voiko työnantaja evätä vuorotteluvapaan?

sas

Onko se todella mahdollista, että työntekijä ei saa automaattisesti vuorotteluvapaata kymmennen työssäolovuoden jälkeen samalla työnantajalla, vaikka hän sitä itse haluaa?

13

11216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkinnan-

      varainen, kun joku työtän pitää saada tilalle.

      Hieno juttu, että homma jatkuu, vaikka tulee yhteiskunnalle maksamaan. Tekee varmasti monelle hyvää, joksikin aikaa vaihtaa maisemaa ja vaikka opiskella.

      Tiedän jonkun menneen joitamaan toiselle paikkakunnalle vanhoja vanhempiaan. Aikamoinen uhraus.

      Siinä pitäisi kaikkien ns. etujen kertyä, kuten eläkevuodet.

      • veronmaksaja 1111000

        Voisitko kertoa minulle mikä siinä hommassa nyt maksaa tai aiheuttaa lisäkuluja yhteiskunnalle. Minkä suuruisista kustannuksista on kysymys?


      • vastausta odotellen veronma...

        No vastaa nyt mitä se maksaa ja mikä siinä maksaa?????? Vai etkö pysty???


    • myönnettäisi

      voisi vain miettiä, millainen henki työpaikalla on. Tai mitkä perustelut on.

    • sori taas

      työntekijä vai työnantaja lähettää työntekijän vv:eelle?

      • sas

        No tässä tapauksessa työntekijä itse haluaa jäädä;)


    • ei käy

      En saanut vuorotteluvapaata,vaikka olen ollut samalla työnantajalla yli 15 vuotta.Sanoivat,että tulee liian kalliiksi.Oli pakko tehdä uusi työsopimus ottamani palkattoman vapaan ajaksi.Luottamusmies sanoi,että ei mahda mitään.Työnantajalla EI ollut velvoittetta.Ammattiliittokaan (PAM) ei voinut asialle mitään.

      • vaikka mitä väittäisivät

        Kerrottiinko sinulle, mikä siinä vuorottelussa niin kalliiksi tulee? Eihän siinä vuorottelussa rahallisesti kärsi muut kuin itse vurottelija.

        Työnantaja ei maksa palkkaa vuorotteluvapaalla olijalle vaan sijaiselle. Mikäli sijainen on nuorempi (työvuosia vähemmän) niin TYÖNANTAJA SÄÄSTÄÄ PALKKAKUSTANNUKSISSA.

        Vuorotteluvapaalla oleva saa 70-80 %:ia työttömyyskorvauksesta eli maksava taho voi tässäkin tapauksesa "säästää".

        Jokatapauksessa työnantaja ei joudu maksumieheksi näissä talkoissa.

        Olisipa mielenkiintoista tietää missäpäin ja mikä on kyseinen työnantaja. Ihan vaan senkin takia, ettei kyseinen kielteinen linja pääse yleistymään.

        Työnantajalla ei ole ehdotonta velvollisuutta järjestää vuorotteluvapaata. Se kylläkin kertoo millaista henkilöstöpolitiikkaa yrityksessä harrastetaan. (huom ei harjoiteta vaan HARRASTETAAN).


    • sas

      Esimies suhtautui myönteisesti vapaatoiveeseen. Nyt asia etenee ja hän on ollut yhteydessä työvoimatoimistoon sijaisen hankkimiseksi.

    • evääminen

      Kyllä työnantaja saa olla myöntämättä vuorotteluvapaata.

      On varmasti ihan hyviäkin syitä olla myöntämättä vuorotteluvapaata.
      Esimerkiksi pienessä firmassa jossa työntekemiseen pitää olla erikoisosaamista, voi työttömän työnhakijan saaminen olla miltei mahdotonta...

      • diktatuuria ei

        Kyllähän jokainen järkisyyt ymmärtää. Jos ei ole mistään saatavissa osaavaa työntekijää tilalle, niin asia on päivänselvä. Silloin työnantaja ei voi myöntää sitä vuorotteluvapaata. Sijaiseksihan pitää palkata työtön työnhakija. Jos ei ole niin ei ole.

        Toinen asia on sitten se, kun työnantaja ei halua edes yrittää järjestää vuorottelumahdollisuutta.
        Erittäin hyvä keino tappaa työmotivaatio. Eipä siinä voi odottaa joustoa toiseenkaan suuntaan.
        Paras esimerkki on kun henkilölle ei myönnetty vuorotteluvapaata (tositarpeeseen) ja henkilö irtisanoi itsensä kyseisetä työpaikasta, niin hänen tilalleen ei ainakaan puoleen vuoteen otettu ketää tilalle. Syynä ei ollut se, ettei sopivia työttömiä olisi ollut vaan ihan "säästösyistä" on lykätty täyttämästä.


      • HOITOAMMATTILAINEN
        diktatuuria ei kirjoitti:

        Kyllähän jokainen järkisyyt ymmärtää. Jos ei ole mistään saatavissa osaavaa työntekijää tilalle, niin asia on päivänselvä. Silloin työnantaja ei voi myöntää sitä vuorotteluvapaata. Sijaiseksihan pitää palkata työtön työnhakija. Jos ei ole niin ei ole.

        Toinen asia on sitten se, kun työnantaja ei halua edes yrittää järjestää vuorottelumahdollisuutta.
        Erittäin hyvä keino tappaa työmotivaatio. Eipä siinä voi odottaa joustoa toiseenkaan suuntaan.
        Paras esimerkki on kun henkilölle ei myönnetty vuorotteluvapaata (tositarpeeseen) ja henkilö irtisanoi itsensä kyseisetä työpaikasta, niin hänen tilalleen ei ainakaan puoleen vuoteen otettu ketää tilalle. Syynä ei ollut se, ettei sopivia työttömiä olisi ollut vaan ihan "säästösyistä" on lykätty täyttämästä.

        Toisinkin päin on esimerkkejä. Ystäväni lähti työpaikastaan, koska työnantaja ei halunnut=kyennyt järjestämään vuorottelusijaista. Kestoselityksenä oli se, ettei sijaista ollut saatavissa. Jo ennenkuin irtisanomisaika oli kulunut umpeen, seuraaja oli tiedossa. Tuli työkkärin kautta...


    • varainen

      vuorotteluvapaa on ihan täysin harkinnanvarainen juttu ja sillä selvä. Turha se on liittoon itkeä siitä tai kenellekkään muulle jos sitä ei myönnetä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe