juoksijan ravinto

juoksijatar1984

Moi

Olen melko paljon (aktiivisesti) juokemista harrastava nainen. Juoksen lähes päivittäin n 17km/kerta. Nyt haluaisin tietää kuinka paljon ja mitä minun tulisi sisällyttää ruokavaliooni ettei tulisi puutostiloja? Mittani ovat 168cm/55kg. Pidän yleensä la:na herkkupäivän jolloin syön mitä mieli milloinkin tekee..(jäätelöä,piirakka,keksejä,pizzaa...karkkia/sipsiä/limsaa/yms en syö...). Eli paljonko arvioisitte minun tarvitsevan päivittäin energiaa? entäs herkkupäivä kuinka paljon silloin voisi hyvällä omalla tunnolla syödä?...

21

3303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies016

      Aikamoisia määriä vedät muuten. Niin, juoksu kuluttaa aika paljon kaloreita, ja niitähän saa ennenkaikkea hiilihydraateista, joita taas saa pastoista ja puuroista ja vastaavista. Aamulla kannattaa aina syödä paljon hiilihydraatteja, puuroa ja mysliä tai muroja, ainakin ite syön aina niin. No joskus voi aamulla syödä vähän esim. kananmunaa ja pekonia, kunhan ei joka aamu. Itse juoksen joko kahta tai yhtä lenkkiä per päivä, ja määrä vaihtelee n. 15-30 km päivässä, ja yleensä 4.30/km tai kovempaa joka lenkki. Syön joka aamu kahvin kanssa pullan tai keksejä, ja iltapalan yhteydessä myös herkuttelen pullaa yms. joka päivä. Ei siinä paino ehdi nousta kun joka päivä treenaa, koska juoksijan kulutus on kovempi harjoitusten välisenäkin aikana kun elimistö käy koko ajan "kierroksilla" levossakin. Kerron nämä omien kokemusteni kautta, koska olen harjoitellut jo monta vuotta kovaa, ja on joka päivä pitänyt miettiä miten kannattaisi syödä. Itse syön myös erästä tutkittua luontaistuotetta, jolla korvaan osan hedelmistä ja vihanneksista. Kannattaa kokeilla, on erittäin toimiva.

      • juoksijatar1984

        Moi

        Viittisitkö/voisitko laittaa esimerkkejä ja kerto enemmän ravinnostasi sekä kalorimääristä.. kiitti..


      • mies016
        juoksijatar1984 kirjoitti:

        Moi

        Viittisitkö/voisitko laittaa esimerkkejä ja kerto enemmän ravinnostasi sekä kalorimääristä.. kiitti..

        Viikolla:
        Aamiainen n.7.00-7.30 välillä: Kunnon lautasellinen puuroa, 2-3 paahtoleivänpalaa ja/tai muuta leipää, mysliä tai muroja jonkun verran maidon kanssa. Joskus jotain hedelmää. Juomana maitoa tai mehua (joskus poretablettijuoma lisäksi).

        Lounas n.11-11.30: Pastaa erilaisilla kastikkeilla ja lisukkeilla (tonnikala, kana, jauheliha, tomaatti ym.). Jos olen harjoitellut aamulla, niin syön enemmän lounaalla. Muutama pala leipää (ruis/monivilja/vehnä ym.). Juomaksi maitoa. Joku hedelmä tai vähärasvaista jugurttia.

        Päivällinen n.15-16: Jos olen juossut ennen päivällistä kovemman harjoituksen, niin silloin aikalailla samanlainen ruoka kuin lounas, jotta saan korvattua menetetyt hiilihydraattivarastot. Jos taas juoksen vasta päivällisen jälkeen normaaliharjoituksen (4.00-4.30/km), niin silloin saatan syödä aika normaalia sekaruokaa. Jos juoksen esim. tv-kovan 15 km (3.15-3.30/km) tai erimittaisia vetoja, niin silloin syön kuten lounaallakin.

        Illallinen n.19.30-20.30: Illalla syön hieman kuten aamullakin, eli paahtoleipää, mysliä tai muroja, jugurttia, jotain hedelmää. Myös jotain pullaa tai vastaavaan syön. Jos olen tehnyt kovemman treenin päivällisen jälkeen, niin silloin syön myös aika paljon. En tosin illalla myöhään enää syö kunnon ruokaa, koska sen sulaminen kestää tuntikausia.

