
kasvoilla kun käyn kirjoitti:
fysioterapiassa. Aika hassua mutta totta. Terveyskeskuksen tilat joissa käyn haisee niin älyttömän vahva home. Mainitsin asiasta ja he totesivat että se osasto on remontoitu vuosi sitten ja otettu sisäilmanäytekin.
Et sillee. Taas kerran hyvä esimerkki huonosta remontista. Ja sisäilmanäytteen mainitseminen
työntekijöille on kuin jokin pyhävala että nyt tilat ovat puhtaat.
Mutta tietohan lisää tuskaa ja homealtistunut tietää mitä tarkoittaa kun "tilat on remontoitu".ymmärtää,mistä kenkä puristaa, kun kuulee mantran sisäilmanäytteet on otettu ja tilat remontoitu. Et olisi voinut paremmin asiaa ilmasta, sillä jatkuvasti saa oireilullaan huomata näitä ns. remontteja, joita tehdään osittain myös kusetusmielessä.
- epäselvää
Diffuusiokapasiteetin arvo laskee jos on esim. allerginen alveoliitti. Itselläni se on laskenut samoin kuin FEV1 ja MEF50 ja MEF25. Ja lisäksi on krooninen bronkiitti ja alveoliitin oirekuva kun olen ollut homeisissa tiloissa. Mutta siitäkin huolimatta lääkärit ovat sitä mieltä ettei minulla ole ollut eikä ole allergista alveoliittia. BAL-huuhtelua ei suostuttu edes tekemään siinä vaiheessa kun siitä olisi ollut jotain hyötyä.
Joten ole vain tyytyväinen ettei tuloksesi viittaa alveoliittiin.Viimeisimmässä mittauksessa sain tosin huonot MEF50 ja MEF25 arvot, ulkomuistista luokkaa 50 % viitearvoista. Diffuusiokapasitetti ei ollut laskenut. Näistä mittauksista on jo aikaa.
Omaseurannassa mittaamani PEF on alakanttiin (tavanomainen ok-tulokseni on 370, vaikka olen pitkä). FEV1-arvo seilaa, vaihtelee väleillä alle 2-3.4. Diagnoosina astma kosteusvauriomikrobeista johtuen.
Kuuluuko nuo MEF-arvojen laskut astmaan? Joskus keuhkolääkäri on selittänyt, että tauti on pienissä hengitysteissä. Keuhkoista kuuluu usein murinaa ja suurirakkulaista rahinaa. Nykyinen keuhkolääkärini, johon luotan, ei ole koskaan kuullut pienirakkulaista rahinaa. Onko tää ihan normiastmaa? Toivon asiallisia ja kiihkottomia vastauksia. - viittaa yliherkkyys
epäselvää kirjoitti:
Viimeisimmässä mittauksessa sain tosin huonot MEF50 ja MEF25 arvot, ulkomuistista luokkaa 50 % viitearvoista. Diffuusiokapasitetti ei ollut laskenut. Näistä mittauksista on jo aikaa.
Omaseurannassa mittaamani PEF on alakanttiin (tavanomainen ok-tulokseni on 370, vaikka olen pitkä). FEV1-arvo seilaa, vaihtelee väleillä alle 2-3.4. Diagnoosina astma kosteusvauriomikrobeista johtuen.
Kuuluuko nuo MEF-arvojen laskut astmaan? Joskus keuhkolääkäri on selittänyt, että tauti on pienissä hengitysteissä. Keuhkoista kuuluu usein murinaa ja suurirakkulaista rahinaa. Nykyinen keuhkolääkärini, johon luotan, ei ole koskaan kuullut pienirakkulaista rahinaa. Onko tää ihan normiastmaa? Toivon asiallisia ja kiihkottomia vastauksia.keuhkokuumeeseen, alveoliittiin.
Pienten hengitysteiden ahtauma aiheuttaa hapen puutteen tunteen elimsitössä eli saa tuntumaan lihakset esim. jaloissa niin raskailta, ettei jaksaisi nousta edes muutamaa porrasta huomattavasti hengästymättä.
OSOITTEESTA http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=11692086&itool=pubmed_AbstractPlus
Hypersensitivity pneumonities: current concepts and future questions
Department of Internal Medicine, Division of Pulmonary and Critical Care Medicine, Mayo Clinic, Rochester, MN 55905, USA.
Hypersensitivity pneumonitis (extrinsic allergic alveolitis) caused by inhaled allergens can progress to disabling or even fatal end-stage lung disease.
The only truly effective treatment is early recognition and control of exposure.
Although patients produce antibody exuberantly, the immunopathogenesis involves cellular immunity--notably, CD8( ) cytotoxic lymphocytes, multinucleate giant cell granulomas, and ultimately interstitial fibrosis. Many causative agents have been recognized in occupational dusts or mists, but most current new cases arise from residential exposure to pet birds (pigeons and parakeets), contaminated humidifiers, and indoor molds.
The symptoms and physical findings are nonspecific. Serum IgG containing high titers of specific antibody to the offending antigen is elevated. Pulmonary function tests show restrictive and diffusion defects with hypoxemia, especially after exercise.
Occasionally, small airways disease causes obstruction.
Radio-graphic changes vary according to the stage of the disease and are best evaluated by means of high-resolution computed tomography. In typical cases, the history of a known exposure and the presence of a characteristic interstitial lung disease with serologic confirmation of IgG antibody to the offending antigen suffice for diagnosis.
In more obscure cases, observation of changes after a natural environmental exposure, bronchoalveolar lavage, and lung biopsy might be indicated. Among the many questions that remain are the following: What is the prevalence of hypersensitivity pneumonitis and how often is it the cause of chronic interstitial fibrosis? What is the long-term prognosis? Why do most individuals exposed to these antigens develop a vigorous antibody response whereas only a few develop the disease? How does exposure to endotoxin and cigarette smoking affect the disease? To answer these questions, standardized and validated clinical laboratory immunochemical tests are needed, in addition to a systematic approach to diagnosis, classification of disease severity, risk assessment, and management. This review is limited to the disease caused by airborne allergens and focuses on its immunopathogenesis, eliciting agents, clinical manifestations, diagnosis, management, and prognosis.
PMID: 11692086 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related Links
• Hypersensitivity pneumonitis. [Crit Rev Clin Lab Sci. 2002] PMID: 12484500
• Hypersensitivity pneumonitis : a broader perspective. [Treat Respir Med. 2006] PMID: 16696587
• Hypersensitivity pneumonitis. [Indian J Chest Dis Allied Sci. 2006] PMID: 16696526
• Hypersensitivity pneumonitis: a noninfectious granulomatosis. [Semin Respir Infect. 1995] PMID: 7569404
• Hypersensitivity pneumonitis. [Dis Mon. 1991] PMID: 1868771
• See all Related Articles... - alveoliitistakaan
viittaa yliherkkyys kirjoitti:
keuhkokuumeeseen, alveoliittiin.
Pienten hengitysteiden ahtauma aiheuttaa hapen puutteen tunteen elimsitössä eli saa tuntumaan lihakset esim. jaloissa niin raskailta, ettei jaksaisi nousta edes muutamaa porrasta huomattavasti hengästymättä.
OSOITTEESTA http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=11692086&itool=pubmed_AbstractPlus
Hypersensitivity pneumonities: current concepts and future questions
Department of Internal Medicine, Division of Pulmonary and Critical Care Medicine, Mayo Clinic, Rochester, MN 55905, USA.
Hypersensitivity pneumonitis (extrinsic allergic alveolitis) caused by inhaled allergens can progress to disabling or even fatal end-stage lung disease.
The only truly effective treatment is early recognition and control of exposure.
Although patients produce antibody exuberantly, the immunopathogenesis involves cellular immunity--notably, CD8( ) cytotoxic lymphocytes, multinucleate giant cell granulomas, and ultimately interstitial fibrosis. Many causative agents have been recognized in occupational dusts or mists, but most current new cases arise from residential exposure to pet birds (pigeons and parakeets), contaminated humidifiers, and indoor molds.
The symptoms and physical findings are nonspecific. Serum IgG containing high titers of specific antibody to the offending antigen is elevated. Pulmonary function tests show restrictive and diffusion defects with hypoxemia, especially after exercise.
Occasionally, small airways disease causes obstruction.
Radio-graphic changes vary according to the stage of the disease and are best evaluated by means of high-resolution computed tomography. In typical cases, the history of a known exposure and the presence of a characteristic interstitial lung disease with serologic confirmation of IgG antibody to the offending antigen suffice for diagnosis.
In more obscure cases, observation of changes after a natural environmental exposure, bronchoalveolar lavage, and lung biopsy might be indicated. Among the many questions that remain are the following: What is the prevalence of hypersensitivity pneumonitis and how often is it the cause of chronic interstitial fibrosis? What is the long-term prognosis? Why do most individuals exposed to these antigens develop a vigorous antibody response whereas only a few develop the disease? How does exposure to endotoxin and cigarette smoking affect the disease? To answer these questions, standardized and validated clinical laboratory immunochemical tests are needed, in addition to a systematic approach to diagnosis, classification of disease severity, risk assessment, and management. This review is limited to the disease caused by airborne allergens and focuses on its immunopathogenesis, eliciting agents, clinical manifestations, diagnosis, management, and prognosis.
PMID: 11692086 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related Links
• Hypersensitivity pneumonitis. [Crit Rev Clin Lab Sci. 2002] PMID: 12484500
• Hypersensitivity pneumonitis : a broader perspective. [Treat Respir Med. 2006] PMID: 16696587
• Hypersensitivity pneumonitis. [Indian J Chest Dis Allied Sci. 2006] PMID: 16696526
• Hypersensitivity pneumonitis: a noninfectious granulomatosis. [Semin Respir Infect. 1995] PMID: 7569404
• Hypersensitivity pneumonitis. [Dis Mon. 1991] PMID: 1868771
• See all Related Articles...Tuollaista totaalista jaksamattomuutta mulla ei ole ollut, pahimman altistuksen kuluessa otetussa HRCT:ssä ei näkynyt alveoliittiin viittaavia muutoksia, kuten ei myöskään röntgenkuvissa (atelektaaseja, pieniä arpia ja bronkiekstasioita kylläkin) ja saan pahan homepöllytyksen jälkeen ihan kunnon astmakohtauksia, tosin usean tunnin viiveellä.
Lisäksi olen muutaman kerran saanut voimakkaan homealtistumisen jälkeen reaktion, joka sopii mielestäni ODTS:ään: reaktio alkaa useampi tunti altistuksesta voimakkaalla kuumeen nousulla. Paleltaa, pissattaa, niveliä ja lihaksia särkee hurjasti, olo on kerta kaikkisen tuskainen, ei voi olla paikallaan, mutta liikkuminenkin tuntuu pahalta. Menee ohi yhdessä yössä, seuraavana päivänä on jäljellä enää väsymys. - samma här
alveoliitistakaan kirjoitti:
Tuollaista totaalista jaksamattomuutta mulla ei ole ollut, pahimman altistuksen kuluessa otetussa HRCT:ssä ei näkynyt alveoliittiin viittaavia muutoksia, kuten ei myöskään röntgenkuvissa (atelektaaseja, pieniä arpia ja bronkiekstasioita kylläkin) ja saan pahan homepöllytyksen jälkeen ihan kunnon astmakohtauksia, tosin usean tunnin viiveellä.
Lisäksi olen muutaman kerran saanut voimakkaan homealtistumisen jälkeen reaktion, joka sopii mielestäni ODTS:ään: reaktio alkaa useampi tunti altistuksesta voimakkaalla kuumeen nousulla. Paleltaa, pissattaa, niveliä ja lihaksia särkee hurjasti, olo on kerta kaikkisen tuskainen, ei voi olla paikallaan, mutta liikkuminenkin tuntuu pahalta. Menee ohi yhdessä yössä, seuraavana päivänä on jäljellä enää väsymys.paleltaa,PISSATTAA,niveliä ja lihaksia särkee....
Olen kiinnittänyt huomiota lisääntyneeseen virtsan erittymiseen, rakko tulee tosi nopeasti täytee. Tästä oireesta ei ole mainintaa oireluettelossa, mutta näemme se on sinulla ja minulla ja voi olla monella muullakin yhtenä lisäoireena.
- Mammi
Luulisi sen BAL huuhtelun tuloksen olevan sama huolimatta siitä, mitä tarkoitusta varten se on tehty.
Kerroit että se oli tehty poissulkemaan sairauksia, mutta jos tulos on tavanomaista korkeampi, niin ei kai menentä merkitystään sen vuoksi, että oli otettu toisessa tarkoituksessa.
En osaa auttaa tuossa solulisä asiassa, mutta en vain malttanut olla ihmettelemättä tuota lääkärin kommenttia.
Lääkäreistä puheenollen, luulenpa että tätä palstaa lukee , ainakin satunnaisesti, monikin lääkäri. Ja joistakin vastauksista päätellen eivät malta olla kommentoimattakaa...
Mutta ei välitetä näistä vähättelijöistä, olivatpa sitten keitä hyvänsä! Jatketaan vain edelleen!
Ja minusta ainakin on hyvä, että kerrot tapahtumat tutkimuksissa ja lääkäreillä käynneissä, samoin myös omat fiiliksesi. Voi olla monelle avuksi, kun huomaa, että asiat menevät muillakin samalla kaavalla!- =)=)=)=)
kyllähän palstaa luetaan, se on niin ilmeistäkin. Ja tänään keskustelua käytiin tuosta astmalääkkeiden lopettamisesta... eikä keuhkolääkäri ollut ehdottanut mielestään niiden lopettamista, kuin suhteessa tuohon histamiinialtistukseen, jotta siinä tulisi näkyviin noita reakointeja... ja olin jo sanonut ettei sitä tehdä minulle enää ikinä. Ja lisäksi mulla on se paperi ja allekirjoitus siinä... että silleen... inhaloitavat astmalääkkeet...
Mutta ihan sama mulle. Omalääkärin kautta hakeudun nyt saman sairaalan tutkimuksiin, jotta selviää tuo sairaus ja lääkitys. Sairaalan lääkärithän olivat jo tuon BAL-huuhtelun jälkeen sitä mieltä, etten mitään astmaa sairasta... Täytyy nyt päästä tarkastamaan sekin asia sitten. Ja koska lääkitykseni estää nuo oireet ja tutkimuksista tulee epätarkkoja, niin lääkkeitä en enää ennen tutkimuksia käytä. - ammattiastma
=)=)=)=) kirjoitti:
kyllähän palstaa luetaan, se on niin ilmeistäkin. Ja tänään keskustelua käytiin tuosta astmalääkkeiden lopettamisesta... eikä keuhkolääkäri ollut ehdottanut mielestään niiden lopettamista, kuin suhteessa tuohon histamiinialtistukseen, jotta siinä tulisi näkyviin noita reakointeja... ja olin jo sanonut ettei sitä tehdä minulle enää ikinä. Ja lisäksi mulla on se paperi ja allekirjoitus siinä... että silleen... inhaloitavat astmalääkkeet...
Mutta ihan sama mulle. Omalääkärin kautta hakeudun nyt saman sairaalan tutkimuksiin, jotta selviää tuo sairaus ja lääkitys. Sairaalan lääkärithän olivat jo tuon BAL-huuhtelun jälkeen sitä mieltä, etten mitään astmaa sairasta... Täytyy nyt päästä tarkastamaan sekin asia sitten. Ja koska lääkitykseni estää nuo oireet ja tutkimuksista tulee epätarkkoja, niin lääkkeitä en enää ennen tutkimuksia käytä.ja sain kuntoutuksen lääkäriltä pari vastausta.
- diffuusiokapasiteettini lasku johtuu siitä altistuksesta- laskee jos mene homepaikkaan ja arvo paranee kun toipuu.. toipuminen kestää..
- se että jo on niitä löydöksiä ei riittänyt alveoliittidiagnoosiin TTL:lla, mutta nyt kuitenkin se mattalasi ja arpikudos ovat minulla.. ei parane.. menettyä siltä osin..
Sain Spirivan.. nyt 5 astmalääkettä.. yritän minäkin sitä hoitavaa vähentää jossain vaiheessa mutta ilman avaavaa en pärjää..
Pidä tauko - älä lopeta lääkkeitä kokonaan.. Kuuntele kehoasi, huonoon oloon tottuu liian helposti.. - =)=)=))=)
ammattiastma kirjoitti:
ja sain kuntoutuksen lääkäriltä pari vastausta.
- diffuusiokapasiteettini lasku johtuu siitä altistuksesta- laskee jos mene homepaikkaan ja arvo paranee kun toipuu.. toipuminen kestää..
- se että jo on niitä löydöksiä ei riittänyt alveoliittidiagnoosiin TTL:lla, mutta nyt kuitenkin se mattalasi ja arpikudos ovat minulla.. ei parane.. menettyä siltä osin..
Sain Spirivan.. nyt 5 astmalääkettä.. yritän minäkin sitä hoitavaa vähentää jossain vaiheessa mutta ilman avaavaa en pärjää..
Pidä tauko - älä lopeta lääkkeitä kokonaan.. Kuuntele kehoasi, huonoon oloon tottuu liian helposti..tutkimuksiin asti. Jos käy ilmi, että sairastan astmaa niin sitten aloitan lääkityksen uudelleen ja toivottavasti sitten saan siihen ohjeet myös. Nyt en lääkkeitä käytä. Hyvä vaihe pitää taukoa tai lopettaa kokonaan kun olen kotona ja lomaankin on vielä aikaa. Jotenkin en usko siihen, että keuhkolääkärini ei tietäsi mitä puhuu, joten uskon sitä kertaa kun tuo ohje tuli ihan ilman kiemurtelua.
Ja joo, mulla laskee kaikki arvot myös. Ja ihan selkeästi joihinkin mittauksiin pitänee suhtautua tosi varauksella. Eihän näille fiiliksille enää mitään voi, mutta ikäväähän tämä on. Mulla ei kait jäänyt noihin keuhkoihin edes niitä atelektaaseja... oli korjautuneet, näin kait tuo keuhkolääkärini kertoi. Ellei sitten olisi taas miettinyt sitäkin asiaa uudelleen, ei sit tiedä.
Kiva määrä lääkkeitä. No onneksi sullakin ne ovat ilmaisia. Tosin ihan yhtä ikävä niitä on syödä.
Juu, niin käski tuo keuhkolääkärikin kuuntelemaan kehoa ja lopettamaan nuo astmalääkkeet... nyt vain vähitellen... ja siis ei tarkoita että ne lopetettaisiin kun niistä ei minulle hyötyä ole... ne siis vain kehoa kuunnellen lopetetaan... se on ihan eri asia. ;-) että on ikävä leikkiä tyhmää, mutta parempi niin.
Ja joo, mulla on jatkuvasti kuumeinen olo, vaikka mulla ei ole kuumetta. Iho punottaa ja hilseilee, noi patit elämöi... Mutta astmani taitaa olla aika hyvässä kuosissa ;-). - Mammi
=)=)=))=) kirjoitti:
tutkimuksiin asti. Jos käy ilmi, että sairastan astmaa niin sitten aloitan lääkityksen uudelleen ja toivottavasti sitten saan siihen ohjeet myös. Nyt en lääkkeitä käytä. Hyvä vaihe pitää taukoa tai lopettaa kokonaan kun olen kotona ja lomaankin on vielä aikaa. Jotenkin en usko siihen, että keuhkolääkärini ei tietäsi mitä puhuu, joten uskon sitä kertaa kun tuo ohje tuli ihan ilman kiemurtelua.
Ja joo, mulla laskee kaikki arvot myös. Ja ihan selkeästi joihinkin mittauksiin pitänee suhtautua tosi varauksella. Eihän näille fiiliksille enää mitään voi, mutta ikäväähän tämä on. Mulla ei kait jäänyt noihin keuhkoihin edes niitä atelektaaseja... oli korjautuneet, näin kait tuo keuhkolääkärini kertoi. Ellei sitten olisi taas miettinyt sitäkin asiaa uudelleen, ei sit tiedä.
Kiva määrä lääkkeitä. No onneksi sullakin ne ovat ilmaisia. Tosin ihan yhtä ikävä niitä on syödä.
Juu, niin käski tuo keuhkolääkärikin kuuntelemaan kehoa ja lopettamaan nuo astmalääkkeet... nyt vain vähitellen... ja siis ei tarkoita että ne lopetettaisiin kun niistä ei minulle hyötyä ole... ne siis vain kehoa kuunnellen lopetetaan... se on ihan eri asia. ;-) että on ikävä leikkiä tyhmää, mutta parempi niin.
Ja joo, mulla on jatkuvasti kuumeinen olo, vaikka mulla ei ole kuumetta. Iho punottaa ja hilseilee, noi patit elämöi... Mutta astmani taitaa olla aika hyvässä kuosissa ;-).Antoiko lääkäri ohjeet lopettaa astmalääkityksen? Jos ei , niin onkohan tarpeellista ja hyväksikään?
Itselläni on ollut joskus vuosien saatossa samantapainen tilanne ja lääkityksen lopettaminen toi kaikki oireet niin vahvasti päälle, että siitä toipuminen vei lähes puoli vuotta!
Tk-lääkäri yritti joskus sitä epäilyä, ettei minulla olisi edes astmaa, kun ei löydöksiä juurikaan ollut. Onneksi astmadiagnoosin oli kirjoittanut hyvin tunnettu allergologi, joten ei hän sitä pysytnyt kumoamaan. Ja kokemuksesta tiedän, että lääkityksen lopettaminen tai tauottaminen ei ole ollenkaan hyvä asia, ainakaan minulle, oli sitä astmaa tai ei, niin astmalääkitys pitää edes jonkinlaisessa kunnossa.
Sitä lopullista diagnoosia minäkin olen odottanut jo 5 vuotta, mutta eipä ole kenelläkään ollut sitä minulle antaa. Luultavasti siitä syystä, että homeista sairastuneille ei ole olemassa sellaista diagnoosia, joka kattaisi kaikki oireet.
Surullista, mutta valitettavan totta! - =)=)=)=)
Mammi kirjoitti:
Antoiko lääkäri ohjeet lopettaa astmalääkityksen? Jos ei , niin onkohan tarpeellista ja hyväksikään?
Itselläni on ollut joskus vuosien saatossa samantapainen tilanne ja lääkityksen lopettaminen toi kaikki oireet niin vahvasti päälle, että siitä toipuminen vei lähes puoli vuotta!
Tk-lääkäri yritti joskus sitä epäilyä, ettei minulla olisi edes astmaa, kun ei löydöksiä juurikaan ollut. Onneksi astmadiagnoosin oli kirjoittanut hyvin tunnettu allergologi, joten ei hän sitä pysytnyt kumoamaan. Ja kokemuksesta tiedän, että lääkityksen lopettaminen tai tauottaminen ei ole ollenkaan hyvä asia, ainakaan minulle, oli sitä astmaa tai ei, niin astmalääkitys pitää edes jonkinlaisessa kunnossa.
Sitä lopullista diagnoosia minäkin olen odottanut jo 5 vuotta, mutta eipä ole kenelläkään ollut sitä minulle antaa. Luultavasti siitä syystä, että homeista sairastuneille ei ole olemassa sellaista diagnoosia, joka kattaisi kaikki oireet.
Surullista, mutta valitettavan totta!kehoa kuunnellen mahdollisimman alas ja myöhemmin muutettaisiin astmalääke tosi miedoksi. Mutta kertoi, ettei mitään voi tutkija jos lääkitys on päällä ja siksi ei noita reagointejakaan tiedä... joten siksi ne lääkkeet nyt lopetin. En ota enää. Mutta katsotaan nyt, kuuntelen kehoa. Jos alkaa kiljumaan, niin sitten ;-). Ja pitää soittaa omalääkärille huomenna, kysellä niitä sovittuja tutkimuksia, koska ne nyt nähtävästi tulevat kyllä tarpeeseen. Ei oikeasti voi olla näin vaikeaa tuo työ, ei edes keuhkolääkärillä, että muistaa tosi tarkkaan monia pikkuasioita, mutta ei enää ohjeitaan lopettaa astman inhaloitava lääkitys, koska siitä ei näytä olevan hyötyä. Ja nyt kyse olisikin ollut vain histamiinitestistä... ei mene läpi. Jos olisi heikkolahjainen keuhkolääkäri, niin sitten, mutta ei mee nyt. Ongelma on tämä riivatun ammattitauti. Enkä kyllä anna sen määritellä mitä lääkkeitä syön.
Mutta olen varovainen vaikka rysäytän nyt kaikki alas kerralla. Kunnossa tarvitsee olla ja pysyä, ei tehdä mitään kovin riskaapelia. Mutta, uskon yhä edelleen siihen astmalääkkeiden alas ajoon. Kun tämä sairastelu on ollut niin outoa. Yksikään astmasairas tuttavani, ei ole oireillut ja kipuillut samalla tavoin. Ja tuolla jossakin luki, että ammattiastma on sairautena ihan sama kuin astma. No mulla ei ole.
Ja parempi sekin, jos ei löydy mitä sairastan, kunhan en syö lääkkeitä sairauteen joka on vain paperilla... jos näin on. En vain enää uskalla luottaa mihinkään. Ei ole paljon syytä, kun lueskelee noita papereita nyt uudelleen...
Miksi mun BAL on sellainen kun se on? En ole löytänyt niitä tiloja joissa sitä solulisää roimasti tulee keuhkohin... vain tuo alveoliitti on tarjolla... Ja sitä en ihan heti huoli, pitää siis löytää jotakin parempaa... mikä olisi voinut tuon solulisän keuhkoihini tehdä. Vai että on useita mahdollisuuksia solulisään... ja keuhkolääkärikin oli yllättynyt kuinka suuri tuo solulisä tupakoimattomalle oli... Ja sairastelusta olin jo toipumaan päin.
Niin kyllähän homeet aiheuttavat mitä vain, mutta jos kaikki jää vain siihen astmaan niin pieleen menee... jos kerran on kyse samasta astmasta oli se sitten ammattitauti tai ei. Kyllä nämä nyt niin paljon eroavat toisistaan.... tai sitten se mahdollisuus, että on useampia sairauksia ... kutakuinkin hyvää elämää ... siltikin - uskokaa tai älkää
=)=)=)=) kirjoitti:
kehoa kuunnellen mahdollisimman alas ja myöhemmin muutettaisiin astmalääke tosi miedoksi. Mutta kertoi, ettei mitään voi tutkija jos lääkitys on päällä ja siksi ei noita reagointejakaan tiedä... joten siksi ne lääkkeet nyt lopetin. En ota enää. Mutta katsotaan nyt, kuuntelen kehoa. Jos alkaa kiljumaan, niin sitten ;-). Ja pitää soittaa omalääkärille huomenna, kysellä niitä sovittuja tutkimuksia, koska ne nyt nähtävästi tulevat kyllä tarpeeseen. Ei oikeasti voi olla näin vaikeaa tuo työ, ei edes keuhkolääkärillä, että muistaa tosi tarkkaan monia pikkuasioita, mutta ei enää ohjeitaan lopettaa astman inhaloitava lääkitys, koska siitä ei näytä olevan hyötyä. Ja nyt kyse olisikin ollut vain histamiinitestistä... ei mene läpi. Jos olisi heikkolahjainen keuhkolääkäri, niin sitten, mutta ei mee nyt. Ongelma on tämä riivatun ammattitauti. Enkä kyllä anna sen määritellä mitä lääkkeitä syön.
Mutta olen varovainen vaikka rysäytän nyt kaikki alas kerralla. Kunnossa tarvitsee olla ja pysyä, ei tehdä mitään kovin riskaapelia. Mutta, uskon yhä edelleen siihen astmalääkkeiden alas ajoon. Kun tämä sairastelu on ollut niin outoa. Yksikään astmasairas tuttavani, ei ole oireillut ja kipuillut samalla tavoin. Ja tuolla jossakin luki, että ammattiastma on sairautena ihan sama kuin astma. No mulla ei ole.
Ja parempi sekin, jos ei löydy mitä sairastan, kunhan en syö lääkkeitä sairauteen joka on vain paperilla... jos näin on. En vain enää uskalla luottaa mihinkään. Ei ole paljon syytä, kun lueskelee noita papereita nyt uudelleen...
Miksi mun BAL on sellainen kun se on? En ole löytänyt niitä tiloja joissa sitä solulisää roimasti tulee keuhkohin... vain tuo alveoliitti on tarjolla... Ja sitä en ihan heti huoli, pitää siis löytää jotakin parempaa... mikä olisi voinut tuon solulisän keuhkoihini tehdä. Vai että on useita mahdollisuuksia solulisään... ja keuhkolääkärikin oli yllättynyt kuinka suuri tuo solulisä tupakoimattomalle oli... Ja sairastelusta olin jo toipumaan päin.
Niin kyllähän homeet aiheuttavat mitä vain, mutta jos kaikki jää vain siihen astmaan niin pieleen menee... jos kerran on kyse samasta astmasta oli se sitten ammattitauti tai ei. Kyllä nämä nyt niin paljon eroavat toisistaan.... tai sitten se mahdollisuus, että on useampia sairauksia ... kutakuinkin hyvää elämää ... siltikinsamalla lailla kuin sinä.Minullekin olisi suostuttu tekemään keuhkojen tähystys jos vain olisin suostunut menemään töihin 2 viikoksi.Mutta kun olin jo niin huonossa kunnossa etten mitenkään olisi jaksanut töihin,sitä ei suostuttu tekemään.
Joten jäin oireineni yksin.
Omia oireitani kuunnellen jätin pikkuhiljaa lääkkeet pois ja se oli omalla kohdallani oikea ratkaisu.Joskus olen joutunut yhden henkäyksen ottamaan mutta se on tosi harvoin.Sillä astmalääke ei mitenkään estä alveoliittia eikä paranna alveoliitista tulevaa olotilaa,vain aika tepsii siihen.
