Kumpi on mielestänne mielekkäämpi "väline" vaunu vai auto?
Kahdelle ihmiselle olisi tarkoitus hankkia matkailuun.
Vaimo pitää enemmän vaunun tiloista (isommat),mutta kyllä isohkosta autostakin tilaa löytyy n.650-700 pitkistä.
Onneksi korttirajoituksia ei ole kaikki liikkuu molempien korteilla =)
Vaunu on toki pidempi yhdistelmä mutta sen voipi jättää leirintään ja mennä veturilla kylille jos haluaa.
As.autolla menettää "helposti" paikkansa leirinnässä jos lähtee pois.
Meidän mielipide on kyllä selvillä mutta entä teidän ajatuksenne vastaavassa tilanteessa?
ajeltais viikollakin
31
2553
Vastaukset
- vaunu siinä tapauksessa, mu...
Jos liikutte vain suomessa ja pohjoismaissa, tanskassakin niin silloin on kyllä as.vaunu parempi.
Vaan jos matkat ulottuu kauemmaksikin, niin sitten ehdottomasti as.auto. As.autolla taittuu pidempi matha huolettomammin ja nopeammin, jos 100 ajolupa, ainakin suomen teillä.- no katsos kun tuo 100km/h
on vain ja ainoastaan Suomessa. Muualla voi huolehti ajaa 100km/h Ranskassa jopa 110km/h. Tämä vaikka asuntoauto painaa jopa 5000 kg.
Asuntovaunu on edullinen JOS sinulla "firma auto" ja pysyt kotimaassa Mutta heti kun ajat yhdistelämä laivaan euroja palaa.
Mitä asuntoauton paikan menettämisen tulee niin onhan sinulla paikka jos kerran olet siitä maksannut. Laitat vaan paikalle vaikka pöytä ja tuolit niin kyllä paikka on varattu sinulle sille päivälle.
Mitä tulee sisätilaan niin minä mittasin meidän asuntovaunu sisältä ja mittasin 610 pitkään hobbyn sisämitaksi 5,8m. Sitten ostettiin asuntoauto joka oli ulkomitaltaan 6,4m ja sisämitta oli 6,2m.
Elikä ei se sisämitta muutu ainut mikä muuttuu on tavaratila.
Nyt meillä jo toinen asuntoauto (7,4m) ja en vaihtaisi vaunuun ikinä takaisin. - Sunnuntaikuski
no katsos kun tuo 100km/h kirjoitti:
on vain ja ainoastaan Suomessa. Muualla voi huolehti ajaa 100km/h Ranskassa jopa 110km/h. Tämä vaikka asuntoauto painaa jopa 5000 kg.
Asuntovaunu on edullinen JOS sinulla "firma auto" ja pysyt kotimaassa Mutta heti kun ajat yhdistelämä laivaan euroja palaa.
Mitä asuntoauton paikan menettämisen tulee niin onhan sinulla paikka jos kerran olet siitä maksannut. Laitat vaan paikalle vaikka pöytä ja tuolit niin kyllä paikka on varattu sinulle sille päivälle.
Mitä tulee sisätilaan niin minä mittasin meidän asuntovaunu sisältä ja mittasin 610 pitkään hobbyn sisämitaksi 5,8m. Sitten ostettiin asuntoauto joka oli ulkomitaltaan 6,4m ja sisämitta oli 6,2m.
Elikä ei se sisämitta muutu ainut mikä muuttuu on tavaratila.
Nyt meillä jo toinen asuntoauto (7,4m) ja en vaihtaisi vaunuun ikinä takaisin.Miten se tekee asuntovaunusta edullisen jos on firman auto?? Saman hintainen se vaunu on vaikka olisi anopin auto!
Totta on kyllä se että laivassa maksetaan "kyyti"pituuden mukaan eri ajoneuvot tosin eri maksuluokka.(linjaauto,kuormaauto,yms.)
paikan menetys?Niin toiset on toisia röyhkeämpiä siirtelemään toisten tavaroita.No ei vänkätä.
Sisätilan pituus vaunussa saattaa pitää paikkansa nuo luvut.
As.autossa tosin hieman epäilen ainakin niiden tilojen käyttöä joka on "hytin"jalkatilassa.
Siis yhteensä 20cm takaseinän vahvuus ja etuosan rakenteet aika heppoinen etuosa.
Taitaa sulla olla sellainen ns.täysintegroitu.
Asioitas en henk.koht.koskaan ostaisi sellasta on ne vaan niin rumia.Jos joskus ostan as.auton on se ns.puoliintegroitu vai mikäs se nyt on.
Mutta leveydelle et sinäkään voi mitään.Montako as.autoa on "täys leveänä" (255)Jos jätetään nuo linja-autosta väsätyt vanhemmat viritykset pois luvuista. - kuka tykkää mistäkin.
no katsos kun tuo 100km/h kirjoitti:
on vain ja ainoastaan Suomessa. Muualla voi huolehti ajaa 100km/h Ranskassa jopa 110km/h. Tämä vaikka asuntoauto painaa jopa 5000 kg.
Asuntovaunu on edullinen JOS sinulla "firma auto" ja pysyt kotimaassa Mutta heti kun ajat yhdistelämä laivaan euroja palaa.
Mitä asuntoauton paikan menettämisen tulee niin onhan sinulla paikka jos kerran olet siitä maksannut. Laitat vaan paikalle vaikka pöytä ja tuolit niin kyllä paikka on varattu sinulle sille päivälle.
Mitä tulee sisätilaan niin minä mittasin meidän asuntovaunu sisältä ja mittasin 610 pitkään hobbyn sisämitaksi 5,8m. Sitten ostettiin asuntoauto joka oli ulkomitaltaan 6,4m ja sisämitta oli 6,2m.
Elikä ei se sisämitta muutu ainut mikä muuttuu on tavaratila.
Nyt meillä jo toinen asuntoauto (7,4m) ja en vaihtaisi vaunuun ikinä takaisin.Norjassa kun oltiin reilut 2 v sitten as.autolla, niin yllätyttiin, kuinka monessa paikassa oli ajokielto yli 6 metrisille autoille. No, meilläpä oli just alle sen, jos ei fillaritelinettä laskettu mikaan. Myös kieltoja yhdistelmillä ajoista oli usein. Vaan jos kielto molemmille, eli yli 6 m ajokeilla ja yhdistelmille, niin vaunu vain parkkiin ja veturilla tekee kierrokset lähemmäksi nähtävyyksiä, yms.
Itse olisi kylläkin as.autossa pysynyt, vaan vmo. ei vaan siitä tykännyt. Oli se ahdas: kuusi petipaikkaa alle 6 metrisessä alkoviautossa.
Paljonkos on sisä-leveyttä teidän autossa?
Meidän vaunu sisäleveys on 2340 mm/ ulkoleveys 2515 mm ja sisäpituus 5550 mm/ kok.pituus 7484 mm. Sisäkorkeus 1950. Noilla mitoilla sisäpinta-ala 13 neliömetriä (tarkka 12,99) ja sisätilavuus 25,33 kuutioa.
Neliveto-veturin kanssa n. tasan 12 metriä, eli just menee monen laivan pituustaksastandardin sisään.
(Honda crv d 2.2 l, -07 ja Cabby 620 F2B -08; vaunun vaihtu just).
Asuntoautolla on kyllä tosi kätevä tehdä reissua. Siihen mihin milloinkin sattuu pysähtymään, niin siinä on sitten vaikka yön yli. As.autolla tottuu korin kallellaan oloon jotenkin vain helpommin. As. autoissa on suihkut enemmän oikeasti käytettävissä, isompi vesisäiliö.
Vaan kyllä se meidän as.auto oli vain niin ahdas, että itseänikin se ahdisti lopulta ja naapuritkin alkoivan lopulta nalkuttamaan isosta autosta parkkipaikalla, rivaripihassa.
Itse olen tällä hetkellä ihan tyytyväinen vaunuvalintaan auton siasta. Varsinkin kun lapset mukana viel vuosia. As. autolla kun opin leiriitymään lähes minne vain, niin se sama opittu tapa olikin helppo siirtään as.vaunu puolelle ja nykyisin kyllä vaunullakin jäädään ihan samalla tavalla parkkiin yön yli, kuin as.autollakin ennen.
Vaan as.autolla tuli jotenkin levoton olo: oli tosi helppo lähteä taas jatkamaan matkaa ja lopulta oltiin paikassaan vain 1 tai 2 yötä. Jos piti kaupassa käydä, oli lähdettävä leireineen päivineen, ja sitten sitä samantein jo lähti jatkamaan matkaa, kun "kaikki".. koko ajan mukana. Vaan vaunulla reissaaminen antaa enemmän rauhaa leiriintyä kunnolla, jos niin haluaa. On se vain kiva lähteä ajelemaan veturilla, sitten minne milloinkin halusi mennä ja perhe sai halujensa mukaan jäädä vaunulle. Minulla yleensä lähes jokaisella paikkakunnalla "omaa porukkaa", 12 askeleen systeemit, ollaan kotimaassa tai sitten missä päin maailmaa tahansa. Siksi on tarpeen, että saan yksin käydä omilla menoillani ja perhe saa keskittyä muuhun tai sitten vmo. saa käydä kaupossa ja minä muksujen kera vaunulla, luonnon helmassa milloin mitäkin puuhastelemassa.
Vmo. on kyl heittänyt ajatusta, että sitten kun kuljetaan kahdestaan, vanhempana, sitten hommataan se as.auto ja aletaan kiertämään keski-Eurooppaa yms., enemmän. - laivoilla... ! Muistkakaa n...
Sunnuntaikuski kirjoitti:
Miten se tekee asuntovaunusta edullisen jos on firman auto?? Saman hintainen se vaunu on vaikka olisi anopin auto!
Totta on kyllä se että laivassa maksetaan "kyyti"pituuden mukaan eri ajoneuvot tosin eri maksuluokka.(linjaauto,kuormaauto,yms.)
paikan menetys?Niin toiset on toisia röyhkeämpiä siirtelemään toisten tavaroita.No ei vänkätä.
Sisätilan pituus vaunussa saattaa pitää paikkansa nuo luvut.
As.autossa tosin hieman epäilen ainakin niiden tilojen käyttöä joka on "hytin"jalkatilassa.
Siis yhteensä 20cm takaseinän vahvuus ja etuosan rakenteet aika heppoinen etuosa.
Taitaa sulla olla sellainen ns.täysintegroitu.
Asioitas en henk.koht.koskaan ostaisi sellasta on ne vaan niin rumia.Jos joskus ostan as.auton on se ns.puoliintegroitu vai mikäs se nyt on.
Mutta leveydelle et sinäkään voi mitään.Montako as.autoa on "täys leveänä" (255)Jos jätetään nuo linja-autosta väsätyt vanhemmat viritykset pois luvuista.Viime kesänä kun mentiin Hki-Tukholma, niin saatiin paikka hyvin nimenomaan as.vaunu-auto yhdistelmälle. Syy oli se, että as.auton vaatimat korkeat paikat olivat jo meneet jo kevättalvella. Mutta asuntovaunun korkeus sen verran pienempi, että saatiin matalampi paikka hyvin.
Paikka korkeudet oli 2,8 m ja vaunu oli 2,6 m korkea. - As.autoilla vähemmän paikkoja
no katsos kun tuo 100km/h kirjoitti:
on vain ja ainoastaan Suomessa. Muualla voi huolehti ajaa 100km/h Ranskassa jopa 110km/h. Tämä vaikka asuntoauto painaa jopa 5000 kg.
Asuntovaunu on edullinen JOS sinulla "firma auto" ja pysyt kotimaassa Mutta heti kun ajat yhdistelämä laivaan euroja palaa.
Mitä asuntoauton paikan menettämisen tulee niin onhan sinulla paikka jos kerran olet siitä maksannut. Laitat vaan paikalle vaikka pöytä ja tuolit niin kyllä paikka on varattu sinulle sille päivälle.
Mitä tulee sisätilaan niin minä mittasin meidän asuntovaunu sisältä ja mittasin 610 pitkään hobbyn sisämitaksi 5,8m. Sitten ostettiin asuntoauto joka oli ulkomitaltaan 6,4m ja sisämitta oli 6,2m.
Elikä ei se sisämitta muutu ainut mikä muuttuu on tavaratila.
Nyt meillä jo toinen asuntoauto (7,4m) ja en vaihtaisi vaunuun ikinä takaisin.Viime kesänä oltas jääty rannalle niinä päivinä, jona matkaan piti päästä. Laivapaikat varattiin huhtikuussa hetin juhannuksen jälkeisille arkipäiville. Kaikki korkeat paikat oli jo menneet, joihin mahtuu as.autot.
Vaan as.vaunu mahtuu 2,8 m korkeusrajan paikoille. As.autojen vaatimia korkeampia paikkoja laivoilla yllättävän vähän, kun linja-autot ja rekat vievät valtaosan niistä paikoista.
Korkeat paikat myös usein hieman kalliimpia kun taviskorkuiset paikat. Vaan pituus sitten kyl tuo sen lisähinnan enempi. Jos lauttapaikat tosi täydet, niin saattavat laittaa vaunu eri kohtaan kun vetoauton ja silleen tilaa tilaa paremmin löytyy.
- yhtälö
ratkaistavaksi, kun se riippuu niin monesta tekijästä, eikä sivullinen voi edes suosittaa, jos ei tiedä tarpeita ja toiveita, käyttäjien.
Jos haluaa paljon liikkua paikasta toiseen, auto parempi, jos enemmän paikallaan leirissä, vaunu parempi. Tämä sellainen 'isojako', mutta kun ne tarpeet ovat erilaiset kullakin, vieläpä perheen sisälläkin, olet varmasti huomannut, ja parhaan vastauksen saa vasta kun on kokeillut molempia.- Sunnuntaikuski
Ei tässä sen enempää suosituksia haeta vaan muiden mielipiteitä.
Molemmista on kokemuksia mutta aina ne matkailuautot ovat olleet pieniä.Vaikka ulkoiset mitat ovat isohkoja.
Perheen sisällä ei voi olla kuin 2 mielipidettä mutta nekin ovat kovin toistensa näköisiä.
Meille sopii vaunu paremmin niin kuin jo tekstistäkin voi huomata.
Mutta niitä muiden kokemuksia on tullut kovin niukalti.
- Kokeiltu
Tietysti riippuu varallisuudesta. Taviksen tuloilla ja tavoilla ehdottomasti vaunu, kun on tarpeellinen tuo henkilöauto joka päivä. Molempia on tullut kokeiltua, mutta vaunu ehdottomasti mukavampi asustamiseen ja jää se auto ympäristö ajelua varten. Monesti oli "pallo jalassa"tunnelma leirintäalueella m-auton kanssa.
Mutta kuten joku jo mainitsi, itse on kokeiltava ja kannattaa olla itselleen rehellinen.- OKHX
... riipu, vaan aika usein järkevästä taloudellisesta ajattelusta. Eli siis siitä, kuinka paljon katsoo järkevästi ajatellen kohtuulliseksi sijoittaa caravanmatkailuun. Onhan vaunu noin 4 kertaa halvempi ratkaisu jo pelkästään hankintahinnaltaan.
Minä valitsin vaunun, mutta en siksi etteikö minulla olisi ollut ihan joutavaa rahaa autoonkin.
- KapteeniAlarm
Matkailuauto on yleensä "väkisin" painoihin runnottu.
Eli sen kantavuus ei ole yleensä enempää, kuin henkilöluvun mukainen henkilömäärä, ei siis YHTÄÄN matkatavaraa.
Ajavat siis pääsääntöisesti ylikuormilla peläten punnitusta maantiellä. - Jarkko
Iso auto ja skootteri on oiva yhdistelmä. Jos autossa iso talli niin 2 skootteria. 1 kulkee takasillalla vaivattomasti ja sillä ajaa paikalliset ajot mukavasti
Jos puhutaan m-autoista 3500 kg max. taitaa kantavuus ja ainakin taka-akselin kantavuus tulla vastaan ennen toisen skootterin kuormaamista. Jos olet katsonut messuilla on useimpien suurienkin takatallien max kuorma 150 kg. Jos mukana on edes hieman muitakin varusteita alkaa moposkootteri olla ainoa jonka sinne saa mukaan edes yksin kappalein. Polkupyörät ovat sitten eri juttu.
Jos ei anneta tämän 3500 kg häiritä lienee mahdollista lastata vaikka pikkuauto tavaratilaan.- ylipainoa
karva.naamari kirjoitti:
Jos puhutaan m-autoista 3500 kg max. taitaa kantavuus ja ainakin taka-akselin kantavuus tulla vastaan ennen toisen skootterin kuormaamista. Jos olet katsonut messuilla on useimpien suurienkin takatallien max kuorma 150 kg. Jos mukana on edes hieman muitakin varusteita alkaa moposkootteri olla ainoa jonka sinne saa mukaan edes yksin kappalein. Polkupyörät ovat sitten eri juttu.
Jos ei anneta tämän 3500 kg häiritä lienee mahdollista lastata vaikka pikkuauto tavaratilaan.paljon on varoituksia siitä miten käy jos on
ylipainoa.
olisin odottanut joiltain omakohtaisia kokemuksia siitä miten kävi kun punnittiin
ja mitä siitä sitten seurasi. - Kevennys
ylipainoa kirjoitti:
paljon on varoituksia siitä miten käy jos on
ylipainoa.
olisin odottanut joiltain omakohtaisia kokemuksia siitä miten kävi kun punnittiin
ja mitä siitä sitten seurasi.Eli ylimääräiset tavarat on lähetettävä rahtina jonnekkin, tai hankittava peräkärry, jossa ne jatkavat lopun matkaa.
Tienvarteen niitä kun ei saa heittää. - ylipainoa
Kevennys kirjoitti:
Eli ylimääräiset tavarat on lähetettävä rahtina jonnekkin, tai hankittava peräkärry, jossa ne jatkavat lopun matkaa.
Tienvarteen niitä kun ei saa heittää.onko sulle omakohtaisesti käynyt näin.
vai onko tämä vain näitä juttuja siitä
miten voi käydä.