        Viikonloppuna saatan joskus syödä kananmunaa ja nakkeja ym. aamiaisella. En koskaan viikolla tosin. Ruokailun ja harjoituksen väli on itellä aina vähintään 2 tuntia. Kisoihin kun menen, niin kunnon aterian ja startin väli on vähintään 3 tuntia, mutta tavallisimmin 4 tuntia.


      • Juoksijatar1984
        mies016 kirjoitti:

        Viikolla:
        Aamiainen n.7.00-7.30 välillä: Kunnon lautasellinen puuroa, 2-3 paahtoleivänpalaa ja/tai muuta leipää, mysliä tai muroja jonkun verran maidon kanssa. Joskus jotain hedelmää. Juomana maitoa tai mehua (joskus poretablettijuoma lisäksi).

        Lounas n.11-11.30: Pastaa erilaisilla kastikkeilla ja lisukkeilla (tonnikala, kana, jauheliha, tomaatti ym.). Jos olen harjoitellut aamulla, niin syön enemmän lounaalla. Muutama pala leipää (ruis/monivilja/vehnä ym.). Juomaksi maitoa. Joku hedelmä tai vähärasvaista jugurttia.

        Päivällinen n.15-16: Jos olen juossut ennen päivällistä kovemman harjoituksen, niin silloin aikalailla samanlainen ruoka kuin lounas, jotta saan korvattua menetetyt hiilihydraattivarastot. Jos taas juoksen vasta päivällisen jälkeen normaaliharjoituksen (4.00-4.30/km), niin silloin saatan syödä aika normaalia sekaruokaa. Jos juoksen esim. tv-kovan 15 km (3.15-3.30/km) tai erimittaisia vetoja, niin silloin syön kuten lounaallakin.

        Illallinen n.19.30-20.30: Illalla syön hieman kuten aamullakin, eli paahtoleipää, mysliä tai muroja, jugurttia, jotain hedelmää. Myös jotain pullaa tai vastaavaan syön. Jos olen tehnyt kovemman treenin päivällisen jälkeen, niin silloin syön myös aika paljon. En tosin illalla myöhään enää syö kunnon ruokaa, koska sen sulaminen kestää tuntikausia.

        Viikonloppuna saatan joskus syödä kananmunaa ja nakkeja ym. aamiaisella. En koskaan viikolla tosin. Ruokailun ja harjoituksen väli on itellä aina vähintään 2 tuntia. Kisoihin kun menen, niin kunnon aterian ja startin väli on vähintään 3 tuntia, mutta tavallisimmin 4 tuntia.

        Moi.

        Ahaa, siis syötkö sä aina pastaa vai välillä perunaa tai riisiä?
        Anteeksi kun tiedustelen, mutta voisitko vielä tarkemmin kertoa ruokavalioistasi/määristä?
        Entä onko sinulla jotkut tietyt leipämerkit mitä syöt? entäs maitotuotteiden kanssa?
        Sitten vielä vitamiineista? otatko ensinäkin jtn lisäravinnepirtelöitä? öljyjä? tai muita vitamiineja?
        Itse otan aina proteinipirtelön jos tiedossa on "normaalia" rankempi/pitempi lenkki, sekä päivittäin lipolar-balanssiöljyä, kylmäpuristettua vehnänalkioöljyä, sekä magnesium,rauta,b-vitaamini ja multitabsin...


      • mies016
        Juoksijatar1984 kirjoitti:

        Moi.

        Ahaa, siis syötkö sä aina pastaa vai välillä perunaa tai riisiä?
        Anteeksi kun tiedustelen, mutta voisitko vielä tarkemmin kertoa ruokavalioistasi/määristä?
        Entä onko sinulla jotkut tietyt leipämerkit mitä syöt? entäs maitotuotteiden kanssa?
        Sitten vielä vitamiineista? otatko ensinäkin jtn lisäravinnepirtelöitä? öljyjä? tai muita vitamiineja?
        Itse otan aina proteinipirtelön jos tiedossa on "normaalia" rankempi/pitempi lenkki, sekä päivittäin lipolar-balanssiöljyä, kylmäpuristettua vehnänalkioöljyä, sekä magnesium,rauta,b-vitaamini ja multitabsin...