Oletko ajatellut että homeiden lisäksi ilmassa olevat hajusteet,aerosolit lamaannuttavat hengityksen.Sillä varmasti tiedän että monessa paikassa ei ole kosteusvauriota ja siltikäänn en voi siellä käydä.
Esim kotona voin ihan hyvin,mutta jos joku tuoksuva ihminen käy ,alveoliitin oireet ovat heti päällä.
Vältä tuoksuja ja "sairaita taloja",huomaat että henki kulkee ihan itsestään ilman lääkkeitäkin.Eikä sitä lääkkeiden poisjättöä tarvitse pelätä.Kyllä sinä äkkiä huomaat pärjäätkö ilman vai et.Minun kuumeinen olo-olotila loppui siihen kun jätin astmalääkkeet pois.
Esimerkkinä voin mainita lapseni jolla on IgE ollut koholla,ja ollut astnmalääke useita vuosia.Huomasin että hänellä oli samoja oireita kuin minulla astmalääkkeestä(ja kun hän lääkärin kehotuksesta jätti astmalääkkeen)seurasin hänen parantumistaan tässä sivussa ja oikeastaan se rohkaisi minuakin kokeilemaan olemaan ilman.
Ja tällä hetkellä emme kumpikaan käytä lääkkeitä.Vitamiineja ja rasvahappoja kyllä käytetään säännöllisesti. - =)=)=)
uskokaa tai älkää kirjoitti:
samalla lailla kuin sinä.Minullekin olisi suostuttu tekemään keuhkojen tähystys jos vain olisin suostunut menemään töihin 2 viikoksi.Mutta kun olin jo niin huonossa kunnossa etten mitenkään olisi jaksanut töihin,sitä ei suostuttu tekemään.
Joten jäin oireineni yksin.
Omia oireitani kuunnellen jätin pikkuhiljaa lääkkeet pois ja se oli omalla kohdallani oikea ratkaisu.Joskus olen joutunut yhden henkäyksen ottamaan mutta se on tosi harvoin.Sillä astmalääke ei mitenkään estä alveoliittia eikä paranna alveoliitista tulevaa olotilaa,vain aika tepsii siihen.
Oletko ajatellut että homeiden lisäksi ilmassa olevat hajusteet,aerosolit lamaannuttavat hengityksen.Sillä varmasti tiedän että monessa paikassa ei ole kosteusvauriota ja siltikäänn en voi siellä käydä.
Esim kotona voin ihan hyvin,mutta jos joku tuoksuva ihminen käy ,alveoliitin oireet ovat heti päällä.
Vältä tuoksuja ja "sairaita taloja",huomaat että henki kulkee ihan itsestään ilman lääkkeitäkin.Eikä sitä lääkkeiden poisjättöä tarvitse pelätä.Kyllä sinä äkkiä huomaat pärjäätkö ilman vai et.Minun kuumeinen olo-olotila loppui siihen kun jätin astmalääkkeet pois.
Esimerkkinä voin mainita lapseni jolla on IgE ollut koholla,ja ollut astnmalääke useita vuosia.Huomasin että hänellä oli samoja oireita kuin minulla astmalääkkeestä(ja kun hän lääkärin kehotuksesta jätti astmalääkkeen)seurasin hänen parantumistaan tässä sivussa ja oikeastaan se rohkaisi minuakin kokeilemaan olemaan ilman.
Ja tällä hetkellä emme kumpikaan käytä lääkkeitä.Vitamiineja ja rasvahappoja kyllä käytetään säännöllisesti.toivon, että saan tuon tähystyksen uudelleen. En tiedä saanko, mutta mitään altistustähystystä en minäkään halua. Vain sen mikä tilanne keuhkoissani on nyt. Käytännössä siis haluan tilanteeni selväksi sairauden ja hoitojen osalta.
Tänään olin parisen tuntia työpaikallani ja se tuntuu kyllä, mutta kun tämän tiesi niin osasi vähän varautuakin miten käy. En nyt tiedä onko oireet ja kipuilut sen pahemmat nyt kun lääkkeidenkään kanssa. Iho kutisee kyllä sietämättömästi tai kirvelee, joten kylmiä kääreitä käyttelen. Hengittelen lyhyesti ja kurkku ja kitalaki ovat kipeitä. Tänä yönä ei paljon nukuta, toivotaan että jaksan katsella jotakin kanavilta tai sitten vain olla. Kylmiä väreitä ja samalla kirvelevät alueet kuumottavat huolella.
Ääni meni töissä samoin kuin joka muukin kerta, joten keskustelut esimiehen työhuoneessa olivat lyhyet. Mutta muutoin kaikki nyt kunnossa. Uusi työpöytä on paikallaan ja kunhan saan työkoneeni vielä paikoilleen alkaa työt sitten ihan oikeasti. Esimies kertoi, ettei tarvitse pelätä ettei töitä olisi, niitä riittää kyllä. Huominen voi mennä sairasteluun kyllä, siltä ainakin vaikuttaa, mutta lääkäriin en jaksa lähteä. Eli sen verran täytyy tehdä, että voi sanoa tehneensä töitä.
Vitamiinit ja hivenaineet jäivät, muu lääkitys jäänee pysyvästi pois, vaikka ehkä nuo Panacodit tulevat vielä tarpeeseen tänäänkin. Ikävin oire on nyt kirvely, kipuiluun on jo asennoitunut, tuo kirvely vie hermot. - homeahdistus1
=)=)=) kirjoitti:
toivon, että saan tuon tähystyksen uudelleen. En tiedä saanko, mutta mitään altistustähystystä en minäkään halua. Vain sen mikä tilanne keuhkoissani on nyt. Käytännössä siis haluan tilanteeni selväksi sairauden ja hoitojen osalta.
Tänään olin parisen tuntia työpaikallani ja se tuntuu kyllä, mutta kun tämän tiesi niin osasi vähän varautuakin miten käy. En nyt tiedä onko oireet ja kipuilut sen pahemmat nyt kun lääkkeidenkään kanssa. Iho kutisee kyllä sietämättömästi tai kirvelee, joten kylmiä kääreitä käyttelen. Hengittelen lyhyesti ja kurkku ja kitalaki ovat kipeitä. Tänä yönä ei paljon nukuta, toivotaan että jaksan katsella jotakin kanavilta tai sitten vain olla. Kylmiä väreitä ja samalla kirvelevät alueet kuumottavat huolella.
Ääni meni töissä samoin kuin joka muukin kerta, joten keskustelut esimiehen työhuoneessa olivat lyhyet. Mutta muutoin kaikki nyt kunnossa. Uusi työpöytä on paikallaan ja kunhan saan työkoneeni vielä paikoilleen alkaa työt sitten ihan oikeasti. Esimies kertoi, ettei tarvitse pelätä ettei töitä olisi, niitä riittää kyllä. Huominen voi mennä sairasteluun kyllä, siltä ainakin vaikuttaa, mutta lääkäriin en jaksa lähteä. Eli sen verran täytyy tehdä, että voi sanoa tehneensä töitä.
Vitamiinit ja hivenaineet jäivät, muu lääkitys jäänee pysyvästi pois, vaikka ehkä nuo Panacodit tulevat vielä tarpeeseen tänäänkin. Ikävin oire on nyt kirvely, kipuiluun on jo asennoitunut, tuo kirvely vie hermot.minulle auttaa, varsinkin atarax toimii hyvin iho-oireisiin. Se on kyllä erittäin väsyttävää, joten ei tarvitse pelätä että uni ei tule. Telkustakin tulee nyt ihan liian vaikeatajuisia juttuja tyhmeliineille, missä on kaikki tositeeveejutut tältä illalta?
- kropparasvaa?
=)=)=) kirjoitti:
toivon, että saan tuon tähystyksen uudelleen. En tiedä saanko, mutta mitään altistustähystystä en minäkään halua. Vain sen mikä tilanne keuhkoissani on nyt. Käytännössä siis haluan tilanteeni selväksi sairauden ja hoitojen osalta.
Vitamiinit ja hivenaineet jäivät, muu lääkitys jäänee pysyvästi pois, vaikka ehkä nuo Panacodit tulevat vielä tarpeeseen tänäänkin. Ikävin oire on nyt kirvely, kipuiluun on jo asennoitunut, tuo kirvely vie hermot.Mulla oli hurjimman altistuksen yhteydessä infernaalinen kutina iholla. En hoksannut kokeilla, auttaisiko antihistamiini, mutta mulla auttoi pitkä suihku, ensin tosi kuumaa ja sit kylmää lopuksi, ja kuivauksen jälkeen VAHVA kerros todella paksua kosteusvoidetta koko kropalle niin, että iho jäi valkoiseksi. Sänkyyn mennessä pujahdin pussilakanan sisään kuin makuupussiin, jotta kaikki petivaatteet eivät olisi tahriintuneet. Auttoi ainakin käsittämättömään kutinaan.
- =)=)=))=)
homeahdistus1 kirjoitti:
minulle auttaa, varsinkin atarax toimii hyvin iho-oireisiin. Se on kyllä erittäin väsyttävää, joten ei tarvitse pelätä että uni ei tule. Telkustakin tulee nyt ihan liian vaikeatajuisia juttuja tyhmeliineille, missä on kaikki tositeeveejutut tältä illalta?
joten tuo kirvely jatkuu vielä, tosin kasvot ovat ne jotka kirvelevät enemmän. Täytyy nyt yrittää hangata hilseilevä iho pois, kun laittaa meikkivoiteen niin iho hilseilee ikävännäköisesti senkin kanssa, vaikka on kosteutta allakin. No tyhmät kun on niin turhamaisia.
Puuhastelen työtilani kanssa ja vaihtelen läppäristä tiedostoja eilen tuomaani koneeseen. Ei ole niin vaativaa, ettei jaksaisi. Vähän myöhemmin lähden tapaamaan ystäviä kaupungille. Ja jatkan töitä sitten iltasella. Ai niin, eihän meillä ole ystäviä... mutta monet muutkin ovat kaipailleet HL ja kiva on nähdä pitkästä aikaa, vaikka palstalla ei enää kirjoittelekaan. - =)=)=)=)
kropparasvaa? kirjoitti:
Mulla oli hurjimman altistuksen yhteydessä infernaalinen kutina iholla. En hoksannut kokeilla, auttaisiko antihistamiini, mutta mulla auttoi pitkä suihku, ensin tosi kuumaa ja sit kylmää lopuksi, ja kuivauksen jälkeen VAHVA kerros todella paksua kosteusvoidetta koko kropalle niin, että iho jäi valkoiseksi. Sänkyyn mennessä pujahdin pussilakanan sisään kuin makuupussiin, jotta kaikki petivaatteet eivät olisi tahriintuneet. Auttoi ainakin käsittämättömään kutinaan.
kiitos siitä, tosin minusta tuntuu että tuo rasvaus saa kirvelyn vieläkin pahemmaksi, kutinaa se helpottaa mutta nähtävästi iho ei oikein kestä nyt rasvoja. Mutta kun olen tyhmä, niin varmasti tuli käytettyä jotakin sopimatonta rasvaa vain.
- tuomaasi
=)=)=))=) kirjoitti:
joten tuo kirvely jatkuu vielä, tosin kasvot ovat ne jotka kirvelevät enemmän. Täytyy nyt yrittää hangata hilseilevä iho pois, kun laittaa meikkivoiteen niin iho hilseilee ikävännäköisesti senkin kanssa, vaikka on kosteutta allakin. No tyhmät kun on niin turhamaisia.
Puuhastelen työtilani kanssa ja vaihtelen läppäristä tiedostoja eilen tuomaani koneeseen. Ei ole niin vaativaa, ettei jaksaisi. Vähän myöhemmin lähden tapaamaan ystäviä kaupungille. Ja jatkan töitä sitten iltasella. Ai niin, eihän meillä ole ystäviä... mutta monet muutkin ovat kaipailleet HL ja kiva on nähdä pitkästä aikaa, vaikka palstalla ei enää kirjoittelekaan.koneeseen? Toitko kosteusvaurioiselta työpaikalta koneen omaan kotiisi?
- =)=)=)
tuomaasi kirjoitti:
koneeseen? Toitko kosteusvaurioiselta työpaikalta koneen omaan kotiisi?
...
- homeahdistus1
=)=)=))=) kirjoitti:
Puuhastelen työtilani kanssa ja vaihtelen läppäristä tiedostoja eilen tuomaani koneeseen. Ei ole niin vaativaa, ettei jaksaisi. Vähän myöhemmin lähden tapaamaan ystäviä kaupungille. Ja jatkan töitä sitten iltasella. Ai niin, eihän meillä ole ystäviä... mutta monet muutkin ovat kaipailleet HL ja kiva on nähdä pitkästä aikaa, vaikka palstalla ei enää kirjoittelekaan.jota kai saa vain reseptillä, on minulla ollut kaikkein tehokkain iho-oireisiin. Käytän sitä myös ensiapulääkkeenä yhdessä prednisolonin kanssa anafylaksia-tyyppisiin oireisiin. Ja IgE-allergioita minullakaan ei testien mukaan ole, joten pieni mysteerihän se on mihin ja miksi antihistamiini tehoaa.
Jatkuvien iho-oireiden takia olen edelleen tilanteessa kaksi perusvoidetta ja yksi(!) saippua. Tämä on ollut melko hankalaa, jos tämä yksi saippua on loppu, joudun pesemään pelkällä vedellä.
Lämpimät terveiset HL:lle! - =)=)=)=)
homeahdistus1 kirjoitti:
jota kai saa vain reseptillä, on minulla ollut kaikkein tehokkain iho-oireisiin. Käytän sitä myös ensiapulääkkeenä yhdessä prednisolonin kanssa anafylaksia-tyyppisiin oireisiin. Ja IgE-allergioita minullakaan ei testien mukaan ole, joten pieni mysteerihän se on mihin ja miksi antihistamiini tehoaa.
Jatkuvien iho-oireiden takia olen edelleen tilanteessa kaksi perusvoidetta ja yksi(!) saippua. Tämä on ollut melko hankalaa, jos tämä yksi saippua on loppu, joudun pesemään pelkällä vedellä.
Lämpimät terveiset HL:lle!ja tietysti jos pääset paikalle niin laita sähköpostia klo 13.00 on tapaaminen. Täytyneen kysyä noita lääkkeitä sitten. Minulla ei ole ollut tämän tyyppisiä ongelmia kuin satunnaisesti silloin työpaikalla ja nyt sitten jatkuvasti tuon histamiinialtistuksen jälkeen.
Luen vielä hetken päästä sähköpostiani. - homeahdistus1
=)=)=)=) kirjoitti:
ja tietysti jos pääset paikalle niin laita sähköpostia klo 13.00 on tapaaminen. Täytyneen kysyä noita lääkkeitä sitten. Minulla ei ole ollut tämän tyyppisiä ongelmia kuin satunnaisesti silloin työpaikalla ja nyt sitten jatkuvasti tuon histamiinialtistuksen jälkeen.