Odottaisin selviytymistarinoita
aina voi pyyhkiä kylmän hien otsalta,
nauraa itselle ja ajatella "huonomminkin
olisi voinut käydä" tää on vain elämää.. - on sinulle
ylipainoa kirjoitti:
paljon on varoituksia siitä miten käy jos on
ylipainoa.
olisin odottanut joiltain omakohtaisia kokemuksia siitä miten kävi kun punnittiin
ja mitä siitä sitten seurasi.tietoa miten käy.Vuonna 2006 olin tulossa Hannoveristä kohti Hampuria kun poliisi pysäytti.Ensin katsottiin paperit, jotka olivat kunnossa, seuraavaksi poliisi kumartui ja vilkaisi auton alle.Ja sanoi jousien olevan aika pohjassa.Minä siihen, että se on fiatin ominaisuus, mutta poliisi sanoi takaisin, että kutsutaampas puntari paikalle.ja sehän tuli tunnin kuluttuva.Auto puntarille,etu-akseli 1880 kg ja taka-akseli 2134kg, yhteensä 3924 kg .akseli-painoissa ei ylitystä, mutta kokonais-painossa oli.oltiin moottori-tien parkkipaikalla ja minä kysymään mitä tehdään.Ja vastaus oli aika karmea.Jos en omin keinoi saa yli-kuormaa pois autosta, poliisi kyllä järjestää asian kuntoo.Tietenkin minun kustannuksella.no minä soitin kaverille Hampuriin ja kaveri tuli hakemaan tavaroita pois kyydistä.Tämä punnitus maksoi minulle sakkona 180 euroa ja yli-kuorma maksuna 848 euroa.Aika halpaa vai mitä.Onneksi asuin Saksassa, joten koko summa ei tarvinnut maksaa paikan päällä, kuten ne jotka eivät asu vakituisesti Saksassa joutuvat tekemään.
- sakkoja
on sinulle kirjoitti:
tietoa miten käy.Vuonna 2006 olin tulossa Hannoveristä kohti Hampuria kun poliisi pysäytti.Ensin katsottiin paperit, jotka olivat kunnossa, seuraavaksi poliisi kumartui ja vilkaisi auton alle.Ja sanoi jousien olevan aika pohjassa.Minä siihen, että se on fiatin ominaisuus, mutta poliisi sanoi takaisin, että kutsutaampas puntari paikalle.ja sehän tuli tunnin kuluttuva.Auto puntarille,etu-akseli 1880 kg ja taka-akseli 2134kg, yhteensä 3924 kg .akseli-painoissa ei ylitystä, mutta kokonais-painossa oli.oltiin moottori-tien parkkipaikalla ja minä kysymään mitä tehdään.Ja vastaus oli aika karmea.Jos en omin keinoi saa yli-kuormaa pois autosta, poliisi kyllä järjestää asian kuntoo.Tietenkin minun kustannuksella.no minä soitin kaverille Hampuriin ja kaveri tuli hakemaan tavaroita pois kyydistä.Tämä punnitus maksoi minulle sakkona 180 euroa ja yli-kuorma maksuna 848 euroa.Aika halpaa vai mitä.Onneksi asuin Saksassa, joten koko summa ei tarvinnut maksaa paikan päällä, kuten ne jotka eivät asu vakituisesti Saksassa joutuvat tekemään.
Minulla on edessä uusi lista, minkä mukaan tuollaisen sakon joutuu maksamaan kun ylipainoa on n. 1000 kg. Sinulla on ollut joku alle 3 t kokonaismassainen auto, jonka akselipainot eivät ole olleet noin suuret kuin kerrot.
Saksassa ja Itävallassa sakot ovat 3,5 t painoisilla autoilla ensimmäiset 150 kg "ilmaisia" ja vasta siitä eteenpäin maksetaan aika pienet maksut: 175 kg kohdalla 35 e 350 kg kohdalle asti 70 e ja 700 kg asti 140e. Jos ylipainoa on yli 1000 kg, niin sakko voi olla tapauksesta riippuen jopa yli 700e. Tiedot ovat tältä syksyltä, joten kerroppas totuus.
Ylipainon lisäksi ei tule muuta sakkoa ja ylimääräisen lastin joutuu siirtämään pois vasta kun se ylittää 5% eli 175 kg jos kok. massa on 3,5 tonnia. - -kassu-
sakkoja kirjoitti:
Minulla on edessä uusi lista, minkä mukaan tuollaisen sakon joutuu maksamaan kun ylipainoa on n. 1000 kg. Sinulla on ollut joku alle 3 t kokonaismassainen auto, jonka akselipainot eivät ole olleet noin suuret kuin kerrot.
Saksassa ja Itävallassa sakot ovat 3,5 t painoisilla autoilla ensimmäiset 150 kg "ilmaisia" ja vasta siitä eteenpäin maksetaan aika pienet maksut: 175 kg kohdalla 35 e 350 kg kohdalle asti 70 e ja 700 kg asti 140e. Jos ylipainoa on yli 1000 kg, niin sakko voi olla tapauksesta riippuen jopa yli 700e. Tiedot ovat tältä syksyltä, joten kerroppas totuus.