        Kiva kun tiedustelet. Se on mulla vähän mutu-tuntuman mukaisesti, eli en mie niin kauhian tarkka ole ravinnosta, mutta kuitenkin erittäin kuluttavan treenin jälkeen pyrin aina syömään pastaa tai riisiä. Perunat ovat sitten sitä perusruokaa, jota syön enemmän "normaalipäivinä", jos juoksen vaikka vain tv-kevyttä 15 km. Silloin energiantarve ei ole niin suuri. Syöntimääristä sen verran, että sekin menee oman tuntuman mukaan, eli ähkyyn en syö koskaan, vaan siten että tuntuu täyteläiseltä olo eikä "kurni maha". Mie mussutan ihan normaalileipiä, ja aika paljon vieläpä, koska leivistä saa paljon hiilihydraatteja ja rasvaa on vähän. Rasvatonta maitoa juon aina. Kovemman tai pitemmän harjoituksen jälkeen teen aina palautusjuomaa, jotta elimistön palautuminen nopeutuisi. Siitä on totta vie hyötyä, ei jää väsymystä päälle. Lisäksi käytän 100% luontaistuotetta nimeltä Juice , jota ei myydä vielä Suomessa, vaan sen voi tilata Tanskan kautta netistä. Ne ovat kuivattua, kapseleihin pakattua hedelmää ja kasvista, ilman mitään lisäaineita.


    • kunhan kommentoin

      Aika yksipuoliselta tuo harrastuksesi kuulostaa vaikka voihan lenkkivauhtisi olla vaihtelevaakin.
      Jos haluat kehittyä juoksijana niin kannattaisi alkaa noudattamaan jotakin treeniohjelmaa jossa myös riittävä lepo tulee huomioiduksi!
      Tämä kuuluu osioon "kunhan kommentoin" =D

      Tuolta hyvää lisätietoa:
      http://www.seponkotisivut.com/vb/index.php

    • Nimetön

      jos 17 km päivä juokset niin saat syödä ihan mitä tahansa ihan miten paljon tahansa.

    • jalat kestää?

      Miten sun jalat kestää, jos juokset lähes joka päivä 17 km?

      Ite mättäisin naamaani kaiken, mikä vaan suinkin maistuu.

    • järkevältä

      Liikunta on hieno asia. Pitää kuitenkin joskus varoa ettei siitä tule koko elämän keskipiste.

      Olen itse joskus ikäisenäsi kärsinyt pakkomielteisestä liikkumisesta, johon liittyi myös syömishäiriö. Aloitin aamut aerobicilla, jonka jälkeen painuin kuntosalille ja vielä illalla lenkille. Laskin kaikki syömäni kalorit tarkkaan ja luulin eläväni terveellisesti, vaikka paino laski vähitellen vaarallisen alhaalle ja kaikki tämä lopulta täytti elämäni.

      Painoindeksisi on jo alle 20. Sinun ei tarvitse enää laihtua. Jos juokset joka päivä noin paljon ja voit huoleti syödä melko reippaasti silti lihomatta. Muista, että elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin juokseminen ja ruokamäärien vahtiminen.

    • Anonyymi

      kannattaa ottaa mallia KURIKAN JÄTISTÄ:

      ”KURIKAN JÄTTI” kertoo juhannuksen menevän rauhallisissa merkeissä poikansa kanssa perinteisin menoin, joihin kuuluvat luonnollisesti saunominen ja grilliruoat.

      Toki juhannukseen kuuluu myös Miedon osalta mämmi, neljän ropposellisen osalta.

      – Tänä aamuna lähti päivä käyntiin mustalla kullalla.

      – Syön ropposellisen päivässä. Mikäs siinä on syödessä kun on syntymähumalassa.

    • Anonyymi

      Nyt oli kyse juoksijan ravinnosta ei ex-hiihtäjän.

      • Anonyymi

        Miedolla on SM-mitali juoksusta ja hänellä on valvotuissa oloissa mitattu useita yli 4 km Coopertuloksia.

        Mietaa oli kova suunnistamaan, käy vieläkin iltarasteilla.

        näin hän kertoo: Avausosuuden voitin Jukolan viestissä Paimiossa vuonna 1972. Tulin viidentenä viimeiselle rastille. Sitten ennen vaihtoa oli suo ja ajattelin, ny lähretään. Tulin 20 sekuntia ennen seuraavaa.

        tuo on kova, avausosuuksille laitetaan yleensä yksinkertaisimmat nulukhaajat, suunnistustaitoa eli järkeä ei vaadita vielä ensiosuudella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miedolla on SM-mitali juoksusta ja hänellä on valvotuissa oloissa mitattu useita yli 4 km Coopertuloksia.