Luen vielä hetken päästä sähköpostiani.tulemaan, olen kiinni muissa asioissa kuten aina arkipäivisin. Kiitos kutsusta kuitenkin ja viettäkää antoisa iltapäivä!
- =)=)=)=)
homeahdistus1 kirjoitti:
tulemaan, olen kiinni muissa asioissa kuten aina arkipäivisin. Kiitos kutsusta kuitenkin ja viettäkää antoisa iltapäivä!
niinhän se menee. Minullakin on myös muuta menoa paikalle, joten sopii siihen hyvin. Kiva tosin tavata joskus muitakin siellä suunnassa kuin vain lääkäreitä. Vaikka niistäkin kyllä pidän, siis lääkäreistäni ;-).
Ehkä tapaamme myös yhden proffan. Saa nähdä nyt missä kunnossa on. Mutta kerron lämpimiä terveisiä kyllä.
- =)=)=)=)
suoraan sieltä missä se tehtiin. Sain neuvoja miten pitäisi jatkossa tehdä. Ohjeen myös siitä, että kukaan ei lähde tulkitsemaan uudelleen vuoden 2006 lausuntoa, vaikka siinä tuo ristiriita onkin, siis lausutaan tupakoivan mukaan, kun tutkittava ei ole koskaan tupakoinutkaan. Lisäksi epäili tuo hoitaja, että voihan olla että lausunnot kirjoitetaan aina näin, että vaikka et tupakoi, niin lausunnossa voi lukea "mikä tupakoivalla on lievästi koholla." tarkoittaa siis silloin yleisesti ottaen. Minusta se kuulostaa kyllä varsin kummalliselta. Lisäksi hoitaja kertoi, että nämä lausutaan aina Helsingissä, joten he eivät paikanpäällä näitä lausuntoja tee. Eikä ole mitään mahdollisuutta selvittää nyt, onko lausuttu tahallaan vai tahattomasti näin ja mitä se merkitsisi.
Neuvoi miten pitäisi toimia, että saan uuden BAL tutkimuksen, jos saan, sen päättää sitten ko. paikan vastaava lääkäri. Mikään automaatti se ei ole, että uutta tutkimusta saisin. Mutta sitä ei myöskään sanottu, että sitä ei missään nimessä voi saada. Joten jää nähtäväksi miten käy. Tarvitsen tuohon lähetteeseen mahdollisimman tuoreet keuhkokuvat, sprirometrian, labrat kaikkine tarvittavine arvoineen ja kaikki muut mahdolliset minulle tehdyt tutkimukset. Näin tuosta lähetteestä ei puutu mitään oleellista ja sen ja siinä olevin liitteiden mukaan voidaan tehdä päätös asian tiimoilta.- alveolirakenteissa
"BAL-sytologiaa voidaan käyttää diffuusien ja paikallisten keuhkosairauksien erotusdiagnostiikassa. Kokonaissolumäärä lisääntyy tupakoivilla ihmisillä voimakkaasti, mikä aiheutuu pääasiallisesti magrofaagien ja jonkin verran neutrofiilien määrän lisääntymisestä. Tupakoimattomilla solumäärän lisääntyminen viittaa tulehdukseen alveolirakenteissa. "
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/010920.htm - =)=)=))=)
alveolirakenteissa kirjoitti:
"BAL-sytologiaa voidaan käyttää diffuusien ja paikallisten keuhkosairauksien erotusdiagnostiikassa. Kokonaissolumäärä lisääntyy tupakoivilla ihmisillä voimakkaasti, mikä aiheutuu pääasiallisesti magrofaagien ja jonkin verran neutrofiilien määrän lisääntymisestä. Tupakoimattomilla solumäärän lisääntyminen viittaa tulehdukseen alveolirakenteissa. "
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/010920.htmtuon lausunnon allekirjoittaneelle ja sille labralle, jossa hän toimii. Saa nähdä mitä vastaavat. Lääkkeitä en ole syönyt. Keuhkoalue kipuilee samalla tavoin kuin lääkkeiden kanssakin, joten en tiedä eikä taida tietää kukaan muukaan mikä tässä viisasta on. Muutoinkin tilanne on silleen kipeä. Eli kyllä se töissä käynti on aina pahasta ;-). Mutta tänään kirvely on vähäisempää jo. Tosin jätin kasvot aamulla rauhaan... kun tuntuu että vesikään ei hyvää tee.
Mutta nähtävästi tuo solulisäni on ollut ehkä noin kaksinkertainen normaaliarvoon verrattuna, kun kyselin ystävältäni mikä hänellä tuo tulos on ollut. Tosin ylärajasta arvoni ei ole tuplat. Mielenkiintoista on, että E-lausunnossa ei tuota BAL-tutkimusta kommentoida... tai en sitä vain silmiini saanut, täytyy lukea vielä noita lausuntoja uudelleen. Ehkä ammattitautiastmassa tuo reumalääkärin lausunto on tärkeämpi, kuin BAL-huuhtelun ja tähystyksen tulos. - =)=))=)=)
=)=)=))=) kirjoitti:
tuon lausunnon allekirjoittaneelle ja sille labralle, jossa hän toimii. Saa nähdä mitä vastaavat. Lääkkeitä en ole syönyt. Keuhkoalue kipuilee samalla tavoin kuin lääkkeiden kanssakin, joten en tiedä eikä taida tietää kukaan muukaan mikä tässä viisasta on. Muutoinkin tilanne on silleen kipeä. Eli kyllä se töissä käynti on aina pahasta ;-). Mutta tänään kirvely on vähäisempää jo. Tosin jätin kasvot aamulla rauhaan... kun tuntuu että vesikään ei hyvää tee.
Mutta nähtävästi tuo solulisäni on ollut ehkä noin kaksinkertainen normaaliarvoon verrattuna, kun kyselin ystävältäni mikä hänellä tuo tulos on ollut. Tosin ylärajasta arvoni ei ole tuplat. Mielenkiintoista on, että E-lausunnossa ei tuota BAL-tutkimusta kommentoida... tai en sitä vain silmiini saanut, täytyy lukea vielä noita lausuntoja uudelleen. Ehkä ammattitautiastmassa tuo reumalääkärin lausunto on tärkeämpi, kuin BAL-huuhtelun ja tähystyksen tulos.ja kertoi, että lausunto on muutoin tehty tupakoimattoman arvojen mukaan, vain tuo sanamuoto on väärä. Tupakoiville vastaavat arvot ovat yli 300 E6/l... johtuen juuri tuosta tupakasta. Eli solulisäni oli lievää tupakoimattomuudesta huolimatta. Tutkija kertoi kyllä että onhan se ohi ylärajan, mutta vain lievästi ja kertoi samalla että normaalisti nämä arvot terveillä voivat olla määriä, joissa minun arvoni sitten olikin jo kolminkertainen. Kertoi myös, että kun tutkimus tehdään vielä lääkittynä se vääristää tulosta oleellisesti. Joten tutkimukseni on hänestä suuntaa antava, ei paljon muuta.
Hän tunsi tuon lääkärin, joka vastaa siitä pääsenkö uudeen tutkimukseen ja totesi, että kyseessä on sama lääkäri joka minulla oli ollut kun tämä tutkimuskin tehtiin. Kysyi mitä tämä lääkäri minulle tutkimuksesta kertoi, kerroin lääkärin sanat, sen että hän sanoi ettei minulla mitään astmaa ole, enkä voi koskaan mennä sairastumatta työpaikalleni... Tutkija kertoi, että reagointini on niin voimakasta ja kertoo siitä miten paha tuo sairastumisen tilanteeni on ollut. Kyseli miten muut ko. tilassa voivat? Kerroin ja kerroin myös sen, että työpaikkani muuttaa näistä tiloista muutaman vuoden sisällä ainakin osittain pois. Tutkija kertoi olleensa jossakin keuhkolääkäreille tarkoiteussa koulutuksessa, seminaarissa tms. jossa näitä homerakennuksia ja niiden ongelmia oli käsitelty. Kertoi, että siellä keuhkolääkärit olivat sitä mieltä, että niiden korjaaminen on yhtä tyhjän kanssa. - nimetön....
=)=))=)=) kirjoitti:
ja kertoi, että lausunto on muutoin tehty tupakoimattoman arvojen mukaan, vain tuo sanamuoto on väärä. Tupakoiville vastaavat arvot ovat yli 300 E6/l... johtuen juuri tuosta tupakasta. Eli solulisäni oli lievää tupakoimattomuudesta huolimatta. Tutkija kertoi kyllä että onhan se ohi ylärajan, mutta vain lievästi ja kertoi samalla että normaalisti nämä arvot terveillä voivat olla määriä, joissa minun arvoni sitten olikin jo kolminkertainen. Kertoi myös, että kun tutkimus tehdään vielä lääkittynä se vääristää tulosta oleellisesti. Joten tutkimukseni on hänestä suuntaa antava, ei paljon muuta.
Hän tunsi tuon lääkärin, joka vastaa siitä pääsenkö uudeen tutkimukseen ja totesi, että kyseessä on sama lääkäri joka minulla oli ollut kun tämä tutkimuskin tehtiin. Kysyi mitä tämä lääkäri minulle tutkimuksesta kertoi, kerroin lääkärin sanat, sen että hän sanoi ettei minulla mitään astmaa ole, enkä voi koskaan mennä sairastumatta työpaikalleni... Tutkija kertoi, että reagointini on niin voimakasta ja kertoo siitä miten paha tuo sairastumisen tilanteeni on ollut. Kyseli miten muut ko. tilassa voivat? Kerroin ja kerroin myös sen, että työpaikkani muuttaa näistä tiloista muutaman vuoden sisällä ainakin osittain pois. Tutkija kertoi olleensa jossakin keuhkolääkäreille tarkoiteussa koulutuksessa, seminaarissa tms. jossa näitä homerakennuksia ja niiden ongelmia oli käsitelty. Kertoi, että siellä keuhkolääkärit olivat sitä mieltä, että niiden korjaaminen on yhtä tyhjän kanssa."Tupakoimattomilla totaalisolumäärä on 126 milj/l (sd 58), tupakoivuilla 173 milj/l (sd 64). Solujakauma (keskiarvo /- sd) tupakoimattomilla on makrofagit 89% (sd 7), lymfosyytit 6% (sd 5), neutrofiilit 3% (sd 3) ja eosinofiilit 2% (sd 2). Tupakoivilla solujakauma on makrofagit 91% (sd 2), lymfosyytit 3% (sd 2), neutrofiilit 4% (sd 2), eosinofiilit 2% (sd 2). "
Mistä tulee tuo 300 tupakoiville? - tupakoiva tai ei
alveolirakenteissa kirjoitti:
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/010920.htmBRONKOALVEOLAARINEN HUUHTELUNÄYTE, SOLUTUTKIMUS
Linkitykset muihin ohjeisiin
Linkki ohjeeseen
Linkki ohjeeseen Versio 1.0
Käyttöönottopvm 21.11.2003
Atk-numero ja -lyhenne
4038 Bl-BAL-1
Lähete
Tutkimuspyynnöstä tulee ilmetä näytteenottoindikaatio ja kysymyksenasettelu, keskeiset tiedot anamneesista (potilaan ammatti, mahdollinen pölyaltistus, tupakointi), tärkeimmät tiedot kliinisistä keuhkolöydöksistä sekä mahdollisesta hoidosta.
Indikaatiot
Diffuusit keuhkoparenkyymin sairaudet kuten alveoliitit ja pneumokonioosit. Pitkittyneet alempien hengitysteiden infektiot ja infektioepäilyt. Eräät keuhkokudoksen kasvaimet.
Näyte
Huuhteluun käytetään 5 - 10 kpl 20 ml:n ruiskuja, joissa on 0.9 % NaCl:a (37oC). Ruiskujen 3 - 10 saalis imetään steriiliin näytteenkeräyspulloon. Saalis jaetaan tutkimuspyyntöjen mukaisesti patologian, mikrobiologian sekä kliinisen kemian tutkimuksiin.
Bl-BAL-1 tutkimusta varten otetaan 1 ml saalista, johon lisätään 2 ml 96 % etanolia. Näyteputki toimitetaan sytologian laboratorioon.
1-2 ml natiivinäytettä lähetetään fiksoimattomana hematologian laboratorioon solujen kokonaismäärän (soluja 106/l) laskentaa ja MGG-värjäystä varten. Näyte tuodaan kylmässä. Tamlab-järjestelmään tehdään tarvittava pyyntö valintanäytöllä BFTUTK merkiten pyyntönäytön lohkossa 2 vastauksen saajaksi patologian vastuualue (PAT).
Värjätty MGG-lasi toimitetaan sytologian laboratorioon.
Ruiskujen 1 ja 2 yhdistetty saalis voidaan käyttää kasvainta epäiltäessä irtosolututkimukseen (4040 Bf-Syto).
Fiksaatio
Näytteisiin lisätty alkoholi toimii fiksatiivina.
Menetelmä
Sytotek-sentrifugointi, Papanicolaoun värjäys
Viitearvo
Kokonaissolumäärä (106/l)
Tupakoiva >350
Ei tupakoiva - =)=)=)=)
tupakoiva tai ei kirjoitti:
BRONKOALVEOLAARINEN HUUHTELUNÄYTE, SOLUTUTKIMUS
Linkitykset muihin ohjeisiin
Linkki ohjeeseen
Linkki ohjeeseen Versio 1.0
Käyttöönottopvm 21.11.2003
Atk-numero ja -lyhenne
4038 Bl-BAL-1
Lähete
Tutkimuspyynnöstä tulee ilmetä näytteenottoindikaatio ja kysymyksenasettelu, keskeiset tiedot anamneesista (potilaan ammatti, mahdollinen pölyaltistus, tupakointi), tärkeimmät tiedot kliinisistä keuhkolöydöksistä sekä mahdollisesta hoidosta.
Indikaatiot
Diffuusit keuhkoparenkyymin sairaudet kuten alveoliitit ja pneumokonioosit. Pitkittyneet alempien hengitysteiden infektiot ja infektioepäilyt. Eräät keuhkokudoksen kasvaimet.
Näyte
Huuhteluun käytetään 5 - 10 kpl 20 ml:n ruiskuja, joissa on 0.9 % NaCl:a (37oC). Ruiskujen 3 - 10 saalis imetään steriiliin näytteenkeräyspulloon. Saalis jaetaan tutkimuspyyntöjen mukaisesti patologian, mikrobiologian sekä kliinisen kemian tutkimuksiin.
Bl-BAL-1 tutkimusta varten otetaan 1 ml saalista, johon lisätään 2 ml 96 % etanolia. Näyteputki toimitetaan sytologian laboratorioon.
1-2 ml natiivinäytettä lähetetään fiksoimattomana hematologian laboratorioon solujen kokonaismäärän (soluja 106/l) laskentaa ja MGG-värjäystä varten. Näyte tuodaan kylmässä. Tamlab-järjestelmään tehdään tarvittava pyyntö valintanäytöllä BFTUTK merkiten pyyntönäytön lohkossa 2 vastauksen saajaksi patologian vastuualue (PAT).
Värjätty MGG-lasi toimitetaan sytologian laboratorioon.
Ruiskujen 1 ja 2 yhdistetty saalis voidaan käyttää kasvainta epäiltäessä irtosolututkimukseen (4040 Bf-Syto).
Fiksaatio
Näytteisiin lisätty alkoholi toimii fiksatiivina.
Menetelmä
Sytotek-sentrifugointi, Papanicolaoun värjäys
Viitearvo
Kokonaissolumäärä (106/l)
Tupakoiva >350
Ei tupakoivaMinulla tuo minun normaali solujakaumani BAL huuhtelussa on alla. Työtilasta jossa sairastuin olin ollut poissa noin 6-7 kk, kortisonikuureja takana, lääkitys päällä, sairaslomalla ja huuhtelu tehtiin kesälomallani.
Lymfosyytit 7,5 %
Neutrofiilit 0,5 %
Eosinofiilit 0 %
Makrofaagit 92 %
Aika laaja tämä normaalijakauman raja näyttää olevan, kun tuon labran mukaan tämä ei nyt sitten kuitenkaan olisi ihan normaali... eikä se ollut normaali edes keuhkolääkärini mukaan. Mutta ammattitaudessa on varmasti jotkut ihan muut mittarit näille normaaleille tuloksille. ;-) - nimetön.
=)=)=)=) kirjoitti:
Minulla tuo minun normaali solujakaumani BAL huuhtelussa on alla. Työtilasta jossa sairastuin olin ollut poissa noin 6-7 kk, kortisonikuureja takana, lääkitys päällä, sairaslomalla ja huuhtelu tehtiin kesälomallani.
Lymfosyytit 7,5 %
Neutrofiilit 0,5 %
Eosinofiilit 0 %
Makrofaagit 92 %
Aika laaja tämä normaalijakauman raja näyttää olevan, kun tuon labran mukaan tämä ei nyt sitten kuitenkaan olisi ihan normaali... eikä se ollut normaali edes keuhkolääkärini mukaan. Mutta ammattitaudessa on varmasti jotkut ihan muut mittarit näille normaaleille tuloksille. ;-)Mitä näissä arveluissa on sanottu siitä, että BAL-huuhtelussa tuo makrofaagien määrä on vielä noin korkea kuin 92%? Ja tuossa edellisessä yläraja oli 67% max, miten tämäkin tulos on normaaliksi luokiteltava? Kyseessä sama menetelmä, mutta eri tulkinnat mikä on normaalia ja mikä ei? Tietääkö kukaan mikä EI ole normaalia näiden makrofaakien suhteen? 99%... vaiko enemmän?
- =)=)=)=)
nimetön. kirjoitti:
Mitä näissä arveluissa on sanottu siitä, että BAL-huuhtelussa tuo makrofaagien määrä on vielä noin korkea kuin 92%? Ja tuossa edellisessä yläraja oli 67% max, miten tämäkin tulos on normaaliksi luokiteltava? Kyseessä sama menetelmä, mutta eri tulkinnat mikä on normaalia ja mikä ei? Tietääkö kukaan mikä EI ole normaalia näiden makrofaakien suhteen? 99%... vaiko enemmän?
nyt on vähän hektistä, kun viimein saan taas tehdä töitä. En ole ehtinyt tehdä mitään kyselyitä yms., mutta teen sellaisen kyllä, kunhan saan työt kunnolla käyntiin ja kaikki toiminnon kotitoimistossa kuntoon.
Omalääkärille on soittoaika 12.12., aikaisemmin en saanut, tt-lääkärille lähetin viestiä, mutta hän ei siihen ole mitään vastannut. Mutta siis kyllä selvittely jatkuu ja sen tuloksen kerron sitten sivuilla, kaikkien iloksi ;-). Vasta näiden selvittelyjen jälkeen mietin, jatkanko kyselyjä eteenpäin ja miten sen teen. Vanha sanonta, mitä enemmän paskaa liikuttaa sitä enemmän se haisee, pitänee paikkansa. Joten nyt selvittelen faktat ja sitten mietin mitä tehdä, jos edes saan nuo faktat selville. Minun elämäni ei ole kiinni siitä miten asioita tulkitaan, enää, mutta ehkä jonkun muun asiaa nämä tutkimusten tulkinnat ja niissä olevat epäselvyydet voivat auttaakin. Jos sitä rehellisyyttä nyt jostakin kaivamalla löytyisi, sillä onhan se naurettavaa, että max arvo jollekin tulokselle on olemassa ja kuitenkin mikä vain tulos on aina täysin normaali! No ero max 67% ja 92% välillä, hmm.... ehkä se ei eettisesti ole kovin suuri?
- nimetön...
kerrotiin, että mm. astmassa tulee tuota solulisää keuhkoihin sekä muissa tulehdusperäisissä sairauksissa. Sarkoidoosi, erilaiset ahtauttavat keuhkosairaudet, mutta myös astmassa solulisää keuhkoihin tulee. Sitä en tiedä onko pysyvää, vaiko ei. Mutta kun solulisää on ollut, sitä pitäisi lääkärini mukaan seurata, joten luulisin että tutkimuksiin pääsee kyllä jo silläkin perustella että tuota solulisää on ollut.
- =)=)=)=)
vai tarkoittaako mitään se, että minulla tuo spirometriakäyrä nousee pitkälit yli kymmenen yläpuolella ja tuo alapuolen osa jää reiluun viitoseen. Eli yläpuolella oleva käyrä on huomattavasti suurempi kuin tuo alapuolinen osuus. Harvoinhan tuota alapuolista näkee edes, usein tulostetaan vain potilaalle nyt ainakin tuo yläpuolinen osuus, mutta nyt sattumalta sain tämännäköisen tulostuksen.
Tuo alapuolen osuus on se kun ilmaa otetaan sisään spirometriapuhalluksen jälkeen... ja siksi mietin sitä, että miten saan puhallettua ulos 12 pintaan olevia lukuja kun saan sisään reilu 5 lukuja? Vai onko tämä aina näin?
?kuka tietää, arvelee... kaikki arvauksetkin tervetulleita, tiedosta nyt puhumattakaan.... ;-) - monesti niin
=)=)=)=) kirjoitti:
vai tarkoittaako mitään se, että minulla tuo spirometriakäyrä nousee pitkälit yli kymmenen yläpuolella ja tuo alapuolen osa jää reiluun viitoseen. Eli yläpuolella oleva käyrä on huomattavasti suurempi kuin tuo alapuolinen osuus. Harvoinhan tuota alapuolista näkee edes, usein tulostetaan vain potilaalle nyt ainakin tuo yläpuolinen osuus, mutta nyt sattumalta sain tämännäköisen tulostuksen.
Tuo alapuolen osuus on se kun ilmaa otetaan sisään spirometriapuhalluksen jälkeen... ja siksi mietin sitä, että miten saan puhallettua ulos 12 pintaan olevia lukuja kun saan sisään reilu 5 lukuja? Vai onko tämä aina näin?
?kuka tietää, arvelee... kaikki arvauksetkin tervetulleita, tiedosta nyt puhumattakaan.... ;-)että homealtistunut puhaltaa suht hyviä sisäänhengityslukuja mutta uloshengitys on se jossa alkaa tulla vajetta?
- sisään hengitys lukuja?
monesti niin kirjoitti:
että homealtistunut puhaltaa suht hyviä sisäänhengityslukuja mutta uloshengitys on se jossa alkaa tulla vajetta?
Mistä tutkimuksesta on kysymys ja miten se tehdään?
- =)=)=)=)
Ei ole astmaa, ei ainakaan keuhkolääkärini mukaan siltä näyttäisi. Joten onko mahdollista, että kyseessä on ohimenevä ongelma, josta ei jää mitään ongelmia keuhkoihin... Eli arvelen sitten, että voisin saada sen sukellusluvan nyt kuitenkin. Eli olen menossa heti kun ehdin sukelluslääkärin vastaanotolle selvittämään mitä spirometriani tarkoittavat sukelluksen suhteen. Sillä nehän näyttäisivät niiden tietojen mukaan joita minulle nyt on annettu, että keuhkoni ovat paremmassa kunnossa kuin keskivertohenkilöllä. Minullahan arvot ovat yli 100%. Eli näillä tiedoin ei mitään syytä estää sukeltamista ole. Ajattelin, että näytän tuolle sukelluslääkärille vain nämä spirometriat ja kysyn tuon luvan niiden perusteella. Mitään ongelmaa ei pitäisi olla.
Ei kait niiltäkään sukeltamista estetä, joilla joskus joku keuhkokuume tms. ohimenevä ongelma keuhkoissa on ollut? Astman diagnoosiani en näytä ko. lääkärille, vain histamiinitestin tuloksen sekä spirometriat. Uskoisin, että niillä lupa tuohon sulkeltamiseen tuleekin.
Enkä joudu muuttelemaan totuutta yhtään, sillä keuhkolääkärit ovat kertoneet että minulla on haitaton astma, ei astmaa ollenkaan, ei pysyviä ongelmia keuhkoissa, ei mitään mistä pitäisi olla huolissaan. Ainoastaan pitää vältellä homeita. Eikä tuolla sukeltamisessa ole homeongelmaa, joten homman pitäisi siis sittenkin onnistua. Eikö vain?- vaaditaan kyllä muutakin
spirometrian tulos.
Äärimmäisyydestä toiseen tuntuvat tunnetilasi menevän. Hengittele hetki rauhassa, rauhoitu ja ole tyytyväinen jos tuloksesi ovat yli 100%.
Taitaa ihan oikeasti olla osa vaivoistasi psyykkisiä, koska fyysisiä tutkimuksia on tehty jos mitäkin. Keuhkot ainakin ovat kunnossa jos tulokset ovat yli 100%.
Usko nyt että liika itsensä tarkkailu johtaa loputtomaan lääkärikierteeseen ja siinä sinäkin olet nyt.
Ei millään pahalla vaan totuudenmukaisesti kirjoitettuna, siltä tämä kirjoitustesi perusteella vaikuttaa. - =)=)=)=)
vaaditaan kyllä muutakin kirjoitti:
spirometrian tulos.
Äärimmäisyydestä toiseen tuntuvat tunnetilasi menevän. Hengittele hetki rauhassa, rauhoitu ja ole tyytyväinen jos tuloksesi ovat yli 100%.
Taitaa ihan oikeasti olla osa vaivoistasi psyykkisiä, koska fyysisiä tutkimuksia on tehty jos mitäkin. Keuhkot ainakin ovat kunnossa jos tulokset ovat yli 100%.
Usko nyt että liika itsensä tarkkailu johtaa loputtomaan lääkärikierteeseen ja siinä sinäkin olet nyt.
Ei millään pahalla vaan totuudenmukaisesti kirjoitettuna, siltä tämä kirjoitustesi perusteella vaikuttaa.mutta taas meni pieleen. Vaikka noinkin toki voisi olla. Kaikki minulle annetut tiedot kertovat, että olen OK. Mutta toisaalta sitten samat OK asiat eivät päde kaikkeen, ei oikein mene lävitse.
Joten kyllä minä vielä nuo selventävät tutkimukset läpi käyn ja selvitän senkin onko tuo sukeltaminenkin OK. Kyllähän se periaatteessa pitäisi niin mennä.
Sun diagnoosit eivät juuri auta, kun eivät perustu mihinkään faktaan. Eli, harmi vain ettei noin voi toimia. Kun asia on kesken, niin kyllähän se kesken on, vaikka sinusta nyt toiselta tuntuukin. Kyse on siitä, mitä tarkoittaa se, että lääkärit antavat noita arvioitaan mm. keuhkoista. Ovatko ne ihan aikuisten oikeesti OK, vai silleen vakuutuslääketieteen mukaan vain. Sen selvittäminen on nyt kesken ja saa nähdä miten sen saan selvitettyä. Ei liene ihan helppoa nyky Suomessa, vai mitä luulet?
Ai, niin sultahan tuli jo se diagnoosi ja se sopi aika hyvin tuon vakuutuslääketieteen piikkiin. Kiitos siitä. - nimetön...
Selvitettävää lienee. Ihmetellä täytyy lääkäreiden tasoa, myös tutkimusten taso tuntuu järkyttävältä. Suomessako olisi huippututkimus? Vai puuttuiko se täältä kokonaan?
- nimetön......
spirometrian tulos.
Ei millään pahalla vaan totuudenmukaisesti kirjoitettuna, siltä tämä kirjoitustesi perusteella vaikuttaa.et lukenut mistä oli kyse, koska totuudeksi tuli tuo lausumasi. Tai sitten olet vain vähän heikkolahjainen ymmärtämään lukemaasi? Mieti ja kirjoita vasta sen jälkeen sairastuneille näitä ohjeitasi!
- korvien välissä
spirometrian tulos.
Ei millään pahalla vaan totuudenmukaisesti kirjoitettuna, siltä tämä kirjoitustesi perusteella vaikuttaa.on se vaan tämä kosteusvaurioastma minullakin niin ihmeellinen..
aamupeffien mukaan pitäis alottaa kortisonipillerit mut enpäs ala.. eristäydyn sisälle ja odotan pakkasia.. en olis voinu uskoa, että vesisateet vois vaikuttaa näin nopean pahenemisen taas..
aika näyttää mitä me todella sairastamme.. minä astman lisäksi siis ;) - sitä laajempi soppa
sinua on tutkittu vuosien mittaan ja tänäkin vuonna niin moneen kertaan ja uuteen Bal-huuhteluun menet samalle lääkärille ½ vuoden sisällä. Spirot on omien sanojesi mukaan yli 100% ja on astma ja ei ole astmaa.
Tulee myös mieleen että jos elämä täyttyy diagnoosien perässä juoksemisesta joista mikään ei kaikenlisäksi kelpaa, niin onko siitä tullut jo elämäntapa.
KERRO MITÄ ODOTAT LÄÄKÄRIEN LÖYTÄVÄN SINUSTA??? - =)=)=)=)
korvien välissä kirjoitti:
on se vaan tämä kosteusvaurioastma minullakin niin ihmeellinen..
aamupeffien mukaan pitäis alottaa kortisonipillerit mut enpäs ala.. eristäydyn sisälle ja odotan pakkasia.. en olis voinu uskoa, että vesisateet vois vaikuttaa näin nopean pahenemisen taas..
aika näyttää mitä me todella sairastamme.. minä astman lisäksi siis ;)mun keuhkolääkärilläkin on korvien välissä vikaa! Aika ikävää sekin. Mutta onneksi on paljon kollegoita ja ne voi sitten varmasti auttaa pahimman vaiheen yli. Sehän oli sitä mieltä, ettei nuo astmalääkkeet auta minua ja ne pitäisi lopettaa. No lopetin ne sitten ja olen ollut nyt ilman vajaan viikon. Astmakohtausta en ole saanut, mutta keuhkoalue kipuilee ihan samalla tavalla tai ehkä vähän pahemmin.
Voihan se olla, että kun altistus on pahimmillaan nuo astmalääkkeet auttavatkin. Minusta ainakin tuntuu niin, en tiedä hoidetaanko siinä astmaa vaiko mitä, mutta jossakin vaiheessa en ilman lääkkeitä olisi voinut olla, se on selvä asia. Nyt kokeilen sitten tätä ja yritän päästä tutkimuksiin. Tuo patologi, joka soitteli kertoi että ehkä siksi tuota eosinofiliaa ei näkynyt kun oli kortisonikuurit takana ja lääkitys päällä. Sillä siihen eosinofiliaan nuo astmalääkkeet kuulemma tehoavat, ja siksi mulla ei olisi ollut yhtään eosinofiliaa noissa tutkimuksissa. Koska sitä tuo patologi vähän ihmetteli, ettei mulla astmasairaana ole edes ollut eosinofiliaa nähtävissä tutkimuksista huolimatta. Voihan se olla, että silläkin oli vikaa korvien välissä. Eihän sitä tiedä miten laajalle tämäkin epidemia on jo levinnyt, selkeästi se on tullut tuolta rapakon takaa. Siellä sitä sairastaa erityisesti maan isä ja ne jotka hänet siihen virkaan äänesti. Joten onhan tätä sairautta muuallakin ollut jo pitkään.
En sitten tiedä sairastavatko he myös astmaakin. - =)=)=)=)
sitä laajempi soppa kirjoitti:
sinua on tutkittu vuosien mittaan ja tänäkin vuonna niin moneen kertaan ja uuteen Bal-huuhteluun menet samalle lääkärille ½ vuoden sisällä. Spirot on omien sanojesi mukaan yli 100% ja on astma ja ei ole astmaa.
Tulee myös mieleen että jos elämä täyttyy diagnoosien perässä juoksemisesta joista mikään ei kaikenlisäksi kelpaa, niin onko siitä tullut jo elämäntapa.
KERRO MITÄ ODOTAT LÄÄKÄRIEN LÖYTÄVÄN SINUSTA???Tuo edellinen BAL oli 19.6.2006, joten onpa lyhyet kuukaudet sulla. Ja miksei samalle lääkärille? Ja mitä toivon tutkimuksessa löydettävän? Ihan mieluiten en ainakaan tuota solulisää, toivomuksena olisi puhdas näyte jossa olisi aivan normaali tulos. Ei ylirajojen olevat tulokset, joten seurantaa mitä keuhkoille kuuluu, sitä toivoisin. Oliko liika suuri toivomus?
Ja joo, kyllä spirot on yli 100%. Peffit välillä 114% - 164% spiroissa, tarkkailtavat arvot jäävät sitten vähän heikommiksi, mutta ei hälyttävän heikoiksi. Ja kun keuhkolääkärini oli sitä mieltä, ettei astmalääkkeet auta minua niin jätin ne pois. Muutama päivä takana nyt ilman lääkkeitä. Sama lääkäri esittää etätöitä, kuten tt-lääkärikin, työpaikalleni en enää koskaan mene. Ja syynä on oireiluni tuolla työpaikalla. Ja jos nuo työpaikallani nousevat NO tulehdusarvot eivät merkitse astmaa, niin mitä sitten? Mitä tarkoittaa massiivinen pahoinvointini, oksenteluni, päänsärkyni, nivelsäryt yms. oireet, jotka tulivat työpaikallani sekä äänen menettäminen, kurkun ja keuhkoalueen kipuilu? Jos se ei kerran olekaan astmaa?
Ehkä itsekin haluaisit tietää, jos olisit vastaavassa tilanteessa? Eli OK, söin astmalääkkeitä kun lääkärit kertoivat että ne sairauteni hoitoon kuuluvat, ja nyt on todettu, että työpaikallani en voi olla sairastumatta, mutta astmalääkkeet eivät sairauteeni auta. Nämä on siis LÄÄKÄREIDEN diagnooseja, ei minkään keskustelupalstan hörhön kirjoituksia.
Ja nyt mulla ei sitten ole yhtään diagnoosia, tai tietysti vakuutuspuolen mielestä on tuo astma, mutta keuhkolääkärin mielestä ei sitten kuitenkaan... Kuka juoksee diagnoosien perässä? Eiköhän kaikki sairastuneet halua oikeuden siihen, että hoidetaan sitä oikeaa sairautta mitä sairastetaankin tai vähintääkin nyt ei hoideta sitä väärää? Onko liikaa vaadittu?
Niin, sinultahan kaikki on pois ja tänne piti tulla taas kirjoittelemaan, kun olet niin yksinäinen ja kukaan ei huomannut sun viestejäsi muuallako?
Toivomuksena on tietysti se, etten sairasta sitä sairautta mitä sinä sairastat, se näyttää olevan tosi vaikeasti hoidettavissakin vielä. - ja mielen myös
=)=)=)=) kirjoitti:
Tuo edellinen BAL oli 19.6.2006, joten onpa lyhyet kuukaudet sulla. Ja miksei samalle lääkärille? Ja mitä toivon tutkimuksessa löydettävän? Ihan mieluiten en ainakaan tuota solulisää, toivomuksena olisi puhdas näyte jossa olisi aivan normaali tulos. Ei ylirajojen olevat tulokset, joten seurantaa mitä keuhkoille kuuluu, sitä toivoisin. Oliko liika suuri toivomus?
Ja joo, kyllä spirot on yli 100%. Peffit välillä 114% - 164% spiroissa, tarkkailtavat arvot jäävät sitten vähän heikommiksi, mutta ei hälyttävän heikoiksi. Ja kun keuhkolääkärini oli sitä mieltä, ettei astmalääkkeet auta minua niin jätin ne pois. Muutama päivä takana nyt ilman lääkkeitä. Sama lääkäri esittää etätöitä, kuten tt-lääkärikin, työpaikalleni en enää koskaan mene. Ja syynä on oireiluni tuolla työpaikalla. Ja jos nuo työpaikallani nousevat NO tulehdusarvot eivät merkitse astmaa, niin mitä sitten? Mitä tarkoittaa massiivinen pahoinvointini, oksenteluni, päänsärkyni, nivelsäryt yms. oireet, jotka tulivat työpaikallani sekä äänen menettäminen, kurkun ja keuhkoalueen kipuilu? Jos se ei kerran olekaan astmaa?
Ehkä itsekin haluaisit tietää, jos olisit vastaavassa tilanteessa? Eli OK, söin astmalääkkeitä kun lääkärit kertoivat että ne sairauteni hoitoon kuuluvat, ja nyt on todettu, että työpaikallani en voi olla sairastumatta, mutta astmalääkkeet eivät sairauteeni auta. Nämä on siis LÄÄKÄREIDEN diagnooseja, ei minkään keskustelupalstan hörhön kirjoituksia.
Ja nyt mulla ei sitten ole yhtään diagnoosia, tai tietysti vakuutuspuolen mielestä on tuo astma, mutta keuhkolääkärin mielestä ei sitten kuitenkaan... Kuka juoksee diagnoosien perässä? Eiköhän kaikki sairastuneet halua oikeuden siihen, että hoidetaan sitä oikeaa sairautta mitä sairastetaankin tai vähintääkin nyt ei hoideta sitä väärää? Onko liikaa vaadittu?
Niin, sinultahan kaikki on pois ja tänne piti tulla taas kirjoittelemaan, kun olet niin yksinäinen ja kukaan ei huomannut sun viestejäsi muuallako?
Toivomuksena on tietysti se, etten sairasta sitä sairautta mitä sinä sairastat, se näyttää olevan tosi vaikeasti hoidettavissakin vielä.nyt voit kotona tehdä niitä etätöitä ja siellähän et oireile. Anna ihmeessä ajan vähän kulua. Kuten tiedät paraneminen ei tapahdu hetkessä. Jos arvosi ovat noin hyvät ja tulet toimeen ilman astmalääkkeitä eikö tilanteesi ole kaiken kaikkiaan hyvä. Psyykkistä oireilu tosin varmasti kärsit, mutta siihen auttaa aika ja oma asenne.
- =)=)=)=)
ja mielen myös kirjoitti:
nyt voit kotona tehdä niitä etätöitä ja siellähän et oireile. Anna ihmeessä ajan vähän kulua. Kuten tiedät paraneminen ei tapahdu hetkessä. Jos arvosi ovat noin hyvät ja tulet toimeen ilman astmalääkkeitä eikö tilanteesi ole kaiken kaikkiaan hyvä. Psyykkistä oireilu tosin varmasti kärsit, mutta siihen auttaa aika ja oma asenne.
on aina tyhmä. Huomaat sen kyllä jos katsot peiliin.
- Diffuusit keuhkoparenkyymin
BRONKOALVEOLAARINEN HUUHTELUNÄYTE, SOLUTUTKIMUS
Lähete
Indikaatiot
EI SIIS ASTMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- makrofaagien aktivoituminen
"2. Lyhyt immunologian kertaus
Iho ja limakalvot muodostavat mekaanisen tärkeän suojan, joka estää useimpien mikrobien invaasion syvempiin kudoksiin. Matala pH, hengitystie-epiteelin värekarvat, limakalvojen nesteet ja entsyymit ovat terveen normaalin bakteeriflooran ohella erittäin oleellisia puolustuksen keinoja.
Mikäli mikrobi ohittaa ensilinjan mekaanisen puolustuksen, pyrkii immunologinen vaste pysäyttämään infektion. Immunologiset reaktiot voidaan jakaa 1. välittömään (0-4 tuntia), 2. varhaiseen indusoituvaan (4-96 tuntia) ja 3. adaptoituvaan (yli 96 tuntia) vasteeseen.
Välitön vaste mikrobeille on kudoksen makrofaagien aktivoituminen. Ne tunnistavat mikrobeille tyypillisiä rakenteita, mikä laukaisee fagosytoosin. Makrofaagit vapauttavat sytokiineja (IL-1a, IL-6, TNF-a), mikä johtaa esimerkiksi kuumereaktioon ja houkuttelee neutrofiilejä paikalle (aikainen indusoituva vaste). Neutrofiilit ovat makrofaagien ohella fagosytoivia soluja, mikä erityisesti estää kudoksiin invasoituvien bakteerien infektioita. Myös komplementti aktivoituu välittömästi ja sen tehtävänä on houkutella paikalle lisää tulehdussoluja sekä opsonisoida että suoraan tappaa mikrobeja. Varhainen reaktio solunsisäiselle infektiolle (virus) on infektoituneen solun erittämät interferonit, jotka aktivoivat NK-soluja ja antigeenia esitteleviä soluja sekä tekevät läheiset solut resistentiksi virusinfektiolle.
Adaptoituva vaste, josta lähinnä on vastuussa lymfosyytit, johtaa immunologisen muistin kehittymiseen mikrobia vastaan. Antigeenia esittelevät solut tarjoavat lymfosyyteille mikrobin rakenneosia, mikä johtaa T- ja B-lymfosyyttien aktivaation kautta täsmällisten vasta-aineiden tuotantoon. Vasta-aineet inaktivoivat mikrobeja ja toksiineja, aktivoivat komplementtia (klassinen tie), opsonisoivat mikrobeja (aktivoi fagosytoosia) ja tehostavat tulehdusreaktiota. " - Granulos. monos.makrofaagit...
makrofaagien aktivoituminen kirjoitti:
"2. Lyhyt immunologian kertaus
Iho ja limakalvot muodostavat mekaanisen tärkeän suojan, joka estää useimpien mikrobien invaasion syvempiin kudoksiin. Matala pH, hengitystie-epiteelin värekarvat, limakalvojen nesteet ja entsyymit ovat terveen normaalin bakteeriflooran ohella erittäin oleellisia puolustuksen keinoja.
Mikäli mikrobi ohittaa ensilinjan mekaanisen puolustuksen, pyrkii immunologinen vaste pysäyttämään infektion. Immunologiset reaktiot voidaan jakaa 1. välittömään (0-4 tuntia), 2. varhaiseen indusoituvaan (4-96 tuntia) ja 3. adaptoituvaan (yli 96 tuntia) vasteeseen.
Välitön vaste mikrobeille on kudoksen makrofaagien aktivoituminen. Ne tunnistavat mikrobeille tyypillisiä rakenteita, mikä laukaisee fagosytoosin. Makrofaagit vapauttavat sytokiineja (IL-1a, IL-6, TNF-a), mikä johtaa esimerkiksi kuumereaktioon ja houkuttelee neutrofiilejä paikalle (aikainen indusoituva vaste). Neutrofiilit ovat makrofaagien ohella fagosytoivia soluja, mikä erityisesti estää kudoksiin invasoituvien bakteerien infektioita. Myös komplementti aktivoituu välittömästi ja sen tehtävänä on houkutella paikalle lisää tulehdussoluja sekä opsonisoida että suoraan tappaa mikrobeja. Varhainen reaktio solunsisäiselle infektiolle (virus) on infektoituneen solun erittämät interferonit, jotka aktivoivat NK-soluja ja antigeenia esitteleviä soluja sekä tekevät läheiset solut resistentiksi virusinfektiolle.
Adaptoituva vaste, josta lähinnä on vastuussa lymfosyytit, johtaa immunologisen muistin kehittymiseen mikrobia vastaan. Antigeenia esittelevät solut tarjoavat lymfosyyteille mikrobin rakenneosia, mikä johtaa T- ja B-lymfosyyttien aktivaation kautta täsmällisten vasta-aineiden tuotantoon. Vasta-aineet inaktivoivat mikrobeja ja toksiineja, aktivoivat komplementtia (klassinen tie), opsonisoivat mikrobeja (aktivoi fagosytoosia) ja tehostavat tulehdusreaktiota. ""Erytrosyytit
Erytrosyyttien määrä vaihtelee, riippuen elämän vaiheesta ja ympäristötekijöistä. Erytrosyyttien määrä on pienempi aneemisessä (”veren vähyys”). Anemia voi olla osoitus monesta eri taudista.
Erytrosyytit sisältävät hemoglobiinia, joka sitoo happea ja kuljettaa sitä elimistön muihin osiin.
Leukosyytit
Leukosyyttejä on montaa eri laatua.
Fagosyytit
Fagosyytit ovat leukosyyttejä, joilla on merkitys vieraiden aineiden, ns. antigeenien, kiinniottamisessa elimistössä. Prosessi, jossa solu ”syö” vieraan aineen, kutsutaan fagosytoosiksi. Granulosyytit, monosyytit ja makrofaagit ovat kaikki fagosyyttejä. Näillä on merkittävä rooli puolustuksessa tauteja vastaan. Granulosyytit sisältävät pieniä kemiallisia puolustusaineita sisältäviä jyväsiä. Monosyytit ovat makrofaagien esiaste. Makrofaagit hoitavat puhdistuksen eri kudoksissa.
Lymfosyytit
Lymfosyytit reagoivat myös vieraisiin aineisiin, mutta nämä aktivoituvat spesifisellä tavalla. Eräs lymfosyyttien muoto, B-lymfosyytti, voi muodostaa plasmasoluja, jotka voivat tuottaa immunoglobuliineja, eli vasta-aineita. Nämä vasta-aineet pystyvät reagoimaan tiettyä antigeeniä vastaan. Jotkut lymfosyytit voivat ”muistaa” taudinaiheuttajan, ja puolustusjärjestelmä pystyy reagoimaan nopeammin, kun se toistamiseen törmää kyseiseen taudinaiheuttajaan. Tämä periaate on rokottamisen takana. " - Makrofaagit tuhoavat taudin...
Granulos. monos.makrofaagit... kirjoitti:
"Erytrosyytit
Erytrosyyttien määrä vaihtelee, riippuen elämän vaiheesta ja ympäristötekijöistä. Erytrosyyttien määrä on pienempi aneemisessä (”veren vähyys”). Anemia voi olla osoitus monesta eri taudista.
Erytrosyytit sisältävät hemoglobiinia, joka sitoo happea ja kuljettaa sitä elimistön muihin osiin.
Leukosyytit
Leukosyyttejä on montaa eri laatua.
Fagosyytit
Fagosyytit ovat leukosyyttejä, joilla on merkitys vieraiden aineiden, ns. antigeenien, kiinniottamisessa elimistössä. Prosessi, jossa solu ”syö” vieraan aineen, kutsutaan fagosytoosiksi. Granulosyytit, monosyytit ja makrofaagit ovat kaikki fagosyyttejä. Näillä on merkittävä rooli puolustuksessa tauteja vastaan. Granulosyytit sisältävät pieniä kemiallisia puolustusaineita sisältäviä jyväsiä. Monosyytit ovat makrofaagien esiaste. Makrofaagit hoitavat puhdistuksen eri kudoksissa.
Lymfosyytit
Lymfosyytit reagoivat myös vieraisiin aineisiin, mutta nämä aktivoituvat spesifisellä tavalla. Eräs lymfosyyttien muoto, B-lymfosyytti, voi muodostaa plasmasoluja, jotka voivat tuottaa immunoglobuliineja, eli vasta-aineita. Nämä vasta-aineet pystyvät reagoimaan tiettyä antigeeniä vastaan. Jotkut lymfosyytit voivat ”muistaa” taudinaiheuttajan, ja puolustusjärjestelmä pystyy reagoimaan nopeammin, kun se toistamiseen törmää kyseiseen taudinaiheuttajaan. Tämä periaate on rokottamisen takana. ""Immuunijärjestelmä
Immuunijärjestelmällä tarkoitetaan monimutkaista puolustusjärjestelmää, jonka tarkoitus on suojata ihmistä torjumalla elimistöön tunkeutuneet taudinaiheuttajat. Puolustautuminen alkaa jo iholla ja limakalvoilla, joille taudinaiheuttajan tie useimmiten päättyykin.
Verenkierrossa ja kudoksissamme puolustukseen osallistuu useita erilaisia soluja, joista tärkeimpiä ovat valkosolut eli leukosyytit. Valkosoluja on kolme alaryhmää: syöjäsolut eli fagosyytit, imusolut eli lymfosyytit sekä tulehdusreaktioita vahvistavat solut.
Fagosyytit “syövät“ taudinaiheuttajia. Fagosyyteistä merkittävimpiä ovat neutrofiilit ja makrofaagit. Neutrofiilien määrää pystytään nykyään tarvittaessa lisäämään kasvutekijöiden avulla. Makrofaagit muodostuvat monosyytti-nimisistä verisoluista ja asettuvat kudoksiin eri puolille elimistöä. Ne ovat erikoistuneet tuhoamaan taudinaiheuttajia, jotka ovat solujen sisällä.
Lymfosyytit eli imusolut jaetaan kahteen päätyyppiin: B- ja T-solut
B-solut tuottavat vasta-aineita taudinaiheuttajaa vastaan. Kukin B-solu ohjelmoituu tuottamaan vasta-aineita vain yhdenlaista taudinaiheuttajaa eli antigeeniä vastaan. Osa B-soluista kehittyy niin sanotuiksi muistisoluiksi, jotka muistavat oman antigeeninsä. Ne voivat elää vuosikausia. Kun B-muistisolu törmää omaan antigeeniinsä, se alkaa jakautua ja tuottaa vasta-aineita tätä antigeeniä vastaan.
PERINNÖLLINEN ALTTIUS HI-VIRUKSELLE?
CD4-molekyylin lisäksi hi-virus tarvitsee apumolekyylejä tunkeutuakseen soluun. Näistä apumolekyyleistä on osa tunnistettu, kaksi kemokiinireseptoria (CCR5 ja CXCR4).
CCR5-molekyyleistä toinen puoli on isältä ja toinen puoli äidiltä perittyjä. Osalla ihmisistä on virheellinen CCR5-molekyyli, pienellä osalla, alle yhdellä prosentilla, on molemmilta vanhemmilta peritty virheellinen CCR5-molekyyli. Viallisen CCR5:n aiheuttavaa geenimuutosta eli mutaatiota kutsutaan nimellä delta32.
Virheellinen CCR5-molekyyli ei heikennä ihmisen puolustuskykyä infektioille. Sen sijaan molemmilta vanhemmilta peritty virheellinen CCR5-molekyyli heikentää varsin voimakkaasti hi-viruksen tarttumismahdollisuuksia, mutta suoja ei ole täydellinen. Virheellisen CCR5 -molekyylin omaavilla ihmisillä hiv-infektio etenee myös tavallista hitaammin.
Euroopan väestössä jompikumpi delta32-geenimuutos esiintyy keskimäärin 10 prosentilla ihmisistä. Aasian, Saharan eteläpuolisten alueiden ja Amerikan alkuperäisväestöissä geenimuutos puuttuu lähes täysin. Eurooppalaisten kansojen välillä esiintyvyys vaihtelee kasvaen Välimereltä pohjoiseen päin. Suomalaisilla ja venäläisillä osuus on 16 %, skandinaaveilla 14 % ja esimerkiksi Sardiniassa 4 %.
On viitteitä siitä, että immuunijärjestelmässämme on muitakin hiv-infektion kulkuun vaikuttavia tekijöitä. CD4-solujen alatyyppien keskinäiset suhteet, solujen sokerimolekyylejä sitovien pintarakenteiden erot ja niin sanotut kudostyypit, kuten HLA-B27, voivat helpottaa hi-viruksen tarttumista soluihin tai muuttaa hiv-infektion kulkua.
Näin luonnollisen muuntelun aiheuttama muutos geeniperimässä voi olla syynä siihen, miksi toisilla hiv-infektio etenee hitaasti ja toisilla nopeammin. Se voi myös selittää, miksi joku väestönosa voi olla herkempi saamaan hiv-infektion kuin toiset.
Tehokas vasta-ainetuotanto voi pysäyttää taudin puhkeamisen. Tästä syystä esimerkiksi sikotauti sairastetaan vain kerran. Myöhemmin ilmaantuvat sikotautivirukset elimistö pystyy torjumaan, ennen kuin ne aiheuttavat oireita. Kaikkien tautien kohdalla puolustus ei kuitenkaan ole yhtä tehokas. Siksi voimme sairastua moniin tauteihin useita kertoja. Hiviä kohtaan elimistö tuottaa vasta-aineita, mutta ne eivät ole suojaavia eli ne eivät kykene tuhoamaan hi-viruksia riittävästi. Siksi hiv-tartunnan voi saada uudestaan, vaikka jo olisikin sairastunut aikaisemmin hiviin ja hiv-vasta-aineita on mitattavissa veressä.
T-solut auttavat tuhoamaan solujemme sisällä eläviä taudinaiheuttajia. Lisäksi ne säätelevät puolustuskeinoja, joita elimistö ryhtyy käyttämään taudinaiheuttajan torjumiseksi. Myös T-solut jaetaan alaluokkiin. Tärkeimpiä alaryhmiä ovat CD4- ja CD8-lymfosyytit.
CD4-solut eli auttajasolut tunnistavat keholle vieraita aineita ja auttavat tuhoamaan taudinaiheuttajia solujen sisällä, esimerkiksi tuberkuloosibakteereja.
CD8-soluja kutsutaan myös sytotoksisiksi tai suppressori-soluiksi. Ne tuhoavat taudinaiheuttajien tartuttamia soluja.
Myös jokainen T-solu on ohjelmoitunut taistelemaan vain yhdenlaista kohdetta vastaan. Aktiivisen toiminnan jälkeen osa T-soluista jää pitkäikäisiksi muistisoluiksi. Ne tunnistavat tarvittaessa oman antigeeninsä ja niiden toiminta käynnistyy nopeasti uudelleen" - immuunisoluille
Makrofaagit tuhoavat taudin... kirjoitti:
"Immuunijärjestelmä
Immuunijärjestelmällä tarkoitetaan monimutkaista puolustusjärjestelmää, jonka tarkoitus on suojata ihmistä torjumalla elimistöön tunkeutuneet taudinaiheuttajat. Puolustautuminen alkaa jo iholla ja limakalvoilla, joille taudinaiheuttajan tie useimmiten päättyykin.
Verenkierrossa ja kudoksissamme puolustukseen osallistuu useita erilaisia soluja, joista tärkeimpiä ovat valkosolut eli leukosyytit. Valkosoluja on kolme alaryhmää: syöjäsolut eli fagosyytit, imusolut eli lymfosyytit sekä tulehdusreaktioita vahvistavat solut.
Fagosyytit “syövät“ taudinaiheuttajia. Fagosyyteistä merkittävimpiä ovat neutrofiilit ja makrofaagit. Neutrofiilien määrää pystytään nykyään tarvittaessa lisäämään kasvutekijöiden avulla. Makrofaagit muodostuvat monosyytti-nimisistä verisoluista ja asettuvat kudoksiin eri puolille elimistöä. Ne ovat erikoistuneet tuhoamaan taudinaiheuttajia, jotka ovat solujen sisällä.
Lymfosyytit eli imusolut jaetaan kahteen päätyyppiin: B- ja T-solut
B-solut tuottavat vasta-aineita taudinaiheuttajaa vastaan. Kukin B-solu ohjelmoituu tuottamaan vasta-aineita vain yhdenlaista taudinaiheuttajaa eli antigeeniä vastaan. Osa B-soluista kehittyy niin sanotuiksi muistisoluiksi, jotka muistavat oman antigeeninsä. Ne voivat elää vuosikausia. Kun B-muistisolu törmää omaan antigeeniinsä, se alkaa jakautua ja tuottaa vasta-aineita tätä antigeeniä vastaan.
PERINNÖLLINEN ALTTIUS HI-VIRUKSELLE?
CD4-molekyylin lisäksi hi-virus tarvitsee apumolekyylejä tunkeutuakseen soluun. Näistä apumolekyyleistä on osa tunnistettu, kaksi kemokiinireseptoria (CCR5 ja CXCR4).
CCR5-molekyyleistä toinen puoli on isältä ja toinen puoli äidiltä perittyjä. Osalla ihmisistä on virheellinen CCR5-molekyyli, pienellä osalla, alle yhdellä prosentilla, on molemmilta vanhemmilta peritty virheellinen CCR5-molekyyli. Viallisen CCR5:n aiheuttavaa geenimuutosta eli mutaatiota kutsutaan nimellä delta32.
Virheellinen CCR5-molekyyli ei heikennä ihmisen puolustuskykyä infektioille. Sen sijaan molemmilta vanhemmilta peritty virheellinen CCR5-molekyyli heikentää varsin voimakkaasti hi-viruksen tarttumismahdollisuuksia, mutta suoja ei ole täydellinen. Virheellisen CCR5 -molekyylin omaavilla ihmisillä hiv-infektio etenee myös tavallista hitaammin.
Euroopan väestössä jompikumpi delta32-geenimuutos esiintyy keskimäärin 10 prosentilla ihmisistä. Aasian, Saharan eteläpuolisten alueiden ja Amerikan alkuperäisväestöissä geenimuutos puuttuu lähes täysin. Eurooppalaisten kansojen välillä esiintyvyys vaihtelee kasvaen Välimereltä pohjoiseen päin. Suomalaisilla ja venäläisillä osuus on 16 %, skandinaaveilla 14 % ja esimerkiksi Sardiniassa 4 %.
On viitteitä siitä, että immuunijärjestelmässämme on muitakin hiv-infektion kulkuun vaikuttavia tekijöitä. CD4-solujen alatyyppien keskinäiset suhteet, solujen sokerimolekyylejä sitovien pintarakenteiden erot ja niin sanotut kudostyypit, kuten HLA-B27, voivat helpottaa hi-viruksen tarttumista soluihin tai muuttaa hiv-infektion kulkua.
Näin luonnollisen muuntelun aiheuttama muutos geeniperimässä voi olla syynä siihen, miksi toisilla hiv-infektio etenee hitaasti ja toisilla nopeammin. Se voi myös selittää, miksi joku väestönosa voi olla herkempi saamaan hiv-infektion kuin toiset.
Tehokas vasta-ainetuotanto voi pysäyttää taudin puhkeamisen. Tästä syystä esimerkiksi sikotauti sairastetaan vain kerran. Myöhemmin ilmaantuvat sikotautivirukset elimistö pystyy torjumaan, ennen kuin ne aiheuttavat oireita. Kaikkien tautien kohdalla puolustus ei kuitenkaan ole yhtä tehokas. Siksi voimme sairastua moniin tauteihin useita kertoja. Hiviä kohtaan elimistö tuottaa vasta-aineita, mutta ne eivät ole suojaavia eli ne eivät kykene tuhoamaan hi-viruksia riittävästi. Siksi hiv-tartunnan voi saada uudestaan, vaikka jo olisikin sairastunut aikaisemmin hiviin ja hiv-vasta-aineita on mitattavissa veressä.
T-solut auttavat tuhoamaan solujemme sisällä eläviä taudinaiheuttajia. Lisäksi ne säätelevät puolustuskeinoja, joita elimistö ryhtyy käyttämään taudinaiheuttajan torjumiseksi. Myös T-solut jaetaan alaluokkiin. Tärkeimpiä alaryhmiä ovat CD4- ja CD8-lymfosyytit.
CD4-solut eli auttajasolut tunnistavat keholle vieraita aineita ja auttavat tuhoamaan taudinaiheuttajia solujen sisällä, esimerkiksi tuberkuloosibakteereja.
CD8-soluja kutsutaan myös sytotoksisiksi tai suppressori-soluiksi. Ne tuhoavat taudinaiheuttajien tartuttamia soluja.
Myös jokainen T-solu on ohjelmoitunut taistelemaan vain yhdenlaista kohdetta vastaan. Aktiivisen toiminnan jälkeen osa T-soluista jää pitkäikäisiksi muistisoluiksi. Ne tunnistavat tarvittaessa oman antigeeninsä ja niiden toiminta käynnistyy nopeasti uudelleen""Tulehdussolut elimistön puolustussolut, jotka kerääntyvät tulehdusalueelle. Syöjäsolut eli makrofaagit ja liuskatumaiset valkosolut pyrkivät hävittämään "vihollisen" syömällä sen. Makrofaagit tarjoavat kappaleita "vihollisesta" immuunisoluille, jotka muodostavat vasta-aineita "vihollista" vastaan. "
- spesifisiin immunologisiin ...
immuunisoluille kirjoitti:
"Tulehdussolut elimistön puolustussolut, jotka kerääntyvät tulehdusalueelle. Syöjäsolut eli makrofaagit ja liuskatumaiset valkosolut pyrkivät hävittämään "vihollisen" syömällä sen. Makrofaagit tarjoavat kappaleita "vihollisesta" immuunisoluille, jotka muodostavat vasta-aineita "vihollista" vastaan. "
"Makrofaagi (macrophagocytus)
Monosyytti-makrofaagi-reaktio kuuluu toisaalta elimistön nopeisiin epäspesifisiin, toisaalta spesifisiin immunologisiin reaktiomekanismeihin. Keskushermostossa monosyyttisarjan vastine on pienitumainen mikrogliasolu. Makrofaagien pääasiallisena tehtävänä on fagosytoosi, jossa elimistöön tunkeutunut vieras materiaali pyritään tuhoamaan solunsisäisillä hajotusmenetelmillä.
Makrofaagissa todetaan yksi tai useampi pyöreä tai soikea tuma. Makrofaagin sytoplasman rakenne vaihtelee huomattavasti syödyn materiaalin mukaan. Esim. keuhkoissa monet makrofaagit ovat lähes mustia syötyään hengitysilman mukana keuhkoihin kulkeutunutta hiilipigmenttiä. Yleensä makrofaagin sytoplasma värjäytyy vaaleaksi ja siinä voidaan nähdä vakuoleja" - muilta mikrobeilta
spesifisiin immunologisiin ... kirjoitti:
"Makrofaagi (macrophagocytus)
Monosyytti-makrofaagi-reaktio kuuluu toisaalta elimistön nopeisiin epäspesifisiin, toisaalta spesifisiin immunologisiin reaktiomekanismeihin. Keskushermostossa monosyyttisarjan vastine on pienitumainen mikrogliasolu. Makrofaagien pääasiallisena tehtävänä on fagosytoosi, jossa elimistöön tunkeutunut vieras materiaali pyritään tuhoamaan solunsisäisillä hajotusmenetelmillä.
Makrofaagissa todetaan yksi tai useampi pyöreä tai soikea tuma. Makrofaagin sytoplasman rakenne vaihtelee huomattavasti syödyn materiaalin mukaan. Esim. keuhkoissa monet makrofaagit ovat lähes mustia syötyään hengitysilman mukana keuhkoihin kulkeutunutta hiilipigmenttiä. Yleensä makrofaagin sytoplasma värjäytyy vaaleaksi ja siinä voidaan nähdä vakuoleja""TIIVISTELMÄ
Immunijärjestelmän tehtävänä on suojata elimistöä ympäristössä esiintyviltä taudinaiheuttajilta ja muilta mikrobeilta. Veren valkosolut eli leukosyytit sekä valkosolujen erittämät viesti- ja välittäjäaineet eli sytokiinit muodostavat pääosan immunijärjestelmästä. Tämän lisäksi immunijärjestelmään kuuluu myös komplementtisysteemi, joka on tärkeä luonnollisen immuniteetin osa. Immuniteetti voidaan jakaa kahteen osaan. Synnynnäinen immuniteetti, johon kuuluvat komplementin lisäksi patogeeneja fagosytoivat makrofaagit ja neutrofiilit sekä luonnolliset tappajasolut (NK), on ensimmäisenä aktivoituva immunijärjestelmän osa. Synnynnäisen immuniteetin aktivaatio ei vaadi spesifistä antigeenin tunnistusta vaan vieraan mikrobin pintarakenteet tai sen elinkierrossa syntyvät molekyylit, esim. kaksijuosteinen RNA, tunnistetaan vieraaksi mm. Toll-like reseptorien (TLR) avulla. Synnynnäisen immuniteetin aktivaatio tapahtuu nopeasti muutaman tunnin tai päivän kuluessa, jona aikana adaptiivinen immunijärjestelmä ehtii myös aktivoitua. Adaptiivisen eli antigeenispesifisen immuniteetin aktivoituminen edellyttää, että mikrobin fagosytoinut makrofaagi tai dendriittisolu esittelee prosessoimansa mikrobin peptidejä (antigeeneja) T- ja B-soluille. T- ja B-solut tunnistavat antigeenin, jakautuvat ja alkavat tuhota taudinaiheuttajia."
http://www.ktl.fi/portal/suomi/esittely/ajankohtaista/?id=537 - fagosytoosi
muilta mikrobeilta kirjoitti:
"TIIVISTELMÄ
Immunijärjestelmän tehtävänä on suojata elimistöä ympäristössä esiintyviltä taudinaiheuttajilta ja muilta mikrobeilta. Veren valkosolut eli leukosyytit sekä valkosolujen erittämät viesti- ja välittäjäaineet eli sytokiinit muodostavat pääosan immunijärjestelmästä. Tämän lisäksi immunijärjestelmään kuuluu myös komplementtisysteemi, joka on tärkeä luonnollisen immuniteetin osa. Immuniteetti voidaan jakaa kahteen osaan. Synnynnäinen immuniteetti, johon kuuluvat komplementin lisäksi patogeeneja fagosytoivat makrofaagit ja neutrofiilit sekä luonnolliset tappajasolut (NK), on ensimmäisenä aktivoituva immunijärjestelmän osa. Synnynnäisen immuniteetin aktivaatio ei vaadi spesifistä antigeenin tunnistusta vaan vieraan mikrobin pintarakenteet tai sen elinkierrossa syntyvät molekyylit, esim. kaksijuosteinen RNA, tunnistetaan vieraaksi mm. Toll-like reseptorien (TLR) avulla. Synnynnäisen immuniteetin aktivaatio tapahtuu nopeasti muutaman tunnin tai päivän kuluessa, jona aikana adaptiivinen immunijärjestelmä ehtii myös aktivoitua. Adaptiivisen eli antigeenispesifisen immuniteetin aktivoituminen edellyttää, että mikrobin fagosytoinut makrofaagi tai dendriittisolu esittelee prosessoimansa mikrobin peptidejä (antigeeneja) T- ja B-soluille. T- ja B-solut tunnistavat antigeenin, jakautuvat ja alkavat tuhota taudinaiheuttajia."
http://www.ktl.fi/portal/suomi/esittely/ajankohtaista/?id=537 - pahoittelen...
http://www.fortbildning.osterbotten.fi/medialibrary/data/Sydaenpotilaiden_hoito,_jaelkihoito_ja_sekundaarip-{i6uhb-sfjqz-jnciv}.ppt#256,1,Sydänpotilaiden hoito, jälkihoito ja sekundaaripreventio
- AKTIIVINEN!!
pahoittelen... kirjoitti:
http://www.fortbildning.osterbotten.fi/medialibrary/data/Sydaenpotilaiden_hoito,_jaelkihoito_ja_sekundaarip-{i6uhb-sfjqz-jnciv}.ppt#256,1,Sydänpotilaiden hoito, jälkihoito ja sekundaaripreventio
http://www.auranet.fi/aml/monosyyt.htm
Monosyytit ovat jyvässolujen ohella fagosytoivia soluja. Verestä ne kykenevät siirtymään myös muihin kudoksiin, vaikka ne ovat valkosoluista suurimpia. Erityisesti aktiivisia monosyyttejä kutsutaan makrofageiksi. Niiden pintaan, ikään kuin näytteille, joutuu osia niiden syömistä taudinaiheuttajista. Näihin osasiin T-imusolut reagoivat aktivoituen tappaja-T-soluiksi.
SISÄINEN PUOLUSTUSJÄRJESTELMÄ
Sisäinen puolustusjärjestelmä perustuu veren valkosoluihin. Valkosolujen pääasiallinen tehtävä onkin suojella elimistöä bakteereilta, viruksilta ym. taudinaiheuttajilta. Valkosoluja on paljon hengitysteiden seinämissä, suun alueella ja ruuansulatuskanavan seinämissä. Valkosolut toimivat lähinnä kudoksissa, ja veri on niille vain kuljetustie vaikutuspaikkoihin. Valkosolujen pääsyä kudoksiin edistää se, että monet niistä voivat puristautua solujen väleistä ja näin liikkua kudoksissa.
Toiminnan ja ulkonäön perusteella valkosolut jaotellaan jyvässoluihin, monosyytteihin ja imusoluihin.
Jyvässolut ja monosyytit (syöjäsolut)
Syöjäsolut ovat elimistön yleisluonteisia terveyspoliiseja. Ne eivät valikoi kohdettaan kovinkaan tarkasti, vaan riittää kunhan kohde on elimistön ulkopuolinen tunkeilija. Syöjäsolut tuhoavat myös omia soluja, jotka ovat esimerkiksi viruksen infektoimia.
Jyvässoluissa on nimenmukaisesti lukuisia lysosomi-organelleja, jyväsiä, joissa olevat entsyymit tuhoavat vieraita partikkeleita. Jyvässolut fagosytoivat eli "syövät" vieraat partikkelit sisäänsä, jossa ne yhtyvät lysosomien kanssa ja tuhoutuvat siellä. Jyvässolut syntyvät punaisessa luuytimessä. Niiden tuma on liuskottunut.
Monosyytti
Monosyytit ovat jyvässolujen ohella fagosytoivia soluja. Verestä ne kykenevät siirtymään myös muihin kudoksiin, vaikka ne ovat valkosoluista suurimpia. Erityisesti aktiivisia monosyyttejä kutsutaan makrofageiksi. Niiden pintaan, ikään kuin näytteille, joutuu osia niiden syömistä taudinaiheuttajista. Näihin osasiin T-imusolut reagoivat aktivoituen tappaja-T-soluiksi.
--------------------------------------------------------------------------------
Sivu kopioitu University of Oulu, Students WWW serveriltä
Ihmisen valkosoluista on monosyyttejä 3-8%. Niiden suuri tuma on keskiosastaan taipunut, usein hevosenkengän muotoinen. Monosyyttien tuma sijaitsee yleensä soluliman reunalla, solulimaa on suhteellisesti enemmän kuin lymfosyyteissä.
PALUU
Kuva Kuopion yliopiston WWW-sivuilta
- makrofaagit keräävät rasvaa...
Chicken Skin Mucosa BA Shatzin 1998 kuvaama limakalvomuutos, jota usein nähdään paksu- ja peräsuolikasvainten läheisyydessä. Limakalvomuutos muistuttaa kanan ihoa, josta nimitys johtuu, ja arvellaan sen johtuvan siitä että eräät solut (makrofaagit) kasvaimen lähellä keräävät rasvaa sisäänsä.
- kuuluvat sairauteen
Kystat
Lee et al. (5, 8) altistivat rottia 2 vuotta ( 6 h/pv, 5 pv/viikko) p-aramidipitoisuuksille 0, 2,5, 25 ja 100 kuitua/ml. Altistus pitoisuudella 400 kuitua/ml piti keskeyttää 12 kk:n jälkeen koska rotilla esiintyi liiallista kuolleisuutta bronkioliittiin (obliterative bronchilitis). Pitoisuuden määrittämiseen käytetty menetelmä ei vastaa kuitenkaan nykyisiä vaatimuksia. Pitoisuudessa 25 kuitua/ml ja sitä suuremmissa pitoisuuksissa altistettujen rottien keuhkoissa esiintyi annosvasteista keuhkorakkuloiden bronkiolisoitumista ja fibroottisia muutoksia. Naarasrotissa, joita oli altistettu 100 kuitua/ml -pitoisuudelle havaittiin kystamuodostusta, joka kuvattiin sarveiskystiä muodostavaksi levyepiteelikarsinomaaksi (cystic keratinizing squamous cell carcinoma). Patologian asiantuntijat ovat myöhemmin päätyneet kuvaukseen proliferatiivinen sarveisrakkula (proliferative keratinizing cyst). Niiden ei katsota olevan pahanlaatuisia eivätkä ne liity karsinoomamuodostukseen. Tällaisia rakkuloita ei ole havaittu ihmisen keuhkoissa. Mesotelioomia ei inhalaatiokokeessa havaittu, sen sijaan 400 kuitua/ml -ryhmässä havaittiin yhdessä urosrotassa keuhkon levyepiteelin karsinooma.
Kokeissa, joissa on käytetty intraperitoneaali- tai intrapleuraalista annostusta ei ole havaittu tai on havaittu aivan vähäisessä määrin mesotelioomamuodostusta (1). Annosten arviointi tällöin on kuitenkin hyvin vaikeaa, koska kuitujen fysikaalisten ominaisuuksien takia ei kyetä annostelemaan stabiileja homogeenisia suspensioita.
Saksassa p-aramidi on luokiteltu vuonna 1994 epäillyksi karsinogeeniksi. IARC katsoi vuoden 1997 (1) arviossaan että p-aramidin karsinogeenisuus ei ole luokiteltavissa.
http://www.ketsu.net/htp/pm_valmiit/p-Aramidikuitu.htm- kystat
ovatkin olleet homeista sairastuneilla yleisiä! Ja eihän astmatutkimuksiin kuulu keuhkojen tarkastelu, joten eihän sitä kukaan tiedä mitä keuhkoissa on?
- se miten vähän
potilaalla on oikeuksia!
- astma pysyy
Intiaani
Ehkä joskus paikassa, jossa ei ole aikaa, eikä sijaintia
Voin katsoa taakse ja nähdä vihdoinkin olevani kokonainen
Kuolen kumotakseni sen hetken, kun kaikki särkyi
Yrittäen hävittää sen, mikä on totta, eikä elämää
kertosäe:
Yksi pieni hetki toi tuskan mustuttaen sydämeni
Ei valoa minulle, ei pääsyä ulos, olen seuraavana jonossa
En koskaan, tässä elämässä tule löytämään rauhaa
Kaivan omaa hautaani, minut on ammuttu alas liekkeihin
Olit suojelusenkelini, pelastit minut joka kerralla
Mutta enkelit putoavat palaen, kaikki kynttilät ovat palaneet loppuun
On yksi tapa paeta, mutta pahempi siellä odottaa
Annan hänen ottaa minut, ikuisuus saa maksaa hintani
kertosäe
Ehkä joskus paikassa, jossa ei ole aikaa, eikä sijaintia
Voin katsoa taakse ja nähdä vihdoinkin olevani kokonainen
Niin minä toivoin, mutten enää usko
Haavani eivät parane, tulen vuotamaan verta sieluni kuolemaan saakka
kertosäe
...
Sturm Und Drang
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667