Ylipainon lisäksi ei tule muuta sakkoa ja ylimääräisen lastin joutuu siirtämään pois vasta kun se ylittää 5% eli 175 kg jos kok. massa on 3,5 tonnia.Autoa ostettaessa pitää aina miettiä millä teknisillä ratkaisuilla se on tehty. Tietyt ratkaisut vaativat enemmän painoa ja siksi niitä sakkoja maksellaan. Tarvitaanko uunia? Entä tavaratila? Lämmitinratkaisu (kevyt esim truma)? Varapyöräratkaisu? Säiliöt? Loppujenlopuksi 3500 kg kokonaispainona on kovin pieni kg-määrä.
- sakkoja
-kassu- kirjoitti:
Autoa ostettaessa pitää aina miettiä millä teknisillä ratkaisuilla se on tehty. Tietyt ratkaisut vaativat enemmän painoa ja siksi niitä sakkoja maksellaan. Tarvitaanko uunia? Entä tavaratila? Lämmitinratkaisu (kevyt esim truma)? Varapyöräratkaisu? Säiliöt? Loppujenlopuksi 3500 kg kokonaispainona on kovin pieni kg-määrä.
kun jo ostaessaan määrittelee mllaisen haluaa, kuten kerroit. Puutuin jutussani vaan siihen, että jollekin tuottaa tyydytystä heittää pelkoa m- autoilijoiden joukkoon aivan tuulesta temmatuilla sakkomaksuilla muka "omana kokemuksena". Mahtaako kirjoittajalla edes olla m- autoa, on ehkä vaan kateellinen poksin vetäjä.
Käytännön riski joutua punnnitukseen jossain Keski-Euroopassa on suunnilleen yhtä suuri kuin joutua vakavaan onnettomuuteen. Kun ottaa tavaraa mukaan kohtuullisesti, niin pieni ylipaino korjaantuu pelkästään sillä, että laskee ylimääräiset raikkaat vedet pois punnituspaikallaa. Ja saahan sitä olla satakunta kiloa ylimääräistä laillisestikin. - työni puolesta tiedän
ylipainoa kirjoitti:
onko sulle omakohtaisesti käynyt näin.
vai onko tämä vain näitä juttuja siitä
miten voi käydä.
Odottaisin selviytymistarinoita
aina voi pyyhkiä kylmän hien otsalta,
nauraa itselle ja ajatella "huonomminkin
olisi voinut käydä" tää on vain elämää..Että näin käy, sakot ja kuorman kevennys, mikäli liikaa on.
Lisäksi, mikäli ylitetään tuo 3500kg. kokonaismassa, niin vaaditaan C-ajokortti, tai tulee myäs "rapsut" ajo oikeudetta (ajokortitta) ajamisesta.
Itse myin matkailuautoni pois osittain tuon heikon kantavuuden vuoksi, vaikka ojo-oikeutta onkin riittävästi isommallekkin autolle.
Nyt vedän vaunua ja kuorma kulkee osittain "veturissa" Mikäli vielä matkailuauton hankin, niin kuorma-autoksi, eli yli 3500kg rekisteröity olisi paikallaan. - pahtui
sakkoja kirjoitti:
Minulla on edessä uusi lista, minkä mukaan tuollaisen sakon joutuu maksamaan kun ylipainoa on n. 1000 kg. Sinulla on ollut joku alle 3 t kokonaismassainen auto, jonka akselipainot eivät ole olleet noin suuret kuin kerrot.
Saksassa ja Itävallassa sakot ovat 3,5 t painoisilla autoilla ensimmäiset 150 kg "ilmaisia" ja vasta siitä eteenpäin maksetaan aika pienet maksut: 175 kg kohdalla 35 e 350 kg kohdalle asti 70 e ja 700 kg asti 140e. Jos ylipainoa on yli 1000 kg, niin sakko voi olla tapauksesta riippuen jopa yli 700e. Tiedot ovat tältä syksyltä, joten kerroppas totuus.
Ylipainon lisäksi ei tule muuta sakkoa ja ylimääräisen lastin joutuu siirtämään pois vasta kun se ylittää 5% eli 175 kg jos kok. massa on 3,5 tonnia.vuonna 2006 kuten tekstistäö selvisi ja se on totta.en tiedä miksi sinulla on uudet tiedot entisistä asioista.olet ilmeisesti lukenut, että kaveri sai sakot, muttet missä ja milloin.ja kun sinä et ole saanut, niin ei muutkaan voi saada? ja sitten kun vielä luet itsesi lähettämät tiedot ja vertaat niitä painoja minun tekstistä niihin huomaat jotain joka yllättää sinut
- sakkoja
pahtui kirjoitti:
vuonna 2006 kuten tekstistäö selvisi ja se on totta.en tiedä miksi sinulla on uudet tiedot entisistä asioista.olet ilmeisesti lukenut, että kaveri sai sakot, muttet missä ja milloin.ja kun sinä et ole saanut, niin ei muutkaan voi saada? ja sitten kun vielä luet itsesi lähettämät tiedot ja vertaat niitä painoja minun tekstistä niihin huomaat jotain joka yllättää sinut
sitten tuli niin paljon? Saksassa ja Itävallassa ne ovat naurettavan pieniä aina 700 kg ylipainoon asti jos alla on 3,5 tonnin massainen alusta. MUTTA jos sinulla on todellakin ollut joku 2,8 tonnin alusta, liian pienet tai kuluneet renkaat siinä tai jotain muita syitä, niin silloin ylipainomaksu voi olla se yli 800 euroakin, koska silloin ylipainoa on ollut yli 1000 kg ts. yli 30% suurimmasta sallitusta kokonaismassasta.
Siis jos alla on 3,5 tonnin alusta, missä on siihen tarkoitetut renkaat alla ja ylipainoa on 450 kg, niin maksettavaa tulee enintään 100 euroa. Näin on ollut myös vuonna 2006. - oletko
sakkoja kirjoitti:
sitten tuli niin paljon? Saksassa ja Itävallassa ne ovat naurettavan pieniä aina 700 kg ylipainoon asti jos alla on 3,5 tonnin massainen alusta. MUTTA jos sinulla on todellakin ollut joku 2,8 tonnin alusta, liian pienet tai kuluneet renkaat siinä tai jotain muita syitä, niin silloin ylipainomaksu voi olla se yli 800 euroakin, koska silloin ylipainoa on ollut yli 1000 kg ts. yli 30% suurimmasta sallitusta kokonaismassasta.
Siis jos alla on 3,5 tonnin alusta, missä on siihen tarkoitetut renkaat alla ja ylipainoa on 450 kg, niin maksettavaa tulee enintään 100 euroa. Näin on ollut myös vuonna 2006.koskaan joutunut saksalaisen poliisin kanssa asioimaan, mutta minä olen ja auto oli tapahtuma hetkellä noin 5000km ajettu täysin kunnossa.Enkä tunne tarvetta valehdella, mutta jos näitä ei edelleenkään saa kertoa, vaan pysytään mutu tiedossa, niin olkoon.Ei nyt ole tässä kannettavassa skanneria, että voisin sinulle sen sakon ja yli-kuorma maksun näytää.Eikä tietoa minne se olisi toimitettava, jotta asian uskoisit ja uskoisitko sittenkään?
- sakkoja
oletko kirjoitti:
koskaan joutunut saksalaisen poliisin kanssa asioimaan, mutta minä olen ja auto oli tapahtuma hetkellä noin 5000km ajettu täysin kunnossa.Enkä tunne tarvetta valehdella, mutta jos näitä ei edelleenkään saa kertoa, vaan pysytään mutu tiedossa, niin olkoon.Ei nyt ole tässä kannettavassa skanneria, että voisin sinulle sen sakon ja yli-kuorma maksun näytää.Eikä tietoa minne se olisi toimitettava, jotta asian uskoisit ja uskoisitko sittenkään?
maksoit? Onko kysymys liian vaikea? Paljonko oli liikaa otteeseen merkittyyn kok. massaan verrattuna? Miksi jauhat potaskaa? Sillä oliko ajettu 5000 km vai 500 000 km eki ole merkitystä. Saksassa ei saa runsaan 10% ylipainosta kuin muutaman kympin sakkoja, jos auton kok. massa oli 3500 kg! Siitä on olemassa oikein taulukot.
- vie-lä
sakkoja kirjoitti:
maksoit? Onko kysymys liian vaikea? Paljonko oli liikaa otteeseen merkittyyn kok. massaan verrattuna? Miksi jauhat potaskaa? Sillä oliko ajettu 5000 km vai 500 000 km eki ole merkitystä. Saksassa ei saa runsaan 10% ylipainosta kuin muutaman kympin sakkoja, jos auton kok. massa oli 3500 kg! Siitä on olemassa oikein taulukot.
kerran tiedot(jotka löytyvät myös alkuperäisestä kirjoituksesta)suomeksi ja muuten en sinua enää voi asiassa auttaa, jos et kerta usko tai ymmärrä tekstin sisältöä.Auto kokonaispaino kolmetuhattaviisisataa kiloa (3500),sakko yli-kuormasta sata kahdeksnkymmentä euroa (180) ja yli-kuorma maksu kahdeksansataaneljäkymmentäneljä euroa (848 euroa). Siis kaksi erillistä maksu lappua.
- sakkoa
vie-lä kirjoitti:
kerran tiedot(jotka löytyvät myös alkuperäisestä kirjoituksesta)suomeksi ja muuten en sinua enää voi asiassa auttaa, jos et kerta usko tai ymmärrä tekstin sisältöä.Auto kokonaispaino kolmetuhattaviisisataa kiloa (3500),sakko yli-kuormasta sata kahdeksnkymmentä euroa (180) ja yli-kuorma maksu kahdeksansataaneljäkymmentäneljä euroa (848 euroa). Siis kaksi erillistä maksu lappua.
koskien, että oliko niissä punnituksissa mukana KAIKKI autossa matkustaneet. Vai punnittiinko vain auto ja sitten poliisi laski päälle mitä henkilöistä tulee lisäpainoa? Montako teitä oli autossa mukana?.
Usko kyllä sinua, että olet nuo kovat summat maksanut. Netin keskustelupalstoilla on kuitenkin Saksasta ja Itävallasta melko pieniä maksuja kun ylitykset jäävät 20 % tasolle ( sullahan se oli alle 15%, JOS kaikki matkustajat oli mukana), mutta esim. Sveitsissä on jo 5 % ylityksestä maksettu 260 euron sakkoja.
- Kokonaisuus
Jos on koppifani,niin voihan sitä asua vaikka velka-autossa. Mutta kun tahtoo kokea muutakin kuin kopitusta, niin vaunun omistajalla on varaa pariin kaukomatkaan matkaan vuodessa, vaikka vaan m-auton pääomatappioilla.
- tykkää
Me on tykätty pelkästään m- autoista jo parikymmentä vuotta. Sen lisäksi reissataan pitkiä lentomatkoja ja vuokrataankin autoja perillä. Ei tulis mieleenkään, että mistään hinnasta ryhdyttäis raahaamaan perässä jotain koppia. Tosin meille kahdelle tuosta 4. m- autosta löytyy n. 6 m pituutta ja 2,2 m leveyttä. Erillisvuoteissa saa kunnon unet ja patterit riittää talvellakin viikoksi. Ninhän sitä makaa kuin petaakin.
- Sunnuntaikuski
Hyvin sanottu tuo "kukin ajaa millä tykkää".
Ihmisten tarpeet onkin toisistaan paljon eroavaisia siksi kaikenlaisia kulkineita tarvitaan.Toiset tarvitsee tilaa paljon toiset vähän.
Ylipaino maksuista pääsee mielestäni helposti eroon,ostaa vain riittävän ison as.auton! Niin helppoa se on kuin heinän teko.
Yllättävän asiallista keskustelua ainakin tähän asti kaikilta osallistujilla,kiitos siitä.
Vaikkakin keskustelun aihe hieman muuttui,mutta eihän se haittaa kun ei olla liian tiukkapipoisia pikku jutuista. - Kalleville-mikkopoika
Sunnuntaikuski kirjoitti:
Hyvin sanottu tuo "kukin ajaa millä tykkää".
Ihmisten tarpeet onkin toisistaan paljon eroavaisia siksi kaikenlaisia kulkineita tarvitaan.Toiset tarvitsee tilaa paljon toiset vähän.
Ylipaino maksuista pääsee mielestäni helposti eroon,ostaa vain riittävän ison as.auton! Niin helppoa se on kuin heinän teko.
Yllättävän asiallista keskustelua ainakin tähän asti kaikilta osallistujilla,kiitos siitä.
Vaikkakin keskustelun aihe hieman muuttui,mutta eihän se haittaa kun ei olla liian tiukkapipoisia pikku jutuista.Meinaan siis täällä tulleisiin neuvoihin. Ihan totta että ylipainomaksuista pääsee eroon, mutta iso auto on toisaalta myös ongelma. Harvoin myös vaimolla on C- kortti, jolloin mies joutuu aina ajamaan. Suomessa ja monessa maassa kuormureilla on 80 km/h nopeusrajoitus, ohituskiellot, parkkeerauskiellot, kiellot ajaa kaupunkien keskustoihin ym. ym varsinkin Keski- Euroopassa.
Kohtuulliset ylipainot, siis joku 200 kg ei Euroopassa maksa juuri mitään, muutaman kympin. Sen lisäksi joutuu ehkä laskemaan vesisäiliön tyhjäksi ja matka jatkuu. Suomessa ei painoja tarkisteta -ainakaan toistaiseksi. Laskin, että olen ajanut jostain Luebeckistä Italiaan tai Espanjaan, Ranskaan, Alankomaihin ehkä 40 kertaa päästä päähän. Kertaakaan ei ole punnittu. Ruotsi taitaa olla pahin kohde ylipainoille. Kannattaa hankkia tukeva alusta, mutta jos on vain 2 aikuista, niin 3,5 tonnin alueellakin löytyy sopivia autoja. Mukaan ei vaan voi pakata kaikkia rojuja mitä nurkissa pyörii, mutta reissussa huomaa, että turhasta rojusta on vain haittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783588
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292334Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842033Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191570- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271413Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71374Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671337Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085