        Mietaa oli kova suunnistamaan, käy vieläkin iltarasteilla.

        näin hän kertoo: Avausosuuden voitin Jukolan viestissä Paimiossa vuonna 1972. Tulin viidentenä viimeiselle rastille. Sitten ennen vaihtoa oli suo ja ajattelin, ny lähretään. Tulin 20 sekuntia ennen seuraavaa.

        tuo on kova, avausosuuksille laitetaan yleensä yksinkertaisimmat nulukhaajat, suunnistustaitoa eli järkeä ei vaadita vielä ensiosuudella

        Juu, mutta tämä mämmitouhu on lähtenyt ihan käsistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutta tämä mämmitouhu on lähtenyt ihan käsistä.

        Mämmi on vähä niinkuin puuroa. Kenialaiset syövät paljon puuroa myöskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mämmi on vähä niinkuin puuroa. Kenialaiset syövät paljon puuroa myöskin.

        Kenukit ja Etihooppit vetävät difanehoch epopuuroa, peruna "pataatilla" korvattuna


    • Anonyymi

      Kyllä suoli toimii, kun juo sahtia kiulullisen parin mämmituokkosen kera ja lähtee juoksemaan. Voidaan puhua jopa suolihuuhtelusta.

    • Anonyymi

      Kaurapuuroa saapi syyä niin paljon kun maistuu.

      • Anonyymi

        Juu. Kaurapuu8ro ei lihota.


    • Anonyymi

      17km päivässä on kyllä aika paljon juoksemista. Itse juoksen vain 7km päivässä.

      • Anonyymi

        mä oon niin ADHD etten pysty juokseen edes 3 kilsaa putkeen tai juuri ja juuri kolome kilsaa. Mun ohjelmaan kuuluu 5-13 kilometrin kävelylenkit vaihdellen tempotasoa ja joskus hölkkään myös eli hölkkää = kevyttä, hidasta vauhtia jota sanotaan nimellä hölkkä ja hädin tuskin maltan 3 kilometriäkään. Monasti jää alle 3 kilometrin, mutta saatan sisällyttää esim 5 kilsan matkaan noin 500-600 metrin hölkkäpätkiä joita saatan 5 kilsan aikana tehdä noin 3-4 kertaa tai joskus hölkkään sen 1000 metriä ja sitten muutaman kerran vielä 300-500 metrin pätkiä. Jaksaisin hölkätä 10-20 kilometriä yhteen putkeen, mutta saattaisi iskeä kehoon paha tila eli terveys ei kestäisi sitä varmaankaan kun keho on mennyt siihen tilaan. Ilman sellaiseen tilaan menemistä jaksan esim 10 kilsaa hölkätä eikä pahemmin hengästytä koska kerran testasin sen.

        Syötyä tulaa paljon viljatuotteita, kalaa ja kanaa sekä välillä myös naudan tai possunlihaa mut yleensä lihatuotteissa suosia kalaa ja kanaa ja välillä syön kasviksia mutta täytyy sanoa etten ole oikein kasvisten ystävä vaan enempi vilja+maito&lihatuotteet on mun juttuni ja tykkään hedelmistä kuten banaani ja appelsiini. Marjoista mustikat tosi jees ja puolukoita sekoitan kaurahiutaleisiin usein ja paan sekaan rasvatonta jugurttia tai rasvatonta rahkaa. Hyviä rasvoja ihmisen keho myös tarvii eli hyvinä rasvoina käytän esim hyviä rasvoja sisältäviä pähkinöitä tai rypsiöljyä ja kasvismargariinilevitteitä. Maitoa tulee juotua ja vettä juon noin 2-3 litraa päivässä. Salmiakki on paheeni ja noin kerran viikossa on yksi karkkipäivä eli aina salmiakkipäivä. Yleensä mulle riittää 4-6 salmiakkijauhetikkaria mut joskus hemmottelen ja ostan yhden pussillisen keltaisen pussin turkinpippurisalmiakkia tai 2 pikkulootaa halvan salmiakkia. Ruutusalmiakissa on liian suolainen ja teollinen maku. Suuri jälkiruokaherkkuni on pasha, mutten sitä kovin usein syö vaan noin 3 kertaa vuodessa. Pizzan ostan pizzeriasta tai itse valmistan ja noin 3-4 pizzaa syön vuodessa. 2-3 hampurilaista vuodessa. Syön yleensä kotiruokaa ja ns terveellistä ruokaa, mutta silloin kun kulutan paljon, niin annoskokoja pitää suurentaa, sillä muuten voi iskeä heikko kunto jos ei muista syyä(joskus on näin päässyt käymään = omaa huolimattomuutta).


    • Anonyymi

      Minä suosin hernekeittoa porkkanalla kera sinapin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe